Elatusmaksuista yksinhuoltajille

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei kai muille kuin yksinhuoltajille elareita maksetakaan. Mikset muuten kysynyt pajonko ex-vaimonne maksaa elatusapua ja mitkä naisen tulot ovat. Näitäkin on.

Lisäänpä tämänkin kysymykseen. Tuli hätäisesti kirjoitettua aloitus, ja ajttelin oman tilanteen takia yksisuuntaisesti...
 
Elatusmaksuihin vaikuttaa KUMMANKIN puolison tulot. Ensin lasketaan lapsen elatuksen tarve, siitä pois lapsilisät. Loppu jaetaan vanhempien elatuskyvyn suhteessa.

Yleensä elarit pyörii välillä 120-180 euroa/kk/lapsi. Voi olla virallisen kaavan mukaan laskettuna vaikka 50eur, tai vaikka nollakin.
 
Kahdesta lapsesta yhteensä 300?. Määräaikainen sopimus sen ajan kun mä olen vielä äitiyslomalla. Sitten kun palaan töihin niin summaa varmaankin pienennetään.

muoks. ja huonosti luin... en oo yksinhuoltaja vaan meillä on yhteishuoltajuus
 
On sitten yksinhuoltaja tai yhteishuoltaja niin samalla tavalla nuo elatusmaksut määräytyy. Eiköhän kyselijä halunnut kysyä, paljonko se saav ospuoli niin elatusmaksuja saa, riippumatta onko yhteishuoltajuus.
 
Alkuperäinen kirjoittaja N41v:
Elatusmaksuihin vaikuttaa KUMMANKIN puolison tulot. Ensin lasketaan lapsen elatuksen tarve, siitä pois lapsilisät. Loppu jaetaan vanhempien elatuskyvyn suhteessa.

Yleensä elarit pyörii välillä 120-180 euroa/kk/lapsi. Voi olla virallisen kaavan mukaan laskettuna vaikka 50eur, tai vaikka nollakin.


Lisään vielä, että elatusmaksuun vaikuttavat KUMMANKIN TULOT sekä LUONAPITO. Tietenkin myös lapsen elatuksen tarve.


Mutta jokaisen tähän ketjuun vastanneen pitäisi mainita myös molempien tulot sekä luonapito.
 
Alkuperäinen kirjoittaja millipilli:
en oo yksinhuoltaja vaan meillä on yhteishuoltajuus

huoltajuusmuoto ei varsinaisesti vaikuta elatusmaksujen suuruuteen. ne katsotaan useimmiten niin että se, kumopi on lähivanhempi, saa elatusmaksut ja laskukaava on huoltajuusmuodosta riippumatta sama
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja millipilli:
en oo yksinhuoltaja vaan meillä on yhteishuoltajuus

huoltajuusmuoto ei varsinaisesti vaikuta elatusmaksujen suuruuteen. ne katsotaan useimmiten niin että se, kumopi on lähivanhempi, saa elatusmaksut ja laskukaava on huoltajuusmuodosta riippumatta sama

Tiedän, mutta kysymys oli esitetty yksinhuoltajille ;) siksi tarkensin
 
Vastaan ohi kysymyksen että yksin ja yhteishuoltajuus ei eroa toisistaan muuten kuin siten että yhteishuoltajuudessa etä vanhempi saa lapsesta tietoja esim päivähoidosta/koulusta niin halutessaan ja myös terveydenhuollosta ja lähivanhmpi tarvitsee etän nimen esim. passia haettaessa lapselle.
 
elari on meillä sovittu 9 vuotta sitten, silloin tulot oli 40.000 euroa vuodessa brutto. Lapsi isällään tuolloin 8 päivää kuussa. Mun tulot olivat ainakin tuolloin isän tuloja pienemmät ja elari yhdestä lapsesta 200 euroa kuussa. Nykytilanteessa en tiedä eksän tuloja, eikä hän minun. Indeksikorotuksia en ole elariin hakenut.
 
Miehen tulot on satunnaiset, eli ei tee vakituista työtä. Kuukaudessa keskivertona käteen jää n. 1000?. Lapsen äiti elää tuilla, mitä saa nejästä lapsestaan.

Mies maksaa elareita 180?, mutta lapsi on meillä käytännössä yli puolet kuukaudesta (näin on ollut viimeiset 3 kuukautta) ja mietittiin miten paljon tuohon voisi hakea muutosta. Lapsi on alle 2 vuotias, ja äidillä ollessaan lapsilisän uskoisin riittävän korvaamaan "lapsesta aiheutuvat kulut".
 
No just.. :o Itse en saa kuin sen 260 ?/ kk ( 2 lapsesta), bruttotulot lasten isällä vähän yli 2000?.. eikä ole pitänyt PÄIVÄÄKÄÄN lapsiaan luonaan. Kyllä olen monesti siitä maininnut, että ottaisi lapset luokseen, mutta aina siihen antaa jonkun selityksen miksi ei voi nyt jne... :|

Tarkistetaanko isän tulot jossain vaiheessa, vai miten se menee?
 
Alkuperäinen kirjoittaja tiedoksi:
Lisään vielä, että elatusmaksuun vaikuttavat KUMMANKIN TULOT sekä LUONAPITO. Tietenkin myös lapsen elatuksen tarve.

Hyvä pointti. Luonapito luonnollisesti vaikuttaa, jos lapsi on etävanhemman luona enemmän kuin joka toinen viikonloppu + puolet lomista.

Ja todellakin elareiden laskukaava on sama, oli sitten virallinen huoltajuusmuoto yh- tai yhteishuoltajuus. Käytännössähän suurin osa ns "yh-vanhemmista" virallisesti ovat yhteishuoltajuudessa. Kansankielessä yksinhuoltaja tarkoittaa sitä lähivanhempaa, ei eksaktia huoltajuusmallia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja äiti*:
Tarkistetaanko isän tulot jossain vaiheessa, vai miten se menee?

Jos tuloissa tapahtuu yli 20% pysyvä muutos -suuntaan tai toiseen- niin elareita voi lähteä lasketuttamaan uudestaan. Oli se vanhempi sitten etä- tai lähivanhempi.

Muuten mennään normaaleiden indeksikorotusten mukaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja äiti*:
No just.. :o Itse en saa kuin sen 260 ?/ kk ( 2 lapsesta), bruttotulot lasten isällä vähän yli 2000?.. eikä ole pitänyt PÄIVÄÄKÄÄN lapsiaan luonaan. Kyllä olen monesti siitä maininnut, että ottaisi lapset luokseen, mutta aina siihen antaa jonkun selityksen miksi ei voi nyt jne... :|

Tarkistetaanko isän tulot jossain vaiheessa, vai miten se menee?

sähän voit ottaa yhteyttä lastenvalvojaan..ei niitä kukaan sun puolesta muuten tarkastele,ellet itse kysele..
 

Yhteistyössä