** Elokuiset elohiiret tammikuun tuiskeessa **

Hei naiset! Pikaista neuvoa kaipaan Voiko sinne np-ultraan tulla joku muu mukaan, jos mies ei pääse? Mä varmaan pökrään jos en saa tukihenkilöö mukaan, kun isäntä ei pääse töistä irroittautumaan, niin rakkaan serkkuni mukaan pyytäisin.

terkuin nti. + tillikka 12+2
 
Hei naiset! Pikaista neuvoa kaipaan Voiko sinne np-ultraan tulla joku muu mukaan, jos mies ei pääse? Mä varmaan pökrään jos en saa tukihenkilöö mukaan, kun isäntä ei pääse töistä irroittautumaan, niin rakkaan serkkuni mukaan pyytäisin.

terkuin nti. + tillikka 12+2
Mulla on ollut muinoin ex-anoppi ja sitten viimeks oli mies ja oma esikoinen :) Nyt on tulossa kaveri tai systeri mukaan.
 
Voi että tänne on tullut suru-uutisia... voimia fyysisten ja henkisten kipujen (surujen) kanssa kamppaileville :hug:

siobhan mullakin ihmeellisesti tulee välillä sellainen olo et on pakko mennä työntää sormet kurkkuun et saa oksun pihalle, jännä ku en yrjönny koko pahoinvointikauden aikana kuitenkaan ku pari kertaa... nyt on siis muuten pahoinvointi jo helpottanut, mut välillä iskee tuo olo! Varmaan pääsee vatsa liian tyhjäksi...

kivuista nyt oli taas eilen puolet päivästä sellaista juilintaa alavatsassa ja -selässä, sellaista lievää menkkamaista kipua... toivottavasti oli kuitenkin vain kasvukipuja tai jotain... on sitä samaa ollut vähän väliä pitkin raskautta...

Ummetus onko muilla kiusana? Mulla tuntuu olevan aina n puolentoista viikon aikana 1 päivä jolloin ei mitään tule pihalle, voi että on sitten ärsyttävää ja saa ihan kauhean olotilan aikaiseksi!!! Onneksi ei vielä sen useammin ole ollut.. kop kop...

(.) Tänään taasen poksuisi ja eikös nyt olisi sitten ne pahimmat riskiviikot ohi jos oikein olen jummartanut... tämä on se eka rajapyykki mut siltiki on vielä epäusko päällä, viikon päästä vasta se np-ultra niin jos se läpäistään niin että sikiö hengissä niin varmaan sit se usko ehkä lisääntyy... ellei sitten löydy jotain todella hälyttävää... no mut niitä ei etukäteen murehdita! Oireet tosiaan aika vähäiset mutta väsymystä vielä riittää... ja sitä yöheräilyä, voi että on ärsyttävää ja sitä ollut koko raskauden ajan, joskus 3-5 välillä aina herään kunnolla niin etten saa edes unta heti, muuten vessareissujen jälkeen saan aina heti unta.

Jaahas se olis sorvin ääreen lähtö!

Minttu81 + 12+0 :heart:
 
miun neuvolasta saadussa kirjassa lukee että rv12 jälkeen on ns riskiviikot ohi...siis kun koittaa rv13+0...ite huokasen kyl varmasti jo jos np ultrassa keskiviikkona kaikki olis hyvin...mul sillon rv 12+0...

menkkamaista kipua oli mullaki viikonloppuna,ja paniikin sain itselleni aikaan kun en lauantai iltana saanu sydänääniä kuuluviin,,,aamulla sit onneks löysin vaimeen äänen,ilmeisesti pikkunen oli semmosessa asennossa, ettei vaan kuulunu :)
 
mammy minun neuvolakirjassa lukee 13. viikko ja ylhäällä pienellä 12 viikosta 0 päivästä 12 viikkoon ja 6 päivään, kyseisen viikon tekstissä sanotaan et monet voivat huokaista nyt helpotuksesta kun 12 viikkoa on kulunut jos ovat pelänneet että jokin menisi vikaan. Ja et nyt on jo erittäin todennäköistä että pieni elämä tulee näkemään päivänvalon... :) onpa siis näissäkin kirjoissa taas eri tietoja, mulla on 2009-2010 kirja koska sain tämän viime keväänä raskauden aikana joka meni sitten kesken. Ei sitten antanut enää uutta kirjaa kun ei ollut pitkää aikaa välissä...

No mut oli faktat miten oli onneksi itsellänikin vaikuttaisi olevan silti kaikki hyvin kun äsken taas tauon jälkeen kuuntelin dopplerilla niin kyllä äänet sieltä löytyi ja tosi helposti vielä. Ja ilmeisesti kuuntelen vielä aina oikeita ääniä koska paikka mistä ne löytyy on aina eri ja sit ku niitä kuuntelee niin ne yhtäkkiä taas katoaa ja sit saattaa taas tulla esiin vaikka pidän doppleria koko ajan samassa paikassa...

Minttu81 12+0
 
:hug: Pahoittelut ikäviä uutisia saaneille.

Eilen illalla ennen nukkumaan menoa tuntui pitkän aikaa pieniä potkaisuja ja mönkimistä. Mä en enää kuvittele kyllä ne ihan kunnolla jo tuntuu :heart:
Mulla myös paljon tuota ylimääräistä mahassa, mutta se ei siihen liikkeiden tuntemiseen vaikuta mitenkään, varmaan paremminkin tuo kohdun asento.

Ultran mukaan nyt rv 14+3 ...menkoista rv 13+6, mut mä luotan enempi siihen ultraan. Tylsää kun pitää olla se 5 päivää heittoa ennenkuin muuttavat la:ta. Heittoa oli 4 päivää.
 
Terveisiä pikaisesti np-ultrasta, jossa kaikki hienosti! Kyllä tämä mamma on nyt niin onnellinen! :heart: Pää-perämitta oli 70 mm eli oli isompi kuin sen varhaisultran mukaan ja laskettu aika siirrettiin 8.8. Eli minut voisi siirtää listalla sinne. Niskaturvotusta 1,2 mm eli normaali. Siellä se pikkuinen sätki ja oli kovin eläväinen ja hurmasi jo täysillä äipän ja iskän! Välillä levähti hiukan istukan päällä makoillen. Ja istukka oli kuulemma etuseinässä. Tässä vielä poseeraus:



Ja näköjään täällä on äippäpolilla mahdollisuus 3d/4d-kuvaankin, mutta nyt se oli sen verran sumea, ettei hyvää kuvaa saatu. Rakenneultrassa sitten on varmasti näkymät paremmat!

Blanco + Öttiäinen 13+0 :heart:
 
Mäkin oon ymmärtäny että 12+0 voi huokaista helpotuksesta :)

karvatonkoira aika hassua, et mulle vaihdettiin veuvolassa la vaikka oli vain päivän heitto. Ja siis sitä ennen oli just sanottu et ei vaihdeta kun jos on 5 päivää heittoa :) No, eipä tuo mitään, mut kieltämättä tollanen 4 päivää on jo niin iso ero että mielellään siinä jo vaihtais, mut mun tilanteessa ajattelin et yks päivä sinne tai tänne, sehän on paljon kiinni mittaajastakin näillä aikaisilla viikoilla et tuleeko päivä lisää vai vähemmän.

Minttu mulla oli ensin monta monta viikkoa niin, että heti aamupalan jälkeen piti juosta vessaan kun oli niin kamala ripuli, mut nyt yhtäkkiä onkin tullu ummetus vieraaksi... Toivottavasti ei pysy kovin kauaa. Inhottavaa kun olo on ku ilmapallolla.

hemari 14+3
 
Heippa naiset! Ensiksi´kin pahoittelut ja suuret osaanotot menetyksiä kokeneille :hug:
Täällä on olo kohentunut huomattavasti eikä enää edes tahdo muistaa et on raskaana. Masu alkaa kyl jo näkyä ja vaatteet kiristää. Mulla on kahdessa aiemmassaki raskaudessa näkyny jo tosi aikasin ja loppupuolella raskautta ollu kyl ihan järkyttävän suuri vatsa.
Meidän vauva tulee tällä viikolla puoli vuotta, hui kauheeta ja esikoinen tulee neljä vuotta. Meillä ei oo koskaan esikoinen nukkunu vauvana meidän vieressä, mut nyt tämän kupuksen kans nukktaan perhepedissä. Koetaan se helpoksi koska poika herää niin monta kertaa yöllä vielä syömään. Meillä mies on todella suuri apu lasten kanssa ja kotitöissä, kaikki jaetaan tasan, kotityöt, lastenhoito, yösyötöt jne. Miten paljon teillä muilla on miehet mukana näissä jutuissa??
Mua jännittää ihan hirveesti kumpi meille tulee, kuinka moni aikoo kysyä rakenneultrassa? Me kysytään, mut eihän sitä tiedä näkyykö, esikoiselta me ei saatu tietää vaikka kysyttiin ja sukupuoli pysyi salassa synnytykseen asti. Tältä kuopukselta saatiin rakenneultrassa tietää rv 19+6 oli silloin.
Meillä lasten nimet alkaa V-kirjaimella ja niin tämän kolmannenkin lapsen nimi tulee alkamaan. Ollaan mietitty lasten nimet aina jo raskausaikana valmiiksi, olisi kiva jos antaisitte omia ehdotuksianne kauniista V-kirjaimella alkavista nimistä tytölle ja pojille, itellä ei leikkaa nyt yhtään..ehkä vähän erikoisemmista nimistä, kiitos!!!

Jonetta ja rusina 12+2
 
Vauva 10, neljäskö Todella paljon voimia teille! :heart:

Manzu Hui, kuulosti kauheelta tuo sun reissu sairaalassa. Mut onneksi vauvalla kaikki kunnossa!

Kivuista Ei ole ollu mitään kovempia kipuja, *kop kop kop* mutta pientä juilintaa on ollu kyllä..

Ummetusta Ei oo ollu, ainakaan vielä.. mutta vessassa saan ravata yöllä 2 kertaa pissillä.. :D

Unista... ootte puhunu jotain, oon nähny kahtena yönä pelottavaa unta :( ihan kamalaa.. että menin np ultraan jossa todettiin että vauvalla on kehitysvamma ja sen lisäksi vauva oli kuollut kohtuun :( inhottavia, toivottavasti ei ole enneunia.. välillä on ollu semmonen olo että kaikki ei oo kunnossa, mutta välillä on tullut semmonen että kyllä uskon että kaikki on hyvin. No, torstaina ois np ultra.. toivottavasti saan hyviä uutisia!

Jonetta Venni on aika erikoinen nimi :) joskus kuulin sen.. Sitä on annettu muistaakseni molemmille sukupuolille mutta enemmän kai tytöille.. :) Venla, Viivi, Vilma.. Vanessa on musta nätti nimi esim toiseks nimeks :) Veikka, Veeti aika yleinen nykysin.. :)


(.) Näytän vaan lihonneelta. Ärsyttää kun en malta odottaa vauva mahaa! en halua näyttää vaan lössähtäneeltä :D housut kiristää ja paidat puristaa ja tissit ei mahu liiveihin :D joo, pieniä on mun murheet mutta ärsyttää suunnattomasti.
Jännittää ihan kamalasti se torstain käynti np ultrassa.... huiiiii..

Niin ja Onnnea niille jotka saaneet hyviä kuulumisia ultrassa! :flower:

Hyppy ja kirppu 12+3 (11+5)
 
minttu juu mullakin lukee että kun on se 12 viikkoa on menny niin sit voi huokaista :D mie ajattelen että 12 viikkoa on kulunut kun vaihtii 13+0 :D mut voihas se olla toisinkin päin ;)

V-kirjaimella alkavia mun mielestä kivoja nimiä :venla,vilja,viivi,vilhelmiina,velma,viola,venni,valtti,vikko,vänni,viljo,väinö, :D ja paaaaljon muita :D

jonetta meillä kans mies on ihan huima apu. Illalla kun se tulee töistä se on lasten kans ja kotitöitä tehdään yhdessä. Viikonloppuisin se laittaa ruoat ja pesee pyykkiä monta koneellista :D (mie vihaan pyykin pesua :D )

hyppy tekeekö sulle kätilö vai lääkäri ultran?mulla lääkäri ja onneks sattu ihana sellainen <3
 
Ummetus, niinkuin Mintulla ja Hemarilla on tehnyt tuttavuutta myös täällä. Onneksi ei yhtää päivää kerralla pitempään. Eli ei ole ehtinyt mitenkään hirveän kauheaa oloa tulla.

Juuri sain tietää, että miehen paras kaveri saa kaksoset tässä joskus :heart: Koska ei ollut ilmeisesti niin tärkeää tietoa että sitä olisi mies ilmoittanut... Kateeksi käy, siellä olivat molemmat tulevat vanhemmat kuitenkin nuoteissa mukana.

Jonetta, meillä on mies kanssa ollut tosi paljon mukana lapsia hoitamassa. Yösyöttöjä tietty lukuunottamatta kun hänen oli vähän vaikea imettää :D Mutta kuopuksen synnyttyä, kun esikoinen rupesi vaelteleen yöllä ja halus meidän makkariin nukkumaan niin hän tytöstä piti huolen yöllä jne. Tämän kolmannen taidan kyllä saada minä hoitaa yksinäni kun mähän sitä halusin...
 
Pikainen päivitys tännekin pinoon.

Kauheasti tullut suru-uutisia viime aikoina :( kaikille suru-uutisia kohdanneille pahoittelut :hug:

Mie en osaa mitään kirjottaa tänne :ashamed: en tiiä johtuuko se siitä että meille tulossa toinen niin tämä ei enää ole niin uutta ja ihmeellistä. Vaikka täytyy kyllä myöntää, että näinkin pitkä aika kuin edellisestä raskaudesta on, niin kyllä tämä välillä tuntuu siltä kuin olisi ensimmäinen. Toisaalta sitten taas haluisin kertoo tänne vaikka mitä, mutta kuten nti. sanoi miekin pidän tätä enemmän "piilopaikkana" josta saisi vertaistukea. Ehkäpä mie oon vaan tylsä ihminen ja vastailen vaan teiän esittämiin kysymyksiin...valikoiden :D

~tottis ja napero 10+6
 
heippa rallaa! niskaturvotuksessa käyty ja siellä pikkanen uiskenteli <3 la muuttui aika paljon eli25.8 on oikeamä oon oksennellu koko ajan ja närästystä on aivan järkysti eli mua ei kauheesti täällä näy ennenku tää loppunee, nytkin lähden ku meinaa tulla ylös eli tsempit kaikille!
miimii10 ja pieniihme rv 10+4
 
Tänään oli ultra ja meinasin saada sydärin kun kätilö tokaisi "ettei täällä mitään ole"???
Hitto et säikähdin lupasi sitten katsoa vielä mahan päältä ja hakea lääkärin jos tarvitsee, onneksi mahan päältä ultarattaessa vauveli ja kohtu sitten löytyi, ihanasti tykytti sydän ja niskaturvotus oli 1,0, mulla on kaksosten jälkeen kohtu kääntynyt vahvasti eteenpäin eli vaginaanturilla ei näy mitään, mahan päältä vain. Siellä vaavi köllötteli ja kerran käänsi kiukkusesti selän kätilölle kuvia saatiin aika nippu kättäriltä mukaan!!!=)
 
hyppy juu yleensähän se on kätilö jos ei ole mitään perussairautta tms...mulle aika varattiin lapsettomuusklinikan kautta varhaisultrassa ja sen tekee lääkäri koska olen diabeetikko...


okaasan kamala mikä kommentti :O mie olisin varmaan räjähtäny kätilölle ton jälkeen :D

Onnea ihanista ultrakuulumisista kaikille <3
 
Miuski, jos voisit vaihtaa mulle LA 9.8, kiitti! =)

Np-ultrassa kans käyty ja kaikki hyvin, turvotus 1,7 ja riskiluku 1:13000. Tympeähkö kätilö vaan sattui, yhden vaivaisen kuvan sain mukaani eikä siitäkään järin hyvin saa selvää. Olis ollu kiva saada useampi kuva...
 
mammy itsellä oli myös lauantaina menkkakipumaista kipua mahassa ja pikkuhousuihin oli ilmestynyt pieni läikkä ruskeaa vuotoa. nyt olo on ollut jo ok mut silti jännittää. neuvolaan soitin ja toivoin jotain rauhotusta omaan mielentilaani sillä verukkeella että on geminiraskaus ja mulle sanottiin että sitä seurataan tiivimmiin kuin normaalia raskautta. käskivät olla ihan rauhassa ja odottaa vielä kolme viikkoa ultraan: /
 
Hirveästi suru-uutisia tullut tänne :(

Toiveilija ja Neljäskö paljon jaksamisia teille! :hug:

Osanottoni sinulle suureen suruun vauva-10.. Menetin itse isäni äkillisesti kolmisen kuukautta sitten ja pystyn kuvittelemaan mitä helvettiä käyt tällä hetkellä läpi! :( Paljon, paljon voimia sinulle ja koko perheelle! :hug:

Sitten.. Isot onnittelut kaikille hyvistä ultrakuulumisista! :) :heart:

Okaasan, hirveä möläytys kätilöltä! Itse olisin varmasti raimaantunut moisesta!!! :mad: Itse totesin kätilölle mennessäni ultraan, että minä katson sitten niin kauan kattoon, että kerrot, että siellä on elävä vauva. :D

Karvaton koira, hassua kun mullakin muuttivat laskettua päivällä aiksemmaksi vaikka kehitys heitti vain päivällä. (kuukautisista silloin 12+0, ultran mukaan 12+1) :confused: No ota noista sitten selvää miten noita laskevat..

(.) Ei mitään maita mullistavia, oireetonta meininkiä edelleen.. Välillä jonkin verran juilii alamahaa mutta eipä muuta. Finnit tosin tulleet kiusaksi, koko selkä ja rinta kauniin kirjava, no niin kauan kun pysyvät pois naamasta niin hyvä :D Maha pikkaisen kasvanut mutta vielä siinä rajoilla, että ollaanko lihottu vai raskaana, kunnon vauvamahaa odotellessa. :heart:

Jahas, jos sitä koiran kanssa ulos...

Piianappula + Pikku Myy 12+4 :heart:
 
Tuosta vieressa nukkumisesta viela, etta taalla sita kai ei suositella ei niinikaan paalle vierahtamisen riskin takia, vaan taalla ovat tosi tarkkavaisia katkytkuolemien varalta, ja sangyssa nukkumiseen kai liittyy suurempi riski ylikuumenemiseen, ja ylikuumeneminen taas on arveltu olevan syy joihinkin katkytkuolemiin. Nain olen ymmartanyt. Mutta oma henkikohtainen paatokseni nukuttaa vauvaa ja lapsia omissa sangyssaan on ihan vaan se, etten oikein saa nukkuttua hyvin vauvan tai lapsen veiressa, ja uni on meikalaiselle tosi tarkea asia. Lisaksi meidan parisuhde vaatii, etta meilla aikuisilla on oma 'tilamme' jossa saamme rauhassa olla vaan me, koska paivasaikaan olemme koko ajan isa & aiti. Joten meille tama on paras ratkaisu, mutta jokainen tehkoot miten parhaaksi nakee! =)

Paljon on tullut suru-uutisia, ja kaikille surun kohdanneille roppakaupalla tsemppia ja haleja! Ma aina ajattelen, etta kaikella on tarkoituksensa, vaikka me pikku-ihmiset emme aina sita ymmarra. :hug:

Totinen torvensoittaja ma vahan mietin, onko meidan esikoiset aikalailla samanikaisia (heinakuu -08)? Ma luulen, etta sa kirjoittelit aikoinaan samaan ryhmaan kun mina niihin aikoihin? Tai sitten jollakin toisella on ihan sama nimimerkki vaan.

Viela lopuksi vatsojenne muodosta. Eli mun mielesta mun vauva-pomppis on tosi korkealla. Kummun korkein kohta on navan korkeudella. Eikos kohdun pitaisi tassa vaiheessa olla viela siella hapyluun korkeudella...? Mulla on ensi viikolla isot tiimipaivat johon liittyy illallinen ja mietin, miten saan 'ilta-pompon' piiloon, sen verran se jo pullottaa.

 
Onnea kaikille hyviä ultrakuulumisia saaneille :heart:

Raitis, no johan oli terkkari ”mukavasti” kirjoittanut! Ei niihin teksteihin saisi edes kirjoitella mitään omia johtopäätöksiä vaan ihan vaan faktoja. Itse aina välillä olen kysynyt asiakkaalta että ”kuulostaako oikealta” jos kirjoitan näin ja näin.. Ja sitä paitsi vaikka olitkin rauhallinen niin ihan kuin tuossa tilanteessa ei olisi saanut olla hermostunut ilman että on ”hermostunut raskauteen” vaan siihen sen hetkiseen tilanteeseen.. Huh huh..

Nti, muakin seurattiin aikasemmin yhdellä toisella palstalla ja vielä sain sitten tietää kuka se oli. aika inhottavaa vaikken minäkään sinne mitään suurimpia yksityisasioitani kirjoitellut mutta joka tapauksessa sitä ajattelee kirjoittavansa anonyymisti jos ei itseään erikseen mainosta..

Miikulainen, linda, minun isäni ei aikoinaan kun esikoista odotin osannut suhtautua raskauteen.. Ei siis suoraan sanonut ettei haluisi että saisimme lapsia tms, mutta ei myöskään näyttänyt ”innostustaan” mitenkään.. Ei ikinä kommentoinut mitään raskauteen liittyvää, ei kasvavaa mahaa ei mitään.. Suunnilleen suuttu kun äidin kanssa näytettiin ostamiamme vauvan vaatteita.. Mutta lopuksi syyksi selvisi mitä ilmeisemmin menettämisen pelko, eli ei uskaltanut iloita lapsesta ennen kuin hän oli turvallisesti maailmassa.. Se on vähän sellainen ”pessimisti ei pety” tyyppi.. No sitten kun lapsi syntyi, oli kyllä jo selvästi enemmän mukana mutta ei vieläkää paljon, koska vauva oli hänelle jotenkin niin vieras ”juttu”.. Mutta nyt kun poika on jo taapero, hän paljoo pappaansa ja pappa poikaa, heillä on ihan mahtava suhde.. :heart:

Vauva-10, pahoittelut isäsi poismenon takia.. Kliseehän se on mutta jonkin loppu on uuden alku.. Kovasti jaksamista sinne ja voimia surusta selviämiseen.. :hug:

Manzu , hui kamala millaisia kipuja sinulle on ollut!! Toivottavasti kivut helpottaa kokonaan eivätkä enää palaa.. Onneksi pikkuisella on kaikki kuitenkin hyvin.. :)

Neljäskö, olen todella pahoillani puolestanne! Kovasti voimia toipumiseen ja toivotaan että tulevaisuudessa vauvalupa kuitenkin vielä annettaisiin.. :hug:

Okaasan, aika järjyttävä alku ultralle! Onneksi kaikki oli kuitenkin hyvin..

Mitähän vielä piti sanoa, en taas muista :stick:

Omaan napaan ei ihmeitä, sydänääniä käytiin huvikseen kaveriterkkarin kanssa yrittämässä kuunnella, ihan siis neuvolan laitteilla ja sieltähän ne sitten löytyivätkin, ihana jumpsutus :heart: Syke 170-180, ihan sama kun esikoisesta näillä viikoilla :)
 
Onnea Miimii, Okaasan ja Kamilla hyvistä ultrauutisista! Mutta olipa juu kommentti, Okaasan! Onneksi pieni sieltä löytyi sitten kuitenkin :)

Bump, munkin maha on isoimillaan paljon kohtua ylempää. Mutta mulla on sen verran "eristettä" tuossa mahan ympärillä, että luulen että se on vain niin, että vaavi on työnnellyt sitä vähän ylemmäs kuin tavallista. Ei sen puolen, ultrassa kun mulla oli rakko ihan täynnä niin vaavi löytyi tuolta navan yläpuolelta. Eli kyllä sekin sielä seilaa ylös alas tilan mukaan.
 
bump aika jännä ko mie olen taas kuullu tutkimuksen jonka mukaan jos lapsi nukkuu vieressä/iholla se vähentään kätkytkuolemien riskiä.

meillä isovanhemmat on aivan ihanasti mukana...ne jotka tietää ;D mun isälle ei olla viel kerrottu,,,ei olla niin läheisiä ja tosiaan vasta lähimmät tietää...


mammy&mato 11+5
 

Yhteistyössä