Elämättömän elämän häpeä

• Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Se tuo ihan erilailla omanarvontuntoa jos pystyy itse elättämään itsensä. Mm. siitä syystä siihen kannattaa pyrkiä myös vaikka se ei tapahtuisi minkään maailman kivoimman työn kautta.
Ehkä. Mä olen niin kaukana tuosta maailmasta, että en edes tiedä miltä se tuntuisi. Varmaan se olisi sitä oikeaa elämistä. Se olisi ns. sallittua elämistä verrattuna tähän mun nykyiseen olemassaoloon, jota kukaan ei hyväksy ja jonka lähes jokainen lopettaisi, jos kykenisi loisimiseni lopettamaan. Ehkä.

[ap]

vierailija
Jos sä siellä pizzeriassa ulisisit jotain valitusvirttäsi, niin en lähtisikään. Mut jos juttelisit mukavia, niin treffimahikset ois isommat.
En ole koskaan oikeassa elämässä "ulissut valitusvirttä", kertonut tunteistani, tunnustanut pelkojani tai puhunut täysin rehellisesti. Yleensä olen vitsaileva, osallistuva ja asiallinen. Tämä ketju on vain henkireikä ajatuksille ja tunteille, joita en ole koskaan ääneen kenellekään kertonut.

[ap]

• Tykkää
Reactions: Echo
vierailija
Perustelepa miksi se niin selvää on.

Tämä vähän nimittäin vaikuttaa siltä, että todistettua ei ole muu kuin se, että sinulla on erittäin huono itsetunto.
Aivan, on huono itsetunto. Sellaista ei kuitenkaan esim. tämän ketjun perusteella saisi olla.

Miksikö on selvää? Koska elämä ei ole vaaleanpunaista pumpuliunta. Elämä on realiteetteja ja valintoja. Elämä on sitä, että harva haluaa asua kaatopaikalla, kun on tarjolla punainen tupa ja tuoksuva kukkapenkki.

[ap]

vierailija
Ei kukaan halua olla sellaisen kaveri jota oikeasti inhoaa. Kaikesta päätellen kaverisi eivät siis pidä sinua ihmisroskana tai muutenkaan inhoa sinua.
En mä koskaan ole uskonut, että he mua inhoaisivat. Harva kai meistä ketään oikeasti inhoaa. Mä olen ihan mukavaa seuraa ja lähden yleensä yksinäisyyttäni lievittämään, jos johonkin kutsutaan. Mikään tuosta edellämainitusta ei kuitenkaan takaa, että he hyväksyisivät elämäntyylini tai ymmärtäisivät parisuhteettomuuttani. Nuo ovat kaksi aivan eri juttua.

[ap}

vierailija
En tietenkään, kun minulla on jo mies.
https://areena.yle.fi/1-50007658?autoplay=true
Mitä mieltä tuossa?
Tässä oli kyseessä hypoteettinen tilanne ja hypoteettinen mies. Ajatusleikki on varmasti mahdollista vaikka oikeassa elämässä olisi este. En mä ole sua tai ketään tän ketjun ihmisistä pakottamassa kaltaistani loisivaa haisulia tapaamaan, mutta ymmärrän kyllä vastauksesi sillä eiköhän se olisi sama oli miestä tai ei.

[ap]

vierailija
Jos jokainen lauantaiyö loppuu alkoholinhuuruisiin kyyneliin, niin on ehkä parempi lopettaa kaikki. Ei ole elämisen arvoista. Mitä on tulossa? Kaikki nauraa. Itsekin nauran. Hah.

Keski-ikäinen mies istuu sohvalla miettien miltä tuntuisi olla haluttu. Mitä olisi elää toisen kanssa yhdessä. Millaista olisi käydä kaupassa miettimättä tilin saldoa?

Ei näin. Ei voi jäädä tähän paikkaan.

[ap]

Jos jokainen lauantaiyö loppuu alkoholinhuuruisiin kyyneliin, niin on ehkä parempi lopettaa kaikki. Ei ole elämisen arvoista. Mitä on tulossa? Kaikki nauraa. Itsekin nauran. Hah.

Keski-ikäinen mies istuu sohvalla miettien miltä tuntuisi olla haluttu. Mitä olisi elää toisen kanssa yhdessä. Millaista olisi käydä kaupassa miettimättä tilin saldoa?

[ap]
Sä oot jumettunu syvään häpeän tunteeseen...arvioit kaiken sen kautta. Älä vihaa itseäsi.

vierailija

[ap]
Et ole keski-ikäinen vaan vanhus. Vanhus jolla ei ole edustusvaimoa, maajohtajan pestiä eikä sijoitusasuntoja. Sellaiselle nauravat aidan seipäätkin.

Idiootti. Vähälahjainen. Nolla. Epäkelpo. Ihmisroska.

vierailija
Fakta on, että 99,9999% ihmisistä on ihana parisuhde ja himoitseva puoliso sekä rahaa kuin roskaa. En voi edes kuvitella sellaista tilannetta, että jollakulla ei olisi näitä, mutta näköjään se on mahdollista.

Siinä olet kyllä oikeassa, että elämä ilman niitä ei ole elämisen arvoinen.

vierailija
Et ole keski-ikäinen vaan vanhus. Vanhus jolla ei ole edustusvaimoa, maajohtajan pestiä eikä sijoitusasuntoja. Sellaiselle nauravat aidan seipäätkin.

Idiootti. Vähälahjainen. Nolla. Epäkelpo. Ihmisroska.
Hyvä vastaus. Korjaan silti hieman:

Kipuinen keski-ikäinen, jolla ei ole elämässä edes minuutin suhdetta tai toista henkilöä, joka olisi osoittanut välittävänsä, minimipalkkaista työpaikkaa vuosiin, eikä rahaa maksaa edes pienen yksilön vuokraa.

Lopusta olen samaa mieltä.

[ap]

vierailija
Lienet merkityksellinen ainakin vanhemmillesi ja kavereillesi.
Ehkä.

Vanhempien kohdalla suhteet ovat ehkä 40% sisäänrakennettua rakkautta lastaan kohtaan, 35 merkitystä toisena ihmisenä ja 25% häpeää epäonnistumisesta lapsen kasvattamisessa normaaliksi ihmiseksi. Lisäksi on tietenkin pettymys puuttuviin lapsenlapsiin ja muihin vastaaviin seikkoihin.

Kavereille olen merkityksellinen, kun haluavat päästä pois perheensä ja läheisemmän ystäväpiirinsä luota. Arvostan toki sitä, mutta en pidä itseäni kovinkaan merkityksellisenä heillekään. Voisin olla pois heidän elämästään ja joku varmasti ottaisi paikkani ilman vaivaa.

[ap]

vierailija
Ehkä.

Vanhempien kohdalla suhteet ovat ehkä 40% sisäänrakennettua rakkautta lastaan kohtaan, 35 merkitystä toisena ihmisenä ja 25% häpeää epäonnistumisesta lapsen kasvattamisessa normaaliksi ihmiseksi. Lisäksi on tietenkin pettymys puuttuviin lapsenlapsiin ja muihin vastaaviin seikkoihin.

Kavereille olen merkityksellinen, kun haluavat päästä pois perheensä ja läheisemmän ystäväpiirinsä luota. Arvostan toki sitä, mutta en pidä itseäni kovinkaan merkityksellisenä heillekään. Voisin olla pois heidän elämästään ja joku varmasti ottaisi paikkani ilman vaivaa.

[ap]
Ei sellaista ihmistä olekaan joka olisi korvaamaton. Edes Kekkonen ei ollut sitä.

vierailija
Ei sellaista ihmistä olekaan joka olisi korvaamaton. Edes Kekkonen ei ollut sitä.
No, kyllä Kekkonen aika korvaamaton oli. Onko ollut hänen jälkeensä meillä kaljua presidenttiä?

Enkä mä puhunut korvattavuudesta. Jos normaali lapsi tai kaveri on kuin pyörä autossa tai hyvä juusto leivän päällä, niin mä oon lähinnä laastari (enkä edes semmoinen tyylikäs muumilaastari) - mukava, kun on siinä hetkessä toimittamassa virkaansa, mutta lopulta vain pieni apu, joka aina päätyy unohdettuna roskikseen uuden laastarin tieltä.

[ap]

vierailija
No, kyllä Kekkonen aika korvaamaton oli. Onko ollut hänen jälkeensä meillä kaljua presidenttiä?

Enkä mä puhunut korvattavuudesta. Jos normaali lapsi tai kaveri on kuin pyörä autossa tai hyvä juusto leivän päällä, niin mä oon lähinnä laastari (enkä edes semmoinen tyylikäs muumilaastari) - mukava, kun on siinä hetkessä toimittamassa virkaansa, mutta lopulta vain pieni apu, joka aina päätyy unohdettuna roskikseen uuden laastarin tieltä.

[ap]
Tuttu ilmiö. Sen takia esim. lapsivakuutuksiakin myydään niin paljon. Ne kun takaavat vanhemmille uuden lapsen tilalle vakuutusyhtiön piikkiin jos entinen sattuu menehtymään.

vierailija
Tuttu ilmiö. Sen takia esim. lapsivakuutuksiakin myydään niin paljon. Ne kun takaavat vanhemmille uuden lapsen tilalle vakuutusyhtiön piikkiin jos entinen sattuu menehtymään.
Aah, aloit hassuttelemaan. No, uskon kyllä merkitykseni vanhemmilleni olevan enemmän, mutta kavereideni kohdalla pitäydyn laastarivertauksessa.

Silti, taitaa tuollainen vakuutus olla melko kallis?

[ap]

vierailija
Ja miksi en aio tätä maailmaa enää katsella.

On sunnuntai. Kaveriporukalla olette urheilemassa ja hiki valuu. Mukana on tuttuja ja tuntemattomia. Pallo lentää. Maaliinkin osutaan. Lopulta joku huutaa, että vuoro on lopussa. Keräätte kamat ja istutte penkille vaihtamaan varusteita normivaatteisiin. Joku manaa, kun maanantaina on aikainen herätys. Toinen tiedustelee oliko hän siellä ministeriössä töissä. Eräs kertoo lähtevänsä työmatkalla Kuala Lumpuriin. Sinä vedät hiljaa puhdasta paitaa päällesi. Ihmiset siirtyvät kohti autojansa, sinä otat pyöräsi avaimen esiin ja kuvittelet olevasi turvassa. Lopulta eräs uusi tyyppi ilmestyy vierellesi ja naureskellen ivailee vuoron myöhäisyyttä työaamujen takia. Käännät hätääntyneenä kasvojasi ja pakotat ne hymyyn. Tuo viereesi ilmestynyt ihminen kysyy moneltako pitää herätä? Mietit mitä olet aikaisemmin valehdellut ja päätät, että kello 6:30 on hyvä. Katsotte toisianne ymmärtäen ja naurahdatte.

Bileet. Kolmikymppiset tuttusi ovat vieneet lapsensa hoitoon ja kerran vuodessa porukka on taas yhdessä. Pariskuntia, eronneita ja vähän aikaa sinkkuina pysyneitä. Sitten olet sinä. Alkoholi virtaa, small talkia. Vietät aikaa ulkona tupakoiden vaikka et ole polttanut vuosiin. Jossain vaiheessa joku kauempana asuva tulee kysymään mitä kuuluu. Kerrot vakiovastauksesi: ei mitään uutta. Hän ei tyydy tähän. Kysyy suhteista. Naurahdat ja valehtelet jostain pienistä jutuista, jotka eivät kestäneet. Epäilevä ilme ei poistu kysyjän kasvoilta, mutta päätät lopettaa tilanteen poistumalla vessaan. Muut lähtevät jatkamaan kaupungille. Sinä valitat huonoa oloa ja otat taksin kotiin. Jääkaapissa on onneksi vielä kolme olutta. Nukahdat juuri kun kyynel valuu poskelta kohti hatarasti kädessäsi vielä roikkuvaa oluttölkkiä.

- 35 v
- ei koulutusta
- työtön
- ei kokemusta
- yksin
- tyhmä
- lyhyt
- lahjaton
- heikko
- köyhä
Unohtui lisätä oleellisin:

- parta ei kasva

[ap]

vierailija
Ap:n yksi ongelma on se, että hän kuvittelee tietävänsä minkälaista niiden maajohtajien ja lääkärien elämä on: pelkkää onnea ja auvoa ja kaikki on tullut kuin Manulle illallinen.
Todellisuudessa suurin osa niistä elää parisuhteessa, jossa eivät ole onnellisia, mutta lasten/talon tai muun syyn takia eivät voi erota. Moni todennäköisesti pettää puolisoaan. Varmaan kaikilla on julmettu stressi työssään, kun nuoremmat alkaa kiipiä ohitse ja omasta paikasta on taisteltava kynsin hampain. Mahahaava on varmaan monella ja alko-ongelmia.

Mutta onhan ne maajohtajia ja korkeastikoulutettuja. :cool:

Kun kahlasin tämän ketjun läpi ja luin ap:n vastauksia, kiitin mielessäni, sitä, että olen koko elämäni ns. kulkenut omia polkujani. En ole koskaan välittänyt vähääkään, mitä muut ajattelevat, enkä ole koskaan halunnut mitään samaa kuin muillakin on.

Ap tuntuu juurtuneen niin syvälle omaan harhaiseen poteroonsa, etten usko, että mitkään tässäkin ketjussa annetut hyvät neuvot menisivät perille. Kun tuohon lisää vielä ap:n tavan nosta itsensä ns. duunarien yläpuolelle, vaikuttaa aika toivottomalta autettavalta.

Ap tuskin tämän elämän aikana sisäistää sellaista tosiasiaa, ettei mitään elämässä voi taata varmaksi: ei parisuhteen kestämistä, ei työpaikkaa tai mitään muutakaan. Elämä perustuu ikuiselle liikkeelle ja kaiken muuttumiselle, mikä on hyvä asia. Jos kaiken pystyisi näkemään varmaksi ennalta, tulisi elämästä sietämättömän tylsää.

Parasta on se matka, ei päämäärä.

vierailija
Ap:n yksi ongelma on se, että hän kuvittelee tietävänsä minkälaista niiden maajohtajien ja lääkärien elämä on: pelkkää onnea ja auvoa ja kaikki on tullut kuin Manulle illallinen.
Todellisuudessa suurin osa niistä elää parisuhteessa, jossa eivät ole onnellisia, mutta lasten/talon tai muun syyn takia eivät voi erota. Moni todennäköisesti pettää puolisoaan. Varmaan kaikilla on julmettu stressi työssään, kun nuoremmat alkaa kiipiä ohitse ja omasta paikasta on taisteltava kynsin hampain. Mahahaava on varmaan monella ja alko-ongelmia.

Mutta onhan ne maajohtajia ja korkeastikoulutettuja. :cool:

Kun kahlasin tämän ketjun läpi ja luin ap:n vastauksia, kiitin mielessäni, sitä, että olen koko elämäni ns. kulkenut omia polkujani. En ole koskaan välittänyt vähääkään, mitä muut ajattelevat, enkä ole koskaan halunnut mitään samaa kuin muillakin on.

Ap tuntuu juurtuneen niin syvälle omaan harhaiseen poteroonsa, etten usko, että mitkään tässäkin ketjussa annetut hyvät neuvot menisivät perille. Kun tuohon lisää vielä ap:n tavan nosta itsensä ns. duunarien yläpuolelle, vaikuttaa aika toivottomalta autettavalta.

Ap tuskin tämän elämän aikana sisäistää sellaista tosiasiaa, ettei mitään elämässä voi taata varmaksi: ei parisuhteen kestämistä, ei työpaikkaa tai mitään muutakaan. Elämä perustuu ikuiselle liikkeelle ja kaiken muuttumiselle, mikä on hyvä asia. Jos kaiken pystyisi näkemään varmaksi ennalta, tulisi elämästä sietämättömän tylsää.

Parasta on se matka, ei päämäärä.
Kiitos vähättelystä ja ajatusmallini kyseenalaistamisesta. Se onkin tämän ketjun teema ollut alusta asti.

Sinä voit olla äärinegatiivisessa katsantokannassasi oikeassa. Oikeassa voin olla myös minä, joka haluan nähdä maailman realistisena, mutta myös hyvyyttä ja onnea sisältävänä paikkana. Minä olen nähnyt vierestä epäonnistuneita ja rankkoja parisuhteita, jotka ovat olleet kaikille asianosaisille raskaita. Näitä on valitettavasti aina ja tulee aina olemaan. Ei se silti tarkoita, että suurin osa ihmisistä on onnettomia ja suhteessa vain pakosta.

Lisäksi hienosti jatkat väärinymmärtämisen kierrettä. En minä ole koskaan nostanut itseäni duunareiden yläpuolelle. En voisi sellaista tehdä, koska minä olen alinta sakkaa mitä tältä pallolta, jota maaksi kutsumme löytyy. Se mitä olen sanonut on, että haluaisin löytää onnen ja tyyneyden, ja jos se sattuisi löytymään duunariammatista se kävisi minulle paremmin kuin hyvin. Valitettavasti tunnen itseni sen verran hyvin, että tuo olisi melko epätodennäköistä. Eikä kyse ole mistään palkkatasosta, ei todellakaan. Olen elänyt koko elämäni pelkällä minimillä ja jos tämän tilalle saisi mieleisen ammatin, siedettävän parisuhteen mukavan naisen kanssa ja sen verran palkkaa, että kaikki ei kuukauden lopussa ole mennyt, niin olisin enemmän kuin tyytyväinen.

[ap]

vierailija
Kiitos vähättelystä ja ajatusmallini kyseenalaistamisesta. Se onkin tämän ketjun teema ollut alusta asti.

Sinä voit olla äärinegatiivisessa katsantokannassasi oikeassa. Oikeassa voin olla myös minä, joka haluan nähdä maailman realistisena, mutta myös hyvyyttä ja onnea sisältävänä paikkana. Minä olen nähnyt vierestä epäonnistuneita ja rankkoja parisuhteita, jotka ovat olleet kaikille asianosaisille raskaita. Näitä on valitettavasti aina ja tulee aina olemaan. Ei se silti tarkoita, että suurin osa ihmisistä on onnettomia ja suhteessa vain pakosta.

Lisäksi hienosti jatkat väärinymmärtämisen kierrettä. En minä ole koskaan nostanut itseäni duunareiden yläpuolelle. En voisi sellaista tehdä, koska minä olen alinta sakkaa mitä tältä pallolta, jota maaksi kutsumme löytyy. Se mitä olen sanonut on, että haluaisin löytää onnen ja tyyneyden, ja jos se sattuisi löytymään duunariammatista se kävisi minulle paremmin kuin hyvin. Valitettavasti tunnen itseni sen verran hyvin, että tuo olisi melko epätodennäköistä. Eikä kyse ole mistään palkkatasosta, ei todellakaan. Olen elänyt koko elämäni pelkällä minimillä ja jos tämän tilalle saisi mieleisen ammatin, siedettävän parisuhteen mukavan naisen kanssa ja sen verran palkkaa, että kaikki ei kuukauden lopussa ole mennyt, niin olisin enemmän kuin tyytyväinen.

[ap]
Realismia on se, että et ikinä kelpaa mihinkään?

Yhteistyössä