ELOKUISET LEIJONANPENNUT 2009 - heinäkuussa

Tikru Vitsi mikä video, pakko näyttää miehelle valitut palat siitä.. :LOL: :LOL:

Kikka :hug: Muakin harmittaa kovasti sun puolesta. Älä liikaa stressaa sillä että haluaisit elää ilman ulkopuolista apua, sillä varmasti sellainen apu on tarpeen tilanteessa missä oma tukiverkosto on pieni.Yhdyn Vilman sanoihin että muista oma jaksaminen vauvan takia..

Mandy
Aivan ihanan bodyn olit painanut..

Painoarvioista Me ollaan kuukausi sitten muutettu Hollolaan, joten tapaan huomenna ensimmäisen kerran tämän kunnan lääkärin. Lahdessa mulla on tehty kaksi painoarviota tähän mennessä. Sijaislääkärit ei niitä välttämättä tee, koska eivät osaa tehdä niitä luotettavasti. En usko että missään neuvolan terkat pystyvät tekemään kokoarvioita..

Neuvolakäynneistä Täällä käydään viikosta 36 eteenpäin viikon välein neuvolassa..

Kärsiikö kukaan muu hiivasta? Mä en pääse siitä millään eroon.. |O |O Canesten-kuureja on syönyt tän raskauden aikana vaikka kuinka monta ja aina se uusii/ei poistu kokonaan elimistöstä. Hiivaa aiheuttaa mulla alavatsaan paineen tunnetta ja menkkamaista kipua. Onneksi sain huomiseksi ajan lääkärille ton hiivan takia, kun en enää näillä viikoilla uskalla jatkaa lääkkeitä ilman lääkärin tsekkausta. Alunperin mun vika lääkäri ois ollu vasta 38+jotain.. :eek: Nyt onneks sain peruutusajan..

Tänään käytiin tutustumassa synnytysosastoon. TYkkäsin käynnistä kovasti. On nyt jotenkin helpompi miettiä synnytykseen menoa, kun näki ne paikat.. Täällä nuo tutustumiskäynnit lopetetaan säästösyistä tämän vuoden jälkeen eli ei oo itsestään selvyys päästä tutustumaan..

Oli niin paljon tekstiä etten muista mitä kaikkea piti kommentoida..

Aurora 36+2

Tänään sitten sain ensimmäisen varoituksen siitä, että todella vauva on jossain vaiheessa tulossa. Kipeät supistukset alkoi joskus puolen päivän aikoihin ja kestivät tuonne puoli seitsemään asti, tosin välit olivat kohtalaisen pitkät 10-40 min. Siinä sitten tajusin, et mullahan ei oo vielä mitään laitettuna valmiiksi.... :eek:
Huomenna alkaa sitten pyykki rumpa, että sais edes joitain vaatteita pestyä vauvalle. Sit varmaankin pitäis käydä ostamassa vaippoja valmiiksi. Lisäksi miljoona muuta asiaa hoidettavana.

Siitä sitten päästiinkin seuraavaan aiheeseen. Esikoisen kanssa kokeilin kestoja, mutta jäivät hyvin vähäiseen käyttöön. Nyt olis enemmän tilaa, joten varmaankin jossain vaiheessa tulee taas kokeiltua. Alkuun kyllä mennään ihan kertiksillä.
Esikoiselle olen kyllä ajatellut hommata kuivaksi opetteluhousuja, jos onnistui saamaan päivisin vaipattomaksi. Mikään kiire ei tällä kyllä ole, kun ikääkään ei ole vielä kahta vuotta.
Oli äiti tänään aamulla tavattoman ylpeä, kun tuli ensimmäiset kakat pottaan :D :LOL:

Pitäis varmaankin pikku hiljaa mennä nukkumaan...

Siis apua...onko kellekään muulle iskenyt pelko tuosta sikainflulenssasta!?! :wave: Joskus aikaisemminhan siitä oli täällä puhetta, mutta mä olin ihan huoleton silloin. Mutta nyt, kun uutisissakin sanotaan, että: "pääkaupunkiseudun päiväkoteja ja kouluja saatetaan joutua sulkemaan" niin kyllä mulle pelko tuli. Siis lähinnä sen vuoksi, että meijän elokuisten vauvathan on vielä niin pieniä, että entäs jos tauti tarttuu!?! Ja silloin juuri olisi kenties se pahin epidemia alkamassa... :(

Vitsi mikä video. :D nauroin katketakseni.

Vaavitar mullakin on piilarit aina käytössä. Mulla on nää joita saa pitää vaikka kuukauden putkeen ja todellakin meen näitten kans synnyttään. Muutenkaan en oo ottanu näitä pois ku ehkä kerran kuukauden aikana aina. Mun särkee pää silmälasien kanssa, varmaa vahvuudet muuttunu. Pitänee kyl varmaan kuitenki varmistaa terkalta seuraavaks voiko niitä pitää...

Mä ostin tänään auton!! oi että. Vanhahan se on, mut nyt mulla on takaovet ja sinne menee vaunutki heittämällä taakse ku on farmari. Yks huoli vähemmän. :)

Sikainfluenssaa mietin tässä minäkin. Pelottaa kyllä. Mut pakko on sanoo että onneks oon äitiyslomalla ja pakko ei oo mennä esim töihin jos tänne se rantautuis, sairaanhoitaja ku olen. Kivittäkää mut vaan :D mut oon sitä mieltä että nyt pitäs rajottaa ihmisten turhaa kulkemista maailmalla. Työmatkat on eriasia ku lomailut jossain kohteessa tässä tilanteessa. :/ Korjatkaa jos oon väärässä...

aniit 34+4

Pikainen merks merks tähän väliin.. Ja ihaaan nopeat kommentit. :D

Painoarvio, vko 34+2 ja 2,1kg. Syntymäpainoarvio LA:n aikaan, n.3,1kg. Kaikki +/- 300g. Mutta odotellaan sellaista n.3,3kg syntyväksi..

Aurora oon ottanut pari kuuria raskauden aikana, se on heti auttanut supistuksiin, ennen kuuria saattoi supistella useastikin päivässä/yössä. Mutta lääkäri voi reseptillä laittaa "väkevämpiä" kuureja hiivaan, hyvä kun pääset lekurille.

Kikka tsemppiä! :hug:

Vaavitar + tintta ja 35+3 taitaa vielä olla..

Painoarvio mulle ei tehty mitään syntymäpaino veikkailuja.. että vain tuo tämän hetkinen arvio..

Hankinnat täällä alkaa kanssa kaikki olemaan valmiina, sänky tosin pitäisi vielä saada tuotua tuolta 200km päästä.. Tänään keitin pullot ja tutitkin valmiiksi. :)
Amme pitäisi ostaa, samoin kuin vaippoja... Harsojakin varmaan tarvii muutaman enemmän kuin tuon 4kpl mitä pakkauksessa tuli.

Sairaalakassi
kuinka moni on jo pakannut valmiiksi? tai että montako viikkoa ns. etukäteen..?
Mä oon koittanut pakkailla, mutta en oikein tiedä mitä ottaisin mukaan :D Vaikka aika selvähän tuo on :) Vauvalle kotiintulo vaatteitakin olen katsellut mutta en osaa päättää mitä pakata.

Hei

Olisi mukava saada jonkunlainen painoarvio vauvasta. Maanantaina on neuvolalääkäri, jolloin voin ainakin kysyä sitä. Tarvitaanko siihen ultraa? Vai kuinka se tehdään?

Hankinnoista Huomenna pitäisi tulla vähän rahaa, joten voisin käydä ostamassa ainakin ammeen+jalustan... Jos vielä löytäisin sopivan värisen jostain. Vauvansängyn saan siskolta, kunhan se ehtii ostaa niiden keskimmäiselle uuden sängyn. Eli ehkä ensi viikon aikana. Vaunujen malli ollaan miehen kanssa jo päätetty, mutta väri on vielä epäselvä... Brio kombi yhdistelmävaunut teleskooppirungolla, mutta mustat vai oliivi/khaki?! En osaa päättää! Haluaisin käyttää samoja vaunuja myös mahdollisilla tulevilla pikkusisaruksilla. Onkohan tuo oliivi/khaki ihan OUT 2-4 vuoden päästä...? Musta olis varma valinta, mutta jotenkin aika synkkä... Vai?

"Pientä purkamista" Meilläkin parisuhde mahtava, mutta mies keksi ihan ihme riidanaiheen tänään... Ei olisi halunnut antaa mulle autoa, vaan olisi laittanut mut menemään linja-autolla vanhempieni luo... Vaikka mulla oli paljon tavaraakin kannettavana! Sillä on paljon vähemmän tarvetta autolle, kuin mulla (sitäpaitsi auto on mun nimissä...vaikkakin yhteinen). Kai se pari päivää voi vielä pyörällä kulkea työmatkansa, kun on tähänkin asti kulkenut! Äitiysloma alkoi vasta eilen ja siihen asti oon kulkenut meidän autolla. (mulla työmatka 60 km, miehellä n. 3-4km) Ja nyt olisi ollut pakko saada mennä autolla... Mikä ihme sitä oikein risoo!!? Olisiko jotain stressiä lasketun ajan lähenemisestä kenties...? ARGH! |O

Illusia + Emppu 35+5

Aurinkoista (!) huomenta! :wave:

Mun elimistö siivosi taas viime yönä kun oli niin kauhee hiki läpi yön.. Odottelen että tytöt ja mies alkaa heräillä että pääsen suihkuun ja nauttimaan Herbinan MarjaSpa-shampoon tuoksusta (koukussa). Sisäinen siivouskin toimi ihmeen pitkään hyvin, mutta tänä aamuna ajattelin jo vähän auttaa Levolacilla..

Perjantaina poksuu ja sen kunniaksi ajelen paikallisella saikkulan suuntaan. Virallisen painoarvion tekee lääkäri ultralla (laite laskee arviot vauvan mitoista), mutta kokenut th osaa toisinaan sanoa todenmukaisemman arvion, varsinkin jos on sama th läpi raskauden. Meillä on ihana, kokenut, noin 5kymppinen th ja luotan jo yksinään hänen arvioonsa, onhan hän kokenut urallaan ja käsillään huomattavasti useamman raskauden kuin itseni ikäinen neukkulääkäri ja maalaisjärkikin toimii paremmin kuin ultra-laitteella.

Hankinnoista jätämme mielihyvin kaikki turha pois ja meille turhaa on mm. amme (pienenä sylissä suihkussa, isompana kylpyammeessa), vedenlämpömittari (=kyynärpää ), harja (pyyhe ajaa saman asian), kynsisakset (omansa voi desinfioida), kätkythäly (minä ) ja yleensäkin suuret määrät, kun parilla-muutamallakin tulee toimeen. Mieluummin panostetaan laatuun kuin määrään. Nyt kun KAIKKI on saanut hankkia uusiksi edellisten jäljiltä niin osaa jo kieltäytyä houkutuksiltakin, varsinkin kun tilaa ei ole ylimäärin ja ne pitää vielä myydäkin joskus (kirpparissa ON tekeminen).

Alkuperäinen kirjoittaja Nipsu -81:
Siis apua...onko kellekään muulle iskenyt pelko tuosta sikainflulenssasta!?!
Ei oo. Ihan sama onko taudin nimi sikainfluenssa vai nuhakuume, tarttuu jos on tarttuakseen ja tämä H1N1 ei tavallisesta kausi-influenssasta voimakkuudessaankaan eroa. Lapsiperheessä sairastetaan muutenkin niin paljon (meillä n. 10-13 tautia per vuosi) varotoimista huolimatta. Kasvaapahan vastustuskyky ja iskee seuraavan kerran lievempänä ;)

-iinaZ & Kolmonen 35+5

Neuvolan lääkäri kuulumiset:

Viikot siis 36+6

Painoa: +963g/vko :whistle:
Turvotus: ++
RR: 119/83 (jee parempi ku yleensä, laskenu!)
Pissa: --
HB: 124 (Jee :wave: )
Sf: 33 cm
Tarjonta: RT
Sydän: ++ 145-150
Liikkeet: ++

Kohdunkaulan tilanne: Kaulaa jäljellä 1,5cm (normaali 3cm) ,Sormelle auki paitsi aivan kohdunsuu kiinni. Kaula pehmeä.

Näillä mennää jee!

Kikka89 :hug: tsemppiä parisuhdeongelmien selvittelyyn...Hankalalta kyllä kuulostaa tuo teidän tilanne ja jos asiat säilyvät edelleen ilman muutosta parempaan suuntaan niin itse kyllä hakisin apua tai tekisin ratkaisuja viimeistään vauvan syntymän jälkeen...Kyllähän riitely kuuluu terveeseen parisuhteeseen mutta jatkuva riitely ei todellakaan..Kannattaa varmaankin miettiä kuinka usein sinulla on miehesi tai suhteenne takia paha mieli ja kuinka usein hyvä mieli ja suunnitella tulevaisuutta sen pohjalta.

Painoarviota/synnytystapa-arviota ei täällä päin tehdä lainkaan ellei siihen ole erityistä syytä, mullakin on esim. sf-mitta ym. ihan käyrillä ja muutenkin "normi"raskaus eikä ole syytä epäillä mitään jättilaisvauvaa niin minulle sitä ei tehdä :/ Oon kyllä kade niille jotka saa edes jonkin sortin painoarvion!!!

Tyttönen90 Täällä on jo sairaalakassi ollut pari viikkoa pakattuna :D Mukaan olen ottanut vauvan kotiutumisvaatteet, itselleni kotiinpaluuvaatteet, alushousuja+sukkia, liivisuojia, imetysliivit, kirjan, pillimehuja ja tietty kaikki hygieniatarvikkeet mitä voisin tarvita. Muistanko oikein, että säkin synnytät TAYSissa? Sinne suositellaan ottamaan omat sisäkengät sekä itselle että miehelle, me otetaan miehen kanssa ihan tommoset "halpis-crocsit" =) kamera+videokamera täytyy kanssa muistaa ennen lähtöä.

Jeppis & Pikku-papu 36+4

Alkuperäinen kirjoittaja Jeppis84:
Sinne suositellaan ottamaan omat sisäkengät sekä itselle että miehelle, me otetaan miehen kanssa ihan tommoset "halpis-crocsit" =)
Viisasta, nimittäin saikkulan sisäkengissä ei voi käydä suihkussa (eikä niitä varmasti pestäkään kun sukkaa pidetään jalan suojana). Itse en oo tajunnu kummallakaan aiemmalla kerralla tätä tarpeeks ajoissa, niin piti huoneesta raahata kertakäyttöinen pissialusta ja Dilutus jolla suihkin eka lattian ja lopuks vielä jalat :LOL:

Kaikki kun ei noudata samaa hygieniaa kuin minä, niin sieltä saattaa saada vaikka minkä jalkasienen matkamuistoksi - siinä missä kylpylästäkin, vaikka kloori kyllä taitaa hieman toimia ehkäisimenä (?).

Onko muilla jumalatonta turvotusta sormissä yöllä/aamulla? Mä oon herännyt tässä viikon-parin ajan yöllä vessaan pissalle ja samalla huomannut, että sormet on nakit ja niitä oikein kiristää. Tuntuu, ettei sormia saa kunnolla edes koukkuun. Myös pääkipua on ollut nyt kolmena iltana.. Pitää varmaan tänään sanoa noista neuvolassa.

Niin tosiaan, mulla on lääkäri tänään. Saas nähä tutkiiko "pakoputken" vai laittaako suoraan äitipolille. Tulen kertoilemaan sitten iltapäivällä, kuinka kävi.

Sairaalakassia en oo pakannut. Jääkaapinovessa on kyllä lista, mitä pitää ottaa mukaan. Turhaa pakkaan vielä omia vaatteitani kassiin, kun joudun pitämään niitä vielä mahdollisesti 3-5 viikkoa. =) Ei noita vaatteita niin paljoa ole.

Mandy ja Aksu 37+2

rv 38+5
paino 2,8kg/vko OUUU kauheeta (mutta sanoi et se liittyy turvotukseen.)
turvotus ++(+++)
RR 118/88
pissa puhdas
sf ei jostain syystä sanonu eikä kirjannu ylös.
RT ja pää on kiinnittynyt
syke 135
liikeet ++
Hemppa 108 (ei siis millään nouse.)

Anna ja masukki 38+5

Sikainfluenssasta, ei pelota. Joskus keväällä vähän selkäpiitä karmi, mutta nyt kun on nähty mitä se on niin en jaksa stressata. Vauva saa äidinmaidosta vasta-aineet ja tavallista influenssaa pahempihan tuo ei näytä olevan. Tarttuu vain helpommin ja siksi suurempi osa sairastuu. Tavallisena vuonnakin 1000 kuolee flunssaan, mut ei siitä koskaan puhuta.

Sairaalakassi, ajatuksen tasolla on, mutta suunnilleen jo tiedän mitä laitan. En kauheasti viitsi raahata tavaraa kun uskon jäävän aika vähälle käytölle. Kunhan on hygieniatarvikkeet ja imetysliivit jne. niin hyvä. Ja omat mehut, koska mä en sitä sairaalan litkua enää juo. Sillon viikolla 20+ kun sain ne munuaiskivet ja jouduin siellä osastolla kärvistelemään niin join sitä mehua ihan omiksi tarpeiksi ja kun se kaikki tuli vielä lahjakkaassa kaaressa pihallekin niin... Okei, tän te varmaan halusittekin kuulla :LOL:

Painoarviosta, en tiedä tehdäänkö. Varmaan viimeisellä lääkärikäynnillä jotain suuntaa antavaa saa.

BB, tähänkin pinoon onnittelut alakerran kypsymisestä ja muutenkin kivoista lääkärikuulumisista :flower:

Illusia, jospa miestä vain huolettaa päästää sut yksin rattiin :) Mä oon huomannut tuossa omassakin uusia piirteitä näin lasketun ajan lähestyessä.

Vilma ja Elma 35+5

Sormien nivelkivut
Moi! Aloin kysäseen onko joku muu teistä kärsinyt sormien nivelivuista nyt loppuraskaudessa? Mulla menossa rv 38+1 ja eilen ihan yhtäkkiä vasemman käden sormet kipeytyivät niin, ettei niitä oikein pysty taittamaan ollenkaan nyrkkiin ilman ihan hirveetä tuskaa. Semiturvotusta niissä on ollut, mutta ei mitään hirveetä ja nyt vaan toiseen käteen iski tällainen oire. Levossa sormia ei säre. Onko kohtalotovereita ja mitä teille on lääkäri vaivasta sanonut?

Alkuperäinen kirjoittaja stellina:
Sormien nivelkivut
Moi! Aloin kysäseen onko joku muu teistä kärsinyt sormien nivelivuista nyt loppuraskaudessa?
Kirjoittelin tuossa ihan vähän ylempänä varmaan samasta asiasta. Sormet turpoo ja kiristää. Ajattelin kysyä tänään neuvolassa tästä.

Sairaalakassi on osittain pakattu. Vähän heitellyt sinne sitä sun tätä. Ostin myös sellaiset feikkicrocsit sairaalaan. Näyttää ihan tennareilta. :) pakkasin sinne myös pelikortit, heh!

Ponnistusasentoa oon ajatellut ja jos pystyn niin haluaisin kokeilla sitä jakkaraa.

Vauvabileet mulla oli eilen yllätyksenä. Istuttiin iltaa, syötiin herkkuja ja höpötettiin. Oli tosi kivaa ja vauva sai ihania lahjoja. :)

Turvotusta on jonkin verran, etenkin sormissa. Ei ole sormukset menneet enää pariin viikkoon. Joten köllöttelee tossa ikkunalaudalla, kunnes taas mahtuu. En jaksa kanniskella niitä kaulassa.

Hankinnoista, meillä vielä amme hankkimatta ja käydään varmaan tänään ostamamassa. Mä olen vaan niin kranttu, että en ole vielä mieleistä löytänyt, vaikka vähän kierrellyt. Haluaisin vaaleanvihreän tulpalla, jonka sais jaloille. Ei ole löytynyt.

Ihanaa kun aurinko paistaa!! B)

Luminella ja matkustaja 36+4

Hui ku joillaki on jo viikoja paljon, ja minä hännän huippuna tuun :| Nyt viikkoja siis 33+3 :heart: Tänään oli siis neuvola ja vauva oli onneksi kääntynyt raivotarjontaan, jihuu :D
Painoa tullu ihan tarpeeks,elikkäs 15 kg tähän mennessä :ashamed: Viimeksi tuli 31kg, joka johtu kylläkin raskausmyrkytyksestä. Nyt oli pissa puhdas ja paineet hyvät, joten ei huolta. Vauvaa ultrattiin ja painoarvioksi saatiin 2011g :heart: JOsta laskettiin että syntymäpaino on alle 3,5kg eli aikalailla sama ku oli esikoisen aikana. Tyttöltä edelleen näytti :D HYvät päivän jatkot kaikille. Minä häivyn kauppaan ja nauttiin aurinkoisesta päivästä.

vv06 ja prinsessa 33+3

Hej!

Rupesin miettimään pikkuvauvan nukkumista. Alkuun ajattelin tehdä pedin äitiyspakkauksen laatikkoon ja eilen sitä mallailin. Mutta se pakkauksen mukana tullut peitto on siihen tosi iso. Vauvahan hukkuu siihen. Mitä te muut meinaistte laittaa vauvojen päälle ihan aluksi? Ei ollenkaan peittoa, ehkä joku kapalo? Tykkäisköhän vauva kapalosta... vai mikä olisi hyvä ja sopivan lämmin?

OnSiisKevät ja beibe 36+2

Stelliina&Mandy

Mulla on kanssa nivelet kipeät sormissa (erityisesti aamuisin ja menee sitten ohi), tuntuu olevan aika monella loppusuoralla olevalla. Turvotusta on jonkun verran.. Mainitsin neuvolassa asiasta, sanoi että on yleistä, kehotti viileällä vedellä laskemaan turvotusta ja samalla todennäkösesti nivelkivut menee nopeammin ohi.Tuu sit Mandy kertomaan mitä sulle sanotaan..

Alkuperäinen kirjoittaja OnSiisKevät:
Hej!

Rupesin miettimään pikkuvauvan nukkumista. Alkuun ajattelin tehdä pedin äitiyspakkauksen laatikkoon ja eilen sitä mallailin. Mutta se pakkauksen mukana tullut peitto on siihen tosi iso. Vauvahan hukkuu siihen. Mitä te muut meinaistte laittaa vauvojen päälle ihan aluksi? Ei ollenkaan peittoa, ehkä joku kapalo? Tykkäisköhän vauva kapalosta... vai mikä olisi hyvä ja sopivan lämmin?

OnSiisKevät ja beibe 36+2
Totesin eilen ihan saman jutun, kun laitoin petivaatteet siihen koppaan. meinasin sen laatikon laittaa pinniksensisään siis aluksi. ellen nyt saa aikaseks ostettua sitä uutta patjaa siihen pinnasänkyynkin. se on vaan siitä ikävä, että siinä ei oo nostettavaa pohjaa, kun on perintönä tullut 50-luvulta ( äitini ja sen sisarukset olleet ekat käyttäjät :) ) täytyy joku irtopohja viritellä siihen, jos vaikka mieheltä irtois joku idea siihen :whistle:

aattelin, että jos ostais pienen viltin vauvalle alkuun, sen luulis riittävän. oon kyllä vieläkin hetkittäin ihan pihalla tästä kaikesta... mutta ieköhän se tästä pian! sain eilen jo laitettua ekat vaattet vaatekaappiin kun sain korit ostettua vaatteille. saa nähdä toimiiko mun visio sitten kun käytäntö tulee peliin ;)

sissi ja papana 34+4 (kait , about, noin)

Täällä ollut kanssa muutamana iltana päänsärkyä jota mulla yleensä tosi harvoin..
Sain eilen lajiteltua kaikki vauvan vaatteet, tummat ja vaaleet, 40 ja 60 asteen vaatteet.. lähipäivinä vois niitä alkaa pesemään.. tänään kyllä niin kiva ilma että ehkä rannalle..
Huomasin saman kuin Onsiiskevät, että se peitto tuntuu kauhean isolta sinne äippäpakkaukseen, mutta ehkä sen voisi kääntää kaksin kerroin.. en tiiä pitää vielä miettiä..
kohta lähtö neuvolaan.. pelottaa kauheasti painon nousu, kun kotona kun oon punninnut niin oisin muka kolme kiloa viime viikosta saanu painoa.. :eek: vaikka en oo syönny yhtää erilailla.. ehkä terveellisemmin kun aikasemmin.. :ashamed:

piritta ja moggulaa 35+4

OnSiisKevät, Sissihullu ja Piritta Mä löysin huuto.netistä peiton tuohon äitiyskoppaan. Joku oli jaksanut tehdä sellaisen itse ja sain vielä 3 pussilakaanakin. =) Vekslaan tuota peittoa varmaan kopan ja kehdon välillä.

Nyt meikkaamaan, kauppaan ja neuvolaan.

Mandy ja Aksu 37+2

Yhteistyössä