~Elokuiset 2020~

@La Mer, kyllä mulle ainakin sopisi siirtyä Facebookiin. Jännää olisi nähdä naamat nimien takana. :)

Me mietittiin monia nimiä pitkään, mutta päädyttiin lopulta aivan yllätysnimeen. Mä aloin ensin kutsumaan poikaa Lenniksi sen lokinpoikasen mukaan. Poika kun on niin kovin nälkäinen ja kova nokkimaan. :D Mies sitten tykästyikin siihen ja oltiin myös molemmat sitä mieltä että poika näyttää ihan Lenniltä. Sillä me nyt siis mennään. Toinen nimi pitäisi vielä jostain keksiä mutta onhan tässä marraskuun loppuun asti aikaa. :)

Me ollaan myös yritetty käydä päivittäin vaunulenkeillä, vaikka poika ei erityisesti vaunuissa tykkää olla. Yleensä nukkuu siellä jonkun verran pätkissä ja mulla on sitten aina kantoreppu back upina mukana niitä tilanteita varten kun menee totaalisesti kuppi nurin. :D Tänään taitaa jäädä välistä kun on niin sateista.

Metsäntähti + Lenni 5 vkoa 2 päivää
 
  • Tykkää
Reactions: La Mer ja Hedvig
Moi,

Huh kun on viime päivinä tuntunut siltä, että loppuu tunnit vuorokaudessa kesken! Mies on onneksi ehtinyt viedä kerholaisen tällä viikolla, mutta aamupäivästä 1-2 tuntia menee imettäessä, ja sitten ehdin juuri ehkä hoitaa vähän pyykkihommia ja laittaa lounaan uuniin lämpenemään ennen kuin pitää hakea kerholainen. Sitten syödään ja sen jälkeen yritän saada sekä hänet että vauvan nukkumaan... Ja juuri kun ne ehkä nukahtaisivat, niin pienempi koululaisista soittaa, että on lähdössä kotiin ja kertoo niin innoissaan päivän tapahtumista, etten henno keskeyttää... Kun hän tulee kotiin, syödään välipala, minkä jälkeen kerholainen haluaa leikkiä ja täytyyhän mun nyt leikkiä hänen kanssaan, kun en ole aiemmin ehtinyt. Ja sitten onkin jo iltaruoan aika, ja vauva on siis roikkunut rinnalla läpi tämän kaiken ja käynyt potalla ja / tai kastellut vaipan about 10 kertaa, ja pyykkiä o n pyöritetty koneellinen tai kaksi, ja yritetty vastata kaikenmaailman sähköposteihin ym. viesteihin liittyen lasten harrastuksiin, kavereihin jne. Ja muut kotityöt. Loppuillan yritän saada lapsia hoitamaan iltatoimensa ja joka välissä leikin jollain pikku-ukoilla kerholaisen kanssa samalla, kun imetän vauvaa ja yritän kuitata niitä em. viestejä ja tajuta, mitä niissä sanotaan... Kun isommat sitten lopulta sängyssä, pitää tehdä se fysioterapian jumppaohjelma ja toivoa, että vauva pärjää sen aikaa isän kanniskelemana. Yleensä kyllä katsotaan jotain areenasta samalla.

Ehkä tämä viikko nyt oli ekstrapaha, sillä tiistaina veimme kaikki lapset valokuvaukseen, kun heiltä jäi koulu- ja kerhokuvaus väliin korona-altistuksen takia. Keskiviikkona oli yhden lapsen harrastusryhmän esitys, ja tänään vanhin lapsista piti saattaa iltapäivällä yhteen koulutustilaisuuteen, jossa oli koekaniinina, ja samalla reissulla etsiä synttärilahjoja lasten kahdelle kaverille väkijoukkoja vältellen. Tällaiset näennäisesti pienet jutut vaikuttaa yllättävän paljon arjessa. No, onneksi nyt tulee syysloma, jee!

Mä en kyllä haluaisi Facebookiin... Toivottavasti nyt ette kaikki häviä sinne!

Ihana nimi tuo Lenni! Mä en nyt viitsi meidän nimeä paljastaa, kun niitä on vain kaksi kuulemma Suomessa.
 
  • Tykkää
Reactions: Metsäntähti
Miten @KeepGoing vauvan kasvu ja tutkimukset on edenneet?

Tultiin perjantaina maalle syyslomaa viettämään. Kaveriperhe oli mukana ekat päivät, lähtivät äsken. Koronan takia nukuttiin eri mökeissä ja seurusteltiin aamusta iltaan ulkona. Nyt on sellainen olo, että on todella saanut raitista ilmaa. :) Vauva meni mukana kivasti kantoliinassa.
 
@Metsäntähti onpa ihana nimi teidän pojalla! :) Minä en taida viitsiä kertoa meidän pojan nimeä täällä, kun on sen verran harvinainen. Mutta sen voin kertoa että kutsumanimen/1.etunimen valintaan vaikutti isän nimi, eli on lähellä sitä.

Huh @merin ! Minä en varmasti pystyisi edes kaikkeen tuohon uupumistaustallani. Tsemppiä kovasti teidän arkeen!

@KeepGoing toivottavasti tyttö on alkanut saada painoa ja voi muutenkin hyvin.

Meillä pojan suotuisaan syömiseen (ja mahdollisesti painonnousuun) on tullut mutkia matkaan, kun hän on alkanut usein kieltäytyä rinnasta. Yhtenä päivänä oli jopa 7h syömisten välillä, kun ei suostunut syömään edes pullosta :( Onneksi pissaa ja kakkaa on kuitenkin tullut turvallisen paljon, ja poju muuten ollut hyvinvoiva. Iltapainotteista mielenosoitusta esiintyy.

Itselläni on ollut nyt enemmän väsymystä ja alakuloa kuin aiemmin. Sosiaalinen eristäytyneisyys alkaa tosissaan tuntua :( Viikon kohokohta on, kun käydään miehen ja pojan kanssa kolmistaan kaupungilla. Joskus käyn vauvan kanssa äidin luona, mutta siinäpä se :/ Toki puhelimella pidetään yhteyttä joidenkin ystävien ja sukulaisten kanssa, mutta eihän se korvaa kasvokkain tapaamisia. Yhden ystävän kanssa käytiin kyllä vaunuilemassa viime viikolla, ja se oli kyllä mieluisaa vaikka satoi melkein kaatamalla :D
 
Viimeksi muokattu:
@Hedvig, muakin vähän harmittaa että vauvavuosi kuopuksen kanssa menee eristäytyessä. Tekisi mieli esitellä vauvaa koko maailmalle, mutta nyt ei edes tapaa oikein ketään. Meidän vauvamuskari, joka on kulkenut matkassa jo yli kymmenen vuotta esikoisen vauva-ajoista asti, on vain etänä. Vauvauintiin tekisi kovasti mieli, mutta uskaltaako? Sitä paitsi ennenkin oli sääntö, että saa mennä vain "terveenä", ja meillä meni jo silloin tosi pitkiä aikoja, ettei päästy sinne ollenkaan, kun vauvan nenä valui (teki 8 hammasta 3-6 kuukauden välillä, mikä varmasti vaikutti, ja lisäksi jotain nuhaa välillä). Vuodenvaihteessahan voisi iän puolesta aloittaa...

Lisäksi kaipaan ulkona syömistä. Ennen käytiin aina torstaisin lounaalla ulkona miehen ja silloisen kuopuksen kanssa, ja tietysti olin visioinut, miten mennään sinne vauvankin kanssa.
 
Onpas hiljaista... Joko kaikki lähtivät facebookiin?

Täällä on selvästi alkanut ikeniä kutittaa. Kuola valuu... Jotenkin ihmeellisesti vauva onnistuu toistuvasti saamaan mekon helman käteen ja suuhun, ja sitä sitten jyrsii. Vaikkei tietoisesti osaakaan tarttua vielä. Olen ottanut myös purulelut käyttöön, mutta niistä ei ole yhtä innostunut. Eniten tykkää siitä, jos ihan sormella hieron ikeniään: innostuu niin, että melkein hihkuu riemusta.
 
Minä vielä heilun täällä, vaikka en aina saa kirjoitettua.

@merin meillä sama juttu noiden ikenien, kuolan ja jyrsimisen kanssa. Herra järsii ihan antaumuksella mm. sormiaan ja unirievun reunaa. Minä oon kans yrittänyt tarjota purulelua, mutta vielä ei hirveästi osaa käyttää sitä.

Meillä on alkanut olla tosissaan haasteita imetyksen kanssa. Aiemmasta tissitakiaisesta on viim.kuukauden aikana tullut mieltään osoittava ja lakkoileva tissiraivoaja. Eilen hän kieltäytyi kokonaan ottamasta tissiä, ja kaikki ruokailut oli pakko järjestää pullosta. Aiemmin on alkanut imemään taas sitten kun on tullut kova nälkä, mutta siihen saattoi mennä seitsemänkin tuntia edellisestä syötöstä. Ei kertakaikkiaan eilen enää haluttu että joutuu kärvistelemään syömättä niin kauan ja annettiin pullosta. Joka kerta maito hävisi pullosta tosi nopeaan ja tahtoi yleensä myös lisää. Tissi ei silti kelvannut, vaikka aina toki ensin tarjosin sitä :( Jätin eilen soittopyynnön imetyspolille, josko sieltä saisi apua tähän ongelmaan. Äsken tosin koettiin pieni erävoitto, kun nostin pojan syömään rinnalle kun hän oli ihan uninen. Itki ja vastusteli kyllä hiukan, mutta otti sitten kiinni ja alkoi hörsiä. Ei kylläkään syönyt kuin vähän aikaa.

Onko teillä ollut vauvojenne (aiempien tai nykyisten kuopusten) kanssa tissilakkoilua ja miten olette niistä selvinneet?
 
Viimeksi muokattu:
@Hedvig, kiva, että olet täällä vielä. :) Mutta harmin paikka tuo tissilakkoilu! Mulla ei (kop-kop) ole siitä omakohtaista kokemusta, parin kaverin kautta vain. Heillä molemmilla auttoi imettäminen vain makuulla ja häiriöttömässä / pimeässä huoneessa...

Mua harmittaa, kun jumpparyhmä loppui, koronan takia tietysti. Tuntuu kyllä liioittelulta, sillä ryhmä oli muutenkin pieni, ja esim. itse käytin maskia. Nyt olen sitten käynyt enemmän vaunulenkeillä ja pyytänyt "päivävapaita" kavereita seuraksi. Vauvakavereita ei missään lähipiirissä ole, eikä nyt koronan ansiosta vissiin tulekaan. Seurakunnassa vielä toimisi avoin päiväkerho, mutta tietysti se on juuri maanantaisin, kun olen töissä...

Onko teidän vauvalla jokin ennakoitava päivärytmi? Meillä ei ole muuta ennakoitavaa kuin että hän käy nukkumaan illalla noin kymmenen maissa ja herää sitten kun minäkin. Päivisin nukkuu hyvin epäsäännöllisesti. On pikkaisen hankalaa, kun ei voi suunnitella omia tekemisiään päikkäreiden mukaan. Ainoa varma keino saada hänet nukkumaan, on kantoliinassa kantaminen.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Metsäntähti
Hei! Ei olla vielä facebookissa!

Ihana nimi tuo Lenni. Meillä voelä mietitään pojalle nimeä kahdesta vaihtoehdosta! Jännää! Meillä on ekan kerran nyt nimiäiset, niin on jännä miettiä minkälaiset juhlat ne olisivat..onko teillä jotain rituaaleja, jos teillä on nimiäiset..

Täällä kaikki hyvin. Vauva nukkuu tosi paljon, ihan ihmettelen sitä..yöllä sitten valvookin 03 asti..siinä meidän rytmi!! Herätään klo 11-12 päivällä, just ennen kuin koululaiset tulevat kotiin..

Keskimmäisen kiukku on vähän laantunut, vielä uhmaa näkyvissä ja mustasukkaisuutta..

Vauvalla kans sammasta, sitruunaa ja vissyä ollaan koitettu..aika tiukassa on..

Tsemppiä mamat!

La Mer ja poika 1 kk 3 vko
 
@La Mer, onpas teillä omaperäinen päivärytmi :) Kaikenlaista näiden kanssa voi olla. Tsemppiä sammaksen kanssa! Mä luulen, että puolukka oli meillä lopulta tehokkain. Ihan lusikalla laitoin suuhun. Mutta vaatteiden kannalta se on aika sottaavaa kyllä.

Meillä on nyt joku tissilakon täydellinen vastakohta: vauva oli eilen käytännössä koko päivän rinta suussa! 10.30 heräsi päikkäreiltä, ja siitä lähtien oli rinnalla lähes koko ajan. Edes yleensä niin hyvin toimiva kantoliina ei eilen auttanutkaan, huusi ja raivosi kyyneleet silmissä, kun yritin häntä sinne rauhoittaa. Illalla 20 maissa mies sai hänet hetkeksi nukahtamaan, mutta vielä sen jälkeenkin istuttiin toista tuntia rinta suussa. Liittyisiköhän tämä nyt siihen hampaiden tekemiseen jotenkin... Olen kyllä pikkaisen pulassa, jos tämä meno kauan jatkuu, sillä nuo isommat ja kotikin vaatisivat osansa, ja työt ym. Onneksi eilen oli hernekeittopäivä, se tulee sentään itsekseen. ;)
 
  • Tykkää
Reactions: La Mer
Heipparallaa!

Eipä meilläkään oikein rytmiä ole muuta kuin nukkumaan on viimeisen viikon aikana päästy n. 21-23 ja herätty 6-7.30. Päivät menee tosi vaihtelevasti. Yleensä poika on nukkunut päivällä ainakin yhden pidemmän pätkän, mutta tänään vain alle tunnin pätkiä. Meilläkin on aiemmin nukahtanut vain kantoliinaan tai -reppuun, mutta sekin muuttui pari päivää sitten kun poika alkoi saamaan aivan älyttömät raivarit aina reppuun laittaessa. Siirryin siitä sitten nukuttamaan vaunuihin (heikolla menestyksellä) ja nyt on vuorossa kapalo ja oma sänky tai vaunut. Ja tietysti kohina, sitä pitää olla aina. :D Katsotaan mitä seuraavaksi keksitään. Tuntuu että tää koko vauva-arki on yhtä suurta ongelmanratkaisupeliä, kun aina pitää keksiä uusia keinoja ja kikkoja saada lapsi tyytyväiseksi. :D

Metsäntähti ja Lenni 7 vkoa 3 päivää.
 
  • Tykkää
Reactions: merin ja La Mer
Huh huh. Eilinen ilta olikin sitten taas kertakaikkisen uuvuttava. Lenni valvoi lopulta neljä tuntia putkeen ennen nukahtamista n. klo 0.15, ja sitä ennen koko päivän päiväunisaldoksi jäi nelisen tuntia. Hiukan raskasta oli pitää hänet edes jotenkin tyytyväisenä koko päivä, ja ilta oli ihan yhtä väsynyttä huutoa ja epäonnistuneita nukutusyrityksiä. No, siitäkin taas selvittiin, mutta kyllä meinasi usko jossain vaiheessa loppua.

Mitenkäs se Facebook? Mennäänkö sinne, tekeekö joku ryhmän? :)

Metsäntähti ja Lenni
 
Huh huh. Eilinen ilta olikin sitten taas kertakaikkisen uuvuttava. Lenni valvoi lopulta neljä tuntia putkeen ennen nukahtamista n. klo 0.15, ja sitä ennen koko päivän päiväunisaldoksi jäi nelisen tuntia. Hiukan raskasta oli pitää hänet edes jotenkin tyytyväisenä koko päivä, ja ilta oli ihan yhtä väsynyttä huutoa ja epäonnistuneita nukutusyrityksiä. No, siitäkin taas selvittiin, mutta kyllä meinasi usko jossain vaiheessa loppua.

Mitenkäs se Facebook? Mennäänkö sinne, tekeekö joku ryhmän?

Metsäntähti ja Lenni
Oijoi tsemppiä huutoiltoihin..meillälin välillä itku voimistuu jo kovaksi... ääni kehittyy!!

Hmm..pitäisikö fb ryhmän olla ensin julkinen, että sinne löytää ja sitten muuttaa se yksityiseksi kun kaikki mukana?
 
  • Tykkää
Reactions: Metsäntähti
Moi kaikille,

Onpas täällä ollut huutoa tänään! Iltapäivällä ennen kahta oli vielä kaikki hyvin, kun palasin lounas-imetystauolta töihin. Mutta sen jälkeen mies oli luovuttanut vauvan äidilleen ja ohjeistanut menemään tunniksi vaunukävelylle, kun hänelläkin oli palaveri. Vauva oli kuulemma huutanut vaunuissa puolet ajasta ja sitten nukkunut lopulta. Kun tulivat puoli viiden aikoihin hakemaan mua töistä oli taas niin kova huuto päällä, että oli ihan pakko ottaa hänet imetykseen kotimatkan ajaksi. Kotona iltayhdeksältä oli taas aivan mahdoton huuto, mihin ei mikään auttanut. Noin puolen tunnin päästä lopulta rauhoittui rinnalle ja nukahti.

Miten teillä muilla viime aikoina levottomuudesta kärsineillä on tilanne edennyt?

Ihan käsittämätöntä huomata, että tuolla on jo menossa ketju heinäkuisille -21!
 
Moikka pitkästä aikaa! Erittäin tutulta kuulostaa nuo huutamiset. Meillä on vauva keksinyt nyt olla huolimatta tissiä sekä pulloa, kieltäytyy ja karjuu raukka välillä itsensä ihan käheäksi :( ja sitten taas saa "vahingossa" hänet syömään ja kaikki on hyvin taas, hetken. Me ollaan menossa torstaina jälleen kerran erikoissairaanhoidon yksikköön painonnousun niukkuuden takia. Tyttö on edelleen alta 4kg, seuraavaksi lääkäri otattaa varmaan joitain aineenvaihduntalabroja yms. Toivottavasti tää pikkuhiljaa hellittäis, me ollaan siis kerran viikossa vähintään käyty punnituksissa. Alan olee aika puhki tähän hommaan, imetys, pumppaus, punnitus, syöttöpunnituksia... Ja sit toki ne 5 muutakin lasta siinä. Vaan mitä sitä ei tekisi pienen rakkaansa eteen❤

Kertokaahan sitten missä vaiheessa joku fb-ryhmä on olemassa, voisin mahdollisesti vastoin tapojani liittyä mukaan :D voin kyllä jutella täälläkin, ei ongelmaa siinä.

KeepGoing ja tyttö 11 viikkoa
 
@merin meillä huudetaan siis päivisin mutta etenkin iltaisin saattaa mennä päälle pari tuntia niin että huudetaan vaan selkä kaarella eikä mikään ole hyvä. Ja just on päiviä kun vauvan päiväunetkin on sellasia 10-15min pätkiä sylissä, muu ei käy. Joskus onnistaa ja hän saattaa nukkua vaunuissa tai liinassa. Sellasina päivinä huomaan ite että jää omat suihkut, syömiset, vessakäynnit ym ihan taustalle. Tsemppiä sinne levottomuuksiin! ❤
 
  • Tykkää
Reactions: Metsäntähti
@merin meillä huudetaan siis päivisin mutta etenkin iltaisin saattaa mennä päälle pari tuntia niin että huudetaan vaan selkä kaarella eikä mikään ole hyvä. Ja just on päiviä kun vauvan päiväunetkin on sellasia 10-15min pätkiä sylissä, muu ei käy. Joskus onnistaa ja hän saattaa nukkua vaunuissa tai liinassa. Sellasina huutopäivinä huomaan ite että jää omat suihkut, syömiset, vessakäynnit ym ihan taustalle. Tsemppiä sinne levottomuuksiin! ❤
 
@KeepGoing, olipa kiva kuulla teistä pitkästä aikaa! Mikähän vauvalla on syömistä vastaan, jos sen paremmin pullo kuin rintakaan ei kelpaa... Miten teillä muut lapset suhtautuu huutokonsertteihin ja siihen, että äidin aikaa menee tosi paljon vauvaan? Musta tuntuu, että meilläkin tuo nuorin isosisarus tekee kaikkensa sen varmistamiseen, ettei äidille jää ainotakaan hengähdystaukoa - hän huomaa heti, kun vauva hetkeksi hellittää, ja on välittömästi varaamassa mut omiin juttuihinsa. Positiivisella puolella on alkanut esim. pyyhkiä vessassa itse, kun ei jaksa odotella niin kauan...

Vauva sai eilen ekat rokotukset. Ei siis oltu otettu sitä rotaa 2 kk iässä. Kyllä kävi sääliksi, hän huusi niin loukkaantuneena! Muutenkin reagoi hyvin herkästi fyysisiin ärsykkeisiin. Ei hirveästi havaittu sivuvaikutuksia, mutta oli kyllä kiukkuinen illalla. Mielestämme myös ruumiinlämpö tuntui jotenkin heittelehtivän, oli tosi lämmin välillä, ja sitten taas normaali. Tätä vuorotellen pitkin iltaa. Ei mitattu kuitenkaan, kun oli ihan virkeän oloinen. Tänään ollut aika normaali, on jopa nukkunut parit päikkärit.

Rinnalla on välillä hirmuisen levoton. Syö ja huutaa vuorotellen, tai jos ei huuda, niin venkoilee mitä ihmeellisimmin. Välillä taas syö oikein ahnaasti ja keskittyneesti.
 
Hei kaikille, jotenkin jäänyt pitkä tauko. Ei meillä ole ihmeempiä ollut, muuta kuin että edelleen väsyttää vissiin rautaongelmat. Julkisella eivät kuulemma sitä ferritiiniä enää mittaa, kun sormenpäästä hb oli 136 jälkitarkastuksessa.

Noihin rintaraivareihin mä löysin apuja täältä: https://imetys.fi/tietoa-imetyksen-avuksi/rintaraivarit/ . Tää vauva selkeesti karsastaa vasenta rintaa, joka suihkuttaa herkemmin liian nopsaa. Ja välistä kelpaa syödä vaan mun mahan päällä maaten, että ite oon puolimakuulla. Hillitsee vähän sitä maidon tulonopeutta.

Mä voisin kans mahdollisesti lähteä fb:hen, vaikka normaalisti sitä karsastanki. :D Tosin täälläkin voisin yrittää muistaa käydä.

Me jätettiin kans rotarokote pois. Tää vaikuttais olevan allerginen lehmänmaidolle mun maidon kautta ja kun ite välttelen sitä, niin toistaiseks tää nukkuu ihan hyvin ja on tyytyväinen. Päikkäreitä kyllä nukkuu vasta vaan tissi suussa tai liinassa/repussa. D-tipat aiheuttaa vatsavaivoja, vähiten Jekovit-tipat.

Nimeä ei vielä oo annettu ja ristiäisten järjestäminen on mietinnässä, miten uskalletaan tässä kotonatilanteessa järjestää. Mut nimi-idea on jo. :)

lyrae ja vaavi kohta 2kk
 
  • Tykkää
Reactions: La Mer ja merin
@lyrae, kiva kuulla teistä! Mä en oikein tiedä, mikä tuo ferritiini-homma on... Haluaisitko avata? Hb sulla ainakin on parempi kuin mulla yleensäkään, mutta ei mulle kukaan siitä ole sanonut mitään erityistä. Välillä kyllä väsyttää kovasti, olen vain ajatellut sen johtuvan päivän (ja yön) puuhista.

Leikki-ikäinen on nyt vähän nuhainen, jäi kerhosta kotiin tänään. En kyllä tajua, mistä on voinut taudin saada, kun on ollut torstain kerhon jälkeen vain kotona paitsi eilen kävi isoäidillä, joka on terve.

Vauva on tosi kiinnostunut ympäristöstään ja nyt alkaa olla jo tietoista tarttumista esineisiin. On sitä kehitystä aina niin hauska seurata.

Meille selvisi, että seinänaapuri on saamassa vauvan ihan näinä päivinä. Kyseinen naapuri on ollut todella huono sietämään lasten ääniä... Huutelee leikkiville lapsille takapihalla, on lasten mukaan jopa kieltänyt heitä puhumasta siellä, ja välillä hakkaa seinää, kun yksi treenaa soittoläksyjään (soittaa päiväsaikaan 15-30 min eikä edes joka päivä). Saas nähdä, miten hiljainen vauva sinne sitten tulee! Esikoinen on heillä kyseessä.
 
Viimeksi muokattu:
Ristiäisistä... Me pidettiin ne oikein isossa kirkossa ja kahvit myös isossa seurakuntasalissa. Oltiin laitettu pöytiin paikkakortit niin, että samoissa pöydissä oli lähinnä sellaisia, jotka ovat muutenkin keskenään tekemisissä tai samalta paikkakunnalta tms. Paikat oli aseteltu niin, etteivät eri perheisiin tms. kuuluvat istuneet suoraan vastakkain. Ja pöytien välillä oli paljon etäisyyttä. Kai se sitten oli hyvä, sillä yksi isommista lapsivieraista oli seuraavalla viikolla kovassa kuumeessa (ei koronaa), mutta kukaan ei ollut saanut tartuntaa.

Se oli hankalaa, etten uskaltanut ottaa pitopalvelua mahdollisen peruuntumisen varalta (ja eka päivä meiltä peruuntuikin altistumisen takia), enkä oikein muutenkaan pyytää apujoukkoja ahtaaseen keittiöön. Niin oli itsellä vähän kädet täynnä jossain kohtaa. Mutta aika hyvin tarjoilut sujui kuitenkin, kun olin laittanut kotona jo kaiken tarjoiluastioihin valmiiksi.
 
@merin Ferritiini kertoo raudan varastoarvoista. Nykyjään on tutkittu, että vaikka hb olis hyvä, niin raudanpuutoksen oireita voi silti olla, jos varastoraudat on alhaalla. Hb vissiin vaihtelee niin suuresti pitkin päivää. Muistaakseni ennen raskauksia mulla oli luontaisesti hb:kin lähellä naisten viitearvon yläpäätä.

Kiva, että ristiäiset sujui hyvin. Kuulosti järkevältä etäisyydet ym. :)

Ai kauhea toi naapuri... Vähän jänskättäis kyllä lapsen puolesta. On se aika luonnotonta, jos lapset on liian hiljaisia.

lyrae ja vaavi 2kk 2pv
 

Yhteistyössä