eli kodinhoitotuki loppuu 1,5vuotiaana harva mies suostuu jäämään kotiin naisen palkalla elämään..

• Viestiketjun aloittaja näinnköö
  • Ensimmäinen viesti
"jaahas"
En voi olla huvittumatta siitä että nyt kun tuo uudistus on tulossa, niin yks kaks ei miehille olekaan niin tärkeää se lasten hoitaminen kotona tiettyyn ikään saakka.
Eikös kaikki kotiäidit täällä ole kilpaa puhuneet lapsen parhaaksi, yhdessä tehdystä ratkaisusta? Mites nyt suut pannaan kun töihin pitäis lähtee ja mies jäisi hoitamaan lapsia? Äidit kiljuu miten kaikki menny nyt pilalle uudistuksen takia ja kuka mies se nyt jäisi lasta hoitamaan? Tästä paistaa niin hienosti rivien välistä tietyt jutut!
Ja olettaisin ja toivoisin että lapsia hankitaan sitten kun heidät on vara elättää ja myös niillä äideillä on se työpaikka odottamassa paluuta.
Minusta tämä on ihan hyvä asia, sopii miestenkin kokeilla kotona olemista, saavat hekin nauttia kesken työuran lomailusta. Ja nainenkin saa välillä olla se joka elättää, ei huono juttu ollenkaan.
Meillä on muksut tehty jo, ei vaikuta enää meihin, mutta ei olisi haitannut vaikka olisi tämä toimintamalli ollut jo silloin koska meillä hoitovapaat jaettiin joka tapauksessa.
Tutkimusten mukaan pätkätyöt ja määräaikaiset työsuhteet ovat lisääntyneet todella paljon ja tulevaisuudessa vakityöpaikat tulevat olemaan harvinaisuuksia. Siihen ollaan menossa. Siihen on menty jo monessa maassa

säpäle harmaana
Muutos ihmisten asenteissa voi viedä aikaa. Mutta eiköhän niitä keinoja keksitä... Ja asennemuutosta Suomi kyllä tarvitseekin. Ainakin tätäkin ketjua lukemalla olen tullut siihen tulokseen, että monet perheet (lue naiset) luulevat, että kotihoidontukijärjestelmä on luotu sitä varten, että naiset saavat olla kotona ja pääsevät hulimaan töistä kotiin sillä "lasten parhaan ja edun" varjolla. Huh huh.

Itsekin olen ollut vuosia kotona. Välillä tuli kotihoidontukea erisuuruisina määrinä ja välillä ei tullut yhtään mitään. Mutta en ollutkaan kotona siksi koska saan siitä rahaa ja hyvän tekosyyn olla pois töistä, vaan meillä ratkaisu oli tehty oikeasti lasten parhaan takia. (syistä joita en tässä ala erittelemään) Mulle tai meille se raha ei ollut syy jäädä kotiin tai alkaa kikkailemaan asian kanssa. Se oli vain mukava plussa mikä saatiin. Olisin ollut kotona vaikka koskaan mitään rahaa ei olisi annettukaan.
No omalta osaltani voin sanoa, että minulle olisi ollut tuossa tapauksessa helpompi ja taloudellisesti järkevämpi ratkaisu jäädä kotiin, kuin mennä töihin. Olimme siis molemmat töissä, mutta lapset olivat silti kotihoidossa. Jos tällainen systeemi olisi ollut tuolloin, olisin todennäköisesti mieluummin jäänyt vain kotiin hoitamaan lapsia, kuin lähtenyt sekaamaan osa-aikatyön vuorojen kanssa tai vienyt lapset hoitoon.

Miten se onkaan niin, että juuri tuo kolme vuotta on se maaginen raja jota nuorempi lapsi on pysyvästi pilalla, jos sen vie hoitoon ja jos sen yli, niin nimenomaan pitäisi hoitoon laittaa, että sosiaaliset suhteet kehittyy? Jos kotihoidontuki olisi vuosia ollut esim. 2,5 asti, niin olisiko silloin tuo se raja?

Kuten sanottu muualla maailmassa lapset menee paljon nuorempina hoitoon (tai eivät ollenkaan). Miten se onkin, että tuo raja on juuri siinä kohtaa mihin asti Suomessa on tuettu lasten kotona hoitamista?

Myöskin se 300€/kk on todella vähän rahaa. Meillä on ollut ihan suunnitelmana laittaa tämä kohta syntyvä lapsi hoitoon, kun täyttää kaksi vuotta, koska silloin multa loppuu opiskelut ja pitää hakea se työpaikka. Ei meille olisi riittänyt se 300€ + miehen palkka, eikä tämä uudistus muuta tilannetta mihinkään, kun vaikka töitä saisinkin ja mies varmasti mielellään kotiin jäisi, niin ei meille riittäisi 300€ + mun palkkakaan. Ja mun mielestä 2 vuotias on jo ihan hyvän ikäinen menemään hoitoon, en mä osaa nähdä että se maaginen 'hoitovalmiuden' raja kulkee siinä mihin tuet loppuu (tai on aiemmin loppuneet).

Yksityisyrittäjä isille saattaa tuottaa hankaluuksia jäädä koti-isäksi pidemmäksi aikaa ainakin. Ja sille joka kyseli noista "pitkäaikais kotiäideistä", sillä kaiketi tarkoitettiin niitä, jotka ovat tehneet uuden lapsen aina edellisen kotihoidontuen loppua ennen ali ovat vuosia äitiys- ja vanhempainrahalla ja kotihoidontuella.

"vieras"
Meidän tilanne tämä:

Miehellä 3x paremmat tulot. Halu olisi jäädä kotiin ja hyvin pärjäisikin, mutta rahallisesti ei mahdollista. Mahdollisuutta osa-aikatyöhön ei ole! Joutuisi etsimään hoitovapaan ajaksi toisen työpaikan, jotta pärjättäisiin rahallisesti. Mutta mistä löytyy toinen työ, jossa niin joustava työaika, että kykenee lapset hoitamaan kotona??

Mulla on vakituisessa työssäni niin pienet tulot, ettei niillä kateta millään meidän menoja. Mun työni kuitenkin on sellainen, että voin koko hoitovapaan ajan tehdä keikkahommia ja näin ollen maksan myös veroja valtiolle. Niin ja en "syrjäydy", käynhän koko ajan töissä. :D

Nyt kuitenkin tuleva muutos tekee sen, että mun kannattaa sanoa itseni irti. Saan työttömänä paremmat rahat, kuin nyt keikkahommista+hoitotuesta, eli onhan se jopa rahallisesti kannattavaa. :D Siten mulle tulee eteen ainakin vuoden työttömyys ja sen jälkeen onkin vaikeampi enää sitä työpaikkaa löytää. Mutta hei, kiva kun aattelette tätä tasa-arvoa ja naisten oikeuksia päättää omasta elämästään! ;) Lyhentäkää vaikka suosiolla sitä hoitovapaata kahteen vuoteen, mutta älkää tehkö siitä perheille epätasa-arvoista. Kyllä jokaisella perheellä kuuluisi olla oikeus valita se vaihtoehto, mikä on paras. Jos meillä ois miehen kanssa tulot edes lähellä toisiaan, niin mä oisin painunut takaisin töihin jo lapsen ollessa 6kk. Ei vaan oo mahdollista meiän perheessä. .(

"vieras"
Tästä omasta halustasi et voi syyttää yhteiskuntaa. Miksi minun pitäisi maksaa siitä, että sinä haluat olla kotona ja haluat olla niin paljon, että olet valmis irtisanoutumaan omasta vakituisesta työpaikastasi?? Mun mielestä sinulle ja muille samanlaisella ajatusmaailmalla varustetuille ei tarvitsisi maksaa edes työttömyyskorvausta. Ihmeellinen minäminä-asenne!

Etkä sinäkään puhunut sanaakaan kirjoituksessasi lapsen parhaasta. Vaan vain omista haluistasi. Surullista.
Surullinen taoaus olet sinä itse umpimielisten ajatustesi kanssa. Sullahan se MINÄ-MINÄ-MINÄ-asenne tässä tuntuu olevan, kun et suostu ymmärtämään sitä miten eriarvoiseen asemaan tämä ajaa perheet.

Mikäs niissä perheissä, jossa vanhemmat tienaavat saman verran ja haluavat jäädä kotiin. Mutta ei se ole taloudellisesti mahdollista niille, joissa toisella (usein sillä miehellä) on huomattavasti paremmat tulot. Saatikka niillä, joiden puolisot ovat esimerkiksi yksityisyrittäjiä. Meinaatko, että ne yritykset sitten vaan laitetaan jäihin vuodeksi??

Itselleni on ihan sama se muutaman satasen kotihoidontuki jota maksetaan lasten hoitamisesta kotona. Mutta se ei ole, että menetän työpaikkani siitä hyvästä, etten saa olla sieltä kolmea vuotta lasta hoitamassa.

PS. Kotona oleminen ei ole minulle itselleni mitään juhlaa, töissä pääsen noin 100 kertaa helpommalla kun lasten kanssa kotona. Minusta on itsestäänselvyys, että lapsilla on parempi saada kasvaa pikkulapsiaika kotona eikä ison päiväkotiryhmän keskellä. Että voit rauhassa lopettaa sen nokittelun siitä etten ajattelisi lapsieni parasta. Tuo on ala-arvoista tekstiä.

mutta
[QUOTE="vieras";28925737]No enpä aio palata vakituiseen työsuhteeseeni, koska haluan olla lapsen kanssa kotona. Eipä siis auta muu kun irtisanoutua työstäni ja heittäytyä työttömäksi. Kiitos vaan hallitus, täähän oli kannattavaa molemmin puolin.[/QUOTE]

No eihän siinä sitten mitään, joku työtön saa sinun työpaikkasi.

iikiikiik
Ompa täällä liuta hätääntyneitä äitejä. Kun on ollut ennen veruke olla kotona vuosikausia ja se viedään nyt alta niin hirveä hätä keksiä seuraavaa veruketta sille että oikea syy kotona olemiseen on se ettei työ kiinnosta.

"henni"
[QUOTE="Purppura";28926332]Niin..siis tätähän tässä yritän tajuta. Eikös jo peruskoulussa opeteta että 1-1=0?
Hallituksemme taso alkaa pikku hiljaa epäilyttää.[/QUOTE]

Paitsi että on tälläkin hetkellä naisvaltaisia aloja joilla on pulaa työntekijöistä ja se tuuraaja saakin ihan jatkaa hommassaan...

Ne isoimmat irtisanomiset suomessa on koskenut enemmän ns. miesvaltaisia aloja. Toki äkkiäkös se koneistaja-Pekka opettelee vanhusten hoitajaksi tai sisar hento valkoiseksi. Mutta sillä välin kun Pekka treenaa niin tarttetaan niitä työntekijöitä

"vieras"
[QUOTE="vieras";28926273]Surullinen taoaus olet sinä itse umpimielisten ajatustesi kanssa. Sullahan se MINÄ-MINÄ-MINÄ-asenne tässä tuntuu olevan, kun et suostu ymmärtämään sitä miten eriarvoiseen asemaan tämä ajaa perheet.

Mikäs niissä perheissä, jossa vanhemmat tienaavat saman verran ja haluavat jäädä kotiin. Mutta ei se ole taloudellisesti mahdollista niille, joissa toisella (usein sillä miehellä) on huomattavasti paremmat tulot. Saatikka niillä, joiden puolisot ovat esimerkiksi yksityisyrittäjiä. Meinaatko, että ne yritykset sitten vaan laitetaan jäihin vuodeksi??

Itselleni on ihan sama se muutaman satasen kotihoidontuki jota maksetaan lasten hoitamisesta kotona. Mutta se ei ole, että menetän työpaikkani siitä hyvästä, etten saa olla sieltä kolmea vuotta lasta hoitamassa.

PS. Kotona oleminen ei ole minulle itselleni mitään juhlaa, töissä pääsen noin 100 kertaa helpommalla kun lasten kanssa kotona. Minusta on itsestäänselvyys, että lapsilla on parempi saada kasvaa pikkulapsiaika kotona eikä ison päiväkotiryhmän keskellä. Että voit rauhassa lopettaa sen nokittelun siitä etten ajattelisi lapsieni parasta. Tuo on ala-arvoista tekstiä.[/QUOTE]

Aivan samaa mieltä, kuuluu mielestäni vanhemmuuteen ja aikuisuuteen vastuunkantaminen omista lapsista.

"vieras"
Sitä minä vain mietin, mistä aiotaan pieraista kaikille työtä?
Tässä taitaa käydä lopulta niin, ettei isät käytä edelleenkään vanhempainvapaataan, mutta työttömien määrä lisääntyy, kun vanhempainvapaa loppuu äideillä aikaisemmin.
No, ne äidit jotka eivät vielä ole töissä henkilökuntapulasta kärsivällä hoitoalalla, laitetaan joko opiskelemaan sitä työvoimapoliittiseen koulutukseen tai suoraan palkkatuetuiksi hoitoapulaisiksi

"Purppura"
[QUOTE="henni";28926360]Paitsi että on tälläkin hetkellä naisvaltaisia aloja joilla on pulaa työntekijöistä ja se tuuraaja saakin ihan jatkaa hommassaan...

Ne isoimmat irtisanomiset suomessa on koskenut enemmän ns. miesvaltaisia aloja. Toki äkkiäkös se koneistaja-Pekka opettelee vanhusten hoitajaksi tai sisar hento valkoiseksi. Mutta sillä välin kun Pekka treenaa niin tarttetaan niitä työntekijöitä[/QUOTE]

Ikävä kyllä me kaikki emme voi ryhtyä sairaanhoitajiksi. Mitä muita aloja sinulle tulee mieleen?

"Purppura"
No entä sitten? Töihin haluava pääsee töihin, ja äiti, joka haluaa olla kotona, saa olla kotona. Mieluummin näin päin, vaikkei säästöjä toisikaan.
On siinä se että se äiti saa nyt 400 euroa enemmän. Toki se tulee (tai sitten ei tule tarpeeseen).. mutta jos ennenkin on tullut toimeen sillä 300:lla, miksi me haluamme äkisti ''säästää'' maksamalla lisää?

Mun matikka päälläni 700-300 =400?

"vieras"
Miten se onkaan niin, että juuri tuo kolme vuotta on se maaginen raja jota nuorempi lapsi on pysyvästi pilalla, jos sen vie hoitoon ja jos sen yli, niin nimenomaan pitäisi hoitoon laittaa, että sosiaaliset suhteet kehittyy? Jos kotihoidontuki olisi vuosia ollut esim. 2,5 asti, niin olisiko silloin tuo se raja?
).
Kotihoidontuki on alunperin olemassa siksi että subjektiivinen päivähoito-oikeus takasi kaikille lapsille oikeuden hoitopaikkaan. Kotihoidontuki tuli sen rinnalle jotta vanhemmat eivät veisi lapsiaan päivähoitoon joka on kunnalle kalliimpaa kuin maksaa kotihoidontukea. Tästä syystä osa kunnista maksaa kuntalisääkin, kannattaa maksaa muutama kymppi kuussa siitä ettei lapsi vie kallista hoitopaikkaa.

Miksi ikäraja on kolme vuotta? No siksi että alle kolmevuotiaiden ryhmäkoon on oltava henkilökuntamäärältään suurempi kuin isompien lasten, eli alle kolmevuotiaiden hoitaminen päiväkodissa on kalliimpaa kuin isompien lasten.

Subjektiivisen päivähoito-oikeuden purkamisen seurauksena tullaan purkamaan myös kotihoidontuki pikkuhiljaa.
Sitä kun ei ole mitään syytä maksaa silloin kun se ei ole vaihtoehto kalliille päivähoitopaikalle.

mutta
[QUOTE="Purppura";28926428]On siinä se että se äiti saa nyt 400 euroa enemmän. Toki se tulee (tai sitten ei tule tarpeeseen).. mutta jos ennenkin on tullut toimeen sillä 300:lla, miksi me haluamme äkisti ''säästää'' maksamalla lisää?

Mun matikka päälläni 700-300 =400?[/QUOTE]

Niin, yksittäistapauksessa. Miksi oletetaan, että kaikki/useimmat äidit siirtyvät työttömiksi?

"vieras"
Mä oon ollu molemmista kotona 3,5kk, ja mies on sitten pitäny vanhempain vapaat ja hoitovapaat niin että noi on ollu noin 2v kun menneet hoitoon - mut yrittäjän elämä on tätä

Yhteistyössä