Hei taas!
Aloin jo eilen kirjottaan, mutta keskeyty sellaiseen raivohuutoon, että jäi sitten kirjoittamatta loppuun..
Tuulia82 - lapsesi syntyi minun syntymäpäivänä

Hyvä päivä

) Pitäiskö meidän laittaa tuonne ketjun alkuun taas lista, jossa olisi taas omat tiedot, sekä lapsesta perustiedot. Heinäkuulaisilta katsoin, että heillä oli lista. Siihen listaan vois laittaa myös raskausviikot, jolloin lapsi syntyi... VAikka näin: 28.7. Hobitti 77, rv.39+4, tyttö 2780g, 47cm. Vai olisiko muita ideoita?
Kaikki nuo teidän jutut ja ihmettelyt kuulostaa niin tutuilta

Meilläkin nukutaan yöunia ensin 4h, sitten 3h, sitten 2h ja lopulta herätään pariksi tunniksi seurustelemaan. Päivällä taas tirsotellaan parintunnin pätkissä tai yhdet kunnon 5h unet. Ongelma vain on siinä, että yöunille tyttö laittaa kahdeksan maissa ja kun äidin pitäisi laittaa samaan aikaan nukkuun, niin se on vähän liian aikaisin. No, jospa se tästä kääntyis. Aluksi oli parempi rytmi, mutta nyt se on menossa vakavasti väärään suuntaan
Minäkin pidin tyttöä aluksi vierellä aamuyöstä, kun uni oli kevyempää, enkä jaksanut enää rampata katsomassa sänkyä, että nukkuuko se vai onko hereillä. Mutta parin viikon jälkeen oltiin molemmat miehen kanssa niin väsyneitä, kun emme saaneet nukutuksi kun lapsi oli välissä, että oli pakko siirtää tyttö takaisin omaan sänkyyn. Tämän lisäksi kiikutimme myös sängyn tytön omaan huoneeseen (meidän makkarin vieressä), koska emme edelleenkään saaneet nukuttua kun tyttö ähisi ja pungersi niin paljon. Mahtaa jotku ajatella, että olemme raakoja vanhempia kun noin teimme, mutta mitä iloa meistä olisi lapselle, jos emme saisi nukkua edes niitä parin,kolmentunnin pätkiä, mitä tyttö nukkuu öisin.
Kävimme tänään katsomassa ristiäispaikkaa. Kotona emme voi järjestää, koska emme mahtuisi kaikki sinne - vaikka vieraita ei tulekaan kuin vain 13, niin silti meidän majamme käy ahtaaksi. Ajattelimme pärjätä pelkällä kahvituksella myös ja aiomme myös kertoa sen vieraille. Meillekään ei tule pitkänmatkalaisia.
Justiina - anna Touhon ottaa rinnasta kii ja vedä sen jälkeen etusormella alaleuasta ihoa alaspäin, niin että huuli kääntyy kaksinkerroin kun löysäät otteen. Sama tee ylähuulelle. Näin lapsen suu on yhtä isosti auki kuin itkiessä. Mutta jos olet vasta aloittanut imetyksen (alle 2 viikkoa), niin se kipu ei häviä ihan heti. Mulla ainakin meni se 2 viikkoa, ennen kuin imetys tuntui hyvälle, vaikka joka kerta korjaisin sormilla lapsen imuotetta.
Sitrus - meidän tyttelillä on myös vatsanväänteitä. Pungertaa ja ähisee hirveästi. Röyhtäyttäminen on vaikeaa (onnistuu vain joskus) ja siitäpä tiedän, että ilmaa massuun menee. Tämän lisäksi olen jättänyt kahvin pois - auttoi hieman, sekä jugurtin ja jäätelön - auttoi myös hieman. Maitoakaan en enää juo. Kokeilin taas toissapäivänä jäätelöä ja tulos oli pitkä itkusessio ja kauheasti kipristelyitä, myös unissaan. On kyllä paha mieli äidillä kun katsoo pikkuista, eikä mitään voi tehdä;( Relatipat on käytössä, samoin Disflatyl-tipat (Cuplatonista uudempi versio). Jos ne edes vähän auttais. En vain tiedä, että onko se ähertäminen ja pungertaminen normaalia vauvoilla, vai onko jotain vatsakipua. Voihan olla, että tuo kaikki on ihan normaalia ja minä vain syötän lapselle tippoja. Niin - onhan ne vielä ne Jekovit-tipat, jotka tuli ilmakuplina suusta kun ensikerran tytölle ilman maitoonsekoittamista suuhun laitoin. Nauroin ihan vedet silmissä

Ilmeisesti ei maistu hyvälle.
Shanti - vanhat vaatteet ei tosiaankaan mahdu päälle! Mulle tuli kiloja kaikenkaikkiaan 13, joista on jäljellä vielä 4kg. Jos laitan neljä purkkia maitoa vyötärölle, ei tarvi ihmetellä, ettei vaatteet mahdu. Sitäpaitsi musta tuntuu myös, että lantio olisi levennyt luita myöten (hui, toivottavasti ei, tai sitten tulee kallista..).
Tytteli on tosiaan nyt 4 vk ja 4 päivää tai toisin 1kk ja yhden päivän. Ollaan jännityksellä odotettu, että alkaakohan koliikki. Nämä ajat ne taitaa olla silloin kun ja jos se alkaa. En vain oikein tiedä, mitä se koliikki on. Nyt tyttö on parina iltana huutanu puoli tuntia suoraa huutoa, aina välillä hengähtäen, kun ollaan asentoa muutettu. Olen tulkinnut sen "väsymysitkuksi", koska heti kun tytön saa rauhoitettua, se nukahtaa yöunille - oli sitten syöny tai ei. Jos sen huudon yhteydessä yritän tissiä tarjota, ei auta, ei huoli. Pitänee katsoa tarkemmin kelloa ja tytön rytmiä ja aloittaa itse lapsen tankkaus yötä varten "ajoissa".
Tiedättekö oululaiset, onko Oulussa millälailla ensisynnyttäjille "vertaisseuraa", eli jotain vauvatapaamisia tai kerhoja? Ystäväpiirissä ei ole vauvoja, enkä haluaisi jäädä yksin talveksi kotiin. Olisi kiva vaihdella kuulumisia muiden äitien kanssa, joilla on myös pieniä vauvoja
Ui, tulipa pitkä sepostus. Kerrankin on aikaa kun isi ja vauva on tirsamaassa

Pitää lähteä käyttämään koiruus ulkona - raukka kun on jääny niin paljon vaille huomiota:/
Lämpöisin terkuin elomammoille ja vauvoille,
Hobitti & toukka 1kk 1pv