Eläinproteiini-fani Lispetin ja sekasyöjä-Echon ruokadebatti, muutkin voi osallistua

vierailija
Tutkimuksia on tehty ja minun mielestä ne pitäisi ottaa huomioon.

Huonoa ruokavaliota ei tunnusteta Suomessa suolistosairauksien vaikuttimena ollenkaan. Sanotaan vaan että meillä on euroopasta eniten suolistosairauksia ja se on länsimaisen hyvinvoinnin sivutuote, antibiootteineen päivineen. ”Syö nämä lääkkeet, tämä on elinikäinen autoimmuunitauti, emme tuedä mistä johtuu”.

Tässä ihan mielenkiintoinen tutkimus:
(näitä on monia)


Ihmiset ovat parantuneet erilaisista autoimmuunitaudeista eliminaatiodieetin avulla, mihin tämä sitten perustuu? Miksi tätä ei tutkita.🤔
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
Mä jatkan vielä Lispe.

Siis luonto on täynnä ruokaa. Kesällä tuolta pihalta saa nokkosia, voikukkia (en oo kyllä niitä jatkohyödyntäny), koivun lehtiä, kuusen kerkkiä, plus miljoona muuta hyötykasvia. Metsästä samoin.
Ei ne ole vain pupun ruokaa, ne on myös meille tarkoitettuja.

Siis lihakin on tärkeää, mutta se pitää joko erikseen jahdata, ja kanojen/lehmien/possujen kasvatus vaatii kasviksia myös.

On huikeeta että mä itsekin voin syödä samaa kuin Ötzi: lihaa, kasviksia ja viljaa - nuo 3, joista me nykyihmiset joko kieltäydytään tai tapellaan tai vedetään muutoin kovia ravitsemusteorioita.
Mahtavaa, että mikään ei ole muuttunut. Ei mun toki kaikessa tartte olla kuin 4000-5000 vuotta sitten elänyt itävaltalainen, mutta perusasiat on pysyneet samana :)
 
Eikä joskus 5000-6000 vuotta sitten alkaneessa viljojen viljelyssä ole mitään pahaa. Porukka huomasi että viljat on satoisia, ne pitää nälän tunnetta loitolla ja kulttuurit alkoivat kehittyä pikavauhtia, kun aikaisemmassa pelkässä metsästys-keräilykulttuurissa meni koko aika ruuan keräämiseen ja metsästämiseen.

Mä en millään jaksa uskoa että koko maailmanhistoria on ollut vatsakipuista tai umpiväsynyttä porukkaa viljelykulttuurin tulon takia.
Ne viljat eivät edes olleet niin käsiteltyjä ja ravintoköyhiä kuin nyt, itse oon joskus kokeillu esim.spelttiä.

Mä uskon, että liikkuminen nollasi paljon, eli kun nykyihminen ei liiku, niin se mitä syöt, merkkaa enemmän, ja viljan osuus saa olla vähäisempi.

Mutta jos joku ööö Niklas Keltahammas vuodelta 800 jKr veti leipää kuivatun kalan ja lihan lisänä samoillessaan Norjassa, niin se vaellus ja liikunta pelasti lihavuudelta. Sitä ruokaa ei ollut paljon, joten pysyi hoikkana myös sen takia. Mutta ihan sama mitä söi, kunhan sai syödäkseen.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: -roosaruusa-
Kaikkea kohtuudella.
Jep, ja kun syö monipuolisesti kaikkea, niin ainakin joku niistä menee oikein. :D

En tykkää koskaan ruokavalion säätämisestä 2-3 ruoka-aineeseen, silloin soi mulla hälytyskellot ja lujaa.

Kai sitä kokee itsensä energiseksi vaikka söisi vain auton muttereita, mutta usein dieeteissä se teho perustuu skarppaamiseen ja höttöruuan vähentämiseen: jo ne 2 saa aikaan vaikutuksia.

Eli jo höttöruoan jättäminen ja liikkuminen tekee tuloksia.
 
Viimeksi muokattu:
vierailija
Kaikkea kohtuudella.
Tähän minäkin kallistuisin.
Kyllä ihminen tietää, tuntee, mikä on hyväksi keholleen. Kun syö raskaasti - rasvaista hiilarimättöhöttöä - niin varmasti voi huonosti ja se tuntuu kehossa pitkään. Mutta pelkkä ns. pupun ruokakaan ei riitä buustaamaan kehoon tarpeeksi energiaa, koska se usein on puutteellista. En myöskään kannata orjallista diettikulttia, tahtoo mennä aina jossain kohtaa vikaan. Tasapaino, tasapuolisuus lihan, hevi-osaston tuotteiden kanssa, laadukkaiden rasvojen ja kuitujen, täysjyvätuotteiden kanssa on hyvästä.
Itseasiassa aika monessa dieetissä karsastetaan punaista lihaa ja nykysuosituksienkin mukaan sen osuutta pitäisi vähentää. Sen sijaan kalaa pitäisi syödä paljon laadukkaiden rasvahappojensa vuoksi. Ja onhan se hyvääkin.
Mutta kyllä siihen syömisensä voisi varmasti liittää osaksi kehoa puhdistavan paastonkin, siinäkin niin monta sovellettavaa tapaa, että varmasti jokainen löytäisi itselleen sopivan. Sillä on kuitenkin niin paljon hyviä puolia.
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
Mä jatkan vielä Lispe.

Siis luonto on täynnä ruokaa. Kesällä tuolta pihalta saa nokkosia, voikukkia (en oo kyllä niitä jatkohyödyntäny), koivun lehtiä, kuusen kerkkiä, plus miljoona muuta hyötykasvia. Metsästä samoin.
Ei ne ole vain pupun ruokaa, ne on myös meille tarkoitettuja.

Siis lihakin on tärkeää, mutta se pitää joko erikseen jahdata, ja kanojen/lehmien/possujen kasvatus vaatii kasviksia myös.

On huikeeta että mä itsekin voin syödä samaa kuin Ötzi: lihaa, kasviksia ja viljaa - nuo 3, joista me nykyihmiset joko kieltäydytään tai tapellaan tai vedetään muutoin kovia ravitsemusteorioita.
Mahtavaa, että mikään ei ole muuttunut. Ei mun toki kaikessa tartte olla kuin 4000-5000 vuotta sitten elänyt itävaltalainen, mutta perusasiat on pysyneet samana :)
En minä ole väittänyt että luonnosta ei voi syödä. Olen sanonut että ihmisen primääri ravinto on rasva ja liha.👍

Mutta ihminen tulee toimeen pelkällä lihalla ja pysyy vahvana. Pelkillä rehuilla ei elä terveenä koska ihminen ei saa ilman eläinperäistä ravintoa kaikkea tarvitsemaansa.
Lisäks ihmiset eivöt ole allergisia lihalle, joillekin rehuille aika usein ollaan koska oksalaatit/lektiinit yms.
 
Kaikkea kohtuudella.
Ei ole validi.

Monista pienistä ongelmista tulee iso ongelma.

Esim. Kts. ketjua. Yksi kirjoittaja kertoo että on ok syödä pullaa, suklaata, sipsejä joka päivä kun syö kohtuudella.

Marketissa nähdään kuinka ”kohtuudella” ihmiset syövät yliprosessoituja tuotteita. Terveellistä kokoravintoa on hyllyllinen, ja lähes kaikki muu on yliprosessoituja tuotteita - en voi edes sanoa näitä ravinnoksi!

Esim. inflamaatiota aiheuttavia kasvis ja siemenöljyjä ihmiset saavat ihan liikaa kun eivät edes ymmärrä, että omega 3 ja omega 6 pitää olla 1:1.
Ja kun luette niitä leibeleitä niin huomaatte, että noita kasvisöljyjä (rypsi/rapsi/canola/maissi/auringonkukka yms. öljyt) on joka paikassa!

Tuo kohtuudella kaikkea on itseasiassa melko petollinen lause.
 
En minä ole väittänyt että luonnosta ei voi syödä. Olen sanonut että ihmisen primääri ravinto on rasva ja liha.

Mutta ihminen tulee toimeen pelkällä lihalla ja pysyy vahvana. Pelkillä rehuilla ei elä terveenä koska ihminen ei saa ilman eläinperäistä ravintoa kaikkea tarvitsemaansa.
Lisäks ihmiset eivöt ole allergisia lihalle, joillekin rehuille aika usein ollaan koska oksalaatit/lektiinit yms.
Miks pitää laittaa mitään primääriksi?
Siis ok, jos ihmisillä suhteet kasvisten ja lihan kans vaihtelee vaikka prosenteissa 60-40, 50-50, 20-80, mutta ilmeisesti sulla se eläinpitoinen ruoka (liha, kala, kananmuna) on...ainakin 90 %?
Olenko veikannu oikein? Koska se on jo rajoitettu ja yksipuolinen ruokavalio.

Enkä missääääään kohdassa ole liputtanut pelkän kasvisruokavalion puolesta! Eli lopeta kärjistys "pelkillä rehuilla".
 
vierailija
Tuo kohtuudella kaikkea on itseasiassa melko petollinen lause.
Kuka mitenkin sen tulkitsee?
Itse en sisällytä tuohon ollenkaan rasva-sokeri-överihiilarimättöpaskaa koska se kuuluu sarjaan mieluusti ellei kokonaan vältettävä aineet. Niistä tulee paha olo eikä ihminen sellaista tarvitse.
Mutta minulle kohtuus merkitsee juuri omaa tasapainoa liha-, hevi- ja täysjtvätuotteiden välillä unohtamatta laadukkaita rasvoja. Kyllä mun oma olo sanoo heti, milloin olen syönyt hyvin ja optimaalisesti. Osaan toki syödä myös päin persettä ja v*tuiks, minkä sitten heti kärsin myös.
Jokainen täällä on kuitenkin erilainen yksilönsä sisuskaluineen, joten automaattisesti joku yksi tietty ei vain sovi kaikille eikä useammillekaan. Se omansa pitää hakea yrityksen ja erehdyksen kautta, jotkut viisastuvat siinä prosessissa nopeasti ja huomaavat että mikä on itselle paras, toiset taas etsivät sitä balanssia pitempään.
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
En minä ole väittänyt että luonnosta ei voi syödä.

Mutta ihminen tulee toimeen pelkällä lihalla ja pysyy vahvana.
Eka lause: "myönnän hampaita kiristellen ja vasta kysyttäessä, että kasvejakin voi hyödyntää (jos siellä metsän keskellä ei pupujussi juokse syliin ravinnoksi eli jos on aivan pakko vetää rehuja)."

Toka lause: "Pelkkä eläinproteeini on hyvä."
 
Miks pitää laittaa mitään primääriksi?
Siis ok, jos ihmisillä suhteet kasvisten ja lihan kans vaihtelee vaikka prosenteissa 60-40, 50-50, 20-80, mutta ilmeisesti sulla se eläinpitoinen ruoka (liha, kala, kananmuna) on...ainakin 90 %?
Olenko veikannu oikein? Koska se on jo rajoitettu ja yksipuolinen ruokavalio.

Enkä missääääään kohdassa ole liputtanut pelkän kasvisruokavalion puolesta! Eli lopeta kärjistys "pelkillä rehuilla".
Ei ole pakko, mutta rasva ja liha ovat ihmisen tärkein polttoaine. Jos energia saadaan enimmäkseen näistä niin ihminen pysyy terveenä. Nykyään vedetään liikaa hiilareita ja kasvisrasvoja ja sitten tulee tulehduksia ja ylipainoa.
 
Eka lause: "myönnän hampaita kiristellen ja vasta kysyttäessä, että kasvejakin voi hyödyntää (jos siellä metsän keskellä ei pupujussi juokse syliin ravinnoksi eli jos on aivan pakko vetää rehuja)."

Toka lause: "Pelkkä eläinproteeini on hyvä."
Kyllä, ihmisen primääriruoka on liha (eläinperäinen ravinto) joten jos rehuja pystyy syödä niin se on kuitenkin aina sekundääristä.
 
  • Surullinen
Reactions: Echo
Ja sen takia haastan sua Lispetti, vaivaan ja vänkään, koska sä melkein joka lauseessa täällä palstalla tuot esille ruokavaliotasi.

Ok, mua kiinnostaa uskonasiat, jotakuta toistq palstalaista aasialainen kulttuuri, sua carnivore. Mutta koska me tuputamme omaa kiinnostuksen kohdettamme, niin vastapalveluksena jokainen meistä friikeistä kohdatkoon myös kriittistä pohdintaa ja kyseenalaistamista. ;)
 
Ei ole pakko, mutta rasva ja liha ovat ihmisen tärkein polttoaine. Jos energia saadaan enimmäkseen näistä niin ihminen pysyy terveenä. Nykyään vedetään liikaa hiilareita ja kasvisrasvoja ja sitten tulee tulehduksia ja ylipainoa.
Aatteletko sä vaan energiaa?

Onko ne kasvisten vitamiinit ihan turhaan niissä?

Meillä kävi tyrnin kasvattaja. Kertoi että pari tyrnimarjaa vastaa C-vitamiiniltaan yhtä appelsiinia. Huikea vitamiinipommi.
 
Nykyihmiset lisäksi syövät ihan liikaa, kiska syövät roskaa. Elimistön säätely menee sekaisin kun tunget kehoosi roskaa. Et enää tiedä milloin sulla on oikeasti nälkä.
Ihminen uskoo jotskin hölmöjä ohjeita joissa käsketään ostaa kaupasta roskaa ja snäkätä 3h välein. Harvoilta onnistuu. Jos syöt usein niin sinusta tulee todennäköisesti lihava.
Jos ruokavaliosi on sellainen, että sast riittävästi rasvaa ja proteiinia niin eipä ole nälkää ja syöt silloin kun olet oikeasti nälkäinen.
Näissä roskatuotteissa mitä ihmiset ostavat marketeista on myös addiktiota aiheuttavia pikkulisiä mitkä ovat laitettu ihan tarkoituksella.
Ei tuotekehittelijöitä/myyjiä kiinnosta ihmisten terveys vaan se että saavat lihavan lompsan.
 
Viimeksi muokattu:
Niiin ja lisäksi. Ihmiset saattavat olla aneemisia läskejä koska syövät monipuolisesti roskaa.
Eivätkä ymmärrä että jos vetävät liikaa hiilareita niin tiamiinin puutostila on melko varma.
Oikeasta ravinnosta saa sopivassa suhteessa kaikkea.👍
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä