Elokuu 2008 odottajat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mammaksi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mulla tää unetus on aivan kamalaa. Menen pojan kanssa 20-21.00 nukkumaan ja aamulla voisin hyvin jatkaa vielä unia. Nyt oon nukkunut vielä päikkäritkin kun olen lomalla. Parin tunnin päikkärit onnistuu. =)
Mulla onneksi ei unettomuus veilä vaivaa. Viime raskaudessa se alkoi raskauden puolivälissä. Mulla tulee nukkumisesta kyljellään lonkkakipeäksi. Nyt pystyy onneksi vielä nukkumaan mahalleen ja selälteen. Ajattelin hommata sellaisen tulityynyn jalkojen väliin, jos sa vaikka helpottaisi.

zuviliini

Unetus vaivaa täälläkin, mutta päivisin vaan! Yöllä jos herään, niin on ongelmia saada unta. Varmaan tämä jännitys tulevasta ja siitä miten pärjätään, vaikuttaa uniin ja mietin niitä sitten öisin herätessäni.

Miisa rv 8+1

Vielä vähän tätä vuotta, sitten voi alkaa vitsinä panikoitumaan, et apua meille syntyy tänä vuonna vauva ;-)

Viime päivät ovat menneet menojaan, olo ei ole hullua kummempi. Väsy painaa ja nälkä! Kerralla pystyy syömään ehkä viisi-kuusi vuotiaan lapsen annoksen ja kaikki arvaa, et sitten heti melkein on taas nälkä. Ruuanlaitto tökkii, mitään ei tekis mieli tehdä, vaikka lähes mitä vaan voisi syödä. Paino putoaa kuin häränhäntä, nyt olis 53,8kg mittarissa ja siinä on pituuteen nähden useampi kilo liian vähän, kiva taas kuunnella neuvolatätin motkotusta... Mutta minkäs teet, kun ei mahaan mahdu enempää ruokaa.

Seuraava ultra olisi 4pv, kun se lääkäri haluaa minut nyt sinne taas, että katsoo mitä sillä musta-valko telkkojen aikakaudelta olevalla ultralla nyt näkyy. Toivotavasti siel näkyy se sama kaveri kuin ennen jouluakin, ettei olisi kadonnut ja toisaalta ettei sinne olis toistakaan ilmaantunut mistään näkyviin.

Me ollaan miehen kanssa muuten päätetty jo millaiset rattaat/yhdistelmät sitten ostetaan ja kaukalokin on jo varattuna kaverillani. Joo ollaan vähän hätäisiä, mutta nyt on ollut aikaa, keväällä ja kesällä, kun tuo miehen selkä tuosta tokenee niin sitten on hommia muutenkin niin ettei tälläisiin jaksa keskittyä.

Nyt pitää jälleen hakea lisää nenäliinoja tuolle pojalle, on ollut koko joululoman tääl kipeänä.

Oltiinpas me tipahdettu!

Tulin nopeasti kertomaan ultrakuulumiset, yksi sikiö oli vain matkassa, mutta olen siitä tosi onnellinen! Sydän sykki lujaa, oli kehtittynyt sopivasti.Pääperämitta 16mm.

Menen kuukauden päästä np-ultraan ja siellä katsotaan vielä tarkempi laskettu aika. Vielä sitä ei muutettu, mutta ilmeisesti siitä vielä muuttuu..

Nyt lähden uuttavuotta viettämään, HYVÄÄ UUTTAVUOTTA KAIKILLE =)

Miisa rv 8+2

Ihania uutisia Miisa*!! Nyt on sitten mukava lähteä viettämään uuttavuotta:) Tilasin juuri ajan np-ultraan, joka on 21.1. Vielä siis 3 viikkoa joutuu odottelemaan.. Toivoin saavani ajan jo edelliselle viikolle, mutta sanoivat, että olisi hyvä jos ultra olisi mahdollisimman lähellä rv 12+0. Ei sit auta kuin odotella vähän pidempään:/

Mulla uudenvuodenaatto menee töiden parissa, kohta pitäis iltavuoroon lähteä. Mutta Hauskaa uuttavuotta kaikille myös minun puolesta!!!

Heissan,
täällä ollaan voitu huonosti, olen mahataudissa. Viimeyö meni sairaalan päivystyksessä kun ei mahan kramppaaminen loppunut. Kamala kokemus. Nyt alkaa jo vähän nesteet pysymään sisällä. MUISTAKAA PESTÄ KÄSIÄ , jotta säästyisitte tältä. =)

Massuasukki voi ilmeisesti hyvin. Ihanaa, että alkuraskauden ultra viikon päästä. Sitten on varmempi olo.

Miisa*: Ihanaa kuulla että kaikki kunnossa.
Mamaksi: Mulla vähän sama tilanne, kaikenlaista tavaraa on jo hamstrattu valmiiksi. Ja kaverit joille olen kertonut ovat jo tarjonneet kaikenlaista matkaan. Onneksi on melkein kaikki valmiina, pojan ajoilta. Meiltä puuttuukaan enää isompi asunto, joka täytyy löytää ennen elokuuta.

Oikein mukavaa uutta vuotta kaikille. Ensi vuonna sitten synnytellään. =)

Zuviliini: Meil on onneksi tarpeeksi iso auto ja asunto, mutta piru vieköön yli puolet pinta-alasta remontin alla!! Ja isompi tili pitäisi olla, nyt pankki ilmoittaa koko ajan, et tili ylitetty... Eivät tajua laittaa toiselle tilille, jos kerran yksi on niin täysi, et menee yli ;-) Kun olisikin noin päin tuo ylitys, mutta ei ja siksi remonttikin seisoo paikoillaan. Mutta täällä maalla kaikki tapahtuu niin verkkaiseen tahtiin, että huh huh (olen itse kaupungista kotoisin, joten välillä tuntuu ettei mikään valmistu ikinä täällä maalla). Rattaista sain tänään uuden tarjouksen, kun kyselin iitä. Yllättävän paljon muuten tuollaiset nettikaupatkin antaa alennusta, kun vaan viitsii kysyä pakettitarjouksia. Tehtaan ovh olisi rattaista haluamani kopan kanssa jotain 450-470e, mutta eräs nettikauppa lupasi ne 399e ja tilaavat vielä juuri haluamani värin tehtaalta.

Mutta nyt kaikille hyvää uutta vuotta!!

-Mammaksi ja EeVili rv9+3-

Hyvää uutta vuotta kaikille ja terkut Malesian lämmöstä.Matka oli aivan ihana ja nyt on pari päivää mennyt toipuessa aikaerosta. Poika nautti aivan älyttömästi kun sai peuhata altaassa päivät pitkät.

Tervetuloa kaikki uudet. Meitä alkaa olemaan täällä jo aika kasa. Tänä vuonna sitten synnytetään. Mieletöntä! Olisin odottanut np-ultra kutsua jo mutta ei ollut parin viikon aikana tullut. Kaverin laskettu aika on heinäkuun puolessa välissä ja vasta eilen oli kättärillä ultrassa. Olivat sanoneet, että ruuhkaa on!

Hyvää uutta vuotta kaikille 2008!!!

Täälläkin on voitu huonosti. Muhun on iskenyt joku virus joka alkoi kamalalla selkä/hartia kivulla. Kaverini sai minut pelkäämään kohdunulkoista kun sanoi että siihen liittyy tuo hartiakipu. No minä soitin hätäpäissäni päivystykseen ja selitin oireeni niin sanoivat että kohdunulkoisessa on ensinnäkin vuotoja ja kovat vatsakivut, niin että tuskin tämä minun hartiakipu liittyy siihen. Lääkäri sitten tutki minut ja sanoi että minulla on virus jota on tällä hetkellä liikkeellä... Myöhemmin mulle sitten tulikin kurkku kipeäksi jne. Mutta kyllä mä pelästyin! Yritin lääkäriltä kysellä että voiko tämä virus vaikuttaa lapseen niin ei se nyt suoraan kieltänytkään asiaa...
Mutta voitte kuvitella miten kivaa tää on sairastaa jotain helv* virusta ja siihen päälle tämä pahoinvoiti vielä... Ärsyttää vaan kun en normaalisti tule niin herkästi kipeäksi ja juuri nyt sitten!

Miisa* Kiva kuulla että kaikki on hyvin. Pääsispä jo itsekkin kurkkaan mahaasukkia, ehkä mäkin tästä sitten rauhottuisin :)
mammaksi: Mulla vähän samaa ton ruuan kanssa. Kamala nälkä mutta ei sitten kuitenkaan pysty syömään...Ruuanlaitto tökkii myös. Olenkin sitten komentanut miestäni tekemään ruokaa :)

Mekin miehen kanssa katseltiin rattaita, pinnasänkyjä ym. Mä ajattelin että oltais ostettu joku käytetty hyvä pinnasänky jostain, mutta mieshän ei siihen suostunutkaan!? Vähän yllätyin kun yleensä se on niin säästämässä joka asiassa mutta ei näemmä tässä :) Rattaat pitää kyllä ostaa ihan uudet, on niillä kyllä hintaa... Muistan joskus kun eräs tuttuni kyseli, koskas teille sitä perheen lisäystä on tulossa? Olin silloin opiskelija, eikä silloin pahemmin asiaa ajateltu. Sitten hän alkoi selittämään "että eihän pikku vauvat niin paljon "maksa" kun äiti imettää jne. Vähän naurattaa kyllä kun ajattelee mitä kaikkea pitää ostaa, varsinkin kun on ensimmäinen tulossa.

Eka ultra tasan viikon päästä, jee! odottavan aika on pitkä... :)

miamaria rv 6+4

Miamaria minä olen ihan samassa taudissa! Poikani toi sen keski-suomesta mummulasta, kun oli isänsä kanssa sielä joulun ajan. Toivottavasti minun nykyinen mieheni pysyy terveenä nyt, kun huomenna olisi selkäleikkaus edessä.
Muuten yllätyin kans hieman noita rattaiden ja vaunujen hintaa, ja sitä hintahaitaria! Esikoisen syntymästä on jo niin kauan, silloin oli vielä markatkin, niin ei muista mitä kaikki maksaa ja toki hinnat ovat kivunneet ihan eri lukemiinkin vuosien aikana. Minä olen istunut tän läppärin kanssa monta iltaa ja lueskellut rattaiden ja vaunujen ominaisuuksia, hintoja jne jne. Oran "kevytyhdistelmiin" päädyin sitten lopulta, saksalaiset oli ensin mielessä, mutta kun kotimaiset saa pari kymppiä kalliimmalla niin sen verran kotiin päin liputan, et kotimaiset valitsin.

Miten muuten nuo kestovaipat?? Tiedän sen, että kertakäyttövaipat on aikaa myöten kalliimpia, mutta jotenkin kestovaippojen alku hankintahinta kauhistutttaa, kun niitä pitää sitten vielä ostaa useampia kokojakin ja mitä jos joku tietty malli ei sitten istukaan meitin kakaran päälle niin taas hankittava kasa uusia, ja ne imuosat, kuorivaipat... Ja oppiiko tälläinen "ei-tosiaan-mikään-super-äiti" käyttämään noita kestoja?? Onko kellään omakohtaista tai tuttava kokemuksia asiasta? Meillä kun on tuo vesikin ilmaista niin ne pesukustannukset ei päätä huimaisi, veden laatu on vaan pirun kovaa (pyykki on kuin kartonkipaloja vaikka pesen nestemäisellä pesuaineella ja työnnän huuhteluainetta kuinkas paljon vaan). Jotenkin viel tänne maalla muuttaessa on nuo vihreät arvot nostaneet päätänsä (joo autourheilijan ei koskaan pitäisi puhua vihreistä arvoista ;-) ).

Minulla on kolmas ultra perjantaina ja np-ultra sitten varmaan parin viikon päästä, mies ei pääse minnekään mukaan, kun eihän se saa huomisen jälkeen istua kuukauteen. Tiedän, että haluaisi jo nähdä ekan oman pienensä (ja minun mielestä myös hänen ainokaisensa...)

Nyt pitää hilata itseni pannuhuoneeseen lisää puita tai tää torppa on illalla tosi cool.

No niin nyt on sitten vietetty joulu ja uusi vuosi ja nyt tietokoneen ääressä pitkästä aikaa. Tää on sitten kurjaa ku on pahoivointia ja oksennan joka välissä. Äskönkin tuli oksennus. Se siitä aamupalasta. Painokin on tippunut kolmessa viikossa 6.8kiloa. Np ultra on mun eka ultra ja se on vasta 30 päivä. Olis kiva mennä aikasemminkin sinne ultraan mutta ku ei ole varaa. Muuten hyvää uutta vuotta 2008, Tänä vuonna tosiaan synnytetään.

Heippa ja hyvää uutta vuotta täältäkin!
Me oltiin reilu viikko lomailemassa Suomessa, eilen lennettiin takaisin. Sain myös Kelalta vastauksen, että äippärahani ja -avustukseni tulevat ihan normaalisti, vaikka muualla asunkin, sitten vasta jos vauvan syntymän aikaan asutaan ulkomailla voi tulla ongelmia, että minkäs maan sosiaaliturvan piiriin kuulunkaan. Vaan tottakai muutetaan takaisin jo paljon ennen laskettua aikaa!
En ole vielä edes varannut neuvola-aikaa. Mietin, että jos viruttaisi sitä niin, että sitten kanssa varmasti saisi jo sydänäänet kuuluviin ja voisi sitten huokaista ainakin pikkuisen. Eikä mulla noita viikkoja ole vasta kuin 6+3, eli ei mitään kiirettä.

Joulu meni meillä oikein mukavasti. Kerrottiin vauvasta oikeastaan kaikille... :D. Anoppi oli kuulema heti nähnyt musta, tai mahastani, samoin siskon mies, oma äitini taas sanoi nähneensä sen silmistäni. Ja siis mulla oli viikkoja jouluna 5+1 ja mahasta nähtiin!!! Pikkusiskolta sain äitiysvaatteeni takaisin ja ovat jo käytössä. Omat housut ahdistavat ihan liikaa... Isosiskoni taas kertoi valtavan iloisen asian: myös heille syntyy vauva elokuussa -08!!! Meidän esikoisten ikäero on n.3kk, näillä uusilla on alle viikko la:jen välissä :D (sisko tosin ehti tehdä tässä välissä yhden lapsen). Mutta onpa ihanaa taas oottaa yhdessä! Läheinen ystävänikin sanoi, että hänellä oli menkat viikon myöhässä, mutta testi näytti negaa ja lopulta sitten alkoivat kuukautiset. Oliskin ehkä ollut vähän liian mukavasti asiat?

Oksentaminen alkoi mulla sitten maanantaina ihan kunnolla. Eilen oli tosi lystiä matkustaa takaisin tänne, ensin reilu 3t linja-autossa, pari tuntia odottelua lentokentällä, 1,5t koneessa ja vielä tunti junassa... Koneessa sentään jo pystyin syömään sen sämpylän, linja-autossa vain oksensin koko matkan... ehkä muut ajatteli, että onpa tolla mennyt överiksi uuden vuoden juhlinta...?

Hössötyksestä: mä sorruin ja ostin jo yhden ihanan bodyn vauvalle...

Joku (Mammaksi?) kyseli kestovaipoista. Me käytettiin esikoisella niitä, öisin ja kyläillessä oli kertikset, muuten kestot. Ompelin vaipat itse, tarvikkeisiin meni kaikkiaan ehkä n.250€ rahaa - siis koko vaippaikään. Pienempiä vaippoja tein 20kpl, isompia oli vähän enemmän, kun huomasin että tuo 20 on vähän liian vähän. Ohjeen löysin Suuri Käsityö lehdestä, oisko ollut 1/2005 tai 12/2004, siinä vuodenvaihteessa kuitenkin. Meillä oli fleeceä sisävaipat, imuosa froteeta (vanhoja pyyhkeitä) ja kuoriosat bumpyn valmiskuoria plus ruskovillan langasta neulottuja. Bumpyihin ihastuin enemmän. Käytön jälkeen huuhdeltiin pissat ja kakat pois ja pesin vaippakoneellisen ehkä 2-3 päivän välein 60 asteessa. Minun mielestäni kestovaipat olivat helppoja käyttää (ja ommella!!), vauvan iho pysyi hyvänä ja tosiaan vielä tuo ympäristö näkökulma. Meillä niiden käyttö taisi alkaa eniten omasta ompeluinnostani ;) mutta toki tuo iho ja ympäristö vaikutti myös! Ja tottakai tuleva vauva käyttää näitä samoja vaippoja, hänen kohdallaan kestovaippojen kustannukset ovat sitten 0€.

Mutta tämän maraton viestin jälkeen lähden syömään, alkaa taas tuntua siltä, että ruoka pysyy sisällä!

Hyviä vointeja kaikille!!!

Heippa taas!

Tosiaan, tänä vuonna sitten synnytetään =) Ihanaa!

Kävinkös täällä jo kertomassa ne ultrakuulumiset uudenvuoden aatolta? No kuitenkin, yksi vauva siis tulossa.Toinen on surkastunut pois. Olen erittäin onnellinen tästä yhdestäkin!

PAha olo jatkuu edelleen. Tänään oli ensimmäinen päivä, kun olisi oksennus tullut, jos olisin pöntölle mennyt. Nieleskelin kuitenkin niin nopeasti ja yritin pidätellä, että se men ohi. Oli oikein tuskan hiki otsalla ja pyörrytti tosi paljon! Olin ihan irku kurkussa sen jälkee, kun pelästyin niin paljon. En kestä, jos oksentaminen nyt alkaa, kun olen jo kuvitellut tämän kaiken helpottavan!

Maha on niin turvoksissa, että näyttää todella, että siellä olisi kaksi tulokasta. Ehkä kohtu on vähän suurempi viikkoihin nähden, jos se ei ole vielä palautunut vastaamaan yhtä asukasta.. Mutta ei ole enää mitään toivoa salata tätä ja kukaan ei usko, että minulla on viikkoja vasta 8+6!! Esikoisesta mulla oli tällainen maha rv20+jotain..

Lääkärineuvola on 11.1 ja siellä varmaan kuunnellaan sydänääniä!? Muistelisin viime kerrasta näin.

Np ultraan tulee aika tällä viikolla. Se on todennäköisesti tammikuun lopulla. Ihan kiva päästä ultraan taas! Uskon, että pääsen rakenneultraankin taas tässä raskaudessa, vaikka se ei automaattisesti kuulukaan kaikille. Ultraaja on niin mukava, että antaa usein lähetteen siihen.

Öisin käyn pissalla 2-3 kertaa. Tosi rasittavaa! Syömistä on varattava sängyn viereen, että jaksaa aamuun saakka. Painoa on tullut nyt yhteensä yli kolme kiloa. Jos tämä tahti jatkuu, niin olen aikas valtava loppupuolella =)

Me ollaan kuumeisesti katseltu isompaa asuntoa, mutta hinnat eivät millään sovi tämän hetkiselle rahatilanteelle (opiskelen, mies töissä). Ajattelimme sitten myydä tämän kerrostaloasuntomme ja hakea vuokra-asuntoa. Jos vaikka saisi jonkun kivan rivitalon!

Pakko on päästä joka tapauksessa maan tasalle, ennen kuin toinen lapsi syntyy.

Eipä sitten muuta, koitan saada jotain aikaiseksi, kun poika nukkuu!

T. Miisa rv8+6

En muistanut ihan kaikkea päivällä kommentoida...

Meillä on Suomessa rivarikolmio, pojan huone on sen verran iso, että sinne mahtuu vallan hyvin 2 lasta, tai voi jopa myöhemmin jakaa kahdeksi pieneksi huoneeksi jos siltä tuntuu. Mitään suunnitelmia isompaan muutosta ei ole, ja siis eihän vauva mitään omaa huonetta tarvitsekaan. Meillä esikoinen muutti omaan huoneeseen nukkumaan n. 10kk ikäisenä ja eihän hän vieläkään siellä juuri aikaansa vietä, leikkii aivan yhtä paljon olohuoneessa tai missä milloinkin. Ja leluja on joka paikassa, vaikka koitankin kontrolloida niiden määrää...

Närästääkös muita? Mua ei ole ikinä närästänyt, olinpa raskaana tai en, mutta nyt närästää aivan koko ajan. Maha on jatkuvasti turvoksissa ja on ilmavaivoja, sitten myös kipeä. Joko muka voi kohtu painaa sisäelimiä ja pakottaa niitä siirtymään edestä? Ei kai? Maha kipu alkaa aina kun syön, ihan sama mitä, ja miten paljon. Kovin suuria annoksia en sitten pystykään syömään ja nyt vielä tuntuu että yksi jos toinen ruoka tökkii... jo ruoan haju tökkii.

Mites paljon te muut harrastatte liikuntaa?

Garnet80: ihan kuin omaa tekstiäni olisin syömisien suhteen kirjoittanut!! Jouluna oli ihan hirveää, kun heti viimeisen palan jälkeen alkoi sellainen poltto vatsassa ettei tosikaan. Nyt syön sellaisia neljä-viisi vuotiaan annoksia... Mausteita ei ole mitään ruuissani, kun olen niille yliherkkä muutenkin, joten mistään sellaisesta ei voi olla kyse. Epäilin itseni kohdalla, että maito herkkyyteni olisi puhjennut pahemmaksi, mutta ihan juotuna maito ei tee pahaa. Nyt olenkin jo monena aamuna juonut kuumaa kaakaota tänän nuhaisen oloni vuoksi, kahvi kun jäi jo kuukausi sitten kokonaan pois.
Kyllähän se kohtu jostain sitä tilaa tekee, kun ei vielä ulos päin näy (turvotuksena kyllä, mutta se minulla laski parisen viikkoa sitten lähes kokonaan). Jos kohtu on normaalisti jotain kananmunan kokoinen niin viikolla 9 vissiin jo appelsiinin kokoinen, et kyllä se tilansa vie.

Kysyit liikunnasta... Heh mitä se on?? Minä en siis harrasta mitään liikuntaa, kun en kärsi tuota suomen loppu syksyn ja alku talven kosteaa ja kylmää ilmastoa. Eli ihan rehellisesti sanottuna saattaa mennä kolmekin päivää etten edes astu ovesta ulos, en siis edes postia hakemaan tai autolle menoa tms. Toisaalta tällä hetkellä ei ole yhtään energiaa edes mennä ulkoilemaan, tuntuu että yläkertaan pyykkkikorin kanssa kiipeäminenkin on jo suoritus.

Nuuh... Meillä alkaa tuoksua lämpöiset leivät! Niitä pystyn syömään, ja kaikkea roskaruokaa ;-) Esim hampurilaiset menee ihan hyvin, samoin pizzaa oikein tekisi mieli. Hassua, kun aina sanotaan, et raskaana olevat alkaa himoitsemaan sellaista ruokaa mitä elimistöstä puuttuu, esim vitamiinipitoista. Minä himoitsen roskaruokaa! Onkohan se joku viesti tästä putoavasta painosta...

Nonniin, tänään se oksentaminen alkoi, kuten eilen vähän pelkäsinkin. Hitto että ottaa päähän. Nukuin yön tosi huonosti ja esikoinenkin yski, joten ei senkään takia saanut nukuttua. Söin yöllä ihan normaaliin tapaan ruisleipää pitääkseni verensokerin tasapainossa. Jo eilisiltana alkanut päänsärky pahentui ja sitten alkoi oksettaa ihan toden teolla! Ei enää yösyöminenkään auttanut.

Mietin, että voisiko päänsärky ja oksentaminen olla migreeniä? Millainen on migreenikohtaus? Päänsärky oli tosi kovaa ja päätä särki ohimoiden alueelta ja tuosta päälaelta..

Noh, pitää ajatella, että ehkä lapsella sitten on kaikki hyvin, kun mulla tämä paha olo alkaa. Olin vain kuvitellut tämän jo helpottavan pikkuhiljaa, kun viikkoja kertyy. Toivottavasti oksentaminen ei pahene.

T. Huonovointinen Miisa rv9+0

Taas jäi kaikki kommentit kirjoittamatta =)

Mammaksi: Tuosta roskaruoasta. Mullakin oli aluksi kova himo roskaruokaan, mutta nyt joudun oikein miettimään, että mitä pystyy syömään. Roskaruokaa ei pysty edes ajattelemeen. Mulla on juurikin tuo, että kaipaan kaikkea terveellistä, kuten hedelmiä ja vihanneksia. Ehkä kroppa kerää ravintoaineita. Sulla saattaa olla sitä rasvan puutetta =)

Liikunnasta: En todellakaan liiku. Tuo mammaksi mainitsema kolmen päivän sisällä olo kuullostaa tutummalta. Ei vaan jaksa! Kotihommien tekeminen ja pojan kanssa oleminen on jo sellainen ponnistus, että muuhun ei ole energiaa. Odotan innolla sitä keskiraskauden energistyyttä!!

Heissan,
mulla on kanssa koko ajan huono olo. Luulin sen johtuvan tuosta mahataudista, mutta kun ei loppua näy... Kokoajan on etova olo, myös yöllä. Heräilin viime yönä pojan takia aika usein (edelleen kipeänä) ja join joka kerta ennen nousemista ja makuulle mennessä mustukkakeittoa. Otin illalla viereeni ison lasillisen. Hyvin auttoi. Sain heti jatkettua unia, vaikka muina öinä olen jäänyt valvomaan huonoa oloa.

Mulle kanssa tekee todella pahaa ruuan tekeminen. Ruokaa tekee kyllä mieli, mutta en halua itse tehdä sitä. Roskaruokaa ei tee mieli.

Oliko teistä joku kokeillut sitä Multivita Inkivääriä? Onko auttanut pahoinvointiin?

Joku kyseli kestovaipoista. Me aloitettiin niiden käyttö pojan ollessa 4kk ja melkein samantien täyskestoilu jota jatketaan edelleen. On siis ihan luonnollista, että tästä uudetskin tulokkaasta tulee kestopeppu. Olen jo ommellut aikaisemmin syksyllä jämäpaloista pieniä new born vaippoja ja ajattelin ommella jonkin verran lisää. Teen itse taskuvaippoja, en jotenkin osaa ommellalla nättejä sisävaippoja, joten ne oon ostanut valmiina.
Ystävänä neuvoi että pienellä parhaat oli sisävaippa ja vaippakuori. Villahousut on ihanan pehmeät, mutta niitä on hieman vaivalloista pestä joka käytön jälkeen, jos maitokakkaa valuu pöksyihin.
Helpoin tapa aloittaa kestoilu on varmasti ostaa montaa erilaista vaippaa ja kokeilla. Harsoilla ja kuorilla pääsee myös pitkälle.
Täälä saa hyvää tietoa kestoilusta; www.kestovaippainfo.fi. Sivuilta löytyy myös keskustelut alta kirpputori, josta voi hankkia edeullisesti käytettyjä vaipoja. Jos asut lähellä pääkaupunkiseutua kestovaippahulinat järjestetään 2.3.2008, Kaapelitehtaalla, sillä voi hypistellä erilaisia vaippoja yms. Tapahtumia järjestetään myös muilla paikkakunnilla ja niistä löytyy tietoa myös kestovaippainfon sivuilta.
Huhu, olipa taas selitys.

zuviliini 6+4

Mulla kanssa on maha kipeä heti syömisen jälkeen. Ekaksi yhdistin sen maitoon,nyt tuntuu olevan kipee minkä tahansa ruoan jälkeen. Oksentaakin saa mutta ei läheskään siinä määrin mitä esikoisen kanssa. Se oli aivan kamalaa joten sympatiat niille joilla on yökkäilyä koko ajan. TIEDÄN MITÄ SE ON!

Pojasta on jotenkin hurjan hauskaa kun äiti yökkii.. pitää sitä jotain leikkinä. Joka aamu kun avaa jääkaapin oven niin voi yökötys!

Me muutettiin juuri isoon omakotitaloon joten tänne me kyllä mahdutaan. Autotkin ovat molemmilla farkut joten eipä tartte vaihtaa. Nyt kovasti kattelen sisarusrattaita. Niiden hankinta on edessä sillä eihän esikoinen jaksa vielä paljoa kävellä kun on vasta 2 kun vauva syntyy.

terkuin Elokuu ja Hipsu rv 9+6

P.S alkioaika muuten päättyy raskausviikolle 10 ja nyt saa virallisesti kutsua sikiöksi.

Moi pitkästä aikaa!

Täällä on pahoinvointia runsaasti, päivittäin. Joku kysyi närästyksestä: alkuun oli ihan kauhea närästys, nyt tuntuu, että on vaihtunut oksentamiseen. Paha olo voimistuu iltaa kohden, vaikka huolehdinkin, että syön säännöllisesti.

Kestovaipoista: Me ollaan ajateltu, että voitais kokeilla ainakin osittaista kestovaippailua. Täysin kestoiluun mulla ei ehkä into riitä... Mutta saa nähdä, kuinka käy.

Neuvolassa kävin ennen vuodenvaihdetta, sieltä jäi käteen paljon ohjeita. Verenpaine oli mulla matala, mutta niin on aina ollutkin. labra oli jo mennyt kiinni, joten yritän huomenna muistaa mennä sinne. Oon ollut arkipäivät töissä niin, etten oo pystynyt käymään. Kätilöopistolle aion mennä synnyttämään ja neuvolan tapaan laskettuna nyt on meneillään jo rv 9+4. Todellisuudessa varmaan viikon verran jäljessä olen, mutta mennään nyt tuolla laskutavalla ultraan saakka.

Töissä jo paljastuinkin raskauden kanssa... Meillä kun harvemmin mikään salaisuudeksi jää, sen verran uteliaita työkavereita on... :) Tänään siis yksi työkaverini ihmetteli aamulla, kun olen niin kalpea ja väsynyt ja kysyi sitten suoraan, että oonko jo raskaana. Mitäs siihen sitten vastaat... Vastauksen puolestaan kuuli myös toinen työkaveri, jonka jälkeen asia oli selvä myös kaikille muille. Noh, eipä tuo haittaa, hyvä vaan, kun voi aidosti olla pahoinvoiva. Työskentelen siis sairaanhoitajan sijaisena vuodeosastolla ja osaston ominaistuoksu ei aina ole se kaikista miellyttävin... :P

Mites teidän yöt sujuu? Onko vaikeuksia saada unta, vai nukutteko vaikka ympäri vuorokauden, jos mahdollista?

Mua väsyttää päivisin ihan kauheasti, mutta illasta ja alkuyöstä on tosi vaikea saada unta. Johtuu ehkä eniten iltapahoinvoinnista... Aamulla taas herääminen on tosi vaikeaa ja vuoteeseen voisi jäädä koko päiväksi...

Mitä tuo unettomuus on??? Mulla ei oo mitään ongelmia nukahtaa, tänäänkin oon ottanut jo kahdet päikkärit... joka kerta nukun kuin tukki, myös yöllä. Tai no, yöllä saatan herätä siihen, että pissattaa... mutta onnellinen olen, että olen nyt hoitovapaalla, voi nukkua ja levätä just niin paljon kuin haluaa. Edellisessä raskaudessa ainakin kerran nukahdin työpaikalle ja "asuin" sen ekat 15 viikkoa vessassa, silti kukaan ei huomannut mitään, ennenkuin viikolla 16 kerroin asiasta. Sen jälkeen sit kaikki sanoi, et tosiaan, onhan sulla jo selvä vauvamaha. Sillon sain tietää kuukaus sen jälkeen kun olin alottanut uudessa työpaikassa, et olen raskaana, ei kai ne osannut odottaa, et joku jäis niin pian sit äippälomalle... :) Saa nyt sit nähdä, et millon kerron työpaikalle, just sovin pomon kanssa, et palaan töihin 1.6.2008, siis varsinaiselle työpaikalleni, sitä ennen teen 2kk töitä täältä käsin.
Tänään on taas yököttänyt ihan kaikki hajut, on tullut halailtua posliinia riittämiin. Ulkoilma tekee hyvää, helpottaa tuo pahoinvointi ja tulee jopa nälkä - kun sisälle palaan, tekee heti mieli syödä ja ruoka jopa pysyy sisällä.

Mä oon näköjään tään toisen raskauden myötä niin onnellinen et voin pari viikkoa huonosti ja nyt ei sitten mitään oireita. Ens viikolla neuvola ja sitä seuraavalla ultra. Saas nähdä uiskenteleeko masussa kukaan. Päivä kuluu kyllä hyvin syöden kun pelkään sitä oksennuskautta niin kauheesti et jos vähänkin tuntuu siltä et söis jotain niin mähän syön... ja paino nousee... Mua ei väsyttänyt ekassa raskaudessa eikä tässäkään. Raskaushormonit päinvastoin herättää mut monta kertaa yössä ja unen saanti on hankalaa.

Nyt katsomaan Housea...

Kotitekoinen mehu... Olen juonut sitä nyt parin päivän aikana varmaan pari litraa. Pysyy sisällä eikä tule pahaa oloa.

Illalla ei ole vaikeuksia nukahtaa, mutta herään viimeistään kuuden aikaan ja olen silloin aina pari tuntia hereillä. Tämän nuhan vuoksi muutenkin kyllä pystyn nukahtamaan vaivatta... Huomenna pitäsi pysyä hereillä lääkärissä ;-)

Kävin tänään mieheltä salaa alessa ostelee pieniä vaatteita. Piti kyllä tunnustaa sille asia, kun ihmetteli miten mun matka sairaalalta kotiin kesti tunnin sijasta kaksi tuntia. Ihmeellisen värisiä vaatteita pienille ainakin lindexillä, tumman ruskeaa, myrkyn vihreää, poltettua oranssia... Kyllä minä väreistä pidän, mutta jotenkin noin tummat tuntuu "kovilta". Onhan se vähän arpapeliä ostaa jo nyt vaatteita, kun ei tiedä tuleeko tyttö vai poika, mutta yritän ostaa neutraaleja värejä. Tosin eipä noi vaaleansiniset bodyt ja kirkkaan punainen toppapuku kovin neutraaleja ole ;-) mutta meidän lapselle saavat luvan mennä tuli sitten kumpi tahansa.

Nyt vie kyllä telkka huomion. Kirjoittelemisiin.

-Mammaksi rv9+6

Yhteistyössä