Ekaluokkalaistani kiusataan ja vasta toka viikko. Paha mieli... Kertokaas miten toimisitte tässä tilanteessa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja caniche fan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

caniche fan

Jäsen
04.02.2009
171
0
16
Lapseni käy yhdistettyä 1-2 luokkaa. On siis ekaluokkalainen. Koululaisia on vain 9 luokalla ja luokkaa suositeltiin lapsellemme, koska on loppuvuodesta syntynyt ja muilla luokilla on noin 24 oppilasta. Ryhmä on ns pienryhmä. Lapsellamme ei ole oppimisvaikeutta tai ylivillkkautta tai muuta. Häneltä puuttuu muutama kirjain puheesta ja se lienee suurin syy. Eskarissa oli koulupsykologin pitämä tunnin arviointi johon annoimme luvan ja hän tätä suositteli. Eskariopet eivät huomanneet mitään syytä miksei lapsi pärjäisi norm ryhmässä mutta koulupsykologi oli sitä mieltä että jo kokonsa puolesta koulu käy rankaksi.... Olemmekohan tehneet virheen siinä että laitoimme pojan tuohon ryhmään?

Nyt on kumminkin käynyt niin että nämä muut pojat ovat todella villejä. Suurimmalla osalla ADHD diagnoosi tai käytöshäiriöitä. Lastamme alettiin kiusaamaan ekasta päivästä lähtien, haukkumaan todella kamalilla nimityksillä esim persepää, kusipää yms yms yms kaikkea en edes kehtaa kirjoitaa. Mukana myös tyrkkimistä ja potkimista. Myös toista ekaluokkalaista ryhmässä kohdellaan samalla tavalla. Poikamme on helppo uhri kun on pienikokoinen ja kiltti luonteeltaan. Eilen sitten ei uskaltanut mennä vessaan välitunnilla ja ei ihan ehtinyt vessaan kotona vaan pissa tuli housuun eteisessä. Että meni hermot eilen asian suhteen!!!

Mitä teen. Siirränkö lapseni tavalliseen luokkaan. Opettajalle olen viestiä laittanut mutta sama jatkuu vaan. Lapsi pelkää kouluun menoa.

Itse olin koulukiusattu ja en halua samaa kohtaloa....

:headwall:

Siis aivan kamalaa. Mä varmaan siirtäisin lapsen normaali luokalle. Siel on paljon muitaki rauhallisia (=tavallisia) lapsia joista varmasti tulisi kaveri lapsesi kanssa.

Mä kyl siirtäisin lapsen tavalliseen luokkaan mikäli vain olisi mahdollista!!! En osaa edes kuvitella miten hirveää tollanen koulun alotus on noin pienelle :( Käykö lapsi puheterapiassa?

Minä ottaisin yhteyttä opettajaan ja rehtoriin tarvittaessa sen jälkeen. Mies varmaan menisi henkilökohtaisesti käymään jokaisen pojan kotiovella keskustelemassa asiasta. Tärkeintä on näyttää pojallesi, että vanhemmat välittävät ja tekevät jotain asian eteen.

mä keskustelisin asiasta koulun kanssa, opettajan ja rehtorin ja mahdollisuuksien mukaan siirtäisin lapsen normaaliluokkaan.. siellä kun on niin paljon lapsia, että omallasi voisi olla siellä joku ennestään tuttu kaveri? tai ainakin suurempi todennäköisyys löytää omanluonteisiaan kavereita..

Voi että onpas kurja tilanne. Kyllähän tuohon pitäisi puuttua ja napakasti. Hmm... ehkäpä kuitenkin se normaaliluokka olisi parempi ratkaisu. Ei kai se koulussa menestyminen ole koosta kiinni vaan muista taidoista. Entäs jos menisitte rohkeasti opettajan puheille ja vaatisitte että kiusaamisesta tultava loppu ja jos ei auta niin sitten harkittava luokan vaihdosta.

Mietin tosiaan tavalliselle luokalle siirtämistä. Nyt vasta selkis millanen ryhmä on kyseessä.... Ja opettaja on todella kiltin ja herttaisen oloinen vanhempi rouva joka ei varmasti saa kuria noihin villeihin poikiin. On äitiyslomalaisen sijainen.

Koulussa ois sellainenkin luokka missä oppilaita, jotka käyvät esim. puheongelman takia äidinkielen tunnit tukiopetuksessa yms mutta lapsemme ei mahtunut luokkaan. Ja koulupsykologi totesi vain että poikamme ei kuuluisi oikeasti tähän pienluokkaan mutta ei muuta vaihtoehtoa ellemme vastoin hänen suositustaan laita norm luokkaan tai jätä eskariin toiseksi vuodeksi. Ei ollut valinnan varaa.

onpas todella surullista! minä todennäköisesti harkitsisin vakavasti lapseni siirtämistä pois pienryhmästä. lapsellesi voisi tässä tapauksessa olla paljon parempi opiskella ns. tavallisessa luokassa.

:hug: jaksuja pienelle koululaiselle.
ja mie vaihattaisin normaaliluokalle ..
mutta eritoten keskustelu kiusaajien vanhempien kanssa ja opettaja mukaan.
Kiusaajia en ottais mukaan keskusteluun, sillä ajatellen että lasta saatettais kiusata sen jälkeen enemmän ja lapsi ehkä saattaisi ahdistua tilanteesta enemmän.

Mä vaatisin siirtoa tavalliselle luokalle HETI, ehtii vielä päästä mukaan ryhmään kun koulu vasta alkanut.
Jos kunta ei maksa puheterapiaa kun ei ole olevinaan tarpeeks paha ongelma puheessa(kuullostaa oudolta, meillä samaa sanoivat mut kun vaadin ja intin niin päästiin kuitenkin) niin uskoisin et pärjää puheongelmista huolimatta tavallisessa ryhmäsäkin.

Voisitteko harkita et käyttäisitte yksityisellä puheterapeutilla joka tekisi arvion ja sit joko käyttäis siellä jatkossakin(kallista) tai vaatisi sillä arviolla kunnalliselle puolelle pääsyä.

Mut kokemuksesta luulen ja uskon et tollainen kiusaaminen ei juttelemalla noin vaan lopu, vaikka miten vanhemmat ja opet sun muut yrittäsi puuttua, ja lapsen itsensä ja koulussa viihtymisen kannalta on parempi ola tavallisella luokalla.

Entäs se eskari? Paluu eskariin? Ei lapsella ole mikään kiire kouluun. Itse laittaisin kasvamaan eskariin ja sitten normiluokalle, kouluja ehtii kyllä käydä iät ja ajat.

Poika takaisin normiluokkaan! Jos siellä pienryhmässä on tuollainen meno jo näin alussa, ei se siitä miksikään muutu vaikka miten keskustelisitte vanhempien ja opettajien kanssa:(

Alkuperäinen kirjoittaja mam:
Entäs se eskari? Paluu eskariin? Ei lapsella ole mikään kiire kouluun. Itse laittaisin kasvamaan eskariin ja sitten normiluokalle, kouluja ehtii kyllä käydä iät ja ajat.

Tätäkin kyllä kannattaisi ajatella jos poika on arka ja ujo:)

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Siis aivan kamalaa. Mä varmaan siirtäisin lapsen normaali luokalle. Siel on paljon muitaki rauhallisia (=tavallisia) lapsia joista varmasti tulisi kaveri lapsesi kanssa.

Näin minäkin tekisin. Ilmeisesti tuohon pieneen ryhmään on sitten eksynyt juuri nämä häiriköt, jotka voivat pilata lapsesi koko tulevaisuuden koulusaralla. Äkkiä tuohon on jotain ratkaisua tultava, enkä usko että nuo muut lapset tuosta yhtäkkiä muuttuvat ja vahinko on jo tapahtunut :( Todella ikävää. Normaali luokka voisi olla paras vaihtoehto ja sieltä varmasti löytyisi joku kaveri pojallesi :) Älkää ainakaan alistuko ja jääkö odottelemaan tilanteen muuttumista pitkäksi aikaa! On tärkeää saada jo alusta hyvä kokemus koulunkäyntiin.

Alkuperäinen kirjoittaja mam:

Tätä olin aikeissa ehdottaa.

Ja pyrin siirtämään oman loppuvuodesta syntyneen lapseni kouluunmenoa, vaikka hän ei olekaan arka, ujo, pienikokoinen tai mitään sellaista. Mutta on silti nuorempi.

Yhteistyössä