Elatusmaksuista asiaa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Näin meillä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Näin meillä

Vieras
Moikka

onko kenelläkään vastaavasta tilanteesta kokemuksia?

Miehelläni aikaisemmasta liitosta 2 lasta. Nyt meillä 3 yhteistä lasta. Elatusmaksuja mieheni maksaa noista kahdesta aikaisemmasta lapsesta. Nyt puolisoni pyysi lastenvalvojaa tarkistamaan elatusmaksun määrän. Hän laski tuon meidän tulo/meno laskelman ja sanoi, että elatusmaksut tulee laskemaan huomattavasti.

Lasten äidiltä myös lastenvalvoja pyytänyt useaan otteeseen hänen tulo/meno laskelmia, joita hän ei ole toimittanut useista pyynnöistä huolimatta. Äidille oli lastenvalvoja myös lähettänyt kirjeen jossa oli mainittu mm. jos hän ei toimita laskelmia 27.6. mennessä on miehelläni oikeus viedä asia oikeuteen.

No tänään oli lastenvalvoja soittanut. Äiti ei ole papereita toimittanut. Ilmoitti, että nyt asia viedään eteenpäin.

Silloin kun he eronneet oli äiti ollut kotiäiti. Nyt hänellä vakituinen työpaikka ja palkkatulot ym.. Mieheni pelkät palkkatulot laskeneet noista ajoista työpaikan vaihdon vuoksi.

Onko kenelläkään kokemuksia mitä on odotettavissa? asiasta tietäviä??

enpä tiedä mutta toivon että miehesi edelleen osallistuu myös edellisen suhteen lasten kasvatukseen rahalla....sori mutta lapsia tehdään vaan sen verran mihin rahavarat riittää...alimman maksun ainakin joutuu maksamaan vaikk aäidillä olisikin tuloja....

Mä oon kuullu muutaman uuseperheen harmitelevan sitä asiaa että niitä elareita uudelleen laskiessa ei oikein oteta huomioon uusperheen lapsia...tai siis että pitävät kohtuuttoman suurina niitä elareita ku uuttaki perhettä pitäs elättää. Ei ole kokemusta itellä uusperheestä..

Ei olekaan tarkoitus olla osallistumatta myös rahallisesti... Mutta jokin kohtuus niihin olisi kiva saada. Lapset kuitenkin kuluttavat kaikki.

Alkuperäinen kirjoittaja venera:
sori mutta lapsia tehdään vaan sen verran mihin rahavarat riittää...

Myös äidin tulot kasvaneet roimasti. Meillä kolme lasta/kk ei kuluta niin paljon kuin mieheni elareita maksaa, joten kai nyt äidinkin kuuluisi jotain maksaa. Äiti siis oli kotihoidontuella ja miehelläni melkein tuplapalkka tuolloin.

Nykyään elatusmaksu ei ole enää automaattisesti se noin 11% elatusvelvollisen bruttopalkasta, mitä se oli parikyt vuotta sitten, vaan siihen vaikuttavat molempien vanhempien tulot. Lisäksi siihen vaikuttavat elätettävien lasten lukumäärä. Melko todennäköisesti elastusmaksut tulevat laskemaan.

Niissä uusissa ohjeistuksissa on kerrottu miten maksukyky lasketaan (ilmeisesti niin lastenvalvoja laskikin) ja maksukykyyn vaikuttavat uudessa liitossa olevat lapset. Oikeusistuin ei noita ohjeistuksia välttämättä käytä, mutta eiköhän samaan tulokseen sielläkin päädytä, eli maksut laskevat, koska tilanne ratkaisevasti muuttunut (tullut lisää lapsia, toisen vanhemmat tulot kasvaneet huomattavasti). Mikäli isän maksukyky ei riitä siihen, että maksaa n. 130e per lapsi, kunta maksaa erotuksen.

en kyllä ymmärrä mihin ne äidin tulotietoja tarvii.... Itse kun maksoin exälle elareita niin toki exän tilotiedot tarkitstettiin mutta ei niillä minun maksuihini ollut mitään merkitystä.

Miehelläni oli ja on edelleen 2500e/kk tulot ja minulla 700e/kk tulot. Maksoin kuitenkin 140e kk elareita ja loput maksoin kunta. Nyt olen saanut lapsen itselleni mutta olin "kohtuullinen" ja en pyytänyt elareita.. Minäkö kiltti.... :)

Alkuperäinen kirjoittaja tuuteli:
en kyllä ymmärrä mihin ne äidin tulotietoja tarvii.... Itse kun maksoin exälle elareita niin toki exän tilotiedot tarkitstettiin mutta ei niillä minun maksuihini ollut mitään merkitystä.

Miehelläni oli ja on edelleen 2500e/kk tulot ja minulla 700e/kk tulot. Maksoin kuitenkin 140e kk elareita ja loput maksoin kunta. Nyt olen saanut lapsen itselleni mutta olin "kohtuullinen" ja en pyytänyt elareita.. Minäkö kiltti.... :)

Nykyään lasketaan molempien vanhempien maksukyky ja siihen tarvitaan tulotiedot, joista tehdään vähennykset. Maksukykyjen suhteessa jaetaan vanhemmille kuuluvat osuudet.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja tuuteli:

Nykyään lasketaan molempien vanhempien maksukyky ja siihen tarvitaan tulotiedot, joista tehdään vähennykset. Maksukykyjen suhteessa jaetaan vanhemmille kuuluvat osuudet.

"nykyään"?
meille laskettiin viime marraskuussa?

Tiedossa voi pahimmillaan olla pitkä oikeustaistelu.Oman lapseni isä ei suostunut maksamaan mitään.Oikeudessa ollaan jo,nyt oli kirjallinen käsittely ja suullinekin taatusti tulee.On muuten nyt jo 8kk elarit pystyssä.Ei ole sitten toi oikeudenkaan käyminen ilmaista.just sain vakuutusyhtiöltä päätöksen että oikeusturvavakuutus korvaa ko taistelun.Omavastuu on kuiteski 200euroa.

Alkuperäinen kirjoittaja äippäX3:
vieläkö löytyy asiasta tietäviä?

Onko se ihan välttämätöntä mennä oikeuteen asti. Lastenvalvoja voi kyllä ihan itte laskee riittääkö varat maksaa elatusmaksua ja minkä verran. Ja kunta maksaa sitten erotuksen siihen 129e asti. Eikä siihen kyllä lähin tuloja tarvita!!!
Ja mää en ymmärrä miks tähän tullaan kommentoimaan jotta "ei tartte tehä muksuja jos ei oo varaa maksaa...". On se hitto jos ero tulee ja muksut yleensä jää äitille, ni isä ei sitte saa uutta perhettä perustaa, enneku nuorin etälapsi täyttää 18vee. Ei ne tulot ydinperheessäkään kasva ku lapsia tulee lisää, vaan se käytössä oleva rahamäärä on jaettava useempaan suuhun.

Eikä se oo siltä lähiäidiltä pois jos kunta maksaa osan siitä 129e summasta ja etäisä osan... samanverran rahaa tulee tilille niinku enneki.

Alkuperäinen kirjoittaja äitix4:
Eikä se oo siltä lähiäidiltä pois jos kunta maksaa osan siitä 129e summasta ja etäisä osan... samanverran rahaa tulee tilille niinku enneki.
Mutta jos lähiäiti on saanut tähän asti vaikkapa 200 euroa ja nyt alkaa saamaan 129 euroa, niin on siltä 71 euroa pois.

onko teidän molempien tulot laskettu kun elatusapua on tarkistettu?
siksi vain kyselen kun silloin kun meille tuli uuden miehen kanssa lapsi ja jäin hoitovapaalle niin sain siksi aikaan vapautuksen maksuista. minä siis maksan ex miehelle elatusta.
ei siihen laskettu yhtään miehen menoja tai tuloja koska ei se hänen lapsi ole.
sama kun ei koskaan ex miehen tuloja ole laskettu elatusapuun liittyen.

Alkuperäinen kirjoittaja cadillac:
siksi vain kyselen kun silloin kun meille tuli uuden miehen kanssa lapsi ja jäin hoitovapaalle niin sain siksi aikaan vapautuksen maksuista. minä siis maksan ex miehelle elatusta.

Minulta vain tarkistettiin, että minulla on tuloja. Eli mieheni ei "elätä" minua. Meillä lastenvalvoja haluaa myös lasten äidin tulot. En tiedä miksi.

Onko se ihan välttämätöntä mennä oikeuteen asti. Lastenvalvoja voi kyllä ihan itte laskee riittääkö varat maksaa elatusmaksua ja minkä verran. Ja kunta maksaa sitten erotuksen siihen 129e asti. Eikä siihen kyllä lähin tuloja tarvita!!!

Meillä juuri lastenvalvoja sanoi, että pitää mennä oikeuteen. En tiedä miksi hän ei voi asiata sitten ratkaista, jos tämä muilla on pystynyt. Meillä ei itsellä todellakaan ole haluja sinne mennä mutta jos kerran muuten ei ratkaisua asiaan saada. Siksi juuri mennään kun lähiäiti ei ole tulojaan ilmoittanut..

Alkuperäinen kirjoittaja cadillac:

Uuden kumppanin tuloja ei lasketa, ei ole elatusvelvollinen toisen lapsille. Mutta nykyinen käytäntö on (uudet ohjeet tulivat kai viime vuonna), että molempien vanhempien maksukyvyt lasketaan ja siihen tarvitaan molempien tulotiedot. Mitään laskelmia tosin ei ole pakko tehdä, jos vanhemmat pääsevät keskenään sopuun maksettavasta summasta muutenkin.

Meillä juuri lastenvalvoja sanoi, että pitää mennä oikeuteen. En tiedä miksi hän ei voi asiata sitten ratkaista, jos tämä muilla on pystynyt. Meillä ei itsellä todellakaan ole haluja sinne mennä mutta jos kerran muuten ei ratkaisua asiaan saada. Siksi juuri mennään kun lähiäiti ei ole tulojaan ilmoittanut..

Lastenvalvoja ei voi ketään pakottaa suostumaan johonkin. Lastenvalvoja ainoastaan suosittaa ja vahvistaa sopimuksen, jos molemmat vanhemmat siihen suostuvat.

Lastenvalvojiakin on joka lähtöön ja usein eri kaupungeissa eri käytännöt mikä on mielestäni kummallista , samoja lakeja pitäisi soveltaa joka paikassa.

Mut näinhän se menee kuin on jo useaan otteeseen todettu että molempien tulot otetaan huomioon ja myös menot. Aviopuolisot ovat elatusvelvollisia toisiinsa nähden eli jos toinen jää hoitovapaalle on aviopuoliso velvollinen elättämään häntä, siksi tarkastetaan naimisissa olevilta myös puolison tulot.

Oikeuteen joutuu menemään jos toinen vanhemmista ei suostu sopuun lastenelatuksesta. Lastenvalvojalla ei ole määräys valtaa sopimuksen suhteen , hän vain suosittelee ja vahvistaa. Mutta jos sovussa on erottu ja sovittu asioista , ei välttämättä tarvitse edes tehdä sopimusta, se on ihan vanhempien päätettävissä.

Yhteistyössä