En kyllä itsekkään antaisi vielä noin pienelle, eli siis 1,5kk velliä. Tämä juurikin siksi, että vattalaukku on vielä pieni eikä ruoansulatus todella ole vielä valmis velleihin tai oikein kunnon kiinteisiin.
Esikoiselle aloin kylläkin maistattamaan kiinteitä 3kk+ ikäisenä hissukseen ja monena iltana tuo kiinteä olikin velliä alkuun 20ml korvikkeen seassa ja siitä hitaasti nostin määrää, kunnes itse olin varma, ettei maha reagoi ikävästi ja annoin koko pullon.
Tämä varhainen kiinteiden aloitus meillä oli ihan neuvolan luvalla, sillä poika mätti korviketta uskomattomia määriä vuorokaudessa. Mutta voisin kyllä sanoa, ettei tuo velli saanut mitään muutosta aikaan pojan unien kannalta. Yhtä usein poika heräsi yön aikana, joskin ensimmäinen herätys yöllä pitkittyi n.1h, mutta silti herättiin 3-4 kertaa yön aikana.
Nuo yö herätykset tasoittui vasta 6kk iässä 2-3 kertaan, sitten tulikin paljon uusia taitoja hetken päästä joka sekoitti kuvioita ja vasta nyt 1,5v iässä on yöheräily loppunut kokonaan.
Ja tällä kertaa, kun imetyksessä ei ole onneksi tullut ongelmia, en aloita vellejä varmaan ollenkaan, sillä tyttö ei suostu kertakaikkiaan pullolle. Ehkä nokkiksesta sitten joskus välipalana tms.
Eli jos nyt jotain oikein vastaisin, niin omasta mielestä ei kannata alle 3kk alkaa tarjoamaan, mutta neuvoisin kuitenkin juttelemaan vielä neuvolan henkilöstön kanssa tarkemmin.
JA onhan myös niin, että ihan pienen vauvan uni on todella pätkittäistä ja ihan pikkuvaava monasti kaipaa hiukopalansa nukahtaakseen uudelleen =)
Tämmöistä pohdintaa asiasta minulta. Toki päätös on jokaisen ihan itse tehtävä, mutta kannattaa todella jutella asiantuntijoiden kanssa =)