\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.07.2005 klo 10:51 XXX kirjoitti:
En tiedä sanan lehtolapsi tarkkaa määritystä...mutta olen ymmärtänyt,että niitä lapsia,jotka syntyvät avio(avo)liiton ulkopuolella kutsutaan lehtolapsiksi...kauniinpi nimitys kuin äpärä tai AU-lapsi. Tai no mikä nyt on kaunis sana ja ei,mutta helpompi sanoa,että lehtolapsi niin useimmat ymmärtävät,ettei mieheni ole lapsen äidin kanssa asunut koskaan yhdessä jne...
Siitä olen samaa mieltä, että elatusmaksun ei pitäisi olla tuloista riippuvainen vaan lapsen menoista, mutta en siihen sen enempää kantaa, koska perheitä, eroja ja ihmisiä on niin erilaisia, ja nuo elatusasiat on sovittavissa lastenvalvojan luona.
MUTTA
tuo lehtolapsi nimitys saa minut näkemään punaista. Onneksi kyseistä sanahirviötä kukaan enää nykyään uskaltaa sanoa ääneen. Kyllä, lehtolapsi, äpärä ja AU-(=avioliiton ulkopuolella syntynyt)lapsi tarkoittavat kaikki samaa asiaa. Vielä sivistyneessä, suvaitsevaisessa ja ennenkaikkea tasa-arvoisessa nyky-yhteiskunnassammekin alkaa ihmisten luokittelu jo synnytyssalista. Tekeekö vanhempien yhteinen omaisuus lapsesta toista paremman?
- ei tee,enkä niin ole väittänytkään.
Lain edessä yhteinen omaisuushan käytännössä on ainoita eroja avoliittoon nähden. Kuuluuko avioliiton ulkopuolella syntyneen lapsen nauttia huonompaa elintasoa kuin avioliitossa syntyneen?
-ei tule,mutta se kuka lapsen kasvattaa on vastuussa lapsen elintasosta.
Miksi lapselle annetaan haukkumanimi vanhempiensa tekojen takia? Lapsi kai on viimeinen syypää?
-niin ja en haukkunut,käytin vain tätä "lehtolapsi" sanaa. En lokeroi lapsia heidän taustojensa mukaan. Minulle kaikki lapset ovat lapsia. Elintasoa selittäessäni käytin em. määritystä,koska mieheni lapsi on lyhyen suhteen tulos,eli en voi oikein käyttää nimitystä ex:n lapsi.
Jos lapsen vanhemmat eivät ole koskaan asuneet yhdessä, onko lapsen ihmisarvo jotenkin huonompi kuin toisen.
Hmm.. ja siihen, että jos toinen vanhemmista on korkeapalkkaisempi kuin toinen, miksi sitten avioliiton päättyessä on normaalia ja hyväksyttävää, että kaikki menee tasan? Niin no, onneksi on avioehto.
-ei ole ihmisarvo huonompi. Ja avioehto on oikein meidän tapauksessa,koska haluan minun osuuteni omaisuudesta menevän yksinomaan omalle lapselleni,en mieheni "ex:n" lapselle...siis jos minä kuolen ennen miestäni.
Mutta lopuksi vielä sinulle XXX: Tuntuuko sinusta paremmalta, kun voit nimitellä miehesi lasta lehtolapseksi, tuntuuko sinusta, että ystäväsi ja lähipiirisi uskovat miehesi rakastavan sinua enemmän, koska ei ole asunut miehen lapsen äidin kanssa yhdessä? Jne..?
Käsittääkseni kaikki lapset saavat alkunsa kuitenkin samalla tavalla, oli suhde sitten avioliitto,avoliitto,seurustelu tai vain seksisuhde. Ja niinkuin sanoin, lapsi viimeinen joka on syypää vanhempiensa tekoihin.