{Elokuun Epelit 2012} HEINÄKUU

Paljon onnea vauvansa saaneille :heart:

eilen tajusin joskus iltasella että vauva ei ole juurikaan liikkunut koko päivänä, sitten myöhemmin tein ihan liikelaskentaa sitten ja ei mitään liikettä.. että meni melkein koko yö siinä kun kuullosteli liikkeitä, muutamia liikkeitä, mut paljon "vaimeempia" kun ennen :O ja toisekseen lähes yhtäsoittoa tuli lähes kivuttomia suppareita, mut siihen sitten jäi..
pitää nyt alkaa taas laskemaan liikkeitä..
Missä vaiheessa kannattas soittaa synnärille jos vielä näin hiljasta masussa?

Korvikkeista ootte puhunu, meil on kaks purkkia nan merrkiä ja sit kaverilta sain yhen purkin vissii tuttelia, sen tyttö ei syöny ollenkaa tuttelia kuulemma..
toivon vaan että se imetys lähtee sujumaan, että mahollisimman vähän tartteis korvikkeiden kanssa puljata..

jepatin ja poju 38+3

heräsin sitten tänään viideltä semmoseen jumalattomaan hermojumiin joista oon täällä aikasemminkin puhunu. sattu ihan törkeesti vatsan oikeelle puolelle. yhdeksän aikaan aamulla väänsin porua kun ei pystyny edes hengittään.. kuuma suihku luojan kiitos sitten laukas kivun. ihan hirveetä! nyt on koko aamun taas supistellu kipeesti epäsäännöllisesti, ja limatulppaa on eilisestä asti irtoillu osissa.. neuvolassakin kävin, vaikka pitkään mietin, että uskallanko, ku pelkäsin et se hermojumi iskee taas, ja sit en olis kyl päässy sieltä millään kotiin. onneks selvisin reissusta! terkkari oli sitä mieltä näistä supistuksista, ja tosta oudosta kovasta kivusta, että synnytys on lähellä. varas kyl ens viikolle vielä neuvola-ajan, mutta sano, että tuskin sinne asti pääsen. toivotaan! ;) vatta on ihan kuralla, ja lantioo sekä alaselkää särkee. (supistuksia) jospa tää tästä nyt sitten lähtis! (mä kuitenki oon tääl viel 3 viikon päästä kärvistelemässä näitä pirun supistuksia :LOL:)

emilien ja pikkunen 38+5 :heart:

Kyllä. Ohje on, että kun liikelaskennalla ei saada riittävää määrää liikkeitä aikaan otetaan yhteys äitiyspolille tai neuvolaan sen 2h jälkeen. Kun ensin se 1h laskettu ja varmistettu toinen.

Onnea eka2 :flower:

Mulla tulee jo noita aika napakoita supistuksia pitkin päivää, ihan ähkiä pitää ja keinutella lantiota ja eilen alkoi jo selkään säteilemään, yöllä heräsin pariin otteeseen. Mutta ei tämä vielä sais lähteä syntymään :/ No torstaina näkee sitten onko tehnee mitään. Tod. näk. ei muuta kuin pikkusen lyhentäneet kaulaa ja pehmentänyt. Niin oli viimeksikin.

Juu, kannatan kans asioista suoraan sanomista miehelle. Mutta toisaalta tiedän myös tämän "jooo joo, kohta" ilmiön. Siinä vaiheessa kantaisin miehelle roskat syliin ja sanoisin, että lattialle niitä et enää laske. Kyllä se kohta siitä lähtee :D Kohta käsite on tosiaan minunkin miehellä aivan omituisen pitkä. Itselleni se merkitsee max 5min. ja toiselle jotain min. 5h.

rv 36+2

Viimeksi muokattu:
Ninzi eihän sitä koskaan tiedä, vaikka enteiliskin jotain. ;) Ja vaikka ei enteiliskään, niin kyllä nuo kivut varmaan tilannetta kuitenkin edistää! Mullakin parina iltana ollut tukalat oltavat, mutta kivut on sit hiljalleen laantuneet. Sais kyllä pikkuhiljaa ruveta sattumaan, kaduttaa varmaan tämäkin toive kun synnytyskivut tuntee, mutta pakkohan se vauva on ulos sieltä saada. :D

Iiva mulla on kans semmonen fiilis, että synnytys ei juurikaan jännitä, mut elämä sen jälkeen sitäkin enemmän! Tiedän että mies ja meidän molempien perheet on tosi hyvänä tukena jos apua tarvitaan ja muutenkin, mutta kyllä se niin iso muutos varmasti on että oishan se toisaalta ihmeellistä, jos sitä ei jännittäisi ollenkaan. :) Mies onneksi pitää heti isyyslomaa niin ei jännitä se kotiinpaluu niin kovasti. Meillä on koira ja mua jännittää, miten se suhtautuu vauvaan. Onneks sitte mies kerkee käyttää sitä lenkeillä isyyslomansa aikana, ettei se jää ihan heitteille. :)

Maitoa on tihkunut täälläkin muistaakseni rv 20 asti, mutta ei kuitenkaan niin paljoa että liivinsuojuksia ois tarvinut. Tietääkseni maidon tihkumisella ei ole merkitystä imetyksen onnistumisen kannalta.

jepatin voithan sä soittaa äitiyspolille/synnärille vaikka heti, niin et sitten turhaan murehdi siellä kotona. :) Kyllä ne varmasti herkästi ottavat käyrille, niin saa varmistuksen, että vauvalla on kaikki hyvin.

Onnea eka2 pikkuisesta! :heart:

Nyt kyllä taidan tästä lähteä kauppaan, jos sais kävely jotain tuntemuksia edes aikaiseksi. Toivottavasti pian rupeais jo jotain tapahtumaan, alkaa tämän mamman malttamattomuus olla jo huipussaan. :D Mieskin kyselee koko ajan, että tuleeko vauva tänään jne... No enpäs kuule osaa sanoa! :D

Minea ja maha-asukki, jolla ei ole kiire poistua viihtyisästä yksiöstään 39+2

Kiitos maitovinkeistä :) tulivat tarpeeseen.
Jepatin soita ihmeessä heti polulle. Sulle tulee rauhallisempi mieli.

Miehistä: samaa mieltä olen kuin Iiva ja Pumppa. Liian usein naiset nalkuttaa miehelle, mut silti ite tekevät kotityöt. Jos meillä mies ei esim. suostuisi osallistumaan pyykinpesuun ja ruoanlaittoon, pesisin vain omat pyykkini ja laittaisin omat safkani. Kyllä kai aikuinen ihminen äkkiä oppisi sitten... Onneksi mun mies on tosi hyvä kotihommissa, mutta ne onkin varmaan sitten hankalampia tapauksia jos mies ei ole koskaan asunut yksin!
Bissenjuonnista meilläkin on kiistelty. Mä en ihan periaatteessa halua että mies ottaa enää yhtä enempää, koska sen pitää pystyä ajamaan mut synnärille ja olemaan tukena - enkä tosiaan ottaisi pikkuhiprakkaista äijää mukaan!
Mikäköhän siinä on että miesten on niin hankala luopua bissestä????

Mä olen niin kade kun teillä kaikilla supistelee :) mulla on vaan sukkiskipuja ja jotain pientä menkkamaista kolotusta välillä, eniten tuntuu selässä ja vaan yöaikaan. Mä varmaan yksin huutelen täällä vielä rv 42 :D mistään limatulpastakaan ei ole tietoakaan ja kohdunkaulaa oli pari viikkoa sitten vielä 3cm jäljellä.

Uusiäippä ja vaaveli 37+3

Kyllä alkaa tulla kohta "hulluks" kun vain joutuu odottelemaan.. Ja vielä kun lukee kaikkien muiden supisteluista! :stick: Itsellä kun ei tunnu missään supisteluita :ashamed: Häpyluut huutaa vaan hoosiannaa kun sen pää on niin alhaalla! Mulla kyllä kipu kynnyskin omasta mielestä aika korkea .. Saas nähdä jospa ne vaan olis ne supparit sit niin kivuttomia minulle! :LOL: Taitaa olla vain toive ajattelua! Plaah..

Hohhoijaa |O Kyllä sais jo tulla!

Wiwi ja vk 37 + 5

Alkuperäinen kirjoittaja Uusiäippä78;26801930:
Mikäköhän siinä on että miesten on niin hankala luopua bissestä????
siis tämä !!! AAMEN !! mikä se juttu on? en oo kuitenkaan koko 9kk pyytänyt olemaan juomatta. mutta nää viimeset 2vk olis ihan ok jos ei sitä 1 enempään kurkusta alas menis. viikonloppua odotellessa että kuinka rautalangasta saa vääntää vai älyääkö itsekin olla ottamatta :D joskus voi yllättyäkin!

Bissenjuonnista joo en tajua mikä siinä juomisessa ylipäätään on niin hienoa! Sen ymmärrän, että on kiva istua esim. iltaa hyvässä seurassa ja juoda jotain, mutta mitään tissuttelua tai sitten jotain kaameita perskännejä en jaksa ymmärtää.
Onneksi meillä mies ei oo kuukauteen juonut tippaakaan, itse sanoi lopettavansa kun haluaa olla ajokunnossa. :) Ollaan toki molemmat meneviä ihmisiä, mutta tiedän että mies odottaa jo tulevia varpajaisia kavereidensa kanssa (2 hänen kaveriaan saanut juuri vauvat) ja eikä siinä mitään, mutta toivon että mies malttaa sitten viikonloput viettää perheensä kanssa aina kun ehtii, koska joutuu olla kuitenkin paljon töissä ja välillä viikonloputkin menee reissussa.

Kävin äsken kauppareissun pyörällä, ylämäet poljin niin kovaa ku kintuista lähti. :D Sen jälkeen tulin kotiin ja menin vielä koiran kans kävelylle puistoon, mutta eipä tuo minkäänlaisia tuntemuksia saanut aikaan. :D Seksistäkään ei oo minkäänlaisia tuntemuksia seurannut tähän mennessä ja eilen saunoin itteni melkein hengiltä. Pyh ja pah. :D Kyllä se taitaa niin olla että se vauva tulee kun on valmis!

Onneks sentään kaks viikkoa sit ku olin synnytystapa-arviossa, oli kohdunkaula lyhentynyt ja paikat pehmennyt, toivottavasti tässä parin viikon aikana on tapahtunut lisääkin edistystä. :) Nyt kun vaan malttais odottaa!

Minea ja maha-asukki 39+2

NP
Alkuperäinen kirjoittaja Uusiäippä78;26801930:
Mä olen niin kade kun teillä kaikilla supistelee :) mulla on vaan sukkiskipuja ja jotain pientä menkkamaista kolotusta välillä, eniten tuntuu selässä ja vaan yöaikaan. Mä varmaan yksin huutelen täällä vielä rv 42
Huudellaan sitten kahdestaan. :D Mulla ei ole edes noita mitä sulla on. ;) Mutta niinpä se Ykkönenkin syntyi ilman pahempia ennakkovaroituksia, joten jospa tämäkin. Tosin oon "tilannut" syntymän tän viikon lauantaille, joten sitä ennen ei kyllä tartteekaan tapahtua mitään.

Voi ei miehet ja bisse!! :headwall: :mad: ... Tartteeko tähän enää muuta kommentoitavaa laittaakaan!!
Kyllä tulis valittamista jos meikäläinen vauva mahassa alkais kaljaa lipittämään, niin ja jos kerta ollaan yhdessä lasta alettu tekemään niin vastuu on myös miehellä rajoittaa juomistaan!!
Sen verran minulta löytyy joustoa kuitenkin ettei nyt iltoja tartte kotona kykkiä sen takia ku minä en mahani kanssa jaksa riennoille lähteä.. Mutta auta armias jos olisi niin, että joutuisin siskoni synnärille mukaan soittamaan miehen juomisen takia :kieh: Ei hyvää heiluis!!

NP
sekopo :flower: Onnea!

--

Äitiysneuvola rv 38+5. Th (sijainen) kyseli, että onhan kaikki hyvin. Olisin kyllä lähinnä toivonut, että hän kertoo mulle, onko kaikki ok, eikä toisinpäin. :p

Mun paino on noussut +1 kg / vk eli 2 kiloa viime käynnistä. En tiedä, miksei se merkinnyt sitä korttiin - tai ehkä siksi, että "sullahan on tota turvotusta niin vaikea sanoa mikä on sitä ja mikä painonnousua". Jaa... tämä oli eka kerta kun tavattiin, että mistähän hän mun turvotukset ties. :rolleyes:

Vauvan sykettä ei meinannut saada ensin kuulumaan, eikä lapsiveden määrästä osannut sanoa mitään.

Ensi viikon äitipolia odotellessa.

Viimeksi muokattu:
Onnea eka2 ja sekopo pikkuisista :heart:

Maitoa on mullakin tihkunu varmaan jostain puolesta välistä raskautta. Ei kuitenkaan niin häiritsevästi että ois pitäny liivinsuojia käyttää. Saunassa huomaa ja sitten yöpaitaan joskus ilmestyy näkyviä tippoja. Luulis ainakin tulevan sitten vauvalle kunhan syntyy.

Mulla on tänään ollut ihan hirveetä kipuilua ja paineen tunnetta alapäässä. Ihan kuin se vauveli meinaisi jo puskea ittensä ulos sieltä. Suppareita ei sen kummemmin ole ollut kuin niitä kivuttomia harjoitussuppareita. Aikaisemmissa raskauksissa ei ole ikinä ollut tuollaista kipuilua. Istuminen käy kipeetä ja samoin seisominen. Ei oikein tiiä miten päin olisi. Kai se vissiin nyt on kuiten sit laskeutunut? Onks muilla ollu samanlaisia tuntemuksia?

Numbatti ja masukki 39+2

Heippa!

Pikainen päivitys vain. Ollaan menossa sairaalaan.. Kävin juuri neuvolassa jossa neuvolatäti halusi kokeilla liuskalla pitääkö epäilykseni lapsivedeb tihkumisesta paikkaansa ja kyllä lapsivettähän se oli. Laittoi lähetteen synnyttäjien vastaanotolle. Sinne pitää nyt mennä katsomaan mikä tilanne. Supistellu jonkuverran ja vauvakin oli kiinnittynyt. Huih ku jännittää. Ilmoittelen taas kunhan kerkeän.

Hemami ja pikkuinen 37+5

Sekopolle onnea tytöstä :flower:

Hemamille tsemppiä...

NP: villi veikkaukseni turvotusten tiedosta ois mahdolliset aikaisemmat kirjaukset. Jokainen nla-käynti kirjataan koneelle, jotta ei olla ihan yhden ihmisen muistin varassa :D

Päivä on menny ilman supisteluita nyt sitten, että JEE... Ei tarvi stressata sitä nyt ainakaan.

Mulla tuota alapään kipuilua on. Tai jotenkin siis lähinnä koko lantion alueen (eikä siis puhuta nyt lantion luista pelkästään, vaikka niissäkin on ihan muikeat tuntemukset). Vauva tosiaan tuntuu, kuin puskisi kuin viimestä päivää alaspäin ja liikkeet tuntuu välistä todella kipeinä. Jos liitokset jää vähäksi aikaa paikalleen, ne menee todella kipeiksi ja kävelyyn lähtö on vaappumista, ennen kuin ne liitokset antaa kivun hellittää.

Maidontuotanto käynnistyy aivan yhtä hyvin niillä joilla ei ole tihkunut yhtään ja niillä joilla tihkuu jo raskausaikana. Siitä ei kannata pelkoa ottaa, että ennakointia jos ei ole, niin imetyksen käynnistyminen olisi jotenkin hankalampaa.

Emilien, usein kuulee että synnytyksen ollessa jo todella lähellä (siis tyyliin käynnistyminen on tuntien päässä) on vatsa mennyt aivan kuralle. Olisiko joku luonnon keino, jolla hieman saataisiin siistimpi synnytys aikaan. Tai sitten vain reaktio kipuihin.

moikkamoi!

Tänään käytiin siellä lääkärillä ja vauvalla on kaikki hyvin. Painoarvioksi antoi 3060g ja vaavi varmistui nyt vielä tytöksi. =) Kohdunkaulaa oli alle 1cm jälellä ja pää tuntui olevan tosi alhaalla, että nyt tässä sit jännitellään millon lähtö tulee! :D

On kyllä niin kova väsy, että on käytävä vähäks aikaa nukkumaan!

nansku ja pikkutyttö 38+4

Sekopo Oikein paljon onnea pikku prinsessasta! :flower:

Hemamille Paljon tsemppiä! Jännää. :)

Jepatin Minäkin sain sen 2h ohjeen: eli tunti tarkkailua kyljellään maaten. Jos liikeitä ei tunnu 10/h, sitten syömään/juomaan jotakin sokerista ja uusi tunti tarkkailua. Jos liikkeiden määrä ei täyty, niin soitto synnärille. Sinuna soittaisin synnärille ja kävisin varalta tarkistamassa asian.

Neuvolassa todettiin, että paino on tippunut huimat 200g.
Vaaveli veteli rundia kun terkka mittaili sf-mittaa, sen vuoksi se mitattiin kahdesti: eka tulos oli 38cm, toka 37. Kuulma siinä samalla oli supistuskin, jota en tuntenut.
Terkka arveli, että Vintiö on yli 3kg nyt, mutta ei kiinnittynyt vielä. Oli selvästi hakenut jo tuntumaa, pää oli todella alhaalla. Verenpaine oli ekalla mittauksella 134/88, joka säikäytti minut, koska kotimittauksissa se on ollut tyyliin 107/73. Terkka sanoikin, että kannattaa luottaa kotimittauksiin ja soittaa heti, jos kotona alapaine nousee lukemaan 90. Terkan kokemuksen huomasi selvästi, kun hän tarkisti vauvan asentoa: se kävi nopeasti ja kivuttomasti, kun oman terkan kynnet osuvat ikävästi massuun ja hommassa kestää hieman kauemmin. Uusi aika sovittiin ensi viikolle.

Voimia & tsemppiä kaikille viimeisille päiville ja viikoille! :)

Pikaista päivitystä:
Elikkä jouduin osastolle mikä tarkoittaa sitä että täältä tullaan pois vauvelin kanssa. Jos ei ala itestään syntymään niin parin pvn sisällä käynnistellään. Huui. Tällä hetkellä ihan normaali olo joten tuskin itestään ainakaan lähtee ihan heti syntymään.. Ei auta kuin ootella. Kommentoin teidän juttujanne taas mikäli jossain vaiheessa kerkeän.:)

• Tykkää
Reactions: Wiwi
NP
NP: villi veikkaukseni turvotusten tiedosta ois mahdolliset aikaisemmat kirjaukset. Jokainen nla-käynti kirjataan koneelle, jotta ei olla ihan yhden ihmisen muistin varassa :D
Juu niin varmasti kirjataan, mutta kun hän samalla katseli mua arvioivasti (verraten mihin, kun ei olla aiemmin nähty), niin pikkuisen huvitti. Tuntui tämä täti muutenkin kovin epävarmalta, mikä ihmetytti, koska ei ollut enää mikään nuori tyttönen. Voihan hän toki olla vanhemmalla iällä ammattiin opiskellut. :)

Yhteistyössä