*** Elokuun 2011 masumurut KESÄKUUSSA ***

Eea
majj Hyvä ettei supistukset olleet vielä tuon enempää saaneet muutosta aikaan. :)

Ainakin yhdet imetysliivit pitäis itsekin vielä hankkia. Tissien kasvu ahdistaa myös täällä. Pelottaa jo valmiiksi, et kuinka paljon ne synnytyksen jälkeen turpoaa kun maito nousee. Esikoisen syntymän jälkeen muistan tuijottaneeni kylppärin peilistä tissejä, kun ne muuttui ihan jättiläisiksi. Mies on jälkeenpäin harmitellut kun ei tullut kuvaa otettua. :D

Eilen saapui huuto.netistä ostamani Manduca. On kyllä varmasti hintansa väärti, ja jos ei ole niin myyn pois. :)

Pikku hiljaa alkaa ahdistaa ja pelottaa, että saadaanko kaikki valmiiksi ennen vauvan syntymää. : / Pinnasänkykin on vielä rakennusvaiheessa ja pesuhuoneeseen pitäis saada vauvan tavaroita varten hyllyä seinälle yms. Ja mies haluaa tehdä nää kaikki ite. Sit kun lisäks ois tehtävänä vielä leikkimökkiä sun muuta, niin saattaa kiire iskeä.

Uskomatonta, että jo kahdeksan viikon päästä saattais meilläkin olla nyytti sylissä. :) Ei vaan malttais odottaa!!

Sairaalaan ei olla menossa tutustumaan, vaikka esikoinen syntyikin toisella paikkakunnalla. Saas nähdä löydetäänkö oikeesta ovesta sisään. :)

Vauvan liikkeistä on ollut puhetta. Itse huomasin, että helteellä vauva vaikutti paljon rauhallisemmalta kuin normaalisti. Joskus tuntuu, että vauva meuhkaa koko päivän ja joskus taas joutuu pysähtyä miettimään et onkos jätkä liikkunu ollenkaan. Harvemmin kyllä noita hiljaisia päiviä sattuu. Ja aina kun paikallee asettuu alkaa potkuja tuntumaan kuitenkin.

Eea & Urkki 29+5
 
Majj huh, onneksi kaikki on hyvin, eikä supparit kerenny tehä mitään pahempaa. :)

Miimiin idean kannalla oltas täälläki! Ite oon huomannu että miten ärsyttävä on muissa pinoissa selata ihan alas ja kattoo syntyneitä, jos niitä saiski siihen perään jotenki :) ? ois helppo tarkastaa :)

Eea:LOL: ihana mies sulla, jotenki sai hyymyn huulille " mies on jälkeenpäin harmitellut kun ei tullut kuvaa otettua " :D heh..

( . ) Paastosokeri tänään 4.2. Eipä mun napaan muuta! :D

Hyppy ja poitsu 31+4
 
Heippa kaikille pitkästä aikaa!

Mulla on ollut niin stressintäyteinen odotus, etten ole oikein jaksanut tänne mitään kirjotella aikoihin.. Lukemassa olen koittanut käydä ahkerasti, varsinkin nyt kun h-hetki lähestyy..
Mulle saisi päivittää LA 15.8. ja tyttölupaus :heart:

Odotus on tähän mennessä sujunut ihan suht hyvin, eikä vauva ole ainakaan kovin pahasti stressaamiseeni reagoinut. Kaikki muu sitten taas on tuntunut menevän ihan perseelleen.. Nyt pikkuhiljaa asiat ehkä tasaantumassa, että kai se tästä.. Käyn itse myös psykiatrilla jotta jaksan kaiken kantaa. Silleen huomaa, että vaikka itsellä ei mitään mielenhäiriöitä ole, niin tekee todella hyvää päästä purkamaan asioita ulkopuoliselle, joka ei tuomitse sitä, että toisen rinnalla jaksan kaikesta huolimatta seistä. Miehellä siis kaksisuuntainen mielialahäiriö, joka on aiheuttanut rutkasti päänvaivaa taas kevään edetessä.. Sori omanapailu, mutta jotenkin aiheesta kirjoittaminen auttaa taas vähän keventämään taakkaa ja kun en asiasta juurikaan kavereiden kanssa kehtaa puhua niin asian käsittely jää psykiatrikäynteihin kun eihän mies omaa käytöstään tajua/halua tajuta.

Mutta se siitä ja sitten takaisin raskauteen :) Mulla on nyt myös suonenvetoa lähes joka yö ja päivisinkin helposti. Syön kyllä rautatabletteja, kun hemoglobiini tipahti 80:n hujakoille, eli kait se siitäkin voisi olla, mutta en oikein uskalla pillerien popsimista lopettaakaan, kun oli aiemmin täysin veto pois..

Huomasin myös aamulla, että taas on tullut uusi suonikohju.. Ällöä.. :( Kyllä tää raskaus on kivaa, kun mulle tuntuu iskevän melkeen kaikki inhottavat oireet.. Närästys on kuitenkin kaikkista pahin. Mulla ei Renniet oikein auta, enkä tiedä mitä seuraavaksi kokeilisin.. Melkein joka yö herään siihen, kun hapot nousee suuhun.. Olen jättänyt ruisleivät, tomaatit, paprikat sun muut pahimmat aiheuttajat pois, mutta närästys vaivaa silti.. Vinkkejä? Tästä oli vissiin aiemminkin juttua, mutta meni vähän ohi ja nyt on tekstiä taas niin paljon, etten jaksa lähteä kaivelemaan..

Voi kun moni on jo jäänyt töistä pois :) Olisi niiiin ihana jäädä aamuisin kotiin, mutta ei.. Vielä pitäisi kuukausi jaksaa ja kouluttaa uusi tyyppi tilalle. Valitettavasti ollaan sen kanssa ihan eri taajuudella, eikä hän tunnu ymmärtävän välillä yhtään mitään, vaikka samankaltaista työtä on ennekin tehnyt.. Raivostuttavaa, kun en yhtään ylimääräistä stressiä kaipaa. Vauveli ei myöskään tykkää olla hetkeäkään paikoillaan, vaan töissä pitää liikkua jatkuvasti ja vaikka ihanaa onkin, että itsestään ilmoittelee, niin saa kyllä mun olon aika tuskaiseksi jo.. Sen lisäksi toimistolla oli helteiden aikaan 29 astetta lämmintä, nyt onneksi "vaan" 24, kun ulkona sataa..

Onko kellään niitä kirkkaita pisteitä näkökentässä? Mulla on niitä aina ollut silloin tällöin, mutta nyt paljon useammin, enkä oikein tiedä mistä se johtuu.. Kun jos oli mustia pisteitä niin se taisi olla merkki raskausmyrkytyksestä.. Eli ei kai syytä huoleen?

Imetysliiveistä Mulla on yhet valmiina, mutta taitavat jäädä pieniksi ennen kun pikkuinen pääsee syliin asti.. Kuulin jostain, että rinnat turpoavat maidon noustessa ihan älyttömästi, että kannattaako niitä liivejä edes hankkia etukäteen? Vai ottaako sitten liian isot jo valmiiksi? Olen tosiaan ihan pihalla, kun esikoinen tulossa, eikä mitään tietoa mistään.. :ashamed:

Huh, tulipas pitkä tilitys. Koitan kirjoitella vähän ahkerammin, niin ehkä saan pidettyä tekstit sellaisissa mitoissa, että joku jaksaisi niitä lukeakin :D

Linda ja Möhis 31+1
 
Muumimaailmasta Meillä on kyllä muksut viihtyneet siellä. Omat ja siskon. Ikää ollut yhdestä kuuteen vuoteen ja ei ne niitä hahmoja ole kyllä pelänneet. Haisuli tietenkin on vähän jännittävä, mutta muuten hahmot ovat olleet kivoja ja niitä on rohkeasti menty halailemaankin. Väskin seikkailusaarta tekisi mieli testata tuon 5-vuotiaan kanssa, mutta en tiedä miten on oman jaksamisen kanssa tänä kesänä...

Eea meillä on pinnasänky viellä 120km päässä ja käytössä. Saadaan se sitten kun he saavat isomman sängyn lapselleen. Niin on muuten vaunutkin. Tavarat on muutenkin vähän sikin sokin. Vaatteita on pesty, mutta siihen se on sitten jäänytkin. Ihme kyllä ei stressaa yhtään. :D Vauvan saa aluksi vaikka äippälaatikkoon nukkumaan. :)

Huomenna olisi neuvola ja tytön ontelosyylien puhkomista ennen omaa aikaani. Sillä on inhottavasti tulehtunut iho kädessä ja käytin sitä ihotautilääkärilläkin, siitä ei kyllä ollut juuri mitään apua. Auttaisikohan joku kortisoonivoide? :(
 
Tertsi!

Tutustuminen synnärille ois täällä kans kohta ajankohtainen. Odotan sitä mielenkiinnolla.

Mulle sanottiin liiviliikkeessä, että imetysliivit kannattaa hankkia vasta ihan loppuvaiheessa, etteivät sitten käy pieneksi.

Suonenvedot on täällä kans jokapäiväinen kaveri. Ei aamulla kärsi sängyssä kovin venytellä, ettei pohkeet kramppaa. Närästystä ei onnex ole mutta heti ruokailun jälkeen ei kärsi mennä pötkölleen.

Mun maha kasvaa ihan omilla kasvukäyrillään. Seuraavassa neuvolassa juhannuksen jälkeen katsotaan, jatkuuko sama trendi. Jos jatkuu, niin sitten alkavat vissiin ultraamaan. Paino ei oo noussu kuitenkaan mitenkään hurjasti, alkupainosta vähän reilu 10 kg. Olo alkaa silti olemaan jo aika iso... :)

Selkä mulla on alkanu kiukuttelemaan. Sain tänään työterveydestä lähetteen fysikaaliseen. Pitänee tilata neuvolasta tukiliivi kans, jos se vähän auttais selkävaivoihin. Aamuyöstä alkaa kankkuja pakottamaan, ei voi pitkään olla yhdellä kyljellä, se on sit yhtä kääntyilyä.

Muutoin menny kaikki hienosti. Lastenhuonekin on rempattu, vihreät seinät kaipaa vielä sammakon kuvia koristeeksi. :heart: Työmotivaatio alkaa olemaan aika vähissä, keksii aina muuta tekemistä....

Soulmama ja Kunto-Oskari 30+4
 
ON: No joo tulihan sitä sitten tännekin supistelut takaisin ku just viime viikolla mietin että hyvä ettei niitä ole ollut kuin silloin muutamia viikkoja sitten se yksi jakso:( 3 päivää nyt alkuun saikkua ja se jatkuu puhelinsoitolla mikäli lepo ei auta. N. sentin verran olis lyhentynyt kanavat mutta sanoi ettei ole huolestuttavaa jos supistukset pysyy kivuttomina ja epäsäännöllisinä, paikat oli kiinni onneksi! Eikä kuulemma vauvalla ole enää mitään hätää vaikka sitten päättäisikin seuraavien viikkojen aikana syntyä :heart:

Täällä muillakin inhottavia vaivoja tsemppiä kaikille, kyllä me jaksetaan ku tiedetään lopputulos =)

imetysliivit ostin talvella jo H&M:ltä kahdet normaalikoolla mikä ennen, no pienethän ne jo on... viime viikolla sit ostin Triumphin yhdet jotka on tosi joustavaa kangasta joten uskoisin että jos ne nyt on pikkuisen väljät niin varmaan ne sit syntymän jälkeen ovat sopivat... täytyy vaan ostaa vielä heinäkuussa sitten parit lisää...

onko muilla suuria vaikeuksia nukkumisen kanssa??? ennen rakastin sitä hetkeä ku päivän päätteeksi menin sänkyyn, nykyään "pelkään" sitä hetkeä! Asentoa tosi hankala löytää, sit ku se löytyy herään monesti vessaan ja joka kerta ku yritän sängystä ylös se on tosi kivuliasta ja kömpelöä, vauva herättelee vähän väliä myös öisin tai sit viime yönä eka kertaa supparit...:headwall: jos ei mikään muu herätä niin sit viimeistään se ku tulee vatsalaukusta nesteet suuhun ja siinä sit yrität niitä nieleskellä...:x onneksi tosiaan viimeistään sit tiistain jälkeen alkaa lomat niin saa nukkua pikku pätkiä sit päivällä ku yöt tollaisia!!!

Heinäkuisten ketjussa puhutaan jo vadelmanlehtiteestä, välilihän öljyämisestä yms yms synnytykseen "valmistavista" jutuista ku siellä yks päivä pyörähdin uteliaana. Onko täällä ensisynnyttäjälle hyviä neuvoja tai hyviksi koettuja "poppaskonsteja" eli siis kotikonsteja valmistautumiseen? Neuvolasta sain rentoutus-/venyttelyohjeet joten niitä nyt ainakin ajattelin loman alusta alkaa tekee päivittäin, siinä myös sitä lantionpohjaharjoittelua samassa ku sehän sit tietenkin jäi hyvin vähille raskauden aikana vaikka kuinka aina sitä mietti että pitäis ja pitäis...

vauvan hikka on täälläkin usein, en ole ihan joka päivä sitä pistänyt merkille mutta monesti viikossa kyllä olen sen huomannut.

Joo jospa sitä lähtis tuonne sohvalle sit huilaan...

Minttu+PikkuJ 31+4 :heart:
 
Lunalle nopeasti vastailen: Meillä tytöllä näitä ontelosyyliä eli molluskoja on ollut takareidessä/taipeessa isolla alueella. Olen itse niitä aina silloin tällöin nyppinyt ja monesti päivässä levittänyt vahvaa rasvaista rasvaa(kuulemma tukehtuvat siellä alla) ja rasvaillut perusvoiteella normaalisti ettei iho ole kuiva, kun sellasella iholla ne kuulemma viihtyy. Nyt ne on lähtenyt mukavasti paranemaan =) Kortisoni-voidetta kiellettiin ehdottomasti laittamaan, syytä en muista. Mutta kannattaa googlettaa!
 
Hetkeen ei ole tullu taas tänne kirjoteltua(facebook on niin paljon nopeempi ja helpompi ;)) Mutta siis hengissä ollaan, luulisin, vaikka nämä vaivat tekee hulluksi! Tarviipa taas lukea ketjua taas vähän paremmin että pysyy edes hiukan kärryillä =) Ketään ei ilmeisesti ole vielä jakautunut tästä poppoosta? :D

-Fanny- ja vaavi 33+2? :heart:
 
Lunalle nopeasti vastailen: Meillä tytöllä näitä ontelosyyliä eli molluskoja on ollut takareidessä/taipeessa isolla alueella. Olen itse niitä aina silloin tällöin nyppinyt ja monesti päivässä levittänyt vahvaa rasvaista rasvaa(kuulemma tukehtuvat siellä alla) ja rasvaillut perusvoiteella normaalisti ettei iho ole kuiva, kun sellasella iholla ne kuulemma viihtyy. Nyt ne on lähtenyt mukavasti paranemaan =) Kortisoni-voidetta kiellettiin ehdottomasti laittamaan, syytä en muista. Mutta kannattaa googlettaa!
Ne syylät on melkein hävinneet kun olen helosanilla ne peittänyt, mutta nyt on ihan selkeää ihotulehdusta kainalossa ja kädessä. Kaikki apteekin rasvat kirvelevät ja iho on todella punainen ja kipeän näköinenkin. Ei molluskoista kuulemma yleensä tule tulehdusta, mutta saattaa joskus tulla, sanoi ihotautilekuri. Lohduttavaa. :p Toivottavasti siihen jotain apua löytyypi neuvolan kautta. :) Kiitos vastauksesta!
 
Omaa napaa mut oon huolissani! Mulla on tosiaan pe alkaen kirvelly haaruksia ja ollu outoa tunnetta muutenki etenki jos oon pystyssä.. Tunnen selkeesti ku vauva puskee päällään kohdunkaulaa.. Ja nyt muistan et tällastahan mulla oli vähän ennen ku esikoinen synty.. Synnärilläki just vkl kävin ni en viiti taas mennä, etenki ku supparien suhteen on taas ollu parempi päivä, onneks.. Ma on onneks aika polille.. Mut jotenki on alkanu tuntumaan et lähtö on lähellä :( jos supparit pahenee ni käyn sit kyl täs välilläki jo näytillä..
 
mammy- kiitos varoituksesta, pitääkin sanoa asiasta ens neuvolakäynnillä.

Nukkuminen tuottaa täälläkin ongelmia.. En meinaa ensin saada unta, vaikka oon ihan poikki ja yöllä tulee herättyä närästykseen, suonenvetoon tai pissahätään.. Ja sitten kun on herännyt, niin uni tulee aikaisintaan tunnin päästä jos ollenkaan ennen kellon soittoa..

Nyt muuten huomaa, että alkaa pikkuinen jo painaa, kun useammin saa taas vessassa ravata ja sekään ei tunnetta aina helpota.. Kävelykin alkaa vaappua enemmän ja enemmän :D

Huikkikselle tsemppiä, toivottavasti kivut hellittäis ja vauva pysytteisi vielä hetken masussa :)
 
Heips pitkäst aikaa!!

Täällä hyvinvoiva äippävauva-yhdistelmä. Kesälomalle jäätiin juuri joten nyt on aikaa siivota kaappeja ja luoda kotia tulevalle pikkuiselle. Justiinsa tyhjennän likapyykki koria jotta pääsen hyvillä mielin pesemään vauvan vaatteita ja ajattelin ne myös silitellä kunnolla, kun on siinä aika paljon kirppariltakin ostettuja..
Tänään juuri neuvolassa käyty ja paino ei ollut noussut parisviikos ollenkaan, oho! vaikka takana helleviikko plus mökkiviikonloppu.. Noh, myö oon koittanu pysyy kaukana kermajäätelöstä, nyt vedän mehujäätä hulluna naamaan :D
Uus mielihalu on toi Lidlin sitruuna vissy jota on mennyt viikossa varmaan yli 10 litraa! mut se ei ookkaan yhtään paha mielihalu.
Tänää neuvola täti koitti mittailla sf-mittaa ja on kuulemma vähän hankalaa kun mun masu on nii korkialla tuol kylkien alla.. No mitta kuiteski saatiin ja justiinsa tasan keskikäyrällä mennää, mitta oli 27 ny.. Mun masu on silti tosi pieni, ja niin on tuo vauvakin, eli mahtuu kuitenki ihan hyvin tonne möyrimään.. Pää alaspäin se tuol möllii.
Nukkuminen on ihan hitusen hankaloitunu ku pissalla täytyy juosta viien minuutin välein. Ja vauva viel nyrkkeilee tonne pissapaikkaan niin meinaa välil tulla housuun :D Ja sit se myös potkii kylkiluita nii saateristi.. oikee kiusankappale.. :D
Muuten en valita, oon päässyt kyl täs raskaudes niin helpolla. Mää oon vaan nauttinu! :) :heart:

-Skele ja taavityttö 31+2
 
Tervehdys kaikille tasapuolisesti:wave:
Oon näitä keskusteluja lueskellut tässä pitkin kevättä, mutta en vaan ole saanut aikaiseksi liittyä ja kirjoitella mitään:) Kesäkuun alusta jäin pois töistä ja nyt kun aikaa on vähän enemmän, ajattelin ottaa itseä niskasta kiinni ja korjata asian. Aika lohdullista kun täältä on selvinnyt, etten ole yksin vaivojeni kanssa, vaan monet muutkin odottajat kärsivät samoista asioista kuin minäkin!

Ihmettelen vähän yhtä asiaa... Kun tuntuu siltä että joka paikassa muualla supistelut otetaan ihan tosissaan neuvolassa ja odottajat on käyneet niiden takia äippäpolilla jne. Mulla alkoi supistella jo aika aikaisin, samaan syssyyn myös selkä alkoi vaivaamaan ja neuvolalääkärin ainoa ohje oli jossain rapiat 25 viikoilla, ett "ota parasetamolia, kyllä se siitä"! Paikat oli kyllä silloin hyvin kiinni ja muutenkin kaikki ok, mutta silti olin vähän ihmeissäni... Ei ehdotettu sairaslomaa vaikka oli tiedossa että työni on fyysisesti kaikkea muuta kuin kevyttä, ei ett ois tilannetta ois tarkasteltu myöhemmin uudestaan tms... No, supistelut ja selkäsäryt jatkuu, jos aikoisin särkylääkkeellä niitä hoitaa niin saisin popsia paratasetamolia maxiannokset päivässä ja tuskin sekään auttais! Eli siis pitäiskö ensisynnyttäjän jotenkin itse osata vaatia, ett pääsee kunnolla tutkimuksiin/saikulle?!? Meidän terkkari on kyllä ihan hyvä tyyppi, mutt jotenkin tuntuu ett sekään ei oikein ota tosissaan noita supistuksia, vaikka toissa kerralla neuvolassa mua supisti just kun se paineli mahaa ja hänkin tunsi sen käsiinsä! Ilmaisenkohan mä itse ne sitt jotenkin huonosti... voi olla:)

Harmittaa kun vaikuttaa siltä, ett joka paikassa on synnärille tutustuminen mutta meillä ei! Netissä on kuulema joku videopätkä, joka pitäis käydä katsomassa ja tutustuminen on siinä... No, ei se mua ehkä niin paljon haittaa, kun ei tuo sairaalamaailma ihan vieras juttu ole, mutta miehelle ois voinut olla ihan hyvä nähdä paikat etukäteen.

Vielä lopuksi: Onko kellään kokemuksia siitä selän tukivyöstä? Ajattelin nyt vihdoin ja viimein huomenna soitella siitä fysioterapeutille, saan sen lainaan sitä kautta. Alkaa olla sitä vaille kipeä tuo selän puoli, että nukkuminen on hankalaa ja päivästä riippuen joko pystyy tekemään jotain tai sitten ei... Jos siitä ois yhtään apua niin oisin onnellinen =)

Tuulia & papu 30+5
 
Tuulia, en haluu mitenkää pelotella tms mut kannattaa vaatia saikkua ja vaikka äippäpoli-käynti, jos yhtään tuntuu siltä.. Mun tapaus nyt ei oo mikään yleinen mut esikoisen aikaan valitin koko ajan neuvolassa supistuksista ja neuvolalääkärissä kävin kyllä, mut kaikki vaan hoki et on normaalia, enkä päässy polille.. No, normaalia tai ei, poika synty 8vk etuajassa.. Syytin silloin kamalasti itteäni kun en ollut enemmin vaatinut seurantaa vaikka eihän sitä tiiä oisko se tilannetta muuttanu.. Sitä vaan silloin luotti, et kai ne neuvolassa tietää vaik itsestä koko ajan tuntu ettei supistelut oo normaaleja..
 
Tervetuloa Linda!

Tsemppejä synnärillä piipahtaneille ja muuten supisteleville! :flower:

Molluskoista, niillehän ei suositella tehtävän mitään. Ne ovat virusten aiheuttamia ihomuutoksia, jotka häviävät itsestään 4-5 v ikään mennessä, kun elimistö oppii hoksaamaan, että ovat "vierasta materiaalia", ja oma puolustusmekanismi tuhoaa ne. Puhkomalla jne saattaa vaan saada aikaan bakteerin pääsyn rikkimenneeseen ihoon ja sitä kautta infektion, joka saattaa vaatia paikallisen antibiootin, laajoissa infektioissa jopa suun kautta otettavan. Toki saattaa infektoitua ilman että on puhkottu tai muuten niihin kajottu, mutta puhkominen saattaa edesauttaa. Ja ihon rikkominen jättää aina jäljen ihoon. Koskapa siis häviävät ajan kanssa itsekseen eivätkä muutenkaan ole haitallisia, ei niihin siis suositella koskemaan =) Tosin noista "tukahdutushoidoista" tuskin mitään haittaa on, jos ei nyt hyötyäkään välttämättä? Tota kortisonivoidetta ei varmaan siksi suositella, kun se "lamaa" puolustusmekanismia ja siten saattaa vaan pahentaa tilannetta ja varsinkin jos on jo bakteeri-infektiota muodostumassa.

Huikkis, hui! Otahan rauhallisesti ja herkästi soittamaan sinne synnärille!! Älähän vielä jakaannu...:hug:

Tuulia, kyllähän se niin on, että ensisijaisesti tilanne supistusten suhteen tarkistetaan neuvolassa ja vain tarpeen mukaan lähetetään esim äitipkl:lle, ja alkuun hoito on lepo. Täytyy tilanne kuitenkin aina tarkistaa, esim kivuttomienkin ennenaikaisten, pienillä viikolla tulevien, supistusten hyvä kontrolliväli on n 2 vkoa, sanoi mulle gynekologi. Hänen mukaansa, jos eivät siinä ajassa ole mitään tehneet kohdunsuulle voi hyvin antaa olla ja seurata vaan tilannetta. Kuitenkin aina kivuliaat ja levossa herkästi tulevat ennenaikaiset supistukset pitäisi saada loppumaan ja tarv katsoa esim äitipkl:lla. Tietty riippuu paljon neuvolasta ja neuvolalääkäristä, miten hyvin saavat kohdunsuun tilanteen tarkistettua, onko esim ultraa käytössä vai ei, ultralla kuitenkin tarkempi sanoa kohdunsisäsuusta ja onko ns funneling-ilmiötä, eli sisäsuun avautumista supistusten tai esim yskimisen aikana, joka aina hälyttävämpi merkki. Jos nämä siis onnistuvat neuvolassa, ei välttämättä "tarkempia tutkimuksia" tarvita. Mutta jos sua huolettaa ja tilanne on epäselvä, minä menisin uudelleen käymään vaikka siellä neuvolassa ja pyytäisin tarkentamaan mikä se tilanne sun kohdalla on ja tarvittaessa voi tosiaan soittaa vaikka sinne äitipkl:lle...Kuten Huikkis sanoi, kannattaa näiden kanssa olla varovainen. Tsemppiä! :hug:

Itsellä tänään hemmottelupäivä, tiedossa kasvohoito, jalkahoito ja manikyyri...ja illalla miehen siskon synttäreille. Ohessa vauvan vaatteiden järjestelyä, sitten alkaakin kaikki olla valmiina vauvaa varten! Toivottavasti vaan ei ihan vielä ole tulossa....=) On vaan tarve laittaa nyt ajoissa kaikki kuntoon, kun esikoinen syntyi aikanaan yllättäen niin aikaisin että kaikki oli vielä kesken ja mm seuraavalla vkolla vasta muutto uuteen taloon, eli kesken muuton tultiin synnäriltä, kaikki kamat laatikoissa, sänkyä ei ostettukaan, ja koin sen jotenkin ahdistavana kun sitten se vauva oli yhtäkkiä siinä. Ja sitten kun kaikki laitettu, voi vaan keskittyä olemiseen ja antaa vauvan tulla kun on tullakseen!=)

Kirppiina ja Rooneymuru 33+2
 
Viimeksi muokattu:
Huh mikä lukeminen muutaman päivän tauon jälkeen :)

Ihanaa kun ilmat viileni, helteet sai mulle aikaan ekan suonikohjun : / Tosi typerää. En oikein tiedä mitä sille tekisin. Kipeetä tekee aina kun nousen ylös.

Hikka on vauvalla aika usein, nytkin :) Vauva taitaa edelleen olla väärin päin tuolla mahassa, toivon et kääntyis vielä itse ennen viikkoa 36 jolloin sit yritetään kääntää.

Muutto on meillä nyt edessä 29.6, jes! Vihdoin! Vähän täpärälle menee, enkä varmaan paljon jaksa itse kannella tavaroita. No, käskytän vaan :)

Turvotusta on yhtäkkiä tullu ihan hirveästi. Jalat koko ajan ihan pullat eikä kengät mahdu jalkaan. Pahin oli tietty helteiden aikaan, mut nyt kun on viileetäkin niin vieläkin on turvoksissa. Ja kutittaa jalanpohjia.

Anteeksi nyt omanapainen viesti, koitan jatkossa taas tsempata ja päästä lukemaan joka päivä niin pääsen kommentoimaan. Tässä vaan toi muuttojuttu ja sit häät joissa oon kaasona vähän tekee kiirettä. Polttarit oli lauantaina ja oli KUUMA! Just ja just jaksoin sen päivän.

hemari ja helmiäinen 33+5

Ai niin sen verran vielä että huikkikselle isot koossapysymis-tsempit!! Mut älä turhaan stressaa, vauva on jo hyvin kehittyny. Parempi tietty et pysyis vielä hetken masussa, mut jos päättää tulla ni sit tulee eikä sille mahda mitään. Ei ole kenenkään syytä. Vauva vaan on kärsimätön :)
 
Hemari Onko sulta katsottu maksa-arvoja? Niiden nousun oireena on juuri jalkapohjien kutina. Ja mullahan itsellä juurikin tuo turvotuksen yhtäkkinen tuleminen on molemmissa raskauksissa enteillyt maksa-arvojen nousua. Toivotaan ettei sulla ole kyse maksa-arvoista, mutta varmaan kannattee pyytää tarkistamaan ja pois sulkemaan jos vähänki on oireita!!! Ja tsemppiä muuttoon!!! Koitahan pysyä itse mahdollisuuksienmukaan "toiminnan johtajana" ja anna muiden tehdä raskaimmat työt, järjestelemistä ja siivoilemista riittää varmasti muutenki!!!

Kävin eilen uusissa verikokeissa ja arvot olivat jatkaneet edelleen nousua eli tänää sitten aloitettiin adursal- lääkitys... Kallis on lääke kun kela- korvauksen jälkeenkin jäi vielä 28€ hintaa (tai sitte en vaan oo tottunut reseptilääkkeitä osteleen :D ) Huomenna ylävatsan uä- kun haluavat vielä tarkistaa että maksa on ok. Ihan kiitettävästi on saanut taas oYS:ssa juosta!!!

tervetuloa Linda!!! Hienoa että olet saanut ja osannut hakea itsellesi apua jo ennen vauvan syntymää. Itse olen pikkusiskon kohdalta seurannut hyvinkin läheltä psyykkisen sairauden kanssa elämistä, eikä se todellakaan ole läheisille helppoa!!! Hienoa että jaksat kuitenkin olla miehesi tukena!!!

Sitten turvaistuin galluppia???? Millaisen olette suunnitelleet hankkivanne/hankkineet ja miksi??? Itse olen jo pitkään tiennyt haluavani jalustallisen kaukalon ja joko gracon Logico S tai Britaxin Baby Safen. Meillä on esikoiselta tuo Britaxi, mutta se on jo "vanha" (n.~06 ostettu) eikä sitä saa mihinkään telakkaan (puuttuu se rauta). Kaukalo varmasti menisi edelleen, mutta haluan ostaa vauvalle uuden kun esikoisen kohdalla rahatilanteen vuoksi ei raskittu paljoa uutena laittaa.... Kaukalo on itsessään kyllä ollut hyvä, mutta jotenkin olen nyt tykännyt noista gracoistakin. Ainut vaan et tällä hetkellä mun mielestä kummassakaan merkissä ei ole niin kivaa väriä kuin esim. aiemmin ole nähnyt. Mutta siis jos jollain on käyttökokemusta jommasta kummasta niin antakoot tulla plussia ja miinuksia =)

Ja siis jos jollain on tarvista tuollaiselle britaxin kaukalolle niin voin myydä tuon vanhan pois muutamalla kympillä?! Ainut vaan että en tiedä mitä sellaisen postitus maksaa jos asut kauempana, että onko vastaavaa hyötyä lähteä sitä lähettämään mihinkään? Kaukalo on oikeesti siistissä kunnossa ja täysin ehjä (ollut aina tutulla), toki sillä on ikää mutta siihen nähden hyväkunoinen. Jos jotain kiinnostaa niin laittakaa viestiä niin voin laittaa kuvia tms. Ollaan ensi viikolla lähdössä täältä Oulun seudulta Turkuun reissuun, että tarvittaessa voidaan kaukaloa tuodakin jos välille sattuu :) ( Britax Römer Baby Safe turvakaukalo 35.00 € - Lastenvaunut, -rattaat ja -istuimet - Lastentarvikkeet - Huuto.net (suljettu) tuossa linkissä kuva samanlaisesta/värisestä, mutta ei siis ole se meän kaukalo) Ja jos tiedät jonkun joka voisi tarvita niin saa vinkata, mielellään haluaisin tuon pois nurkista kun tuota säilytys tilaa ei ole muutenkaan liikaa, enkä raskisi mihinkään sitä "hävittää" kun kuitenkin on vielä ihan toimiva!!!

Nyt kaffea ja neidin kanssa korvakontrolliin!!!

Viola ja "Wilhemiina" 32+6 (huomenna enää VIISI VIIKKOA mahdolliseen käynnistykseen!!!!! :O Huuui, kuinka aika juoksee... )
 
Viimeksi muokattu:
Nyt ne supistelut alko ja heräsin niihin koko ajan alkaa ylävatsalihaksista ja menee munasarjoihin ja niistä alaselkään...

koko yön minuutinkin saatto olla päällä ja jatkunu koko päivän. Mikä on normaali harjoitussupistus? mulla on maha menny nyt ihan kuralle näistä ja supistukset sattuu menkkamaisesti alaselkään.

oikeisiin verrattuna näähän on helppoja mut tosi inhottavia, mietin mis menee raja kun mikään asento ei helpota ja mua ottaa ihan hengittäminenkin, varsinkin kun lepään ni tuntuu tosi nihkeeltä, kohdunkaula oli kaksiviikkoa sitten 3cm ja merkkas +-pehmentynyt..

eipä muuta.

miimii10 ja muikkunen rv29+6
 
Heippa kaikille!

Täällä näyttää olevan supisteluja muillakin :hug:

Pari päivää sitten sain itse äkkilähdön äitipolille, kun pienen siivousurakoinnin jälkeen alkoi armottomat säryt ja viiltelyt alamahaan ja rajut supistukset. Kipeimmillään kivut olivat niin kovia, etten voinut kävellä.
Lääkäri otti minut heti tarkistukseen, eikä onneksi mitään kohdunsuulla ollut tapahtunut.
Lääkäri ultrasi kohdunsuuta ja paineli mahaa eikä painosta kanava lyhentynyt tms.. Otettiin tulehdusnäytteitä ja ainakin hiiva löytyi :O vaikka ei mitään oireita ole ollutkaan. Muita vastauksia en ole vielä saanut.
Vauvaa ultrattaessa kaikki hienosti, keskikäyrällä kasvaa ja oli tosi aktiivinen koko ajan :heart: Käyrillä ollessani myös kaikki hyvin vauvalla mutta itsellä sinä aikana 4 supistustakin piirtyi käyriin.
Sain kuitenkin luvan kotiutua kunhan otan rauhallisesti, enkä ala enään siivoilemaan muutamaan viikkoon.
Kivut jatkuivat pahoina eiliseen asti mutta tänään on jo helpottanut. Tukiliiviä on pakko pitää muuten alkaa särkemään järkyttävästi ja samalla sitten supistelee niin ettei taas kävelemään kykene :| Huomenna menen hakemaan paremman tukiliivin, että edes asioita pääsisi hoitamaan ja selviäisisin perjantaina neuvolaan. Neuvola olisi ollut tänään mutta en sinne nyt kyennyt..

Turvaistuimesta meillä on Maxi-Cosin Gabriofix turvakaukalo ja siihen se isofix-kiinnitteinen jalusta. Ostettiin kuopukselle ja on todella hyvä ja tilava kaukalo. Eli selkäosa on pitkähkö ja ei lapsi niin äkkiä kasva siitä ulos.

Hikka päivittäin 2-4 krt :)

Nyt vaan rauhallisin mielin kohti elokuuta :cool: eiks vaan?

Pieni Tähtönen ja Martta 32+1 :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Moikka, aluksi neuvolakuulumisia. Siellä kaikki ok, verenpaineet, painonnousu (+550 vko) ja sf mitta oli 29. Oltiin pikalomareissulla eli Vantaalla ja Tallinnassa. Mukavaa oli mutta vatsa meni kipeäksi kävelystä. Supisteluja ei ole kuitenkaan onneksi ollut, pistin merkille että monilla niitä jo ollut ja osalla enteilee ennenaikaista synnytystä. Mä varmaan kärvistelen loppuun asti, ku viimeksikin piti käynnistellä synnytys. Meillä turvaistuimena be safe izi combi ja turvakaukalona joku kaverin entinen graco telakalla ja isofixillä.

Meilläkään ei käydä synnärilä enää tutustumassa ku ei oo ensisynnyttäjä ja vieläpä sama pulju on m missä synnytän kuin viimeksikin. Painoarvioita ei tehdä ellei ole jotain erityistä tarvetta. Itselläni se tulee olemaan rv 36 kohdalla suurin piirtein edellisen imukuppisynnytyksen vuoksi, muuten ei siis olisi.

Tervetuloa uusille ja ps. ihanaa ku ei oo enää helteet : )

terkuin schnappy79 30+5
 
Tervetuloa Tuulia! :)

Kylläpä alkaa olla supistuksia porukassa.. : /
Pysytään nyt vielä kasassa muutama viikko.

Mun masuasukas ei hikkaile. Ei muuten hikkaillut esikoinenkaan kertaakaan. :)

Kaukaloksi
meillä tulee sama kuin esikoisellakin eli Brio Primo isofix-telakalla. Tosin eri kaukalo kun vanha myytiin jo, ja nyt ostan kaverilta.

Mä siivosin eilen koko talon katosta lattiaan ja vaihdoin olohuoneen järjestystä, sitten normiulkoilut lapsen kanssa, kauppareissu jostain syystä ylivilkkaan lapsen kanssa (meillä TODELLA epänormaalia) ja sit kun kotiin tulin, niin normaalista poiketen teki mieli laittaa sohvalle maaten. Miehelle sanoinkin, että nyt näköjään alkaa huomata, että ollaan 33 viikolla. :) Ei siis mitään kipuja tai muuta vaivaa varsinaisesti, mutta teki vaan mieli makoilla ja levätä.
Tänään neuvolassa terkka sanoikin, että moni saa jo pelkästä imuroinnista supistuksia näillä viikoilla, että ei mitenkään epänormaali tuntemus kuulemma.

Neuvolassa kaikki vauvalla kunnossa, kylkeä oli kääntänyt ja sen tunsinkin jo aamulla, että potkut tuli poikkeuksellisesti oikeaan kylkeen. Samalla se kai vähän vaikutti sf-mittaan, joka hieman notkahti ++käyrältä alemmas. Paineet mulla oli ok, mutta pissanäyte oli kuin nektaria.. Pieni ja vahva näyte, josta tietenkin sitten proteiinit plussalle (ja sokerit, ne nyt on aina), joten huomenna pitää viedä labranäyte. Äsken tikutin kotona ja sokerit reilusti plussalla, proteiinit negaa, mut yllättäen veri selkeästi plussalla. :| Näyte oli taas tosi niukka ja vahva. Pitää kai juoda enempi.

Paino oli noussut +250g viikkovauhtia. Hemppaa ei otettu, kun se on ollut tosi hyvä.
Imetyksestä juteltiin ja sain Taysin papereita liittyen synnytykseen. Lisäksi pyydettiin suostumus vauvan unitutkimukseen. Siinä pidetään unipäiväkirjaa vauvasta jonkun aikaa (oisko ollut 3kk, 8kk ja 2v paikkeilla muutaman päivän), otetaan vanhemmista verinäytteet ja vauvasta napaverinäyte.

Nyt neiti päikkäreille, että jaksetaan illalla Me&I-kevätkauden päätöskutsuille.. :)

Raitis ja Salarakas 32+2
 
Turvakaukalo - Meidän piti saada ensiksi kaukalo lainaan, mutta joudutaankin ostamaan oma, joten en ole niitä vielä niin hirveästi ehtinyt katselemaan. Joka tapauksessa ollaan miehen kanssa yhtämieltä siitä että Britaxin kaukalo meille tulee. Oli esikoisenkin aikaan, ja olin niin tyytyväinen, todella pitkään meni, kun on niin tilava verrattuna esim. Brion omaan.

Hemari - Tsemppiä muuton keskelle! Me muutettiin viimeeks mun laskettuna päivänä, ja oli kyllä sen päivän jälkeen jalat niin turvoksissa, ihan kun pienellä vauvalla! :D

Vauvan hikka - Muutaman kerran olen tämän viikon aikana tuntenut hikan! :)

Minne päin teillä vauvat potkii enimmäkseen? Musta tuntuu että tämä vauva potkii lähes aina oikealle kyljelle, mutta ei kuitenkaan kylkiluihin tms onneksi! :) Ja enempi nykyään sellasta myllertämistä vain.

schnappy79 - Onko se yleinen käytäntö että imukuppi synnytyksen jälkeen seuraavalle tehdään painoarvio? Vai sopiiko kysyä minkä takia teillä oli imukuppi synnytys? Mulla oli kans viimeeksi imukuppisynnytys, tosin pitkittyneen ponnistusvaiheen takia, esikko tuli avosuutarjonnassa eikä mahtunut tulemaan. Ei mulle, vielä ainakaan olla puhuttu mistään painoarviosta, vaikka mieluusti siihen menisinkin! :)

Nyt lepäämään, mies lähti esikon kanssa anoppilaan niin saan hetken olla rauhassa, oon ollut nyt pari päivää tavallista väsyneempi! :)

majj & 31+2
 
Moikka!
Neuvolassa kaikki hyvin ja ontelosyylätkin jätettiin yhteisestä päätöksestä rauhaan. Pitää vaan yrittää saada tuo iho kuntoon rasvailemalla. Harmittaa vain kun näkee, että se on kipeä ja kirvelee. Atooppinen iho+ uimakoulu tekee vieli omat tehtävänsä. :(

Verenpaineet 103/66, kohdunpohjankorkeus 28, vauva alhaalla, raivotarjonta. Hemppaa ei ottanut, vaikka pyysin. Katsotaan kuulemma mielummin parin viikon päästä, koska viikolla 32 siinä tapahtuu useimmiten muutoksia. Tasaisessa laskussa se on kyllä ollut koko ajan ja nyt väsyttänyt tällä viikolla ihan huolella. Voi kyllä johtua paineistakin. Painoa tullut 100g/vk.

Vauvan potkut tuntuvat useimmiten kylkiluiden keskelle ja vasemmalle puolelle. Hikottelee myös aika usein.

Turvaistuin harkinta asteella, ei stressiä, mies osaa sen kyllä ostaa, vaikka siinä vaiheessa kun ollaan synnärillä. Rikoin muuten imurinkin tänään. Sen nyt olisi voinut jättää tekemättäkin. :p

Kirppiinalla ollut ihanan kuuloine hemmottelupäivä, miten meni?

*LuNa* 30+3
 
heipparallaa!

oon tässä aikani seuraillut kevään aikana teidän keskusteluja mutta en oo uskaltanut osallistua ite... nyt rohkenin kun huomasin että joku muu oli tehnyt saman askeleen. :)

esikoinen on jo kolmen vanha ja nyt odotellaan sitten pikkusisarusta, LA on 31.8. rakenneultrassa kysyttiin kumpi olisi mahdollisesti tulossa, mutta eipä osannut lääkäri sanoa, ujo kaveri vissiinkin.

Pelottavaa, että aika on mennyt noin nopeeta että enää ei oo ku se +-10 viikkoa jäljellä.. tässä alkaa jo hiljalleen jännittämään. :)

meillä on oikeastaan kaikki mahdollinen tallessa vielä esikoiselta, vaatteet, rattaat, kaukalot, ym nii ei hirveesti tarvi edes mitään hankintoja tehdä. toisaalta se on paha kun ei voi ees suunnitella mitään ku on jo lähes kaikki olemassa. :/
 

Yhteistyössä