"Eläköön avioliiton kahleet,

ei kun siteet."
Pulttiboisista juuri jokunen minuutti sitten lainattua :D

Onko avioliitto eli se siippa ja pahimmillaan yhteinen asuntolaina pallo jalassa vai ihana tulevaisuuden turva?

Onko avioliitto tarpeellinen ja hyödyllinen, vai onko se vain vanhentunut instituutio jonka juuret ovat siellä kristinuskossa, joka ei edes suostu tasavertaisuuden nimissä tulemaan 2000-luvulle?

Mitä mieltä avioliitosta? Kumman sinä olet valinnut jos olet parisuhteessa, avo- vai avioliiton ja miksi? Vai onko se oma valinta? :D
 
"jaa"
Avoliitossa elelen, jos lapsia saadaan niin mennään naimisiin.

Avioliitolla ei oo mulle muuta kuin juridinen merkitys. En kuulu kirkkoon. Ja sitä paitsi oon ollut jo kertaalleen naimisissa. Menin vakavissani naimisiin & sitouduin loppuiäksi, mutta eipä tuo estänyt miestä lähtemästä. Todellinen sitoutuminen on jotain muuta kuin vanhentunut avioliiton instituutio.
 
Peyote
Mulla ei ollut ees mikään vaihtoehto että oltas asuttu yhdessä avoparina. Ikinä en oo ajatellut avioliittoa vankilana, vaan vapautena. Tää on turvallinen juttu, jonka turvissa me voidaan olla kumppaneita ja olla nainen ja mies.
 
  • Tykkää
Reactions: astrolabe
Avioliittossa elän,tänään on muuten hääpäivä :D , on sitä mitä ehdottomasti halusin. Saada mahdollisuus yhteiseen nimeen ja olla ihan virallisesti lähin ja jos jotain sattuisi toiselle niin vähän turvatumpi elämä leskelle.
 
Peyote
[QUOTE="jaa";28753528]Avioliittokeskustelut nykyään on vähän automaattisesti sellaisia. Itse en haluaisi tällä hetkellä avioliittoon ihan solidaarisuussyistä. Musta uskontoa ja lakia ei pidä sotkea keskenään. En haluaisi osallistua moiseen toisten oikeuksien sortamiseen.[/QUOTE]

No niin, hienoo, tästä tuli homokeskustelu, en osallistu sellaisiin.
 
jggf
Ennenkaikkea avioliitto on juridinen sopimus, joka oli selkein vaihtoehto elämäntilanteessa jossa parhaillaan elän. On se myös perinteitä (niin kristillisiä kuin maallisia). Kahleena tai vankilana en osaa sitä pitää, enkä avoliittoa vapautena tehdä mitä haluaa.
 
"vieras"
Mulla ei ollut ees mikään vaihtoehto että oltas asuttu yhdessä avoparina. Ikinä en oo ajatellut avioliittoa vankilana, vaan vapautena. Tää on turvallinen juttu, jonka turvissa me voidaan olla kumppaneita ja olla nainen ja mies.
Mitä turvaa se avioliitto tarjoaa? Ymmärrän että se tarjoaa turvallisuuden TUNNETTA mutta mitään varsinaista turvaahan se ei tarjoa koska on periaatteessa vain fiilisjuttu.
 
Näkisin että on aika pitkälle kiinni siitä miten kokee suhteensa tilan pitkällä tähtäimellä.

Sinänsä erittelisin myös sen että kokee kahleena ja että on tyytymätön suhteen tilaan jollain tasolla. Kahleena kokemisessa on oltava jo jonkin tasoinen haluttomuus suhteeseensa, jotain perustavanlaatuista ongelmaa. Tuntee että oma elämä rajoittuu suhteesta huomattavasti, kun positiivisia asioita on vähenevissä määrin. Kun taas ahdistunut/ärsyyntynyt voi olla muutenkin ajoittain.
 
Avioliitto on tämänhetkisen minäni ajatuksilla ensisijaisesti kahden ihmisen rakkauden täyttymys ja kumppanuuden osoitus ja toissijaisesti ilmoitus yhteisölle ja viranomaisille tahdosta elää yhdessä. Lisänä mahdollisuus perheen yhteiseen nimeen.

Olin 22v, kun menimme naimisiin. Silloin ajatus avioliitosta tuntui vaan niin romanttiselta ja halusin päivän "kuningattarena" :D Olimme asuneet yhdessä sitä ennenkin, mutta kun selkeni, että haluamme jakaa elämämme jatkossakin yhdessä, niin päätimme hääpäivän. Kymmenen päivän päästä on 20v hääpäivämme :) Ajattelen liittomme olevan tulevaisuuden turva ja tuovan iloa ja valoa elämäämme.
 
Peyote
[QUOTE="vieras";28753617]Mitä turvaa se avioliitto tarjoaa? Ymmärrän että se tarjoaa turvallisuuden TUNNETTA mutta mitään varsinaista turvaahan se ei tarjoa koska on periaatteessa vain fiilisjuttu.[/QUOTE]

No puhun sellasesta tilanteesta, jossa seksi kuuluu vaan avioliittoon. Useimmille se ei ole sitä ja sen takia myöskään avioliitto ei ole yhtä suuressa merkityksessä, eikä sitä koeta samalla tavalla. Mulle avioliitto on ollut sopimus, johon kuuluu yhdessäeläminen ja seksi. Sen turva on juuri siinä että molemmille avioliitto merkitsee tosi paljon.
 
  • Tykkää
Reactions: Napoleon Dynamite
No niin, hienoo, tästä tuli homokeskustelu, en osallistu sellaisiin.
Miksi avioliittokeskustelussa ei voi puhua aiheista jotka monet kokee epäkohdaksi tällä hetkellä, siis ihan puhtaasti avioliitosta puhuttaessa? Mä en ymmärrä miksi tästä pitää tehdä väen vängällä juuri homokeskustelu, kun tämä on tällä hetkellä ja tulee mielellään pysymäänkin avioliittokeskusteluna.
 
No puhun sellasesta tilanteesta, jossa seksi kuuluu vaan avioliittoon. Useimmille se ei ole sitä ja sen takia myöskään avioliitto ei ole yhtä suuressa merkityksessä, eikä sitä koeta samalla tavalla. Mulle avioliitto on ollut sopimus, johon kuuluu yhdessäeläminen ja seksi. Sen turva on juuri siinä että molemmille avioliitto merkitsee tosi paljon.
Seksi voi kuulua myös siihen yhteen ainoaan avoliittoon jossa eletään koko elämä. Vaikka moni ei asiaa mainosta, tiedän itsekin yllättävän monta paria jossa ollaan sen ensimmäisen kanssa edelleen, 10v myöhemmin. Eikä välttämättä naimisissa tai edes menossa.

Ei avioliitto takaa ikuista yhdessäoloa, se ei estä pettämistä, se ei anna yhtään sen enempää turvaa seksuaalisessa mielessä kuin avoliitto. Se on kiinni siitä miten osapuolet siihen suhtautuvat. Ei teidänkään liitossanne päättävä taho ole se sana avioliitto, vaan te kaksi jotka siinä liitossa olette. Tuskin te, mikäli haluatte olla uskollisia, olisitte sen uskottomampia vaikka avioliittoa tämänkaltaisena juridisena (tai uskonnollisena) liittona ei olisi olemassa.
 
ewfg
Meille avioliitto oli luonnollinen jatke parisuhteellemme (aviossa oltu nyt 13 vuotta). Mä olen ehkä joistakin outo siitä syystä, että tämä tulee olemaan ainoa avioliittoni. Mikäli siis eroaisimme, en enää menisi toisen kerran avioon.
 

Yhteistyössä