Elarit, kun lapsi isällään puolet ajasta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Kaisla"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"Kaisla"

Vieras
Selittäkää mulle eron edessä olevalle, että:
jos on yhteishuoltajuus ja lapsi on puolet tai lähes puolet ajasta isällään niin miten lasketaan elarit? Jos äiti on ns.lähivanhempi niin maksaako isä mitään? Jos isällä olo aika vaihtelee kuukausittain niin lasketaanko summa joka kuukausi erikseen?

Mites kun lapsella on kuitenkin hankintoja kuten pyörä, sukset, isompi sänky jne joita ei voi jakaa puoliksi kotien välillä eikä mielekästä raahata kaikkea edestakaisin (esim.isällään ei tarvitse suksia, mutta hankittava ne kuitenkin on)? Jos isän ei tarvitse maksaa elareita niin miten tällaisten hankintojen kanssa toimitaan?

Meillä ei kyllä taida riittää vaan sopimus, että isommat kulut (pyörät jne) jaetaan aina kun kuluja tulee. Voin kuvitella, että sillä hetkellä ei juuri ole rahaa tai ei suostu johonkin summaan kun käytettynä voisi löytyä tosi halvalla jne..

Viikko-viikko-systeemissä ei käsittääkseni makseta elareita. Perustakaa lapselle tili, johon molemmat säästää saman summan joka kk, ja josta sitten tehdään kaikki isommat hankinnat.

Meillä on suksia yms. kuljetettu edes takaisin sen mukaan, missä niitä tarvitaan.

Meillä ei makseta elareita, lapset viikko-viikko. Aiemmin, kun opiskelin, isommat kulut jaettiin puoliksi. Nykyään minä saan ostaa kaiken kun lapsilisillähän ne saa (just joo). En ole jaksanut alkaa tapella asiasta, minä teen hankinnat, vaikken ole mitenkään hyvätuloinen. Meillä on myös hiukan eri ajatukset siitä, mikä on riittävän hyvä. Käytettyä minäkin ostan paljon (esim. harrastusvälineet), mutta esim. vaatteet ja kengät vievät paljon rahaa, kun en huonoja halua ostaa.

Mikä vika käyyetyssä pyörässä on? Miksi sinulla ei olisi rahaa, kun on pyörän oston aika? Pitäisikö sinun mielestäsi muka saada elareita vielä? Anna kun arvaan, lapsilisät tulee sinun tilille?

Ja oman käsitykseni mukaan viikko viikko systeemissäkin maksetaan usein edes jonkin verran elareita sille kuka tekee pyörä, vaate yms. hankinnat.

Ei ne lapsilisät oikeasti kaikkea tuota kata.

Mikä vika käyyetyssä pyörässä on? Miksi sinulla ei olisi rahaa, kun on pyörän oston aika? Pitäisikö sinun mielestäsi muka saada elareita vielä? Anna kun arvaan, lapsilisät tulee sinun tilille?

Hmm..Oliko tämä viesti minulle??
Käytetyissä pyörissä ei ole mitään vikaa, niitä on osteltu ennenkin.
Voin vaan kuvitella, että kun kerron lapsen tarvitsevan pyörää niin mies on tiukasti sitä mieltä, että vanha vielä kelpaa (vaikka on pieni) tai linkkaa mulle jonkun myynti-ilmotuksen jossa myödään ihan käyttökelvoton pyörä kympillä (ja sitten ei suostu 5e enempää maksamaan). Pahoin pelkään, että saattaisi tehdä tuota ihan kiusallaan kostaakseen eron..

Ohjeistuksen mukaan elareita maksetaan, vaikka lapset olisivat puoliksi. Myös lapsilisät menevät sille, jonka luona lapsi/lapset kirjoilla. Se vanhempi tekee myös kaikki hankinnat. Elatusmaksuohin tehdään kuitenkin luonapitovähennys, joka on todella vähäinen. Eri asia on siis, onko tuo kuitenkaan reilua. Aika monet sopivat keskenään, ettei elareita makseta, jos lapset ovat puolet ajasta toisen luona.

Tuohon on monia tapoja kuten itsekin aloitusviestissä vihjasit. Joko hoidetaan kulut yhdessä ilman elareita tai sitten toinen maksaa toiselle joka hoitaa kulut. Lähivanhemmuuden voi jakaa jos on useampia lapsia, jolloin molemmat saavat tarvittaessa asumistukea.

Kiitos viesteistä.
Ei taida helpolla olla sovittavissa meidän tilanne. Meillä on siis ero vasta edessä ja itse ajattelisin, että lapsen kannalta paras systeemi olisi jos saisi asua isänsä kanssa puolet tai edes melkein puolet ajasta. Yritän tässä vaan miettiä, että minkälaiseen liriin sitä saattaa itsensä laittaa jos tuohon systeemiin lähdetään..toisaalta mies ei taida olla niin kovin halukas tuohon koska haluaisi asua suht kaukana minusta. Minulla täytyy siis olla vähän faktoja selvillä kun alan asiaa esittämään miehelle.

Tuo lapsen tili on hyvä idea, mutta mietin vain mahtaisiko tili välillä tyhjentyä miehen baarireissun tuloksena..

En yritä tässä nyt olla ahne, mutta oikeudenmukaisuutta toivoisin. Miehellä on ihan hyvät tulot ja minulla niin pienet, että en usko juuri ylimääräistä jäävän. Pyörät, sukset, kirjoituspöydät, harrastukset jne..jos kaikki jää minun maksettavaksi enkä elareitakaan saa niin ei se minusta ihan oikein mene..
Ehkä helpompaa jos mies suostuisi maksamaan elareita edes jonkin verran ja niistä yritän sitten säästää.

[QUOTE="aloittaja";29793609]Kiitos viesteistä.
Ei taida helpolla olla sovittavissa meidän tilanne. Meillä on siis ero vasta edessä ja itse ajattelisin, että lapsen kannalta paras systeemi olisi jos saisi asua isänsä kanssa puolet tai edes melkein puolet ajasta. Yritän tässä vaan miettiä, että minkälaiseen liriin sitä saattaa itsensä laittaa jos tuohon systeemiin lähdetään..toisaalta mies ei taida olla niin kovin halukas tuohon koska haluaisi asua suht kaukana minusta. Minulla täytyy siis olla vähän faktoja selvillä kun alan asiaa esittämään miehelle.

Tuo lapsen tili on hyvä idea, mutta mietin vain mahtaisiko tili välillä tyhjentyä miehen baarireissun tuloksena..

En yritä tässä nyt olla ahne, mutta oikeudenmukaisuutta toivoisin. Miehellä on ihan hyvät tulot ja minulla niin pienet, että en usko juuri ylimääräistä jäävän. Pyörät, sukset, kirjoituspöydät, harrastukset jne..jos kaikki jää minun maksettavaksi enkä elareitakaan saa niin ei se minusta ihan oikein mene..
Ehkä helpompaa jos mies suostuisi maksamaan elareita edes jonkin verran ja niistä yritän sitten säästää.[/QUOTE]

Yksi vaihtoehto on isä lähivanhempana ja sinun tulojesi pienuuden takia kela mahdollisesti maksaa elatustuen. Tällöin isä hoitaisi valtaosan kuluista.

Ensimmäiseksi teidän tulee keskustella selväksi lasten asumisjärjestelyt ja kumpi tulee olemaan lähi.

[QUOTE="aloittaja";29793609]Kiitos viesteistä.

Ehkä helpompaa jos mies suostuisi maksamaan elareita edes jonkin verran ja niistä yritän sitten säästää.[/QUOTE]

Teette niin tai näin, niin kuulostaa nyt jo siltä, ettei kannata jättää yhtään sopimuksen osaa kirjaamatta paperille. Eli ei kannata jättää mitään suullisen sopimuksen varaan.

Yksi vaihtoehto on isä lähivanhempana ja sinun tulojesi pienuuden takia kela mahdollisesti maksaa elatustuen. Tällöin isä hoitaisi valtaosan kuluista.

Ensimmäiseksi teidän tulee keskustella selväksi lasten asumisjärjestelyt ja kumpi tulee olemaan lähi.

Niin..vaihtoehtona kyllä vähän pelottava. Uskon, että mies haluaa pitää "vapautensa" kieltäytyä välillä ottamasta lasta jos siltä tuntuu. En uskokkaan, että täysin puolet ja puolet toteusi, mutta jos edes sinne päin niin lapsen kannalta hyvä. Eli ei ehkä tämä vaihtoehto käy meille.

Lisäksi tuossa tilanteessa (jos isoimmat kulut jaettaisiin ja isä hoitaisi hankinnat) niin varmaan yhtäkkiä lapsi aloittaisi jääkiekkoharrastuksen ja kaikki tavarat pitäisi olla priimaa. Käyttäisi aina yksityisellä lääkärillä ja joka ikinen apteekkilaskukin jaettaisiin.. Näin se varmaan menisi..
No toisaalta siinä mielessä tietty parempi lapselle, mutta en vaan tietäisi mistä rahat repisin..Puuh!

Jos on odotettavissa vaikeuksia (kuten teillä ilm. on), mä varmaan tahtoisin lähivanhemmuuden itselleni, mukaanlukien elarit ja lapsilisät. Silloin olisi miehen baarireissuista huolimatta joku mahis hoitaa lapsen hankinnat, ja mies saisi pitää sen "vapautensa" myös.

[QUOTE="aloittaja";29793642]Niin..vaihtoehtona kyllä vähän pelottava. Uskon, että mies haluaa pitää "vapautensa" kieltäytyä välillä ottamasta lasta jos siltä tuntuu. En uskokkaan, että täysin puolet ja puolet toteusi, mutta jos edes sinne päin niin lapsen kannalta hyvä. Eli ei ehkä tämä vaihtoehto käy meille.

Lisäksi tuossa tilanteessa (jos isoimmat kulut jaettaisiin ja isä hoitaisi hankinnat) niin varmaan yhtäkkiä lapsi aloittaisi jääkiekkoharrastuksen ja kaikki tavarat pitäisi olla priimaa. Käyttäisi aina yksityisellä lääkärillä ja joka ikinen apteekkilaskukin jaettaisiin.. Näin se varmaan menisi..
No toisaalta siinä mielessä tietty parempi lapselle, mutta en vaan tietäisi mistä rahat repisin..Puuh![/QUOTE]

Isä hoitaisi nuo kulut tietenkin. Sinulle tulisi se osa mitä sinun luoksesi tarvitsee kuten sängyt, varavaatteet yms.

[QUOTE="aloittaja";29793643]Mitenköhän tuon "hankinnat" kohdan kirjaisi? Sitä kun on vaikea määritellä etukäteen paljonko niihin kuluu rahaa..[/QUOTE]

Eikös näihin ole ihan laskurit olemassa ja niiden perusteella tehdään paperit. Vaikka on viikko viikko systeemi (mikä ei teillä edes tule todennäköisesti toimimaan tai tapahtumaan).

Onko miten yleistä että toinen lapsista on kirjoilla äidillä ja toinen isällä? Itse haluaisin ehdottomasti kummatkin lapset kirjoille samaan osoitteeseen, minulle. Kävi se miehelle edellisenkin kanssa kun lapsi on äitinsä osoitteessa. Pelottaa että mies ehdottaa eri osoitteita...

[QUOTE="mutsi";29793799]Onko miten yleistä että toinen lapsista on kirjoilla äidillä ja toinen isällä? Itse haluaisin ehdottomasti kummatkin lapset kirjoille samaan osoitteeseen, minulle. Kävi se miehelle edellisenkin kanssa kun lapsi on äitinsä osoitteessa. Pelottaa että mies ehdottaa eri osoitteita...[/QUOTE]

En usko että toteutuu ellei molemmat sitä halua.

Yhteistyössä