Iltaa. Onnea kaikille vauvaantuneille! :heart::flower:
Jospa itsekkin kirjottaisi synnytyskertomusta.
Eli 8.8 oltiin äidin ja lasten kanssa shoppailemassa ja kävin kampaajallakin, kun olin vaan odotellut että synnytys alkaisi ja siirrellyt kampaajalle menoa. Siellä tuntui ekaa kertaa selässä menkkakipua ja muutama supistuskin tuli, mutta en oikein tiennyt onko se ihan vaan selän väsymistä vai mitä.. No illalla kaikki olot oli ohi ja menin nukkumaan, nukuinkin hyvin koko yön. Aamulla 9.8. 7.50 heräsin ukkoseen ja sängyssä kun käänsin kylkeä niin tunsin alamahalla sellaisen napsahduksen. Mietin että olikos se nyt sitten sitä että kalvot puhkesi, mutten tuntenut mitään märkää ja olo oli pettynyt. Nousin vessaan ja siinä sitten ennen kuin vessaan kerkesin tunsin että housut kastuivat. Mulla ei ole ennen vesiä mennyt vaan kummatkin synnytykset on alkaneet limatulpan menolla ja siitä jatkunut supistuksilla. Olin ihan ihmeissäni ja soitinkin sitten synnärille. Sieltä sanoivat, että parin tunnin sisällä pitää mennä näytille, että oliko se lapsivettä, vaikka tiesin että oli, koska siteet kastui ihan vaaleanpunaiseksi. Sitten siinä aamuhommia hoitaessa tunsin ekan kipeän supistuksen, kello oli silloin 8.37. Äiti tuli hetken päästä ja sanoi, että lähdetään saman tien sairaalaan, kun aiemmat synnytykset on ollut nopeita, että hän ei ala mun kanssa synnyttämään
Sairaalassa olin siis joskus 9.50, puolisen tuntia olin käyrillä ja sitten siirryttiin synnytyssaliin, suppareita tuli, muttei ollut kovinkaan säännöllisiä välejä.
10.30 kätilö teki salissa sisätutkimuksen ja olin n.3cm auki. Sisätutkimuksen jälkeen supistukset selvästi kovenivat ja väli lyheni, halusin jäädä sängylle ja hengittelin ilokaasua.
n.11.30 supistukset alkoivat olemaan jo todella kovia ja sanoin, että haluan koittaa jos kohdunkaulanpuudutus auttaisi, lääkäri tuli sitä laittamaan, sanoi että olen 5cm auki, puudute ei kuitenkaan auttanut yhtään ja sanoin että haluan epiduraalin.
12 jälkeen tuli anestesialääkäri sitä laittamaan, supistuksia tuli jo jatkuvasti ja ne oli todella kipeitä, tuntui että taju lähtee, vaikka ilokaasu sekoittikin päätä. Epiduraalia yritettiin laittaa kolme kertaa, muttei onnistunut, kun mulla on niin ahtaita nuo välit tuolla selässä. Lääkäri sanoi ettei koita enää laittaa, vaan joku muu saa tulla laittamaan. Siinä vaiheessa sanoin kätilölle, että katso kohdunsuun tilanne, koska mua jo alkaa ponnistuttamaan. Olinkin sitten kokonaan auki ja kätilö huikkasi ovelta toiselle hoitajalle ettei tarvi tulla epiä laittaa enää.
12.45 siirryin siis jakkaralle ja 12.50 oli poika maailmassa muutamalla ponnistuksella. :heart: Muutama tikki tuli, muttei mitään pahoja repeytymiä.
Napanuora oli pojalla kaulan ympärillä ja poika oli ihan sininen, pelästyin oikein. Mutta eipä hänellä hätää ollut onneksi. pisteet oli 9-9-9 väristä johtuen. Sokeri oli pojalla myös hiukan matalalla, mutta annettiin hiukan lisämaitoa ja tilanne korjaantui sillä.
Kaiken kaikkiaan synnytys sujui siis nopeasti ja meni ihan hyvin. Verta vuosin n.600ml eli hiukan enemmän kuin yleensä kuulemma, mutta hb oli toisena päivänä synnytyksestä 104 eli ihan ok, muistan tytöistä että oli jotain 80-90 luokkaa.
Nyt on sitten koettu synnytys pelkällä ilokaasulla, näemmä siitäkin hengissä selviää
Todella hyvin olen toipunut, mutta uskon, että tuo syömäni homeopaattinen lääke Arnica auttaa siinä, sitä olen syönyt kaikissa synnytyksissä ja aina olen toipunut todella hyvin.
Nyt sitten elellään ihanaa vauva-arkea ja olen niiiiiiin onnellinen :heart::heart:
Elzu ja poika 7vrk