Elokuu 2006

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sitrus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
ja vielä Johannalle: Mullakin yksi syy kotona pysymiseen on just toi imetys. Oon tähän asti imettäny vaan makuulla ja kerran kokeilin renkaalla istuen. Pakko on itse ensin toipua, että pystyy istumaan normaalisti ja sitten harjoitella istualtaan imettämistä. Vois ne kahvilassa katsoa kun menis vaan pötkölleen jonnekin sohvalle ja kaivais tissin esille=D

Ei täälläkään olla vielä toivuttu synnytyksestä. Ahkerasti oon tikkejä suihkutellu että paranis, istumaan pystyn onneks jo ihan hyvin. Ongelmana tällä hetkellä on oudot vatsakivut virtsaamisen/ ulostamisen yhteydessä. Ja niin, oon tietty saanu pukamia kans ilokseni. Taidan huomenna soitella neuvolaan, kun oon ymmärtänyt että vatsakipujen ei pitäis kuulua asiaan. Onko muilla vastaavaa?

Imetys sujuu paremmin, tai oikeestaan yllättävän hyvin. Enään ei satu, maidon tulo on tasaantunut, ja onnistun imettämään jopa samalla kun oon koneella :). Ollaan ihan tietosesti harjoteltu monia eri asentoja eri paikoissa. Julkisilla paikoilla en oo vielä joutunut imettämään (se pelottaa jo etukäteen) kun vaavi on onneks nukkunu lyhyiden reissujemme ajan. Korvikkeista ollaan vieläkin pysytty erossa.

Meillä nukutaan nyt n. 4 tunnin pätkä yöllä ja sen lisäks tunnin, parin pätkiä. Aamuyöt on aika rikkonaisia, minkä luulen johtuvan vatsanväänteistä. Tänään alotettiinkin sitten rela-tipat. Oli aikamoista taiteilua saada vauvalle tipat suuhun, sellasella lusikalla sitten laitettiin. Miten te ne hoidatte??

Jaksamisia kaikille!

Nipsu ja vaavi 12 päivää

Moooi kaikki! Me vasta ekaa päivää totutellaan kotielämään. Vaavi syntyi siis viime keskiviikkona. Ihanasti mennyt kaikki tähän asti :).
Sellaista ihan pikapikaa tiedustelen, että kuinka te makuultaimettäjät olette ratkaisseet rinnanvaihtoasian? Nostatteko vauvan kyljeltänne toiselle vai ylipäätään imetättekö aina molemmilla rinnoilla? Meillä vauva ei millään jaksa imeä molempia ja kun kuulema pitäisi vaikka joutuisikin herättämään kesken nukahtamisen.. En tahdo makuuasennossa jaksaa kääntää vauvaa ja itseäni :) eikä rintakaan tahdo venyä suuhun asti. En tiedä, pieni mutta pidemmän päälle ärsyttävä juttu. Tulipahan selitettyä monimutkaisesti..

Mutterille: En mäkään jaksa makuultani siirtää vauvaa. Välillä nousen itse ja vaihdan itseni vauvan toiselle puolelle ja vaan käännän vauvan, ja välillä nousen ja siirrän vauvaa sitten toiselle puolelle. Olen kyllä pohdiskellut samaa asiaa :). En kyllä välttämättä syötä kuin yhden rinnan, jos nukahtaa niin annan nukkua. Onks teillä joku syy miks pitäis molemmat rinnat vai onkohan se joku "yleinen suositus"? Ite kun oon toiminu näissä imetysjutuissa vähän fiiliksen mukaan.

Mut nyt alkoi vaavin yöunet, eli mäkin suuntaan nukkumaan siis.

Meillä on takana harvinaisen hyvin nukuttu yö. Puoli tuntia kannettiin vauvaa sylissä, mutta yhtään kunnon itkukohtausta ei tullut. Ihana herätä aamulla, kun ei ole olo kuin zombiella.

Mutteri: Mä syötän vauvalle vaan yhden rinnan per syöttökerta. Alussa poika imutteli aina molemmilla, mutta sitten kun nännit aukesi, oli pakko antaa toisen rinnan levätä aina hetken. Nyt ollaan totuttu tohon yksi rinta per syöttö, enkä näe mitään syytä sitä muuttaa.

Tuulia82: Joo yleensä käydään sairaalassa synnytys läpi, mutta kätilöllä ei ollut aikaa. Sain kyllä synnytyskertomukseni ja koko synnytyksen ajan olin hyvin selvillä siitä, missä mennään. Mutta näin tunnepuolella tais jäädä asia vähän kaivelemaan. Ajattelin puhua asiasta ensi kerralla, kun menen neuvolaan.

Mahtuuko teille jo vanhat vaatteet päälle? Multa lähti painoa heti kättelyssä 16kg eli vauvakiloja on jäljellä 3. Olin ennen raskautta ton kolme kiloa normaalipainoani laihempi eli oon nyt siis saman painoinen kuin normaalisti. Silti ei vanhat vaatteet mene päälle millään. Tuntuu että takapuoli on levinnyt ihan hirveästi, vaikka vauva ei edes syntynyt alateitse. Edes vanhat sormukset ei mahdu sormiin. Oon testaillut eri vaakoja aatellen, että jos meidän oma valehtelee, mutta ei, kyllä ne kaikki antaa silti saman lukeman.

Nyt alkoi kuulua sängystä sellainen ähellys, että parempi alkaa valmistautua syöttöön.

Kiitos avustanne, helpotti kuulla ettei molempien pallojen tarjoaminen ole aina välttämätöntä. Taisinkin hieman liioitella; lääkärin toive oli nimittäin että alussa kun maito alkaa nousta, on hyvä stimuloida molempia rintoja. Mutta koska vaavilla todettiin pieni sivuääni sydämessä, olisi hyvä että saisi masun täyteen joka kerta ja siten vahvistuisi nopeasti. En silti aio herätellä häntä, ellei lopeta syömistä huomattavasti liian nopeasti. Ja on se puolen vaihtaminenkin aikamoista sompaamista :).

Mutta kuitenkin, nyyh.. Onko kellään ollut lähtötarkastuksessa kutsua kontrolliin sivuäänen takia? Johtunee kuulema vain sydämen "kehittymättömyydestä" ts. vaavi saattaa olla hiukan oletettua nuorempi. Reilun vkon päästä kontrolli. Ei pitäisi olla syytä huoleen, kun kotiinkin päästivät. Ja kovasti vakuuttelivat että kunhan varttuu niin äänikin häviää.

Painosta. Kiloja tuli 16 ekasta punnituksesta. 8kg jäi laitokselle. En ole synnytyksen jälkeen voinut, tiedätte mitä, ja ummetus on kamala. N. 10kg jäi lanteille mutta silti jotenkin jo solakka olo:).

Mutteri meillä todettiin pojalla sivuääni ja ollaan kerran käyty jorvissa tarkistuksessa ja seuraava käynti vasta joulun tienoolla.Meille sanottiin että ei syytä huoleen,korjaantuu itsestään.On kuulemma yleistä vastasyntyneillä.

Moi mammat,

Meillä vauva-arki on lähtenyt sujumaan varsin hyvin. Välillä pitää toppuutella isosiskoja hoitamasta vauvaa liikaa. Vanhempi varsinkin olisi koko ajan ottamassa vauvaa syliin ja silittelemässä päätä. Nuorempi taas on selvästi mustasukkaisempi mutta silti kiltin utelias tulokasta kohtaan.
Olen sanonut joka välissä että vauvaan ei saa koskea likaisin käsin ja nyt meillä onkin hana miltei koko ajan auki kun isosiskojen pitää saada pestä käsiä tuon tuostakin. Noh, hyvä että ainakin jotain on mennyt perille.

Meillä syödään myös parin kolmen tunnin välein yötä päivää, mutta en voi sanoa itseäni sen väsyneemmäksi kun aikaisemminkaan. Minä lepään sitten päivälläkin kun vauva ja keskimmäinen on päikkäreillä. Vanhimmalle pistän piiretyt pyörimään niin hänkin on tyytyväinen sen aikaa.

Yöllä vaihdan vaipan vain jos sen on kovin pissainen tai monet kakat imenyt. Mutta tosi harvoin on näin. Samoin on röyhtäyttämisen laita, jos syömme makuultaan ja vauva syö tasaisen unisesti, en röyhtäytä ollenkaan. Istualtamme syödessämme saatamme hetken istuskella, mutta usein ei mitään röyhtäystä kuulu joten jatkamme nukkumista. Kaikki turha liike on meillä siis jätetty pois ja saammekin nukkua ihan kotuullisesti yömme.

Ainoa mikä vaivaa on yhä jatkuva lantio- ja häpyluukipu. Jopa vielä pahempana kuin odotusaikana. Pitäis ottaa selville että auttaako vyöhyketerapia tuossa asiassa ja varata tätille aika. Onneksi suvussa on näitä "parantajia" ettei vieraalle tarvi mennä. :o)

Nukkukaahan mammat aina kun siihen on mahdollisuus. Ja pistäkää miehenne vaikka yksinkin työntämään vaunuja ulos että saatte itsellenne edes hetken kallisarvoista aikaa. Ei ole mitään suloisempaa näkyä kun onnellinen isi vaunuilemassa jälkikasvunsa kanssa!

Moi!

Onnea tuoreille elomammoille ja uusille vauvoille tervetuloa maailmaan!!!

Meidän typykän naamaan ilmestyi viime viikolla hormoninäppyjä, onneksi neuvolan täti oli sanonut että sellaisia voi tulla niin ei turhaan pelästytty.

Mutteri: Myös minä imetän useimmiten makuultani ja kiepahdan vauvan toiselle puolelle kun vaihdan rintaa. Yritän imettää molemmat rinnat samalla syötöllä, mutta monesti tyttö nukahtaa jo ekan rinnan jälkeen, joten jatkan sitten seuraavalla kerralla toisesta.

Ostettiin Rela-tippoja kun tytöllä on kovasti ilmaa vatsassa, josko ne vähän rauhoittaisi oloa. Säälittää kun pienellä sattuu vatsaan niin että hän mene ihan kippuralle eikä mikään oikein auta. Hierontaa, taputtelua, vatsallaan polvien päällä köllöttämistä jne on kokeiltu, olisko jollain vielä joku konsti tiedossa? Mielestäni mun ruokavaliossani ei ole mitään erityisesti ilmavaivoja aiheuttavaa.
Tyttö on myös samanlainen hikottelija kuin vatsassa ollessaan, monta kertaa päivässä tulee aivan hirmuinen hikotus, joka lähenee sellaista kurnutusta eikä varmaan tunnu kivalta.

Oma toipuminen on edistynyt ihan hyvin, mutta kyllä multa itku pääsi kun ekan kerran kurkkasin alakertaa... Tikkejä sain paljon ("Ei meillä lasketa", sanoi kätilö lohdullisesti) ja myös mulle on ilmaantunut pukamia :(. Nyt kuitenkin pystyn jo istumaan tavallisella tuolilla ja lihaksetkin alkaa totella paremmin. Täytyy sanoa, että synnytys oli aika järisyttävä kokemus mulle. Ei siitä varsinaisesti mitään kammoa jäänyt, mutta en kyllä osaa vielä sanoa olenko ikinä valmis uuteen koitokseen…

Tänään mennään ekaa kertaa ratikalla kaupungille, jos ei ihan kamalasti rupea satamaan.

Jaahas, öhinä lisääntyy sängyssä siihen malliin, että kohta kuuluu kutsuhuuto! Ihanaa vauva-arkea tällekin viikolle!

sitrus+typsykkä

Hei vaan kaikille,

sain tytön syötettyä ja nyt jäi äidillekin hieman aikaa tehdä omia juttuja.

Onerva: kyselit siitä vatsalihasjumpasta.Sain tällaisia: Päivittäinen voimisteluohjelma aloitetaan ensimmäisenä leikkauksen jälkeisenä päivänä:selinmakuulla koukista ja ojenna nilkkoja reippaassa tahdissa ja pyöritä nilkkoja ympäri.

Selinmakuulla polvet koukussa ja yhdessä nosta lantio ylöspäin, ulospäin hendittäessä laske lantio alas.

Selinmakuulla jalat ristissä puristä reisiä ja pakaroita yhteen samalla jännittäen lantionpohjalihaksia.

Alkuvaiheessa voit harjoittaa lihaksiasi jopa tunneittain.

Varsinainen vatsalihasten vahvistaminen aloitetaan kotona n. kuukauden kuluttua eli vasta sitten kun vatsan seutu ja haava ovat kunnolla parantuneet.

Noita olen tehnyt päivittäin ja kyllä täytyy sanoa, että kyllä lantionpohjassa tuntuu jo paljon timmimmältä.

Meillä rytmi jatkuu suhteellisen tasaisesti 3 tunnin välein. Itkua tulee vain kun alkaa olla nälkä. Nyt on jo havaittavissa hieman pidempiä valveillaolon jaksoja. En ole huomannut nyt, että Vitolista olisi vatsanväänteitä tullut. Pieruja tulee kyllä todella paljon.

Ihania vauva-aikoja kaikille

Ali71 ja pikku-iita (3 vko)

Kauhea yö takana! Touho nukahti puoli kymmeneltä mut heräs sitten jo puolilta öin syömään. Ok silloin saatiin ihan kivasti takaisin nukkumaan mutta kolmelta herää uudestaan ja jostain syystä mun nännit niin jumalattoman kipeet että en pysty mitenkään imettämään. Tuttelia sitten lämmittämään ja ilmeisesti sen verran häslinkiä siinä et nukkumaan ei saada millään takaisin. Kello oli jo kuusi ennenkuin suostui nukahtamaan. Ja sitten herää taas uudelleen puoli kahdeksalta. :((( Nyt sitten taas jostain syystä imetys ei sattunut ollenkaan mutta uudelleen nukkumaan ei Touhoa saatu lukuisista yrityksistä huolimatta ennenkuin nyt. Eiköhän vaavi vedä nyt sitten unta palloon tuonne pitkälle iltapäivään kun lastenneuvolan terkkari ja yks kaveri ovat tulossa käymään ja me saataisiin vihdoin vähäsen aikaa nukkua. Väsy on kova!

Imuotteessa mulla ilmeisesti jotain pahasti pielessä mutta en osaa sitä korjata. Makuulla en pysty imettämään enää lainkaan kun jokainen imaisu sattuu. Minkäänlaista rauhallista otteen hakua Touhon kanssa ei voi harjoitella kun hän käy kiinni kuin sika limppuun. Masentaa! Tällä menolla imetys jää mulla tosi lyhyeksi! Ja laitokselta lähtiessä kaikki oli kunnossa ainakin terkkareiden mielestä...

Eilen saatiin juoksevia asioita hoidettua eli ristiäispäivä sovittua ja lapselle isä virallisesti. Oli se hassu tilanne käydä kertomassa ventovieraalle ihmiselle että juu, seksiä on tullut harrastettua ja ehkäisykin jätettiin pois. Kyllä Suomi on joissain asioissa tosi takapajula!!!!

Ristiäisistä sen verran että kuinka monta kummia meinaatte pyytää? Ja vietättekö oikein ruokakekkerit vai kahvitus vain? Meillä tulee olemaan kolme kummia koska ystäväni kuuluu katoliseen kirkkoon eikä voi olla kumpikaan virallisista kummeista. Ja kahvitukseen päädyttiin kun ei ole tulossa pitkämatkalaisia.

Nyt kutsu käy taas...

Moi!

Justiina: Lohdullista kuulla, että en ole yksin imetyshankaluuksien kanssa. Meidän tyttö on kanssa "sika limppuun"-tyyppiä. Olen huomannut, että jos hän saa ensin vähän tuttelia niin ei ole sitten aivan yhtä raivokas tissin kimpussa ja imetysasentoa saa haettua vähän paremmin. Silti noin joka toinen kerta on nännit kamalan kipeät. Varsinkin tuntien mittaisen iltaimetyssession jälkeen on pakko antaa pulloruokaa seuraavalla syötöllä. Mulla nännit kipeytyy myös koneella lypsämisestä, joten vika voi olla myös jossain muualla kuin imuotteessa. Pakko kuitenkin imettää, koska eilisellä kaupunkireissulla ostin uudet imetysliivit ja -paidan :D.

En tiedä mistä johtuu, että tyttö myös päivittäin vetäisee syödessään maitoa väärään kurkkuun. Vähän pelästytti kun hän teki sen ekan kerran, koska hän menee aivan lötköksi. Sitten kun hänet nostaa ylös ja taputtelee selkään niin pienen kakomisen jälkeen suu on jälleen ammollaan valmiina jatkamaan ruokailua.

Mutta nyt taas öhinä yltyy!

sitrus

Hei taas!

Aloin jo eilen kirjottaan, mutta keskeyty sellaiseen raivohuutoon, että jäi sitten kirjoittamatta loppuun..

Tuulia82 - lapsesi syntyi minun syntymäpäivänä:) Hyvä päivä:)) Pitäiskö meidän laittaa tuonne ketjun alkuun taas lista, jossa olisi taas omat tiedot, sekä lapsesta perustiedot. Heinäkuulaisilta katsoin, että heillä oli lista. Siihen listaan vois laittaa myös raskausviikot, jolloin lapsi syntyi... VAikka näin: 28.7. Hobitti 77, rv.39+4, tyttö 2780g, 47cm. Vai olisiko muita ideoita?

Kaikki nuo teidän jutut ja ihmettelyt kuulostaa niin tutuilta:) Meilläkin nukutaan yöunia ensin 4h, sitten 3h, sitten 2h ja lopulta herätään pariksi tunniksi seurustelemaan. Päivällä taas tirsotellaan parintunnin pätkissä tai yhdet kunnon 5h unet. Ongelma vain on siinä, että yöunille tyttö laittaa kahdeksan maissa ja kun äidin pitäisi laittaa samaan aikaan nukkuun, niin se on vähän liian aikaisin. No, jospa se tästä kääntyis. Aluksi oli parempi rytmi, mutta nyt se on menossa vakavasti väärään suuntaan:(

Minäkin pidin tyttöä aluksi vierellä aamuyöstä, kun uni oli kevyempää, enkä jaksanut enää rampata katsomassa sänkyä, että nukkuuko se vai onko hereillä. Mutta parin viikon jälkeen oltiin molemmat miehen kanssa niin väsyneitä, kun emme saaneet nukutuksi kun lapsi oli välissä, että oli pakko siirtää tyttö takaisin omaan sänkyyn. Tämän lisäksi kiikutimme myös sängyn tytön omaan huoneeseen (meidän makkarin vieressä), koska emme edelleenkään saaneet nukuttua kun tyttö ähisi ja pungersi niin paljon. Mahtaa jotku ajatella, että olemme raakoja vanhempia kun noin teimme, mutta mitä iloa meistä olisi lapselle, jos emme saisi nukkua edes niitä parin,kolmentunnin pätkiä, mitä tyttö nukkuu öisin.

Kävimme tänään katsomassa ristiäispaikkaa. Kotona emme voi järjestää, koska emme mahtuisi kaikki sinne - vaikka vieraita ei tulekaan kuin vain 13, niin silti meidän majamme käy ahtaaksi. Ajattelimme pärjätä pelkällä kahvituksella myös ja aiomme myös kertoa sen vieraille. Meillekään ei tule pitkänmatkalaisia.

Justiina - anna Touhon ottaa rinnasta kii ja vedä sen jälkeen etusormella alaleuasta ihoa alaspäin, niin että huuli kääntyy kaksinkerroin kun löysäät otteen. Sama tee ylähuulelle. Näin lapsen suu on yhtä isosti auki kuin itkiessä. Mutta jos olet vasta aloittanut imetyksen (alle 2 viikkoa), niin se kipu ei häviä ihan heti. Mulla ainakin meni se 2 viikkoa, ennen kuin imetys tuntui hyvälle, vaikka joka kerta korjaisin sormilla lapsen imuotetta.

Sitrus - meidän tyttelillä on myös vatsanväänteitä. Pungertaa ja ähisee hirveästi. Röyhtäyttäminen on vaikeaa (onnistuu vain joskus) ja siitäpä tiedän, että ilmaa massuun menee. Tämän lisäksi olen jättänyt kahvin pois - auttoi hieman, sekä jugurtin ja jäätelön - auttoi myös hieman. Maitoakaan en enää juo. Kokeilin taas toissapäivänä jäätelöä ja tulos oli pitkä itkusessio ja kauheasti kipristelyitä, myös unissaan. On kyllä paha mieli äidillä kun katsoo pikkuista, eikä mitään voi tehdä;( Relatipat on käytössä, samoin Disflatyl-tipat (Cuplatonista uudempi versio). Jos ne edes vähän auttais. En vain tiedä, että onko se ähertäminen ja pungertaminen normaalia vauvoilla, vai onko jotain vatsakipua. Voihan olla, että tuo kaikki on ihan normaalia ja minä vain syötän lapselle tippoja. Niin - onhan ne vielä ne Jekovit-tipat, jotka tuli ilmakuplina suusta kun ensikerran tytölle ilman maitoonsekoittamista suuhun laitoin. Nauroin ihan vedet silmissä :) Ilmeisesti ei maistu hyvälle.

Shanti - vanhat vaatteet ei tosiaankaan mahdu päälle! Mulle tuli kiloja kaikenkaikkiaan 13, joista on jäljellä vielä 4kg. Jos laitan neljä purkkia maitoa vyötärölle, ei tarvi ihmetellä, ettei vaatteet mahdu. Sitäpaitsi musta tuntuu myös, että lantio olisi levennyt luita myöten (hui, toivottavasti ei, tai sitten tulee kallista..).

Tytteli on tosiaan nyt 4 vk ja 4 päivää tai toisin 1kk ja yhden päivän. Ollaan jännityksellä odotettu, että alkaakohan koliikki. Nämä ajat ne taitaa olla silloin kun ja jos se alkaa. En vain oikein tiedä, mitä se koliikki on. Nyt tyttö on parina iltana huutanu puoli tuntia suoraa huutoa, aina välillä hengähtäen, kun ollaan asentoa muutettu. Olen tulkinnut sen "väsymysitkuksi", koska heti kun tytön saa rauhoitettua, se nukahtaa yöunille - oli sitten syöny tai ei. Jos sen huudon yhteydessä yritän tissiä tarjota, ei auta, ei huoli. Pitänee katsoa tarkemmin kelloa ja tytön rytmiä ja aloittaa itse lapsen tankkaus yötä varten "ajoissa".

Tiedättekö oululaiset, onko Oulussa millälailla ensisynnyttäjille "vertaisseuraa", eli jotain vauvatapaamisia tai kerhoja? Ystäväpiirissä ei ole vauvoja, enkä haluaisi jäädä yksin talveksi kotiin. Olisi kiva vaihdella kuulumisia muiden äitien kanssa, joilla on myös pieniä vauvoja:)

Ui, tulipa pitkä sepostus. Kerrankin on aikaa kun isi ja vauva on tirsamaassa:) Pitää lähteä käyttämään koiruus ulkona - raukka kun on jääny niin paljon vaille huomiota:/

Lämpöisin terkuin elomammoille ja vauvoille,
Hobitti & toukka 1kk 1pv

28.7. Hobitti 77, rv.39+4, tyttö 2780g, 47cm
19.8. Maria81, rv 40+2, poika 3590g, 52cm

Hyvältä kuulostaa Hobitti77 tuo lista, niinpä lisäsin itseni siihen ja muutin nimimerkin. Täällä vauva 10 vrk, tykkää nukkua päivät ja valvoa yöt. Viime yönä sain vauvan nukkuun 02.10 ja sitten äkkiä itsekki nukkuun. Sitten hän heräsi syömään n. 5 maissa ja nukahti varmaan puolen tunnin imuttelun jälkeen. Sitten herättiin puoli ysin maissa ja jatkettiin taas unia ja herättiinkin sitten 10.30. Eli taitaa heräillä 2,5-3 tunnin välein syömään ja tykkää nukkua mamman vieressä, mutta kun ei oikein uskalla ottaa murua viekkuun. Aamusin kyllä otan, saa itsekkin nukkua muutaman tunnin. Varovasti kyllä pitää olla.

Synnytyksestä olen toipunut ihan hyvin, vähän vielä alakertaa kipuaa, mutta kyllä se siitä. Istua kestää jo. Imetys onnistuu aika mukavasti nyt, rintakumit on mainio keksintö. Jätin ne kyllä pois nyt pari päivää sitten kun sain rinnanpäät kuntoon. Viime yönä kuitenkin tulin siihen tulokseen että yölä syötän muksun niiden kera.

Ja omista vaatteista, täällä yksi onnellinen, omat vaatteet menee päälle, miehelle sanoin sunnuntaina, 8 päivää synnytyksestä, ajattele, ja omat farkut meni jalkaan ja niissä ei yhtään sinkuma varaa! Sanoin kyllä itelle pari viikkoa ennen synnytystä kun kokeilin niitä, että taitaa olla pelkkää kuvitelmaa että menee ikinä ne farkut jalkaan. Imetys vie voimia ja kuluttaa enemmän kuin mikään muu mielestäni ja vettä menee puoli litraa vauvan syötön aikana. Nyt pitää alkaa suunnitteleen vaavin kylpyhommia, vaikka isi sen hoitaa (äiti kattoo vieressä ja kuvaa elämänsä miehiä)! Voikaa hyvin mammat ja onnea vielä meille kaikille maailman suloisimmista lapsistamme!
T: Maria81 (Odottaja81)

Oon jo monta päivää yrittäny kirjoittaa mut jostain syystä mun viesti ei ikinä pääse perille, josko nyt sitten...
Oltiin tänään 4viikkoisen neuvolassa ja pikkuiselle oli tullu painoa 1kg lisää. Pituuttakin 3,5cm. Oikein reipas ja virkeä tyttö sanoi neuvolatäti, tulipa ylpeä olo...
Meillä ristiäiset kahvitilaisuutena isovanhempien luona ja 4 kummia. Nimikin saatiin vihdoin sovittua...
Tyttö nukkuu jopa 5h putkeen yöllä. Päivällä vaan lyhyitä pätkiä. Ollaan alusta asti nukutettu tyttöä omassa huoneessa, oon niin herkkäuninen että kuulen kaikki ähinät jos tyttö on samassa huoneessa. Hyvin on toiminu. Yöllä syötöt (2kpl) lyhyitä eikä vaippaa tartte vaihtaa joten nukkua saa ihan kivasti.
Imetys sujuu hyvin mutta silti on pakko antaa korviketta ku on pikkuinen niin kova syömään.
Ootteko vielä jättäneet lasta isän kanssa kahdestaan? Mulla on huomenna ensimmäinen kerta kun lupasin mennä katsomaan siskon bändiä illalla. Vähän kyllä hermostuttaa mutta samalla kiva päästä vähän ulos. En kyllä tiedä kuinka kauan uskallan olla poissa...
Kaikki kilot on lähteny mutta vanhat housut puristaa, ehkä lantio on sitten levinny vaikka reidet ja peppu onkin palautunu takasin. Onneksi paidat sopii.
Nyt tais tyttö herätä joten täytyy mennä...
Jaksamisia kaikille!

28.7. Hobitti 77, rv.39+4, tyttö 2780g, 47cm
15.8. Tuulia82, rv 40+6, tyttö 3430g, 51cm
19.8. Maria81, rv 40+2, poika 3590g, 52cm

Pikainen visiitti ennen nukkumaan menoa...

Mutteri: Meilläkin todettiin sivuääni ja kontrolli on syyskuun lopulla lasten sydänpoliklinikalla. Sivuääni todettiin lääkärin tarkastuksessa sairaalassa ja sen takia kotiutusta lykättiin kolmella päivällä. Vauvalle tehtiin monia tutkimuksia mm. otettiin neliraajapaineet, sydänkäyrää, tehtiin ultraäänitutkimus sydämeen, vatsaan, verisuoniin ym. sekä otetiin pari röntgen-kuvaa. Syyksi todettiin kaksi reikää kammioiden väliseinässä. Paino kuitenkin lähti nousuun ja tyttö voi hyvin. Meillekin lääkäri vakuutteli, että reiät menevät umpeen vauva-aikana. Tunnepuolella säikäytti kyllä jonkin verran, vaikka järki sanookin että kaikki on kyllä kunnossa ja tyttö hyvässä seurannassa.

Istuminen alkaa sujua ilman rengastakin ja olenkin harjoitellut istualtaan imetystä. Vielä ei niin hyvin suju, että julkisella paikalla uskaltautuisin imettämään. Mutta ehkä parin viikon päästä...

Mulle tuli painoa raskausaikana jotain 10-12 kilon luokkaa. (Jotain 'hyötyä' varhain puhjenneesta raskausdiabeteksestakin!) Ekasta neuvolasta viimeiseen tosin vaan 10, mutta oli mulla jo ennen ekaa neuvolapunnistusta tullu pari ylimääräistä kiloa. Liekö ollut joulukiloja vai turvotusta, ei voi tietää. Nyt on pari kiloa enää siihen mitä oli ennen joulua, eli ekan neuvolan kiloissa ollaan. Vanhoja housuja en ole vielä uskaltanut sovitella, kun ovat tuolta haaroista kuitenkin aika istuvia. Tyydyn toistaiseksi löysempiin vaihtoehtoihin ja kokeilen farkkuja yms. kunhan alakerta on taas kunnossa.

Mutta nyt nukkumaan! Pitkiä unia kaikille=)

Tuulia82

24.6 äiti71 rv 34+2 poika 2600g 47cm
28.7 Hobitti 77, rv39+4, tyttö 2780g, 47cm
2.8 Pompula80, rv39, tyttö 2970g, 50cm
6.8 Justiina, rv40+2, poika 3985, 54cm
15.8 Tuulia82, rv40+6, tyttö 3430g, 51cm
19.8 Maria81, rv40+2, poika 3590g, 52cm

21.8 tigi, rv 39+0, poika 3510g, 49cm

9.8 Sitrus, rv41+2, tyttö 3660g, 50cm

30.7 Onerva, rv 37+6, tyttö 3160g, 49 cm

30.7 Onerva, rv 37+6, tyttö 3160g, 49 cm
9.8 Sitrus, rv41+2, tyttö 3660g, 50cm

Uusiks meni, meinas muuten sitrus tippua pois!

Kiitos Ali71 jumppaohjeista!!! Hyvä tietää, että vatsalihaksia saa jo harjoittaa. Ihmettelen miksen saanut mitään ohjeita mukaani...höh!

Tuosta nännien kipeytymisestä, että huomasin saman että kipeytyivät aluksi, mutta joskus kolmen viikon tienoilla ei enää. Käytin lansinohia joka imetyksen jälkeen ja nyt en enää muista missä se tuubi edes on. Toivottavasti näin käy myös teille muille, jotka ongelmasta kärsivät!

Kateellisena luin pompulan 5 h pituisesta unipätkästä!!! Meille se on kyllä haave vain. Maksimi on 3h alkuyöstä ja siitä alkaa vaan lyhenemään niin kuin Hobitillakin. Minusta ei muuten kuulosta lainkaan pahalta se, että vauva nukkuu eri huoneessa, jos niin kaikki saa parhaiten nukuttua. Mun mielestä pitää just ajatella kokonaisuutta eli koko perhettä näissä asioissa! Sillain sitä varmasti lapsikin voi paremmin kun itse jaksaa paremmin.

En ole vielä jättänyt tyttöä isän kanssa kahdestaan kuin n. 15 minuutiksi. Kyllähän sitä voisi jättää, kun löytyyhän tuota korviketta kaapista, mutta jotenkin ei ole vaan tullut lähdettyä mihinkään. Mulla kyllä rinnat räjähtäisi jos jäisi joku syöttökerta väliin. Pitäisi varmaan hankkia rintapumppu... toistaiseksi olen lypsänyt käsin ylimääräisiä maitoja pois. Kärsin ns. suihkutisseistä eli maitoa suihkuaa välillä niin että siihen meinaa tyttö ihan tikahtua. Vähän on auttanut kun olen syöttänyt nyt kaksi kertaa peräkkäin samasta rinnasta ja sitten lypsänyt toista. En ole uskaltanut hankkia sitä pumppua kun pelkään, että maidontuotanto siitä vaan lisääntyisi entisestään...en tiedä, onko kellään kokemusta? Sitruksellako oli pumppauskokemusta?

Kiitos Hobitti77! Tuotakin on tullut yritettyä ja täytynee vieläkin yrittää...

Terkkari kävi eilen kotikäynnillä ja hyvä olikin. Aamulla kun olin niin maassa kaikesta yövalvomisesta ynnä nännien kivuista niin sain taustatukea siitä että kaikki onkin ihan hyvin vaikka poika välillä huutaakin naama punaisena. Painoa oli tullut 12 päivässä puoli kiloa lisää (4450g) ja tämä kaikki äidinmaidolla eli kyllä Touho jotain saa irti vaikka välillä rintaraivareita saakin.

Vaatteista sen verran että kireimmät farkut tuskin menee vielä päälle (en oo myöskään koittanut haarojen istuvuuden vuoksi) mutta puoltoista vuotta sitten kummipoikani ristiäisiin ostamani hame sopii kuin valettu.

jotain muutakin piti kirjoittaa mut sitten toisella kertaa...

Yhteistyössä