Eläinallergia lapsella?

Endless Sacrifice

Aktiivinen jäsen
08.06.2006
7 728
1
36
Mä oon ruvennut epäileen pojalla allergiaa kissalle ja ehkä myös koiralle.

Miten teillä oireillaan joilla allergia on todettu? Kuinka kauan oireet kestää altistuksen jälkeen? Mistä lääkkeistä paras apu?

Meillä on siis jo antihistamiinit muusta syystä ja niitä olen antanut, samoin nenäsumutetta olen antanut. Mietin että oliskos silmätipoista hyötyä. Saako niitä ilman reseptiä?

Onko allergiatesti välttämätön vai riittääkö että toteaa samojen oireiden tulevan aina kun altistuu.

Onko kannattavaa aloittaa lääkitys ennen oireita, kun tietää menevänsä paikkaan missä altistuu?

Meillä tytöllä luultavasti kissa-allergia (testit vasta tammikuussa). Saa ihottumaa kun tullaan mummolaan jossa kissa. Silmät eivät vuoda/kutise eikä vaikuta hengitykseen, joten olemme vierailleet ihottumasta huolimatta. Allergialääkärimme ohjeistuksella saa antihistamiinia (zyrtec-liuosta) päivittäin vierailumme ajan, itseasiassa zyrtec-hoito aloitetaan jo pari päivää ennen kun saavumme mummolaan (olemme siis yleensä pitempään kun asumme 500km päässä). Niin ja ihottumalle sibicort kortisonia.

Vauvallakin ehkä jotain eläinallergiaa, rohisee tavallista enemmän kun ollaan täällä mummolassa, ei ihottumaa ei silmien punoitusta, "vain" limaisuutta. Hänet testataan ensi kuussa ja sitten päätetään hoidosta.

Eihän se testi nyt periaatteessa välttämätön ole, mutta koska ainakin prick-testit on niin pikkujuttu niin otatan meidän muksuilta ainakin niin saa varmuuden asiaan. Verikokeisiin en ala kun ei oireet ole tuon voimakkaammat ja tyttö pelkää kamalasti verikokeita (eräs ei niin pätevä pistäjä sai aikaan kammon kun kaiveli ja kaiveli silloin 2-vuotiaan tyttömme suonia ja sai lopulta neulankin juuttumaan.. :( ).

Äh unohdin kuvailla oireita:
Ensin rupeaa kutiamaan silmät, sitten niissä alkaa punoitus ensin itse silmässä ja myöhemmin myös silmänaluset punoittavat. Hieman myöhemmin mukaan tulee nenän tukkoisuus.

Nyt on aikaa kulunut 2 vuorokautta viimeisimmästä altistuksesta ja nenä tuhisee vieläkin, silmät on jo kunnossa.

Meilläkin mummulassa joutuu kärsimään kissanpölyistä, kissa kylläkin kuoli pari vuotta sitten mutta kun äitini ei siivoa niin mihinkäs ne pölyt sieltä häviäis. Ja mummulaan on matkaa 300km eli jos haluaa käydä on oltava yötä.

No mä voin sanoa itsestäni, eläinallergia todettu 5-6 vuotiaana. Oireet kestää altistuksen jälkeen noin päivän. Lääkkeistä nykyisin parhaat on nenäsumutteet, antihistamiinit ja esim. ventoline joka avaa hengitystiet, mulla siis tulee hengitusvaikeuksia eläimistä. Silmätipat ei itsellä auta. Mun kohdalla allergiatestit tehtiin pienenä, mutta eipä kai ne välttämättömiä olleet, kun kyllä sen huomasi, kun silmät turpos ja ei voinut enää kunnolla hengittää. Paremmat lääkkeet saa testien jälkeen. Mä en enää voi edes käydä paikoissa missä eläimiä, joten en osaa sanoa kannattaako lääkkeet ottaa jo etukäteen. Pienenä kun kävin kylässä, missä eläimiä, otin lääkkeet heti kun tuli oireita.

No mä voin sanoa itsestäni, eläinallergia todettu 5-6 vuotiaana. Oireet kestää altistuksen jälkeen noin päivän. Lääkkeistä nykyisin parhaat on nenäsumutteet, antihistamiinit ja esim. ventoline joka avaa hengitystiet, mulla siis tulee hengitusvaikeuksia eläimistä. Silmätipat ei itsellä auta. Mun kohdalla allergiatestit tehtiin pienenä, mutta eipä kai ne välttämättömiä olleet, kun kyllä sen huomasi, kun silmät turpos ja ei voinut enää kunnolla hengittää. Paremmat lääkkeet saa testien jälkeen. Mä en enää voi edes käydä paikoissa missä eläimiä, joten en osaa sanoa kannattaako lääkkeet ottaa jo etukäteen. Pienenä kun kävin kylässä, missä eläimiä, otin lääkkeet heti kun tuli oireita.

Sullako ei auta silmätipat tohon silmien turpoamiseen? Mä kun ajattelin että niistä saattais olla hyötyä tolle pojalle kun selvästi silmät oireilee. Ei kai sitä muuten tiedä kuin kokeilemalla?

Saako soveliaita silmätippoja ilman reseptiä, niin vois testata onko niistä hyötyä?

Sullako ei auta silmätipat tohon silmien turpoamiseen? Mä kun ajattelin että niistä saattais olla hyötyä tolle pojalle kun selvästi silmät oireilee. Ei kai sitä muuten tiedä kuin kokeilemalla?

Saako soveliaita silmätippoja ilman reseptiä, niin vois testata onko niistä hyötyä?

Ei auta, joskus kokeiltiin, mut ei mitään vaikutusta, tosin mulla nuo antihistamiinitkin on menettänyt tehoa allergian pahetessa vuosien varrella. Ja eihän kokeilusta haittaa ole, toisille ne saattaa toimia. En tiedä mitä saa ilman reseptiä, mutta tossa oli jotain allergiaan.

Tuotteet - Yliopiston Apteekki

Meillä poika oli just veritesteissä, kun koiran hankkiminen on suunnitelmissa. Meillä testi osoitti jo tiedetyt allergiat (paha allergia koivun ja lepän siitepölyille; vähäinen kissoille, tai itse asiassa reagoi vain yhteen kissaan). Heinien, koiran ja hevosen osalta testitulos oli puhtaasti negatiivinen.

Oireilee kissalle samalla tavalla kuin lepälle ja koivulle: nenä menee kymmenessä minuutissa altistumisen alkamisesta (tähän riittävät myös pelkät sohvalla olevat kyseisen kissan karvat, itse kissan ei tarvitse olla edes paikalla) täysin tukkoon ja vuotaa, silmät punoittavat ja kutiavat sekä turpoavat. Pahimmassa tapauksessa saa vielä paukamaista/röpöläistä ihottumaa sinne tänne.

Meillä pojalle menee lepän ja koivun siitepölykautena Cetiriziniä (tbl), Avamys-nenäsuihketta, Zaditen-silmätippoja sekä tarvittaessa myös kortisonivoidetta. Tuolla arsenaalilla poika pysyy oireettomana.

Mun kahdella lapsella on kissa-allergia, tai toinen näistä on jo aikuinen, mutta allergia todettu 4-vuotiaana. Tälle vanhimmalle lapselle ei kissasta tullut oireita ennen kuin armeijan jälkeen. Nykyisin hän saa kissasta nokkosrokkoa, jos koskee siihen. Hengitystieoireita ei ole. Iho-oireet ei kestä kovin kauan, joitatakin tunteja vain. Tyttömme taas alkaa aivastella, jos kissa on ihan vieressä. Aivastuksia voi tulla n. 50 ihan peräkkäin. Nokkosrokkoa tulee myös, jos kissa nuolaisee tyttöä. Hänelläkin iho-oireet kestää vain muutamia tunteja. Meillä siis tosiaan kissa-allergiaa ja kissa, mutta oireet pysyvät hyvin kurissa, jos kissa ei ole lapsissa ihan kiinni.

Yhteistyössä