elää lapsen ehdoilla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mitä tarkoittaa ?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mitä tarkoittaa ?

Vieras
Olen huomannut monen uuden äidin (ja ylipäänsä vanhemman) käyttävän tätä lausetta. Siis että elämä menee lapsen ehdoilla nykyisin. Ja ihmetellyt, mitä sillä loppujen lopuksi tarkoitetaan.

Siis jotenkin se vaan kuulostaa aika negatiiviselta. Siis eikö tuollainen "lapsen ehdoilla eläminen" väistämättä johda siihen, että siitä lapsesta tulee pilalle hemmoteltu lellipentu ja perheen pomo jonka oikkujen mukaan vanhemmat hyppivät.

Ja lopulta sitten vanhemmat kaikkensa yrittävät ja lapsi ei ole tyytyväinen mihinkään eikä kestä pettymyksiä kun on aina tottunut saamaan mitä haluaa.

No kyllä lapsen tulo useimmiten rytmittää arjen erilaiseen järjestykseen kuin se aikuisperheissä on. Itse lähinnä ihmettelen näitä vanhempia, joiden arki ei muutu yhtään. Lasta roikotetaan mukana ympäri kyliä. Meillä ei esim. töissä enää tehdä pitkkä päivää n. klo 8-16 riittää ja lapsi haetaan hoidosta kotiin... enkä ryntää seuraavaksi harrastuksiin.

Ja kyllä meillä lapsella rajat on...

Ei se lellimistä tarkoita. Vaan eletään niin mikä lapselle parasta. Esim. ei remuta ravintoloissa vaan vietetään leppoisaa kotielämää. Jäädään kotiäidiksi että voi itse hoitaa lastaan ym. ym.

olet ymmärtänyt ton termin ihan väärin...se tarkoittaa esim. sitä ettei voi dokata itseänsä känniin jos lapselle ei ole järjestetty hoitoa,automatka on hitaampaa kun ei voi liikkua yhden pysähdyksen taktiikalla,joka päivä pitää laittaa kunnon ruokaa-lapsi ei elä pelkällä voileivällä päivää,lapsella on säännölliset unirytmit jne.jne...

Niin, sen voi ymmärtää monillatavoin. Toisille se tarkoittaa kaikkien omien harrastusten yms. pois jäämistä ja toisille se tarkoittaa vain sitä, ettei pysty aina joka oman miehenoikun mukaan kulkea, vaan tarvitsee ajatella lapsiakin. Omasta mielestä kultainen keskitie on hyvä. Eli annetaa aikaa lapsille, mutta jatketaa myös niitä omia tärkeimpiä harrastuksia.

Minulle se tarkoittaa sitä että lasten turvallinen lapsuus menee monen muun asian edelle. Se tarkoittaa osittain sitä että lasten tarpeet on etusijalla. Aikuinen voi usein odottaa, lapsi ei niin kauaa. Se tarkoittaa myös sitä että huolehdin omasta hyvinvoinnistani sekä parisuhteesta. Onneksi lapsille on pelkästään rikkaus että heillä on muita läheisiä sekä aikuisia että lapsia. Vanhemmat ovat viimekädessä vatuussa lasten kasvatuksesta ja hoidosta, mutta käytännön toteutusta on lupa siirtää myös muille.

Kyllä minulle se lasten ehdoilla eläminen tarkoittaa sitä, että pitää miettiä kaikki tekemiset sen mukaan, miten lapset siihen sijoittuvat. En voi vain päättää esim. lähteä festareille, vaan jotta pääsisin lähtemään, täytyy huolehtia lastenhoito. Jos jääkaapissa ei ole kuin valo, niin en voi vain käydä hakemassa lähimmästä pizzeriasta tulista kebabbia, vaan myös lapselle on sitä syömistä ostettava ja laitettava. Jne. jne. Se joka sanoo, että lapsi ei muuta elämää, ja että elää kuin ennen lapsia puhuu niin paksua paskaa ettei tosikaan, tai sitten lapsi kärsii.

höh, no se tarkoittaa sitä että otetaan huomioon ensin lapsen tarpeet (esim tarve saada säännöllisesti ruokaa ja lepoa) ja sitte vasta omat tarpeet. Aapeella on menny pointti vähä ohi...

Lapsen ehdoilla tarkoittaa mun mielestäni sitä, ettei voi enää elää niin kuin sitä lasta ei olisikaan. Eli kun tekee suunnitelmia ja päätöksiä, niin se lapsi pitää myös ottaa kuvioihin mukaan ja suunnitella asiat niin, ettei lapsi joudu siitä kärsimään.

Lapsen ehdoilla ei tarkoita lellimistä ja sitä, että lapsi määrää kaikesta. Mutta jos tekee suunnitelmia, mihin lapsi ei sovi mukaan, niin sitten pitää järjestää se asia niin, että lapsella on turvallinen hoitopaikka, kun itse on aikuisten riennoissa tai muissa vastaavissa.

Yhteistyössä