elatustuesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja piipoo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

piipoo

Vieras
olen menossa toukokuun lopussa lastenvalvojalle..voiko vanhemmat sopia keskenään jonkun elatussumman vai onko se aina 136.41e? per lapsi
esim huhtikuussa maksoin mulle 200 yhteensä 2 lapsesta ja mulle summa ok

voi sopia summan, mutta oltava vähintään tuo 136,41 per lapsi..
Jos isä ei tule paikalle, annetaan uusi aika ja jos ei silloinkaan tule niin tehdään sopimus ilman isää ja lähetetään paperit hänelle allekirjoitettavaksi.. 'Jos ei allekirjoita, kunta maksaa tuon minimisumman sinulle ja ne peritään isältä takaisin joka kuukausi..

Eiköhän ne ole hyvä määrätä isän tulojen mukaan, eikä kuten sinä haluat. Ne ovat lapselle hänen kuluihinsa maksettavaa rahaa, ei sinun. Joten älä päätä lapsen puolesta hänen haitakseen. Jos ei isä suostu, niin sitten käräjäoikeus vahvistaa elarit.

Alkuperäinen kirjoittaja Niinuska05:
voi sopia summan, mutta oltava vähintään tuo 136,41 per lapsi..
Jos isä ei tule paikalle, annetaan uusi aika ja jos ei silloinkaan tule niin tehdään sopimus ilman isää ja lähetetään paperit hänelle allekirjoitettavaksi.. 'Jos ei allekirjoita, kunta maksaa tuon minimisumman sinulle ja ne peritään isältä takaisin joka kuukausi..

Ei ole oltava tuo summa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
tiedän että ne lasta varten,ei minua
tiedän kuitenkin että lapsien isällä rahatilanne todella huono myös,siksi hyväsydämisyyttäni kelpuutan pienemmän summan

Sovitte jonkun summan mikä tuntuu hyvältä, kunnalta saat sitten sen 130 jotain jos ex on tuloton.
Meillä ex kävi yksin noi summat sopimassa, itse en ollut paikan päällä.

tiedän että ne lasta varten,ei minua
tiedän kuitenkin että lapsien isällä rahatilanne todella huono myös,siksi hyväsydämisyyttäni kelpuutan pienemmän summan

jos isällä on pienet tulot niin lv laskee paljoko isä pystyy maksamaan lapsesta ja isä maksaa sen. erotuksen joka jää 136.41e:sta maksaa kela sinulle. ja jos isä ei pysty maksamaan mitään niin kela maksaa kokonaan. ainakin mun mies kun joutui työttämäksi niin joka kuukaudeltä piti toimittaa kaikki tilitiedot ja laskivat aina siitä että paljonko joutuu miltäkin kuukaudelta maksamaan

eli voimme isän kanssa sopia siellä lastenvalvojalla että hän maksaa sen 200e 2 lapsesta?

Juup, erotuksen saat kunnalta jos haet sitä.
Sen jälkeen kun tulot nousee ni voit tietty vaatia miestä maksamaan itse tuon erotuksen( kela perii sen sitten mieheltä)
Mutta voitte tehdä vaan sopimuksen et satku per lapsi!

eli voimme isän kanssa sopia siellä lastenvalvojalla että hän maksaa sen 200e 2 lapsesta?

Jos isän maksukyky ei riitä enempään, niin silloin voitte sopia noin. Muussa tapauksessa ette, sillä se ei ole lasten edun mukaista.

Yhteistyössä