Elarijupinaa... miten tää voi olla mahdollista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nyksä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Äiti käskee isää usein käyttämään lasta lääkärissä tai parturissa?! Siis voi tsiisus! Kai nyt jokainen omilla aivoillaan ajatteleva mies (ISÄ ) tajuaa viedä lapsen parturiin ja varsinkin lääkäriin, kun lapsi hänen luonaan on, jos on tarve. Ja uudella muijalla pyörii vaan eurot päässä, miten paljon etälapsi taas vie ylimääräistä yhteisestä kassasta? Kyllä sä oot ikävä ihminen, ap!

Alkuperäinen kirjoittaja häh:
Tuli vaan tän ketjun pohjalta mieleen. Omien lasten kohdalla jos olisi noin, että ovat 50/50 kummallakin vanhemmallaan ja jos kumpikin vanhempi tienaisi suurin piirtein yhtä paljon, niin ei siinä mitään elareita enää tarvittaisi. Kulut menisivät puoliksi. Ja joo, mä noista jutuista loppupeleissä mitään tajua, mä elän nykymittapuun mukaan tylsästi ydinperheessä.

Mä olen täysin samaa mieltä!

Alkuperäinen kirjoittaja sivusta:
Tuli vaan tän ketjun pohjalta mieleen. Omien lasten kohdalla jos olisi noin, että ovat 50/50 kummallakin vanhemmallaan ja jos kumpikin vanhempi tienaisi suurin piirtein yhtä paljon, niin ei siinä mitään elareita enää tarvittaisi. Kulut menisivät puoliksi. Ja joo, mä noista jutuista loppupeleissä mitään tajua, mä elän nykymittapuun mukaan tylsästi ydinperheessä.

Mut mun mielestä tähän asiaan vaikuttaa myös sen lähivanhemman tulotaso. Lapsi ei sais kuitenkaan jäädä huonommalle vaan siks, että on eroperheen lapsi. Mutta luulenpa, et jos ei noita elareita olis, niin isän perhe osallistuis mukisematta tarvittaviin kustannuksiin, jopa johonkin extraan.

Meillä hoituu juuri näin.. Eli lapsi isällään puolet ajasta ja en todella vaadi elatuksia silloin. Vaikkakin kuinka ostan lapselleni tänne vaatteet, käytän lääkärissä yms. Lapsen isä kuitenkin ostaa hänen luokseen vaatteet ja käyttää myös tarvittaessa lääkärissä, sekä ostaa lääkkeet tarvittaessa.

Alkuperäinen kirjoittaja jep jep:
Äiti käskee isää usein käyttämään lasta lääkärissä tai parturissa?! Siis voi tsiisus! Kai nyt jokainen omilla aivoillaan ajatteleva mies (ISÄ ) tajuaa viedä lapsen parturiin ja varsinkin lääkäriin, kun lapsi hänen luonaan on, jos on tarve. Ja uudella muijalla pyörii vaan eurot päässä, miten paljon etälapsi taas vie ylimääräistä yhteisestä kassasta? Kyllä sä oot ikävä ihminen, ap!

No en minä ainakaan isänä lähtis lasta parturiin viemään, jos olisin jo kertaalleeen exälleni siitä maksanut että hän lapsen parturissa käyttää.

Lääkäriin toki, mutta kun yleensä nämä lääkärikäynnit järjestetään juuri silloin kun lapsi on isällään siksi että isä maksaa kulut. Toki akuutit tapaukset erikseen...

Alkuperäinen kirjoittaja ydinperheellinen mäkin:

Mut mun mielestä tähän asiaan vaikuttaa myös sen lähivanhemman tulotaso. Lapsi ei sais kuitenkaan jäädä huonommalle vaan siks, että on eroperheen lapsi. Mutta luulenpa, et jos ei noita elareita olis, niin isän perhe osallistuis mukisematta tarvittaviin kustannuksiin, jopa johonkin extraan.

Miksi sitten isän nuorempi lapsi saa jäädä huonommalle siksi, ettei ole eroperheen lapsi.

Hmmh...mitenhän tää on muka sossussa laskettu..että lapsen peruskulut ois 600e?

Yleiset kustannukset:
joko 0-6-vuotiaalle 250 euroa/kk
tai 7-12 290
tai 13-17 390

Lähde: Yhden vanhemman perheiden liitto ry

Lisäksi jos lapsi on teillä 12 vrk/kk, tulisi huomioida luonapitovähennys

keskimäärin 10-12 yötä/kk= 35 (alle 7v)
keskimäärin 13-15 yötä/kk= 45 (alle 7v)

Miehesi nettotulot on 2000e. Hänen ruokakuntaansa kuuluu myös sinä ja teidän yhteinen lapsi. Sekin pitäisi huomioida miehen kuluissa, kuten myös asumiskulut ynnä muut perusmenot (myös asuntolainan lyhennys).

Ei mitenkään oikeutettua, että tuollaista summaa vaaditaan.

Lisäksi mikä on Suomessa ihan hassua, jos miehesi kieltäytyisi maksamasta elatusapua, exä saisi vain 136e/kk Kelalta.

Alkuperäinen kirjoittaja ydinperheellinen mäkin:

Miksi sitten isän nuorempi lapsi saa jäädä huonommalle siksi, ettei ole eroperheen lapsi.

Eri häh kyseessä!

Ettekö voi tehdä sitten uutta sopimusta kun vanha menee umpeen että lapsi on 50-50% kuussa kummankin luona ja isä ostaa syksy-talvivaatteet ja välineet ja äiti kevät-kesävaatteet ja välineet. EIkä elareita makseta. Näistä erojutuista saa kyllä tosi vaikeita jos vain (toinen tai molemmat) haluaa.

Alkuperäinen kirjoittaja j:
Hmmh...mitenhän tää on muka sossussa laskettu..että lapsen peruskulut ois 600e?

Yleiset kustannukset:
joko 0-6-vuotiaalle 250 euroa/kk
tai 7-12 290
tai 13-17 390

Lisäksi jos lapsi on teillä 12 vrk/kk, tulisi huomioida luonapitovähennys

keskimäärin 10-12 yötä/kk= 35 (alle 7v)
keskimäärin 13-15 yötä/kk= 45 (alle 7v)

Miehesi nettotulot on 2000e. Hänen ruokakuntaansa kuuluu myös sinä ja teidän yhteinen lapsi. Sekin pitäisi huomioida miehen kuluissa, kuten myös asumiskulut ynnä muut perusmenot (myös asuntolainan lyhennys).

Ei mitenkään oikeutettua, että tuollaista summaa vaaditaan.

Lisäksi mikä on Suomessa ihan hassua, jos miehesi kieltäytyisi maksamasta elatusapua, exä saisi vain 136e/kk Kelalta.

Yleisten kustannusten päällle tuli mun mielestä vielä hoitomaksu noin 230 euroa, vaikka lapsi on osapäivähoidossa ja yleensä hoitokulut ovat luokkaa 100 euroa tms. Sossun mukaan lasketaan nyt kuitenkin vielä varmuuden vuoksi 230 euron mukaan.

Lisäksi yleisten kustannusten päälle tais tulla asumiskulut ÄIDIN luona, ja mun mielestä se on ihan käsittämätöntä, koska äidin luona asumiskulut on 150 euron luokkaa ja isä joutuu osallistumaan näiden kulujen maksamiseen. Kuitenkaan äiti ei joudu osallistumaan asumismenoihin, joita lapsesta koituu isän luona (tuolla luonapidolla saman verran - molemmat asuvat about samansuuruisessa talossa).

Isä sen sijaan saa lohdutuspalkinnoksi 35 euroa luonapitovähennystä, jolla hänen pitäisi kattaa lapsen asuminen lähes puoli kuuta (äidin luona pelkkä katto pään päällä on laskettu 150 euroa kuussa), oma huone, sänky, muut tarvittavat kamat, vaatteet (josta hän jo kertaalleen äidille elarin muodossa maksaa), harrasteet, suurimmat hankinnat jne jne.

Alkuperäinen kirjoittaja Lili:
Ettekö voi tehdä sitten uutta sopimusta kun vanha menee umpeen että lapsi on 50-50% kuussa kummankin luona ja isä ostaa syksy-talvivaatteet ja välineet ja äiti kevät-kesävaatteet ja välineet. EIkä elareita makseta. Näistä erojutuista saa kyllä tosi vaikeita jos vain (toinen tai molemmat) haluaa.

Tai jomman kumman uusi puoliso (tai molempien) haluaa. Kas kun heilläkin on (omasta mielestään) oikeus puuttua, kun yhteistä taloutta pyörittävät erovanhemman kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja en oo exä enkä nyxä:
Alkuperäinen kirjoittaja jaa:
Lapsen äiti ja isä ovat asian sopineet keskenään, nyksien mielipiteitähän ei elatusavussa oteta huomioon. Toisekseen elatusapu on lapsen elämiseen, naurettavaa "kostoksi" säästää vastaava summa toisen lapsen tilille (eiköhän sitäkin lasta koko ajan elätetä) ja samalla valittaa vararikkoa.

Parisataa on todella kohtuullinen elatusapu parin tonnin nettotuloista. Olettaisin kyllä, että noilla asumisjärjestelyillä (jos niihin sossun soppareihin on sovittu tuo luonapito isällä noin paljoksi kuin sanot) äiti hankkii sitten lapset vaatteet ym.

Mun nähdäkseni sä vedät nyt herneitä nenuun asiasta, josta ei tarvitsisi.

Ja asiasta, joka ei sulle kuulu! Tuo sun touhus on naurettavaa, kun vaadit omalle lapselles säästöjä saman verran /kk. Kyllä se on kuule niin, että jos ei miehen aikaisempaa elämää (sitä lasta) tahdo ymmärtää eikä sulattaa, niin ei kannata eronnutta miestä ottaakaan! Mihin se lapsen (tän vanhemman lapsen) paras oikein unohtui?

Asia kuuluu mulle, koska meillä sattuu miehen kanssa olemaan yhteinen talous.

Sulatan lapsen, mutten ikävä kyllä sulata sitä, että meillä olisi varaa pistää yhteiseen lapseemme muutama satanen kuussa ja etälapseen voitaisiin törsätä vajaa tonni kuussa. Koska tällä hetkellä se vaan näin on.

Siis teettekö isompia hankintoja tälle exän lapselle? Miten niitä kuluja voi olla melkein tonni kuussa?

No koska lapsen laskennalliseksi elatukseksi ÄIDIN LUONA on laskettu yli 600 euroa.

Lisäksi sossun mukaan isän pitää osallistua isompiin hankintoihin. Sanotaan, että niitä kertyy vaikka yhdet haalarit, yhdet kengät ja yksi polkupyörä/luistimet/sukset jne per vuosi. Yhteensä siten, että kuukautta kohden kertyy 30-50 euroa. (exällä on nimittäin aika vaativa maku).
Lisäksi myös isän luona tulee asumiskuluja, elarisopparin mukaan asumiskulut äidin luona noin 150 euroa, tuolla luonapidolla isän luona samaa luokkaa.

Lisäksi sossun mukaan isän on kustannettava lapselle vaatteet isän luokse.

Lisäksi äiti komentaa usein isää käyttämään lasta esim. lääkärissä ja parturissa.

Yhteensä:
600
30-50
150
(+vaatteet, lääkärit, parturit, harrasteet jne isän luona)
yht. 780-800 euroa + lääkkeet, vaatteet, parturit, harrasteet jne isän luona

tohon 600e elatukseen on käsittääkseni laskelmissa huomioitu myös lapsilisä+äidin osuus, eli siitä miehen osuus olisi sen 200e. Mikään pakkohan hankintoihin ei ole osallsitua,isähän voi sotaa vaatteet luokseen,mutta lapsen äiti ei voi määritellä millaisia niiden pitäisi olla...

Alkuperäinen kirjoittaja Lili:

Sopimus menee umpeen lapsen täytettyä 18 v.
Mies siis oli pistänyt nimensä paperiin, koska sossu oli saanut vakuutettua hänet, että näin muutkin maksaa. Jälkeenpäin tajunnut, ettei näin tosiaankaan ole.

Miksi olet näin katkera? Mitä omalta lapseltasi on jäänyt puuttumaan näiden "ylisuurien" elareiden takia? Miehes tienaa sen 200 kuussa, maksaa siitä 200 elareita, mun laskujen mukaan 90% hänen tuloistaan jää teidän perheen käyttöön! Perheen, johon kuuluu myös tää ensimmäisen liiton lapsi.

Alkuperäinen kirjoittaja Lokki:
Alkuperäinen kirjoittaja en oo exä enkä nyxä:
Alkuperäinen kirjoittaja jaa:
Lapsen äiti ja isä ovat asian sopineet keskenään, nyksien mielipiteitähän ei elatusavussa oteta huomioon. Toisekseen elatusapu on lapsen elämiseen, naurettavaa "kostoksi" säästää vastaava summa toisen lapsen tilille (eiköhän sitäkin lasta koko ajan elätetä) ja samalla valittaa vararikkoa.

Parisataa on todella kohtuullinen elatusapu parin tonnin nettotuloista. Olettaisin kyllä, että noilla asumisjärjestelyillä (jos niihin sossun soppareihin on sovittu tuo luonapito isällä noin paljoksi kuin sanot) äiti hankkii sitten lapset vaatteet ym.

Mun nähdäkseni sä vedät nyt herneitä nenuun asiasta, josta ei tarvitsisi.

Ja asiasta, joka ei sulle kuulu! Tuo sun touhus on naurettavaa, kun vaadit omalle lapselles säästöjä saman verran /kk. Kyllä se on kuule niin, että jos ei miehen aikaisempaa elämää (sitä lasta) tahdo ymmärtää eikä sulattaa, niin ei kannata eronnutta miestä ottaakaan! Mihin se lapsen (tän vanhemman lapsen) paras oikein unohtui?

Asia kuuluu mulle, koska meillä sattuu miehen kanssa olemaan yhteinen talous.

Sulatan lapsen, mutten ikävä kyllä sulata sitä, että meillä olisi varaa pistää yhteiseen lapseemme muutama satanen kuussa ja etälapseen voitaisiin törsätä vajaa tonni kuussa. Koska tällä hetkellä se vaan näin on.

Siis teettekö isompia hankintoja tälle exän lapselle? Miten niitä kuluja voi olla melkein tonni kuussa?

No koska lapsen laskennalliseksi elatukseksi ÄIDIN LUONA on laskettu yli 600 euroa.

Lisäksi sossun mukaan isän pitää osallistua isompiin hankintoihin. Sanotaan, että niitä kertyy vaikka yhdet haalarit, yhdet kengät ja yksi polkupyörä/luistimet/sukset jne per vuosi. Yhteensä siten, että kuukautta kohden kertyy 30-50 euroa. (exällä on nimittäin aika vaativa maku).
Lisäksi myös isän luona tulee asumiskuluja, elarisopparin mukaan asumiskulut äidin luona noin 150 euroa, tuolla luonapidolla isän luona samaa luokkaa.

Lisäksi sossun mukaan isän on kustannettava lapselle vaatteet isän luokse.

Lisäksi äiti komentaa usein isää käyttämään lasta esim. lääkärissä ja parturissa.

Yhteensä:
600
30-50
150
(+vaatteet, lääkärit, parturit, harrasteet jne isän luona)
yht. 780-800 euroa + lääkkeet, vaatteet, parturit, harrasteet jne isän luona

tohon 600e elatukseen on käsittääkseni laskelmissa huomioitu myös lapsilisä+äidin osuus, eli siitä miehen osuus olisi sen 200e. Mikään pakkohan hankintoihin ei ole osallsitua,isähän voi sotaa vaatteet luokseen,mutta lapsen äiti ei voi määritellä millaisia niiden pitäisi olla...

No pakko kai sille lapsiparalle on vaatteet ostaa, koska lapsen äiti ei suostu niitä enää mukaan pistämään, koska sossu on sanonut, että molemmat ostavat omat vaatteet lapselle. Kuitenkin käytännössä isä ostaa kaiken, koska isä maksaa äidille, että äiti ostaa lapselle vaatteet ja sen lisäksi vielä joutuu ostamaan toiset vaatteet.
Mikä logiikka, vastustajat?

Yleisten kustannusten päällle tuli mun mielestä vielä hoitomaksu noin 230 euroa, vaikka lapsi on osapäivähoidossa ja yleensä hoitokulut ovat luokkaa 100 euroa tms. Sossun mukaan lasketaan nyt kuitenkin vielä varmuuden vuoksi 230 euron mukaan.

Lisäksi yleisten kustannusten päälle tais tulla asumiskulut ÄIDIN luona, ja mun mielestä se on ihan käsittämätöntä, koska äidin luona asumiskulut on 150 euron luokkaa ja isä joutuu osallistumaan näiden kulujen maksamiseen. Kuitenkaan äiti ei joudu osallistumaan asumismenoihin, joita lapsesta koituu isän luona (tuolla luonapidolla saman verran - molemmat asuvat about samansuuruisessa talossa).

Isä sen sijaan saa lohdutuspalkinnoksi 35 euroa luonapitovähennystä, jolla hänen pitäisi kattaa lapsen asuminen lähes puoli kuuta (äidin luona pelkkä katto pään päällä on laskettu 150 euroa kuussa), oma huone, sänky, muut tarvittavat kamat, vaatteet (josta hän jo kertaalleen äidille elarin muodossa maksaa), harrasteet, suurimmat hankinnat jne jne.

Tutustukaa sivuun:
http://www.yvpl.fi/index.php?page=ero&sivu=elatus

Nämäkin on otettu sieltä:
Osuus lähivanhemman nettoasumiskuluista (=vuokra tai vastikkeet,asuntolainan lyhennykset ja korot - asumistuki tms.) 1 lapsi 23 %, 2 lasta 19 %/lapsi, 3 lasta 16 %/lapsi ja 7 lasta 10 %/lapsi

Päivähoitokulut sellaisenaan (mikäli kulut suurempia kuin julkisen päivähoidon, pitää molempien vanhempien olla yksimielisiä erikoispäivähoidon käytöstä tai se muuten katsotaan kohtuulliseksi)

Miestäsi on tosiaankin kusetettu. Ottaisin yhteyttä sosiaalityöntekijän esimieheen.

Koska tuolla luonapidolla isän pitää kustantaa lapselle oma huone, sänky, turvaistuin jne, joten menot eivät jää tuohon elariin, vaan ovat triplasti sitä luokkaa.

Nyt menee jo paksuksi... Ymmärrän, et elarit voitaisiin sopia niin, ettei kumpikaan maksa mitään, jos luonapito on 50/50. Mutta 5 v tyttö EI tarvitse omaa huonetta, autossa riittää korokeistuin jne.

Siis todellisen nyhvön oot kyllä miehekses ottanu, jos mies ei itse osaa vastaan sanoa ja allekirjoittelee kaiken mitä eteen tuodaan ottamatta lainkaan selvää asioista! :D

Alkuperäinen kirjoittaja vastaa ap:
Miksi olet näin katkera? Mitä omalta lapseltasi on jäänyt puuttumaan näiden "ylisuurien" elareiden takia? Miehes tienaa sen 200 kuussa, maksaa siitä 200 elareita, mun laskujen mukaan 90% hänen tuloistaan jää teidän perheen käyttöön! Perheen, johon kuuluu myös tää ensimmäisen liiton lapsi.

Kuten tuolla jo aiemmin laskeskelin sossun, lähiäidin ym logiikan mukaan isän tulee siis hankkia yli 200 euron elareiden lisäksi kotiinsa kaikki tarvittava lapselleen. Koska asuminen äidin luona on kirjattu maksavaksi 150 euroa, niin kai isän luona menee saman verran. Lisäksi ruoka, vaatteet, harrasteet, isommat hankinnat jne jne. Tekee isälle kuussa kuluja vaikkapa 600 euroa. Täten lapsen elatus hyppääkin yli 1000 euroon kuussa.
Jos isällä on kaksi lasta, joita hän haluaa kohdella tasapuolisesti, menee 1. lapseen isällä 600 euroa ja toiseen lapseen perheen kuluista tuplasti tuo. Oletetaan perheen maksavan asuntolainaan lisäksi vaikkapa 1200 euroa.

Tällä logiikalla siis pelkästään lainoihin ja lapseen + "osaaikalapseen" menee jo rahaa 1200 euroa + 1200 euroa + 600 euroa =2800 euroa.

Jos miehesi on sitä mieltä, että laskelmat ovat väärin, niin mars sossuun uusia laskelmia tekemään heti kun nämä nykyiset sopimukset menee umpeen.

Mutta siltikään 200e kuussa noilla tuloilla ei kuulosta paljolta. Minimielarit esim. kelalta on jotain 140 euroa.

Otatko ollenkaan huomioon luonapitoa?

Sen peräänhän minä tässä yritän peräänkuuluttaa. Koska tuolla luonapidolla isän pitää kustantaa lapselle oma huone, sänky, turvaistuin jne, joten menot eivät jää tuohon elariin, vaan ovat triplasti sitä luokkaa. Äiti sen sijaan tuskin joutuu pistämään triplasti elareiden verran elatukseen.

Mikäänhän ei estä isää hakemasta huoltajuutta ja lasta kokonaan teille,jolloin elatusmaksut tulisivat teillepäin =)

Alkuperäinen kirjoittaja vastaa ap:

Kuten tuolla jo aiemmin laskeskelin sossun, lähiäidin ym logiikan mukaan isän tulee siis hankkia yli 200 euron elareiden lisäksi kotiinsa kaikki tarvittava lapselleen. Koska asuminen äidin luona on kirjattu maksavaksi 150 euroa, niin kai isän luona menee saman verran. Lisäksi ruoka, vaatteet, harrasteet, isommat hankinnat jne jne. Tekee isälle kuussa kuluja vaikkapa 600 euroa. Täten lapsen elatus hyppääkin yli 1000 euroon kuussa.
Jos isällä on kaksi lasta, joita hän haluaa kohdella tasapuolisesti, menee 1. lapseen isällä 600 euroa ja toiseen lapseen perheen kuluista tuplasti tuo. Oletetaan perheen maksavan asuntolainaan lisäksi vaikkapa 1200 euroa.

Tällä logiikalla siis pelkästään lainoihin ja lapseen + "osaaikalapseen" menee jo rahaa 1200 euroa + 1200 euroa + 600 euroa =2800 euroa.

No helkutti, mikä on SUN osuus teidän yhteisistä menoista? Pitäs olla vissiin puolet??

Alkuperäinen kirjoittaja ?:
onko lapsen äidillä uutta perhettä?
onko ero kentis tullut ap:n astuttua kuvioihin?

sillon ymmärtäsin, jos ex on katkera ja ottaa irti kaiken, minkä saa.

Pariskunta erosi, koska nainen lähti vieraan miehen mukaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ?:
onko lapsen äidillä uutta perhettä?
onko ero kentis tullut ap:n astuttua kuvioihin?

sillon ymmärtäsin, jos ex on katkera ja ottaa irti kaiken, minkä saa.

Pariskunta erosi, koska nainen lähti vieraan miehen mukaan.

Ihan varmaa joo! Älä jauha jaskaa!

Yhteistyössä