Elätkö miehesi siivellä?

• Viestiketjun aloittaja Moona-
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Meillä on mennyt sillälailla jo vuosia että kun minä teen ruuan ja kotityöt, hoidan laskut ja käyn melkein aina kaupassa niin maksan enemmän elämisestä, mutta jos tulee isompia hankintoja niin ne ovat jääneet sitten miehen maksettavaksi. Hyvin on toiminut meillä. Toivottavasti ei tuu eroa ettei lähde kaikki konkreettinen miehen mukana :D

kotiäetee
Kyllä elän ihan yhteisestä päätöksestä. Tämä on meidän suhteessa vaihdellut. Aluksi minä maksoin lainat ja kävin töissä. Mieheni opiskeli ja oli hetken työttömänä. Tällä hetkellä mies töissä ja maksaa lainat ja melkein kaiken muunkin. Meille on selvää, että tämä talous on yhteinen yritys.

"Mie"
No tavallaan joo. Mutta mies tienaakin sen 4x enemmän kuin minä. Tai siis enhän mä mitään "tienaa" kun saan vaan työttömyyskorvausta, kohta alkaa äitiysloma ja sitten tulee vähän enemmän, mutta taitaa nekin mennä vauvaan ne rahat (niin sitä vartenhan sitä tukea tulee)

Mutta siis mies meillä maksaa ruuat ja laskut. Minä maksan vain oman osuuteni vuokrasta, joka on 295e+18e vesimaksu. Loput mitä tilille jää, eli n.200e jää mun omaan käyttöön, joilla olen nyt mm. Ostanut vauvan vaatteita ja tarvikkeita kirpputorilta. Toki mä myös täydennän tarpeen mukaan jääkaappia jos sieltä päivän aikana jotain sattuu loppumaan.

"ellunkana"
Jos asian haluaa ilmaista niin, sillä hoidan lastamme kotona ja kohta pitäisi syntyä toinen. Mutta sutten kai mies eli mun siivellä kun opiskeli ja mä kävin töissä... Mutta siis kaikki rahamme ovat yhteisellä tilillä ja päätös esim. siitä että olen kotona, on tehty yhdessä. Tämä on yhteinen elämä, kuka sitä perheessä muutenkaan laskee, että paljon kukakin tienaa. Vai maksatteko esim. lastenne kaikku menot ruokia ja asumista myöten lapsen "tienaamista" eahoista eli lapsilisästä? Ihme kyssymys ylipäätään, perhehän tässä ollaan :)

"Mumma"
Yhteistä elämää ja yhteistä kotia tässä eletään, mutta rahallisesti varmaan elän mieheni siivellä tällähetkellä, vaikka töissä olenkin. Ihanaa, kun pitkästä aikaa on perheellä sen verran rahaa ettei tarvitse joka kymppiä miettiä. Kyllä mä omillakin toimeen tulisin, mutta onneksi ei tarvitse.

"vieras"
Minä, on näen asian niin, että kun ollaan naimisissa, eletään yhteistä elämää, on yhteiset lapset ja yhteinen talous, niin silloin elämä on kaiken kaikkiaan yhteistä. Myös rahat. En ymmärrä tuota käsitettä, että puolisot elävät toistensa siivellä. Eri asia sitten, jos toinen on täysin alisteissa asemassa ja toien puoliso käyttää tyyliin kaikki rahat, mutta sitten liitossa ei tietysti ole asiat kunnossa.

enpä kai
En tiedä, mielestäni en. Minun tulot noin 1600e/kk. Maksan vuokran (825e/kk) ja muut laskut + omat menoni ja osan lapsen menoista (vaatteet ja harrastukset). Mies maksaa ruuat, matkakulut, ravintolasyömiset ym jos yhdessä liikumme. Miehen tulot noin 3000e/kk. Mies ei osallistu kotitöihin muutoin kuin ruuanlaittoon viikonloppuisin joten jos hän loppupeleissä jotain enemmän maksaa niin miellän sen sitten "korvauksena" siivous/pyykkäyspalvelusta. :)

"hehee"
No kai sen niinkin voi muotoilla, tosin meillä eletään yhteistä peliä ja opiskeltu molemmat kun toinen käynyt töissä. Kotiäitinä ollessa 2v pr lapsi en pidä siivellä elämisenä, tai joo mieskin elää mun siivellä käyttäen ilmaista lastenhoitopalvelua jos siihen lähdetään. :LOL:

Eli opiskelujen ajan kyllä mies tuo leivän pöytään ja kesäisin kannan korteni rahakekoon kesätöillä. :) Meillä ei ole tapana ajatella kyllä noin, siksi olemmekin toimiva perhe, tiimi. :)

"hehee"
[QUOTE="vieras";28374524]Minä, on näen asian niin, että kun ollaan naimisissa, eletään yhteistä elämää, on yhteiset lapset ja yhteinen talous, niin silloin elämä on kaiken kaikkiaan yhteistä. Myös rahat. En ymmärrä tuota käsitettä, että puolisot elävät toistensa siivellä. Eri asia sitten, jos toinen on täysin alisteissa asemassa ja toien puoliso käyttää tyyliin kaikki rahat, mutta sitten liitossa ei tietysti ole asiat kunnossa.[/QUOTE]

No näin on, onneksi meillä myös eletään yhteiseen elämään eikä ajatella tuollaisia. :)

"vieras"
Kuulemma elin. No en elä enää ja olen kyllä enempi rahoissani nyt, mitä avioliitossa ollessa. Olen jopa voinut ostaa esim.kevättakin, uudet kengät.. eka kertaa 3 vuoteen. Joten ei kovin kannattavaa ollut se ns.siivellä elostelu. ;)

Ihmetyttää ja surettaa nykyään muotiin tullut "siivelläeläjien" arvostelu. Yleensä toinen tienaa enempi ja täten perheessä pienempituloinen on automaattisesti siivelläeläjä jne.. Meille tuli ero sen vuoksi. Koska vuokraa en kyennyt puolisolleni maksamaan kaikkien muiden kulujen lisäksi.
Nykyään pitää maksaa väh.puolet asuntolainasta muina juoksevina laskuina (omat ruuat, henk.koht.laskut, työmatkat päälle), mikäli talo on toisen nimissä ja vielä "vuokra" oikeaoppisesti ettei elä kenenkää siivellä.. :(

4:n kotiäiti
jos ympärillä olevilta ihmisiltä kysytään! Mies käy töissä, tuo ainoastaan palkka tuloja kotiin.
Minä olen se talousvastaava ja pennin venyttäjä.
Kaikki rahat tulee samalle tilille, pankkitunnukset minulla/kortti molemmilla, toinen tili minne siirrän ruoka/elämiseen menevät kuukausi rahat eli kauppa ostokset maksetaan sieltä.
Mies on itse sanonut että hänelle on helpompaa kun minä järjestelen laskut ja maksan. Vuodeksi eteenpäin on taulukko jossa on kaikki laskut, lisäksi esim. säästöä vaativat asiat jo hyvissä ajoin merkattu, esim. talvirenkaat, toppavaatteet yms. joihin säästetään 20-50€/kk niin ei kerralla tarvitse olla suurta summaa.
Mies on myös monesti sanonut että rahaa menisi huomaamatta enemmän jollen erittelisi menoja tarkasti.
Kuukauden lopussa pari päivää/viikko, ettei rahaa "ole", mutta mitään pakollista ei puutu. Kaapeissa on ruokaa, auto tankattu jne.

En. Olen aina pitänyt huolen, että taloudellinen selustani on turvattu, tapahtuipa mitä tahansa. Olen naimisissa, mutta en todellakaan maksata miehelläni mitään. Aina, kun näitä tällaisia ketjuja tulee, niin juuri ne kotiäidit kertovat raatamisestaan kodin hyväksi. Itse teen samat kotityöt ja ruuat ym. 8,5h työpäivän jälkeen.

Totaalisesti! :D Opiskelen, ja eipä näillä tuilla elätetä edes itseä, saatikka maksella asuntolainoja. Mutta tietoinen valinta, ja nimenomaan molempien valinta. Toivottavasti joskus sitten tienaan yhtä paljon, kun mieheni.

Yhteistyössä