*Elokuun nassukat huhtikuussa*

outolintu No toivotaan,ettei sun kohalle osu ollenkaan ihmistä,joka asiasta mainitsee.. Se nimittäin varjostaa tätä oottamista tosi paljon,kun sitä painoo miettii ja murehtii tahtomattaankin aina vain enemmän ja enemmän kun siitä mainitaan.. Ja tiedän tiedän,ite oon läskini keränny,joten turha valittaa jos mulle valitetaan,mutta se siltikään ei kovin mukavaa ole,kun on ultrassa,jossa vois keskittyä siihen vauvaan,niin aletaan puhumaan vain omasta painosta ja siitä kuinka voisin syödä terveellisemmin yms.. No se on vain kestettävä...

ristiäiset pidetään kun molemmat kirkkoon kuulutaan.. Ei niinkään sen takia,että usko olis niin vahvasti mukana,mutta jokin pieni asia siinä,että saa kuitenkin sen siunauksen.. Siihen on oppinu ja eläny aina niin jotenkin ei osais ajatella että vain nimetään.. :)
Kolme nimeä tulee toivottavasti.. Ukko on niin paljon reissuhommissa ja tämmösistä asioista ei viittis puhelimessa päättää,vaikka niitä nimiä mietinkin aina itekseni..

Pääsiäiseen nytkin ootellaan,että ukko tulis kotia.. :/ Kummeistakin hirvee riita viimeks,kun mun mielestä olis kiva 4,mut miehen mielestä joko 1 tai ei yhtään :(Mut se olis kurja jos ei olis ketään kummia,kun varmasti monella muullakin on..

Happy voi kurja miten huono ultrakokemus.. :( Toivottavasti kuitenkin kaikki hyvin.. Itelläkin jäi vaivaamaan vauvan aivojen tilanne,kun ultras,niin istukka mulla on tossa kohdun yläosassa ja vauva perätilassa (ja kuten se kätilö monta kertaa sano,niin omaa massaa on) niin se ei kunnolla nähny aivoja.. Tai sano niin,että "kyllä siellä ne pikkuaivot näky..." Et jospa se näkyis myöhemmin neuvolassa taas sit paremmin..

maami86 ihania vaatteita!! Itekin tahtoisin ostella jo hirveesti,mutta ei täällä oo hyvää kirppistä ja en tiedä vielä mitä kaikkee ihanaa saan noista paikoista jotka mulle on luvannu lahjottaa kassikaupalla vaatteita :p

Pitäis vain lipasto jostain saada,kun ei ole vaaville omaa vaatekaappia (isännän työvaatteita on joka pirkuleen kaapissa :D)

mittumaaria iiiihania vaatteita! varsinkin toi hello kitty! itellä niin typerästä syystä harmittaa,ettei tullutkaan tyttölupausta,kun en saa laittaa tollasta hello kitty paitaa sen päälle :( Tiedän,tyhmä syy,mutta minkäs teet,kun siihen hello kittyyn oon ite niin rakastunu.. Ja ihana maha! :)

(tää ei sit meinaa,että poikaa rakastaisin yhtään sen vähempää,vaikka sillä hello kittyä en saakaan pukea :p)

Ihana maha on blancollakin :)

ulleli kelan paperit on niiin vaikee selkosia.. Joko sä ite sait täytettyä ne? Ja sit kun tuntuu,että jostain kun neuvoja kysyt,niin kaikki virastot neuvoo niin "virallisesti" ettei ite ainakaan kärryillä pysy..
kirppiina voisin vastata supistus-kysymykseen,mutta en tiedä miltä supistus tuntuu :ashamed: ainoostaan mahassa tuntuu välillä (varsinkin jos joudun paljon kantamaan yhtä hoitolasta) hirvee paine.. Mut ei se silleen kipeesti ota :eek:

sammeli jos keksit jotain,mikä auttaa levottomiin jalkoihin,niin infoo ihmeessä.. On niin kurja.. Ja mulla vielä niin typerää,että aina kun mulle tulee levottomat jalat,niin päässä alkaa samalla soimaan se kappale.. Sit hoilaan sitä niin pitkään,että saan taas unta :D

siobhan mä meen ainakin sekasin aina noissa viikoissa.. Aina oon muka pidemmällä kuin todellisuudessa ees oon :D Asiasta sadanteen,mulle jää toi sun vauvan työnimi aina pyörimään päähän.. Eilenkin kun luin näitä kommentteja,niin joka välissä mulle ilmaantu "plutte" päähän.. Tiedä sit että miksi :D

Hemari hienoo,että kaikki on kunnossa. :)

( . ) Ei mittää ihmeellistä. Roikun vain täällä,kun oottelen takasin töihin menoa. Ootan jännittyneenä,että millon uuden äippäpakkauksen näkee! "Hannes" on aktiivisesti potkutellu aina vain enemmän ja enemmän.. Mutta mukava,kun ilmottaa olemassaolostaan.. Toivottavasti mun tekstistä ei tullu liika pitkää romaania :p
Taiska ja napero 20+6
 
Rakenneultra onnellisesti takana. Mulle voi merkata poikalupaus. Syy liikkeiden vähäiseen tuntemiseenkin löytyi etuseinän istukasta, viimeks oli takaseinässä ja tunsin silloin aiemmin. Viikot vastasi 20+0, neuvolan mukaan 20+6 eli vauva syntynee lähempänä syyskuuta tai syyskuun puolella, tai sitten ei : ). Mukava kätilö oli, ei ollu lääkäriä ultraamassa. Saatiin hyviä kuvia ja paljon infoa koko ajan.

Onnea muillekin hyvistä ultrista!
 
Miuski Ihana kuulla sinusta! Olet ollut mielessä monta kertaa! Paljon voimia kotielämään ja raskauteen :hug: Ja ihana masukuva :)

Päivittelen rakenneultrakäyntiäni:
Poikalupaus

Käytiin siis rakenneultrassa ja kaikki oli hyvin. Tämä äippä liikkuttui kyyneliin asti, kun kuulin, että kaikki on hyvin ja meille olisi tulossa suurella todennäköisyydellä pieni poika :heart:. Aivan ihana kätilö sattui tälläkin kertaa :)

Miisu 20+3 sekä poju
 
Viimeksi muokattu:
Onnea taas poikalupauksista kaikille niitä saaneille!

Meillä lapset kastetaan, koska mä haluan, että ne "pääsee" seurakunnan jäseniksi. Mulle itselle seurakunta oli kuitenkin iso osa lapsuutta ja nuoruutta, ja haluan samaa omille lapsilleni. Ja kuulunhan mä tietty kirkkoonkin, ja uskon ainakin jotain, vaikken hirveän uskovainen olekaan. Mies itse asiassa on kastamista vastaan, kun ei oikein usko mihinkään (ja on katolilainen, meidän lapset on ihan luterilaisia).

Kävimpähän täänään äänestämässä. Ei ollut kuin kiva puolen tunnin jono äänestyspaikalla kun typerä suurlähetystö ei vaivautunut avaamaan kuin vasta klo 12 ja tietty kaikkien eläkeläisten piti päästä äänestämään heti äänestyspaikan avauduttua. Totaalisen mahdotonta odottaa iltapäivään niin, että työssä käyvät voisivat äänestää lounastunnillaan ilman hirveää jonoa...
 
Jos kirjoittelis pitkästä aikaa, lukemassa olen joka päivä käynyt. Pävät vaan menee niin nopsaan, että tuntuu ettei mitään ehdi tehdä.

Ristiäisistä puhuitte. Meillä ne on luultavasti 2-3kk syntymästä, riippuen papin aikataulusta. Sama pappi tulee kun esikoisellakin. Kotona ristiäiset pidetään. Kummeja ollaan ajateltu kaks, toinen on jo kysytty ja lupautunut, toista ei olla vielä kysytty. Me ollaan kysytty parista vaan toista kun eivät ole kihloissa tai naimisissa, eikä sitä toista niin hyvin tunneta.

Nimet on jo valmiina molemmille. Pojan nimi on sama kun esikoisenkin aikaan. Niistä on päästy hyvin sopuun ja melkeinpä ne on mun päättämiä, mies vaan hyväksynyt. Esikoisen aikaan pojan nimi oli vaikea päättää mutta helposti sitten päästiin sopuun.

Äitiysvaatteita olen joitakin jo käyttänyt, mutta pääasiassa vielä normaaleita housuja kun tykkään rennoista vaatteista niin on kuminauhavyötäröisiä. Alushousut on jo mammamallia ja imetysliivit on käytössä.

Mistäköhän muusta olitte kirjoitelleet.

Äitiyspakkaus otetaan ja toivotaan, että saadaan se 2011 vuoden pakkaus. tai luultavasti saadaan kun neuvola on vasta toukokuun alussa ja silloin saadaan ne kelapaperit.

Monellakos täällä on tiedossa, että synnytyssairaalalla on sulkuja kesän aikana? Meneekö kenelläkään tiukille? Meillä on sairaalalla sulku heinäkuulla ja elokuun alkupuolella. Mutta meillä laskujen mukaan menee just sopivasti kunkun tossa lähisairaalassa ei saa synnyttää ennen rv36 ja se aukeaa just silloin kun meillä on se täynnä. Eli jos ennen syntyy niin se on automaattisesti meillä Tyks.

Rakenneultra meillä on keskiviikkona ja tarkoitus olis kysyä sukupuolta mutta katsotaan sitten suostuuko näyttämään tai ultraaja kertomaan.

vauva-10 ja kuutti 19+3
 
Hemari kiitos kysymästä, soittelin tänään ja selvä vti se ainakin on.. eilen sain antibiotit jotka tuntuu kyllä auttavan kun kirvely on ainakin hävinnyt.. kyselin vielä ja sanoi, että kyllä paha tulehdus voi tosiaan nostaa leukkarit noin korkeeks ja että nyt vaan seurataan auttaako antibiotit :) viikon kuurin sain ja sit kun päättyy ni siitä viikon kuluttua uusintakontrolliin.. mut tuli kyl parempi olo ku siel terkkaris oli kerranki mukava naishenkilö joka jakso selittää ja sano ettei tarvii olla huolissaan.. Ja hyvä et sielläkin helpottamaan päin :)!

Tänään on kyl ollu pää tosi kipee.. jotain migreenityyppistä taas vaihteeks taitaa olla :/

Elokuunvaavi 22+5
 
Viimeksi muokattu:
Moiks!

Tervetuloa uusille! :wave: Ja onnea hyvistä ultrakuulumisista!

Tiitun runo veti kyllä sanattomaksi, nosti kyllä tunteet taas pintaan.. Jaksamista sinulle, rakkaan lapsen menetyksestä ei kyllä koskaan pääse kokonaan ylitse, eikä tarvitsekkaan!

Äitiyspakkauksesta: Ei oteta tällä kertaa. Ekasta otettiin ja kovin turhaksi sen totesin, vaikka ennen vauvan syntymää niitä olikin kiva hiplata.. Meillä ei siitä käytössä oo ollu varmaan kun hammasharja, rätit makuupussi! Vaatteita en käyttänyt yhtään kun ei miellyttänyt silmää :( Eli tälläkertaa rahana otetaan tuo avustus.

Supistuksista: Voimia niiden kans kärsiville! Mua supistelee kans mielestäni aika paljon ja vaikka ne ei nyt vielä synnytyssuppareihin verrattuna tunnu miltään, niin pahalta ne tuntuu ja maaten meen jos vaan mahdollisuus.. Eikä siis ole väliä istunko tuolilla vai olenko liikkeessä.. Ei ekasta supistellu näillä viikoilla vielä laisinkaan. Millon niistä tarvis olla huolissaan? Tuskin se ihan normaaliakaan on vai?

Pottailusta: Meillä neiti on tehnyt tasan yhdet pissat pottaan(1,5v) ja kerran meinas isommat asiatkin tulla, mutta hänpä päätti juosta ruokahuoneeseen pötkö pyllyssään ja tipauttaa se sinne lattialle :LOL: Hän siis mielellään pissiikin pitkin kämppää jos on vaippa pois ja silmä välttää :D Siis mä en oo siitä mitään ressiä ajatellu ottaa, kai se siitä joskus ton pottailun oppii!

Ristiäiset pidetään, ehkä sitten n.2kk synnytyksen jälkee.. riippuu niin olostakin! Kotona varmaan pidetään ja papiksi haluttais sama kun esikoisella oli. Vieraita tulee taas lähemmäs 60-70.. (Meillä on liian suuri suku) Nimiä tulee kolme, niitä on pohdittu jo kauan ja päätös onkin jo lähes varma =) Mies on siitä helppo(tai toisaalta vaikee) että on antanut mulle suuremman sanavallan tässä nimiasiassa, paremmat ehdotukset kuulemma :D Noh, kyllä musta se kuuluu päättää yhdessä joten keskusteluja on käyty ja käydään vastaisuudessakin. Kummeja ei oo päätetty, ehdokkaita olis kyllä, mutta kolme tai 4 tulee niitä olemaan. Ah, että mä odotan ristiäisiä =) Vastaus lisäkysymykseen: Me ei olla kumpikaan mitenkään erityisen uskonnollisia, eli ristiäiset pidetään perinteen vuoksi ja siksi että lapsella on viralliset kummit =) Uskonnosta me ei kotona puhuta enkä kasvata lapsia mihinkään uskoon vaikka kirkkoon kuulutaankin..

Mammavaatteista: housut ollut käytössä jo iät ja ajat.. Ei mulle muut enää mitenkään mahtuis, kokeilin just jokupäivä yksiä toosi matalia kangashousuja joita viime raskaudessakin käytin ja ennen tätä raskautta – mutta ei mahtunut.. Mä en voi sietää niitä mammahousuja kun tulee kokonaan mahan päälle, hyi, ei pysty pitämään, onneks niitä voi kääntää ja sit oon löytäny niitä ihania missä se resori on tuolla mahan alla! Ja siis tavis paitoja käytän vielä niin että on mammatoppi tai joku pidempi tavis-toppi alla. Tuli just tilailtua monesta eri paikasta taaas lisää vaatetta jotka mahtuu päälle =) Mä oon tullut ihan shoppailuhulluksi..

Ja vielä omaa napaa: Olo on ko viimeks viimisillään raskaana, supistelee ja selkä pirun kipee.. Äh, ja nyt vast rv24.. Mitähän tästäki tulee. Soitin tänään tosiaan neuvolaan noista suppareista; käskivät levätä ja ottaa rauhassa. No niinhän mä otankin(silti niitä tulee tooosi usein), ja niin hyvin kuin ton pikku neitosen kanssa pystyy ottamaan! Mies ei tunnu ymmärtävän yhtään.. Mä oon niin loppukin tähän ainaiseen yksinoloon ja yksin tekemiseen ja näihin vaivoihin, kun mistään ei saa mitään apua, ko mieski on aina töissä.

Ainiin ja hienoa Hemari että kaikki oli hyvin!!

Mullankin on tänään ollu myös pitkästä aikaa päänsärkyä ja migreeni-oireita.. Onneks meni pian ohi migreeniin viittaavat oireet ja jäi vaan säryks. Johtunee varmaan tosta matalapaineestakin..

-Fanny- ja vaavi 23+4
 
Viimeksi muokattu:
Moi!

Siobhan ja Taiska, kiitos vastauksista. Soitin eilen sinne neuvolaan ja sainkin täksi aamuksi neuvolalääkäriajan. Olin jo ehtinyt päättää ett jos en pääse neuvolaan menen sitten yksityiselle gynekologille,ja olin senkin ehtinyt varata, mutta peruin sitten kun sain ton neuvola-ajan. Oli ihan mukava lääkäri, ja sanoi että kohdunsuu kiinni ja kanavaa mukavasti ja ultrallakin vilkaisi ja kaikki hyvin. Helpotti kovasti ettei nää jo välillä kovin kivuliaatkin supistukset oo tehneet vielä tuhojaan tuolla, varsinkin kun oon seurannut myös tota heinäkuisten pinoa ja siellä jo kaksi (!) lähes samoilla viikoilla olevaa makoilee sairaalassa tästä eteenpäin koko loppuraskauden ennenaikaisuuden uhan vuoksi. Silti lääkäri sanoi, että mun pitää ottaa nyt rauhallisemmin ja levätä ja iltatöitä en saa enää tehdä. Pakko kuunnella sitä, koska nyt illalla TAAS kun tein vähän kotihommia eli siivousta, alkoi aika napakat tuntemukset taas. Taiska, kyllä mullakin meni tajutessa että nää on supistuksia, kun esikoisesta ei ollut MITÄÄN ennenaikaisia tai ennakoivia supistuksia, ekat tuli vasta synnytyksen yhteydessä ja olivat sitten heti niitä h*lvetin kovia, anteeksi kielenkäyttöni. Mutt sitten kun yks yö nää tuntemukset valvotti niitä seuratessa tajusin,että muahan supistaa! Toivon, että tää tästä nyt rauhoittuu.......

Kummeista, tulee todennäköisesti kaksi pariskuntaa tälle kuten esikollekin, tälle tulokkaalle miehen sisko+sen mies ja yksi ystäväpariskunta. Esikolla on mun veli+sen vaimo ja miehen toinen sisko(ei sen mies virallisesti, koska eivät sillon vielä olleet pitkään olleet yhdessä, mutta kummina sekin nykyään ajatellaan).

Nimistä
, ei mitään tietoa vielä:) Olinkohan mä tätä jo kommentoinutkin....

Pottailusta, sen opettelu meilläkin menossa. Tyttö on jo 2.5 v eikä vieläkään tee oikein mitään muualle kun vaippaan. Nyt on otettu käyttöön se, että aina kun tulee pissa tai kakka pottaan, saa tarran, mutta ei vielä ole oikein onnistanut. Kauheesti ei viittittäs painostaakaan, ettei tule koko asiasta liian suurta peikkoa.Pikku hiljaa....toiveissa ois että olis kuiva kun vauva syntyy mutta tällä menolla tuskin on. Jonkun verran on osoittanut kyllä omaakin mielenkiintoa vaipoista eroon pääsemiseen, kun haluis myös "pikkarit, niinkun hoidossakin tytöillä" :D

Elokuunvaavi, hyvä että sait huojentavia uutisia!

Miuski, kiva kuulla kuulumisia!:flower:

KIrppiina
ja Rooney (potkutteluaktiivisuuden mukaan nimetty:)) 23+4
 
Fanny, kannattaa käydä tarkistamassa onko nuo supistukset tehneet mitään kohdunsuulle! Ei kuuluisi olla tässä vaiheessa kipeitä, eikä oikeastaan tulla levossa. Joillakin voivat hyvinkin herkästi jo pehmentää paikkoja, toisilla taas ei, kuten kävi ilmi ettei mulla ainakaan vielä... Ei mullakaan tosiaan siis ekasta supistellut ollenkaan ennen synnytystä, mutta raskaudet on niin erilaisia, ja nyt paikat on "jo kertalleen pehmenneitä", kun on uudelleensynnyttäjä...
Ai niin, ja jokin infektio voi myös supistuksia aiheuttaa, multakin katsottiin pissa, se oli puhdas.
 
Viimeksi muokattu:
Fanny noista suppareista, mä luulen, että on ihan normaalia, että tokasta lapsesta supistelee enemmän kuin ekasta. Mulla ainakin oli näin. Nyt kun odotan kolmatta vähän pitemmän väliajan jälkeen (kuopus on melkein 3-v kun tämä uusi kuopus syntyy) niin supistelee taas vähemmän, mutta silloin kun supistelee ne tuntuu aika kovilta kuitenkin.

Tein muutaman kilometrin kävelylenkin päivällä äänestäessä käydessäni, ja nyt jalkoihin ja pohkeisiin sattuu. Mun kevätkengät on vanhat mutta aina ne jotenkin onnistuu painamaan jalkaa kun ne laittaa ekoja kertoja päälle, ja sitten ilmeisesti kävelin jotenkin vinossa ettei varpaisiin sattuisi, ja nyt on siis pohkeet kipeänä. Asiaan ei tietty auta että alan olla aikas kankea vaikkei tämä maha vielä valtavan suuri olekaan. Eli näytän ihan jalkapuolelta ankalta :LOL:
 
Luin eilen kirjotukset läpi, ja nyt sit en muista puoliakaan mitä piti kommentoida! :D

Onnea poika- ja tyttölupauksista! :) - Meillä mies koko ajan kyselee onko sukupuoli pakko pitää salassa, mut on se ainaki toistaiseksi ;)

Supistuksista - Täälläkin välillä supistelee, eilenkin raskas päivä ja illalla vielä saunaan nii jopas tuli muutama supistus, ei tosin kipeitä.

Nimistä - Oon saanut kaikistettua nyt miehen suusta yhden nimen tytölle- ja yhden nimen pojalle! :D Molemmat on mun mielestä ihan kivoja, mut ei ainakaa vielä tunnu omalta.. Ja oon samoilla linjoilla miehen kanssa, ensiksi pitää nähdä miltä vauva näyttää ! :)

(.) Ens viikolla olis taas neuvola, mihin nää viikot juoksee ? Mä muistelin että olis ollut vasta huhtikuunlopulla, mutta onneks tarkistin. Joku kirjoitti huonosta olosta, mullakin alkanut esiintyä sitä ajoittain, jos on pitkään syömättä. Muuten oma olo on kyllä todella hyvä, ei valittamista.. Paino stressaa edelleen, aluks ei noussut yhtään ja nyt tuntuu että nousis kovaakin vauhtia, ja sit mua on alkanut pelottamaan et mitenkä iso vauva tästä tulee, nään sieluni silmin et tulee yli 4kg...

Vauva on ollut myös nyt pian viikon jo aika hiljainen, potkii kyllä päivittäin.

Majj & 21+4 :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Huomenta! :)

Onnea kaikille ihanista ultra-kuulumisista!

Hemari: Hienoa, et alkaa vihdoinkin helpottaa, varmasti pelästyttää kun ei tunnu lääkkeet purevan. Heti miettii, et mitäs nyt?! Ja sit just kun aiheuttaa noita suppareita, ei muuten oliskaan niin huolissaan varmaan..mut pääasia, et parempaan päin menossa :D

Elokuunvaavi: Toivotaan, et lääkkeet puree pian! Mulla oli myös alkuraskaudessa vti ja oli ehtinyt jo munuaisiin asti, pissasin verta kun vasta tajusin hakeutua lääkäriin :( mutta heti kun kuurin sain niin alko helpottaa, eikä ainakaan mulla oo vaikuttanu mitenkään raskauteen, joten ei syytä huoleen :)

-Fanny- noi supistelut voi olla ihan normaaleja harkka-suppareita, mullakin niitä tulee myös levossa kun on jo neljäs raskaus(esikoisesta tuli myös ekat vasta synnytys-päivänä), mutta koskaan ei voi olla varma, joten hyvä on tarkistuttaa tilanne jos tuntuu vähänkään epämiellyttävältä! Mulle sano lääkäri, kun valitin samasta asiasta, että se on kuulemma kehon keino kertoa koska pitää levätä ja ottaa rauhallisesta. Raskaana ollessa kun keho on muutenkin kovilla ja tarvitsee enemmän lepoa kun normaalisti. Joten nyt vaan yrität levätä kaiken ajan mitä pystyt. Tiedän, ettei onnistu kovin hyvin kun on pieniä kotona, mutta mä oon yrittäny olla aina päikkäri-ajan levynä sohvalla, kera suklaapatukan ;)

Mammavaatteista: Täällä kans jo ihan jokapäiväisessä käytössä, ei mahdu tavalliset päälle muuta kuin puserot ja topit :) Eilen löysin kirpparilta aivan ihanat housut parilla eurolla ja oli kuin uudet! Ja niin ihanan tuntuiset päällä! Mä en voi sietää muutenkaan farkkuja kun puristaa ja ahdistaa, oon enemmän lökäpöksy/leggings-ihminen :D

H&M:stä muuten, älkää ihmeessä ostako sieltä leggingsejä!!!! Oon ostanu kuukauden aikana kahdet ja molemmat kulu parissa viikossa rikki. Vein eilen ne takaisin ja onneksi ihana myyjä antoi katsoa tilalle jotain, otin sitten äitiys-collegehousut. Toivotaan, ettei tarvii niitäkin palauttaa..

Ristiäiset meillä pidetään, varmaan 1-2kk iässä, katsotaan miten kalenteriin sopii :) Kummeja ei olla vieläkään päätetty kun kaikki läheiset on jo käytössä. Tuntu olevan monella muullakin sama tilanne..kummit kuitenkin lapselle haluan kun muillakin on, ettei tunnu sitten lapsesta pahalta. Nimet on myöskin päättämättä, jää varmaa synnärille mietittäväx kunhan nään minkä näköinen pikku-ukko sieltä tulee :D

Miuski: Oon uus täällä ja ihan pihalla sun jutusta, et mitä on tapahtunu, mutta siis tule nyt ihmeessä kertomaan meille kuulumisiasi jos on huolia ja murheita, sitähän varten me täällä ollaan :D

Ja ISO KIITOS kaikille, jotka ymmärsi mun pahan mielen ultran jälkeen! Jäi kuitenkin sen verran vaivaamaan, että varasin itelleni yksityiseltä ultra-ajan. Jos saisi sitten edes vähän parempaa kohtelua ja vastauksen pariin kysymykseen..

Hyvät viikonloput kaikille!!! :D

happy ja nestori 22 *poks* :D
 
Huoh.... tätä mammaa väsyttää ja ketuttaa :( Mun oma esikoiseni tuli sitten kunnolla kipeäksi ja valvoin viime yön. Kuume oli tajuttoman korkealla, lääkitys ei ensin edes auttanut ja tyty houri ja valitti unissaan ja hereillä. Vaihdoin asentoaan vähän väliä ja mietin millä ton kamalalta kuulostavan yskän saisi rauhoittumaan. Lääkitsin ja nesteytin... sitten koittikin jo aamu eikä tarvinnut silloinkaan nukkua eli vähän joo väsyttää nyt.

Eilen tosiaan oli vieraita ja sain vaihdella vaippaakin :) Löysin vielä meitin lempimerkin pojan ajalta joten valinta oli helppo ja yhtä ihanasti istui tällekin minipepulle!!! Ja näitä tulee olemaan omalla minipepullakin ;) Toivottavasti tämä tauti ei siirry nyt sitten heille.... no eipä ollut tyty eilen vielä aamusta niin kipeä etteikö olisi kouluun voinut mennä, että mistäs mä hieman vuotavan räkänenän osalta olisin osannut laskelmoida asiaa... harmittaa silti, koska tiedän saavani ison lastin niskaan jos siellä sairastutaan :(

Vaatteista, mammavaatteista: Mulla on parit housut, yksi pitkä hame ja muutama paita. Sitten olen paitojen osalta tehnyt havainnon, että esim. veromodan pitkät ihanat ja laadukkaat teepparit ovat todella ihanat nyt, kun otan kokoa isomman!!! Ja hintakin siten, että ostin 2 10euron hintaan ja kattoi siis lyhyt- ja pitkähihaiset samassa tarjouksessa eli sai mixailla vapaasti. Housuja kaipaan lisää ja ostankin varmaan ystävältä kaapin tyhjäksi :D

Mutta nyt en jaksa enempää kirjoitella eli mukavaa päivää ja viikonloppua jos täällä tahti ei rauhoitu!
 
Majjn tapaan täälläkin vauva vähän hiljainen. :(
Eilen oltiin neidin kans kaupungilla ja juoksin pari kertaa bussiin ja muutenkin kävelin aika reippaasti. Sitten yhden kaupan kassalla huomasin, että miten henkeä ahdistaa kummasti ja maha on jotenkin outo. Mua vissiin supisti..?
No tulihan sitä sitten illalla hakattua jäätä pihasta ja leviteltyä lunta pitkin pihaa, kaivettua hiekkalaatikkoa esiin ja jätettyä päikkärit välistä.. Ja koko illan ja yön vauva oli hiljainen tai ainakin liikkeet on tosi erilaisia. Kyllä hän vähän liikkuu ja dopplerilla illalla kuuntelin, että hyvin siellä pompottaa syke ja jokusen kerran hän taisi doppleriakin muksauttaa. Voi siis hyvin olla, että hän on vaan vaihtanut asentoa ja potkii esim. selkään päin.

No toinen harmitus / huolenaihe.. Ei meinaa aamupalan jälkeiset sokerit pysyä kuosissa. Paastoarvot ihan hyviä, nelosella alkavia (viime viikolla aina kolmosella alkavia), mutta aamupalan jälkeen yli 8. Ja syön siis kaksi ruispalaa, jossa päällä ohuelti oivariinia ja maksamakkaraa, sekä kinkunsiivu ja suolakurkkusiivu + 2dl rasvatonta maitoa. Ei mielestäni paha aamupala? Samaa olen syönyt joka aamu koko raskauden ajan. Nyt ne sokerit sit vissiin vaan meinaa karata käsistä.. :(

Ja jotain iloistakin.. Neidin pottaharjoittelut sujuu kuin vettä vaan!! Joka aamu pissat ja pari kertaa päivässä muutenkin + isommatkin asiat tulee pottaan!! :heart:

Huomenna istutaan autossa.. Plääh.. 2,5h suuntaansa kun käydään Pohjanmaalla hautajaisissa.

Raitis ja Rakkaus 22+4
 
Mä rupean taas lukemaan koko viikon tekstejä. Huh. :) Mä olen ollut jotenkin niin väsynyt ettei mitään ole oikein jaksanut tehdä. Parina päivänä on tullut päikkäritkin nukuttua. Onkohan tää mun väsymys edes normaalia?!?

Tiitun kirjoituksen luin viimeksi ja runossa pääsin alkuun kun kyyneleet alkoi virtaamaan. Loppuun asti en päässyt. Kovia olette joutuneet kokemaan. Nämä on niitä asioita joita ei toivoisi kenenkään joutuvan kokemaan. Ihanaa että uskallat nyt nauttia raskaudesta. :heart:

Päksäkkä 24+0 :heart: POKS
 
Raitis aamullahan sokerit voi olla korkeammat ihan just sen aamuyön takia..tai siis aamupalan jälkeen..minä esim joudun laittamaan aamupalalla enemmän insuliinia kun normaalisti samalle hiilarimäärälle..olen siis jättäny aamusta leivänkin nyt pois..syön viiliä tai kananmunaa ja pekonia tai vaan jonkun hedelmän..onneks tuo 8 arvo ei ole vielä ihan kamalan paha:)

( . ) täällä alkaa tauti pikkuhiljaa helpottaa..esikoinen ollu myös pari päivää poissa koulusta kuumeen takia..pienemmällä vähä nenä vuotanu mut ei ainakaan vielä ole kuumetta..

Tänään olis sählyporukan iltavapaa;) mennään syömään ja keilaamaan siis akka porukalla..saa nähdä kuinka jaksan,kun vielä vähä puoli kuntoinen,mutta en kyl halua jättää välistä :)

mulla olis ens viikon torstaina neuvola,kelan lappuset saan..seuraava ultra vajaan 3 viikon päästä..en jaksais odottaa=D Haluan kysellä,että onko pikkuinen edelleen tyttö :D on nimittäin TOSI vaikee ajatella että meille tulis tyttö vaikka kaappi on jo mekkoja puolillaan=D


mammy&piiperoinen 21+2
 
raitapaitainen: mulla viime raskaudes oli radi (ja näyttää siltä että pukkaa päälle nytkin) ja aamupalalla en voinu syödä tavallista leipää, siinä oli liikaa hiilareita ja nosti aamupalan jälkeiset sokerit liian ylös. Joko tein ite nk. karppileipiä, joissa on vähän hiilareita tai sit paistoin vaikka munakkaan, sen kans jotain kinkkua tai vihanneksia. Tai joskus käytin ihan juustoleipääkin leivän sijasta (siihen päälleki siis laitoin vaiks makkaransiivun ja paprikaa/kurkkua tmv). Eli kokeilepa jättää tuo leipä pois aamupalalta, auttaisiko se.
 
mulla on tylsää.... : /
Kaikki lapsoset on nyt isillään..
siis 3 vanhintahan asuu puokkiin aikalailla mun ja isänsä luona mutta nyt tuo nykyinen-entinen-tuleva-mikälie otti nuorimmaisen ittelleen(tai siis sinne vanhempiensa luokse :headwall:) sunnuntaihin asti. mitä ihmettä minä teen, mitä yleensä tehään kun on yksin, raskaana viikonlopun kotonaan? tai no, onhan tuo koira. sen kanssa vois ulkoilla ja tutustua uuteen alueeseen jos tuo vesisade lakkais..

Mietin että leiposin tai tekisin ruokaa pakkaseen jne, mutta tili huutaa oikeasti hallelujaa ens viikkoon asti, vei tuo muutto lähes kaiken, jotan taidan kaivaa tuon kuiva-ainekaapin ja miettiä mitä niistä sais aikaan...

antakaa vinkkejä, kun ei kaappejakaan viittis siivoilla, vastahan ne viime viikonloppuna on täytetty ja järjestetty..

myyden 20+4
 
Raitiksen ja majj:n tapaan täälläkin vauva hiljentynyt. Muutaman kerran päivässä aina huolestun että onkohan kaikki hyvin, mutta kyllä joka päivä jotain liikkeitä tuntuu. Ja koitan aina muistaa et istukka on edessä, se vaimentaa. Ei sais verrata esikon odotusaikaan mut en voi sille mitään et vertailen...

hemari ja helmiäinen 24+0 POKS
 
Jatkan vielä tuohon ristiäisjuttuun: eli meillä lapset kastetaan koska kuulutaan kirkkoon, se kai on oikeastaan ainoa syy. Mun mies on periaatteessa ateisti ja mä ite agnostikko, mut ei olla kumminkaan kirkosta erottukaan, kun ei olla nähty siinä mitään harmia, että siihen kuulutaan. Mut siis mitään uskonvakaumusta ei meillä tuossa kastamisessa ole. Perinteen vuoksi siis. Ja siks mulle on sit just ne ulkokultaiset asiat tärkeitä, esim. että lapset kastetaan mun suvun vanhassa kastemekossa (tehty mun isälle v. 1934). Siitä en tingi. :p

Ja joku mietti voiko olla monella lapsella samat kummit. Me ainaki ollaan mun miehen siskon kahden lapsen kummeja, niillä ei oikein ollu vaihtoehtoja ja mun mielestä ihan kivaki toisaalta olla kummankin lapsen kummitäti. En mä ainakaan näe siinä mitään outoa. Onpahan helppoa olla tasavertainen muistamisissa jne.

Koralli & Tähkäpää 22+2 (mä en pysy viikoissani mukana, nytkin olin jo kirjottamassa 21+ jotain, kunnes tarkistin että oonkin jo pitemmällä..miten tää aika rientää näin?!)
 
Huh, se alkaa työviikko olla taas ohi ja väsymys on sen mukainen! Ja taaskaan en ole jaksanut paljon tänne viikon aikana kirjoitella, mutta lukemassa olen kyllä käynyt. =)

Meillä lapsi kastetaan siksi, että kuulumme molemmat kirkkoon ja vaikkei muuten niin uskonnollisia ollakaan, niin haluamme pitää kiinni perinteistä. Nimistä ei ole vielä tietoakaan, paitsi että kahden edellisen lapsen nimet alkavat S:llä, niin jospa nyt repäistäisiin ja keksittäisiinkin ihan erilainen nimi ja yllätettäisiin kaikki! Ja toisaalta nimen pitää olla sellainen, että toimii sekä Suomessa että Ruotsissa, kun mies on sieltä kotoisin. Kummeistakaan ei ole vielä hajuakaan. :whistle:

Kävin eilen hakemassa tukivyön apuvälinekeskuksesta ja tänään se on ollut sitten päällä koko päivän. Ja täytyy kyllä sanoa, ettei ole mikään miellyttävä päällä ja vähän hankala oli aamulla laittaakin. Ja kauhulla odottelen hellekelejä, jos tän korsetin kanssa on silloinkin pakko yrittää pärjäillä..! Siellä apuvälinekeskuksessa oli oikein ihana henkilökunta tätä mun päälle sovittelemassa, eivätkä meinanneet millään uskoa, että la on vasta 8.8. kun on jo niin iso masu. :)

Sain muuten tällä viikolla tietää, että mun pikkusisko saa myös vauvan! :heart: La on lokakuun lopussa, joten ei tule serkuille hirmuisen paljon ikäeroa. Tää on siskolle ensimmäinen lapsi ja me lähipiiri oltiin jo luopumassa toivosta heidän suhteen, kun tuntui että ainoat vauvat sillä suunnalla oli koiravauvoja. Mutta nyt siis yllättivät meidät iloisesti!

Ja tänään saatiin meidän esikoiselle viiden kuukauden odottelun jälkeen aika karsastusleikkaukseen. Onko täällä kenelläkään sellaisesta operaatiosta kokemuksia (itse leikkaus, toipumisaika, kipuilu, vaikutus karsastukseen)? Kun tottahan sitä alkoi jo nyt jänskättämään asiaa - ja minä varmaan enemmän kuin tytär. Päiväkirurgisessa se kuulemma tehdään, mutta nukutuksessa kuitenkin. Jospa siitä nyt saataisiin apu ainaisiin migreenikohtauksiin ja ehkä myös oppimisvaikeuksiinkin.

Onnea jälleen ultrassa hyviä kuulumisia saaneille! :flower: Itsellä on supistusten takia se neuvolalääkäri maanantaina ja sitten keskiviikkona kontrolliultra äippäpolilla, kun silloin rakenneultrassa Öttiäinen ei suostunut näyttämään sydäntään lääkärisedälle. Tosin olikin niin unnikka setä, etten minäkään olisi hälle kaikkea näyttänyt! : / Mutta toivotaan, että on eri lääkäri seuraavalla kerralla.

Ihanata viikonloppua mammat! =)

Blanco + Öttiäinen 22+4
 
Pikaisesti ultrakuulumisia!

Elikkäs meillä oli rakenneultra tänään. Kaikki näytti olevan kunnossa ja kaveri liikku niin vilkkaasti, ettei meinannu kätilö saada kuvatuksi kaikkea. =) Mutta kaikki tarvittavat löytyi kuitenkin. Istukka on noussut eikä ole enään kohdun suun lähellä. Painoarvio oli 400g ja viikot vastasi kokoa. Meille voi laittaa poikalupauksen :heart: Mies oli pikkasen mielissään. :D Mukava kätilö oli, kertoi hyvin kaikki. Kyselin moottoripyöräilystä ja kätilö sanoi, että jos itsestä siltä tuntuu, niin ei ajelusta haittaa ole. Eli voi olla, että toukokuussa ehkä muutaman pienen lenkin joutuu ajamaan tai olemaan ainakin isännän kyydissä.

Ja tää kuva kertoi kaiken

Peukku

Soulmama ja Kunto-Oskari 21+0 poks!
 
Viimeksi muokattu:
Taiska, en mä viel oo saanu niitä KELA:n papereita katottuu. Sen verran sain tietää työkaverilta, et isän tukia haetaan ilmeisesti vasta lapsen synnyttyä ja et mun tarvii pyytää palkkatoimistosta todistus mun viimisistä 6kk:n palkoista, normi palkkakuitti ei kelpaa vaikka siin lukeeki edelliset palkat. Mut enpä mä vielä voikaan ees hakea niitä, ens viikolla tulee vasta täyteen se 154 päivän raja, jonka jälkeen voi hakea. Ajattelin kävellä KELA:n toimistoon niitten papereitten kanssa ja saa sit virkailija kattoo, et ne on kunnossa. Ei tarvii sit moneen kertaan täytellä.


u & Liipukka 21+2
 
Kiitos supistelu-kysymykseen vastanneille! Mulla on neuvola-lääkäri vasta 3.5, ja neuvolaan tosiaan soitin, käskivät soittaa että varataan aikaa jos siltä tuntuu, ja kai sitä äippäpolillekin voisi suoraan pirauttaa jos siltä tuntuu, siellä on ainakin otettu aina tosissaan kun oon sinne soittanut ja päässyt aina tarkistettavaksi.. Yritän nyt ottaa rennosti ja levätä, vaikka vaikeeta se on täällä kaaoksen ja remontin keskellä ton pikkuneitosen kanssa :headwall:

Päksäkkä: Mua ainakin väsyttää ihan älyttömästi koko ajan, eikä oikein mitään toimerru tekemään, johtunee näistä kaikista ihanista vaivoistakin.. Että kai se ihan normaalia on, vaikka tuntuu että monet on kauheen energisiä jo tässä vaiheessa.

Blanco: Mä sain kanssa tietää pari kuukautta sitten siskoni ensimmäisestä raskaudesta, meidän lasketuilla ajoilla on vähän yli kuukausi eroa. =) Olen tietenkin onnellinen heidän puolestaan, mutta inhoon liian läheistä kanssakäymistä ja höpöttelyä raskaudesta sun muusta.. Moni on sanonut että on varmaan ihana odottaa lasta samaan aikaan ja onpas kiva että serkuksille ei tule paljoa ikäeroa.. Mitäs siihen sit vastais, ööö nojooo :D En tiedä miksi se mua niin "ahdistaa", mä olen muutenki vähän tällanen yksinäinen sielu..

Mahtava kuva soulmama! :D

Mua jännittää kovasti kun on tuo sokerirasitus parin viikon päästä.. Jos jotain sellastakin vaivaa on? Viimeraskaudessa tosin ei ollut mitään, mutta eihän se sitä kerro. Onko monet joutuneet/joutuvatko kyseiseen toimenpiteeseen menemään? Mä joudun sen takia kun bmi oli just yli sen viitearvon|O Mutta hyvähän se on että tarkistetaan.

Liikkeistä: Meidän pötkylä on ollut turhankin vilkkaana männä päivinä. Liikkeiden tuntuminen on voimistunut ihan hurjasti. Vaikka kauan ne on tuntunutkin, kovin hentoja ovat olleet varmaan ton etuseinämän istukan takia. No nyt on joskus oikein pahalta tuntunut kun on välillä virtsarakkoa monottanut ja kyljestä yrittää pyrkiä ulos :D Tänään olin tosiaan tuntevinani jalan kyljessäni!! Voiko sellanenkin muka olla jo mahdollista??

Miksi monella on niin usein noita ultria? Sokereiden takia vaiko jotain muuta? Vai onko ne ihan yksityiseltä itse tilattuja aikoja?

4d:hen tekisi mieli mennä, mutta kun meillä ei oo täällä tällä hetkellä liikkuvaa 4d-kuvaa tarjolla.. Ja olishan se kiva sellastakin kai nähdä? Olisko se kaarinassa turun lähellä ollut joku 4d-ultraaja, jota on kovasti suositeltu.. Pitäiskö sitä lähteä sinne asti ajelemaan.. ?

Masukuvia on otettu tänään ja tulee näytille kunhan tää kone lakkais pränkkäämästä :kieh:


-Fanny- ja vaavi 23+5 :heart:


P.s Täällä tulee LUNTA! Mitähän se nyt meinaa?!
 
Kyl mä nyt avaudun teille.. Mun mielestä tuo isäntä sais olla enemmän mukana tässä raskaudessa ja auttaa enemmän ja vielä kun tuo esikoinenkin on.. TIEDÄN, että töissäkin pitää käydä, jostainhan sitä rahaakin on tultava, mutta mulla on tällä hetkellä aika rankkaa, ja oon siitä yrittänyt hälle sanoa.. Hänen mielestään mulla on luultavasti helppoa ja leppoisaa täällä kotona ja kaikki sujuu kuin tanssi vaan. Onko kellään muulla tässä siunatussa tilassa kotona oleminen rankkaa, vai olenko ainoa laatuani? (Musta töissä oleminen on ollu AINA tuhat kertaa lepposampaa..) Ja kun tätä -kotonaolemista- on tehnyt nyt yli 2vuotta(jota rakakastan kaikesta huolimatta yli kaiken, enkä vaihtaisi mihinkään) ja mulla ei oo muuta elämää kun nämä ympyrät tässä kotona, ja harrastukset missä neidin kanssa käydään. Mulla ei oo yhtään "vapaa-aikaa" että saisin tehdä jotain muuta tai olla vaan. En tiedä osaanko sitten vaatia sitä tarpeeksi, enkä tiedä jaksaisinko edes mitään muuta lisäksi.. Yötäkään en oo(halunnut) ollu tosta prinsessasta erossa.

Kaikki nämä vaivat ja supistelut ja neidin uhmat ja muut pistää silti vähän jaksamista koetukselle. Mulle pelkkä tämä oleminenkin tuntuu jo rankalta. Selkä särkee, jalat pettää alta, pää särkee, nukkumis-vaikeuksia, esikoisella tosiaan joku kauhee uhma-vaihe, ja välillä vielä on ollu pahoinvointiakin ja nyt ihanana uutuutena nää supistelut.. Sit mua vaaditaan tekemään ja menemään. Oon tästä kaikesta hälle sanonut ja yrittänyt nätisti pyytää apua ja helpotusta mun elämääni, mutta musta tuntuu ettei häntä kiinnosta eikä ota tosissaan mun vaivojani. Yksi ongelma on ettei sairaslomaa saa eikä tänne kotiin ketään tuuraamaan :p MUOKS.(Meillä on siis tämän ihmislapsen lisäksi liuta eläimiä jotka vaativat myös osuutensa)

Meillä ei mistään muusta kinastella kun tästä asiasta. Muuten meillä menee tosi hyvin. Mutta musta tämä on kuitenkin iso asia - johon joku ratkaisu pitäis saada! Tarviiko mun vaan yrittää jaksaa ja olla valittamatta vai mitä mä teen? Vai valitanko vaa turhasta...? :ashamed: Vai liittyykö tääkin "vaiva" näihin kuuluisiin raskaushormoneihin?? :D Toivottavasti joku sanois tähän asiaan jotakin ..
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä