ekologisuudesta taas

Tuli tuosta yhdestä ketjusta (ekologinen elämäntapa - lapsen hoitomuoto) vaan taas NIIIN turhautunut olo, että teen uuden avauksen. Ymmärrän, johdonmukainen olisi kiva olla. Siitä on vaan tehty kovin vaikeaa. Kun nämä ristiriitaisuudet sen välillä mitä puhutaan ja oikeasti tehdään vaan tuntuvat kasvavan, minä en jaksa olla johdonmukainen. Teen niitä asoita ekologisesti, mitä pystyn ja se on mielestäni parempi, kuin ei mitään.

Mutta mitä ajattelette esimerkiksi siitä, että näitä kauppakeskushankkeita on vireillä valtavasti? Samalla tiedetään, että kuluttamista pitäisi vähentää? Samalla posti työntää ihmisille mainoksia, osta sitä osta tätä, tulet onnelliseksi. Ja ihmisethän ostavat. Pitää olla hienompaa ja parempaa ja uudempaa ryönää kuin naapurilla ja sukulaisilla. Tai sitten vaan haetaan pieniä iloja uusista tavaroista ja vaatteista, kun muuten ei oikein ole mitään sisältöä elämässä? Vai mitä olette ajatelleet hankkia joululahjaksi perheelle? Kiinassa tehtyä tavaraa ainakin olisi paljon tarjolla...

Nuorena sitä on idealistinen, minäkin kai olin.

vieras
kuka on käskenyt noudattaa mainosten viestejä ja ostaa koko ajan jotain? ei mua ainakaan mikään mainosmies määrää. ja itse en ole ekologinen ollenkaan, en missään asiassa. sitten alan olemaan, kun usa allekirjoittaa ilmastosopparit ja kiina alkaa tuottamaan vähemmän päästöjä. näitä tapahtumia odotellessa on ihan turha jonku pienen kansan muka koittaa vaikuttaa. pyh.

Ikuinen idealisti ilomoittautuu :saint:

Minusta on joka tapauksessa parempi edes yrittää. Kuten itsekin joan kirjoitit: "Teen niitä asoita ekologisesti, mitä pystyn ja se on mielestäni parempi, kuin ei mitään."

Joulunakin yritän ajatella ekologisesti. En halua antaa läheisilleni krääsää, joten kiinalaiset tuotteet jää tod. näk. ostamatta. Jotakin kiinalaista voi kyllä tulla hankittua (esim. koristeissa :ashamed:, joskin niitäkin käytetään vähän). Mutta yritän yritän yritän.

hei
Alkuperäinen kirjoittaja joan:
Vai mitä olette ajatelleet hankkia joululahjaksi perheelle? Kiinassa tehtyä tavaraa ainakin olisi paljon tarjolla...

Nuorena sitä on idealistinen, minäkin kai olin.
Ei sun tarvitse siitä idealistisuudesta kokonaan luopua. Voit tehdä pieniä valintoja ja jättää ne Kiinassa valmistetut tavarat kauppaan. Ekologisuus on nimenomaan myös pieniä tekoja, ei tarvitse koko elämäntapaa muuttaa kerralla. Pitää vaan olla vahva eikä sortua ympäristöstä tulevaan kulutushysterian toitotukseen.

Lahjoja löytyy varmasti kotimaisia, ekologisia ja pitkäikäisiä. Kotimaiset käsityöt, aineettomat lahjat (lahjakortit elämyksiin, palveluihin, raha-arvat...), ekologiset ruokalahjat, itsetehdyt lahjat, musiikki, kirjat...Vieläkö lisää?

Vai mitä olette ajatelleet hankkia joululahjaksi perheelle? Kiinassa tehtyä tavaraa ainakin olisi paljon tarjolla...
Kiinaa ja kaukoitää yitetään meillä hieman välttää, mutta se on oikeasti vaikeata lasten vaatteiden osalta. Legotkin on suureksi osaksi tehty siellä, mutta niillä on onneksi vuosikymmenten käyttöikä.

Meillä ostetaa joululahjoja, mutta vähän ja toiveiden mukaisesti. Nykyaikana kun on sitä tavaraa ja turhaa ei tarvita. Leluista pyrin ostamaan sellaista, mitä voi käyttää vuosia hajoamatta ja leikkiä muuttamalla kelpaa eri ikäiselle lapselle. Esim legot, junarata, LittlePeople tai kirjat. Näitä ostetaan meille myös käytettynä ja se ei lelussa edes näy. Legot ja junarata säästetään lapsenlapsille (ja ne ovat osin peräisin mun lapsuudesta). LittlePeoplet menevät varmasti 5 vuoden kuluttua kierrätykseen.

Olen antanut silloin tällöin itsetehtyjä tavaroita, mutta se vaatii harkintaa. Nyt mietin, tekisinkö isälleni villapipon itse. Käyttäisiköhän sitä vai ei. Jos ei, niin ei kannata tehdä...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
kuka on käskenyt noudattaa mainosten viestejä ja ostaa koko ajan jotain? ei mua ainakaan mikään mainosmies määrää. ja itse en ole ekologinen ollenkaan, en missään asiassa. sitten alan olemaan, kun usa allekirjoittaa ilmastosopparit ja kiina alkaa tuottamaan vähemmän päästöjä. näitä tapahtumia odotellessa on ihan turha jonku pienen kansan muka koittaa vaikuttaa. pyh.
Ei ole käskenyt, ei... Mutta aika hurjan heitit, että pienen kansan on turha koettaa vaikuttaa! Mutta sitäpä juuri, kyllä turhauttaa tuo USAnkin touhu.

Ristiriitaisuus?

Totta kai sitä on, jos kuuntelee jokaista osapuolta. Eivät kaikki aja samaa asiaa, toisille se ekologisuus ei ole tärkeää, toisille se lisääntyvä materia ja kulutus ei ole tärkeää. Ne samat ihmiset, jotka pystyttävät jo neljättä hypermarkettia moottoritien varteen eivät yleisesti ottaen ole niitä samoja ihmisiä, jotka yrittävät hillitä kulutusta.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Ikuinen idealisti ilomoittautuu :saint:

Minusta on joka tapauksessa parempi edes yrittää. Kuten itsekin joan kirjoitit: "Teen niitä asoita ekologisesti, mitä pystyn ja se on mielestäni parempi, kuin ei mitään."

Joulunakin yritän ajatella ekologisesti. En halua antaa läheisilleni krääsää, joten kiinalaiset tuotteet jää tod. näk. ostamatta. Jotakin kiinalaista voi kyllä tulla hankittua (esim. koristeissa :ashamed:, joskin niitäkin käytetään vähän). Mutta yritän yritän yritän.
Hyvä hyvä! :)

No mun mielestä on parempi ainakin yrittää olla ekologinen siinä missä pystyy. On typerää ajatella, että ei kannata kun muutkaan eivät toimi ekologisesti.

Kauppakeskusten yksi iso ongelma on, että ne rakennetaan paikkoihin, joihin harvoin pääsee jalkaisin: kauppakeskukset rakennetaan autoileville ihmisille ja samalla keskustojen liikevalikoimat pienevät. Ei siis ollenkaan ekologista.

Mitä tavaroiden ostamiseen tulee, niin itse yritän ostaa kestäviä tuotteita, mikä pätee niin vaatteisiin kuin lasten leluihinkin.

Alkuperäinen kirjoittaja siperia:
Ristiriitaisuus?

Totta kai sitä on, jos kuuntelee jokaista osapuolta. Eivät kaikki aja samaa asiaa, toisille se ekologisuus ei ole tärkeää, toisille se lisääntyvä materia ja kulutus ei ole tärkeää. Ne samat ihmiset, jotka pystyttävät jo neljättä hypermarkettia moottoritien varteen eivät yleisesti ottaen ole niitä samoja ihmisiä, jotka yrittävät hillitä kulutusta.
Niin kai. Kun olisinkin niin vahva, että pitäisin aina kiinni periaatteista.

vieras
Ei ole käskenyt, ei... Mutta aika hurjan heitit, että pienen kansan on turha koettaa vaikuttaa! Mutta sitäpä juuri, kyllä turhauttaa tuo USAnkin touhu.
miten niin hurjan? siellä on 300 miljoonaa ihmistä, jotka EI kierrätä vaan kaikki ostetaan 2 litran muovikanistereissa (been there, seen that). joten mitä se auttaa, jos 5 miljoonaa muka kierrättää ja sitä paitsi sana roska-auto hakee ainakin tässä kaupungissa sekä sekajätteet että biojätteet ja kuskaa samaan kasaan.

miten niin hurjan? siellä on 300 miljoonaa ihmistä, jotka EI kierrätä vaan kaikki ostetaan 2 litran muovikanistereissa (been there, seen that). joten mitä se auttaa, jos 5 miljoonaa muka kierrättää ja sitä paitsi sana roska-auto hakee ainakin tässä kaupungissa sekä sekajätteet että biojätteet ja kuskaa samaan kasaan.
Ei se tällä hetkellä varmaan auta, mutta entä jos Suomi olisi ekologisuuden mallimaa ja siitä muut seuraisivat esimerkkiä? Sama juttuhan tämä on (isommassa mittakaavassa), kuin se että yhden ihmisen Suomessa ei kannata tehdä mitään jos muut suomalaiset eivät tee.

Ei se tällä hetkellä varmaan auta, mutta entä jos Suomi olisi ekologisuuden mallimaa ja siitä muut seuraisivat esimerkkiä? Sama juttuhan tämä on (isommassa mittakaavassa), kuin se että yhden ihmisen Suomessa ei kannata tehdä mitään jos muut suomalaiset eivät tee.
Suomalaisten panos vaikuttaa aika lailla, sillä suomalaisten ekojalanjälki oli tyyliin maailman toiseksi tai kolmanneksi suurin! :eek: Ja esimerkkinä on aina hyvä toimia.

No musta on sulaa hulluutta olettaa että jos joku pyrkii tekemään elämässään edes jotain ekologista (tahattomasti tai titoisesti), että nämä henkilöt eläisivät jokaisella elämän alueellaan noudattaen ekologisuutta. En usko että kovinkaan suuri prosentti Suomalaisista ei kierrätä edes jotain. Useimmat tuntemani epäekologisuuden huipentumat kuitenkin vievät pullot kauppaan ja paperit paperiroskikseen. Ja se, että jokainen tekisi edes jotain on jo paljon. Ei kaikkien tai kenenkään tarvitse tehdä kaikkea.

vieras
Musta jokaisen ihmisen joka ei elä täydellisen ekologisesti, tulisi pitää suunsa kiinni esimerkiksi toisten vaipoista.. ihan oikeasti, kukaan meistä ei elä niin ettei saastuttaisi jossakin asiassa. Toinen käyttää kertiksiä ja kulkee bussilla, toinen kestovaippoja ja ajaa yksityisautolla, esimerkiksi.. turha vaipoista on tehdä kynnyskysymysta ja lynkata kertisten käyttäjiä, vaikka kertikset saastuttavatkin. Ja turha länkyttää siitä että "aina voi tehdä vielä vähän enemmän ja vaihtaa kestoihin" kun kukaan meistä ei ole täydellinen

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Suomalaisten panos vaikuttaa aika lailla, sillä suomalaisten ekojalanjälki oli tyyliin maailman toiseksi tai kolmanneksi suurin! :eek: Ja esimerkkinä on aina hyvä toimia.
Kuulomuistini äskeisistä radiouutisista väittää, että 16.

Muoks. Ai sä olitkin jo korjannu.

Ihanaa kun jotkut välittää tästä maailmasta edes vähän. Kiitos siitä teille!!

Itselläni menee hermo miehen perheeseen. Ne ei kukaan kierrätä mitään!! metalli lasi pahvi bio kaikki samaan muovipussiin. kun on keräys pisteeseen jopa kilometrin matka... ÄÄÄÄRRGGHHHH!

tekee niin pahaa olla kylässä. joskus jemmailen esim bio jätteitä omaan pussukkaan ja tuon kotiin..... kriiik!!

Musta jokaisen ihmisen joka ei elä täydellisen ekologisesti, tulisi pitää suunsa kiinni esimerkiksi toisten vaipoista.. ihan oikeasti, kukaan meistä ei elä niin ettei saastuttaisi jossakin asiassa. Toinen käyttää kertiksiä ja kulkee bussilla, toinen kestovaippoja ja ajaa yksityisautolla, esimerkiksi.. turha vaipoista on tehdä kynnyskysymysta ja lynkata kertisten käyttäjiä, vaikka kertikset saastuttavatkin. Ja turha länkyttää siitä että "aina voi tehdä vielä vähän enemmän ja vaihtaa kestoihin" kun kukaan meistä ei ole täydellinen
Näinhän se on, jokainen tekee mitä parhaaksi näkee. Yksi käyttää kestovaippoja, toinen ei omista autoa laisinkaan, kolmas asuu metsämökissä ilman sähköä tai muita nykyajan mukavuuksia mutta ajelee uudenkarhealla citymaasturilla 80 kilometrin päähän lähikauppaan.

Mutta siitä olen kyllä erimieltä, jokainen voisi pyrkiä parempaan ja miettiä voisiko vielä jollain valinnallaan ehkä muuttaa kuluttamistaan ekologisemmaksi (enkä tarkoita että ne kestovaipat olisivat ainoa tapa pyrkiä tähän).

Alkuperäinen kirjoittaja kookosta:
Näinhän se on, jokainen tekee mitä parhaaksi näkee. Yksi käyttää kestovaippoja, toinen ei omista autoa laisinkaan, kolmas asuu metsämökissä ilman sähköä tai muita nykyajan mukavuuksia mutta ajelee uudenkarhealla citymaasturilla 80 kilometrin päähän lähikauppaan.

Mutta siitä olen kyllä erimieltä, jokainen voisi pyrkiä parempaan ja miettiä voisiko vielä jollain valinnallaan ehkä muuttaa kuluttamistaan ekologisemmaksi (enkä tarkoita että ne kestovaipat olisivat ainoa tapa pyrkiä tähän).
Kuinka pitkälle tämä egologinen ajattelutapa pitää viedä? Esim. kuinka paljon päivässä on hyvä käyttää aikaa ekologisuuden edistämiseen?

Yhteistyössä