Eksä, elatus ja epäreiluus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ongelmia nämäkin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

ongelmia nämäkin

Vieras
Meillä on eksän kanssa yhteishuoltajuus. Lapset ovat isällään joka toinen viikonloppu. Nyttemmin lapset itse ovat kyselleet, että miksi eivät voisi olla isällään yhtä paljon kuin minulla. Epäilen, että lasten isä ei välttämättä pärjää heidän kanssaan, mutta se ei ole nyt tämän aloitukseni ydin.

Minulla on todella tiukkaa yksinhuoltajana rahan kanssa. Eksä maksaa pientä elatusmaksua, eikä suostu ostamaan lapsille mitään "ylimääräistä". Pelkäänkin nyt, että jos lapset olisivat puolet ja puolet systeemillä niin, ettei eksän tarvitsisi maksaa mitään, kaikki lasten hankinnat jäisivät yksin minun vastuulle.

Ja sitten vielä lapsilisä. Eksä yritti jo aikoinaan elatussopimusta tehdessämme saada osaa lapsilisistä, koska lapsethan ovat kuitenkin muutaman päivän kuukaudesta hänellä. Lastenvalvoja katsoi silloin häntä hieman hitaasti...

Eli, jos nyt lapset olisivat meillä yhtä paljon, menetänkö puolet lapsilisästä? Huolettaa, koska pelkään, että lapset eivät saa tarvitsemiaan tavaroita, vaatteita, harrastuksia ym, koska isän mielestä ne ovat "turhaa".

Onko joku samassa tilanteessa?Neuvoja?

Eikö se mene niin että jos on viikko-viikko-systeemi niin kumpikaan ei maksa elatusmaksua. Lapsilisää ei varmastikaan puoliteta eli se tulee jommalle kummalle.

Tehkää sopimus, jossa luetellaan erittäin yksityiskohtaisesti tavarat/ palvelut, joita lapsille ostetaan. Arvioikaa niihin menevä raha per tavara/ palvelu per kk. Eksä sitoutuu maksamaan puolet. Sen jälkeen et häviä rahallisesti, vaikka elarit loppuisivat 50 / 50 asumisen myötä. Menemällä jäljjelle jääneellä lapsettomalla vapaa- ajallasi kakkostöihin tai tekemällä extratöitä paikkaat taloudellista tilannettasi.

Eikö se mene niin että jos on viikko-viikko-systeemi niin kumpikaan ei maksa elatusmaksua. Lapsilisää ei varmastikaan puoliteta eli se tulee jommalle kummalle.

Lapsilisä tulee vain yhdelle ja hän saa myös elatusmaksut. Elatusmaksun saaja maksaa lapsen harrastukset yms, mutta päivittäismenot maksaa kumpikin. Elareita maksava saa viikko-viikko tapauksessa viikonloppuvanhempaa suuremman luonapitovähennyksen, mutta ainakin kelan elatustuen verran lähivanhemmaksi merkitty saa.

Et menetä lapsilisiä, vaan ne menevät sille vanhemmalle, kenen luona lapset ovat ensisijaisesti kirjoilla (vai miten se sanotaan). Jos elareita ei makseta, on kummallakin vanhemmalla velvollisuus osallistua lapsen vaate, harrastus, ja tavarakustannuksiin yhtälailla. Eli pyörät ja kaikki menevät ns. puoliksi.

Onpa muuten tyhmä systeemi. Useinhan on niin, että vain toinen ostaa vaatteet ja muut tavarat. Muutenkin toi viikko ja viikko systeemi ei ole mielestäni lapselle hyväksi.

Kyllä ne lapsilisät menee sinne, missä lapsi/lapset on kirjoilla. Mun exä yritti joskus huijata multa lapsilisiä itselleen :D Toisen lapsen lapsilisä kuuluu kuulemma hänelle. :rolleyes: Joo, aivan totta, jos onnistut siittämään lapsen, niin saat siitä ansioita satasen kuussa omaan taskuusi ilman mitään elatusvelvoitteita. :rolleyes:

Tehkää sopimus, jossa luetellaan erittäin yksityiskohtaisesti tavarat/ palvelut, joita lapsille ostetaan. Arvioikaa niihin menevä raha per tavara/ palvelu per kk. Eksä sitoutuu maksamaan puolet. Sen jälkeen et häviä rahallisesti, vaikka elarit loppuisivat 50 / 50 asumisen myötä. Menemällä jäljjelle jääneellä lapsettomalla vapaa- ajallasi kakkostöihin tai tekemällä extratöitä paikkaat taloudellista tilannettasi.

Siihen se varmasti tulisi menemään, että joutuisimme kirjaamaan kaiken pilkuntarkasti. Mutta ongelma onkin se, että eksän mielestä lapset eivät tarvitse uusia housuja, vaikka vanhat ulottuvat kohta polviin. Hänen mielestä pojat eivät tarvitse parturia, vaikka pehko roikkuu silmillä. Jne, ymmärtänet pointin.

Jos eksä oikeasti tulisi vastaan kaikissa menoissa puolella, en tarvitse mitään kakkostyötä. Ja miksi mun pitäisi raataa niska limassa, kun lapsilla kuitenkin on se toinenkin vanhempi? Työni on sen verran kuluttavaa, että en todellakaan jaksaisi mitään toista hommaa siihen lisäksi.

Lapset voivat olla kirjoilla vain yhdessä osoitteessa, vaikka asuvat 50%/50% -periaatteella. Lapsilisä maksetaan siihen kotiin, jossa lapset ovat kirjoilla.
Etä-vanhemman nykyinen elatusmaksu lienee laskettu lastenvalvojan luona eli on kaikkien osapuolten kannalta oikeudenmukainen. Sen lisäksi etän ei tarvitse hankkia mitään, jos ei tahdo. Elatusmaksu sisältää mainitsemasi vaatteet, harrastukset ym.
Lapsilisä vähennetään lapsen kulutuksesta päältä ja sen jälkeen ruvetaan laskemaan elatuskykyä, että sikäli se on sama kumpi vanhemmista sen saa, jos vain käyttää sen rahan lapsen parhaaksi.
Sanoit, että sinulla on tiukkaa, mutta jos lapset asuvat puolet toisen huoltajan luona, myös monet kulut puolittuvat. Ja muistathan, ettei elatusmaksun ole tarkoitus kattaa kaikkia lasten kuluja vaan sinullakin on elatusvelvollisuus olemassa. Etän ei tarvitse elättää entistä puolisoa vaan sinun on itsesi tienattava perheesi elanto.
Toivottavasti toteutat lasten asumistoiveen, jos etä-vanhempi on ns. "tolkun ihminen".
Lastenvalvoja laskee uudet elatuskuviot, jos päädytte 50%/50%-asumisjärjestelyyn.

Periaatteessa en näe siinä mitään kummallista, että lapsilisät menisivät puoliksi, jos lapset asuvat yhtä paljon kummankin luona. Mutta, kuten aiemmin selitin, eksä ei käyttäisi niitä rahoja lapsiin. Hänen mielestään lapset saavan luvan pärjätä vähemmällä.

Lapsilisä menee Suomessa aina vain toiselle vanhemmalle. Viikko- viikko -systeemissä homma on kiinni siitä, mitä vanhemmat sopivat keskenään tai lastenvalvojan luona. Jos voit luottaa siihen, että puolisosi myös osallistuu lapsen hankintoihin ja myös itsenäisesti kykenee hankkimaan lapsillesi heidän tarvitsemiaan tavaroita/vaatteita, niin sitten voitte olla ilman sopparia. Muuten suosittelen, että käytte lastenvalvojan luona sopimassa ns. keskimääräiset menot/kulut, joita lapsilla on kuukaudessa, ja kirjaatte ylös sen, miten ja kuka niistä huolehtii. Muuten saatat jäädä tappiolla, jos tilanne on se, mitä kerroit.

Eksä ei todellakaan minun menojani kustanna! Ärsyttää tämä yleinen harhaluulo, ja se, että monet sitä vielä ruokkii. Meillä on tiukkaa, mutta pärjätään. Loppujen lopuksi ne kustannukset eivät paljoakaan pienene, jos se kuitenkin olen minä, joka kaiken tarvittavan lapsille hankkii.

Sain muuten jo vääntää eksän kanssa aluksi toden teolla kättä siitä, että hän ostaa lapsille ruuat, kun he ovat hänellä. Hänen mielestään kun elatusmaksu käsittää myös lasten ruuat siltä ajalta, kun he ovat hänellä. Huoh...

Ap:n kysymyksestä päätellen huoltajilla on suunnilleen samat tulot ja menot, joten tuskin merkittäviä elatusmaksuja määrätään kummallekaan. Mutta jos ap on itse työssä ja toinen huoltaja esim. opiskelee, voi ap joutua maksamaan toiselle vanhemmalle elatusmaksut myös 50%50%-asumistilanteessa.

Ap:n kysymyksestä päätellen huoltajilla on suunnilleen samat tulot ja menot, joten tuskin merkittäviä elatusmaksuja määrätään kummallekaan. Mutta jos ap on itse työssä ja toinen huoltaja esim. opiskelee, voi ap joutua maksamaan toiselle vanhemmalle elatusmaksut myös 50%50%-asumistilanteessa.

Eksällä on suuremmat tulot, mutta myös suuremmat asumismenot. Hän asuu isohkossa ok-talossa. En tiedä, miten maksujen laita on 50/50 tilanteessa, siis että joutuisiko hän silti maksaa minulle. Eikä tosiaan se elareiden menetys haittaa, se tuntuisi minustakin reilulta, jos lapset kerran olisivat meillä puoliksi. Mutta se lapsilisä... Ja eksän asenne.

Meillä lapsilisä maksetaan lapsen tilille suoraan ja siltä tililtä voidaan nostaa rahaa vain yhdessä eksän kanssa. Pysyy ylimääräiset varmasti tallessa ja rahaa nostetaan vain lapsen isompia hakintoja varten. Meillä ei kylläkään ole mitään suurempia vääntöjä ollu mistään maksuista, joten ap:n eksä kuulosta mun korviin aika hankalalta tapaukselta..

En itse asiassa tiedä yhtäkään vastaavaa tapausta, jossa lapsilisät olisi siirretty äidiltä pois. Mutta teidän täytyy kyllä tehdä uusi kirjallinen huoltosopimus, johon kulujen tasaaminen kirjataan selvästi ja ilman porsaanreikiä. Lapsilisät eivät ole mikään raha, jos puhutaan vaikka teinien vaate- ym. menoista, mutta kaipa ne siinä systeemissämsitten otetaan huomioon.

[QUOTE="Puhina";24462370]Meillä lapsilisä maksetaan lapsen tilille suoraan ja siltä tililtä voidaan nostaa rahaa vain yhdessä eksän kanssa. Pysyy ylimääräiset varmasti tallessa ja rahaa nostetaan vain lapsen isompia hakintoja varten. Meillä ei kylläkään ole mitään suurempia vääntöjä ollu mistään maksuista, joten ap:n eksä kuulosta mun korviin aika hankalalta tapaukselta..[/QUOTE]

Me pystytään hoitamaan lasten asiat muuten ihan asiallisesti, mutta jostain kumman syystä närää aiheuttaa aina raha. Eksä oli jo suhteemme aikana nuuka. En minäkään toki mikään tuhlari ole, mutta koska asun ja elän kolmen esiteinin ja yhden vähän pienemmän kanssa, näen ja koen realistisesti sen, mitä he kuluttavat. Eksällä ei välttämättä ole mitään käsitystä tästä rahanmenosta.

Yhteistyössä