ELOKUISET LEIJONANPENNUT 2009 - heinäkuussa

Lääkärineuvolakuulumisia 36+3!

Paino +223g/vko, Paino tällä hetkellä 68,2kg ja tullut tähän mennessä siis reilut 8kg.
Verenpaineet 115/70
Hb 114 (hieman nousuunnassa jo)
SF-mitta 32
Pissa puhdas
Vauva RT ja syke 140
Kohdunsuu oli sormelle auki, mikä oli melkoinen yllätys itselle ottaen huomioon ettei minkäänlaisista harkkasuppareista tietookaan, eli jotain on silti tapahtunut =)

AARGH, mulla lohkes alasivuhammas tosi pahanoloisesti juuri ennen neuvolaa kun otin sisun suuhuni. Se lohjennut osa on vielä paikoillaan mutten oikein uskalla syödä sillä puolella mitään ettei se lähde lopullisesti irti :headwall: Ei sitä juurikaan särje mutta pakko mun on saada särkypäivystykseen silti aika että saan sen kuntoon ennen kuin synnytys tulee vastaan, sen jälkeen en todellakaan halua miettiä mitään lohjennutta hammasta :/

Jeppis & Pikku-papu 36+3
 
Kävin tänään kolmannessa ultrassa jossa tehtiin paino-arvio joka oli 2717g ihan normaalin kokoinen viikkoihin nähden (35+4). :) Paljonkos muilla on ollut toi paino-arvio?

Lisäksi sain mukaan ihania 4D-kuvia :heart: toinen on niiiiiin suloinen niissä, ihan äitinsä näköinen kun pulloposket omistaa :) Hyvä verrata sitten noita kuvia että onko yhtään samannäköinen.. :D


 
Alkuperäinen kirjoittaja SpringSummer:
Äh, pengoin näitä sivuja edestakaisin, kun muistelin että ainakin unikuu108 ja iinaZ kommentoivat harsovaippojen taittelua, että mikä on testaamalla todettu hyväksi taitteluksi ja mistä ne ohjeet löytyvät. En muista kommentoiko joku muukin aihetta, sillä en löytänyt enää noita kommentteja :/ Jos jaksatte, niin voitteko laittaa uudestaan. Vaikka vauvoilla on eroja, olis kiva kuulla mikä taitto on ollut hyvä vastasyntyneellä. Meillähän ei ole juurikaan mitään valmiina, niin mä tietysti aloitan järjestelyn jostain taittamisesta... :D
Sivulla 16 on linkit ja vinkit. Kiva kun voitiin taas jotenkin auttaa! :)
 
Onko kaikille tehty tuo Paino-arvio?? Mulla oli jo 2vko. sitten viimeinen lääkäri, eikä mulle ainakaan siellä lääkäri arvioinu painoa:( Eikä kyllä ole koskaan aiemmissakaan raskauksissa arvioitu....
Millä perusteella sitten tuo arvio tehdään??

Muuten olo samanlainen, eli suppailee ahkeraan edelleen.... Huomenna lähdet. Hesaan koko perheen kanssa ja ollaan oikein yötä. Katsot. mitä lasten kanssa keksitään tekemistä siellä. Sen johdosta siirsin huomisen neuvola-ajan pe.

Mä en taida oikein vieläkään tajuta että kohta meillä on sitten kolme lasta :whistle: Iltaisin olen jopa ruvennut kelaamaan, et mitä jos kaikki ei menekään synnytyksessä hyvin tai jos mulle tai vauvalle sattuu jotain synnytyksessä
:snotty: :ashamed: ? Ei mulla aiemmin ole tälläsia ajatuksia ole ollut... Noh, tulevaahan ei kukaan tiedä, onneksi :|

Hellu ja Walma 34+6
 
Luettu taas monta sivua. :) Kävin just terveyskeskuksessa, kun ollut päivän oksettava olo.. Ja jo viikon verran ollut alaselässä semmosta menkkamaista jomotusta. Lisäksi tuntuu, niinku pitäis mennä ulostamaan, semmosta painetta siis sielläkin päin. Tänään on sitten supistellutkin (tosin kivuttomasti) useaan otteeseen. Eipä osannu siellä hoitaja muuta, kun laittaa aamuksi mulle verikokeita, ja pissanäytteen pyysi tuomaan, josko ois pissatulehdusta. Itse kyllä epäilen tuota, mulla on ollut ennen raskautta monta pissatulehdusta, eikä nyt ole mitään samoja oireita.. Onko muilla ollut tuota menkkamaista jomotusta alaselässä? Mistä on johtunut? Verenpaineet ei ole oikeastaan koholla, ehkä ihan vähän, kun minulla tavallisesti ollut melko matalat. Tavallisesti ollut n. 105/65-75 ja nyt 117-124/71-75, kun just mittasin.. Anteeksi omanapaisuuteni, vointi on vaan melkoisen huono..
 
Tuntuu että nuppi hajoo ihan justiinsa !!
Tuntuu että vielä vaikka mitä pitäisi tehdä ja ostaa.
Harmi vaan kun mies on meistä se jolla on rahaa, ja on sitä mieltä ettei mitään tarvitse hankkia enää, tai jos jotain vauvallekin vielä pitää ostaa niin minä voin ne sitten ostaa.

Lisäksi täällä pitäisi siivota ja tiskata, mutta en itse oikein uskalla noiden supistusten takia jotka pahenevat heti kun yritän jotain tehdä.
Periaatteessa kyllä toivoisin että vauva syntyisi jo, mutta kuitenkin olisi parempi jos vielä muutaman viikon pysyisi tuolla mahassa.
Ja tästäkös meillä sitten riidellään...
Mies jaksaa vähintään kerran päivässä sanoa melko syyttävään äänensävyyn että " kaikki astiatkin on taas tiskissa" tai "kauhee kuinka paljon täällä on koiran karvoja"

Siis suoraan ei sano että mun pitäisi siivota, mutta kun päivittäin toteaa kovaan ääneen että kun pitäisi tehdä sitä ja tätä, niin kyllähän siitä nyt tyhmempikin tajuaa että tarkoittaa sillä että MINUN pitäisi ne asiat tehdä.

Tässä yksi päivä sain jonkun ihme hermoromahduksen ja aloin vaan itkeä ihan hysteerisesti, enkä osannut kuitenkaan sanoa syytä miksi itken.
Nyt pelottaa että mitä jos saan sellaisia "kohtauksia" vielä sittenkin kun vauva on syntynyt, niin miten sitten pystyn huolehtimaan vauvasta ???

Ja meillähän puhuminen ei auta yhtään mitään, tai auttaa se aina hetkeksi, mutta sitten taas pahenee...

Anteeksi vuodatus, mutta nyt vaan taas tuntuu siltä ettei jaksa enää.
Eikä tänään ole edes ollut mitenkään muuten huono päivä.
:headwall:
 
Hei.

Painoarviota mulle ei oo vauvasta tehty minkäänlaista :( Kysyin terkalta viimeks et oliskohan sellasta mahollista saada missään vaiheessa niin paineli vähän mun vatsaa ja sano että "no kai se sellanen normaalikokonen on..". Mulle näitä päteviä ihmisiä sitten osuu kohalle ihan urakalla..

 
Kikka89, en voi muuta sanoa kuin kovasti jaksamisia! Ei ole helppo tuo teidän tilanne ollenkaan. Saisitkohan mistään apua tilanteesi tai pääsisitkö johonkin juttelemaan jollekin?

Outiko, mulla esikoisella piti loppuraskaudesta siirtyä jo ihan imetysliiveihin ku kaarituelliset painoi ja urheiluliivit oli jo liian pienet jne. Nyt olen vielä voinut kaarituellisia pitää, vaikkakin iltaisin se hengittäminen on jotenkin tosi raskasta ja tukalaa, on niin ylhäällä tuo masu.

Vauvan syntymäpainoarviosta, mullekaan ei ole sellaista edes tehty! Kun ei välttämättä ole edes sitä lääkäriä tämän terveysasemien sulkujen vuoksi, mikä on ihan uskomatonta...Siis mulla on vaan ollut se alkupuolella ollut lääkärikäynti. Tosin olihan mulla nuo äityspolikäynnit tässä välissä, joko lääkärillä tai kätilöllä...Mutta niin siis niitäkäkään ei ole enää moneen viikkoon ollut ja tosiaan painoarvioo ei oo tehty. Kai sen sitten ihan vaan neuvolatäti tekee???

Nipsu 34+1
 
Alkuperäinen kirjoittaja Nipsu -81:
Vauvan syntymäpainoarviosta, mullekaan ei ole sellaista edes tehty! Kun ei välttämättä ole edes sitä lääkäriä tämän terveysasemien sulkujen vuoksi, mikä on ihan uskomatonta...Siis mulla on vaan ollut se alkupuolella ollut lääkärikäynti. Tosin olihan mulla nuo äityspolikäynnit tässä välissä, joko lääkärillä tai kätilöllä...Mutta niin siis niitäkäkään ei ole enää moneen viikkoon ollut ja tosiaan painoarvioo ei oo tehty. Kai sen sitten ihan vaan neuvolatäti tekee???
Mulla ihan sama juttu. Terveysasemalla sulku ja siks ei loppuraskaudesta lääkäriaikaa ollenkaan. Paitsi, että menin valittamaan sitä häntäluutani terveydenhoitajalle, joten huomenna olis sitten päivystävälle lääkärille aika. Jos hän näkee tarpeelliseksi, saan lähetteen äitipolille. Aion kyllä valittaa, että sattuu ihan kamalasti aina vessassa käydessä yms. vaikka ihan näin ei ookaan. Haluan päästä sinne polille ja saada jotain osviittaa vauvan koosta ja omasta synnytyskanavastani. Jotenkin ekakertalaisena ois ihan kiva tietää... Mun mielestä neuvolantätit ei oikein voi minkäänlaista painoarviota antaa.

Mandy ja Aksu 37+1
 
Nipsu -81 kyllähän multa joka kerta neuvolassa terveydenhoitaja kysyy että miten olen jaksellut ( siis sekä psyykkisesti että fyysisesti ) , ja lisäksi kysyy aika usein myös meidän parisuhteesta.
Tai varsinkin silloin aina kysyy että miten meillä miehen kanssa menee jos itse olen jotenkin väsynyt tai joku asia on huonosti tai askarruttaa.
Siellä en kuitenkaan ole ikinä uskaltanut sanoa mitään, tiedän että varmasti sitä kautta saisin ainakin keskustelu-apua ja mahdollisesti sitten kun vauva on syntynyt jonkun kotiin välillä auttamaan.

Jostain syystä vaan pelottaa, koska siellä kuitenkin tiedetään meidän taustat ( mun masennus, syömishäiriö yms... ) ja miehen päihdetausta.
Siis pelkään sitä että joudutaan sitten johonkin "erikoistarkkailuun" ja meidät leimataan "huonoiksi vanhemmiksi" .

Se kyllä vielä entisestään pahentaa tilannetta kun välillä tuntuu että jotkut oikein odottavat että epäonnistumme ( kuitenkin entinen perhekotinuori ja entinen nisti )
Siis meidän neuvolantäti on kyllä ollut todella ymmärtäväinen näiden asioiden suhteen, eikä oikeastaan ole erikoisemmin ottanut taustojamme puheeksi, mutta sitten esim. oma sosiaalityöntekijäni ( jälkihuollosta) oli heti sitä mieltä ettei tästä voi tulla yhtään mitään, ja lisäksi entinen neuvolalääkärini vihjaili vähän siihen suuntaan että ehdottomasti tarvitsemme erityistukea/järjestelyjä.

Minä sitten taas haluaisin ensimmäistä kertaa elämässäni normaalin perhe-elämän ilman mitään sosiaalityöntekijöitä ja muita keille joutuu selittämään jokaisen liikkeensä.
Tietenkin jos oikeasti näyttäisi siltä että apua tarvitsisimme niin ottaisin sitä vastaan, siis jos vauvan kannalta se olisi tarpeellista.
Haluaisin kuitenkin yrittää selvitä ilman ulkopuolista apua, ja luoda lapselle ihan normaalin kodin ja perheen.
 
iltaa..
käytiin tänään hakemassa "uusi"pesukone tai käytetty se on ja kirpparilta siis ostettiin.. mutta on kyllä paljon uudempi kone kun mitä meilllä oli.. ja huutonetissä samanlaisella koneella ostaheti hintana 500e ja me ostettii 80e.. hmm outoa.. ihan hyvin näyttää toimivan, tyhjänä nyt pyörimässä.. ihanaa kun pääsee pesemään tuon pyykkivuoren pois kun entinen kone irtisano ittesä joku aika sitten..
mulla neuvolakortissa 10 käyntiä joista pari ultra käyntiä (np-ultra ja toinen rakenneultra)..
mulla on nyt viikon välein neuvola, huomenna siis taas neuvola.. mmullekaan ei olla tehty tuota vauvan syntymäpainoarviota.. :|
täällä myös maha korkeella ja ahistaa kylkiluihin.. mutta vointi kuintenkin pääasiallisesti hyvä, sohvalta nouseminen on käynyt aika myllertämiseksi.. :LOL:
itse olen tykännyt aina veikkailla tuttaville mahanmuodosta vaavin sukupuolta.. mulle on veikkailtu taas kumpaakin mahanmuodon perusteella... että saapi nähdä.. ehkä laittelen joku päivä kuvaa tänne vaikka noita kauneusvirheitä (raskausarpia) on tullutkin vaikka olen rasvaillut.. :ashamed:
onnea täysiaikaisuuden täyttymisestä, ainakin mandyllä oli.. =)

piritta ja moggulaa 35+3
ps. sain tänään vihdoin ja viimein gracon autobaby kaukalon huudettua huutonetistä hintaan 56e.. ihan edukas mielestäni ja rahanmenoa kun ei voi estää...
 
Vihdoin alkaa olla nyt kaikki hankinnat tehtynä, pieniä tilpehöörejä myöten (rintakumit, imetysliivit, harsot yms). Melkoisesti otti kyllä shoppailu voimille, muutaman tunnin jaksoin ostoskeskuksessa pyöriä ja sitten jalat oli ihan tönkkö turvoksissa ja selkä huusi ave Mariaa.

Ostin myös tarvikkeet isän yllätyspussiin; pieni pullo vsop konjakkia, sikareita, uuden isän kirja, sisu-pastilleja, korvatulppia, Muumipappa muki, energiajuomaa... Tarkoitus on piilottaa pussi vaatekaappiini ja kun "homma on hoidettu" ja tuore isukki lähtee laitokselta kotiin pyydän kurkkaamaan kotiin tultuaan kaappiin...

Itselläni on onnekseni tosi ymmärtäväinen ja huolehtiva aviomies. Olen todella pahoillan niiden puolesta, joilla asiat ei ole yhtä hyvin, tukea ja turvaa kun kaipaa erityisesti näin raskaana, kun tunteet on pinnassa ja pahamieli tulee tosi herkästi.

Ei kai kellään sentään odotusaikana ole parisuhteessa asiat ollut näin huonosti?
http://www.youtube.com/watch?v=TYyO0zvOPzM

Huomenna poksutaan täällä täysiaikaisina

Tikru 36+6



 
Aivan loistava oli toi video !!!
Tosin jotain yhtäläisyyksiä kyllälöysin siitä tähän meidänkin tilanteeseen :ashamed:
Ja ihan pakko oli laittaa toi linkki facebookiin, saa nähdä vetääkö mies jonkun vesimeloonin nenäänsä jos ajattelee että oli jotenkin vihjailua...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tikru70:
Ostin myös tarvikkeet isän yllätyspussiin; pieni pullo vsop konjakkia, sikareita, uuden isän kirja, sisu-pastilleja, korvatulppia, Muumipappa muki, energiajuomaa... Tarkoitus on piilottaa pussi vaatekaappiini ja kun "homma on hoidettu" ja tuore isukki lähtee laitokselta kotiin pyydän kurkkaamaan kotiin tultuaan kaappiin...

Itselläni on onnekseni tosi ymmärtäväinen ja huolehtiva aviomies. Olen todella pahoillani mm. Kikka89 puolesta, että kaikilla ei ole asiat yhtä hyvin, tukea ja turvaa kun kaipaa erityisesti näin raskaana, kun tunteet on pinnassa ja pahamieli tulee tosi herkästi.
Ihana ylläri miehelle! Itse ajattelin samaa kun en saanut isäpakkaustakaan kasattua vaikka kuinka yritin. Sikarit vaan vaihdan lakupiippuun, mies kun lopetti spadduilun muutama vuosi sitten. Eiks alkossa oo joku Äijä-pullokin? Muistelen nähneeni joskus mainoksessa tai jossain.. Pitänee tarkastaa muistin tila ja hoitaa salaiset hommat (tyttöjen vauvalahjat ja miehen isipussi) ennen räjähdysvaaraa :p

Mun pitää kyllä myös myöntää olevani erityisen onnekas ja onnellinen maailman ihanimmasta miehestä, vaikka pahalle tuntuukin siitä mainita nyt kun toisilla on samasta aiheesta mielipahaa. :ashamed: :(
Meillä on 13 vuotta ikäeroa ja yhdessä on oltu jo 11 vuotta, täysin erilaisista luonteista huolimatta. Ollaan parhaat kaverit, ollaan mies ja vaimo ja ollaan äiti ja isä. Ymmärretään toisiamme ilman sanoja ja molemmilla saa olla omakin elämä vaikkakaan sellaseen ei oo juuri ollu tarvetta kun yhdessä on niin kivaa.
 
tyttönen90 Täällä painoarvio oli rv 37+1 oli n 3,1 kg.

Neuvola/lääkärikäynneistä
Oon käynyt terveydenhoitajalla 7 kertaa ja lääkärillä toiset 7 eli yhteensä 14 kertaa. Huomenna taas neuvola. Niin ja ultrattu on joka lääkärikäynnin yhteydessä....saanut siis katella pikkuista mukavasti :)

Huomenna takasin kotiin :)

outiko 37+6
 
Kylläpä Kikka harmittaa sinun puolesta :( Ymmärrän ihan täysin sen, että haluaisit elää normaalisti, mutta muista myös oma jaksamisesi. Älä vedä itseäsi aivan äärirajoille, ihan vauvankin takia. Hae ja vaadi rohkeasti apua ja juttuseuraa :hug:
 
Just tänään miehen veli kertoi videon pätkästä, jossa on oikea suomainen tuleva isä, joka ei kyllä huomioi vaimoaan lainkaan. Kyseessä oli siis tuo samainen pätkä, jonka Tikru laittoi =) En ollut nähny aiemmin. Oli kyllä kaikessa kauheudessaaan hauska. Onneksi mun mies on toista maata ja tosi huolehtivainen. Tänäänkin on koko päivän siivonnut mun kanssa taloa, ja loppuviikosta aikoo aloitella lasten huoneen remonttia. Mutta on meilläkin vaikeutemme olleet suhteen alkuaikoina, mutta jotenkin luulen, että ne johtuivat miehen omasta epävarmuudesta ja pelosta sitoutua. Kai sitä vaan jännitti. Jaksan kyllä olla joka päivä kiitollinen siitä, kuinka sopivia toisillemme ollaan. Erilaisia mutta sopivia.

Kiitos minunkin puolesta kestoilukokemuksista! Luen niitä mielelläni, sillä omaa kokemusta ei vielä ole. Eilen pesin ison läjän harsoja ja imuja, huomenna pitäisi pestä sisä- ja taskuvaippoja. Villanhoitoaineen unohdin ostaa, joten villavaippahousut pitää käsitellä myöhemmin. Vai onko kellään tietoa, voiko Ruskovillan villahousut vain ottaa käyttöön, vai käsittelenkö ensin?

Eilen oli Kelassa tehty päätös äitiysavutuksesta ja vanhempainrahasta yms. Se varmaan tarkottaa sitä, että mäkin saisin vihdoinkin lähiaikoina äippäpakkauksen. Olen tän vuoden tienannut niiiiiin vähän, että äitiyspäiväraha tuntuu ihan mielettömältä :)

Synnytysasennosta. Meillä oli viime viikolla eka valmennus Kättärin Haikaranpesässä ja siellä oli vähän puhetta noista synnytysasennoista. Ennen sitä jo mietin, että makuuasento ei varmaan ole paras mahdollinen selkävaivoista kärsivälle. Luulen, että haluan kokeilla synnytysjakkaraa. Pitää myös hiukan perehtyä ammeasiaan, sekin kuulostaa ihan mielenkiintoiselta.

Isyyspakkaus. Mä en ole aatellut sen ihmeemmin hommata isyyspakkausta, mutta ajattelin hankkia kaapin kätköihin jonkin hyvän mallasviskipullon miehelleni. Yleensä mies ei raski ostaa itselleen kunnon viskiä ja on ihan onnessaan, jos sellaista saa vaikka lahjaksi. Ja sitä se osaa sitten juoda hartaudella ja makua tutkaillen :heart:

Äitiyspakkaus on siis vielä tulematta ja muutenkin on hankintoja vielä tekemättä. Tärkeimmät on kyllä, mutta kaikkea pientä rintapumpusta ja liivinsuojista kantoliinaan on vielä hankkimatta. Niin ja amme. Taidan mennä viikonloppuna lastentarvikeliikkeeseen tuonne parinkymmenen kilsan päähän ostoksille.

Pitäis varata neuvolalääkärille aika. Se olis parin viikon päästä. Ehkäpä siellä sais jonkinlaisen painoarvion pikkuisesta. Neuvola alkaa nyt olla parin viikon välein, viime viikolla olin ja ensi viikolla on taas. Ens viikolla on myös Haikaranpesässä kätilön tapaaminen.

Nyt painelen suihkuun. Koko päivän olen siivonnut ja järkkäillyt kämppää ja tulipa koluttua tuolla vintissäkin pölyn ja hiirenkakkojen keskellä, yök.

Hyviä vointeja kaikille!

Vuokko 33+1

 

Yhteistyössä