Ekaluokkalaistani kiusataan ja vasta toka viikko. Paha mieli... Kertokaas miten toimisitte tässä tilanteessa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja caniche fan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jaksamista ap:lle ja erityisesti pienelle koululaiselle :hug:

Kannattaa kuitenkin varmaan erittäin tarkkaan, ja mieluiten ensin asiantuntijoitten (koulupsykologi, opettaja) kanssa keskusteltua, harkita tavalliselle luokalle siirtämistä. Kuten joku tuossa jo kirjoitti, ei lapselle kiusallaan ole suositeltu pienryhmä opetusta.

Tavalliseen luokkaan siirtäessä on mahdollista, että lapsi ei pärjää opetuksessa suuren ryhmän vuoksi, ja kaikkein pahimmassa tilanteessa kiusaajia on yhdeksän sijasta 24! Eihän tavallisen luokan oppilaatkaan välttämättä mitään enkeleitä ole.

En tarkoita, että väkisin pitäisi kiusausta sietää, vaan että asia kannattaa monelta kannalta harkita!

Meillä esikolle aikoinaan suositteli päiväkoteja lasten oppimis-kartoitusta tekevä erityislastentarhaope niin menoa nolla luokalle....vasen kätisyyden takia. Ja samaa suositteli neuvolan lääkäri. Vasurit kun ei voi pärjätä koulussa...vasenkätisyys kun tietää oppimisvaikeuksia varsinkin kun poitsu ei ollut jossain aiemmassa neuvolalääkäri-käynnillä piirtämään lääkärin pyynnöstä lehmää.
No kaikesta huolimatta poitsu aloitti koulun ihan ajallaan ja nyt on ala-aste käyty...koko ajan keskiarvo ysiä hipoen, eikä poika ole joutunut koulun eteen duunia tekemään vaan päinvastoin on mennyt läpi monesta asiasta meidän mielestä turhankin helpolla (siis kokeista saanut kymppejä vaikkei ole lukenut kunnolla jne).

Monesti nämä ammattilaiset näkevät peikkoja koulunkäynnin suhteen asioissa joissa sitä ei sitten olekaan.

Mutta pointti tähän...itse tunnette lapsenne parhaiten ja teette mitä oma järki sanoo oikeaksi. Oman lapsensa altistaminen kiusatuksi tuskin on sitä lapsen parasta.

"Entäs se eskari? Paluu eskariin? Ei lapsella ole mikään kiire kouluun. Itse laittaisin kasvamaan eskariin ja sitten normiluokalle, kouluja ehtii kyllä käydä iät ja ajat."

Valitettavasti meillä vanhemmilla ei ole mitään sanottavaa, sen jälkeen kun psykologi antanut lausunnon pienryhmä tarpeesta.

Ei voi peräntyä eikä edetä normiluokalle. Tulevaisuudessa nämä siirtopäätökset erityisopetukseen/pienryhmään ovat määräaikaisia ja vaativat lapsikohtaista suunnittelua miten autetaan esim puheoptuksen avulla pärjäämään luokassa.

Avain henkilö ongelmassasi ei ole ope ei rehtori vaan psykologi. Kerro lapsen pahoinvoinnista ja siitä että voisiko olla erheellinen sijoitus pienryhmään, kun lapsella on niin paha olo. Seuraavaksi hän varmaan joutuu laitoshoitoon, jos tämä jatkuu. Lupaan että siirtopäätös tipahtaa alta aikayksikön käteesi ja saat puheopetusta ja normiluokkaopetusta lapsellesi.

En Eskariin poikaa kyllä takaisin laita, kun eskariopettajatkin olivat sitä miltä että lapsi on aivan valmis kouluun. On todella kuiinnostunut laskemisestaja osaa jo lyhyitä sanoja lukeakkin. Lapsi ei ole siis mitenkään normaalia arempi tai hiljaisempi. On sosiaalinen, iloinen ja tullut aina kaikkien kanssa toimeen. On ns kiltti luonne eikä osaa oikein puolustaa itseään tai ruveta haukkumaan takaisin kiusaajia. Ja haluaan käydä koulua. Poika on syntynyt lokakuussa.

Meillä on ensiviikolla vanhempien ilta ja otan asian puheeksi kun kokoonnumme omaan luokkaamme. Ja opettajalle juuri pistin tiukkaa tekstiä reissuvihkoon asiasta. Tarkoitus oli poikamme kohdalla että kävisi tätä luokkaa max 1-2 vuotta. Mutta jos tilanne ei muutu niin tavalliseen luokkaan pääsyn on onnistuutava.

Kävimme viime keväänä toimintaterapian ja puheterapian arviossa muutaman kerran. Todettiin että pojalla ei ole niin pahaa puheongelmaa että saisi näitä tukimuotoja. On kuulemma pahempiakin jonossa ja heillä todella pha tilanne siellä kun paljon lapsia ketkä tarvitsevat apua. Pojalta R-kirjain piuuttuu ja S-osittain. S-kirjain jo tulee oikein melkein joka sanassa.

Olen vähän sitä mieltä että nuo koulupsykologit jotka tekevät tunnin kouluvalmiustestin lapsille eivät voi olla yhden tunnin perusteella varmoja onko lapsi kouluun valmis. Tämäkin oli ryhmätilanne jossa laitettiin 20 eskarilaista opetustilanteeseen istumaan luokkaan tekemään tehtäviä, joiden perusteella arvioitiin kouluvalmius. Osa tehtävistä oli suullisia. Minusta ne eskariopettajat tietävät parhaiten kun näkevät lasta 5pv viikossa....

:hug: Itselläni on erityislapsi,joka vasta nyt 11- vuotiaana sai lopullisen diagnoosin adhd/asperger.Koulun aloitti pienluokassa(VIRHE).Oma lapseni ei ollut käytöshäiriöinen,eikä kiusannut muita,vaan ei pysynyt paikallaan eikä voinut keskittyä asioihin.Muut lapset olivat 2.luokasta ylöspäin,kun poikani aloitti ekan luokan.Vit..hom..yms mukavaa alkoi kuulua pojan suusta,joka ei koskaan ole kiroillut.
Lisäksi poikaa kiusattiin,kun pakkoliikkeitä yms.,niin hermostui hiiteen luokassaan.
Poika on ollut pitkän jakson sairaalakoulussa ja osastolla,jotta tämä tilanne saatiin korjattua,ja lääkitykset yms.kohdalleen.
Nyt poika pääsee erityiskouluun,jota saa käydä yläasteen loppuun asti=).Lisäksi koulussa on käytöshäiriöisiä ja muita ongelmaisia lapsia,mutta poika pääsee asperger-luokkaan,jolloin on omien laistensa parissa.Kaikilla omat erikoiset tapansa,joten luokassa ainakaan kiusaamista ei ole.

Sinuna siirtäisin pojan mahdollisimman äkkiä normaali luokkaan,jos kerta kysymyksessä ei ole muuta ongelmaa,kun puuttuvat kirjaimet.Kaverillani on lukihäiriöinen lapsi,joka joutuu olemaan käytöshäiriöisten kanssa samassa luokassa,niin ei kuulemma opettajan aika riitä auttaa poikaa,kun kaikki energia menee järjestyksen ylläpitoon.

Mun poikaani kiusattiin hyvin rankasti viime syksynä omassa luokassaan. Yritin keskustella asiasta opettajan kanssa mutta mitään muutosta ei tapahtunut. Niinpä otin asiat omiin käsiini. Kävin pojan kanssa kerran perheneuvolassa ja heidän auttamana lapsi pääsi lasten psykiatriselle poliklinikalle asiakkaaksi.

Siellä sitten tutkittiin miksi poika oli levoton ja kun koko kiusaamisen laajuus selvisi (oli minullekin järkytys vaikka kiusaamisesta tiesin), olivat he yhteydessä opettajaan. Ylläri sinällään et seuraavana päivänä opettaja jäi pitkälle saikulle, ja sijaisen aikana kiusaaminen loppui samantien.

Jos kerran lapsellasi ei ole mitään syytä olla erityisluokalla, vaadi siirtoa tavalliseen luokkaan. Voin kokemuksesta sanoa et erityisluokat on yhtä helvettiä, varsinkin jos kuvailemaasi kielenkäyttöä siellä ei saada karsittua pois. Itse olin koko yläasteen ajan koulukiusattu, ja olen tätä asiaa korostanut lasteni opettajille. Olen tehnyt selväksi et jos lapseni joutuu jatkuvan kiusaamisen uhriksi, tulen itse koululle ja puhuttelen kiusaajat ja heidän vanhemmat. Olen myös ilmoittanut et jos kiusaamista ei saada ajoissa loppumaan, teen virallisen tutkintapyynnön poliisille ja lastensuojeluilmoituksen. Se tehosi ja kaikenlainen kiusaaminen saatiin lähes kokonaan pois :)

Ei pieni koko ole mikään syy laittaa pienluokalle, eikä edes muutaman kirjaimen äännehäiriö puheessa. Meillä loppuvuodesta syntynyt pienikokoinen tyttö on itse asiassa keskimääräistä taitavampi koululainen. Nyt hän on jo tokaluokkalainen, kooltaan vastaa pientä ekaluokkalaista. Ekanluokan alussa mittaa oli alle eskarilaisen mittojen ja ko koulussa eskaria aloittaessa ylsi nippanappa 5 v käyrästölle.
Ja puheesta puuttuu edelleen yksi kirjain. Mutta lukee, laskee, kirjoitta jne vähintään ikätasoisesti. Ja luki ja kirjoitti jo eskarilaisenakin.

Olet aivan oikeassa, pyydä siirto tavalliseen luokkaan. Inhottavaa olla näin kyyninen, mutta tuo ei tuosta kyllä tule menemään kuin huonompaan suuntaan nykyisessä luokassa, vaikka kuinka haluaisi kauniisti ja positiivisesti ajatella. Halauksia!

Tuosta koosta vielä. Poika syntyi pieni kokoisena 2, 600 muutaman viikon etuajassa. On aina ollut siro ja pieni. Pienenä oli myös allergioita, ei enään.

Poika painaa nyt 18kg ja käyttää 122cm-128cm vaatteita riippuen valmistajasta. Tarkkaa pituutta en muista... (Pikkusisko joka on 4v painaa 16,5kg... )
Minä ja miehemme olemme kummatki siroja, mieheni 193cm ja minä 163cm. On poika tainnut minuun tulla.... Isä kun noin pitkä...

Soitin psykologille ja jätin soittopyynnön.... Jos pa asia menisi eteempäin. Eilenkin illalla oli lasta vaikea nukkumaan saada kun sanoi että jännittää kauheasti. Kysin mikä niin ei osannut sanoa. Luulen että koulu...

mua kans huolettaa kun pojalla dysfasia ja menisi ensi vuonna kouluun,tosin hän käy eskarin 2 krt..ja onneks ei kiusaamista ole ollut,koska itekin oon koulukiusattu niin en todellaka toivo kelleen samaa..

Alkuperäinen kirjoittaja caniche fan:
Poika painaa nyt 18kg ja käyttää 122cm-128cm vaatteita riippuen valmistajasta. Tarkkaa pituutta en muista... (Pikkusisko joka on 4v painaa 16,5kg... )
Eihän nuo mitat ole edes pieniä. No poikasi on kyllä hoikempi kuin TOKAluokkalainen tyttöni, mutta vaatekoko on ihan sama. Viime vuonna ekaluokkalaisena hän käytti 110-116 cm vaatteita. joista vielä osa menee niistäkin. Olemme vasta siirtymässä tuohon isompaan kokoon.

Vähän kyllä vaikuttaa siltä että tuo päätös pienryhmään laittamisesta on väärä, toivottavasti asiaan tulee korjaus mahdollisimman pian ettei lapsen koko koulunkäynti vaarannu. Mites pahasti se eskariryhmä hajosi kun ekalle siirtyivät? Lähinnä ajattelin josko pääsisi luokkaan jossa olisi tuttuja eskarista niin helpommin tulisi niitä kavereita.

Mä luulen, etten päästäis omaa lastani enää päiväksikään vastaavanlaiseen luokkaan!
Ottaisin yhteyttä koulun rehtoriin ja kyseenalaistaisin pojan opettajan taidot; eikö se saa alakoululaisia kuriin???! Onko jollain adhd-lapsella oikeus kiusata, riehua ja pelotella muita?
Tuntuu kyllä tosi kurjalta ap:n lapsen puolesta...ressukkaa varmasti pelottaa ja jännittää kouluun meno.

Toimi ap nopeasti!!

Alkuperäinen kirjoittaja caniche fan:
Kävimme viime keväänä toimintaterapian ja puheterapian arviossa muutaman kerran. Todettiin että pojalla ei ole niin pahaa puheongelmaa että saisi näitä tukimuotoja. On kuulemma pahempiakin jonossa ja heillä todella pha tilanne siellä kun paljon lapsia ketkä tarvitsevat apua. Pojalta R-kirjain piuuttuu ja S-osittain. S-kirjain jo tulee oikein melkein joka sanassa.

Olen vähän sitä mieltä että nuo koulupsykologit jotka tekevät tunnin kouluvalmiustestin lapsille eivät voi olla yhden tunnin perusteella varmoja onko lapsi kouluun valmis. Tämäkin oli ryhmätilanne jossa laitettiin 20 eskarilaista opetustilanteeseen istumaan luokkaan tekemään tehtäviä, joiden perusteella arvioitiin kouluvalmius. Osa tehtävistä oli suullisia. Minusta ne eskariopettajat tietävät parhaiten kun näkevät lasta 5pv viikossa....

Koulukiusaamisen takia on mahdollista saada tuota puheopetustakin, ei mitään jatkuvaa, mutta muutamia kertoja, jolloin saa harjoitusohjeita ja sitten kartoitusta siitä, kuinka harjoittelu sujuu. Kai sentään saa koulusta erityisopettajalta R-koulua (vaikka vain 10 min viikossa) ja harjoituksia kotiin? Tosin kouluvuosi on vielä aika alussa, jolloin tuo ei ehkä ole ehtinyt käyntiin. Rattaat pyörivät hitaasti noissa koneistoissa.

Erityisluokkaan meneville voidaan tehdä myös laajempia koulukypsyystestejä, joissa käyntikertoja on useampia ja lapsi on yksin niitä tekemässä tunnin verran kerrallaan.

Erityisluokkia on hyvin erilaisia. Itse en suostuisi laittamaan erityislastamme jollekin erityisluokalle, missä on käytöshäiriöisiä riehujia (näihin on kyllä tullut törmättyä ihan normaaliluokillakin), lapsemme 'erityisyys' vaatii rauhallisen oppimisympäristön.

Tänään sitten soitti koulupsykologi ja opettaja. Poikamme on kuulemma liian herkkä. Ja että eskarista kouluun totutteleminen kestää ja pitää karaistua. Lasten kiroilu ja haukkuminen on kuulemma normaalia käytöstä. Ja siihen on vaikea tottua. Tämä kiusaaja on nyt 2vk erityistarkkailussa mutta opettaja sanoi että tuskin se kielenkäyttöä/käytöstä parantaa. Poikamme kuulemma pitäisi oppia pitämään paremmnin puolensa ja meidän pitäisi siihen kannustaa. Siis onko meidän pojassa vika kun ei hauku muita ja kiroile :x ? On se kumma?
Pitäiskö minun nyt alkaa opettamaan pojalle kirosanoja yms. Toooooosiiiiii outoa.......
Asia käännettiin niin että lapsessamme on vikaa. Opettaja kyllä myönsi että tunnillakin osa lapsista kiroilee ihan ääneen ja siihen on vaikea puuttua. Mutta siinä ei mitään ihmeenlistä, pikemmin siinä on että poikamme kiinnittää siihen huomiota. Tulipa sekava teksi. Suututtaa NIIN!

Poikamme puhuu nykyään ihan suht selkeästi. Puhe ei ole kiusauksen syy. Vaan kiusaaminen on sorsimista, tönimistä ja haukkumista. Ei kohdistu puheeseen. Puhe oli osasyy miksi tätä pienryhmää alunperin suostuteltiin ja kuulemma lyhyessä muistissa parantamisen varaa. Tänään kysyin puhelimessa asiasta. Mitä lie tarkoittaakaan? Kai jotain numerosarjojen muistamista mitä psykologilla testattiin...

Käsittämätöntä... :O Älä Ap lannistu, lapsesi hyvinvoinnin vuoksi jatka taistelua, soita rehtorille, koulutoimenjohtajalle, etc. Ja jatka psykologin pommittamista. Vähäinenkin kiusaaminen on KITKETTÄVÄ, eikä vain kuitettava, että "lapsesi on liian herkkä..." Hemmetti, kun alkoi oikein suututtamaan, ARGHHHH!!!

En jaksanut kahlata koko juttua läpi, mutta itse anoisin siirtoa ns. normiluokalle. Omalla lapsellani oli ekaluokalle mennessä paha r-vika, mutta koulussa on puheopettaja jonka luona poika käy kerran viikossa, joten en usko että kirjainten puute olisi mikään syy, ja jos ei muuta "poikkeavaa" lapsestasi löydä niin ei muuta kun opettajan/rehtorin juttusille. Siis jos et ole jo ollut. Tsemppiä. :)

Nytkun opettaja on puhunut pojallemme kiusaamisesta niin poika ei halua että asiasta opettajalle enään sanotaan. En tiedä onko asiasta kaikkien kuullen juteltu tms. Mutta vaikuttaa nololta ja sanoo ettei opettajalle saa enää sanoa asiasta =(
Luulen että kiusaaja vaan kiusaa enempi nyt. On vaikea tehdä oikein.... Mutta jotenkin on puututtava. Ja opettaja ihan suoraan sanoi nähneensä ja kuulleensa luokassa sekä välitunnilla miten tämä kiusaaja kiusaa, kiroilee yms yms yms Mutta se kuulemma kuuluu normaaliin kouluelämään ja pojan pitää vain karaistua... Joo-o Ja nyt tämä kiusajaa on alkanut myös poikamme ystävää terrorisoimaan.

Hei. Ihan totta. Sinulla on voima ja valta ja vastuu. Tee se, mikä sinusta on oikein.

Minä en päästäisi lastani tuollaiseen paikkaan, joka päivä saamaan henkisesti turpaansa. Ilmoittaisin, että lapsi jää kotiin, ellei asioihin tule muutosta jo EILEN.

Yhteistyössä