ELOKUISET LEIJONANPENNUT 2009 - helmikuussa

Vaavitar, ei kai punktio maksa tai maksaa sen poliklinikka käynnin verran. Täällä on mielestäni 2 jotka ovat käyneet, EjaV ja hmm nyt en muista. Onko sinulla niitä lukemia, miten isot oli niskaturvotus ja veriseulan tulos? Vääriä hälyytyksiä on paljon, muistakaa se! Pidetään peukkuja ja tsemppiä mihin ikinä päädyttekään.

tuu-tikki ja menninkäinen 11+2 (ultra tortaina)
 
Alkuperäinen kirjoittaja VV06:
Ja napakorun annan olla niin kauan ku on siedettävän näkönen:) Viimeks taisin pitää yli 20 viikolle asti ja hyvin meni synnytyksen jälkeen takasi:)
Vau! En mä ole edes unelmoinut, että saisin korun vielä takaisin samaan reikään. Pitääpäs laittaa korvan taakse tuokin asia. :)

Onnea kaikille ultrassa käyneille. :heart:

Tsemppiä vaavitar!

Mandy ja nappula 14+1

 
Alkuperäinen kirjoittaja Mandy81:
Alkuperäinen kirjoittaja VV06:
Ja napakorun annan olla niin kauan ku on siedettävän näkönen:) Viimeks taisin pitää yli 20 viikolle asti ja hyvin meni synnytyksen jälkeen takasi:)
Vau! En mä ole edes unelmoinut, että saisin korun vielä takaisin samaan reikään. Pitääpäs laittaa korvan taakse tuokin asia. :)

Onnea kaikille ultrassa käyneille. :heart:

Tsemppiä vaavitar!

Mandy ja nappula 14+1


mä pidin napakorua viimeks vähän yli 20 viikolle.maha vaan oli kasvanut siinä vaiheessa jo niin paljon,että pienet punaiset jäljet tuli korusta, sen pois oton jälkeen. samassa reiässä on koru nyt,mutta tällä kertaa aion ottaa viisaampana vähän aikaisemmin pois.
aika yksilöllistä varmaan tuo =)

ajatar&vempula 13+3
 
Alkuperäinen kirjoittaja ajatar:
Alkuperäinen kirjoittaja Mandy81:
Alkuperäinen kirjoittaja VV06:
Ja napakorun annan olla niin kauan ku on siedettävän näkönen:) Viimeks taisin pitää yli 20 viikolle asti ja hyvin meni synnytyksen jälkeen takasi:)
Vau! En mä ole edes unelmoinut, että saisin korun vielä takaisin samaan reikään. Pitääpäs laittaa korvan taakse tuokin asia. :)

Onnea kaikille ultrassa käyneille. :heart:

Tsemppiä vaavitar!

Mandy ja nappula 14+1


mä pidin napakorua viimeks vähän yli 20 viikolle.maha vaan oli kasvanut siinä vaiheessa jo niin paljon,että pienet punaiset jäljet tuli korusta, sen pois oton jälkeen. samassa reiässä on koru nyt,mutta tällä kertaa aion ottaa viisaampana vähän aikaisemmin pois.
aika yksilöllistä varmaan tuo =)

ajatar&vempula 13+3
Mä taisin ottaa napakorun kanssa pois edellisessä raskaudessa jotain 20++ ja ei todellakaan ollut ongelmaa laittaa korua takaisin... Päinvastoin reikä oli venynyt aikalailla ja koru oli aika löysässä jonkin aikaa... Oli alkuun vähän kurjan näköinen, mut kyllä se sitten siitä...

Lenan 14+0
 
Tervehdys helmikuun pinoon...ja Mandylle kiitos pinon ylläpidosta!!!

En olekaan hetkeen ehtinyt kirjoitella...oon yrittäny silti lukea juttuja. Niin samanlaisia kokemuksia monella.

Pahoinvoinnista...oon jostain syystä selvinnyt ilman pahointia. Painoa on tullut noin kilo ja sekin jo silloin joulunaikaan, joten en tiedä onko raskaudesta. Maha näkyy hieman..iltapäivisin tosin turpoo niin, että housut alkaa kiristämään. Kohta tarvii käydä ettimässä ainakin kokoo isommat housut.

Mulla on vasta ens viikolla np-utra, oisin saanu varmaan jo aikasemminkin, mutta halusin aamuajan, jottei tarvii kesken työpäivää lähteä haahuileen muualle. Jos ultrassa on kaikki hyvin, niin sitten pitäs kait kertoilla jo töissäkin...saapi nähä mitä tuumaavat..Muuten ollaan kerrottu vasta vanhemmille ja muutamalle kaverille.

Muhun iski kuume& flunssa eilen :( ..ei kivaa...tänään ollu kuumetta yli 38 astetta..mitään ei jaksa tehdä..ei oikeen ees nukkua.. Toivottavasti menis nopeasti ohitse.

Mullakin napakoru ja olinkin miettinyt miten sen kans pitäs toimia..olkoon nyt sitt niin kauan, kun hyvältä näyttää! :LOL:

Innaliina rv 12+4
 
Hitto, mua on alkanut pelottaa, että miten hel*etin iso musta tulee, kun nyt jo maha kauhee pallo :LOL: Onko muilla millaset mahat (tahtois nähdä..*vinkvink*)

Huomenna pksahtaa viikot ja alkaa 16. rv :)

Liitteenä tän päivän otos masuasukista niin voitte kauhistella tuotta pömppöä :D



Outiko 14+6

 
Oman masuni kokoa voin vertailla outiko:n masuun, Meillä on aikaslailla saman kokonen masu, vaikka mulla viikkoja vähempi! En vaan tajua miten tää on nyt yhtäkkiä näin iso :D Eikä pelkästään iltaisin, vaan myös aamuisin. Mies onki pari kertaa kyselly, että ettet vaan odottais kaksosia :LOL: Tietääkseni en odota, ainaki ekassa ultrassa näkyi yksi. Eihän se tietenkään varmaa voi olla, mut voihan masu tosiaan olla iso vaikka pienillä viikoilla ja mistä sitä tietää miten pitkällä sitä olenkaan oikeesti. Sen näkee sit viimestään np-ultrassa.

Vaavitar Pidetään peukut ja varpaat pystyssä, että kaikki olisi hyvin. Voimia sinne! :hug:

Mukavia ultrakuulumisiakin on :)

Eipäs tässä tainnut sen kummempia ollakaan... Jos siirtyis töllön ääreen.

mertsu 11+3
 
Hei kaikille palstalaisille. Mukana ollaan vaikka pimennossa on oltu muutama viikko. Väsymys ja pahoinvointi otti vallan ja jäin sairaslomalle. Nyt kolmas saikkuviikko menossa ja alkaa helpottaa. Perjantaina on np-ultra, sinne saakka jännätään.

nyt viikkoja 11+1, omppuli ja öttiäinen
 
en ole pitkään aikaan tänne kirjotellutkaan..
Minut saa poistaa listoilta..
Meillä oli 26.1 np-ultra jossa meidän pienen sydän ei enään sykkinytkään. :'(
Viikkoja olis pitänyt olla sillon 12+1, meidän vauvan alku vastasi viikkoja 8, sydänäänet kylläkin kuultiin neuvolassa viellä 8.1 eli viikoilla 9+4(?). Sanoivat siellä että sikiö kutistuu keskenmenon jälkeen.

Jouduttiin sitten tekemään lääkkeelinen tyhjennys kun pieni oli kuitenkin niin sinnikäs kaveri ettei itsestään halunnut pois tulla.
Sairaalassa sain sitten (ma) ensimmäisen lääkkeen joka valmisteli sikiön pois lähtöä. Sain kotiin lääkkeet joilla tyhjennys tapahtui keskiviikkona.
Kaikki ei kuitenkaan mennyt ihan putkeen vaan torstaina nousi kuume ja tulehdusarvot ja jouduin viellä sitten sairaalaankin ja laittoivat mulle siellä antibioottia suoneen.
Nyt taas kotona ja fyysisesti olo on jo hyvä mutta vielläkin kaikki se kauheus itkettää ja surettaa.
Olin kuitenkin jo niin monta viikkoa odottanut ja ajattelin että kun raskaus viikkojakin jo niin paljon ettei siellä ultrassa ainakaan tollasta asiaa tulis vastaan..

Kaikille teille odottajille paljon onnea matkaan!! :heart:
 
Voi kun surullinen uutinen Anwi, koittakaa jaksaa :hug: ...rupes ihan itkettään. Sitä luulis tässä vaiheessa jo olevan paremmalle puolella, mutta en ole itsekään varma, että kaikki menis hyvin..ens viikolla vasta ultra. Toivottavasti ei saada täällä pinossa enää ikäviä uutisia..alkais jo riittää..

Outiko sulla on kyllä toosi hieno maha..itellä on tuohon verrattuna vain pikku alamahapömppö =)

Joo joudun vielä tämänkin päivän kärvistelemään kipeenä kotosalla...tylsää..varsinkin, kun tää konekin lähtee miehen mukana töihin...:( Ei voi teillekään kirjoitella...Tarvii vissiin hommata itelle läppäri, ennen äitiyslomaa.

Innaliina rv 12+5
 
Anwi Voi miten kamalaa, paljon voimia teille... :'( Sitä tietenkin aina toivoo parhaita mahdollisia uutisia vaikka niihin huonoihinkin olisi jossain määrin varautunut :hug:

Vaavitar Täällä peukut pystyssä että kaikki olisi ok!

Outiko Aivan mahtavan kokoinen masu sulla, kyllä itselläkin jo pömpöttää mutta ei ihan vielä tuossa määrin =) Miten noita kuvia muuten saa lisättyä tähän tekstin joukkoon? vois itekkin laittaa jossain vaiheessa masukuvan =)

Jeppis & Pikku-Papu 13+4

 
tää heräs puol 6 ekan kerran nälkään jatkoin sinnikkäästi unia vaan ja heräsin puol 8 sit uusiks.. :D mies oli töihin lähössä ja kerroin sille kamalasta unestani.. näin unta viime yönä et mies sanoi mulle ettei paljon enää välitä ja tykkä musta et just sen verran vaan et voi vielä just mua pussata ja halata... :whistle: itkuahan siinä väännettii ku tollasesta unesta heräs.. meinasin miestä mennä sohvalta herättelee ku nukahti sinne yöllä et tykkääthän sää musta.. :LOL: aamulla kerroins ille sit juu tuosta ni sain mää yhen 40pusua ennen ku se töihin läks.. ja kerto vielä et lopeta tuollasten ajattelu et sulle ei tuu ku paha mieli ja itku taas.. :D oon määki..

esikko on ruvennu nukkuu ku unelma ei yö heräilyjä taas enää olleskaa.. tänää ajattelin tehdä kettumaiset ja lähtee tutti pullot pois.. vien varastoon odottaa tätä seuraavaa, keittelen ne sit ja ostan uudet tutit ni menevät varmasti hyvin sit vielä.. turha kai se on koko pullo satsi uusiks ostaa.. meillä ei o enää juotu pullosta muuta ku ihan satunnaisesti,ajattelin et jos jonku kaks pulloa jätän hätvaralle, muut pois.. tutti on myös jätetty pois,et sitä ei saa ku unille enää..

mun maha on kans mieletön pallo.. :LOL: en osaa myöskää liittää kuvaa tänne, mut tuolla irc galleriassa mulla on kuvia jos joku haluaa siellä kurkkia.. ilmoittakaa vaan ni lisään sit listalle et näkyy.. ei ole kaikkien näkyvissä ne kuvat siis..

nua on ruvennu närästää oikein urakalla..ei ole kivaa.. :ashamed: esikosta oli sama ongelma.. eilen kauhistelin et vauvan sydänäänet löytyy tuosta melkee navan korkeudelta.. :whistle: hoomen olis sit np-ultrakin sitten..

ostelin tuossa mamma vaatteitakin eilen ja tänää vielä jatkoin,yhdetkää omat farkut ei mene kiinni enää.. mulal kyllä tosin aika tiukkoja ollu ja matalia et johtunee siitä..

sellaisia meille.. palataanhan taas... ja kertokaas joku kui saatte noita kuvia näkkyy tänne.. jos en ite osaa ni voisin tonne profiilii laittaa masu kuvan sit..

peikko ja asukki 11+5 :heart:
 
Täälä kaikki ennallaan. Pahoinvointi on osittain poissa.)))

Outiko et ole ainut... mulla kans maha iso.(yritän illalla laittaa tänne.)
Mulla on vielä häät 28.3 ja musta tuntuu että en tällaisessa kasvussa mahu mun häämekkoon.
Se on vasta kauheeta.... :(

Anna ja kirppu 15+4

 
Halauksia anwille. Kurjaa, kun sait tuollaisia uutisia. Koitahan jaksaa. :hug:

outiko Mulla ei todellakaan ole vielä noin söpöä masua kuin sulla. Sanoinkin miehelle, että meidän baby varmaan seisoo pystyasennossa tuolla masussa, kun ei oikein pullistele ulospäin. Toki ihan alkuraskauden masuun verrattuna nykyinen on hieman pyöreämpi. Voisin myös yrittää illalla laittaa tänne kuvaa.

Paranemisia teille, jotka joudutte sairastelemaan. :heart:

Mandy ja nappula 14+2
 
Pahoinvoinnista ja finneistä: Täällä viä jatkuu pahoinvointi ja väsymys. Sais alkaa kyllä pian loppuun ku tuntuu ettei saa oikeen kunnolla mitään aikaseksi. Mä en pystyny peseen edes pyykkiä ku mulle teki niin pahaa puhtaan pyykin tuoksu!! :LOL: Vaihdoin tuossa sit pesuainetta niin uskaltaa mennä jo pesuhuoneeseen. :D
Finnejä on tullu aikas paljon. Ärsyttää ku ei ole koskaan ollu huono iho, edes teininä. Ohimo ja leuka on yhet pahimmat paikat ja sit viä rintakehä. Tosi nättiä ku tuossa tissien välissä on finnejä! :LOL:

Pikaista paranemista niille, jotka on kipeenä. Muistakaa syödä vitamiineja ja käydä pihalla! :wave:

Kendi ja vaavi 10+5
 
Voi anwi... Halaus sinne ja kauheasti voimia. Minun edellinen raskauteni päättyi keskenmenoon kun tasan 10 viikkoa oli kulunut, ja alkio oli vain kuusiviikkoinen. Ekassa ultrassa sain kuulla uutiset. Keskenmeno oli spontaani ja aika helppo, sulla on ollut kyllä rankempaa.

Muistan että itse kävin tapahtunutta mielessäni melkein koko ajan monta viikkoa. Selitin sitä välillä puoliääneen kuin jollekin vieraalle ihmiselle, hirveän tarkkaan, miltä tuntui ja mitä tapahtui. Sitten se vähitellen väheni, ja kuukausi keskenmenovuodon loppumisesta tein taas positiivisen raskaustestin. Ja tässä sitä ollaan, ainakin perjantaina sydän vielä sykki kun viikkoja oli reilut 11. Että kyllä sinne tyhjään kohtuun vielä muuttaa uusi asukki jahka paikat on siivottu ja kyynelet vuodatettu :heart:
 
anwi :hug: ei ole sinulla ollut kivaa.
Maaria -76
minullakin oli keskenmeno samoilla viikoilla ennen keskimmäistä lasta,ja plussa heti seuraavasta kierrosta. Ennen tätä raskautta oli varhainen keskenmeno ja välissä yhdet kuukautiset.
outiko ohhoh mikä masu =) minä voi laittaa kuvan joskus viikolla 19 kun tämä ehkä alkaa näkymään.. Ensimmäisessäkin raskaudessa maha tuli näkyviin viikolla 24 eikä farkut enää menneet jalkaan. Ja esikoinen oli 3710g syntyessään että ihan kivankokoinen pötkylä siitäkin tuli.
Tänään oksensin aamukahvin. Taas tulossa samanlainen pahoinvointi kun viime kerralla,alkoi myöhään ja kesti melkein loppuun asti. Minä kun kuvittelin että pääsen tällä kertaa helpolla. Vaikka pientähän tämä on kun lukee toisten kokemuksista.

Ja vähän galluppia: Oletteko jo ajatelleet ehkäisyä synnytyksen jälkeen? Vai saako heti tulla lisää lapsia? =) Tämä on minulle kyllä viimeinen raskaus. Olen vähän koettanut ottaa selvää pääsisikö jo sterilisaatioon vaikka ikää ei ole.
Meillä on jo talo täynnä lapsia kun on omia,miehen ja yhteisiä.
Luin uudesta menetelmästä nimeltä "Essure" joka on helpompi tehdä kuin perinteinen tapa. Täytyy kysellä neuvolassa lisää.


Ezmeralda ja ötökkä 13+1 vapaapäivää viettämässä
 
no juu mä en sit onnistunu vaihtaa edes profiiliin kuvaa :LOL: kettuilee mulle nää vehkeet.. yritetääs nyt sit laittaa linkittämällä kuva tähän.. eli...


rv11+5 aamulla otettu kuva.. iltasi pönpöttää kahta kauheemmi sit..


tässä o eka otos jolloin viikkoja oli 10+5

mulal tuo maha pullahtaa nopeeta näkyvii ku kohtu etiepäin kallellaa, positiivista siinä se et mun ei tarvii vielä ravata veskissä ku ei paina rakkoa..

jeee onnistu siis... :D

ehkäisystä mulel ei sovi sairauden takai mikää hormoonallienn ehkäisy joten mä laitatan kupari kierukan heti tän synnytyksen jälkee sit.. meille ei ole lapsia lisää tuloillaa.. ehkä sit joskus ilta tähti vielä mut katsotaa.. mies jo uhkas et hän käy katkasuttaa piuhasa,ettei tuu toista tälläistä ylläriä sit heti perää.. :LOL:
 
Ihania masuja jo joillain näkyvissä! Itsellä ei näy vielä mitään. Ei se ehkä näykkään niin herkästi kun tuota pömppistä vähän jo muutenkin... Ehkä ei sitä itse huomaakkaan niin herkästi kun tulee tuota mahaa tuijoteltua sen verran, ehkä sitten ku se alkaa oikeesti kasvaa. Mulla olis eka ultra ens tiistaina. Vähän jännittää onko siellä masussa pikkuista. Toivotaan että on ja kaikki hyvin!
Musta tuli sitten perjantaina rouva:D Vatsa vähän oli ikävästi turvoksissa loppuillasta ja se näkyi, mutta ei se mitään.

Isot halit ja voimia kaikille huonoja uutisia saanneille! :hug:

Jenzka 11+0?
 
anwi, minullakin tuli ihan kyyneleet silmiin, kun luin mitä on tapahtunu :'( Voimia!! :hug:


Mä varmaan otan synnytyksen jälkeen e-pillerit. Ei ole ainakaan tarkotuksena, et tulis sit vähään aikaan lisää lapsia. Munki mies sano et käypi katkasee piuhat :LOL:
Ei vaan, saattaahan se sit joskus jonkun vuoden päästä sit olla et halutaanki viel yks lapsi, mut nyt ainaski tää lapsiluku riittää, kunhan tää syntyy :) Ja jos sattuu et joskus vauvakuume ottaa taas vallan, niin jos vaan suodaan meille vielä yksi, niin ei siinä mitään. Mutta näillä näkymin kyllä tää lapsiluku riittää.

Mun pitäs alkaa ottaa kuvia masusta... Ja vois sit laittaa tänneki, jos osaan...

Nyt ruvettava syöttämään pikku ukkelia ja lähtee sit ennen kolmee hakee neitiä kerhosta.

mertsu 11+4 Ps. Huomenna ultra :D
 
Anwille isoja :hug: :hug: On se kamalaa menettää lapsi tuossa vaiheessa. Onneksi silloin sillä on jokin syy, miksi se pois tulee.

Tuu-tikki Niskaturvotusta oli jonkin verran, ei liikaa, mutta rajoilla. En enää muista, kun tuli sen verran surullinen olo, että puolet kätilön sanoista meni ohi. Rajana normaalille turvotukselle pidetään n.2,9mm, vähän riippuen kätilöstä ja paikasta (näissäkin on ollut eroja). Shokki se aina on, jos omalla lapsella voi olla joku hätänä. Mies sai sitte tuta kyllä sen, ettei ollut paikalla. Tästä lähtien hän tulee mukaan neuvoloihin, lääkäreihin, ja kaikkiin ultriin. Piste. Yhtälailla se on miehen aikaansaannos tämä lapsi. :LOL: ja hormonit hyrrää..

Nyt oon selvitellyt tuota lapsivesitutkimusta ja soittelin sairaalaankin. Eli kaikille "pakosti asiasta kiinnostuneille"; jos punktioon on syy, eli kätilö/lääkäri sen suosittelee riskien perusteella, lapsivesipunktio maksaa vain poliklinikka-käynnin. Eli meillä täällä 26,50euroa. Muutenhan tällainen punktio on kallis juttu. Enkä kylläkään kenellekään suosittele sen takia, että haluaa tietää vauvan sukupuolen. Ja muutenkin kannattaa keskustella tästä monien kanssa, tai ainakin oman miehen, kätilön ja lääkärin. Meille tuli punktio-aika nyt maaliskuun alkuun. Kerron kyllä sitten tunteet ja mietteet ja mitä siinä tapahtuu, jos joku haluaa tietää. Monillehan punktio tehdään esim.rv 32-36, ja tarkastetaan keuhkojen toimivuus tms. Mutta silloin usein vauva otetaan sitten pian pois sektiona tms. Alkuviikoilla tehdessä keskenmenon riski kasvaa n.0,5-1%. Mutta riskin otamme, koska lapsestamme voi tulla täysin koneissa elävä vuodepotilas (riippuen kuulemma joistain kromosomeista), enkä sellaista lapselle halua.

Onnea kaikille hyville tuloksille! Ja tsemppiä niskaturvotukseen menijöille, ottakaa mies mukaan!
 
Mulle on tämä sikiöseulontojen etiikka kyllä noussut nyt oikein ykköskysymykseksi kun odottelen sitä NT-ultrakutsua (kuulema ultraus on ensi tiistaina, soittelin ja kyselin kun aikaa ei ole kuulunut) ja mietin että minkälaiseen tutkimukseen haluan osallistua, mihin olen valmis osallistumaan, millaiseen en halua osallistua ja miksi. Ja mitä jos ja kun mieheni ja minä olemme eri linjoilla tässä asiassa. Ja hirveästi mietityttää että mikä se on ihmisen elämän arvo, missä se on ja voiko sitä ylipäänsä kukaan määritellä. Ja että mitä oikein merkitsee synnyttää ihminen, että mitä Khalil Gibran tarkoitti kirjoittaessaan että "Sinä olet jousi josta lapsesi lentävät kuin elävät nuolet, ja kun taivut jousimiehen käden alla taivu riemulla". Että minä en päätä kuinka paljon taivun, minun on vain oltava valmis taipumaan, ja luottamaan siihen että minut on luotu tarpeeksi vahvaksi kestämään se taipuminen.

Hmm... ja jos tästä laskeutuisin alas sfääreistä... synnytyksen jälkeen ehkäisyksi varmaan käytetään imetystä ja sitten kortsuja - tai sitten ei mitään. Katsotaan nyt. Olen sen ikäinen että toinen lapsi saa kyllä tulla nopsaankin.
 

Yhteistyössä