ELOKUISET LEIJONANPENNUT 2009 - helmikuussa

mua jäi ihan hirveesti mietityttää toi mun ultra homma, eilisen illan sitä pohdin ja pohdin ja tippa linssissä mietin et voiko vauva olla pikkuisempi jo nyt sen takai kun poltan edellee jne.. :ashamed: miehelle itkua väänsin et mää tahon oikeesti päästä noista muutamastakin röökistä eroon nyt nopeesti.. :eek: en tiiä... on ni kurja olo kaiken tuon takia taas... :( :'(

ruokahalusta on kohdillaa täälläki mut en enää ylensyö niko vielä ehkä 4viikkoo sit tein... :LOL: viisastunu et syö sen verran et nälkä häviää.. ei tuu kilojakaa ni paljon liikoja sitten.. ;) mulal onneks ei mee mikää roskaruoka alas muuta ko pizza ja sitäkin harvoin vetelen, makeeta ei juurikaa tee mieli, et enempi veteln suolasta jotai pientä...

jaa se olsi lähettävä vapauttaa esikko tosta syöttiksestä, ku pulputtaa tylsyyttä tuossa pöydän päässä... :wave:

peikko ja sintti 11+0/11+2/12+0 :LOL: joku noista kai... eka taitanee olla viralline..

Meillä oli tänään eka neuvola, jossa todettiin, että paino on ihan vähän lähtenyt käsistä, nyt +5 kg... O-ou. Mutta muuten kaikki hyvin ja pikkuisen sydänäänetkin saatin kuuluviin, syke oli 170! Kiva kiva, siellä on joku elossa ja vetää aerobiciä! :heart:

Pahoitteluni, Anwi ja Pikkukakkonen21. Voimia teille molemmille! :'(

Lymypiilo rv 11+1

Minäkin yritän pitkästä aikaa kirjoitella kuulumisia :) Pahoinvointi on onneksi nyt alkanut helpottaa ja maanantaina olisi tarkoitus palata töihin kuukauden saikun jälkeen. Tipassakaan ei ole tarvinnut viikkon käydä ku nesteet on alkanut pysymään sisällä. Keskiviikkona oli neuvola, meidän pikkukaveri on kyllä niin vilkas :saint: taas heilui kuin mikäkin ultrassa, eikä saatu sydänääniäkään kuulumaan ku ehti aina vaihtaa paikkaa :D Mutta hyvin kaikki oli muuten, sydämen tykytys kyllä selvästi näytöllä näkyi. Ens torstaina olisi nt ultra, niin saadaan mekin sitten tarkempi aika siitä LA, kun neuvolassa meinaavat että kaveri on pienempi mitä viikot ( Nyt tasan 12+0, neuvolan ultrien mukaan n. 10+2.) Tosiaan paljon vaihtelee nuo käytännöt, mulla on ihan neuvolassa ultrattu jo kolme kertaa.. ihan kiva =) Paino on tippunut 4kg tuon oksentelun myötä ja iltaisin maha on jo turvoksissa :) Itselläni on ylipainoa mutta kun tuonkin verran paino on tippunut ja vertaa sitten siinä suhteessa tuota mahaa..Mies yritti yhtenä iltana etsiä kaveria ja oli varma että löysi sen,meinasi olla naurussa piteleminen.. Ehkäisystä täällä on ollut puhetta, luulen että me jatketaan kortongeilla niinku tähänki asti, ei olla vielä edes ajateltu milloin seuraava lapsi, kunhan nyt tästä ensimmäisestä selvitään kunnialla, mutta ainakaan minulla ei lukua ole tarkoitus yhteen jättää ;) Mutta nyt happihypylle, oikein ihanaa viikonloppua kaikille :heart:

Mulla löyty myös ultrassa Myooma, eivät ne siitä oikein muuta sanoneet ku että ei ole vaarallista nyt. Koosta ei ollut puhetta. Kysyn ens viikolla siitä kun mennään uudestaan sinne istukkanäytteeseen.
Oli tosi raskas työpäivä. Oon alkanu tosissaan miettiä että kuin kauan sitä jaksaa tehdä noita potilasnostoja ja hoitoja.

Voimia kaikille huonoja uutisia saaneille. :'(

aniit ja taneli 12+0

Sissihullu82:
Minulla myös herttakohtu. Yksi syy ehkä siihen miksi esikoinen oli perätilassa ja ehkä myös villi arvaus siihen miksi toka syntyi yllättäin vk 35. Nämä ovat vain heittoja lääkäreiltä, mitään faktaa noissa ei ole. Mitään muuta syytä etsinnöistä huolimatta kuitenkaan kuopuksen syntymiselle aikaisin ei löytynyt. Söpöähän se sinällään on omata sydämmenmallinen kohtu. :)

Mun ei tarvinnut töissä kertoa työkavereille, pomo möläytti uutisen kaikelle kansalle kun olin lähtenyt ultraan. Ei se mua haittaa, vähän naurattaa, mut en ollut näet kieltänytkään kertomasta. Kerroinkin jo tosi aikaisilla viikoilla pomolle, koska työkuviot oli muuttumassa, olikohan vk 5, eihän se sitten ajatellut että sitä tarttei salailla. :) Huvittavaa, kun mun oma äitikään, saatikka anoppi, siskot, suurin osa kavereista ei vielä tiedä, mut kaikki uudet ja vanhan paikan työkaverit kylläkin ja vähän naapuri pisteidenkin naiset. :) Onneksi ei ollut ultrassa häikää; tuulimunaa tai keskenmennyttä. Ei naurattais kyllä korjata kaikille tilannetta.

nyt lasyen haluun päiväkodilta, kerkesin tässä käydä postit lukemassa koneelta ja laatikosta töistät tultua. Viikonloppuja!
tuu-tikki ja menninkäinen 11+4

Gallup perjantaille: Kuinka moni on pitänyt raskauspäiväkirjaa?

Itse en ole pitänyt, mutta päätin aloittaa. On se mukava myöhemmin lueskella, milloin on tuntunut ensimmäinen potku jne. Vaikka kai sen muutenkin muistaa =) Mutta muutenkin voisi laittaa ylös, millaisia tuntemuksia ym. raskauden aikana on.

Jeppis & Pikku-Papu 13+6

Heippa kaikille :heart:

Soittivat äsken Hesasta. Kromosomeista ei löytynyt mitään, ainoastaan molemmilla pikkusilla oli aivotyrä arvot koholla, pikkuset ovat identtiset niin sen takia molemmilla arvot koholla, vaikka toisella se ilmenee. Lääkäri oli aika varma että tyrä on kyseessä. Oon niin helpottunut. Ensi viikolla Hesaan ultraan ja kattomaan pikkusten vointia. Oulussa tehdään kaksosille toisen keskeytyksiä solmimalla toisen napanuora...sellaista vaihtoehtoa pitäis nyt miettiä :/
Ihanaa ajatella et pikkuset on identtiset <3 Oon niin onnellinen siitä, että kromosomeissa ei löytynyt mitään.

Pika raportointinnin ajattelin tehä :) pahoinvointikin palasi taas parin päivän tauon jälkeen ja masu kasvaa. Voisinkin yrittää kuvan laittaa loppuun :)

Emmi ja Tinttanat 16+6

EijaV: Ihanaa kuulla että asiat on kromosomien osalta kunnossa :heart: . Varmaan te saatte kaiken mahdollisen informaation asiasta ja vaihtoehdoista jotta osaatte tehdä oikean päätöksen. Netistä löytyy myös informaatiota, aivotyrä on kai englanniksi encephalocele ja kaiken maailman tukiryhmiä ja tarinoita löytyy aiheesta =) .

Vedän vähän sanojani takaisin että en mäkään tukiryhmiä ihan tuolla sanalla löydä. Oireet kai voivat olla niin laidasta laitaan että elämä voi olla joko tosi vaikeaa tai aika normaalia.

Täällä on ainakin aika hyvä tietopaketti: http://www.chw.org/display/PPF/DocID/35469/Nav/1/router.asp

Mutta varmaan lääkärit osaavat vastata kysymyksiin. Mua itseäni vaan jotenkin helpottaa jos olen vähän lueskellut etukäteen niin osaan ainakin vähän paremmin miettiä kysymyksiänikin etukäteen... :) Mutta netistähän tosiaan löytyy ihan mitä vaan, että silleen vähän kriittinen pitää olla :whistle:

Raskauspäiväkirjasta kyllä mä oon tuossa pikkusen kirjotellu tuntemuksia tuolta neuvolasta saatuun vihkoseen. :D Onhan se sit hauska lukea jälkeen päin lueskella ja jos vaikka joskus tulee enempi lapsia niin saa vertailla et millaset on ollu tuntemukset. :)
Ihanaa kun on tullut uusia jäseniä!! :)

Raskauspäiväkirjasta on ollut jo aiemminkin keskustelua, mutta siis joo, minä oon pitänyt melkeinpä alusta asti :)

Vähänkö kiukuttaa, kun neuvolasta anettaan niin ristiriitasia tietoja. Mulle sanottiin sieltä, että voin mennä siihen toiseen verikokeeseen (trisomia) sit viikoilla 15.-16. ihan millon parhaaksi näen. Että lähete on laitettu tuonne näytteenottokeskukseen. No näytteenottokeskuksesta sanoivat, että neuvolan täytyy määrätä joku tietty päivä, milloin se koe otetaan :kieh:
Täytynee ens viikolla soittaa neuvolaan ja kysyä asiasta. Mulla kuitenkin alkaa jo ke. 17. raskausviikko nii sit onki jo liian myöhästä.

Ihanaa, kun on viikonloppu. Lähetään miehen kanssa mun porukoille viikonloppua viettämään.

Outiko 15+2

Joo, mä sain tarpeekseni tuosta dopplerista. Eli jos jotakuta kiinnostaa moinen laite myyn sen pois hintaan 35?. Toimii kyllä, mutta mä en jaksa itseäni stressata tuolla vehkeellä... Tälläinen mainos tähän väliin. Jos kiinnostaa, laittakaa yv:tä.

Hei EjaV! Olipa hyviä uutisia ja jos tämän linkin http://fi.wikipedia.org/wiki/Aivotyr%C3%A4, lyhyen kuvauksen lukaisee läpi niin itse ainakin huokaisisin helpotuksesta. Tosin eihän ne lääkärit varmoja olleet ja juuri sehän se tylsää onkin kun moni asia on arvailujen varassa kun vauvaa kohdussa tutkitaan. On niitä erehdyksiä varmasti vaikka kuinka, että asiat on ok ja varmasti paljon niitäkin että kerrotaan pelin olevan menetettyä ja todellisuudessa niin ei olisikaan.

tuu-tikki ja menninkäinen 11+4

EjaV Onnea hyvistä kromosomiuutisista!

Raskauspäiväkirjasta,en ole nyt pitänyt sellaista mutta tilasin yhden johon aion täyttää jotain kunhan alkaisi tapahtumaan.. Monen lapsen äitinä voin sanoa että kaikki unohtuu! Tai ainakin menee sekaisin minkä lapsen kohdalla olikin mikä juttu. Esikoisesta muistan että tunsin ensimmäisen potkun katsoessani melrose place sarjaa telkkarista keskiviikkoiltana kello 21.15 mutta ei hajuakaan millä viikolla tapahtui! :LOL: Sitä en ollut kirjoittanut muistiin.
Tänään on alkanut tavalliset housut ahdistamaan vaikka vatsaa ei vielä näy. Painavat alavatsaa ilkeästi,on kai siirryttävä väljempiin.
Äsken katselin jo turvakaukaloita netissä,menee oikein pää sekaisin kun niitä on 1000 mallia.

Niin ja uusille tervetuloa :flower: :heart: kiva saada lisää odottajia samaa pinoon,meitä on jo tosi monta,tulee vielä liukuhihnasynnytys. Edellisten kohdalla on ollut rauhallista sairaalassa ja sain pitää kätilön ihan omana.

Ezmeralda ja ötökkä 13+3

Skippasin sitten ihan suosiolla toisen yövuoron putkeen. Aamuyöstä tuli töissä tosi heiko olo ja päätin siinä samassa, että turhaan en yövuroilla itseäni ala kiduttamaan. En myöskään saanut päivällä yhtään nukutuksi ja koko päivän on ollut huonohko olo. Ruokakaan ei ole juuri maistunut. Onpas sekin nyt sitten testattu, ettei yövuoroja enää mulle, kiitos.
Nyt nukkumaan.

Yötä kaikille :) Täällä vielä valvotaan, oon juminu koneella jo varmaan muutaman tunnin, huuto.net koukutti :/ Pitäs olla jo unten mailla, huomenna ois siivouspäivä ja ei parane puolille päivin maata ku ois tarkotus kaupungillaki käydä ennen siivousta.
Mut minkäs teet ku teki niin mieli katsella kaikenlaista tuolta...

Raskauspäiväkirjasta Minä kirjoittelin edellisen raskauden aikaan päiväkirjaa odotuksesta mut nyt en ole alottanu. Oon miettiny et kirjottelisko vai ei...
Olenpahan tuossa vaan muuten vain vertaillu lukemalla miten meni edellinen alkuraskaus tähän verrattuna :)

Jos nyt lähtis vetää sikeitä :wave:

mertsu 12+0 POKSPOKS !! :) :heart:

Pahoittelut keskenmenneistä raskauksista, nyt jo nimet unohtui, kun oli niin kovasti tullut tekstiä. :'(

EjaV oli saanut hieman iloisempia uutisia pitkästä aikaa, kaikkea hyvää sinne!

Ja luonnollisesti tervetuloa kaikki uudet!

Kyselyitä on ollut,
Mulle voi työntää kierukan samantien jos ja kun elävän vauvan saan, tällä kertaa aion nauttia yhdestä vauvasta ilman hermojen repimistä ja pahoinvointia ja toisaalta kyllä Taimi voi olla meidän viimeinen lapsukainen, tosin ikää vasta kohta 31 vuotta joten voihan se mieli muuttua matkalla :LOL:

Itse kävin myös jo sokerirasituksessa ja kaikki oli hyvin, yksi huolehtimisen aihe vähemmän =) ainakin toistaiseksi.

Ja paljon on ollut puhetta sikiön ja raskausviikon vastaavuudesta, itse löysin netistä hienon käyrän joka näytti keskiarvon ja normaalihajonnan kullekin viikolle, normaalihajonta näytti olevan melkein 10 mm yhden raskausviikon sisällä. Ikävä kyllä en nyt löytänyt sitä kun en laittanut mieleen edes hakusanaa jolla sen löysin. Mutta yritän vielä myöhemmin uudestaan. Ja tämän jälkeen lääkäri vielä puhui, että mittauksiin vaikuttaa niin moni asia, ettei yksittäinen poikkeava mitta tarkoita välttämättä mitään muuta kuin mittavirhettä :p

No juu, neuvolassa siis käyty, paino oli tippunut 2 kg, hb oli 143, verenpainen ok, sydänäänet ei kuuluneet, mutta kuten meidän lafkan ultra myös doppleri on aika antiikkinen. Mutta th kurkkasi ultralla ja siellä Taimi kiepoi akselinsa ympäri ja taputti tahtia itselleen :heart:
Ens viikolla tarkastetaan syke dopplerilla, taitaa olla terveydenhoitaja olla hermona kuten minäkin, kun edellinen päättyi kuten päättyi. Vertakin välillä tuhruttaa, ilman sen kummempia syitä, katsotaan nyt kuinka kauan mun hermo tälläistä kestää. Että milloin olen vaatimassa ylimääräistä kunnollista ultraa vai jaksanko odottaa rakenneultraan joka on maaliskuun loppupuolella. Mistä tuota verta riittää kun hemetoomaa ei pitänyt enää viimeeksi olla |O

Mutta nyt tarjoilemaan ruokaa perheelle, terkuin,

Unicco ja Taimi rv 14+3

Aivan hirveä uutinen Pikkukakkonen. Keskenmenoja olen itsekkin saanut lukemattomia mutta että tuossa vaiheessa keskenmeno on varmasti jotain aivan kauheeta, koska sitä on alkanut suunnittelemaan tulevaa äitinä ja sitten kaikki sortuu. Lohtu-ja voimahalit ja myös Anwille :hug:

Mandy81: Minä en käynyt veriseulassa koska me ei oltais saatu 100% varmaa tulosta koska tämä masuasukki on saanut alkunsa tosiaankin koeputkihedelmöityksellä ja lääkäri sanoi että se saattaa sekoittaa/antaa väärän tuloksen. Mulle vois lisätä että mulla on poikaolo.

EjaV: ihanaa että oli ihania uutisia :heart:

Ehkäisystä: Meillekin saa tulla toinen vaikka heti perään jos vain luoja suo mutta en usko että ihan luomusti tulee joten en turhaan ota ehkäisyä.

(.) täällä on voitu muuten hyvin paitsi armoton väsymys ja tuo väsymys selittyi sitten neuvolan lääkärikäynnillä ku mulla oli laskenut hemoglobiini 132:sta 104:n mutta eivät aloittaneet rautalääkitystä vielä koska sormesta otettu näyte ei ole niin luotettava kuin verikoe joten maanantaina verikokeisiin ja tiistaina sitten vasta saan tietää että aloitetaanko rautalääkitys. Tekis mieli aloittaa jo itse omin päin ku tuntuu ettei pysy enää yhtään hereillä. Olen alkanut jo suunnittelemaan vauvalle huonetta ja päädyin nalle puh-teemaan =) Rakenneultraan varasin jo ajan ja se ois maaliskuun 23.päivä johon on vielä tosi pitkä aika.

Tässä vielä mun masukuva joka on otettu tasan viikko sitten

Koirakin näköjään halunnut kuvaan mukaan :LOL:

nasu + rakas masuasukki 14+4

Rasvauksesta : Mä oon rasvannu masua, rintoja pakaroita ja reisiä jo muutaman viikon. Mulla on Body shopista ostettua Cocoa (kaakao) rasvaa. Myyjä sanoi, että rasvaa kannattaa alkaa käyttämään heti aamuin illoin. No ehkä en ihan joka päivä ole muistanut, mutta usein kuitenkin.
Myös luontaistuotekaupat myyvät raskausarpien ehkäisyyn tarkoitettua voidetta.

Möhkis ja Leppis 13+3

Vaavitar kyseli rasvauksista. Minä tunnustaudun etten ole rasvannut yhtään millään ja nyt kolmas raskaus. Eipä sillä ei ole tullut raskausarpiakaan. Ne vain toisille tulee ja toisille jää tulematta, Ehkä erikoistököteistä voi olla apua.

Mikäs ehkäisy kysely se vielä on vastaamati.
Meillä on luomuehkäisty 15 vuotta. hyvin on toiminut. jokainen muksu on sitten saanut alkunsa ekasta tai tokasta yrityskierrosta. Aikoinani kokeilin pillereitä ja ne ei sopinut, vaikka olivat jotain "kevyitä", itkeä pillitin jne. En ole halunnut sen koommin kokeilla mitään hormonaalista. Katsotaan sitten mitä tehdä kun lapsiluku olisi täysi...

tuu-tikki ja menninkäinen 11+5

mä käytin kans tota bodyshopin kaakao voita sitä stiksiä ekan kohalla eikä tullu yhen yhtä arpea jos ei lasketa tota julmettua sektio arpea.. :LOL: sitä ajattelin ostaa nytkin .. tähän asti oon ihan niveaa vedelly masuun ja natusania...

dopplerin käyttäjät :attn: ooteko havainnu et doppler ei toimikaa kaikilla rasvoilla?? kokeilin sellaista ihan aloe vera jotai rasvaa ni ei tee muuta ko suhisee.. :whistle: nivealla ja natusanilla ei moista ole... mikähän se oli toine rasva millä en myöskää saanu ku kohinaa aikaseks...

peikko ja sintti 11+1

Rasvauksesta Mä oon kans rasvannu jo usean viikon ajan masua ja rintoja joka ilta suihkun jälkeen. Rasvana on ollu Oriflamen joku vartalovoide. Ajattelin ostaa baby oilia seuraavaksi. Jostain kuulin, että se olis hyvää masulle.

Ehkäisystä Varmaksi ei olla vielä tätä asiaa päätetty, mutta itse haluaisin olla käyttämättä mitään ehkäisyä synnytyksen jälkeen. Olen 27 ja esikoinen nyt tulossa, joten saa tulla sisaruksia vaikka heti perään. Pitää tuota miestä vielä varmaan vähän pehmitellä ajatukselle. Hän aina sanoo, että mä elän liian pitkälle ja että pitäis osata nauttia nyt tästä ensimmäisestä. Mutta kun eihän se seuraavakaan siinä heti ole, vaikka pian tärppäiskin. :)

Mandy ja nappula 14+5

Yhteistyössä