Elokuun 2011 pikkuiset marraskuussa

Anjuskah me aloitettiin vauvauinti 3 kk ikäisenä. 3 kertaa nyt käyty, kivaa puuhaa ja näyttää poitsukin tykkäävän. En ole muita harrastuksia miettiny, ainakaan vielä.

Mulla on perjantaina nilkan leikkaus edessä. Äiti tulee tänne kaveriksi vauvan hoitoon. Saas nähdä miten pärjää päivän pojan kanssa, kun toi on aika tissiposki toi meitin poitsu. Toivottavasti ei itke koko päivää... :whistle:

Mä ajattelin kans aloittaa 4 kk iässä pikkuhiljaa kiinteiden maistelun. Yritän imettää sen 6 kk, sitten alan varmaan pikkuhiljaa vähentämään tissiä. Helpottaa tuota miehen vauvanhoitoa, kun ei ole niin tississä kiinni.

Onko teillä jo syöttötuoli hommattuna? Mä haaveilen TripTrapista, vihjasin anopille että joulupukki vois tuoda sellaisen... :LOL:

Ei käänny vielä meitinkään kaveri vielä lattialla. Pehmeessä sängyssä kyllä kääntyy kyljeltä mahalleen/selälleen. Mahallaan ei viihdy kauhean pitkään lattialla, yritän jumppauttaa niskalihaksia pari kertaa päivässä. Kyllähän tuo jo aika hyvin kannattelee päätä. Mutta tarinaa tulee välillä kovasti ja päräyttelee huulilla myös. =)

Soulmama ja Roni 3 1/2 kk
 
Kivasti tullut juttua nyt joo. Ehkä nyt alkaakin olemaan se alkuajan ihmetysaika ohi ja kaikilla alkaa pikku hiljaa elämän vauvan kanssa asettumaan omiin uomiinsa.

Kiitos kaikille rokotusasiaa kommentoineille. Oli mielenkiintoista kuulla noita tilastojuttujakin. ( Joku muuten tais kiittää niistä mua, mutta mä vaan tyhmänä kyselin asiasta) :D Itse olen tosiaan ollut niin "hyväuskoinen" etten ole asiaan sen pahemmin perehtynyt, vaan olen luottanut ja luotan, että kun tietyt rokotteet on ohjelmaan laitettu, niin on kai niissä jotain perusteita. Mutta kuten sanottua, kiva oli kuulla erilaisia mielipiteitä asiasta.

Harrastuksia ei meillä vielä ole. Tai isompien lasten harrastukset verottaa sen verran ettei tässä taida mihinkäänehtiä...ehkä keväällä vauvajumppaa, jos sopiva aika löytyy ja uinti kiinnostaisi, mutta katsellaan. Muutamia kavereita on samaan aikaan äitiyslomalla, joten kahvittelua silloin tällöin kaupungilla...

Ens viikolla poika on sitten 3kk ja sitten on taas neuvola, mitat on varmaan komiat!=) Ja kääntyminen on täälläkin ihan hilkulla, ähisee ja puhisee kovasti, mut vielä ei ole kiepsahtanut, mutta mikäs kiire tässä. Pysyis vaan sellasena pienenä vauvana tovin...

Nyt taidan mennä jatkamaan jouluneulomisia ( normaalisti en ole mitenkään käsityöihmisiä, mutta mulla on tää jouluhulluus...). Poika meni iltatirsoilleen, tällä kertaa omaan sänkyyn.

Kuulumisiin!

Isabella ja nukkuva poika
 
Syöttötuoli on =) hommattiin toinen Tripp Trapp pikkuiselle. Nyt niit on kaksi kun 2v:llä on myös. Ihana tuoli, suosittelen.

Ei olla mietitty harrastuksia vielä.

Nyt hetkeksi nauttimaan musiikin kuuntelusta ihan rauhassa, kun vauva nukkuu ja muut lapset ovat omissa puuhissaan vielä hetken ennen nukkumaan menoa.

Pieni Tähtönen ja Pihla 2kk 28pvä :heart:

vielä sen verran, että Soulmama minkä värisenä haluaisit Tripp Trapin? Meillä on punaiset molemmilla.
 
Viimeksi muokattu:
Meillä syöttötuolina on esikoisen olikohan Lola -merkkinen valkoinen. Siinä on sama periaate kun TrippTrappissa, mut hinta oli yli puolet halvempi. En löytäny sitä enää Babystylen sivuilta niin oisko poistunu valikoimista. 2 veellä on nyt käytössä vielä se niin et se etukaari on poistettu, mut kyllä osaa jo istua ja syödä ruokapöydän tuolillakin eli ei meinattu toista hankkia :)
 
Jose85 Ei meilläkään etukaarta ole ollu reiluun vuoteen tuolla 2½ veellä. Idea vaan Tripp Trapissa se, että on ergonomisesti aina oikealla korkuudella oli sitten pieni tai iso. Eli Tripp Trapp on vauvasta vaariin tarkoitettu :) siksi me hankittiin toinen penkki. Nyt kaks vuotias istuu mielellään siinä, kun on säädöt tehty kohilleen iän mukaan, askartelutkin hoituvat tuolta penkiltä. Tuo Lola penkki ei varmaan ole tarkoitettu aikuisillekin, kuten Tripp Trapp.

Ja linkkiä vielä mukaan, josta näkee kuinka palvelee iän mukaan..
Tripp Trapp® chair - Stokke® Finland
 
Viimeksi muokattu:
Meillä on ihan tavallinen syöttötuoli vielä tuolla esikoisella 2v käytössä. Ajattelin tässä pikkuhiljaa ostaa hälle semmosen juniorituolin, niin saa vapautettua sitten syöttiksen Sannille. Mutta kiirushan ei vielä ole.
Nyt ensin ostan kyllä kaikkea ihan muuta. Meillä on 2vk päästä muutto ja ihan ensimmäisenä meen ostamaan sinne ihan uudet verhot ja lamppuja. Tv-taso ja vitriinikin olis toiveissa. Toisaalta koska menen ostamaan noita ikeasta, ni samallahan tuo juniorituoli mukaan sieltä tarttuu :D

Harrastuksia mulla ei oo kummankaan kanssa. Nyt kun ollaan saatu muutettua ni olen ajatellu että jos tuon esikoisen kanssa rupeis tekemään jotain. Mutta en oo vielä asiaa sen enempää pohtinu. Ruvetaan kuitenkin käymään vähintään pari kertaa viikko avoimessa päiväkodissa, niin siellähän sitä virikettä sitten löytyy.

Mäki voisin käydä kaivamassa meijän neuvolakortin ja kattoa noi 3kk mitat tänne. Sen jälkeen täytyy ruveta kyllä pakkaamaan. Oon päättäny että 4-5 laatikkoa pakkaan päivässä, niin tää kämppä menee laatikoihin riittävällä tahdilla.

3kk mitat siis 6230g ja 59,8cm, py 40,6cm.
 
Mä näköjään sekoilin oikein olan takaa noissa nimimerkeissä koskien rokottamista. pahoitteluni! Tää on tämmöstä, kun nopeesti yrittää kaiken tehdä, niin tulee sählättyä. Eli Violalle kiitokset noista tiedoista ja Isabellalle kiitokset kysymyksestä ja keskustelun herättämisestä. Toivottavasti nyt meni oikein. :D

En nyt sitten ottanut Pinjalle sitä Pneumokokkiakaan. Viitosrokote otettiin ja en huomannut mitään oireita siitä ainakaan eilen. Ton Pneumokokinhan voi ottaa sitten myöhemminkin, jos tuntuu siltä.

3kk mitat neidillä oli seuraavat: 5850g, 60,5cm ja py 39,7cm.

Syöttötuoleja meillä on kaksi ja ovat noilla isommilla vielä käytössä. Merkki on Tripp Trapp. Isoveli saa sitten luopua omastaan, kun Pinja alkaa tarviimaan syöttistä. Toisaalta oon miettinyt kolmannen hankkimista, koska noi tuolithan toimis myöhemminkin vaikka kirjotuspöydän tuoleina. Sitten kaikilla olis samanlaiset. No, katsotaan nyt. Aika tyyriitähän nuo ovat.

Pujaja ja P 3kk
 
Neuvolasta saatiin ohjeet vauvan asentohoitoon, ku poika pitää päätään tosi paljon vasemmalla kääntyneenä, joten pää on nyt vähän epäsymmetrinen. Nyt siis pitää kiinnittää huomiota, et pää olis enemmän oikealle. Muuten kaikki oli tosi hyvin.
Hei, voisitko vinkata millaista asentohoitoa olisi hyvä antaa. Meillä on nimittäin ihan sama juttu. Neuvolassa ei kyllä sanottu mitään, enkä muistanut kysyä, mutta mua kiusaa, että neiti pitää aina päätä hieman käännettynä toiseen suuntaan. Minuakin katsoessa ikään kuin ujon näköisesti katsoo minua pää hieman sivulle käännettynä ja sieltä minua kurkkien. Yöllä imetän makuulla ja vain toiselta puolen, eli just niin päin että pää kääntyy tuolleen kallelleen. Päivällä jos on keittiössä sitterissä niin "hymynaama"-juliste on just sillä puolen, mihin taas kallistuu. Riittääkö asentohoidoksi ihan vaan houkuttelu kääntämään päätään toiseen suuntaan, leluilla jne, vai pitääkö jumpata muutenkin? Huomaan nimittäin että kun tyttö makaa selällään niin on lievässä kaaressa muutenkin selällään, vähän kaarevassti just niin että se pää on taas kallellaan. Saa kyllä käännettyä päätä toiseenkin suuntaan, mutta ei mielellään pidä päätä sinne päin kauaa.
 
Niin ja minä olisin kysellyt sinulta Koralli siitä refluksista? Meidän poika on todella kova puklaamaan. Ei se näytä kyllä häntä häiritsevän...ei itkeskele ja nukkuukin hyvin (kop, kop). Painoa tulee myös reippaasti, taitaa olla jo 7kg ja ikää vasta himpun vaille 3kk. Sen verran puklua kyllä tulee, että vielä en ole kertaakaan esim. selällään uskaltanut nukuttaa, koska puklua tulee myös nukkuessa. Puklua tulee myös ihan vaikka parin tunnin päästäkin syötöstä. Toisaalta ei ole mun mielestä mitenkään kaaressa tullut. Lääkärissä olen kerran asiasta kysynyt ja sanoi, ettei haittaa, koska painoa tulee.

Mitä oireita siis siinä teillä ja miten todettiin? Ajattelin vaan, että luulis tuollaisen määrän oksentelua jo vaikuttavan ruokatorveen tai johonkin?:whistle:

Ja Pujaja, oikein meni. Ei se edellinen erhe kyllä minua mitenkään häirinnyt. Tää nyt on tällaista.:D

Isabella
 
Koralli, meillä on ohjeena tosiaan seurustella vauvan kanssa oikealta puolelta, pitää kyljellään oikealla puolella ja sängyssä on patjaa kallistettu niin, että pää kääntyisi enemmän oikealle. Myös sylissä ollessa pitäisi kiinnittää huomiota pään asentoon. Pojalla ojentuu myös niska liikaa taakse, joten sylissä häntä pidetään kippurassa mahaa vasten, jotta pää ei jännity taaksepäin yhtään. Onpas vaikeasti selitetty...
 
Moi piiiitkästä aikaa!

Tullu kirjoteltua lähinnä tuonne naamakirjan puolelle nyt viimeaikoina mutta ajattelin tännekkin tullu raapusteleen kuulumisia :)

Nyt rupiaa pikkuhiljaa tasottuun tämä meidän arki.. Lennyhän huusi aika lahjakkaasti tuonne reiluun 3 kuukauden ikään ja oli kyllä aika raskasta aikaa :/ Tosin yöt nukkui aina hyvin joten itse en niin hirmuisesti väsynyt yöunien puutteen takia. nyt mahahuudot taaksejääneitä ja iltaraivoamisetkin tuntuvat vähenneen. hyvin huonosti Lenny kyllä viihtyy yhtään missään ja jatkuvasti saa olla seurustelemassa ja kanniskelemassa mutta sellainen hää taitaa vaan olla :heart:

4 kuukauden neuvolassa käytiin alkuviikosta ja mitat olivat seuraavat: 5800g ja 62,5 cm hieman kuulemma enemmän sais tulla painoa mutta ite oon kyllä tyytyväinen. Nytkin kuukaudessa oli tullu lähes 800g. Neuvolasta jäi kyllä pääasiassa muuten paha mieli, Lennyllä kun kuuluu sivuääni sydämmestä niin nyt saatiin sitten lähete ultraan niin katotaan onko siellä reikä vai mikä. Tietenkin siis hyvä, että sivuääni huomattiin ja asia eteenpäin laitettiin! Tämän lisäksi lääkäri oli sitä mieltä, että Lennyllä epämuodostunut pää ja kehitys on selvästi jäljessä. :( Tuohon kehitykseen vaikuttaa tietenkin se, että Lenny syntyi kuukautta ennen laskettua. Näitä asioita kuitenkin halus konsultoida neurologilta, että katsotaan mitä tuleman pitää... Toivottavasti kaikki on hyvin :heart:

Hoitopöytänä
meillä toimii keittiönpöytä :D Eli siin pöydällä on hoitoalusta. Tuo meidän keittiön pöytä kun aika epäkäytännöllinen ja aina syödään olkkkaris niin oli omiaan toimimaan hoitopöytänä tähän huusholliin kun ei muuta olisi mahtunut.

Kuukautiset mulla alkunu jo ajat sitten.... :kieh: Ja ehkäsynä käytetään pillereitä, oon kyllä miettiny jotain muuta kun tuppaan unohtaan aina nuo pillerit...

Velliä oon antanu Lennylle jo vajaan kuukauden päivät. Meilläkin th sanoi, että velleissä ja korvikkeissa samat kalorimäärät mutta useat sanoo, että vauvat nukkus paremmin yöt tuolla vellillä. Meillä mies nukkunut kyllä aina hyvin. Nyt vetelee jo 8-9 h putkeen. Luksusta! Soseita on maisteltu reippaan viikon ajan ja hyvin tuntuu maistuvan. :) Lenny ollut siis aina pelkällä korvikkeella minkä takia noin aikanen soseiden aloitus..

Oliskohan siinä ollu suurimmat :)

Piianappula ja Lenny 4kk
 
Kiitos Biliga vinkeistä! Pitääkin ruveta neitiä nyt ohjastamaan tuossa asiassa, meiläl taas neiti nimenomaan kallistaa päätään aina oikealle.

Isabella: Kaikilla vauvoilla tuppaa se mahaportti (mikä se virallinen nimi nyt onkaan) vähän päästämään läpi, eli puklaaminen on tiettyyn pisteeseen asti ilmeisesti ihan normaalia, ajan kanssa helpottaa. Ja jos teillä ei puklaaminen tuota mitään ongelmia, just kipuitkua tai levottomia öitä, niin en näkisi siinä mitään ongelmaa.

Meillä on sitä silent refluksia, eli nimenomaan ei oksenna ulos asti, vaan jo pienenä näki, että suuhun tuli ja neiti nieli ja nieli sitä takaisin. Pari kertaa tuli semmoisia "tukehtumiskohtauksia", että tuntui että neiti tukehtuu omaan oksennukseensa (kerran soitettiin yöllä jopa päivystykseen tuon takia). Neiti oli yleensäkin kovin itkuinen eikä tahtonut saada nukahdettua, kun aina nousi suuhun puklua. Sitterissä pystymmässä uni tuli paremmin. Meillä kun neidillä se oksennus jäi ruokatorveen seilaamaan niin hän taisi saada ruokatorventulehduksen (sen huomasi esim. syöttäessä eli hän alkoi itkeä myös kesken syöttämisen, ku oli niin kipeä). Ainakin lääkekuuri auttoi oloon heti. Sängyn pääty on ollut myös kohotettuna koko ajan. Muutaman kerran on tullut myös sellainen kaarioksennuskin, niiden jälkeen neidillä olikin selvästi parempi olo aina.

Meiläl oli tuota silent refluksia myös edellisellä lapsella. Molemmilla on paino noussut ihan normisti (ulos astihan he eivät juuri oksenna, joten painonkehityksessä tuo ei näy). Meidän neidin lääkekuuri loppuukin nyt sit tänään, vähän jännittää nyt tulevat päivät, miten oireilut palaa ja pärjättäiskö nyt ilman lääkettä.
 
Viimeksi muokattu:
Moikka :)
3kk neukku oli tänään. Rokotuksia tuli molempiin jalkoihin ja suuhun :O ja nyt pikkuinen on ihan kipeä :( annoin panadolia ja nyt alkaa helpottaa. Pikku kulta :heart:

3kk mitat olivat 5830g ja 60,2cm. Hyvin siis tulee painoa tissimaidolla :D nyt th sanoi, ettei ole kiire kiinteisiin, ihanaa, sillä neloselle piti aloitella pottua jo 4kk iästä lähtien.

Pieni Tähtönen ja Pihla-neiti tasan 3kk :heart:
 
Pieni Tähtönen joo ei ihan aikuista kestä tuo meijän Lola-syöttötuoli (riippuu tietty painosta), mut n.12 ikävuoteen asti muistaakseni. 5cm välein saa laskettua tai nostettua istuinosaa ja jalkatukea. En nää kuitenkaan tarpeellisena ostaa toista. Ja se TrippTrapp on ihan liian kallis meijän budjetille :) vaikka se kestäiskin koko elämän.
 
Mä haluaisin tuon TrippTrapin tumman ruskeana, meillä on keittiön pöytä ja tuolit tummat. Kallishan tuo on, mutta ainoa asia vaunujen lisäksi, mikä ostetaan uutena, joten ei tule siitä konkurssia.

Mulla leikattiin eilen nilkka. Vähän jännitti, että miten äiti pärjää poitsun kanssa päivän, kun ei ole tissiä tarjolla. Mutta ihan hyvinhän heillä oli menny. Iltapäivästä oli sitten vähän kiukkua iskeny, kun alko olemaan väsy eikä saanut unitissiä. Leikkaus meni hyvin ja sain sairaalassa pumpattua rinnat tyhjäksi, joten pääsi kotona heti imettämään. Yöllä nilkkaa särki, mutta sain onneksi kuitenkin vähän nukuttua. Poitsu nukkui ekan kerran 7 tunnin unet!!! :)

Nyt jää vaan vaunulenkit vähäksi aikaa, ennen kuin nilkka kestää kävelemistä. Vauvauintiinkaan en pääse muutamaan kertaa, pitää miehen käydä nyt sit poitsun kanssa, ettei tule liian pitkää taukoa.

Minusta on ihana, kun vatsavaivat ovat hellittäneet ja poika on paljon paremmalla tuulella ja jaksaa kovasti seurustella. Nyt on muuten varpaatkin löytyneet! :D
 
Moi taas pitkästä aikaa!
Jotenkin olen roikkunut tuolla FB:n puolella, enkä sielläkään kauhean aktiivisesti... jotenkin aika on mennyt kolmen lapsen ja saksanopintojen parissa. Isommat tytöt ovat kyllä 30 tuntia viikossa päiväkodissa, mutta kun matkoihin menee aina tunnin verran niin ei siinä päivällä niin kauheasti aikaa jää, hyvä kun ehtii läksynsä tekemään ja syömään vauvanhoidon ohessa.

Meidän iso tyttö painoi 8150 g ja oli 66 cm pitkä 3-kuukautistarkastuksessa. Jossa oli siis 3 kk ja 3 päivää vanha.

Joulusta olette puhuneet, me mennään mun vanhempien luo, eli tullaan Suomeen. Siellä olen kaikki elämäni joulut viettänyt kahta lukuunottamatta, joista toinen oli viime joulu, jolloin olimme meidän luonamme, sekä mun vanhemmat että mun veli vaimoineen. Mutta eipä tarvitse niin kauheasti itse valmistella, joululahjat vaan ostan. Ja jossain välissä tarvis kyllä isompien tyttöjen kanssa leipoa vähän, joulupullaa, piparkakkuja ja tietty joulutorttuja.

Kuukautiset mulla tuli kai ehkä kerran, tai siis tuli pari-kolme päivää ihan vähän vuotoa. Eli en ole varma oliko menkat vai mitä. Mutta sen jälkeen ei ole kuulunut uudestaan, vaikka vähän luulen, että olisi pitänyt jo tulla. Tää on mun kaikkien aikojen ennätys olla ilman menkkoja, ekan vauvan jälkeen ne tuli 6 viikon päästä synnytyksestä, tokan kanssa taisi mennä 7 viikkoa...

Vauvauinti meillä alkaa tammikuussa. Kivaa! Saksanopinnot loppuu nyt reilun kahden viikon päästä, eli keväällä on muutenkin aikaa harrastuksille. Ainakin pitäisi päästä jumppaan P:n kanssa, ja mielellään edes kerran viikossa yksin joogaankin...

Mä täysimetän varmaan tuonne 5-6 kuukauden ikään, jolloin aloitan vauvan johtaman vieroituksen, eli sormiruoalla. Koska sen aloitan riippuu vähän P:n omasta kiinnostuksesta ja siitä, miten hän oppii syöttötuolissa istumaan... mutta siis velliä ei vielä tule, jos tulee koskaan. Vähän epäilen, että teen niinkuin tuon kakkosen kanssa, että annan suoraan puuroa, kun P ei varmaankaan tuota tuttipullosta juomista tule oppimaan, ja en jaksa vellin takia opettaa. Luin jostain, että jos keittää tarpeeksi tuhtia puuroa, antaa sen jäähtyä ja sitten vähän lämmittää ja leikkaa sopiviksi palasiksi, siitäkin tulee mainiota sormiruokaa. Saas nähdä =)

P sai 3-kuukautiskontrollissa ekat rokotuksensa, sekä sen, jossa on tetanus, polio ja hinkuyskä ja pari muuta, että pneumokokkirokotuksen. Huusi kun sika tapettaessa, raukka, kun ne iskettiin reiteen, ja vielä kaksi piikkiä kerralla. Mutta eipä niistä mitään reaktiota tullut... Meillä on vanhemmatkin tytöt saaneet tuon pneumokokkirokotuksen, ja en tiedä onko kiitos sen, vai mistä johtuu, mutta korvatulehduksia ei meillä ole ollut kummallakaan yhtä ainutta. Itse olin korvalapsi, eli olen todella kiitollinen siitä, että omat ovat siltä säästyneet.

Tuota rotarokotetta ei täällä ilmeisesti edes tarjota, en edes tiennyt, mitä vastaan se annetaan...

Manduca meillä on, käytän aina joskus. Olen itse asiassa vähän pettynyt siihen. P:n jalat ovat vielä liian lyhyet, jotta sitä voisi käyttää ilman pikkuvauvan "sisätaskua". Toisaalta hänen reitensä ovat niin paksut, etten saa "taskuosan" neppareista kuin ne ylemmät kiinni, mikä ei tunnu kauhean hyvälle. Eli käytän sitä joskus, mutta toivottavasti enemmän kevällä. Ellei P sitten paina jo niin paljon, etten enää jaksa kantaa... nytkin väsyy hartiat aika nopeasti.

P on kyllä aikas unelmavauva tuon nukkumisensa suhteen. Alussa hän valvoi ehkä 3-4 tuntia päivässä. Nyt aika on pidentynyt, oikeastaan ihan viimeisten viikon-parin aikana, ja nyt hän nukkuu ehkä sellaiset 16-18 tuntia. Illalla laitan nukkumaan klo 8 jälkeen, tänään isosiskot herättivät (nukahti jo 19:30 paikkeilla), ja nukahti tänään sitten isosiskon iltasadun kuuntelun ja imetyksen jälkeen omaan sänkyynsä. Eli saan nukkua ekaan yöimetykseen asti rauhassa omassa sängyssäni =) Yöllä hän syö nykään pari kertaa, on syönyt jo pitkään, ja nukahtaa sitten itsestään uudestaan mun viereen. Mun mies nukkuu vierashuoneessa että jaksaa päivät töissä, eli mulla on koko parisänky itselläni, eli eipä tuo P:n vieressä makaaminenkaan kauheasti häiritse, rullaan vaan miehen sänkyyn nukkumaan itse =)

P ei vielä käänny kuin selältä kyljelleen, ja sitäkin vain joskus. Eikä viihdy mahallaan pätkääkään.

Soulmama, meillä on esikoisen vanha Tripp Trapp syöttötuolina, esikoinen halusi keväällä siirtyä tavalliseen tuoliin. P ei vielä istu kauhean hyvin siinä, valahtaa aina sivulle päin vähän ajan päästä, mutta paremmin joka päivä. Ja se on siis ollut tosi hyvä syöttötuoli molemmille isommille tytöille. Ainoa huono puoli on, että siinä ei ole tarjotinta jos harrastaa tuota sormiruokailua alusta asti (ei ole kyllä monessa muussakaan tuolissa): ruoka olisi nimittäin helpoin laittaa tarjottimelle suoraan niin ei tulisi niitä lattialle lentäviä lautasia jne... mutta saahan sen tietty suoraan ruokapöydällekin.

Isabella, meillä oli esikoisella jonkinasteista refluxia, aika lailla samantapaista mitä sä kuvailet. Eli joskus lensi kaaressa, muttei tuntunut vauvaa haittaavan. Meillä sitä hoidettiin pienillä määrillä sellaista erikoiskorviketta, joka teki niinkuin "kannen" tuohon mahalaukun päälle ja esti näin oksennuksen pääsemistä ruokatorveen. Meille tämä riitti oikein hyvin, ja sitten kun kiinteitä alkoi mennä enemmän niin oksentelukin loppui.

Tulipas romaani, mutta sen siitä kai saa kun ei reiluun kolmeen kuukauteen kirjoita mitään :ashamed: Jos joku jaksoi näi pitkälle niin kiva =)

Terveisin Siobhan ja P 3 kk 13 päivää
 
Kuulumisia täältäkin.

Kuukautiset on alkaneet. Alko n 5 viikkoa synnytyksestä. Nyt onneks sai aloittaa "omat" pillerit niin saa taas kierron säännölliseksi, ei tarvi arvailla seuraavia menkkoja.

Vauvauintia ei täälläpäin ole ollenkaan. Lähin paikka missä on olisi melkien 100km päässä niin ei olla menty. Ei oltu esikoisenkaan kanssa vaikka silloin asuttiin lähempänä. Itse en kovin paljon uimisesta pidä, joten ei tule itsekseenkään uimaan mentyä. Poika sen sijaa tykkää vedestä kun kylpyyn pääsee.

3kk neuvola meillä on torstaina ja rokotteet silloin otetaan. Rotarokotteen toinen annos otetaan vasta 4kk iässä kun en halua kolmea yhtäaikaa. Kahden rokotteenkin ottaminen epäilytti, joten selvittelimme asiaa ja lastenlääkäri suositteli yhtäaikaa ottamaan. Silloin tulee vaan yksi haittavaikutus jos tulee eli lapsi pääsee helpommalla.

Meilläkään ei vielä käännytä mutta kosvasti sylissä kammetaan istumaan ja siitä seisomaan. Tykkää kovasti seistä ja jaksaa jo pitkiäkin aikoja. Suositeltavaa se ei varmaan vielä olisi seistä mutta minkäs teet kun toinen itse ponnistaa pystyyn.

Syöttötuolina meillä on ihan perinteinen yksinkertainen puinen syöttötuoli. Siis sellainen joka melkein joka kahvilassa/ruokapaikassa on. Tällä hetkellä on esikoisen käytössä. Varastossa odottaa esikoiselle käytettynä ostettu samanlainen syöttötuoli mutta tästä saa taittaen tuolin ja pöydän.

Aloitan jo kyselemään kuka tekee ensi kuulle pino ja päivittelee sitä? Sehän onkin sitten jo joulukuu.
 
Kiitos vinkistä Pieni Tähtönen! Täytyypä katsoa josko löydän moisen jostain! Olis todennäköisesti just mitä mä etsin =)

Mun piti vielä kommentoida noita vaatteiden kokoja. P oli siis 66 cm pitkä 3 kuukautisneuvolassa. Mutta jo ennen neuvolaa mun oli pakko siirtyä 74-80 cm:n vaatteisiin, muut oli ihan liian lyhyitä. P:llä on siis pitkä selkä ja lyhyet jalat, housuista (ja jostain syystä pyjamista) menee vielä ihan ilman ongelmia 68 cm. Mutta jopa nuo 80 cm:n bodyt alkaa olla vähän lyhyen tuntuisia, tai siis niitä saa kiskoa aika lailla että saa ne napit kiinni ja sitten on vaippa ihan rytyssä : / Tylsää kun se on niin epäsuhtainen ;)

Vauva-10, en uskaltaudu päivittäjäksi lupautua kun en tiedä kuinka usein taas ehdin täällä käydä... ehkä sitten tammikuussa jos aikaa löytyy =)
 
Meillä kans käännyttiin muutama päivä sitten selältä mahalleen:) M viihtyykin hienosti mahallaan jo pitkiä aikoja..syöttötuoli meillä on ihan perinteinen ja sormiruokailulla mekin aloitetaan aikaisintaan 6kk iässä :) vaatteet alkaa olla 68 housut ja 74 bodyt.. täälläkin siis pitkäselkäinen ja lyhytjalkainen vauva:) reilun parin viikon päästä olis vauvauinnin info jossa arvotaan ketä mahtuu ryhmiin jos tulijoita on enemmän kun mitä voivat ottaa..alkaa tammikuun puolessa välissä jos päästään :)
 
  • Tykkää
Reactions: Siobhan42
Heipat täältäkin pitkästä aikaa. Kokeillaas taas, onnistuisko kirjoittaminen rauhassa, vai alkaako hirveä älämölö heti kun äiti vähän yrittää tehdä jotain. :)

3 kk neuvola oli, mitat 6420 g 63,5 cm 42,0 cm Ihan hyvin siis kasvanut pelkällä tissimaidolla, tosin olen joutunut antamaan iltaisin lisäksi korviketta kun huuti nälkäänsä tunnin välein. Niinpä saatiinkin "lupa" neuvolasta alkaa kokeilemaan jo pikkuisen kiinteitä, ja eihän tässä ole 4 kk rajapyykkiin enää kuin pari viikkoa. Bataatilla aloiteltiin ja ilmeet oli aika muikeat. :p

Rokotukset otettiin, itse rokotus ei paljon poitsua itkettänyt, mutta illalla huudettiin sitten kolme tuntia putkeen. Annoin panadolin, jolloin helpotti heti ja illalla käytiin vielä kylvyssä, niin unohtui kaikki kurjuudet.

Nyt on riesaksi tullut (taas) nuha, kestänyt viikon. Käytin pojan varmuuden vuoksi lääkärissä, korvat oli puhtaat ja katsottiin vielä tulehdusarvotkin ja nekin oli ok.

Harrastuksista, vauvauinti olisi tarkoitus aloittaa vuoden alusta, kunhan vain muistaisin ilmoittaa isän ja pojan sinne. Tykkäisin kyllä itsekkin, mutta aattelin että tuo voisi olla sellainen isä-poika-juttu ja mie veisin sitten muskariin.

Vielä täällä ei kääntyillä, paitsi esim. sohvalla kun on niin pehmeä. Kovasti kyllä pynnää leikkimatollakin jalkojaan, että ei kai tuokaan enää kaukana ole.

Nukkumaan mennään klo 21. Nyt ollaan otettu tavaksi aloittaa iltarituaalit sillain, että tuolloin ollaan jo untenmailla. Toistaiseki toiminut ihan hyvin. Toisinaan nukkuu ensimmäiseen heräämisen asti ihan hyvin, toisinaan pitää ensimmäisen tunnin aikana käydä rauhoittelemassa. Ensimmäinen herääminen on aina tasan klo 1.00 (+-15min). Ihan sama, olisiko syönyt pelkkää tissimaitoa tai tissimaitoa+korviketta, herääminen on aina samaan aikaan. No, sitten syödään nopsasti, ja seuraava herääminen n. klo 4-4.30. Taas syödään ja seiskalta sitten noustaan ylös. Mietin tässä just aamulla kun väsytti taas ihan hirveästi ja tuntui että juuri kun oli nukahtanut niin piti taas herätä, että mistä johtuu kun kuitenkin tuo eka pätkä on 4 tuntia. Sitten piiloblondina tajusin, että minähän käyn nukkumaan vasta klo 23 kun BB loppuu =). Saas nyt nähdä miten vaikuttaa yöuniin sitten kokonaan kiinteisiin siirtyminen, epäilen kyllä ettei pojalla nytkään välttämättä ole nälkä, taitaa tissittely olla enemmänkin tapa. : /

Pitäisköhän hommatta pojulle joulukalenteri, vaikkei se mitään siitä vielä ymmärräkkään =). Kun koirakin saa omansa.

Niin ja piti vielä sanoa, että mukavaa kun tämäkin palsta on taas aktivoitunut =)
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Joosu
Mitä nukkumaanmenorutiineja teillä on Siiruska? Meidän P nukkuu tosiaan edelleen tosi paljon, mutta heräilee yleensä tuossa klo 17-18 paikkeilla. Vähän ennen klo 19 alkaa kuitenkin väsy taas painaa, jolloinka mä laitan neidin kylpyyn, missä se viihtyy kuin kala vedessä =) Ja sen jälkeen pyjama päälle, unipussiin ja tissille, ja usein hän sitten siihen nukahtaa. Joskus, kuten tänään käy niin, ettei uni ihan vielä silloin tule, ja silloin olen ottanut hänet mukaan kuuntelemaan jommankumman isosiskon iltasatua. Tänään P jaksoi ehkä kolmanneksen Bamse-lehteä, jolloin laitoin hänet unipussissa omaan sänkyyn. Vähän aikaa hän sieltä vähän huuteli, mutta ei mitenkään kauheaa huutoa, ja sinne hän sitten nukahti klo 20 paikkeilla. Yleensä hän noihin aikoihin nukahtaa, herää sitten vaihtelevasti klo 24-01 syömään ekaa kertaa. Toinen yösyöttö on noin klo 04-05 paikkeilla, ja aamulla hän joskus nukkuu pitkäänkin, mutta useimmiten haluaa ylös jo 06:30-07 paikkeilla. Hyvät yöunet mäkin saisin jos en roikkuisi iltasella täällä tietsikalla puolilleöin :p

Meillä on kolme kotikieltä kun lasten isä on saksalainen. Lapset käyvät suomenkielistä päiväkotia, ja sitten me puhutaan ruotsia miehen kanssa keskenämme. Tuo saksa vaan tuppaa jäämään vähän lapsipuolen asemaan kun isä on se ainoa juttukaveri... eli mä olen onneni kukkuloilla kun löysin saksalaiselta kirkolta sellaisen 4-6 vuotiaille tarkoitetun "kielikoulun". Olimme siellä tänään ekaa kertaa, ja esikoisen mielestä siellä oli kivaa. Keskimmäinen, joka täytti 3 vuotta noin kuukausi sitten tykkäs kai kanssa, ainakin jälkeenpäin, mutta on valitettavasti selkeästi liian nuori vielä. Mutta ihanaa kun löysin esikolle uuden "harrastuksen" =)
 
Meidän rutiinit on aika paljon samanlaisia kuin Siobhanilla. Ensin iltapesut tai kylpy. Kylvetetään poikaa yleensä joka toinen päivä, kun lämmitetään sauna (meillä on puusauna, mikä on ehkä parasta maailmassa, mutta sitä ei jaksa joka päivä lämmittää), ukko kyllä tykkää kylpemisestä tosi paljon. Sen jälkeen vähän hierontaa ja öljyilyjä tarpeen mukaan, unipussiin ja tissille. Tarvittaessa vielä vähän pullosta lisää. Nukahtaa sitten syliin tai sitteriin. Jos ei uni tuu, kantelen vähän aikaan sylissä tai isänsä soittaa hälle kitaraa =). Siitä sitten puoliunisena sänkyyn johon nukahtaa..joskus laitan vielä mobilen pyörimään siihen yläpuolelle, mutta siinä on se "vaara" että sille aletaankin höpöttelemään urakalla ja nukkuminen unohtuu. :p
 
Meillä ei sen kummempia iltarutiineja ole. Tottakai vaipanvaihto ja yökkärin päällelaitto, sitten tissille ja nukkumaan. Ei nukahda koskaan tissille vaan laitan omaan sänkyyn, valot pois ja pusu ottalle ja hyvät yöt. Sinne jää nukkumaan, yleensä ihan hissukseen. Joskus rääkäsee pari kertaa, mutta näin tekee myös päikkäreille menolla.

Meillä pää kääntyy enemmän oikealle kuin vasemmalle. Oon nyt yrittäny kiinnittää huomiota siihen että kannan toisella puolella jne. Mutta saas nähdä. Pitää ottaa asia puheeksi 4kk neuvolassa sitten ens kuun alussa. Pitää tosiaan itte aina päätään oikealla puolella.

Ei muuta, pakkaaminen jatkuu ->
 

Yhteistyössä