Elämäkö oli tässä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja OnNiinPahaOlla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

OnNiinPahaOlla

Vieras
Olen raskaana, kauan odotettu lapsemme olisi saapumassa maailmaan marraskuussa. Olemme pyörittäneet korttitaloa jo pidemmän aikaa ja nyt taloutemme romuttuu kokonaan ja menetämme luottotietomme. Onko meillä enää tässä elämässä mitään sijaa? Olemme molemmat töissä, vakituisessa, mutta rahaa on silti liian vähän laskuihin.

Jos täällä joku lukija on sellainen, jolla omaa kokemusta siitä mitä on elämä luottotiedottomana, niin mielelläni lukisin siitä. Onko tosiaan elämä enää sen jälkeen yhtään mitään. Kannattaako sitä enää edes elää?

Pelkään että kun se ensimmäinen merkintä tulee nyt oikeuden päätöksen jälkeen luottoihin, en enää jaksa tätä kaikkea ja teen itselleni jotain peruuttamatonta. Kirjeet on valmiina jo kaikille ja ohjeet miten toimia kuolemani jälkeen olen laatinut.

Surettaa paljon se, että riistän itseltäni ja mieheltäni varsinkin mahdollisuuden olla hyvä vanhempi. Mutta ei mun kannata synnyttää lasta maailmaan, jossa en itse halua enää elää.

Mieheni on joutunut kokemaan jo yhden sukulaisensa poismenon oman käden kautta. Nyt tulisi vielä minun. Mutta en voi sitä miettiä. On itselläni nyt niin paha olla, että ajattelen vain itseäni nyt.

No ei ole kokemusta, mutta jos teillä on työpaikat ja asunto, niin eipä tuo hirveästi mihinkään vaikuta. Mihin rahat menevät jos molemmat käy töissä? Nyt vaan talous kuntoon, eihän se merkintä ikuisesti näy.

[QUOTE="vieras";28736192]Suomessa on tätänykyä yli miljoona luottotiedotonta. Määrä on tuplaantunut parin viime vuoden aikana. Kiitos suurporvari hallitus!![/QUOTE]

Ei se taida hallituksen vika olla, jos jotkut ihmiset elävät yli varojensa.

Nyt pää pois pensaasta! ei elämä lopu luottokelvottomuuteen. Et voi ajatella vain itseäsi,koska olet raskaana. Miksi riistäisit elämän syntymättömältä lapseltasi? Sitä suurempaa syntiä on vaikea kuvitella. Ei sinulla ole oikeutta vielä lapseltasi mahdollisuutta elämään tai mieheltäsi oikeutta isyyteen, kun kerran olette lapsen halunneet ja sen alulle laittaneet. Nyt on vähän myöhäistä "olla haluamatta" lasta. Omalle elämällesi voit toki tehdä mitä tahdot, mutta nyt elämäsi ei ole yksin sinun, joten olet velkaa lapsellesi sen, että hän saa elää. Älä unohda sitä.

olen seurannut vierestä luottotiedottoman elämää. Helppoa se ei ole ollut, mutta hän sovitti elämänsä siten, että selvisi. Asunto meni pienemmäksi, auton möi pois. Ei se luottotiedottomuus vie mahdollisuutta hyvään vanhemmuuteen kuin siinä tapauksessa, että on materiaan liian kiintynyt ja liian ylpeä myöntääkseen kämmäyksensä ja pyytääkseen apua kun sitä tarvitsee.

apua on saatavilla, joten periksi ei saa antaa! Et ole yksin etkä ainoa tuossa tilanteessa
Nyt vaan pistätte talouden täydelliselle säästöliekille ja hommaatte vain sen mikä on pakko. Aivan varmasti selviätte, onhan muitakin tuosta selvinneitä.

revippä ne kirjeet ja ala laskemaan mitä voitte muuttaa rahaksi, mistä voitte luopua ja mitä ehdottomasti tarvitsette(ruoka, vesi, sähkö). Pitääkö pankin kanssa selvitellä asioita? jos maksuvaikeuksia niin ehdottomasti velkojiin yhteyttä sillä on parempi neuvotella asioista kuin antaa niiden kaatua päälle. Sinä selviät varmasti ja kun rauhoitut etkä yritä selvitä asioista vain yksin. puhut asiasta miehellesi ja esim. vanhemmille niin saatte varmasti apua arjen asioiden selvittämiseen.

Siis molemmiltako teiltä menee nyt luottotiedot? Liittyykö siis johonkin asuntoon vai mihin?

Mitäs jos nyt alkaisitte tekemään laskelmia, että rahat riittää. Turhia bensakuluja, turhia ruokaostoksia, ulkonasyömisiä, vaateostoksia. Kun saatte nuo kuntoon, niin saatte maksettua helposti sen ulosoton määrän vai onko suurikin? Suurenkin määrän pystyy maksamaan, kunhan elää säästeliäästi.

Jos teillä on valmiiksi vakuutukset, liittymät, asunto, niin ei pitäisi tulla ongelmia. Niille tulee ongelmia, joilla ei noita ole tai on tarkoitus vaikka vaihtaa vuokra-asuntoa. Ilman luottotietoja kun on vaikea saada. Jos vain toisella on luottotiedot menneet, niin ei mitään hätää.

Ei se elämä siihen pääty! Meillä oli myös luottotiedot menneet, mutta se ei muuttanut elämässämme mitään. Emme ole koskaan velaksi mitään ostelleet, joten samalla tapaa elämä jatkui. Eikä todellakaan tullut tunnetta, että annetaampa muidenkin laskujen mennä ulosoton kautta, päinvastoin!!! Opettivainen kokemus, jonka jälkeen kaikki laskut on maksettu ajallaan ja opeteltu elämään niin, että rahat riittää pakolliseen.

Mulla on mennyt käräjille jo iso pinkka laskuja, joten luottotiedot loppuelämäksi menneet. Jos sulla on vain yksi ei sen pitäs kestää kuin pari vuotta saada ne takaisin.

No niin nyt lopetat tuon itsesäälissä rypemisen ja otat itseäsi niskasta kiinni ja haet apua! Olet kauan odottanut lasta ja hänet maailmaan halunnut ja nyt ei ole enää kyse pelkästään sinusta ja sinun haluistasi. Olet vastuussa syntymättömästä lapsestasi ja siihen ovastuuseen on nyt vain kasvettava kun sitä itse olet halunnut. Ensimmäisenä puhut itsetuhoisista ajatuksistasi miehellesi ja sitten puhut niistä neuvolassa. Yrittäkää päästä johonkin talousneuvontaan, jossa tehdään teille suunnitelma kuinka saatte taloutenne kuntoon niin, että kun luottotiedot aikanaan palautuvat ei ne mene uudelleen. Voimia! Mutta ennen kaikkea nyt lopetat tuon vellomisen siinä pahassa olossa!

Kiitoksia vastauksistanne. Olen itse pilannut mun ja mieheni elämän. En halua kertoa miksi olen saanut taloutemme näin pahaksi, mutta mieheni ei ole syypää mihinkään. Olen vain saanut aikaan nyt sen, että myös mieheni nimissä olevat lainat päätyy oikeuteen. Ja näin meiltä molemmilta menee luotot.

Vaatteita yms en edes tiedä koska viimeksi olemme ostaneet. Ostamme ruokaa aina tarjouksesta. Kaikki rahat menee laskuihin ja silti sekään ei riitä.

Aika pitkälle pistän hintojen nousun ja työttömyyden hallituksen piikkiin. Ei kukaan muu voi vaikuttaa niin paljon verojen nousuun, työvoiman kallistumiseen ja vientiin kuin hallituksen säätämät lait. Yksittäinen ihminen ei voi elää devalvaatiossa vaikka haluaisi jos ei vaan ole rahaa elää tarpeeksi siedettävästi. Kannattaa sinunkin ajatella vähän avarakatseisemmin eikä vaan elää illuusioiden maailmassa.

[QUOTE="vieras";28736275]Aika pitkälle pistän hintojen nousun ja työttömyyden hallituksen piikkiin. Ei kukaan muu voi vaikuttaa niin paljon verojen nousuun, työvoiman kallistumiseen ja vientiin kuin hallituksen säätämät lait. Yksittäinen ihminen ei voi elää devalvaatiossa vaikka haluaisi jos ei vaan ole rahaa elää tarpeeksi siedettävästi. Kannattaa sinunkin ajatella vähän avarakatseisemmin eikä vaan elää illuusioiden maailmassa.[/QUOTE]

Maailmani onkin ollut yhtä illuusiota kohta kuusikymmentä vuotta.

No en tiedä, lohduttaako sinua, mutta minulla hyvätuloisellakin on tunne, että rahat ei riitä enää niin kuin vielä pari vuotta sitten. Eli menoja täytyy alkaa munkin kattella kriittisesti, etten pian ole sun kanssa samassa jamassa.

Eli tuskin olet ainut.

Ei,mutta entäs jos se ei olekaan kansa joka on elänyt yli varojensa vaan virkaeliitti?
Valtio on rakentanut itselleen komeat puitteet jotka lopulta velkaannuttivat Suomen.
Miten esim. vuosien irtisanomisturvat palvelivat kansaa? Entä paljonko ne maksoivat meille? Entäs Kiasmat ja Oopperat..palvelevat koko kansaa?

Luottotietojen menettäminen tänä päivänä ei ole mikään häpeä, elämisestä on tullut liian kallista ja se ei ole viime kädessä kansan vika.

[QUOTE="vieras";28736294]Ilmeisesti. Jos et sitä ole vielä huomannut niin valtiovalta se säätää lait ja pykälät joiden mukaan on edettävä.[/QUOTE]

Ja jokainen tyrii ihan itse raha-asiansa.

Mulla ei ole luottotietoja, mutta kyllä sitä pärjää, kyse on kuitenkin vain rahasta ja materiasta eikä Suomessa kukaan joudu tyhjän päälle. Talous- ja velkaneuvonta voisi olla hyvä apu, kaupunkinne sivuilta löytyy puhelinnumerot. Jos sulla on esim.peliriippuvuus niin siihenkin saa apua, psykiatri tai psykologi voi siinä auttaa ja vertaistuki (esim.päihdelinkin sivuilta). Mutta kuulostat masentuneelta (elämäntilanteesta, ehkä raskaudesta johtuen) ja siihen saa myös apua raskaudenkin aikana (lääke, keskusteluapu) julkiselta puolelta. Kyllä te pärjäätte! Onnea odotukseen <3 Siunausta teidän perheellenne <3

Ei se elämä siihen pääty! Meillä oli myös luottotiedot menneet, mutta se ei muuttanut elämässämme mitään. Emme ole koskaan velaksi mitään ostelleet, joten samalla tapaa elämä jatkui. Eikä todellakaan tullut tunnetta, että annetaampa muidenkin laskujen mennä ulosoton kautta, päinvastoin!!! Opettivainen kokemus, jonka jälkeen kaikki laskut on maksettu ajallaan ja opeteltu elämään niin, että rahat riittää pakolliseen.

Tuota, miten teiltä on luottotiedot menneet, jos ette ole koskaan velaksi ostaneet? Vai oletteko olleet takaajana muiden velkoihin ?

Yhteistyössä