~~ Elokuun Ihmeet Tammikuussa ~~

Rooibos oli meidän neuvolan antaman vältettävien listalla. Vihreää teetä saa juoda, kahviakin pari kuppia päivässä, jos se vaan maistuu. Mulle ei oo jostain syystä maistunut kuumat juomat ollenkaan raskauden aikana.

Pippurihäntä 9+5
 
Viimeksi muokattu:
Pahoitteluni menetyksen kohdanneille. :hug: Ja todella törkeää käytöstä lääkäreiltä ja hoitajilta olette joutuneet kokemaan, ihan ku tossa ei olis jo riittävästi :(

Onnea hyvistä ultrakuulumisista ja sykkeen kuulemisista!

Poppaliini, tuli ihan muutamassa päivässä kutsu ultraan ja verikokeeseen.

Himoista, äsken vedin just silmät kiinni mumisten intohimosta kaks appelsiinia :D Eipä oo appelsiini ikinä maistunu noin hyvältä! Toinen himo on mansikat (laitoin onneks pakkaseen kesällä) ja kolmas sirkusaakkoset. Voi luoja, nam!

Tirppuli & Hilma 10+2
 
Diinu minkä neuvolan piiriin kuulut? Kävin itse maanantaina keskusneuvolassa ja vein mennessäni pissanäytteen kun aika oli vasta iltapäivällä. Verikokeisiin mennessä ei tarvitse mun ainakaan viedä...

seulonnoista käydään np ssa ja veriseulonnoissa, täällä veriseulaan voi mennä 9+0 vkolta alkaen ja ensi maanantaina olen sinne menossa. Samalla otetaan sitten veriryhmä, pieni verenkuva, hiv,kuppa ja tippuri kokeet :) Np ultra varattiin 31.1., jolloin viikkoja 12+4:)

äitiyspakkaus otetaan, otettiin esikoisestakin ja hylättiin käyttää vaatteita.

Omaa napaa maanantaina oli eka neuvola, uutta asiaa ei toisodottajalle tullut. Lyhyesti käytiin asiat kun on vielä tuoreessa muistissa. Sivuttiin välillä esikoisenkin asioita. Kaikki oli ok, paineet vähän korkeat mutta mulla on aina jännityspaineet. Esikoistakin odottaessa mittailin kotona paineita ja ne olivat hyvät. Maanantaina on vielä neuvolalääkärin ultra. Olo vaihtelee päivittäin, välillä on päiviä että olo on hyvä, mutta välillä ällöttää paljon eikä tee mieli syödä oikein kuin hedelmiä ja kylmiä. Tänään on taas väsymys ollut ihan uskomatonta, tosin viime yö oli esikoisen unien suhteen vähän levoton.

Tuplarattaita olen nyt netistä käytettynää katsellut. Taidetaan hankkia Brio double wayt. Edullisella ikää vauvan syntyessä 1v 10kk joten tuplat tarvitaan kun päivittäin kuitenkin ulkoillaan sään salliessa.

Halaukset kaikille pettymyksen kohdanneille :hug:

Marjuska+masukki 9+3
 
  • Tykkää
Reactions: Epa_88
THL sivuilta kopioitu suoraan:
Teen lehdistä (musta, vihreä, valkoinen, keltainen), marjoista ja hedelmistä tehdyt juomat käyvät. Muut ovat yrttijuomia (myös rooibos), eikä niitä suositella. Yrttijuomien turvallisuutta ja mahdollisia luontaisia haitta-aineita ei ole tutkittu. Yrttejä voi käyttää mausteenomaisesti
 
Moikkis kaikille!

Täällä yksi elokuun odottaja lisää :)

Söpönen 26.v, LA 3.8, toinen lapsi, KOS[/COLOR]

Himoista:Mulla tehnyt ihan älyttömästi mieli kirsikkatomaatteja, ostan niitä joka kerta kaupasta ja syön koko rasian kerralla :p toinen asia mitä oon himoinnu on jäätee, jano tuntuu muutenki olevan jatkuvasti ja sit pissalla tarttee ravata alinomaan.

En oo lukenu tätä ketjua kokonaan, joten en tiiä onko tästä ollu täällä jo aiemmin puhetta... mut onko kellään sellasta tilannetta et pelottas kertoo työpaikalla raskaudesta? Mulla tilanne on just tää...Oon varma että esimieheni ei todellakaan kilju riemusta kuullessaan raskaudesta. Harmittaa vaan että annan tällaisen asian vaivata :(

Muuten olo on tosi onnellinen, ensimmäinen ultra oli eilen ja oli niin ihanaa nähdä pikku nöpönen siellä masussa vilkuttelemassa. Saatiin muutama ultrakuva mukaan ja niitä sitten kotona esikoisen (3,5 v poika) kanssa ihmeteltiin. Tässä onnen huumassa menin ja ostin sitten tänään vauvalle myös ensimmäiset vaatteet.

Söpönen & Nöpönen 10+5
 
Seulonnat: Viela pitaa miettia. Klinikan koordinaattoritati taalla USAssa sanoi, etta ihan saa itse paattaa, mutta voipi olla, etta mun ikaiselta (36v) "vaativat" jotain tarkistuksia. Selviaa ensi kaynnilla.

Syomisista ja juomisista: Makeannalka kadonnut taysin, vaikka aina on makeat maistuneet. Ruokaa oikein tee mieli ollenkaan, pelkka vesikin on alkanut tokkia, ellei ole ihan tosi kylmaa ja jaapaloja seassa. Mandariineja menee mukavat maarat, samoin mustikoita.

Olkaa muuten tosi iloisia, vaikka kokemuksia on laidasta laidaan, Suomen neuvolasysteemista, silla se on mahtava juttu! Toki taallakin ekan kaynnin perusteella oli oikein mukava klinikka ja ystavallisia hoitajia. Laakareita on useampia ja heidan kaikkien vastaanotolla kaydaan, kun ei voi tietaa kuka heista on sitten paivystysvuorossa sairaalassa, kun oma lapsi syntyy :)

Iloista tammikuuta kaikille kanssaodottajille!

Gintsu ja Aaron 9+1
 
Viimeksi muokattu:
Mulla on kans hirveä himo maustekurkkuihin! :p Ja toinen on sitten ananas-appelsiini juissi mehu.

Marjuska, kuulun lehtikankaan neuvolan piiriin. Terkka vaan sanoi, että pissanäytteen voi samalla viedä labraan kun käy niissä verikokeissa. Niin mulla tais olla kakkosenkin aikaan.

Taas on tullut uusia odottajia, tervetuloa! :wave:

Diinu & piippis 8+6
 
Söpönen: Mulla on myös vähän sama vaiva tuon töissä kertomisen kanssa. Mut palkattiin viime vuoden puolella lomittajaksi lomittamaan talvilomia ja sitten kesällä kesälomia. Määräaikainen soppari loppuu syyskuun lopulla. Käytännössä heinäkuussa kuitenkin alkaa äippäloma, joten eipä niitä kesälomia vielä ehdi siihen mennessä paljoa olemaan. Pakko on myös kertoa varmaan np-ultran jälkeen, kun mun tilalle pitää sitten palkata kesätyöntekijä. Noh, joku onnellinen opiskelija saa työpaikan, mutta pomo ei välttämättä diggaa. On vielä lapseton 4-kymppinen nainen. Mutta sen siitä saa, kun palkkaa tällaisen alle 30v nuoren naisen (joka vielä on juuri valmistunut).

Tänään varailin nuita labra ja np-ultra aikoja. Labraan ensi viikon perjantaina eli silloin 10+3 ja np-ultra 29.1. (viikot 12+0). Ajanvarauksessa täti vielä kyseli viimeisiä menkkoja ja kiertoa, ei esim. laskettua aikaa. Neuvolan antamassa lapussa np-ultralle oli haarukaksi laitettu 11-13+6, mutta täti puhelimessa oli että viikon 12 jälkeen vasta. Ja neuvolalääkärin ultrassa papu oli 5 päivää nuorempi, mutta kaippa nuo ajat nyt sopii noihin haarukoihin. Tosin jälkeen päin jäin vielä miettimään, että olisiko mun pitänyt sanoa siitä, että mä osallistun seulontaan. Meillä nämä ultrat menee sairaanhoitopiirin keskitettyyn äitiysneuvolaan ja itse käyn pienemmän kaupungin neuvolassa. Pitänee ehkä soitella sinne vielä uudestaan ja varmistella, että olivat ymmärtäneet asian.

Olot on ehkä vähän helpottanu tai sitten vaan hetkellisesti tuntuu siltä. Tosin väsy ja arat tissit on edelleen.

Annaliin1 ja toi 9+3
 
Gintsu tosi kiva saada ulkomaan odottaja mukaan! :) Miten teillä menee nuo äitiysvapaat ja hoitovapaat, ne taitaa olla paljon lyhyempiä kuin Suomessa?

Mulla on tänään töissä kehityskeskustelu, jossa tehdään suunnitelmia vuodelle 2013. Vasta puolentoista viikon päästä on np-ultra ja ennen sitä en ainakaa aio esimiehelle raskaudesta kertoa. Että tosi kiva pokkana suunnitella tätä vuotta kun tiedän itse, että jään jo toukokuun lopussa lomille ja siitä äitiyslomalle.. Pitää ottaa vaan myöhemmin uusi keskustelu, jossa kerron miten asiat oikeasti on :D

Niiu & Manteli 11+1
 
Gintsu tosi kiva saada ulkomaan odottaja mukaan! :) Miten teillä menee nuo äitiysvapaat ja hoitovapaat, ne taitaa olla paljon lyhyempiä kuin Suomessa?

Mulla on tänään töissä kehityskeskustelu, jossa tehdään suunnitelmia vuodelle 2013. Vasta puolentoista viikon päästä on np-ultra ja ennen sitä en ainakaa aio esimiehelle raskaudesta kertoa. Että tosi kiva pokkana suunnitella tätä vuotta kun tiedän itse, että jään jo toukokuun lopussa lomille ja siitä äitiyslomalle.. Pitää ottaa vaan myöhemmin uusi keskustelu, jossa kerron miten asiat oikeasti on :D

Niiu & Manteli 11+1

Minustakin on mukavaa saada vähän ulkomaista vertailupohjaa! Tervetuloa siis joukkoon Gintsu! Ja tervetuloa muutki, kotimaiset äipät! (en kyllä laskis tässä vaiheeksi vielä itseäni äipäksi tai mammaksi saati osaa ajatella olevani odottaja..mutta nyt ei tainnut olla hirveesti ensikertalaisia uusia :D)

Mullakin on toi kehari 30.1 Pvä ja 6.2 on nt-ultra. Tosi kivaa mennä sinne suunittelemaan... Toki taitaa olla enempi motivaatiokeskustelu ko. Esimiehen kanssa.harmi että mun työmotivaatioon vaikuttaa ihan pirusti tuo huono esimies :( ja varmasti sekin että ei hirveesti kiinnosta noi hommat enää, piti tehdä noita nyt vähä aluksi valmistumisen jälkeen mutta tuossapa on vuosi lötkötelty. Koko ehkäisyn jättökin taisi lähteä vähän siitä että laitoin happaman viestin töistä miehelle "pane mut paksuksi, tartten vähä lomaa täältä!" ...siitä se ajatus sitten lähti! Olen nyt kuitenkin päättänyt jatkaa tätä uusien töiden hakua, siitäkin huolimatta että heinäkuussa alkaa se pidempi vapaa. Rekryfirmasta nyt saa sit töitä koska vaan, ku haluaa työelämään palata, mutta se ei ole nyt sitä mitä mä haluan.. Juuri eilen viimeksi lähti CV vetämään :)
 
Huomenta kaikille :)
Eilen oli ensimmäen neuvola. Paljon tuli lippusia ja lappusia. Varattiin labraan aika ja seuraava neuvola. Ultraan onki ajat katottuna. Synnytys sairaalaa muuttu Ouluun kaksosuuden takia. Sykkeitä e saatu kuulumaan mutta sitte katottiin ultralla ja hahmot saatiin mahan päältä näkyviin ja ihan niinku ne ois liikkunukki :) Siellä ne kaks möllötti <3 <3

Nyt tämä ajatus kahesta lapseta yhtä aikaa alkaa tuntua ihan oikialta. Jaksaminen kauhistuttaa tietenki mutta onhan se ihanaa :) Mietin jopa et vois kokeilla kestoilua. Ainaki kotona ollessa. Sillä kuitenki säästäis vaippa kuluissa. Nauroinki eilen et pitäiskö sanoo jotka tulee kahtoon et tuokaa vaippoja :D Niitä menee :D

iltatähteni *2 +3
 
Johan ootte taas jaksanu kirjottaa!!

Lisää uusiakin vieläkin eksyy joukkoomme - mahtavaa! Oikein paljon tervetuloa!!

Päivittelen taas kahvitunnin kunniaksi tuota listaa :)

Itse soittelen iltapäivällä aikaa sinne nt-ultraan ja katotaan saanko ru-ajan samalla.
Täällä on myös alkanut kohdunkasvu ja kahtena yönä tosiaan oon herännyt niihin kipuihin. Pelästyttäneet ne on, mutta koska ei vuotoja ole, niin tokkopa huolissaan onneksi tarvitsee kovinkaan olla :)
 
huomenta,

olen menossa tänään lääkärille tän huonon olon takia, eilen oli ihan super huono olla... Vkonloppuna olis työvuorot ja se tarkottaa käytännössä 7-12 yhtäjaksoista painamista asiakkaalta asiakkaalle, sitten on mahis siihen ainooseen taukoon koko päivänä ennen päiväkiertoa. yksin ollaan kullakin alueella vuorossa (olen siis vanhusten kotihoidossa työssä) en oikein voi ruveta oksenteleen toisten vessoihin : /

En ole koskaan vielä käynyt täällä työterveydessä, enkä tiedä kuinka siellä suhtaudutaan... mutta musta on väärin että sairailla ihmisillä olis "sairaana oleva" hoitaja...

Toisaalta pitäis olla vaan tyytyväinen kun kroppa kertoo kaiken olevan hyvin! ja kylhän se täällä kotona maatessa menee, muttei kyllä töissä siitä ei vaan tule mitään.

Mulla on kans vähän päänvaivaa siitä töissä kertomisesta... olen siis palannut edelliseltä hoitovapaalta lokakuussa... tätä pikku5:han me yritettiin vuosi, mutta aina ne suunnitelmat ei toteudu... Meillä vaihtui esimies viime viikolla, en aatellu ennen NT ultraa kyllä kertoa...

ÄssÄ rv7+4
 
Heipat!
Tupsahdin tuolta taustalta.. Mulla ihan sama tilanne kuin unelmavauvasta. Eilen kävin VU:ssa ja piti olla se 7-8 vkoa ja oli juuri ja juuri 6 vkoa.
Kesällä mulla oli tuulimuna, luulin monta viikkoa olevani, eikä kehitystä sit ollutkaan tapahtunut alkua pidemmälle. Siksi nyt varasin VU:n ennen neuvola-aikoja, enkä ole tännekään ilmoittautunut. Tosin nythän oli kuitenkin hyvää se, että raskaus on alkanut ja oikeassa paikassa. Kun nyt vain jatkuisi..
Noh, nyt kuitenki parin viikon päähän sain uuden ultran, sitte se selviää..
Kyllä tuntuu 2 vkoa piiitkältä ajalta... unelmavauvasta toivotaan parasta!!

Tsemppiä ihan kaikille! =)
 
Viimeksi muokattu:
poppaliini: Ei mullakaan ole tosta rooiboksesta sen enempää tietoa kuin mitä tuo Marjuska84n teksti sanoo. Jostain syystä mulle ei kyseinen juoma ole hirveän hyvin koskaan maistunut mulle muutenkaan, en vaan pidä sen mausteisuudesta.

Ultrakirje kolahti postista mun mielestä pari viikkoa neuvolan jälkeen. Mutta mulla oli neuvola ennen joulua ja tosiaan tammikuun alkupuolella sitten kirje tuli, siinä oli ne pyhät välissä, niin en tiedä vaikuttiko se aikatauluun jonkin verran.

Mä jouduin tänä aamuna jäämään kotiin huonovointisuuden takia. Luulin, että pahin olisi ollut jo takana, mutta eilisillasta lähtien olen ollut tosi väsynyt, kauhea palelu ja huono olo. Aamulla olin jo paremmalla viiliksellä, kävin vähän koiraakin käyttämässä mutta sitten se iski. Huimasi, vatsaa ellotti, päätä särki ja puuskutin vaan ulkovaatteet päällä. Ei muutakuin vessassa päivystämistä ja pienet nokoset päälle. Yritän kuitenkin päästä iltapäiväksi töihin. Meillä on liukuva asiantuntijatyö, joten pystyy tekemäänkin näin. Ja tarvittaessa etänä.

Nyt lähden tsemppaamaan itseäni uuteen lähtöön, hapankorpun voimalla :)

wilmenille isot tsempit!

Pippurihäntä 9+6 (kohta kymppi kasassa!!!)
 
Viimeksi muokattu:
rooibos on siellä kiellettyjen listalla, kuten kaikki muutkin yrttiteet ja syy siihen liittyy jotenkin verenkiertoon istukassa, en kyllä muista että hidastiko se sitä vai liittyikö jotenkin veren hyytymiseen, mutta oli kuitenkin haitallista siis istukkaverenkierrolle.
 
Huh miten huonosti nukuttu yö takana! :x Heräsin viideltä ja kävin täälläkin katsomassa, onko ketään muuta kukkumassa :LOL: No ei ollut. Enkä saanut enää sen jälkeen unta. Illalla oli jo vaikea nukahtaa, kun mahaan jollain tavalla sattui. Olin päivällä pilateksessa pitkästä aikaa, mahtoiko ottaa sen verran vatsa"lihaksiin" vai mistä johtui... Oli vaikea löytää hyvää asentoa, kun kyljelläänkin tuntui jotenkin painetta vatsassa. Tarttee varmaan jo alkaa miettiä jotain ylimäärästä tyynyä jalkojen väliin jos tää jatkuu. Kovin montaa yötä ei viittis valvoa... Onko muita valvottanut vielä raskaus?
 
Ultrakirjettä minäkin odottelen. Tosin nyt on jo viikkoja 10+6 eli luulisin sen tulevan aika pian. Mihinköhän asti nt-ultra on luotettava? Vai voiko sen tehdä milloin vaan? :D

Mahasta ja painonnoususta: Valitusta tulossa! Mua on alkanu sitten ihan urakalla ärsyttää tämä maha! Tuntuu että muut on niin pikkusia ja mä oon vaan sotanorsu! :stick: Neuvolatäti yritti kyllä kertoa että alussa paino saattaa nousta vauhdilla, että tasottuu, mutta mä vaan kuvittelen että se jatkuu samanlaisena. :ashamed:

Kertomisesta: Mulla ois hirveä tarve jo mainostaa kaikille, mutta mies jarruttelee. Ehkä sitten ultran jälkeen. Joko moni on kertonut asiasta?

Asumisesta: Mulla ois pian muutto takasin Kainuuseen. Mietin miten mun ja miehen tavarat mahtuu tähän pieneen kaksioon. Ja sitten vielä lapsen tavarat. Ja koirat. Eli isompi asunto pian, kiitos! :)

Äh, en jaksakkaan kirjottaa kun tekee mieli vaan valittaa. Nukuin viime yönä 13 tuntia ja tuntuu kuin mikään ei riittäis. :)

Zanizipp ja ? 10+6 (Huomenna taas poksuu)
 
Heippsan

Tuvalu: mulla ainakin on valvottanut joitakin öitä. Muutama yö takaperin kärsin todella voimakkaista vatsasäryistä, eikä tuntunu löytyvän sopivaa asentoa millään... Oli ihan pakko käydä ottaa Panadolia, vaikka olen pyrkinyt välttämään kaikkia lääkkeitä :s Myös huonovointisuus aiheuttaa valvomista, en löydä asentoa jossa ei olisi huono olo ja vaikuttaa unen laattun... Ja sitten tietysti se jatkuva vessassa ravaaminen, jopa 3-4 kertaa yössä :s

Soitin tänään pissakokeen vastauksia ja yllätyksekseni minulla onkin virtsatie infektio :eek: aika kumma kun ei mtn oireita oo ollu :eek: no lääkäri määräs antibiootti kuurin, jos se vaikka auttais :) onkohan tästä mtn haittaa pikkuselle? :eek:

Linda + Prosentti 8+4
 
Zanizipp älä välitä... mulla nousee kans AINA alussa paino... kun ainoo millon ei okseta on sillon kun pureskelee, heti kun nielasee niin oksetus palaa.
Ja Mulla maha näkyy aikasin, on niin monesti jo venytetty ;)
ja kun viikkoja tulee lisää niin maha yleensä kasvaa alas/eteen. Pyörällä ajo on siis ens kesänä taas nou-nou, ei pysty kun reidet ottaa kiinni mahaan...

Kirjotti se lekuri saikkua ens ma saakka. Enköhän mä 3 työvuoroa kykene sillä viikolla tekemään.

Mut arvatkaas mitä!!!! äsken kun piruuttani kaivoin dobblerin esiin niin sain kuin sainkin tutun "ponin laukan" kuulumaan :heart: Voi että kuinka ihanilta ne sykkeet kuullostaa :kiss: tippa tuli linssiin ja hymy on muikea! Ei siis ole turhaan nämä oireet, siellä se himmiäinen kasvaa!! sykkeet löytyi iiiiihan alhaalta ja vasemmalta puolelta

Ja vitosesta tulikin nyt "Himmiäinen" :heart:
 
Tuvalu Minäkään en saa nukutuks öisin.. Aluks ei meinaa nukahtaa millään ja sit joskus kun unen päästä saa kii, ni pitääki jo herätä ekan kerra vessaan. Ja taaskaan ei meinaa uni tulla ja missään asennossa ei oo hyvä olla. Selkää särkee ja tekee pahaa. Sitten heräänkin jo joskus 5 aikaan viimeistään, uudestaan vessaan..ja taas sama vehtaaminen sängyssä ennen ku uni tulee. Aamulla onki sit niin väsynyt olo ettei meinaa millää jaksaa herätä.. Että tällästä täällä :)

Syömisistä Mulle iskee vähän väliä himo johonkin (esim. eilen suolapähkinöihin), mut sit seuraavana päivänä pelkkä ajatuskin eilisestä herkusta alkaa oksettaa :D Mandariinit on mun suurita herkkua nyt. En ole niistä oikeen koskaan pitänyt, mutta nyt niitä menee ainakin 4 päivässä. Niillä pysyy huono olo vähän kurissa..

Tänään oliVU ja siellä näkyi jo pienen pieni sykkivä sydän, joka vastas ihan viikkoja :heart: Nyt sitä on pikkuhiljaa alettava uskomaan, että siellä jotain kasvaa :)

Dana & mini 6+6
 
Tsemppiä wilmenille odotteluun!

Ja tervetuloa kaikille uusille!

Tuo teeasia on aika jännä. Täällä neuvolassa kiellettiin yrttiteiden lisäksi myös vihreä. Kielto perustui ilmeisesti vain siihen, ettei siitä olisi tarpeeksi tutkittua tietoa. Pitääkin muuten kofeiinijuomista puhuttaessa mainita, että pystyin eilen ensimmäistä kertaa sitten öö plussatestin juomaan kokonaisen kupillisen kahvia!

Kahviin liittyen huomaan, että olot alkaa muutenkin olla jo tosi normaalit. Ei juurikaan pahoinvointia, ei tissikipua ja eilen oli myöskin ensimmäinen päivä pitkään aikaan, kun vatsaankaan ei sattunut ollenkaan. Melkeinhän tässä jo huolestuu :D Onko muilla samanlaista olon normalisoitumista jo?

Kertomisesta, oltiin mietitty, että sitten np-ultran jälkeen voisi olla ihan avoimesti tän raskauden kanssa. Perheille ja parille kaverille ollaankin jo kerrottu, joten voihan olla, että asia on lähtenyt muutenkin jo leviämään oman kaveripiirini tuntien :D Meillä ultra tosin jo 11+0 ja kovin aikaiselta tämä vieläkin tuntuu... Toisaalta yksi stressinaihe vähemmän, kun ei tarvise koittaa selitellä esim. alkoholittomuutta. Edelleenkin tämän oman kaveripiirini tuntien, jossa muilla ei vielä lapsia ole, ei mene kovin helposti läpi tekosyyt.

sinnamon 10+1
 
Mua ei raskaus oo muuten valvottanut, mutta tuntuu että illalla nukkuumaan mentäessä ei saa niin hyvin unen päästä kiinni kuin aiemmin. Sitten kun nukahdan niin voisin nukkua vaikka kuiiiiinka pitkään!

Kahvin juonti tyssäsi mulla heti alkuunsa. Näin on ollut kahdessa edellisessäkin raskaudessa, että ei vaan enää kahvi maistu, vaikka normaalisti juon 2-4 kuppia päivittäin. :)

Diinu & piippis 9+0 POKS!
 

Yhteistyössä