Eläkkeet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja WannabeELAKELAINEN
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
W

WannabeELAKELAINEN

Vieras
Katselin tuossa eläkelaskuriani (olen syntynyt -73) ja se sieltä pukkaa arvioiduksi eläkeiäksi 66v. Aika nopeesti eläke nousisi jos jaksaisi olla 1-2 vuotta vielä päälle töissä. Ja tietenkin tuossa ehtisi vielä tienaamaan pari vuotta ylimääräistä sen sijaan että söisi sitä pienempää eläkettä.

Hallitus ja päättäjät saarnaa, että olis hyvä kun porukka olis pidempään töissä ja yli tuon minimirajan. Musta vaan tuntuu, että hyvin harvalle on käyttöä tuossa iässä. Nyt on jo viimeiset 5 vuotta duunissa saanut todella pinnistellä, että pysyy perässä alituisessa muutoksessa. Vaikea uskoa, että 20 vuoden päästä on samoja resursseja. Vielä vaikeempi uskoa, että muutostahti vaimenisi.

Tuli joskus juteltua näistä asioista ja tajuttua, että todella harva tietää mimmoista eläkettä tulee saamaan. Moni kuvittelee että tulotaso säilyy melkeinpä samana. Joka on täysin harhakäsitys.

Mitä sinun eläkelaskelmasi sanoo. Minulla se sanoo suunnileen, että jos jään 66v töistä, niin saan 1500 kuussa bruttona. Vuosi lisää tekee satasen lisää, 2 vuotta kaksi! Siis tää sillä oletuksella että tässä työssä sinne saakka tulis oltua.

Mites teillä?

Mistäs tommosia voi kattella. Itte kyllä luulen että eläke on suunnilleen sama kuin työttömyyskorvaus. Eli pienempi kuin palkka, mutta sitten taas ei mee rahaa esim. töihin matkustamiseen että halvemmalla elääkin. Ja eiks eläkeläiset pääse asumaan jossain vaiheessa palvelukoteihin ja ne kunta maksaa tms.

Kyllä se on surkeeta kattella monenkin touhuja. Pätkäduuneja painellaan ja välillä ollaan työttömiä ansiosidonnaisella. Sitten asutaan vuokralla ja ostellaan velaksi tavaraa. Kädestä suuhun. Bruttotulot on ehkä jokku 2000, mutta kaikki menee. Työttömänä sitten vähemmän. Nää ihmiset on kusessa kun eläkeikä koittaa.

Itse olen ihan samassa tilanteessa. Eli pätkäduuneja paiskitaan, välillä ansiosidonnoisella. Mutta lyhennän sentäs asuntolainaa. Miehellä on sentäs vakiduuni, niin saatiin laina. Kämppä toki yhteinen ja puoliksi maksetaan.

Laitan silti sivuun pienistä tuloistani 100 euroa sivuun kuussa. Puolet on eläkesäästöä, puolet on vähän niinkuin muuten vaan pahanpäivän varalle. Ikinä en osta velaksi (ellei oo aidosti koroton tms.)

Mistäs tommosia voi kattella. Itte kyllä luulen että eläke on suunnilleen sama kuin työttömyyskorvaus. Eli pienempi kuin palkka, mutta sitten taas ei mee rahaa esim. töihin matkustamiseen että halvemmalla elääkin. Ja eiks eläkeläiset pääse asumaan jossain vaiheessa palvelukoteihin ja ne kunta maksaa tms.
Koko eläke menee siihen eikä kaikilla riitäkään. Uloilusta ym täytyy maksaa erikseen.

Huh huh! 66v on jo tosi korkea. Mun mielestä 63v on jo liian korkea. Sen pitäisi olla tasan 60v, niin ei tarvisi ihan ikälopuksi odotella.

Mun vanhemmat jäi eläkkeelle ihan normihommista 60v. Nää on vaan laskelmia. Olishan se surkeeta jos kaikki on kehittyvinään, mutta duunia pitäis painaa niska limassa melkein 70 saakka. Eiköhän tää homma tästä muutu parempaan. Emmä usko, että yhteiskunta päästää ihmisiä ihan heitteille kumminkaan.

Eläkekatto 2500 euroa. Jokanen on yhtä arvokas eläkeläisenä. Täysin väärin, että jokku tienaa enempi. Luulis sitäpaitti että jos on kovat tulot pystyy vähän säästämään.

Sitten saadaan köyhille taattua vaikkapa 1500 eur minimieläke, niin ei tuu ongelmia.

Mun vanhemmat jäi eläkkeelle ihan normihommista 60v. Nää on vaan laskelmia. Olishan se surkeeta jos kaikki on kehittyvinään, mutta duunia pitäis painaa niska limassa melkein 70 saakka. Eiköhän tää homma tästä muutu parempaan. Emmä usko, että yhteiskunta päästää ihmisiä ihan heitteille kumminkaan.

No ei tällä maahanmuuttopolitiikalla. Nälkäisiä suita tulee vielä lisää ja he eivät tule tänne tuottamaan. Kantaväestö saa mummoina ja vaareinakin painaa pitkää päivää, jotta Mohammed saa kelan maksamana uudet farkut.

No ei tällä maahanmuuttopolitiikalla. Nälkäisiä suita tulee vielä lisää ja he eivät tule tänne tuottamaan. Kantaväestö saa mummoina ja vaareinakin painaa pitkää päivää, jotta Mohammed saa kelan maksamana uudet farkut.

Maahanmuuttoa me kummiskin tarvitsemme, että tää huoltosuhde paranisi. Mutta kenties enempi semmosista maista, joissa on ahkerampaa tms. porukkaa.

Alkaa muuten tää "maahanmuutto"-liturgia olla nykyajan Hitler-kortti. Eli tuntuu, että kaikki ketjut muuttuvat maahanmuuttoketjuiksi kun jatkuvat pidempään.

Itse olen 35 ja tällä hetkellä tuntuu, että mielellään jatkaisi duunissa ainakin 66v, miksei jopa 70v. Mutta moni vanhempi on kertonut, että se mieli usein muuttuu kun ikää tulee. Voimia vähemmän + halu ja kapasiteetti alituiseen muutokseen ja stressiinkin alenee.

Minä olen elämässäni siinä tilanteessa, että ekan kerran jää jotain ylimääräistä. Nuorena opiskeli - kaikki meni. Sitten oli lapsiarkea, hoitovapaita - kaikki vähät meni. Nyt jää sivuun ja kun leveesti ei elä, niin tarkoitus olis säästää. Säästän ihan pankkitlille, mutta jossain vaiheessa kun isompi summa on kertynyt, niin tarkoitus olis sijoittaa.

Mun tutuista (suurin osa 30-40v) kukaan ei oikeastaan säästä. Kaikki menee, aika usein velkarahalla. Ihmehommaa.

Miten niin ihmehommaa? Ihmiset eivät saa edes puita metsästä pois, kun ensisijaisesti keräävät vain yhteismetsistä. Laske siitä sitten, miten se pölkky kerrallaan myytiin koko maa, kun on niin tyhmä kansa:ninja:

Huh huh! 66v on jo tosi korkea. Mun mielestä 63v on jo liian korkea. Sen pitäisi olla tasan 60v, niin ei tarvisi ihan ikälopuksi odotella.
Se vaan kun ihmiset tuppaavat elää jo 90-vuotiaiksi, niin aika pieneksi se työura jäisi. Ensin 30 vuotta lapsuutta ja opiskelua, sitten 30 vuotta työtä ja aikuisuutta hoitovapailla rytmitettynä ja sitten 30 vuotta eläkkeellä. Kun alkuperäinen eläkeikä säädettiin se valittiin sen mukaan, että keskimääräisen eliniönodotteen perusteella eläkkeellä oltaisiin n. 5 vuotta. Jos samaa logiikkaa noudatettaisiin nyt, eläkkeelle päästäisiin 75-80-vuotiaana.

Netistä voi nykysin "katsella" melkein kaiken.
https://www.tyoelake.fi/elakelaskurit/

Ikääntyneitä omaisia seuranneena voin sanoa, ettei siellä palvelutalossa todellakaan asuta ilmaiseksi...

Maahanmuuttoa me kummiskin tarvitsemme, että tää huoltosuhde paranisi. Mutta kenties enempi semmosista maista, joissa on ahkerampaa tms. porukkaa.

Emme me valitse tulijoita, vaan otamme ne, jotka rajan yli ryöppyävät. Huoltosuhde voi maahanmuutolla parantua vain, jos tulijoiden työssäkäymisaste on suomalaisia parempi ja he tekevät töitä, joista maksetaan keskimääräistä parempaa palkkaa. Maahanmuutajat eivät myöskään saa aiheuttaa ylimääräisiä yhteiskunnallisia kustannuksia suomalaisiin verrattuna. Voitko rehellisesti sanoa, että viime vuosien suurimmat tulijaryhmät täyttävät nämä kriteerit vai olisiko niin, että huoltosuhde on heikentynyt maahanmuuttajien johdosta?

Netistä voi nykysin "katsella" melkein kaiken.
https://www.tyoelake.fi/elakelaskurit/

Ikääntyneitä omaisia seuranneena voin sanoa, ettei siellä palvelutalossa todellakaan asuta ilmaiseksi...
Eikun ne ottaa eläkkeen kokonaan eikä siitä sitten jää mitään perittävää. Kaikilla eläke ei riitäkään ja siksi niiltä joilla on enemmän, otetaan enemmän. Muuten ei sais edes sitä vipaa. Ruoasta siellä ei kukaan tohdi mainita, vaikka pelkkä hajukin etoisi.

Yhteistyössä