Elokuu 2006

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sitrus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
no siis haavan kohta alkoi tubntua kipeältä, sellaista painon tunnetta ja pakottavaa kipua etenkin seistessä ja istuessa. Ja pahaa hajua, luulin itse, että se on jälkivuodon haju (en huolestunut kun ei se niin älyttömön paha ollut), mutta lääkäri sanoi, että jo hajusta huomaa, että on tulehtunut. Ja peilillä kun katsoin, on se tulehtunut kohta sellainen punainen - ja koskettaessa tosi arka.

Hei,
syksy on tullut ja viileämmät ilmat. Muistakaa suojata rinnat hyvin, ettei tule rintatulehdusta! Tätä tautia ette halua. Mä olen mielestäni pukeutunut lämpimästi, varonut vetoa jne, mutta eilen nousi korkea kuume ja toinen rinta tuli punaiseksi ja aivan törkeän kipeäksi. En voinut edes liikuttaa toista kättäni. Onneksi ystäväpiirissä on lääkäri, joka soitti mulle antibioottireseptin ja 'käski' syömään särkylääkettä.
Tänään on jo ihan toinen olo kun kuume on laskenut. Imettäminen tekee hirmu kipeää, mutta hammasta purren onnistuu jotenkuten. Nyt pelkään, että tyttö saa antibiooteista ripulin, kun hänellä on muutenkin ihan tarpeeksi vatsavaivoja.

Loppuviikosta oltiin neuvolassa, tytön strategiset mitat seitsemän viikon iässä 4900 g ja 57,5 cm, pipo 38 cm. Paino oli noussut juuri tarpeeksi (150g/vko, siis voisi nousta nopeamminkin) rintamaidolla.
Samalla oli mun jälkitarkastus, kaikki ok, joku tikki vielä näkyvissä (? luulin että ne sulaa parissa viikossa). En aloita mitään hormonaalista ehkäisyä tässä vaiheessa ainakaan.

Nyt mua taas huudellaan. Mukavaa viikkoa ja muistakaa laittaa lämpimästi päälle!

sitrus

huh juu, hyvä kun muistuttelet asiasta, sitrus. ikävää, että jouduit sen itse kokemaan :/ eilen tuli mullekin mieleen asia kun käytiin kävelyllä. onneksi otin neuletakin mukaan ja takkikin ulottuu jo kiinni. kaulahuiviostoksille pitäisi päästä...

mitenkä muuten, käyköä aika kotona pitkäksi? luin tossa yhtä keskustelua, jossa joku kyseli vinkkejä, mitä tehdä vauvan kanssa kun on tylsää. tuleekohan mulle vielä se vaihe, nyt ainakin tuntuu, että kaikki liikenevä aika menee nukkumiseen ja kotitöihin ja kaikki ylimääräinen ohjelma vaan kerryttää pyykki- ja tiskipinoja... mietin vaan, että olenko ihan outo vai tuleeko tuo vasta vähän myöhemmin tuo tylsistyminen kotona oloon... Tänään kyllä vähän ärsytti, kun miehen veli tuli yllätysvierailulle ja ihmetteli, että "aika menee hukkaan kun noin myöhään nukutaan". Kaipa sitä nukutaan silloin kun voidaan. Oon nyt tosi väsynyt kun oma rytmi ihan sekaisin miehen keikkojen vuoksi...mennään yleensä aikasin nukkumaan kun mies on kotona, mutta nyt kun oon iltaisin yksin niin löytyy kaikkea tekemistä eikä kukaan ole patistamassa nukkumaan..

Sain muuten lahjaksi Baby Blues perhekirjan ja on aika mainio. Eli suosittelen. Vaikka väsymys aamullakin painoi, sain kirjasta mainiot naurut lukiessani sitä imettäessä...

Paranemisia teille Sitrus ja liq!
Mun täytyy kyllä myöntää, että aika käy välillä pitkäksi. Vauveli on löytänyt oman rytminsä. Yöt nukkuu kahdella kolmella syötöllä hyvin. Herää aamulla puoli yhdeksän ja yhdeksän välillä. Aamutouhujen jälkeen syödään ja sitten neiti menee parvekkeelle, jossa nukkuu yleensä ainakin kolme tuntia. Kotihommat (astiat ja pyykit koneeseen tai sieltä pois, yleinen järjestely) on tunnissa tehty. Ruokaa teen usein isomman satsin ja lämmittelen, jos mies ei ole kotona. Sitten pyörin kotona ja mietin, mitä ihmettä alan tehdä... Eli aikaa jää. Iltapäivällä käydään yleensä kävelyllä ja olen päässyt nyt muutaman kerran jumppaan, kun sain lypsettyä maitoa pulloon ja vauvelin voi rauhassa jättää miehelle.Illalla meillä ei yleensä nukuta, vaan kannellaan vauvaa tai työnnellään vaunuissa sisällä. Aika iltakuudesta tuonne 23-24 on sitä sylihoidon aikaa. Siinä sivussa tulee katsottua vähän liikaakin televisiota ja välillä käyn netissä, kun on miehen kantovuoro. Tänä lyhyenä äitiysloma-aikana olen vakuuttunut siitä, että menen todennäköisesti töihin ensi kesän jälkeen. Yhden lapsen kotiäidiksi minusta ei ole pidempään. Nautin kyllä tästä, ehkä on uutuuden viehätystä, kun elämää voi elää ilman kelloa näin vapaasti pikkuisestaan nauttien. Mutta kun nuo unenlahjat ovat hänellä suuret, niin äidille jää paljon aikaa. Tosin eräs ystäväni sanoi, että ensimmäisen vuoden jälkeen kaikki muuttuu ja kotiäitiys on ihan toisenlaista. Sekin olisi tietysti kiva kokea.

Niin, jäin vielä miettimään tuota aikaa. Siihen liittyy itselläni hirvittävä makean himo. Minunlla jäi lähes kaikki raskauskilot sairaalaan. Yksi kilo on jäljellä. Painoa minun on aina ollut vaikea hallita ja normaalipainoisen rajoissa pysyminen on vaatinut tiukkaa kuria. Nyt tuntuu, että saan syödä mitä vain ja kuinka paljon vain lihomatta. Mahtavaa! Voi rauhassa mässyttää suklaata ja irtokarkkeja päivät pitkät ja viikonlopun kruunaa pullat ja sipsit. Tuntuu, että kokoajan täytän päivääni syömällä. Koska olen aika pitkälle sidottu kotiin ja vauvaan - täysimetän, mutta pulloon en tunnu saavan paljoakaan, jotta voisin olla pidempään poissa - helpoin hemmottelutapa on syöminen. Terveydenhoitajakin kysyi, olenko muistanut syödä, kun raskaudenaikainen pulloposkisuus on melkein kuoppaposkisuutta. Sanoin, että todellakin ole ja varsinkin herkkuja. Th totesi, että täytyy sitä ilojakin elämässä olla, kun lisäsin vielä, että vaarallista, kun kokoajan popsii jotain. Imetysaikana voin kyllä mässytellä, mutta entä sitten kun totuttaa itsensä tähän ja ei enää imetä... Painaisin varmaan tällä syömisellä 90 kg. No, nyt lähden lounaalle, kun neiti nukkuu.

Heh, on kyllä kivaa kun voi mässätä eikä lihoa :) Mä oon yleensä ollut sellainen, että syöpöttelen surutta enkä kovin paljon paisu, joten tiedän tunteen. Tosin en oo kyllä koskaan ollut mikään luuviulu, mutta normaalipainoinen aina. Nyt tosin tuntuu, että tää suklaan syöminen lihottaa - mä oon ihan koukussa suklaakekseihin. Enkä oo koskaan ollut mikään erityinen suklaanystävä. Musta tuntuu, että laitokselta tulon jälkeen on maha kasvanut, vaikka paino ei olekaan noussut. Eipä ole paino laskenutkaan, edelleen taiteilee jossain 59-60,5 välillä. On se välillä näyttänyt olevan vähän alle tuon 59:nkin. Pari kiloa olisi kuitenkin vielä pudotettava, että olisin raskautta edeltävissä painoissa. Tai no, painoin mä joskus vuosi sitten välillä vähän enemmänkin, 62 enimmillään. Nyt oon aloittanut jumppaamisen, siis ihan kotona teen lihasliikkeitä ja sellaista. Oon aloitellut aika kevyesti, mutta silti tuntuu lihaksissa. Onpa tainneet päästä tosi rapakuntoon.

Yleensä tosta syömisestä vielä...mulla on senkin suhteen sellainen tilanne, että tuntuu, ettei ehdi syömäänkään. Tai no aluksi se oli voimakkaampi se tunne, kun vauva imi pidempiä aikoja ja tuntui, että aina kun se on hereillä sen pitää olla sylissä. Nyt uskallan laittaa sen sitteriin siksi aikaa, että syön aamupalan jne, mutta jos pikkuinen on kiukkuinen ja tahtoo vain olla sylissä ei välttämättä meinaa saada syötyä.

Eilen meillä oli oikein kunnon känkkäränkkäpäivä eikä vauva nukkunut aamun jälkeen yhtiäkään kunnon päikkäreitä, heräisi aina viimeistään 20 min päästä nukahtamisestaan. Illalla onneksi sitten rauhoittui kymmenen aikaan ja heräili yöllä kolme kertaa syömään. Nukkui siis aika kiitettävästi ja kävi hymyssä suin nukkumaan syötyään. Ja vaikka kakkavaippoja ja pissaisia lakanoita (juu, vaippa falskasi kolme kertaa viime yönä, onneksi mies vaihtaa aina kiltisti lakanat) sai vaihdella niin tuntuu tosi pirteältä verrattuna eiliseen koomapäivään. Nyt jaksaa ehkä tehdäkin jotain eikä vaan maata sängyssä.

Moikka kaikille!
On kyllä taas vierähtänyt aikaa, kun on viimeksi ehtinyt kirjoittamaan tänne! Olen kyllä lueskellut, mutta meillä eletään sylivauvavaihetta ja tiheän syömisen vaihetta, joten koneella ehtii olla korkeintaan puolisen tuntia, ja pidemmillä päiväunilla olen yrittänyt saada sellaisia järkeviä asioita tehdyksi (kuten tiskaus ja pyykinpesu yms). :) Meillä on nyt mennyt kaksi viime yötä ihan mahtavasti!!! Pimu on nukahtanut molempina iltoina klo23 ja nukkunut klo9 saakka YHDELLÄ syötöllä! Kyllä äiti tykkää, kun sai nukkua kunnolla!! :)

Isovanhemmista oli tuossa aiemmin keskustelua ja meillä ollaan vauvasta niin superkiinnostuneita, että onneksi asuvat sen verran kaukana, etteivät joka päivä tule kylään. ;) Soittavat kyllä… (Omat vanhemmat asuvat 160km päässä ja anoppi+appi 250km päässä) Meidän pimu sattuu olemaan ensimmäinen lapsenlapsi ja lapsenlapsenlapsi, joten innoissaan ollaan…

Ristäisistä: meillä on kahden viikon päästä ja pidetään ne ihan vain kotona, koska se on helpointa vauvan (ja äidin) kannalta, ja mä en tuntisi oloani kotoisaksi missään kirkossa/kappelissa tms. Ollaan asuttu täällä vasta reilu vuosi, joten mikään paikka ei tunnu ”tutulta”. Mutta: ahdasta kyllä tulee (15+pappi), koska molempien vanhemmat on elossa ja molemmilta puolilta yhdet isovanhemmat. Kummeja tulee olemaan kaksi (+paikalla on heidän toiset puoliskonsa). Kaikki vanhemmat ja isovanhemmat ovat innoissaan leipomassa juhliin, sain väen vängällä puhuttua, että saan itse tehdä kakun… (haluan sen tehdä, koska on kiva päästä jotain tekemään.) Me tarjotaan muutamia suolaisia (karjalanpiirakoita, perunarieskoja/limppuja ja pasteijoita) ja makeita (täytekakku, kuivakakku, pipareita ja pullaa). Kastemekkona meillä on perintömekko, mikä on sellainen ihana virkattu! :)

Painosta kuusiviikkoisena: meillä ei olla vielä saavutettu kuutta viikkoa, mutta viiden viikon ja yhden päivän ikäisenä pimu painoi 3870g. painoa on tullut syntymäpainosta vain 560g, joten painoa on seurattu joka viikko. Nyt viime punnituksessa paino oli noussut viikossa yli 300g(!!!), joten punnituksia ei onneksi enää tarvitse! Pituutta ei ole tullut kuin 2cm syntymästä (4 vkon ikäisenä). Huomenna varmaan katsotaan sekin uusiksi.

Galluppiin:
1. Ootteko ajatelleet jo toisen/seuraavan lapsen hankintaa? Meillä leikkaava lääkäri sanoi, että kannattaa pitää taukoa vuosi leikkauksesta ennen uutta raskautta. Eli varmaan ensi syksynä jätetään ehkäisy pois. :) Molemmat haluttaisiin ainakin kaksi lasta.

2. Miten olette ajatelleet ehkäisyn hoitaa? Mulla on huomenna jälkitarkastus, joten siellä varmaan keskustellaan asiasta. En ole asiaa kummemmin ajatellut, kun ei ole ollut vielä ajankohtaista… :( (Jälkivuotoa on vielä hieman ollut – sellaista pikkutiputtelua… Tosin ei enää kahteen päivään!! Josko se nyt olisi jo ohi?!) Mutta varmaan päädytään kondomiin, kun hormonaalista ehkäisyä en haluaisi…

Hei, muuten kantoliinailijat: miten olette ajatelleet liikkua liinan kanssa ulkona nyt syksyllä, kun ilmat kylmenevät ja sitten talvella? Onko teillä joku megakokoinen takki, mihin mahtuu molemmat vai oletteko hankkineet kantotakin tm. (Ovat tosi kalliita, ja en itse raaskisi…)

Tulipas pitkä… Mutta nyt pimu nukkuu liinassa niin nätisti, on mahdollisuus kirjoitella. Meillä oltiin vähän itkuisia ja ei viihdytty kuin sylissä… ja liinaan siis, ja uni tuli heti. :)

Jaahas, nyt taitaa herätä… Pitääpi mennä...

Marjuska+pimu reilut viisi vkoa

Hohhoijaa. Meillä ei ollut yhtään kiva yö, vauva heräili jo toisena yönä peräkkäin syömään noin 1,5 tunnin välein, vaikka yleensä koko yö on mennyt kahdella syötöllä. En tiedä, että onko tää se kuuden viikon tiheän syömisen jakso vai eikö mun maito vaan riitä. Maitoa kyllä tulee paljon, mutta voihan olla, että kun poika on jo noin iso, niin rintamaito ei pidä nälkää kauaa. Katsellaan vielä pari yötä ja jos ei unet parane niin kokeillaan tuttelia ennen unille menoa.

Mäkin olen mässäillyt viime aikoina tosi paljon, mutta paino vaan tippuu. Alan olee taas jo turhan laiha, painan 55kg ja olen 172 cm pitkä. Pitäisi kai yrittää alkaa käymään punttarilla, että tulis edes vähän lihaksia, mutta en vaan millään raaski olla pojasta erossa. Ihan uskomatonta, miten kiinni vauvassa on. Mulla tulee sitä jo päikkäreiden aikana kauhee ikävä. Parin viikon päästä meillä on bileet ja pitäisi päättää, mitä pojan kanssa tehdään. Mummo ottaisi mielellään koko yöksi hoitoon, mutta mua ahdistaa ajatus jo nyt. Taidetaan tehdä niin, että viedään vauva illalla mummolaan ja mä oon bileissä selvinpäin ja menen sitten yöllä vauvan luokse nukkumaan.

Iiq kyseli, että käykö aika pitkäksi. Ei käy. Meillä on käynyt viime viikkoina kauheesti vieraita, joten päivän aikana olen yrittänyt vähän siivoilla. Sitten viime viikonloppuna oli nimiäiset ja leivoin sinne melkein kaiken ite. Käydään vauvan kanssa päivittäin myös pitkällä kävelyllä ja siinä se päivä melkeen sitten onkin. Eli päivät menee ihan älyttömän nopeesti.

Mulla on samoja ongelmia painon kanssa. Syön ihan älyttömiä määriä ruokaa (ja herkkuja), mutta paino vaan laskee. Oon aina ollut hoikka, mutta nyt rupeen pikkuhiljaa olemaan samanlainen luuranko kuin teini-iässä, isommilla tisseillä vaan :D, ja löysemmällä vatsanahalla. Pitää vaan yrittää syödä siis vieläkin paremmin...

Talvikantoliinailusta, just kokeilin että toppatakin alle vauva mahtuu, ellei mahottomasti kasva. Nytkin pidän ohuemman takin alla, kun ei vielä toppatakkia tarvi. Vauvan pukeminen on vaan hankalaa, ei oikein tiedä mikä olis sopiva määrä vaatetta siellä liinassa. Pitäis myös hommata liukuesteet kenkiin, että uskaltaa talviliukkailla kantaa. Välillä mietityttää että pitikö ostaa niin kalliit ja hienot vaunut, kun liina on vaan niin paljon näppärämpi ja parempi meille...

Aika ei käy pitkäksi, mitä nyt välillä päivisin kaipaa aikuista juttuseuraa. Vauvan kanssa oleminen on koko ajan palkitsevampaa, nyt kun vauva on aktiivisempi ja seurustelevampi, ja rytmi on selkeämpi. Leperrellään täällä päivät pitkät :).

Sitrus, voimia rintatulehdukseen! Jos et vielä syötä niin anna vauvalle rela-tippoja (ja itelle kanssa), voi helpottaa vatsavaivoja antibioottikuurin aikana. Meidän pojalla en huomannut mitään oireita mun kuurin ajalla.

Multa on vihdoin ja viimein tikit sulanut tuolta alhaalta, mutta kipeeltä tuntuu paikat vieläkin. Kohta mäkin alan epäilemään jotain tulehdusta, jos ei kohta parane. Onneks jälkitarkastus on jo ens viikolla, toivottavasti siellä on asiansa osaava lääkäri. Minkälainen jälkitarkastus teillä on ollut, jotka ootte jo olleet? Sieltä saa siis ilmeisesti jonkun lapun kelaan kiikutettavaksi?

Nyt ruuanlaittoon kun beben päiväunet jatkuu vielä...

Jälkitarkastus oli nopsa.. mulle tosin oli selvää , että minipillerit testataan niin tietää voiko laitattaa esim kapselin tms. Katsottiin paino,verenpaine tms perusjutut terkan kanssa ja lääkäri teki sisätutkimuksen. Haavojen parantuminen/ kohdun pakautuminen. Helppo ja nopea juttu. Kirjoittaa sitten todistuksen mikä toimitetaan Kelaan vanhempainrahan maksamista varten.

Eilen oli 2kk neuvola :) Tyttö kehittyy hyvin. .Niskaa aletaan jo kannatella. Hymyt , jokeltelu ja lelujen seuraaminen on ihan pop...Syöttö asentoon ja tisun näkeminen aiheuttaa välittömän reaktion. suloinen...

tyttö kitisee jo sylissä joten pitänee keksiä viihdykettä...;)

Eipä käy aika pitkäksi täälläkään... vaikka olenkin aikamoinen laiskimus kotitöiden suhteen. Pyykit sentään saan pestyä mutta ruokaa en tykkää laittaa ja siivoamisenkin kanssa on vähän niin ja näin. Meillä kun vauva menee nukkumaan vasta puolenyön jälkeen ja herää sitten jo kahdeksalta niin päikkärit tulee otettua harva se päivä. Ulos tuulettumaankin haluan päivittäin - joko kaupungille tai sitten vaunulenkille ja koska vauva tykkää huutaa hereillä ollessaan turvakaukalossa/vaunuissa niin ainoa vaihtoehto näille toimille on hänen päikkärinsä. Ihan mukavasti siis menee päivät.

Shanti: Kuullostaa tosiaan tiheän imun kaudelta! Tsemppiä! Itse odotan kauhulla meidän seuraavaa sellaista.
Kuullostaa muuten ihan hyvältä suunnitelmalta mennä sitten vauvan luokse nukkumaan bileiden jälkeen. Itse en ainakaan tällä hetkellä voisi olla montaa syöttöä poissa vauvan luota putkeen - alkaisi rintoja pakottamaan niin vietävästi että "pelkäisin niiden poksahtavan"

Ristiäiset saatiin sunnuntaina hoidettua kunnialla. Onneksi ne vietettin isovanhempien luona sillä vauvalla oli juuri silloin "enpäs nuku päikkäreitä" -päivä. Ei olis tullut kahvittamisesta mitään. Onneksi ne ovat nyt sitten ohi ja saadaan keskittyä arkeen!

Liinailut ovat jääneet meillä vähiin. Sääli, sillä ajattelin etukäteen että se olisi ollut mukava keino liikkua kaupungilla. Se on vain jotenkin vaikeaa kun vauva nukkuu turvakaukalossaan siirtää hänet liinaan ja sitten taas takaisin kaukaloon. Varmana herää jokaiseen siirtoon. Meillä onkin Gracon kaukalo + rattaat joihin kaukalon saa kiinni ja niillä sitten huristellaan pitkin kaupunkia.

Vauva alkanut tosiaan meilläkin viihtyä pidempiä aikoja hyväntuulisena leikkimässä. Mieheni hankki sellaisen jumppamaton jossa roikkuu leluja ja siinä menee nykyään jo puolisen tuntiakin leluille hymyillen ja jokellellen. Kun siihen kyllästytään otan syliin ja aloitetaan leikki ja laulu tuokio naamat vastakkain. Tänään taisin saada ensimmäisen oikein minulle suunnatun hymyn - neuvolasta saadulle smile-julisteelle ollaan hymyilty jo toista viikkoa.

Meillä poika on öisin ja aamuisin varsinainen hymypoika, mutta päivät on nyt jo useamman päivän ajan lähinnä kiukutellut mulle. Vaan mummille ja muille vieraille heltiää hymyjä, mutta mulle vaan kiukutellaan. Eikä suostuta nukkumaan. Tuli nyt mieleen, ettei johtuisi antibiooteista? Jos ne aiheuttavat vatsanväänteitä nyt sitten? Tosin meidän poika aika vähän vapauttelee suolistokaasuja. Kakkaa kyllä usein, etenkin öisin. Eilen laskin, että ainakin kahdeksat kakat teki, joista kolmet yöllä. Toisaalta sillon ei ollut edellisenä päivänä kakannut aamun jälkeen ollenkaan. Äh. Musta tuntuu, ettei mitkää mun viihdytyskeinot oikein toimi. Paitsi aamuisin kun on hyvällä päällä.

Äh, pitää mennä tekemään nyt kotitöitä kun öpötti nukkuu. Niin ajankäytöstä vielä...siis ettei kukaan väärin ymmärtänyt, vaikka musta tuntuukin ettei aikaa liikenisi kuin kotitöille niin meillä käy useamman kerran viikossa vieraita ja käydään melkein päivittäin itsekin jossain. Vähintään kaupassa. Eilen tehtiin monen tunnin reissu kun olisi pitänyt mulle kengät löytää kun kaikki mun lämpimämmät kengät on miehen mielestä liian korkeakorkoisia lapsen kanssa liikkumiseen. En mä voi noissa iänikuisissa (koko kesän tallaillut niissä, alkaa hajoillakin jo) balleriinoissa koko talvea tassutella. Tuntuu vaan ihan tajuttoman vaikealta löytää mun tyyliin sopivia ja tarpeeksi hyvännäköisiä matalia kenkiä. Sama juttu oli viime talvena ja keväänä, kun piti kenkiä hankkia raskauden ajaksi. Huooh. Eli kenkiä ei löydetty, mutta pikkuiselle kyllä vaatteita ja itselleni ostin laukun. Ihanaa kun voi ja saa (mies oli aluksi tosi paljon vastaan sitä, että menen yksin tai vauvan kanssa kaupungille) shoppailla. Mä olin ihan järkyttynyt kun tajusin eka kertaa kaupungille mennessäni synnytyksen jälkeen, etten ollut neljään viikkoon käynyt siellä. Siis kun mulla on yleensä ollut tapana viettää monena päiväna viikossa aikaa kavereiden kanssa nimenomaan käymällä syömässä ja shoppailemalla. Jotenkin kyllä tuntuu noin pientä vielä kurjalta retuuttaa kauheasti ympäriinsä...

Shanti: Millaiset oli teillä nimiäiset? jos saan kysyä. Meillä on tulossa ja olen tässä koittanut miettiä että millaiset pidetään...
Oliko paljon vieraita?
Oliko teillä jotain ohjelmaa?
Kerroitteko kaikille nimen vasta nimiäisissä vai tiesikö joku jo valmiiksi?

Anteeksi tämä häiriö ja tunkeutuminen.

Hohhoijakaa. Meidän tyttö taitaa tulla serkkuunsa, joka nukkui 3 kk lähtien aamu 9 iltapäivä 15. Eli oli todella helppo vauva. No, tyttelimme nukkui aamulla 10 kello 13, söi ja lähdimme kävelylle 14 aikaan. Vauveli veteli pihalla sikeitä vielä puoli viiden aikaan. Eli tosiaankin jotain sisältöä pitää alkaa keksiä päiviin tämän äitylin. Siis jotain muuta kuin tylsää siivousta ja ruuanlaittoa. Kävinkin hakemassa kirjastosta kasan kirjoja, josko niitä alan lueskella... mutta nyt minua onneksi tarvitaan ... ; )

No, pieni hyssyttely riitti ja neitonen vaipui uneen. Onneksi vauvan aivot kuulemma kehittyy nukkuessa, muuten alkaisi huolestuttaan tuo nukkuminen... ja tosiaan suvussa kaikki on pienenä vedelleet sikeitä reippaasti. Niin, tokihan sitä voisi siivota ja puunata kotia neitokaisen vedellessä kauneisunia, mutta en vain pidä siitä ja teen ne hommat äkkiä alta pois. Sen jälkeen haluaisin tehdä jotain mielekästä. Olen käynyt imetystukiilloissa ja mammajumpassa ja kun me asutaan keskustassa, niin joka päivä olen käynyt juomassa maitokahvia kahviloissa... musta kävelyreissu on mukava päättää kahvihetkeen. Tosin nuo on kalliita juomia, mutta minkäs teet, kun raskausaikana totuin juomaan yhden maitokahvin päivässä.

Nimiäisistä: Meillä oli vaan erittäin epämuodolliset kahvittelut lähimmille sukulaisille ja kaverelle. Ihmisiä oli yhteensä noin 20. Mitään ohjelmaa ei ollut ja kaikki tiesivät nimen etukäteen, se kun on mieheni maassa tapana julistaa jo heti lapsen synnyttyä.

Vauva oli äsken kylvyssä ja nautti siitä taas suunnattomasti. Kylvyn jälkeen yritettiin ottaa kuvaa passia varten, ei ollut muuten mikään helppo homma. Melkein yhtä vaikeeta kun jouduttiin ottamaan koiristamme passikuvat Kiinan viranomaisia varten. :) Nyt alkaa ilmeisesti iltakitinät, pitää mennä... Rauhallista yötä kaikille!

Heissan. Täällä ollaan ja ihmetellään. Taitaa olla vaavilla pikkuinen nuha. Taisi raukka eilen vilustua, kun käytiin kylässä iso, jossa huoneen lämpötila +18 ja kotona se on yli +21. Tässä sitte mietin että kuinka huono äiti sitä on kun lapsi vilustuu näin nuorena, ensi yönä täyttää 7 viikkoa. Kertokaa kanssasisaret, jos teillä on jo vauvalla ollut jo nuhaa, että mitä muuta olette käyttäneet kuin keittosuolatippoja ja höyryä, pinnasängyn pää on koholla. Ei ole kuin ihan pikkuisen nuhainen, aivastelee, mutta ei rohise. Hymyilee, jokeltelee ja syö. Lämpöä 37 astetta. Toivottavasti ei raukka tule tuon kipeämmäksi tai taitaa mammalta loppua kyynel-nesteet kesken. Itselläkin vähän kurkku kipeenä ja nuhaa, mutta olisin itse mieluummin kipeä ja pikkuiseni terveenä. Onneksi mies vielä lomalla, ollut vauvan syntymästä lähtien, kesä-ja isyysloma putkeen niin tuli piiittkä loma. Nyt täytyy alkaa vauvaa hoiteleen, toivottavasti menee nopeasti ohi tuo nuha, sen tiedän, että en ikinä mene semmoiseen paikkaan enää, missä joutuu vauvalle vaihtaan vaippaa ja riisuun, jos ei ole ainaki 20 astetta lämmintä!! Palataanpa taas, voikaa hyvin!

Maria, tsemppiä teille sinne! Älä ota mitään syyllisyyttä vauvan nuhasta, sillä eihän viileys flunssaa aiheuta, kyllä siihen tarvitaan se tartunta, ja senhän voi saada mistä tahansa. Pikaisia paranemisia...

Mä oon täällä käynyt melkein joka päivä katsomassa, onko kukaan kertoillut mitään, muttei ole itselläni ollut juuri kirjoiteltavaa. Meillä menee ihan ok, poika nukkuu yöt kyllä varsin kivasti, vaikka iltaisin saattaa olla kiukkuinen. Varsinaista rytmiä ei ole vielä, nukkumaanmenoaika vaihtelee aika lailla ja päivällä syödään ja nukutaan milloin sattuu. Viime yönä yllätti heräämällä vain 2 kertaa. Nukkui eka viisi tuntia ja sitten vielä kolme. Seuraavaksi heräsi vasta aamulla. Yleensä tuo nukkuu ensin 3-4 tuntia ja sitten 1,5-2 tunnin pätkiä.

Mä oon itse flunssassa, mutta vielä ei näytä vauvaan tarttuneen. Niin joo, paranemisia teille, Maria81 ja poju.

Mitähän muuta...hei, tietääkö kukaan, miten käytännössä pitäisi varmistaa nimen käyttökelpoisuus? Siis jos on kyseessä vähän harvinaisempi nimi? Kun ainoa tieto jonka löydän on "nimi kannattaa varmistaa maistraatista tai seurakunnasta". Mutta siis kysynkö nimen hyväksyttävyyttä papilta kun hän ottaa yhteyttä? Tuntuu muuten vähän hassulta, ettei pappi ole vielä ottanut yhteyttä kun ristiäisiin on enää 2 viikkoa. Vai miten mahtaa olla tapana? On mulla papin numero ja soittelen hänelle maanantaina, jos ei hänestä itsestään mitään kuulu. aikaa varatessani kuitenkin sanottiin, että pappi ottaa minuun yhteyttä. Pääh. Selviäisihän tämä asia soittelemalla, mutten saa´aikaiseksi. Ärsyttää sitten jos saa soitella kymmeneen paikkaan, olisi kiva tietää edes melko tarkkaan, keneen ottaa yhteyttä.

Kiitos teille Nipsu ja Iiq tsempeistä, eiköhän se tästä. Vauva nukku ihan hyvin yön, heräsi normaaliin tapaan, n. 3 tunnin välein. Eilen kävi useampi sanomassa että ei vauva kovin kipee ole ja kysyivät että nyt ko on herkkyyttä ilmassa.. Teki mieli huutaa että vissiinki, minun oma pikkuinen on kipeenä!! Koko ajan syyllistän itteä että missä sitä on käyty ja onko reppana paleltunut! Itketti eilisen päivän ja sama meno jatkunut tänään. Vähän on pikkuinen räkäisempi tänään ko eilen. Aivan hirveän kuulosta äidin korviin reppanan räkäisyys. Miehelleni ISO kiitos taas tälle aamulle, heräsi vauvan kans että äiti sai nukkua, kuten monena muunakin aamuna ja päivänä. Ei sitä voinut teininä edes aavistaa että voi noin hyvän miehen löytää. Nyt alan hoivaamaan vauvaa kun vähän itkeskelee. Terkkuja kaikille ja tulkaahan muutkin linjoille kun ehditte!!

Iiq:Muhun pappi otti yhteyttä viikko ennen ristiäisiä et odottele ihan rauhassa kyllä se soittaa.
Kuinka monella on jo nimi?Meillä siis Mikael.Pöjasta tulee kax kielinen,isä puhuu ruotsia ja minä suomea.
Meillä on kans ollu nuhaa ja röhisee välillä tosi paljon mut kun nukkuu yöt hyvin ja on muutenkin niin hyväntuulinen niin en ole huolestunut.Välillä olen imenyt niistäjällä räkää pois.
Meillä on tosi vaihtelevia yöt,joskus nukkuu putkeen 7 tuntia ja syö ja sit nukkuu vielä 3 tuntia.Toisinaan nukkuu koko yön syömättä tai sit syö kax kertaa yössä.
Mutta kirjoitelkaa.

Moi vaan!
Täällä mamma napostelee irtareita ja lukee muiden kuulumisia. Me ollaan oltu ensimmäisellä pidemmällä reissulla Toukan ja mummin kans. Käytiin Tampereella viikon reissu ja hyvin meni. Menomatkalla Toukka heräsi 90km ennen Tre:tä ja jouduttiin pysähtymään syömään. Sitten mummi viihdytti vauvaa ja äiti kaahas (siis kauheassa ruuhkassa 60-80km/h:)). Illalla oli heti känkkäränkkä kun oli joutunut olemaan hereillä kaukalossa, mutta onneksi väsähti pian ja saatiin nukkumaan. Kantajia oli, vaikka muille jakaa:) Muina päivinä rytmi löytyi äkkiä ja Toukka oli taas hyväntuulinen itsensä. Iltaisin vatsanpuruja kätisi, mutta silleen hillitysti ja vähän. Minun mummo sitten sanoi, että jätäppä noi Disflatylit antamatta, josko ne aiheuttais kipuja. No nyt on sit se kokeilu menossa, enkä kyllä huomaa mitään eroa, eli olen tainnut niitä turhaan reppanalle antaa:/ Eilen tultiin kotiin ja Toukka nukkui kiltisti koko matkan. Heräsi vasta kun kaukalo kannettiin sisälle kotiin. Illallakin kaikki sujui hyvin. Oli mukava ja virkistävä reissu.

Justiina, meilläkin on Gragon autobaby ja rattaat siihen. Mun mielestä erittäin kätevä! Ei tartte herättää ja turhaan vauvaa siirrellä ja sitäpaitsi ne rattaat on mielestäni älyttömän hyvät, jopa Oulun mukulakivikaduilla:)

Ikävää, että ensimmäiset flunssat on alkanu tehdä tuloaan. Itse toivon tietysti, että ei pitkään aikaan tarvitsisi moisia kokea. Ja siltä rintatulehdukselta kannattee varmaan suojata itsensä ja hyvin. Olen kuullut muualtakin tarinoita siitä tuskasta:/

No niin, josko minäkin jotain kotitöitä aloittelisin... JOskus tulee sellainen olo, ettei millään viitsisi mitään kotihommia tehdä ja ärsyttää suunnattomasti olla sellainen kotihiiri. Käydään kyllä päivittäin tunteroinen vaunuilemassa, jonka jälkeen jätän vauvan nukkumaan vaunuihin päikkärinsä. Rytmi on ollut jo pitkään sama: yöt menee 2-3 syötöllä.Yöaika meillä on 21-09. Ei ole tarvinnut valittaa. Joskus aamuisin käy niin, että vauva herää 7 maissa syömään ja saa syönnin päälle hikan. Niinä aamuina voi unohtaa sen yhdeksään saakka nukkumisen ja nousta saman tien aamutouhuille. Päivällä otetaan vaunuissa yhdet kunnon päikkärit, 4-5h. Sitä ennen kuitenkin joskus 11 maissa puolen tunnin tirsat ja illalla 19 maissa puolen tunnin tirsat ennen yöunia.

Haluaisin kysyä, että onko jollakulla "meistä" sellainen vauveli, joka ei kätise/itke iltaisin? Meillä kätistään - ei tosin mitenkään paljon, mutta vähän ja vaaditaan kanniskelua ja seurustelua kovasti. Aamupäivällä viihtyy myös hyvin babyjym-matolla itsekseen, mutta illalla hyvin harvoin.

Jep. Niiden kotihommien pariin... (yök)

Hobitti & Toukka (10vk, 1pv)

Yhteistyössä