Elatusmaksujen suuruus, mitkä asiat vaikuttaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja elatus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

elatus

Vieras
Mulla exän kanssa 10v poika. Ex maksanut 8vuotta elareita 120e kuussa. Tästä mustaa valkosella vuodelta 2005. Elareita ei ole koskaan tarkastettu. Vuosien varrella ex saanut 3 muutakin lasta joiden kanssa siis asuu. Käy normitöissä ja alkoi nyt mulle sanomaan että maksaa tästedes tostavaan omalla päätöksellä mulle enää 80e kuussa!! Sanoin, että ei kuule mene niin, että sitten vaikka peritään sulta se loppusumma.

Mitä luulette, nouseeko vai laskeeko tuo summa vai pysyykö samana kun elarit tarkistetaan? Ja miten ja missä se tarkistus tapahtuu, lastenvalvojaanko otan yhteyden?

Elatusavun suuruuteen vaikuttavat lapsen elatuksen tarve selä molempien vanhempien elatuskyky. Elatusavulla ei ole minimiä, Kelan maksama elatustuki on eri asia.

Kannattaa tutustua om:n ohjeeseen elatuksen laskemiseksi. Ap:n antamilla tiedoilla ei voi tehdä minkäänlaisia päätelmiä.

Kyllähän tuon 8 vuoden aikana olisi pitänyt indexikorotukset tulla. Ei montaa kymppiä enempää, mutta kuitenkin. Toinen asia on sitten se, että exälläsi on kolme muutakin lasta, eli hänen palkastaan vähennetään rahaa asumiseen ja elämiseen, sitten muut elatusvastuut ja näin saadaan selville hänen maksukykynsä. Samoin lasketaan sinun maksukykysi. Näiden suhteessa yhteisen lapsenne elatuksen tarve jaetaan, kun lapsilisä on vähennetty. Tämä toki vain ohjeistus. Olette vapaita sopimaan muutakin keskenänne.

Yhteistyössä