ekat vellit :)

minkä ikäsenä ootte ruvennu antaa velliä (tms,) maidon lisäks ?? Tääl 2,5 kk typykkä vetää 120-160 ml korviketta aina kerrallaan, joskus jopa 200ml jos nukkumaanmeno venähtää useampaan tuntiin... Elikkäs koska kannattas alkaa kokeilla noita vellejä sun muita?? Yöt kyllä nukkuu tosi hyvin, herää korkeintaan kerra yössä syömään. =)
 
no se riippuu ihan siitä miten vauvan massu kestää. maissivellillä kannattaa aloittaa, on mieto ja meillä esikoinen kyllä tykkäsi siitä. ja sekoittamalla esim. 150 ml maitoa ja 20 ml velliä, sitten pikkuhiljaa nostaa vellin määrää. Niin ja meillä siis poika alkoi saamaan juurikin tuossa iässä velliä, samasta syystä paitsi että meillä meni korviketta enemmän...
 
Meillä kans otettiin vellit mukaan kuvioihin tuossa 2,5 kk:n iässä. Maissivelli tosin aiheutti meillä vattavaivoja mut porkkana-perunavelli oli passelia pojalle. Velliä oon antanu iltaisin (ekat kerrat kannattaa kuitenki antaa päivällä jos tulee vatsavaivaa) maitoon sekotettuna ja sillä satsilla onkin sit nukuttu melkein koko yö.
 
Mulla ois semmoinen kysymys, että miten ootte aloittaneet vellien antamisen, jos vauva on imetyksellä? Meilläkin on noin 2,5kk ikäinen neiti, joka on lakanut heräilemään öisin syömään parin tunnin välein. Ennen nukkui yöt parilla syötöllä. Olenkin ajatellut aloitella vellit, mutta hieman mietityttää että lypsäänkö maitoa ja sekoitan vellin siihen. Vai uskallanko antaa syöraan velli maistelut pullosta. Teitenkin pienillä maistelu kerroilla.
 
Meidän neiti sai ekan kerran velliä 3,5kk iässä. Aloitin peruna-porkkanalla, annoin vajaa 100 ml ekalla kerralla päiväsaikaan. En sekoittanut velliä korvikkeeseen. Ei tullut mitään ihmeempiä vatsan väänteitä, niin aloin antamaan iltaisin sen verran mitä kelpas. Määrät tais olla 120-180ml kerrallaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja anneli80:
Mulla ois semmoinen kysymys, että miten ootte aloittaneet vellien antamisen, jos vauva on imetyksellä? Meilläkin on noin 2,5kk ikäinen neiti, joka on lakanut heräilemään öisin syömään parin tunnin välein. Ennen nukkui yöt parilla syötöllä. Olenkin ajatellut aloitella vellit, mutta hieman mietityttää että lypsäänkö maitoa ja sekoitan vellin siihen. Vai uskallanko antaa syöraan velli maistelut pullosta. Teitenkin pienillä maistelu kerroilla.
Anneli: meillä neuvolassa sanottiin ettei kannata antaa velliä jos imettää, vauva helposti lähtee vierottuun rinnasta sillä. Mutta mekin annettiin tossa 4 kk iässä kun yöt muuttui pätkittäisiksi. Velli ei auttanut yhtään kun ne heräämiset johtui siitä että poju on oppinut paljon uusia taitoja. Mut jos annat kuitenkin, niin osta semmonen "anatominen" tutti eli joka muistuttaa rinnanpäätä (meillä philipsin avent) ja tarpeeksi pieni suutin. Meillä vellisuutin on niin iso että poju hotkasee pullollisen hetkessä, joten käytämme nro.2 joka on kai enemmän 2-kuukautiselle maitoa varten. Nyt se hillitsee sitä imemistahtia ja samalla pojukin väsähtää kun joutuu tekeen enemmän töitä;)

Äidinmaitoon mä oon ne vellit sekottanut. Lähinnä pakastettuun (kun se haisee/maistuu niin oudolle niin velli peittää sen maun).

 
Kiitti vinkista iiris-77.

Meillä on ollut ongelmana se, ettei neiti suostu edes syömään tuttipulloa saati tuttia. Pakon edestä ottaa tuttipullosta lypsettyä maitoa, jos olen joutunut käymään jossakin ilman vauvaa. Monien tuttipullotuttien kokeilujen jälkeen meillä on käytössä Emma-pullotutit. Niillä voi säätää maidon virtausta kääntämällä tuttia lapsen suussa. Todennäköisesti en aloita vellejä vielä pitkään aikaa. Yötkin on taas rauhoittuneet.
 
uskaltaiskohan koittaa jo..? tyttö on 1,5kk ja syö korviketta 2-3h välein 100-180ml ympäri vuorokauden. eli väsyttää..

vatta sillä on kyllä aika herkkä,mutta jos tipan vaan lorauttas sekaan..??
 
Mikä ihmeen kiire niiden vellien antamisella oikein on? Pienen vauvan ruoansulatuselimistö on tehty syömään vähän kerrallaan ja usein, koska mahalaukku on pieni ja äidinmaito sulaa nopeasti. Jos sen antaminen ei syystä tai toisesta onnistu (kuten itsellä kävi 4 kuukauden jälkeen), sitten korviketta ja - kuten kaikki varmaan tietävät - suositusten mukaisesti aikaisintaan 4 kuukauden iästä lähtien makuannoksia kiinteitä. Vellejähän ei suositella nykyään ollenkaan, vaan puuro puurona ja maito maitona. Toki jos parikuukautisen haluaa syöttää ähkyyn tavaralla, jota osaa pullosta imeä, mutta jota vatsa joutuu sulattamaan pitkän ajan, niin sittenhän se velli tuntuu houkuttelevalta vaihtoehdolta.

Parin tunnin välein syöminen ei ole mikään epätavallisen tiheä rytmi tuon ikäiselle tai paljon vanhemmallekaan vauvalle - vanhan ajan neljän tunnin syöttövälejä ei virallisesti suositella enää missään. Jos väsy on kova, yritä saada syöttämiseen apua - älä sen takia pistä pienesi ruoansulatuselimistöä rääkkiin. Juu, tiedetään, että ennen syötiin pottua ja appelsiinimehua jo parikuisina, mutta ajat on onneksi toiset ja tiedon määrä samoin.

 
Itse on uskaltaisi, mutta toki itse tunnet tilanteesi parhaiten. Koska se on kuitenkin kaikkien suositusten vastaista ja vauvasi vielä herkkävatsainen, kannattaa ehdottomasti ensin kysyä asiantuntijalta, vaikka lastenlääkäriltä. Tuskinpa siitä mitään äkillistä vaaraa on, mutta esim. allergioiden riskiä liian aikainen kiinteiden (joihin vellit kuuluvat) kasvattaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja galla:
uskaltaiskohan koittaa jo..? tyttö on 1,5kk ja syö korviketta 2-3h välein 100-180ml ympäri vuorokauden. eli väsyttää..

vatta sillä on kyllä aika herkkä,mutta jos tipan vaan lorauttas sekaan..??
En ehkä antais ihan noin pienelle vielä. Noin pienenthän syövät vähän kerrallaan ja usein, kun ei se mahalaukkukaan ole niin suuri. Itse odottaisin kyllä sinne lähemmäs 4kk ikää.

 
En kyllä itsekkään antaisi vielä noin pienelle, eli siis 1,5kk velliä. Tämä juurikin siksi, että vattalaukku on vielä pieni eikä ruoansulatus todella ole vielä valmis velleihin tai oikein kunnon kiinteisiin.
Esikoiselle aloin kylläkin maistattamaan kiinteitä 3kk+ ikäisenä hissukseen ja monena iltana tuo kiinteä olikin velliä alkuun 20ml korvikkeen seassa ja siitä hitaasti nostin määrää, kunnes itse olin varma, ettei maha reagoi ikävästi ja annoin koko pullon.
Tämä varhainen kiinteiden aloitus meillä oli ihan neuvolan luvalla, sillä poika mätti korviketta uskomattomia määriä vuorokaudessa. Mutta voisin kyllä sanoa, ettei tuo velli saanut mitään muutosta aikaan pojan unien kannalta. Yhtä usein poika heräsi yön aikana, joskin ensimmäinen herätys yöllä pitkittyi n.1h, mutta silti herättiin 3-4 kertaa yön aikana.
Nuo yö herätykset tasoittui vasta 6kk iässä 2-3 kertaan, sitten tulikin paljon uusia taitoja hetken päästä joka sekoitti kuvioita ja vasta nyt 1,5v iässä on yöheräily loppunut kokonaan.

Ja tällä kertaa, kun imetyksessä ei ole onneksi tullut ongelmia, en aloita vellejä varmaan ollenkaan, sillä tyttö ei suostu kertakaikkiaan pullolle. Ehkä nokkiksesta sitten joskus välipalana tms.

Eli jos nyt jotain oikein vastaisin, niin omasta mielestä ei kannata alle 3kk alkaa tarjoamaan, mutta neuvoisin kuitenkin juttelemaan vielä neuvolan henkilöstön kanssa tarkemmin.

JA onhan myös niin, että ihan pienen vauvan uni on todella pätkittäistä ja ihan pikkuvaava monasti kaipaa hiukopalansa nukahtaakseen uudelleen =)

Tämmöistä pohdintaa asiasta minulta. Toki päätös on jokaisen ihan itse tehtävä, mutta kannattaa todella jutella asiantuntijoiden kanssa =)

 
Alkuperäinen kirjoittaja anneli80:
Mulla ois semmoinen kysymys, että miten ootte aloittaneet vellien antamisen, jos vauva on imetyksellä? Meilläkin on noin 2,5kk ikäinen neiti, joka on lakanut heräilemään öisin syömään parin tunnin välein. Ennen nukkui yöt parilla syötöllä. Olenkin ajatellut aloitella vellit, mutta hieman mietityttää että lypsäänkö maitoa ja sekoitan vellin siihen. Vai uskallanko antaa syöraan velli maistelut pullosta. Teitenkin pienillä maistelu kerroilla.
Tiedäthän, että rintaruokinnalla olevilla lapsilla on ns. tiheän imun kausia eli välillä syövät todella tiheästi? Ja tuo 2-3 tunnin syöttöväli ei edes ole minusta erityisen tiheä, esikoisella oli sellainen koko ajan...
Sinuna odotteleisin jonkun aikaa (vai miten pitkään tiheät syönnit jatkuneet) ja imettelisin kaikessa rauhassa. Jos sulla on tarkoitus jatkaa imetystä vähintään sinne puoleen vuoteen asti, niin mitään kiirettä ei ole. Sitten on helppo siirtyä suoraan puuroihin, kun ikää on enemmän.
 
huomioi myös se että liian pienen vauvan ruoan sulatus ja suolisto ei pysty käsittelemään viljaa...joten odottelisin kyllä. voi aiheuttaa myöhemmin ongelmia jos suolistoa tukkii "vierailla aineilla", esim. suolinukka ei ole kehittynyt käsittelemään muuta kuin maitoa tuossa iässä.

Enää ei vellejä suositella vaan suoraan puuroihin 5-6 kk iässä.

Anna syödä vaan maitoa niin paljon kun haluaa. Luota vauvaasi, hän kyllä tietää mitä tekee.
 
laitoin eilen illalla maitoa 160ml ja maissivelliä 20ml.
ei vaikuta millään lailla,hyvin meni alas ja punnailee samalla lailla ku ennenki.
2 pullollista sitä meni yöllä ja päivällä mennyt 1 pullo jossa oli ehkä 30ml jo velliä.
tästä ei vielä ainakaan ole mitään apua.mutta en nosta vellin määrää kuitenkaan isommaksi.
ei voi sitten mitäänku oottaa.. :whistle:
 
Tosiaan pakko tuohon vielä mainita, että viljavellejä ei sovi antaa alle 6kk, mutta on olemassa riisi ja maissivelliä ja on myös porkkana velliä. Näitä voi antaa purkin oman ohjeen mukaan 4kk iästä saakka, mutta edelleen siis suosittelen juttelemaan vielä vaikka siellä neuvolassa näistä =)

gallalla siis olikin käynyt kuten meidän esikoisella aikanaan, eli ei ole auttanut. Veikkaisin että ikä tekee tässä temput, eli vauva alkaa kuluttamaankin energiaa eritavalla kun ryhtyy liikuttamaan enemmän raajojaan ja valvejaksotkin pitenee, aivot saa paljon viestejä jotka pitää käsitellä, se syö paljon voimia ja toki, se kasvu ja varastoon kerääminen. Meidän tyttö on rintamaidolla, mutta olen muutaman kerran antanut pullosta. Tyttö siis 2kk. Määrä on nyt ollut jonkin aikaa 160-200ml per syöttö, tiedän sen siitä, että aina kun olen lypsänyt tulee tuo määrä ja tyttö on myös pullosta juonut tuota määrää kerralla.

Jos en aivan pieleen muista, poika nosti 4kk ikään saakka maidon määrää niin, että vakio määräksi jäi lopulta 200ml per pullo. Ikää kun tuli ja kiinteitä alkoi mennä enemmän, vain pullojen määrä muuttui vuorokautta kohden.

Ja todella, meilläkin tuo syöttöväli on aamusta myöhäisiltaan saakka 2-3h ja yöllä herätään yleensä kerran joskus kaksi...yöunien pituus on n.7h ja tuossa ajassa siis ne herätykset.

Tässä taasen mietiskelyä
:D
 
Alkuperäinen kirjoittaja anneli80:
Kiitti vinkista iiris-77.

Meillä on ollut ongelmana se, ettei neiti suostu edes syömään tuttipulloa saati tuttia. Pakon edestä ottaa tuttipullosta lypsettyä maitoa, jos olen joutunut käymään jossakin ilman vauvaa. Monien tuttipullotuttien kokeilujen jälkeen meillä on käytössä Emma-pullotutit. Niillä voi säätää maidon virtausta kääntämällä tuttia lapsen suussa. Todennäköisesti en aloita vellejä vielä pitkään aikaa. Yötkin on taas rauhoittuneet.
meil oli sama juttu pikku miehen kanssa ettei kelpuuttanu mitään muuta ku tissiä,ny pikku mies just 8kk ja puras kerran mua niin kovaa tissistä kahella hampaalla,et loppu kerrasta toi imettäminen ja annoin korviketta luonnonkumisesta nii kelpas ihme kyl...
 
galla:

Hmm...saattaa kuulostaa aika ikävältä tämä ehdotus näin äkkiseltään, mutta mitäpäs, jos pikkuinen olisikin valmis heräilemään jo tuossa klo 6 aikoihin??
Meidän esikoinen oli pikkuisena kova aamuvirkku ja monesti saattoi herätä jo 5.00. Oli toki tokkurainen ekat 30min, mutta ei silti suostunut nukkumaankaan vaan jos tarjosin pulloa, taisteli vaan vastaan ja kitisi ja ähisi, joten noustava oli.
Sitten ei muutakuin aamu pesulle ja aamu kahvit porisemaan.
Sitten menikin ekoille unille 7.30 ja nukkui 2-3h ja sitten taas syötiin ja nukkumaan 1h hereillä olon jälkeen, kunnes oli taas 2h unien aika. TAas syötiin ja nukuttiin hiukan, herättiin jne. Kunnes oli yö unien aika 21-23 välisenä aikana.

Eli ehkä voisit siis kokeilla, jos kuulostaa järkeenkäypältä, nousta jo tuolloin vauvan kanssa ja katsoa onko tyytyväinen.
 
moi!

Meillä alettiin antamaan maissivelliä kun tyttö oli 2kk. Yksi syy oli kova pulauttelu, neuvolasta kysyin että mitä tehdään niin ehdotti maidonsakeuttajaa (joka on siis maissitärkkelystä ) kysyin että mites nuo kaupan maissivellit niin ne on kuulemma sama asia. :) Meillä oksennellaan edelleenkin että eipä se hirveästi auttanut... vähän kyllä helpotti. Unia ei pidentänyt juurikaan mutta sen avulla saatiin rytmitettyä lapsi nukkumaan jo klo 21 illalla entisen 23.30 sijaan. Meillä ei tullut mitään masuvaivoja eikä muutakaan noista velleistä. Tyttö oli vain tyytyväinen kun sai masunsa täyteen. Eka kerran ku annettiin velliä niin väläytti vaan onnellisen ja unisen hymyn ja nukahti syliin saman tien. :D :D

nii ja toi porkkana-perunavelli oli meidänkin neidin herkkua! :)
 
me alettiin antaa kun poika vähä yli 3kk. Söi korviketta yli litran pävässä ja vellillä saatiin määrää vähän pienemmäksi.
Nykyään saa velliä enää iltapalaksi ja vetää sitä 200ml :D Päivällä syö korviketta ja soseita.


Poika 4kk
 

Yhteistyössä