ELATUSMAKSU TAKAUTUVASTI???

Hei,

Helmikuussa tehtiin sossun tädin kanssa elatus-sopimukset porukalla,isälle määrättiin kolmesta lapsesta yhteismaksuksi 138?/kk.
Kaupunki maksaa lopun minimin elatuksesta elatustukena.

Isä ei ole maksanut omaa osaansa kertaakaan,rahoja on minun kuulemma turha häneltä odottaa!. Nyt on kolme kuukautta kulunut sopimuksista ja rästissä maksut edelleen. Yhteensä kuitenkin jo 414?. saamatta, se on minulle rahaa.

Hain viimekuussa kaupungilta uusia sopimuksia,niin että koko maksu tulisi jatkossa kaupungin kautta ja he sitten perivät isältä takaisin. Näin lapsilla säilyy jonkinmoinen säännöllinen elanto!.

Sopimukset tulikin postissa ennen vappua ja nyt sitten perjantaina saan ensimmäisen elatustuen kokonaisuudessaan kaupungilta ja jatkossa asia toimii näin ensi syyskuuhun asti jolloin taas katsotaan eksän tilannetta ja sopimukset tehdään uusiksi.

Tuolloin on taas tiedossa varma katkein elatustukeen ja pitempikin jos eksä ei allekirjoita sovussa asiaa pitää aina sitten lähteä viemään erikseen eteenpäin oikeusaputuomarin avustuksella niin että asialle saadaan oikeuden päätös.

Tuntuu jälestä päin olisiko ollut helpoin heti viedä asia riidellen oikeuteen ja se olisi sitten ollut selvää pässinlihaa lasten täysikään asti!.( Kolme kuukautta sitten asia oli jätetty jo haasteharkintaan,peruin sen kuitenkin eksän käytyä sossussa allekirjoittamassa sopimukset tuolloin samana päivänä).

NYT KYSYNKIN:

EKSÄLLÄ ON NE KOLMEN KK.N ELATUKSET RÄSTISSÄ MAKSAMATTA,SAANKO MINÄ NIITÄ MISTÄÄN JA MITEN TAKAISIN VAI JÄÄKÖ OMAKSI TAPPIOKSI???.
MAKSAAKO ESIM.KAUPUNKI NYT NEKIN TAKAUTUVASTI MINULLE???

Vastatkaapa joilla on kokemusta vastaavasta,kaupunki oli pannut näihin uusiin sopimuksiin elatusvelka:0,00?.
Tuosta itse ymmärtäisin etten niitä saa :(

Viikon olen nyt yrittänyt sinne turhaan soitella asiaa tiedustellakseni,aina menee vastaajaan tai on varattua...soittopyyntöön eivät soita!. :attn:
 
Taitaa jäädä tappioksi, mulla ainakin neljän lapsen elatusmaksut jo puuttuu exän osalta yli neljältä vuodelta ja saan sen kaupungin maksaman elatustuen, joka on muuten vitosen pienempi per muksu kuin sulla. Harmittaahan tämä niin hiivatisti :headwall: Asia on yhden sossutädin mielestä mun ja miehen välinen ja asianajajaakin on jo käytetty apuna. Osa vanhoista rästeistä on viety ulosottoon, mutta siellähän ne pysyy hamaan tulevaisuuteen asti.
 
siis elatusvelanhan pitäisi olla tuon mainitsemasi rästin verran eikä nolla, eli pyydä kaupungin sos.toimea korjaamaan tilanne, ja esitä vaikka tiliotteet joilla todistat ettei summia ole tilille saapunut.
ite olen taistellu lähes jokaisesta asiasta oman exän kanssa vaikka ns. sopuisasti erottiin, kun uusi emäntä tuli kuvioihin niin tapaamiset lapsen kans harveni, ja kun heille eka lapsi syntyi niin väheni vielä siitä, nyt tilanteessa jossa poika ei ole ollut isällään yli vuoteen, eikä koskaan ( täyttää 11 ja erosimme pojan ollessa vajaa 2) ole ollut esim kesälomalla yötä tai kahta pitempään ja on suoraan ilmoittanut ( nyt kun siellä uudessa perheessä on lapsia jo useampi) ettei aio olla enää isä tälle pojalle.
Pyytänyt jo kahdesti että nykyinen mieheni adoptoisi, mutta olen järjen kanssa ajatellut että poika varmasti haluaisi itse kuitenkin että oma isä säilyisi elämässä, mutta viimeaikoina on lähinnä tuntunut pahalta koko asia, kun puhelimetkin pojalle hommattiin että isä voisi soittaa, puhelin on ollut käytössä kohta 2 vuotta ja kerran on isä soittanut.
Noi on todella ikäviä asioita, meillä "tapeltiin" elatuksesta jopa niin pitkälle että kunnan sosiaalitoimi hermostui exälleni totaalisesti, kun ei siis mennyt jakeluun, miksi elatusvelvollisuus säilyy KAIKISSA lapsissa lapsen täysi-ikään saakka vaikka muita lapsia tulisi. Suostuin itse alennettuun elatustukeen, vaikka oma palkka ei nyt ihan päätä huimaa, mutta selvitään kyllä, ja syyksi exä perusteli asian sillä: että uusi emäntä jäi hoitovapaan jälkeen hoitamaan muksuja kotiin. Sosiaalihuollon mielestä kuitenkin oli tämän naisen oma valinta koska työpaikka olisi ollut valmiina. Ei ole exä mikään pienituloinen, tienaa kolme kertaa oman vuosiansioni verran...
Ite kestänyt kaikenlaista kiusantekoa jo monta monta vuotta.. mutta onneksi on aina soskusta saanut apua tälläisiin asioihin. Nyt tällä hetkellä kun uusimme tuota meidän sopimustamme ja exä sai haluamansa alennuksen, ovat taas maksupäivät ihan miten sattuu, koskaan ei tiedä milloin tilillä.
kyllä se joskus pistää hiljaiseksi, mutta onneksi tuo mun esikoinen on tästä mun nykyisestä miehestäni löytänyt hyvän isän siltikin, olemme olleet hänen kanssaan kimpassa siitä saakka kun poika oli n. kolme. eli isäksi kutsuu häntä ja biologista isäänsä kutsuu etunimellä.
Kovasti toivottelen voimia ja tsemppiä sinne, kokemuksesta kun tiedän niin helppoa ei näiden kanssa ole... :|
 
Meillä odoteltiin kolme vuotta kahden lapsen elatusmaksuja. Mieheltä oli maksamatta 11kk elatusmaksut. Toki sain minimin elatustuen kaupungin kautta, mutta noilta 11 kuukaudelta saamatta olevia rahoja sain odottaa KOLME vuotta! Hain vuonna 2004 muutosta päätökseen, jossa mies oli määrätty maksamaan lapsista yhteensä 320e/kk. Tuo sopimus oli tehty 11kk aiemmin. Mies ei penniäkään maksanut. Vasta Joulukuussa 2007 sain rahat, pitkän taistelun ja useiden kirjeiden, sekä oikeuden käynnin jälkeen.
Kaupunkihan nuo lopulta sitten maksoi, kun mies ilmoitti vakaasti ettei anna rahaa tippaakaan. Nyt kuulemma sitten ulosotto vie tuota rahaa mieheltä.
Ite en olis ikinä uskonu että elatusmaksuista tulee näin pitkä ja hankala prosessi. En olis läheny varmaan vaatimaa mitään jos olisin tienny minkälaiseks sodaks koko touhuu menee. Onneks asia selvisi, tosin sillä vaikutuksella ettei isä enää tapaa lpsiaan ollenkaan:(
 
Mulle on sanottu, että kun se sopimus isän kanssa on jostain summasta ja sitä ei tule, tulee kaupngin tms. kautta, mutta se, joka sen maksaa isän puolesta, perii ulosottoteitse isältä rahat ja elatusmaksut menee muiden pikkuvelkojen ohi. Oma isäni aikanaan oli niin pea, että hänellä kesti työtä saatuaan lähes 10 vuotta päästä siihen pisteeseen, että ei tarvitse kaupungille maksaa enään takasin. Lohduttavaa, sillä ensikuusta alkaen hän ei enään ole velvollinen maksamaan yhdestäkään laspsesta (oli neljä). Sääli sinäänsä, koska hänellä vaan ei ollut rahaa ja silloin ei ollut tälläsiä mahiksia tehdä, että sovittais 50e ja kunnalta loput, vaan koko summa piti maksaa, vaikka oli työtön. Ja kun siitä velkaa tuli, se piti maksaa pois, kun työtä sai.

No, me ollaan sisarusten kanssa tässä aikuisiällä hankittu isälle asuntoon kalusteita ynnä muuta ja onpa tuo kaikesta vanhasta elatusvelastaan huolimatta aina ollut lapsiaan auttamassa.
 

Yhteistyössä