Eli mä en voi siis viedä mun 7-vuotiasta uimaaan?

  • Viestiketjun aloittaja luettua
  • Ensimmäinen viesti
"mie vaan"
Mitenkäs sen opetan. Menenkö mukaan?
Täällä ketjussa toistuu usein tuo (ja aiemmissa ketjuissa), miten opetan kouluikäistä, olisiko kannattanut opettaa aiemmin?
Ja ymmärrän kyllä, että aina ei ole ollut mahdollisuutta opettaa, mutta useimmiten opetuksen olisi voinut tehdä jo vuosia aiemmin. Koska raja pitää johonkin vetää on se hyvä vetää kouluikään, jolloin lapsen pitäisi jo osata paljon muitakin taitoja (selvitä muutama tunti yksin kotona, käydä lähikaupassa/kirjastossa yms. yksin).
 
[QUOTE="mie vaan";25811373]Täällä ketjussa toistuu usein tuo (ja aiemmissa ketjuissa), miten opetan kouluikäistä, olisiko kannattanut opettaa aiemmin?
Ja ymmärrän kyllä, että aina ei ole ollut mahdollisuutta opettaa, mutta useimmiten opetuksen olisi voinut tehdä jo vuosia aiemmin. Koska raja pitää johonkin vetää on se hyvä vetää kouluikään, jolloin lapsen pitäisi jo osata paljon muitakin taitoja (selvitä muutama tunti yksin kotona, käydä lähikaupassa/kirjastossa yms. yksin).[/QUOTE]

Erityislapsen opettaminen on välillä helpommin sanottu,kuin tehty.
Rankaistaanko häntä sitten sillä,ettei uimaan pääse,kun ei ajoissa rajoitustensa takia oppinut asioita?
 
  • Tykkää
Reactions: Draumsyn
AP..
[QUOTE="mie vaan";25811373]Täällä ketjussa toistuu usein tuo (ja aiemmissa ketjuissa), miten opetan kouluikäistä, olisiko kannattanut opettaa aiemmin?
Ja ymmärrän kyllä, että aina ei ole ollut mahdollisuutta opettaa, mutta useimmiten opetuksen olisi voinut tehdä jo vuosia aiemmin. Koska raja pitää johonkin vetää on se hyvä vetää kouluikään, jolloin lapsen pitäisi jo osata paljon muitakin taitoja (selvitä muutama tunti yksin kotona, käydä lähikaupassa/kirjastossa yms. yksin).[/QUOTE]

On olemassa poikkeuksia. Kaikki ei mene tolla "yleensä"-kaavalla.
 
AP..
Alkuperäinen kirjoittaja röppö;25811414:
Erityislapsen opettaminen on välillä helpommin sanottu,kuin tehty.
Rankaistaanko häntä sitten sillä,ettei uimaan pääse,kun ei ajoissa rajoitustensa takia oppinut asioita?
Niin. Ei oikein voi opettaa jotain hahmotushäiriöö pois. Hän on pelännyt aina uimahalleja ja isoja tiloja, koska ei hahmota niitä kunnolla. Nyt on tuonut julki, että vois uskaltaa mennä, mut ei tosiaan yksin.
 
"Jossu"
Ottakaa huomioon että siellä uimahallissa on vanhempiakin tyttöjä kuin ne seitsemän vuotiaat ja heille voi olla todella kiusallinen tilanne jos naisten puolella on kouluikäisiä poikia (vaikka eivät olisi edes tuttuja). Kyllä heillä täytyy olla oikeus peseytyä / saunoa rauhassa siellä uimahallissa illman kenenkään äidin erityislapsia!!! Jos kerta on sellanen tilanne että ei ole ketään kuka kävisi lapsen kanssa siellä miesten puolella niin sit sinne ei voi mennä!
 
  • Tykkää
Reactions: juupsis ja mä-78
"mie vaan"
On olemassa poikkeuksia. Kaikki ei mene tolla "yleensä"-kaavalla.
Juuri sen takia siinä olikin se yleensä. Suurin osa lapsista on kuitenkin normaaleja, tai niin lievästi hahmotus häiriöisiä yms. että pärjäävät harjoituksen avulla. Monet tuttunikin kuitenki ajatelevat, että pienenlapsen kanssa uimahallissa (tai vaikka laskettelemassa) on niin vaikeaa, etteivät halua harjoitella.

Eikö teillä ap ole oikeasti ketään tuttua miestä, joka voisi lähteä mukaan? Jos saisitte mukaan jonkun kaverin isänsä kanssa, tai pojan kummin/sedän/isoisän/teidän kummilapsen isänsä kanssa, tai olisiko naapurustossa 12-15 vuotiasta poikaa jonka voisi palkata lapsen seuraksi? Itse aiankin olin 13 vuotiaana naapuri perheen apuna uimahallissa, kun perheeseen kuului kolme alle kouluikäistä joista yhdellä keskittymishäiriö.
 
No voi kiesus. Tottakai 7 vuotiaan pojan voi naisten puolelle ottaa. Ilman tällaista palstaa ei kellekään tulisi mieleenkään asia.
Noi ihme kysymykset, eikö ole kummisetää tai isä miestenpuolelle jeesaamaan. No huoh, ei siitä kai tarkoitus ole noin vaikeaa tehdä. Äidin ja pienen pojan yhteinen uintireissu, sillä selvä. Jos niin haluavat. Tai jotain ankaria opetusreissuja?
kyllä ne pojat siitä kasvaa, eikä halua enää tyttöjen puolelle.
 
"vieras"
Ensimmäisenä voi kysellä löytyykö erillisiä peseytymistiloja, mihin pääsisi, niitä voi löytyä eri nimikkeillä.

Toisekseen jos lapsella on enemmän ongelmia (kuten vaikka 15 v kehitysvammainen), niin voi kysellä avustajaa uimahallireissuja varten.

Ja täytyy sanoa, että 10 v tyttöni, jossa rupeaa kehityksen merkkejä näkymään, ei kovin tykkäisi, että siellä on noin isoja poikia, etenkin jos samassa koulussa sattuu olemaan.
 
"vieras"
No voi kiesus. Tottakai 7 vuotiaan pojan voi naisten puolelle ottaa. Ilman tällaista palstaa ei kellekään tulisi mieleenkään asia.
Niin sehän onkin sit hyvä että tää äiti vaan päättää ottaa noin ison poikansa väärällä puolelle ja sit esim. mun uintia harrastava 10-vuotias tyttöni (tai joku muu joka nyt sattuu samassa uimahallissa käymään) lopettaa uinnin sen takia että siellä naisten puolella on ehkä jopa samassa koulussa olevia poikia. Ettekö te muista millaista tuossa iässä oli käydä uimassa? Itse ainakin olin todella häveliäs, hyvä jos saunassa kehtasi ilman pyyhettä käydä vaikka siellä olikin vain naisia.
 
  • Tykkää
Reactions: mä-78
halipupu harmaana
[QUOTE="mie vaan";25811373]Täällä ketjussa toistuu usein tuo (ja aiemmissa ketjuissa), miten opetan kouluikäistä, olisiko kannattanut opettaa aiemmin?
Ja ymmärrän kyllä, että aina ei ole ollut mahdollisuutta opettaa, mutta useimmiten opetuksen olisi voinut tehdä jo vuosia aiemmin. Koska raja pitää johonkin vetää on se hyvä vetää kouluikään, jolloin lapsen pitäisi jo osata paljon muitakin taitoja (selvitä muutama tunti yksin kotona, käydä lähikaupassa/kirjastossa yms. yksin).[/QUOTE]

Tää on kyllä niin huvittavaa, kun ajatellaan että lapsen pitäisi yks'kaks osata tehdä sitä ja tätä, olla yksin, käydä kaupassa jne... Mutta sitten kauhistellaan jos lapsi on vähän aikaa yksin kotona ja ikää vaikka 4 tai 5v.

Jokainen lapsi oppii omaa tahtiaan myös nämä asiat, joten miksi laittaa joku tarkka raja siihen milloin lapsen pitää selviytyä yksin uimahallin puku- ja suihkutiloissa? Eihän kaikki lapset opi samaan aikaan ajamaan ilman apupyöriä, lukemaan, laskemaan ja kirjoittamaan eikä kaikki lapset ole saan aikaan koulukypsiä. Ja lisäksi kaikilla perheillä ei välttämättä ole mahdollisuutta harjoitella uimahallissa käymistä samalla tavalla kuin tosilla perheillä, mutta sitähän kaikki eivät tule ajatelleeksi.

Jokainen vanhempi varmaan yrittää kannustaa lastaan menemään yksin toiselle puolelle uimahallissa, koska onhan se nyt helpompaa itellekin, mutta jos samaan aikaan on kova huoli sitä miten lapsi pärjää siellä toisella puolella, niin ei sekään kovin kiva tunne ole.

Uimahalleissa voisikin olla vielä yksi ns. unisex puoli, jossa voisi olla vanhemmat pelkästään lasten kanssa ja suihkutiloissa voisi olla vaikka suihkuverhot tai kopit, jotta voisi peseytä ilman uikkaria vaikka paikalla olisi myös isejä lastensa kanssa tai sitten perhepukukoppeja enemmän uimahalleihin.
 
"vieras"
:hug: Oletko ap jo kysynyt uimahallin kantaa asiaan? Jos saisitte käydä muutaman kerran oikein yhdessä harjoittelemassa? Soitat ja kysyt. Tai jos ovat täysin joustamattomia, väittäisin pokkana kassalla, että lapsi on vasta 6-vuotias. Vähän hankalaa vain, jos kysyvät suoraan lapselta.

Ymmärrän kyllä tällaisen ikärajan, mutta minusta sen pitäisi olla vähän korkeampi/joustavampi. Kaikki 7-vuotiaat eivät vielä osaa uida. Ja kuka valvoo, ettei taidoton mene yksin pesuhuoneesta altaaseen, jos on nopeampi kuin äiti? Ei se yksi uimavalvoja kaikkea ehdi, eikä osaa päälle päin nähdä kuka osaa kuka ei.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";25811638]Niin sehän onkin sit hyvä että tää äiti vaan päättää ottaa noin ison poikansa väärällä puolelle ja sit esim. mun uintia harrastava 10-vuotias tyttöni (tai joku muu joka nyt sattuu samassa uimahallissa käymään) lopettaa uinnin sen takia että siellä naisten puolella on ehkä jopa samassa koulussa olevia poikia. Ettekö te muista millaista tuossa iässä oli käydä uimassa? Itse ainakin olin todella häveliäs, hyvä jos saunassa kehtasi ilman pyyhettä käydä vaikka siellä olikin vain naisia.[/QUOTE]

Niin, sinun lapsesi harrastaa uintia. Mutta olisiko hän 7-vuotiaana osannut mennä esim. yksin teatteriin? Jättää vaatteet narikkaan, maksaa ne, valita oikean näyttämön ja näyttää oikeassa paikassa lipun? Kyse oli siitä, ettei ap:n lapsi vielä osaa taitoa, jota tarvitaan pukukopissa/ suihkuhuoneessa. Teillä se on opeteltu aikaisin, ap:n lapsi taas on oppinut jotain muuta aikaisemmin.

Enkä ymmärrä miksi 10v. tyttöä häiritsisi 3 vuotta nuorempi poika pukkarissa.
 
"uskomatonta"
Minä ainakin otan juuri 7v täyttäneen mukaan naisten puolelle ja sillä selvä. On esikoulussa vielä. Minulla 3 lasta ja tällä porukalla kun yksin lähden uimaan, niin on hiukan muutakin tekemistä kun miettiä miten se esikoinen siellä miesten puolella yksin pärjää. Pitää varmaan laittaa sitten tuo 10kk ikäinen poikavauvakin miesten puolelle, kun mammat pelkää pikkupoikia noin hirveästi!!!! Uskomatonta. On ihan eri asia jos siellä naisten puolella on 9-10-vuotias poika kuin 7v poika.
 
Ai että 10-vuotias tyttö lopettaa uimassa käynnin, koska siellä on kolme vuotta nuorempi poika äitinsä kanssa. Enpä oikein usko.
Osaahan se äitikin siellä katsoa niitä tilanteita, ettei liian kiusallista ole kenelläkään.
Jos nyt sitten tosiaan omaa lapsuuttani muistelen, niin paha olisi varmaan ollut, jos joku poikaporukka olisi tyttöjen puolella ollut.
 
kesällä uidaan
tämän takia en ole lasteni kanssa uimassa käynyt vuoteen. Eikä 7v ole oppinut uimaan vieläkään ( uimakoulussa ollut 2kertaa, mutta paljon se auttaa kun emme koskaan uimaan pääse ) yksin miesten puolelle en häntä laita. Ollaan sitten uimatta. Kesällä uidaan.
 
"huh"
On se jännä, että tämä ei ole miehille mikään ongelma. Miehen kanssa on meidän 7v tyttö ollut miesten puolella, eikä kukaan narise tai pikkupojat ole hysteerisiä. Minkähän takia? No, koska ne on pikkutyttöjä eikä ketään kiinnosta jos pieni tyttö on isänsä kanssa saunassa. Vain naiset saavat tästä ongelman itselleen....ja se opetetaan jo tytöillekin. HIENOA!!!
 

Yhteistyössä