Elokuisten 2007 Heinähöpinät ;)

Edie: Minäkin olen kuullut tuollaista paksumista tai napsetta muutaman kerran masusta, yleensä kun vauva liikkuu. Ilmeisesti se "lapsivesienmenopaukahdus" on jotain erilaista, nämä minun paukahduket eivät ainakaan ole saaneet mitään vesiä liikenteeseen...
 
Meitähän on monta huomenna sektioon lähdössä. Täällä lähdetään myös vauvanhakuun heti aamusta :heart: Ja kyllä jännittää täälläkin!!! Toivottavasti on pian hyviä vauvauutisia kerrottava meillä kaikilla. (ja pianhan niitä on, kun elokuu jo kohta alkaa)

Tuota naksumista on kuulunut mahasta mullakin aina kun oikeen kovaa vauva potkasee ja sama oli viime raskaudessakin. Oon tulkinnut sen vauvan nivelten naksumiseksi. Esikoisella vielä synnyttyäänkin välillä napsahti joku nivel jalassa samalla tapaa.

 
Lara83
Tsemppaukset vielä Virtsulle ja Merisimpukalle ja jos joku, joka on myös menossa alkuviikosta sektioon jäi mainitsematta niin :hug: myös sinne :)

Noppis, bongasin sinut tuolta opiskelijoiden pinosta, täällä myös yksi opiskeleva odottaja. Opintoja takana 2 vuotta (tosin pahoinvoinnin takia tämä vuosi jäi aika hiljaiseksi), ja suunnitelmat vielä avoinna sen suhteen suoritanko opintoja ensi vuonna ja kuinka paljon...

Lara83
 
Tsemppiä kaikille huomenna nyytin hakuun pääseville :heart:

Edie ja inom....Meilläkin yx lapsista naksui mahassa ja ne oli vauvan nivelet,jotka paukkui...Ja se kuului ihan hyvin vieressä olijoillekin...

Huominen meneekin mustikoita pakastaessa ja leipoessa teen mustikkapiirakkaa heti tuoreista marjoista :p

a-mam ja lahja

 
Täällä alkaa olle ihmeelliset paikat... Supistellut nyt noin tunnin ajan 5min välein. Nyt nämä on vielä aikalailla hentoja supistuksia, mutta vertaan niitä käynnistyssuppareihin joten en tiedä pitäiskö näistä jo alkaa hermostumaan :eek: Mullahan on edessä myös se sektio ja niinpä nyt ihmettelenkin että kuinkahan kauan minun täytyy näitä suppareita kuunnella ennenkuin lähden 150km päähän synnärille... :/
Samalla ihmetyttää vauvan kova liikkuminen mahassa. Eli muistelisin että kun synnytyssupparit oli käynnissä vauvan liikkeistä ei ollut mitään havaintoa, nyt kuitenkin joka supistuksen jälkeen vauva muljauttelee itseään puolelta toiselle kovalla rytinällä. No tokkopa nämä nyt sitten kuitenkaan on niitä ihka oikeita joten taidan mennä tuonne punkan pohjalle kuuntelemaan näitä vielä tovin.

Seriina ja 36+4
 
:eek: APUVA!! ...jatkoa edelliseen viestiin: 3 senttiä paikat auki ja limatulppa irtos miehen tutkiessa!! Nyt vähän jännittää...Supistelee, mut aika harvakseltaan n. 7-15 min välein. Selkää särkee, supparit lähinnä vaan puristaa ja tuntuu paine pepussa. En suostunut kohdunsuun hierontaan (vauhdittamaan supistuksia), koska se sattuu ja alkoi jännittää tää homma.

Eleonor: Yksityisviestiä voi haluamalleen henkilölle laittaa kun olet kirjautuneena -> klikkaamalla kyseisen henkilön viestissä, nimimerkin alla olevaa pientä kirjekuorta. Omat viestit voi tarkastaa klikkaamalla sivun yläreunan tekstiä "Yksityisviestit".

...Katsotaan menikö arvaukseni (kerhopuolella) oikein ja vauva tulee etuajassa.
 
Täällä ei merkkiäkään synnytyksen alkamisesta. Esikoisen kohdalla mulla tuli kirkasta limatulppaa jo 2 viikkoa ennen synnytystä ja veristä päivää aiemmin. Nyt ei ole näkynyt liman pätkääkään. Alapäähän kyllä vihloo hemmetisti, mitä ei esikoisen kohdalla ollut lainkaan. Nyt kaikki on laitettu valmiiksi vauvaa varten, ja jopa talo tänään siivottu, joten tervetuloa Minimi vaan!

Pääsin tänään vähän hemmottelemaan itseäni. Kävin kaverin kanssa loistavalla paikallisella lastentarvikekirppiksellä shoppailemassa ja sitten thai-ravintolassa lounaalla. Luksusta tästä teki se että kummankin 2v pojat olivat isiensä valvonnassa nukkumassa päiväunia ja meillä oli mukana (minun masuni lisäksi) vain kaverin 3-kuinen tyttö. Kummasti oli rauhallisempaa kun tehokaksikko ei ollut mukana. :LOL:

Nyt vielä puhtaat lakanat sänkyyn ja sitten nukkumaan.

77mm ja Minimi 37+2
 
Onnea kaikille sektioon lähtijöille!!! :hug: :hug:
Itse pelkään että on raskausmyrkytys :eek: Päätä pakottanut koko päivän, paha olo ja nukuttaa koko ajan??!! :/
Onneksi huomenna se neuvola niin sitten saa kuulla mitä tehdään on nimittäin tod.huono olo!!! Tekisi mieli oksentaa... :x
Tietääkö joku mitä oireita r.myrkytyksessä on??

Onkohan muuten Kassu lähtenyt vauvan haku matkaan? :)

Bebes & Muru 36+4 :heart:
 
Bebes: Eikös ne oireet ole juuri päänsärky, valkuaista pississä, vernepaineen nousu, KOVA TURVOTUS/PAINONNOUSU jne...

Mulla myös on naksahdellut jo jonkun aikaa, aluksi elättelin toivoa kalvojen puhkeamisesta mutta sitten kuulin että vauvan nivelet ne vaan naksuu...
 
dokhtar tervetuloa!!!

hemu2, virtsu, merisimpukka onnea huomiseen. kyllä varmasti jänskättää, kohta se vauva on sitten ihan aikuisten oikeasti oikeasti sylissä! hengessä mukana :hug:

laluz meinaatko olla seuraava?!

[/b]pihlajanmarja[/b] peukut on pystyssä tiistaita varten. onnea matkaan sullekkin!

jokohan [/b]niiskuneitiä[/b] saa kohta onnitella vauvelista. toivottavasti siellä on kaikki ok ja pääsee pian kertomaan meille hyviä uutisia.

[/b]hiivasta[/b] mulla todettiin oireeton hiiva alkuraskaudessa, käytin ne gyno puikot ja sen jälkeen olen käyttänyt alapään pesuun lactolinea (saa ihan tavan marketista) ja juonut gefiluspiimää lähes päivittäin.

[/b]ensisynnytyksestä[/b] mulla myös helppo ja nopea!

oma maha myös naksuu, paukkuu ja lorisee. mulla ennen vesien menoa oli myös napsaus, mutta jollakin tapaa erilainen ja ja kuullui alavatsasta. vedet meni kyllä sitten samantien. parina aamuna on muakin supistellut ja sitten on varpuset pyrähtäny pönttöön. muuten ei mitään ihmeitä. olen jopa tehnyt muutamana päivänä pienen kävelylenkin ilman suurempaa tuskaa ja ahdistusta. ruokaa on tehty pakkaseen ja pari piirakkaakin olen saanut sinne pyöräytettyä. että valmista alkais jo olla. anoppi on liian innoissaan tulossa jo hoitamaan mummin virkaa, että tarvii pikkaisen toppuutella. meinaa mennä stressin puolelle, kun ajattelen tänne jonkun hyysäämään ja hössöttämään, kun tulen sairaalasta kotiin. ja kun siihen syntymään voi oikeasti olla vielä kolme viikkoa.

huonosti nukutaan täälläkin, eikä väsyystä helpota nämä iltakukkumiset. mutta iskä pelas lähes koko alkuillan, niin en päässy aiemmin. nyt kuitenkin untenmaille. ainakin hetkeksi...

jari-maija 39+0
 
Nyt on sitten porukkaa jo tosi toimissa! Toivottavasti menee sektiot ongelmitta :flower:
Mies lähti sit töihin neljän viikon loman jälkeen, :'( Heti tuntuu yksinäiseltä! Onneksi on tuo rakas koiruus piristämässä.
Neuvolalääkäri tänään.. jännittää. 3 päivää menny pääosin makoillessa, toivottavasti kivut ja supistukset tehneet edes jotain merkkejä synnytyksen lähestymisestä!!
 
:flower: :flower: Jännittää kyllä aivan kamalasti teidän puolesta, jotka nyt olette odottamassa oman nyytin näkemistä siellä sairaalassa. :heart:

Jokohan laluz on myös mennyt kohti sairaalaa?? Kassustakaan ei ole kuulunut hetkeen...

Tisseistä oli tässä puhetta. Mulla ei oo tullut vielä tipantippaa maitoa. Ei kai se meinaa mitään? siis ettei sitä tule myöhemminkään? Rinnat tosin on todella kipeät.

Minä täällä kärsin taasen karseista selkäkivuista. Mut ei auta... Kaippa nää helpottaa vasta kun Valtsu on maailmassa. :heart:

Tsemppiä kaikille tulevalle viikolle!! Tällä viikolla taitaakin elokuisia poksua aika monta.:)

-May ja valtsu 35+3
 
Kohta lähtö neuvolaan....
Saa sitten tietää miten tämän pää säryn kanssa tehdään!!!
Eilen kyllä ajattelin että jos joutuisin synnyttämään en pystyisi!!!
Oli todella huono olo!! :$

Kaikille Onnea todella paljon jotka jo ovat vauvojensa kanssa sairaalassa!!! :hug: :flower:
Kassukin varmaan on jo tosi toimissa kun hetkikin taisi olla otollinen :D
Minulla on myös hoitaja elokuun alkuun mutta sen jälkeen en tiedä kuka tulee kun tarvitsee!!! :/ Se selviää silloin :whistle:

Nyt vaihtamaan vaatteita ja sitten neuvolaan!!!
Pitää vielä tänään keretä työ paikalle hoitamaan muutama työ asia!!!
Vaikka äippä lomalla pitäisi olla |O Se on vaan pakko :headwall:

Bebes & Muru 36+5 :heart:
 
Onnea matkaan kaikille tänään sektioon menijöille! :flower: :flower:

Supistuksista ei tietoakaan ja miehen kesäloma loppuu ihan huomenna. Olisi kiva jos vauva tulisi nyt niin hän saisi jäädä suoraan isyyslomalle!

Tylsää tämmöinen odottelu.

Pinkulla viikkoja tasan 38 tänään, eli kaksi viikkoa pitäisi ainakin jaksaa...
 
Tässä tää viikko nyt tulee, kun elokuu alkaa..ja siellä on jo varmaan Hemun ja Virtsun mussukat maailmassa :D toipumisia vaan äideille!

May86 Älä huoli. Ei sen maidon pidäkään nousta ennen syntymää, siis ei siihen ole mitään sääntöä. Joillain tiputtelee aiemmin, mutta useimmiten se nousee syntymän kälkeen. Niin mullakin esikoisen kanssa ja näyttää niin tekevän nytkin.
Täällä tulee säännöllisiä supisteluita päivisin mutta lopahtaa yöksi.Taitaa vain pehmitellä paikkoja. Vauva on kyllä jo senkokoinen että potkut tekevät kipeää ja väliin en tiedä onko kysymys suppareista vai siitä, että vauva työntää väenväkisin jotain kohtaa esim alaspäin. Suppari tuntuu meinaan aika samanlaiselta mutta enemmän aaltomaiselta.
Päivät on kyllä tylsiä kun ei oikeen uskalla mihinkään lähteäkään enää näitten suppareiden ja kolotusten kanssa. Siellä oli joitain onnekkaita, jotka jaksaa vielä viuhtoa menemään. Mä olen jokapäivä kyllä kävellyt sellaisen pari-kolme kilsaa, mutta kyllä se tuntuukin ja penkeille on pakko käydä levähtämään välillä.
Keksiskös joku elokuisista jonkun kivan "ketjuleikin", jota vois tässä ajanvietteeks harrastaa... :LOL:

Hyvää viikkoa ja suppareita ilmaan :whistle:
 
may -86: Mulla ei esikoista odottaessa kasvanut kuppikoko yhtään, eikä herunut maitoa tippaakaan. Nousi maito sitten kertarytinällä synnytystä seuraavana päivänä ja sitä kyllä riitti hyvin, tosin alku oli sellaista jatkuvaa tissuttelua. Tätini neuvosta join aina vesilasin ennen imetystä. Imetin yli vuoden.

Ensisynnytyksestä: Mulla oli kanssa suht helppo. Synnytyksen kestoksi merkattu 3h 15min, josta ponnistusvaihe 15min. Tosin olin jo edeltävän yön sairaalassa. Mulla imetyksen aloitus oli paljon kivuliaampaa kuin synnytys... tissit kun turpos B:stä DD:hen hetkessä ja nänninpäät meni rikki. Se vain vahvisti päätöstä pitkästä imettämisestä. Kun kerran alun kärsi, niin en aivan heti viitsinyt lopettaa :kieh: , kun se kuitenkin noin muuten helppoa ja vaivatonta hommaa oli. :)

-Capri ja Tiitiäinen 36+4-
 
turvotus on nyt niin hurjaa, ettei saa edes käsiä nyrkkiin kunnolla saati sitten puristettua! :x oikein 5 nakkia rivissä. ihan kauhea olo ku ei oo voimia kädessä. nlassa otan kyllä asian esille, kunhan sinne tunnin päästä meen.
ja huolestuttaa, kun vauva ei ole liikkunut heräämisen jälkeen ollenkaan.. tai sitten en vain oo keskittyny oikein tunnustelemaan liikkeitä. joten seuraava liike onkin tuonne sohvalle makoilemaan ja masua ja asukkia tökkimään.

Pilkettä toi ketjuleikki on hyvä idea.. tosin mulla ei vain tuu mitään mieleen :D

yopa ja pellervo 37+1


lisätty jälkeenpäin; no hätä! vauvalla nyt hikka, eli henki kulkee. :heart:
 
-ja zemppiä mahakkaiden loppumetreille!

-Voi Niiskuneiti83, kunhan selviät kotiin ja muutenki urakasta kuulisin mielellään minkälainen tilanne sulla oli kun menit käynnistettäväksi!?

*Ihana että sulla oli niin inhimillinen lekuri että suostui, vaikka onhan sulla viikkoja enempi ku mulla.

Kävin keskiviikkona neuvolassa ja terkka sanoi et nyt viet lapsen hoitoon ja lähdet suoraan synnärille, kanavaa ei jäljellä ja viis senttiä auki. meinas et kyllä se sieltä tulee kun kalvot puhkastaan.

Oon valvonut supistusten kanssa enemmän ja vähemmän reilut neljä viikkoa ja pari viimeistä viikkoa on alkanu ottaa jo voimille tosissaan. Kun päivät pitäis vielä pysytellä vuoden ikäisen menijän perässä. ja kunto on ihan pohjalukemissa sen parin kkn makaamisen jälkeen.

no keskiviikkona en kuitenkaan viel menny ku tuntu ettei ne kuitenkaa ala millekkää, eilen sitte alko olla mitta ihan täys ja soitin ja kerroin mikä on tilanne ja että synnytys ei ole käynnissä, mutta neuvolasta komenneltiin jo keskiviikkona tulemaan että kalvot puhkasemalla sais vauhtia ja varmistelin vielä et alkaisko ne puhkaseen kalvoja tms antaan vauhtia.

-joo, onhan sulla viikkoja (38+2) tarpeeksi ja hyvin auki et tuu vaan, kyllä se onnistuu jne plaa plaa.

no helpotuksen huokaus ja pakkasin kassin ja lähettiin...

vastaanottava kätilö tekee tutkimukset plaa plaa, ja pää kallellaan ilmoittaa ettei synnytys hänen mielestään ole käynnissä |O ,
-ei niin, jo sen soittaessaki sanoin mutta luvattii että suurella todennäköisyydellä voitais antaa vähän vauhtia asialle.

-käynnistämisellä on aina omat riskinsä ja näin sunnuntai-iltana me ei aleta ihan millekkään, kun muutenkin nihkeästi suhtaudumme käynnistelyyn.

Okei, koitin selittää tilannetta ja ihmettelin et miksi puhelimessa ollu tyyppi puhui ihan muuta. en olis edes tullu jos ei ois sanonu et voidaan auttaa.

no kätilö kysyy lekurilta, se irtoaa vasta kolmen tunnin päästä leikkurista, eikä ole minkäänlaisten käynnistely-yritysten kannalla.

sit se haki sen puhelimeen vastanneen kätilön ja siinä käytävällä minä sitte kuuntelen märy kurkussa kuinka vauvalla ja äitillä ei ole mitään hätää ja sillon ei käynnistellä piste. ihan oikeasti sen tarvi ääneen ilmoittaa se piste, jotta ymmärrämme että lause päättyy :LOL:

ja vielä kaupan päälle luento kuinka mun pitäis olla tyytyväinen ettei mulla ole lääketieteellisiä syitä alkaa käynnistelemään koska siinä on niin suuret riskit.

varmaan ks akkeli olikin tutustunut papruihini, heh. Siellä kun niitä lääketieteellisiä syitä on kyllä.

tai ehkä on ihan tervettä kun hermokivut raastaa roppaa aina ja valvottaakin aika paljon, siihen supistukset jotka pitävät lopuista huolen. Sitä en tiedä tällä hetkellä johtuuko hermotuksen vaurioista että kävely on hankalaa ja koivet meinaa pettää vai painaako tuo lapsukainen sopivasti mutta lopputuloshan on yks ja sama kuitenkin.

No nukkumaan minut pitää kuitenki saada ja noin haetaanpa unilääkettä kas tässä. sitte kysyy olenko käyttänyt lääkkeitä ja muistanko nimia ja annoksia, okei kerron mitä muistan, -ei niitä saa käyttää raskausaikana!! niinpä, ja nekään ei tehoa, saati ne gramman paramaxi annokset joita tämä tätönen tyytyväisenä tuo jonku unilääkenapin seurana.

nyt pitäis hommata lähete äitipolille ku just lopettanu sielä käymästä ja mennä sinne "valittamaan vaivojaan".

sanoinki illalla siel sairaalas et omaa tyhmyyttähän mie tässä tilassa oon enkä siitä voi enkä aio teitä syytellä mutta teillä on keinot auttaa nyt kun tilanne on mikä on, mutta kätilö meinas et on sulla keinot, mene pesemään saunaa siitä!

luuli vissii et makaan reporankana päivät. teen kyllä niin paljon ku pysty mutta ku ei kai sitä mahottomia jaksa jos ei nuku, ainakaa niitä saunanpesuja kontata

:ashamed:

no ehkä minä kuulun sitte kategoriaan laiskat ja malttamattomat ja koitan jollain tekosyyllä saaha vauhtia ku ei enää jassa oottaa :saint: :kieh:

sorry vaan, tämä oliki valitusten valitus mutta nyt kyllä meinaan hajota, ei kiinnosta yhtään mennä samanlaista "pilkan tekoa" kuunteleen äitipolille.

siellä mulla vaihtu koko ajan lääkärit ja muutama oli aivan asiallisia mutta sekaan mahtu myös jotain harjoittelija tyyppejä jotka oli ajamassa kotiin vaikka neuvolasta laitettiin kiireellisenä sinne.

sitten kun pyysin et jos hän vois pyytää toista lääkäriä kattomaan ku ei oikeen täsmää kun neuvolalääkärin mielestä on ihan hätäkäpälässä. okei, toinen lekuri tuli ja suoraan osastolle lepoon ja kortisonia kankkuun. ai, mikä luottamus aina uuden lääkärin ammattitaitoon kun tällaisia osuu kohdalle aina toistamiseen


koettakaaha jassella paremmin ku täällä :)
 
Kotona edelleen...
Eli supparit meni kipeämmiksi illalla, mutta loppuivat sitten yhdentoista aikaan. Nyt on kohtu ihan sairaan kipeä siitä supistelusta ja tuntuu ettei mitään pysty tekemään kun jo supistelee. Pedin petaaminenkin aiheutti kaksi tuskallista supparia! :eek:
Voi niitä muutamia onnellisia jotka ovat tänään nyyttinsä kainaloonsa saaneet, voimia sinne päin kovasti! :flower:
Tänään taas normaali neuvola. Katsotaan kuinka se äidin paino on taas noussut... :whistle:
Seriina 36+5

Tosiaankin, onkohan Kassu jo mennyt tekemään nyyttiänsä ja Laluz ei ole eilisen jälkeen ilmoitellut voinnistaan... =)
 
...eihän tuota voi kuin ihmetellä tuollasta pompottelua ja siihen vielä päälle nenäkästä käytöstä. Olisivat ees pyytäneet anteeksi, että olivat antaneet vääriä ohjeita puhelimitse käynnistyksen suhteen, kun sellastahan voi tapahtua, että työyhteisö onkin eri mieltä ja ei ollut tuo kätilö puhelimessa ihan vissiin nyt kartalla käytännöistä sit. Voi karseeta, voin vaan kuvitella kun on muutenkin huono olo, itku herkässä ja väsy niin sitten tulee tuollasta kommenttia. Mää ainakin olisin ruvennut varmaan parkumaan kuin pikkutyttö.... :ashamed: Ei kuulosta ammattitaitoisilta hoitotyöntekijöiltä
( itekin sos.terv.alalla) tai sitten jotain vanhaa "kaulin" sukupolvea, jotka nojautuu johonkin vanhoihin uskomuksiin että ihmistä pitää karaista. Toivottavasti saat synnytykseen sitten lämpösemmät hoitsut. Niitäkin toivottavasti löytyy. Mulla jos jotain tollasta käy niiin synnytyksen jälkeen soitan kyllä ihan itte ja puhelimella osaston ylihoitajalle ja kerron kokemukset ja jos ei mene perille niin vielä eteenpäin. Tollasta ei saa olla kohtelu. Mrr...
 
ilmoittelen kassun puolesta , hän sai almansa eilen illalla 3080g ja 48cm ... meidän pikkanen perhe toivotteleepi hänelle tuhannesti onnea ja huomenna käyn vaavia kurkkimassa... :heart: joskos oma kroppa huomais että miksi sitä ollaan näin pyöree :LOL: ja alkais pikku hiljaa jo supistelemaan ja valmistautumaan synnytykseen..
t.nirzu rv36 vasta
 
Tuosta törkeästä käytöksestä hoitohenkilökunnan puolelta.. Kuulemma OYS:sissa asioihin saa vauhtia kun ihan suoraan uhkaa jollain potilasasiamiehellä.. Että tutkitutetaan asiat sitten hänellä että onko menetelty oikein jne... Minä ainakin olen sen verta suorasanainen että jos joku asia ei miellytä, niin sanon suoraan!! Ei tarvitse heidänkään arvailla että mitähän mahtoi äiti tuolla piikillään tarkottaa.. Ja synnytys valmennuksessa sanoivat että kätilön voi vaihtaa vaikka kesken leikin, jos ei toimeen tule!! Se on parempi vaihtoehto kaikkien
kannalta... Kaikkien kanssa ei vain voi tulla toimeen!!

Omaa (*).. voi ihan hyvin.. Kovasti möyryää ja liikkuu, supistelee harvoin, hikoiluttaa ihan hulluna, turvottaa-tottakai ja seksi ei saa ainuttakaan supistusta aikaseksi!!! :LOL: Että tässä ois vielä 4vkoa huoletta matkaa jäljellä!!

Onko Öykästä havaintoa? Sillähän oli joku käynnistys kikka ja aiko tulla kertoon jos se toimii...eipä oo näkyny!! :heart:

Tea ja PoikaniTarmo 38+1
 
zamppa
Kassulle onnitteluja! :flower:
Itseä täällä myös jännittää, että koska se lähtö oikein tulee kun välillä supistelee oikein urakalla ja välillä taas on niin hiljaista että. Rasittavaa, alkais jo!!
Kyllä sitä oman jo haluais kainaloon malttamattomana ja kade olen niille jotka jo omansa ovat saaneet. Olisihan se helpompaa (ehkä) jos joutuisi sektioon tai käynnistykseen niin tietäisi jo päivämäärän koska alkaa tapahtua. Mutta eipä tässä muuta voi kuin odotella ja yrittää itse edistää asiaa.
Harmittaa kun piti menneen viikonlopun häätkin perua joihin olimme ilmoittautuneet, kun viime viikolla oli niin vaivalloista olla, että ajateltiin ettei lähetä ajelemaan eestaas suomea kahden päivän takia. Tietenkään viikonloppuna ei sitten mitään kummempia tapahtunut ja nyt harmittaa :| .
Onnea kaikille joilla sektio ollut tänään ja toivottavasti kaikki menee/on mennyt hyvin.

zamppa 37+5
 

Yhteistyössä