Elämän ilo

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Miesnäkökulma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja lukijanainen:
Feikki on liikenteessä..en usko että mies1 viitsisi edes "testailla".

Aika satusetä taitaa olla mies. lukekaapa tarkemmin hänen textejään niin huomaatte.
esim.miehellä vuosia muita naisia keskustelussa hänen tarinansa kehittyy sitä mukaa mitä tulee vihjeitä muilta keskustelioilta. petetyksi tuleminen, siskon mies petti.jne sekä lattialla kieriskely ja huutaminen mika myllylän kirjasta lainattu.ja onko koskaan sanonut nimimerkkiään lainatun.

Alkuperäinen kirjoittaja oletko?:
Alkuperäinen kirjoittaja lukijanainen:
Feikki on liikenteessä..en usko että mies1 viitsisi edes "testailla".

Aika satusetä taitaa olla mies. lukekaapa tarkemmin hänen textejään niin huomaatte.
esim.miehellä vuosia muita naisia keskustelussa hänen tarinansa kehittyy sitä mukaa mitä tulee vihjeitä muilta keskustelioilta. petetyksi tuleminen, siskon mies petti.jne sekä lattialla kieriskely ja huutaminen mika myllylän kirjasta lainattu.ja onko koskaan sanonut nimimerkkiään lainatun.

Vai niin, no täytyy sanoa että en ole perillä.

Joitakin tekstejä luettuani olen pitänyt häntä aika tasapainoisena ihmisenä.
Ja tietenkin pidän mielipiteeeni edelleenkin, ellei muuta ilmene.
Täytyy kuitenkin sanoa etten ehkä ole ajan tasalla..

Eikös tämä samainen mies1 ollut se myöhästelijä-tyyppi, joka loukkaantuneena poistui palstalta, kun hänen pahettaan (siis myöhästelyä) alettiin kommentoimaan? Ei sitten kuitenkaan malttanut pysyä poissa, vaan ilmestyi takaisin antamaan "hyviä neuvoja"...

lukijanainen, ei ole feikki, pyydän anteeksi.

Valitettavasti en ole Myllylän kirjaa lukenut ja sanaakaan en ole elämästäni valehdellut.

Sekin on totta, minut häädettiin tältä palstalta, kun sanoin myöhästyväni 5 min, toivottiin, että minua petettäisiin jne.

Entä jos minun kotini on luonnossa? Siinä valossa tämänkaltaiset aloitukset ovat minulle lapsellista sanahelinää, mutta ymmärrän kyllä. Todennäköisesti tämä on vain kaupunkilaisten piilov..lua toisilleen, joilla ei ole mahdollisuutta tuota kokea. Eikö se olekin jotenkin ylevää saada sanoa perjantaina, että menemme mökille ja mitä lomilla tehdään. Korjatkaa nyt ihmeessä, jos ei olekaan aikomus vähän kehaista työkavereille.

Alkuperäinen kirjoittaja mies1:

Valitettavasti en ole Myllylän kirjaa lukenut ja sanaakaan en ole elämästäni valehdellut.

Sekin on totta, minut häädettiin tältä palstalta, kun sanoin myöhästyväni 5 min, toivottiin, että minua petettäisiin jne.

Entä jos minun kotini on luonnossa? Siinä valossa tämänkaltaiset aloitukset ovat minulle lapsellista sanahelinää, mutta ymmärrän kyllä. Todennäköisesti tämä on vain kaupunkilaisten piilov..lua toisilleen, joilla ei ole mahdollisuutta tuota kokea. Eikö se olekin jotenkin ylevää saada sanoa perjantaina, että menemme mökille ja mitä lomilla tehdään. Korjatkaa nyt ihmeessä, jos ei olekaan aikomus vähän kehaista työkavereille.

Jokaisella on mahdollisuus tuo kokea. Ei siihen tarvita mökkiä eikä autoa vaan kyky nauttia luonnosta. Suomessa se on meidän kaikkien ulottuvilla onneksi vielä toistaiseksi.

Tänä aamunakin oli ihana tuoksu ulkona kun lähti kävelemään töihin.

Mies1 kirjoitti näin:"Sekin on totta, minut häädettiin tältä palstalta, kun sanoin myöhästyväni 5 min, toivottiin, että minua petettäisiin jne. "

En nyt jaksa kaivaa tuota ketjua esiin, mutta mulla on siitä aivan erilainen muistikuva. Ensinnäkin -ketään ei savustettu ulos, et vaan kestänyt kritiikkiä, joka oli sinun ajatustesi kanssa erilaista. Eli tuossa ketjussahan taisivat kaikki muut olla sitä mieltä, että on kohteliasta tulla ajoissa paikalle, oli tilaisuus mikä tahansa. Sinä olit sitä mieltä, että SINÄ voit kyllä myöhästyä ihan mistä vaan -muut odottakoot tai alkakoot esim illalliskutsut ilman sinua. Et kunnioittanut edes toisen ihmisen palkkatyötä, vaan olit mielestäsi oikeutettu tuhlaamaan toisten aikaa myöhästymällä lääkäristä, parturista yms.

Aivoituksesi menevät joskus kyllä niin yli, että huh huijaa! Tuntuu aika hassulta, että pidät muiden mielipitetiä, tunteita ja kokemuksia feikkeinä sanahelinöinä, jos ne ovat poikkeavia omista tuntemuksistasi.

Otat aika negatiivisesti monia asioita. En minä ainakaan koe että joku kehuakseen tai vittuillakseen huikkaa lähtevänsä mökille. Eikös tuo ole sitä normaalia ihmisten välistä kanssakäymistä, että kertoillaan viikonlopun tekemisiä ja kuulumisia? Eikä tuo mökkijuttu nyt nin tavattoman ekstraa täällä Suomessa ole -eikös täällä ole noin 500 000 mökkiä? Nämä muutamat kirjoitukset joita tällä sivulla on, antavat sinusta kateellisen kuvan, ikään kuin et kestäisi muiden hyvää mieltä. Ei sitä marttyyrin viittaa tarvitse koko ikäänsä harteillaan kantaa, vaikka joskus on siipeensä saanutkin.

Ehkäpä mies1 ilmentää vain petetyn ihmisen ajatuksia - tietynlaista kyynisyyttä. Turha, ylevöittämään pyskivä sanahelinä turhauttaa ja vaikuttaa epäaidolta, vaikka kirjoitus olisi sinänsä kaunis kertomus jonkun elämästään "nauttivan" ihmisen omista havainnoista keväisen luonnon ihmeistä, jotka ovat kaikille mahdollisia. Ehkäpä mies1 on _joskus_ aiemmin kokenut ihan jotain vastaavaa nautintoa.

Nimittäin itse tunsin jotain samaa kuin mies1 suhteessa Miesnäkökulman kirjoitukseen. Luonto on kyllä kaunis ja armollinen, mutta kun puolet jutusta tosiaan oli kertomusta, mitä taas perinteisesti rouvan kanssa tehtiin kevään kunniaksi.

Eihän lunnon ihme tietenkään ole keltään pois, vaikka moni vastaava muisto voi todellakin olla taakse jäänyt. Sellainen kaiho, ja kateuskin elämää kohtaan siinä nousee pintaan. Eikä siedä turhaa toisen itsekorostusta arkipäivässä.

Kateellinen olisin, ja mistä hyvästä?

Minusta mökkeilystä tekee mökkeilyn vasta rakastelu, aamun ensisäteiden maalatessa mökin lattiaa. Ilma on yön jäljiltä vielä viileä, mutta kietoutuminen saman peiton alle antaa lämmön , jota on kaivannut. Ei edes verannalla rapisteleva orava saa katsomaan häiriön aiheuttajaa.
toinen asia onkin sitten aamukahvi, sen nauttinen mukista, raukein katsein, paljain varpain, hohoh hoijaa, työt kutsuu..

Tiedän täsmälleen tuon tunteen, mistä miesnäkökulma kertoi! Sääli, jos kaikilla ei ole kykyä kokea vastaavaa herkistymistä.

Vanhemmillani on tunturimökki, jossa perheen kesken vietetään aikaa ympäri vuoden. Nautin suunnattomasti myös kesäisin kävellä tunturin huipulle iltamyöhään tai yöllä auringon porottaessa täydeltä taivaalta. Tuntee itsenstä kovin pieneksi, kun katselee ympäröiviä tunturimaisemia ja kirkasta. Ihan kuin osaksi luontoa! Se on aivan sanoinkuvaamattoman kaunis ja ihana tunne.

Vastaavia hurmoksellisia tuntemuksia voi kyllä saada monenlaisista luontokokemuksista, mutta itselleni tunturit ovat tärkeä osa sielunmaisemaa.

En ole luultavasti ollenkaan oikea ihminen tähän keskusteluun, olen nimittäin asunut koko ikäni veden äärellä..milloin isomman milloin pienemmän, mutta kuitenkin.

Siispä en näe luonnossa ja sen "ylistämisesssä" mitään sanahelinää, on vain niin että vanhempana olen oppinut tajuamaan luonnosta edes jotain!

Minusta mökkeilystä tekee mökkeilyn vasta rakastelu, aamun ensisäteiden maalatessa mökin lattiaa. Ilma on yön jäljiltä vielä viileä, mutta kietoutuminen saman peiton alle antaa lämmön , jota on kaivannut. Ei edes verannalla rapisteleva orava saa katsomaan häiriön aiheuttajaa.
toinen asia onkin sitten aamukahvi, sen nauttinen mukista, raukein katsein, paljain varpain, hohoh hoijaa, työt kutsuu..

Ja taas mies1 poistuu paikalta kun hänestä itsestään aletaan keskustelemaan vähänkään negatiivisempaan sävyyn...

"Nimittäin itse tunsin jotain samaa kuin mies1 suhteessa Miesnäkökulman kirjoitukseen. Luonto on kyllä kaunis ja armollinen, mutta kun puolet jutusta tosiaan oli kertomusta, mitä taas perinteisesti rouvan kanssa tehtiin kevään kunniaksi."

Pitipä ihan oikein tarkistaa. Aloituksessa oli suorastaan kolme riviä minun ja vaimoni yhteisistä mökkipuuhista. Loppu oli kyllä pelkästään tuon upean aamun muistelua.

Alkuperäinen kirjoittaja Miesnäkökulma:
"

Pitipä ihan oikein tarkistaa. Aloituksessa oli suorastaan kolme riviä minun ja vaimoni yhteisistä mökkipuuhista. Loppu oli kyllä pelkästään tuon upean aamun muistelua.

Loppu taisi kyllä olla ilmausta siitä, kuinka vain näin voi nautiskella HYVÄLLÄ OMALLATUNNOLLA, VAILLA SYYLLISYYTTÄ. Tästä varmaan osa veti herneet nenään, mieleen kun tulee kaikki muut kirjoituksesi nautintojen paheellisuudesta, niiden nautintojen, joita yleisesti ihmiset harrastavat hyvällä omallatunnolla...

"Minusta mökkeilystä tekee mökkeilyn vasta rakastelu, aamun ensisäteiden maalatessa mökin lattiaa."

Mielenkiintoinen näkemys, jota vois laajentaa loputtomin variaatioihin. Esim.

Minusta autoilusta tekee autoilun vasta rakastelu, sateen ropistessa sivutielle pysäköidyn auton kattoon

Minusta kirjastoreissusta tekee kirjastoreissun vasta rakastelu, kaappien natistessa partnerin selkää vasten hämärässä nurkkauksessa.

Minusta konsertin tekee konsertiksi vasta rakastelu, patarummun paukkuessa ja trumpetin törähdellessä ja muiden töllistellessä

Minusta hautajaiset tekee hautajaisiksi vasta rakastelu, sielunkellojen kaikuessa kappelin takapenkiin

Ja niin edelleen, jos tuolle linjalle mennään

Itseasiassa, noin ajatellen, minäkään en ole koskaan oikeasti mökkeillyt, koska ikinä ei ole tullut, hienotunteisuussyistä, mökkeillessä rakasteltua.

On se kumma, miten jo ajatuskin seinäntakana nukkuvista iäkkäistä vanhemmista/sukulaisista/kavereista/pikkulapsista saa sekshalut katomaan taivaan tuuliin.

Oli pakko vähän jatkaa tätä viisastelua..

Alkuperäinen kirjoittaja Miesnäkökulma:
Olimme taas rouvan kanssa laittamssa saarrta ja huvilaa kesäkuntoon. Eilinen meni siivoillessa ja kunnostellessa, saunoessa ja iltarauhasta nauttiessa. tänä aamuna oli sitten vuorossa juomaveden haku lähisaaren lähteestä.

Mikä aamu! Taivas kirkas, järvi peilityyni, täysi hiljaisuus lukuunottamatta lintujen laulua rannoilla, käen kaukaista kukuntaa ja joutsenten joikumista lähilahdelta. Järvessä heijastuksena kaikki puhkeavan vihreyden sävyt. Soutuvene lipuu melkein airoa ilmassa liikuttamalla äänettömästi halki lahtien ja salmien.

Tuli vain sellainen haltioituminen, että oli melkein pakko itkeä. Kaiken ihanuuden ylenpalttisuus melkein pakahdutti. Tuntui suorastaan, että jos tätä onnentäyteyttä kestää vielä joku minuutti, niin sydän pysähtyy. Ehkäpä minulle aikanaan suodaan juuri tuollainen lähtö...

Voi miten paljon, ylenpalttisesti, maailmassa on tarjolla iloa, jonka saa ihan ilmaiseksi, silkkana antina ja armona, ei tarvitse kuin ottaa vastaan. Ja kaikki ihan viatonta ja syytöntä, puhdasta. Ei tarvitse tuntea huonoa omaatuntoa mistään, mikään ei ole keltään pois.

Tuommoisen kokemuksen jälkeen tuntee jaksavana niin työssä, arjessa kuin parisuhteessakin ihan uusin eväin.

Kyllä elämä voi olla ihanaa.

Tämä menee sisällän analysoimiseksi, mutta sisältöhän on viestin merkitys. Merkitykset syntyvät jokaisen omista mielikuvista. Kyllä tämänkin kirjoituksen voi lukea kuvauksena tai kuten piru Raamattua - elämäniloa irvien, jos oma tunnetaso on sellainen, paskamainen.

Luonnon kuvausta kirjoituksessa oli yksi kappale. Sen jälkeen kuvattiin omaa luontoa eli tunnetta - voisiko sanoa ... ylisanoin.

Sen jälkeen tuli opastusta siitä, miten maailmaa voi/pitää katsoa... moraalista tulkintaa siitä, miten elämä _voi_ olla ihanaa.

On ylentävää, että elämässä on hetkiä, joista voi haltioitua ja nauttia. Niitä tulisi jokaisella olla aina jossain. Mutta... monet kuitenkin masentuvat ja alakulo valtaa juuri silloin, kun kaikki ympärillä on niin ihanaa ja kaunista, virheetöntä. Masentuneen on vaikea kestää toisten onnea. Ehkäpä siksi, että hän, jos kuka tietää, mitä on menettänyt.

Miten vaan, äksyilkää jos siltä tuntuu =)

Kyllä minustakin elämä on ihanaa koska saimme mieheni kanssa lähes vuoden kestäneen vihanpidon tässä muutama viikko sitten purettua ja olemme olleet kuin nuoret varsat kesälaitumella sen jälkeen. Ihme että sellaista vihanpitoa jaksaakaan.... *pyörittelee päätään*,... kun kumpikin sisimmässään kuitenkin rakastaa eikä halua erota.

Alkuperäinen kirjoittaja pit.:
Itseasiassa, noin ajatellen, minäkään en ole koskaan oikeasti mökkeillyt, koska ikinä ei ole tullut, hienotunteisuussyistä, mökkeillessä rakasteltua.

On se kumma, miten jo ajatuskin seinäntakana nukkuvista iäkkäistä vanhemmista/sukulaisista/kavereista/pikkulapsista saa sekshalut katomaan taivaan tuuliin.

Oli pakko vähän jatkaa tätä viisastelua..

Olet sie äänekäs?
Nyt lähden kyllä kahville. Näky olevan vastaleivottua pullaakin. Mietiskelen samalla iseksein tuota..

Alkuperäinen kirjoittaja vanhan toistoa:

Ja taas mies1 poistuu paikalta kun hänestä itsestään aletaan keskustelemaan vähänkään negatiivisempaan sävyyn...

Tuo pitää paikkansa, ei kai palstan tarkoitus ole mennä henkilökohtaisuuksiin, silloin kun tunnen oloni ahdistetuksi niin poistun.

No, minun tarkoitus ei ole kylläkään ollut mennä henkilökohtaisuuksiin eikä muutenkaan hakea niitä negaatioita mistään. Mies1 asenne nyt vaan on tässä keskustelussa sanoisinko hiukan omituinen. Jos toinen fiilistelee hyvää mieltään ja rakkautta luontoon, mies löytää rivien välistä vittuilua. Kuitenkin nimimerkki miesnäkökulma on kertoillut täällä itsestään ja ainkin minä olen ymmärtänyt asian niin, että hän on mitä suurimmassa määrin luontoihminen -voisiko sanoa jopa aktivisti. Eli tuo kirjoitus oli ihan häntä omimillaan, ei kehumista mahdollisuudestaan viettää aikaa mökkeillen.

Keskustelun tarkoitushan on vaihtaa mielipiteitä. Jos sinä, mies1, olet erilinjoilla, ei sinun pidä ahdistua jos muut puolustavat omaa kantaansa. Tiedän minäkin pari ihmistä, jotka eivät mökkeilystä välitä -siellä kun on kuuma tai kylmä ja itikoita ja ulkohuussia -eli paljon epämiellyttävyyksiä jonkun mielestä. Minä taas koen juurikin ap:n ajatusten kaltaisia onnen tunteita olessani aamuaurinkoisen järvenrannalla. Siinä tulee mieleen, että tässä on se paikka jossa haluaisin olla aina. Itseasiassa, viime lauantaina oli aikamoinen sadepäivä -mutta onnentunteet täyttivät silti mökkiläisen mielen.

Loppukaneettina voisin sanoa sinulle, mies1, että älä ajattele kaiken liittyvän aina sinuun ja olevan sinua vastaan. Eikä jonkun anonyymin mahdollisia tarkoituksellisia kettuiluja kannata niin vakavasti ottaa -aikamoista sittiä minäkin olen täällä päälleni saanut, ihan suoranaista herjaamistakin. Mutta eipä tuo haittaa.

Miesnäkökulman mielleyhtymät olivat hauskoja:-)

En minä mitään vihjaillut, kysyin vain. Et sitten vissiin vastaa?

Jokos olet rauhottunut, että voi esittää uuden kysymyksen....otitko pullan?.:D

Asiasta..minä en muualla oliskaan kuin mökillä, jos se vaan olisi mahdollista. Siellä on hyvä koota vaikka huonekaluja...Tosin ääni kylläkin kantaa vettä pitkin kauas...

Yhteistyössä