Elokuun inssipiinailijat

Kaneli :(

Minun mielestä nuo käytetyt hoitotavat riippuu ihan täysin henkilöistä: miltä itsestä ja puolisosta tuntuu ja mikä on sellainen ratkaisu joka sopii molemmille. Näissä asioissa pitää olla tietyllä tavalla "itsekäs" ja pystyä määrittelemään, mihin itse on valmis ryhtymään. Niin kuin Tiivi jo tuossa sanoikin, kyse on kuitenkin koko elämää koskevista päätöksistä.

Minusta se ei ole mitenkään itsekästä (sanan negatiivisessa merkityksessä ) , jos nuo hormoonihoidot epäilyttävät. Itsekin olen pohtinut myös tuota ihan samaa asiaa eli IVF/ISCI hoitojen rankkuutta. Me olemme selittämättömästi lapsettomia, joten hormoonitoiminta on minullakin - ainakin teoriassa - kunnossa. Mieskin totesi jo alkuvaiheessa, että se on aika pitkälle minusta kiinni, kuinka kauan ja minkälaisia hormoonihoitoja kokeillaan. Toisaalta tulimme yhdessä myös siihen lopputulokseen, että luovutetut sukusolut eivät ole meille vaihtoehto, vaan siinä vaiheessa siirtyisimme suoraan adoptioon. Eli lapsi olisi geneettisesti joko "molempien tai ei kummankaan". Järki kyllä sanoo, että kaikilla eri tavoilla saadut lapset olisivat yhtä rakkaita ja odotettuja, mutta jotenkin luovutettujen sukusolujen käyttö (puolin tai toisin) vain tuntuu liian vieraalta ajatukselta. En osaa sitä sen tarkemmin perustella :).

Sinille onnittelut follisadosta! Kasvoivathan ne sitten lopulta kumminkin :)

Piti alkaa vielä kirjoittelemaan.. Mä niin pelkään, että menkkakivut alkaa (yleensä vko ennen menkkoja).. Tuntuu, että nyt haluaisi elää edes haaveissa jonkin aikaa, eikä tarvitsisi taas kolmatta inssiä varten käydä apteekissa lääkeostoksilla.
Aloin tässä miettimään, että jos nytkään ei tärppää, ja kolmas inseminaatio tehdään, inssit jää lääkärin mukaan siihen. Jatkohoitoihin ei välttämättä ole mahdollisuutta, koska jouduttaisiin matkustamaan vieraalle paikkakunnalle. Pelkään, että vauva-hommat kaatuu epäonnistumisiin insseissä. Jotenkin näihin insseihin oli mulla jo alkujaan niin negatiivinen asenne, kun tuntuu, että harvat onnistuvat inseminaatioilla. :/ Jostain pitäisi uskoa saada, muttei helpota tällä hetkellä, kun ajattelee, ettei sitä koskaan tiedä.
Anteeksi, kun tänne purkauduin negatiivisine ajatuksineni, mutta halusin kertoa asioista ihmisille, jotka tietävät, miltä tämä tuntuu.. :ashamed:
Olen lukenut, että jotkut ovat käyneet jopa viidesti inseminaatiossa. Minulle lääkäri sanoi, että katsotaan kolmen inseminaation verran ja mietitään vasta sitten, jos tarvii jatkohoitoja. Kuinka helposti lääkärit mahtavat suostua jatkamaan inssin tekoja kolmen kerran jälkeen..? On tämä kauheaa aikaa, toivottavasti lopussa kiitos seisoo, tai makaa nyyttinä sylissä!

jonski
Olisitteko niin ihania ja kertoisitte minulle tietämättömälle vähän tuosta inssistä... ? Kun meillä nyt oli viimeinen clomikierto luomuyrityksellä ja syyskussa pitäs mennä ekaan inssiin. Mitä kaikkea lääkitystä siihen kuuluu ja paljon mikäkin kustantaa? Onko kuin iso tod.näköisyys raskautua, kun miehen simpat ei ole mitään priimatavaraa :( (normaalirakenteisia 2% vain)

Kiitos hurjasti jo etukäteen!!! Tietäisi mitä tulevan pitää...

Jonski: Inseminaatio voidaan tehdä joko ns. luonnolliseen kiertoon tai sitten hormoniavusteiseeen. Jos sinulla munasolu kypsyy hyvin esim. pelkällä clomifenillä, voidaan tuo inseminaatio tehdä clomikiertoon, kun ovulaatiotesti näyttää positiivistä. Jos taas clomit ovat liian laimeita, voidaan kiertoon määrätä lisäksi pistoshoito ja mahdollisesti myös irroituspiikki, jolloin munasolun irtoaminen inseminaatiopäivälle on varmempi.
Inseminaation omavastuu on noin 150-220 ? riippuen esim. kontrolliultrien määrästä ja tietenkin hoitopaikasta.
Lääkkeissä tuota hintahaitaria on myös aika lailla. Minä olen ollut tällä hetkellä ilman hormoneja, joten tämänhetkisestä hintatasosta ei minulla on liiemmin tietoa.

Todennäköisyydestä en tarkkaan osaa sanoa. Onko miehesi spermalle tehty koepesu, ts. paraniko siittiöiden laatu pesussa ja mikä oli tuo määrä /ml. Kuulemma tuolla määrällä on myös oleellinen osa inseminaation onnistumisen kannalta.

Sinänsä minulla on "posiTIIVInen" asenne inseminaatioon, sillä meillähän on IUI -alkuiset kaksoset (hormoniavusteinen IUI).

Pähkinälle :hug: Sullahan on oikein piinaviikkoje piinaviikko.

SINI: teillä taisi olla "työntäyteinen" viikoloppu... B)

O.N. Ei uutta auringon alla. La testi nega, mutta ei menkkoja.....

Tiivi

Ihan alkuun Kanelille lohtuhali :hug:

Tänään on sitten pp14 ja aamulla tein testin... ja plussaahan se näytti :D Huomenna on veritesti ja siinä selviää taas ehkä jotakin lisää... kovasti juilii menkkakipumaisesti ja pelottaa, ettei tämä totta ollutkaan, mutta... voi kun se nyt olis ihan aito ja ehta plussa kuitenkin...

T.Yksis

Mahtavia uutisia vihdoinkin tässäkin ketjussa! Onnea Yksis!!! =)

Tiivi vastailikin Jonskille jo tyhjentävästi, mutta tässä vielä lisäyksenä "näin meillä" osuus: eli lääkityksenä Clomit (joiden hinta sulla jo onkin tiedossa) + irrotuspiikki (Pregnyl, 8eur - kelakorvaus). Kaksi ultraa, joista toinen inssin yhteydessä, ja Väestöliitolla olemme asiakkaina. => Hinnaksi tuli ihan tuon Tiivin haitarin mukaisesti reilut 200 EUR.

Nyt on pp12 menossa. Eilen tosin jo alkoi melkoiset menkkajuilinnat heti aamusta ja lämmöt laskusuunnassa. Vielä ei vuoto ole sentään alkanut, joten jos vielä ylihuomiseen asti saa jännätä, niin sitten pääsee jopa pitkästä aikaa testailemaan jotain muutakin kuin ovista :)

Yksis, aivan mahtavaa! Hirmuisesti onnea, ja uskotaan siihen että pikkuinen pysyy matkassa loppuun asti.

Tiivi, meillä tosiaan oli "työntäyteinen" viikonloppu ;) Toivottavasti se kantaisi hedelmää tällä kertaa. Mulla on nyt kp 20, ja ihan normaali olo. Ei onneksi tullut Pregnylistäkään mitään kauheita oloja, vähän oli vatsa ja etenkin pistoskohta kipeänä viikonloppuna, mutta ei mitään pahempaa. Nyt sitten vaan piinaillaan seuraavat pari viikkoa. Toisaalta ihanaa, kun ei tarvii nyt muutamaan viikkoon huolehtia pistoksista tai ultrassakäynneistä, perjantaina vaan käyn aamulla labrassa. Ilmeisesti katsotaan progesteroni-arvot (s-prog). Tällä kertaa ei ole vahvaa tunnetta kummastakaan, tärpistä tai negasta. Aika näyttää...Mikäs kp sulla on menossa?

Pähkinä3, meille alunperin sanottiin, että 3-4 inssiä tehdään, sitten IVF. Kai se on aika tapauskohtaista, kuinka monta niitä kannattaa tehdä. Tsemppiä :hug:

Jonski, arvelisin, että ainakin eka inssi tehdään teillä Clomien avustuksella jos ne näyttää sulla toimivan, tai niin ainakin meillä. Ensin söin Clomeja pelkästään, ja sitten siihen lisättiin inssi. Sen jälkeen päädyttiin pistoksiin, eli pistin Puregonia muistaakseni kp5-14. Ja sitten irrotuspiikki Pregnyl kp 15. Toi Puregon on vähän arvokkaampaa kuin Clomit, mä jouduin ostamaan 2 ampullia kun yksi ei ihan riittänyt, ja ne maksaa kela-korvauksen jälkeen noin 100 e per ampulli. Pregnyl on halpa, mun annostus oli 5000 ja se maksoi vain jotain hieman päälle 4 e. Me ei sitten lopulta päästykään inssiin, kun ovis osui lauantaille, mutta meillä miehen simpat on sen laatuisia, että kotonakin pitäisi onnistua jos on onnistuakseen.

Cattus, pidetään peukkuja että tärppäisi :)

Kaneli, mitäs sulle kuuluu?

Cattus Sullahan on menossa oikein piinapäivien piinapäivät. Ajattelitko testata torstaina (pp14)?

SINI Hyvä, että teitte "työtä käskettyä". Nyt vaan odottelemaan, bd. Katsooko lääkäri tuosta s-prog. arvosta keltarauhasen toimintaa?

Mulla on menossa kp 32, inssistä nyt 18 päivää. Lauantaina tosiaan testasin apteekin omalla testillä, joka oli tyylipuhdas nega. Inssi tehtiin sillon pe 3.8., jolloin ovulaatiotesti oli vielä negatiivinen. Lääkäri arveli kuitenkin, että ovulaatio olisi la tai su. En jaksanut edes testailla, sen verran pessimistinen olo tuli. Sillon ma ja ti oli jomotuksia, jos ovis oli kuitenkin vasta sillon. Viimeisen vuoden aikana mulla kierrot on olleet 26-31 päivää (kerran 32). Nyt sitten vaan odotellaan...

Mikäs PÄHKINÄn tilanne?

Terkuin Tiivi

jonski
Vastaukset oli todella tarpeen! Oletteko te siis käynet yksityisellä, kun me olemme menossa ihan tuonne julkiselle puolelle... Jostain olen kuullut, että siellä inssi maksaisi ainoastaan sen polimaksun verran... Onkohan tuossa perää? En oikein ole luottavainen tuohon julkiseen, mutta kai se ihan ok on. Eikös se niin mene, että ensin miehen sperma pestään ja sen jälkeen ne sitten katetrilla ruiskutetaan?

Mulla nuo clomit on toimineet aika hyvin, eli ovis luultavammin on tapahtunut. Eli niillä varmaan aloittelemme sitten syyskuussa.

Tiivi: Ei ole pesty aikaisemmin sitä spermaa, eli nyt sitten olis eka kerta. Siinä perustutkimuksessa selvis, että normaalirakenteisia on 2%, mutta liikkuvuus oli hyvä ja siittiöiden määrä oli hyvä (n72 milj. ).

Kiitos kaikille vastanneille kovasti!!!! Varmaan liityn seuraanne, kun nyt päästään taas eteenpäin näissä hoidoissa. =)

Joo, me ollaan käyty yksityisellä, luultavasti myös Cattuskin.
Polilla varmaan menee tuosta kontorilliultrasta yksi ja inssistä toinen polimaksu. En tiedä sitten meneekö miehen sperman pesusta yksi maksu. Joillain paikkakunnilla inssit tehdään polilla ja taas joissain paikoin poliklinikat ostaa inseminaatiot yksityisiltä klinikoilta. Missä päin te olette hoidossa?

Inssipäivä menee kutakuinkin näin: joko ennalta määrätty päivä (irroituspiikki) tai positiivisa ovulaatiotestiä seuraava päivä.
* Aamulla miehen sperma klinikalle/polille (tai mies sinne antamaan näyte)
* sperman pesu (yleenvsä kestää noin 1-3 tuntia, ruuhkasta riippuen)
* Inssi, ohuen ohuella katetrilla ruiskutetaan kohtuonteloon n. 1 ml huippuun trimmattua ainetta

Jonski, yleensä tuota liikkuvuusprosenttia saadaan nostettua pesulla, kun kerta määräkin on noin hyvä.

Tsemppiä syyskuulle ja käyhän kertomassa kuulumisia.

Tiivi

Me ollaan hoidoissa julkisella. Polimaksu 22 e menee joka käynnistä, eli kun käyt kontrolliultrassa ja sitten itse inssissä. Simppanäytteen pesusta menee mun mielestä maksu vaan kerran vuodessa, ainakin purkissa luki, että se täytyy maksaa vain ekalla kerralla. Näin siis Helsingissa NKL:lla. Yleensäkin joka käynnistä joutuu maksamaan tuon polimaksun. Mä jouduin tässä kierrossa ravaamaan ultrassa varmaan 5 krt, ja joka kerta joutuu maksamaan...No, nyt kun jatketaan samalla lääkkeellä (tai siis JOS jatketaan ;) niin ei tarvii niin usein käydä. Labroista ei tarvii maksaa mitään.

jonski
Tiivi: Ollaan menossa kanta-hämeeseen hoitoihin julkiselle. Kiitos tsempeistä =) Tää on niin uusi asia mulle... Mulla aikaisemmin ollut vaan clomihoitoja, millä saatu 4 raskautta alkuun 3 vuotta sitten. (ei yhtään vauvaa) Pidin taukoa välissä ja nyt uuden miehen kanssa aloitettu yritystä ja siinä spermatutkimuksessa selvis sitten nää kaikki mahdolliset. Lääkäri tosin totesi, että ei kannata kirvestä kaivoon heittää.

Sini78: Muistatko minkä verran se simppojen pesu maksoi, jos oli kertamaksulla? Kauheeta, kun tuntuu, että paljon rahaa menee hoitoihin, mutta sitten miettii, että toivottavasti on sen arvoinen eli nyytti joskus sylissä :)

Tsemppiä kaikille yrityksiin ja tulen viimeistään takaisin, kun hoidot taas alkaa!

Jonski: simppanäytteestä meni muistaakseni tuo sama 22 e. Kyllä muakin välillä hirvittää rahanmeno, mutta ei sitä auta ajatella. Ja meillä kuitenkin puhutaan vielä satasista, ei tonneista...

Tiivi, joo, ilmeisesti keltarauhaskokeella varmistetaan, että ovulaatio on tapahtunut. Arvon pitäisi kaiketi olla mahd. korkea.

Kiitos kuulumisten kysymisestä! =)
Tänään inssistä kulunut 14 päivää ja lieviä menkkakipuja ollut.. Joten se siitä, ei auta kuin matkata kohti uusia yrityksiä. :/

Mutta, aivan ihanaa, toivoa toi rutkasti lisää Yksis:n iloinen uutinen!! :D Onnea teille Yksis niin kovin paljon! :flower:

jonski , meillä on mennyt myöskin pelkät polimaksut ultrista ja inseminaatioista eli se 22e/käynti. Erikseen ei olla ainakaan vielä jouduttu pesuista maksamaan, vaan inseminaatiopäivästä ollaan miehen kanssa maksettu yhteensä 22e. Suurin rahanmenohan on lääkkeet. :/

Cattus, :hug: !

Tiivi, voi kurjuus. :hug:

Mulla on kierto tavallisesti 32-37 päivää, joten vielä voi ajatella, että menkat kerkeää tulla "ajoissa". En kyllä tiedä, miten pregnyli vaikuttaa
kiertopäiviin. :ashamed: Nyt kp31. Mulla menkkaoireet on vaan vahvistunut, koventunut, joten luulenpa, ettei edes testaamaan päästä. Tympii aina odotella kuukausi, kun vuosia on jo vauva ollut tervetullut. :kieh:

Kuulumisia, käytiin yhdessä miehen kanssa alkuviikosta yhdessä siellä lääkärin juttusilla ja kyllä meille tehdään vielä kaksi inssiä. Jos ei onnistuta niin kovasti lääkäri on IVF kannalla, kuulemma hormonihoidot voidaan tehdä myös "lempeästi" ilman, että omaa hormonitoimintaa pysäytetään. Noh täytyy vielä miettiä sitä. Kävin tänään ultrassa ja folliikkeli oli kooltaan noin 13 ja kp 9 menossa. Ensi viikolla sitten se inssi. Sain jo seuraavaa kertaa varten Clomifen reseptin sekä myös Folvite 1 mg reseptin.
Ei noita hormonihoitojuttuja näköjään voi välttää jos lasta haluaa.

Paljon tsemppiä ja voimia kaikille!

:hug:

Kuulumisiin! =)
Terkuin,
Kaneli-07

jonski
Eli, miten tuo kyseinen pistos toimii? Mikä siis sen tehtävä? Toi pregnyl mulla joskus on ollutkin, mutta toi puregon on ihan uusi asia :/

Tässä odotellaan tädin tuloa (kp 7 vasta) kp 15-24 pitäis ottaa primolut-kuuri, jotta se täti tulee varmuudella ja sitten aloitan clomit kp3 ja soittelen aikaa sinne inssiin.

Jänskättää ihan hirveesti, miten homma lähtee käyntiin :D

Kaneli-07 , ihana kuulla, että olette saaneet solmuja auki
hoitoasioissa! :hug: Teillä on tällä viikolla inssi, minä päivänä? Onnea hurjasti inseminaatioon! =)

Miten Sini 78 teillä on piinailu mennyt? Onko mitään erilaisia tuntemuksia ollut? Koska teillä on testipäivä? :D

Omia kuulumisia:
Minun tahdostani kävimme sitten eilen apteekissa ostamassa Onni-raskaustestin, josta tuli nega. Pettymys kolahti, vaikka kuinka olinkin negaan varautunut. :( Nyt siis inssistä kulunut 18 päivää. Ja kierron 35. pvä menossa. Menkkakipuja on välillä kamalasti ja sitten ne hellittävät hetkeksi.. Ei tässä auta nyt muuta, kun valmistautua kolmanteen (ja ehkä siihen viimeiseen) inseminaatioon. Menkat ei ole alkaneet vielä, mutta odotan niiden alkavan ihan nyt lähipäivinä. *huokaus*

Moi Pähkinä3 ja muut!

Täti taitaa taas tehdä tuloaan etuajassa, nyt vasta kp 26 ja eilen alkoi jo pieni tiputtelu :'( Mulla se aina joskus alkaa niin, että 4-5 pvää tiputtelee ja sitten alkaa vasta kunnon vuoto. Se on tosi ärsyttävää, ja itse henk.koht luulen, että sillä saattaisi olla jotain tekemistä lapsettomuuden kanssa, mutta lääkärit aina vaan sivuuttaa koko asian, että se on "ihan normaalia"...Aion kyllä taas seuraavan kerran ottaa asian esille. Vähän on ollut menkkatuntemuksia, mutta tiedän senkin, että kivut tulee vasta sitten kun oikea vuoto alkaa. Testipäivä olisi ollut vasta ensi viikonloppuna.

Tiivi, Pähkinä3 & Sini 78 :( :hug:

Ite oon kanssa miettinyt tuota tiputtelua/kipuja. Mullakin sitä tulee välillä jo tosiaan melkein viikkoa etukäteen, välillä taas ei ollenkaan. Kipuja tuntuu tavallisesti aina jo etukäteen. Lääkärin kanssa siitä oli puhetta ensimmäisellä tapaamisella, ja hän mainitsi vuodon mahdolliseksi syyksi keltarauhasen heikkouden. Verikokeessa kuitenkin sitten selvisi, että keltarauhasarvo on ihan normaali. Sitten kun muistelen aikaa ennen kuin alettiin lasta edes yrittämään, niin en muista mistään tiputtelusta kärsineeni... Tai sitten vaan en ole kiinnittänyt asiaan sen kummemmin huomiota.

Tuohan tiputtelu/kipuiluhan mainitaan myös endometrioosin oireina. Siitäkin keskusteltiin samalla kertaa lääkärin kanssa. Hänen mielestään ei kuitenkaan ole syytä epäillä endoa, jos kivut eivät ole pahentuneet vuosien varrella paljon. Endoahan ei kai voi todeta muuten kuin laparoskopialla? Vai näkyykö se jotenkin ultrassa? Pitääpä itsekin kysellä lisää taas seuraavalla käynnillä :)

Yhteistyössä