Ekaluokkalaistani kiusataan ja vasta toka viikko. Paha mieli... Kertokaas miten toimisitte tässä tilanteessa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja caniche fan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Onko kyseessä siis jokin erityisluokka, jossa lapsesi on ainut "normaali"?
Muilla siis ad/hd ym?
Jos näin on , en olisi lastani koskaan päästänyt ko luokalle.

en mäkään :(

koulun/luokan vaihto samantien. jos opettajalle sanominen ei tepsi, niin heti yhteys rehtoriin. :/

Voi hyvää päivää sentään!
Eihän lapsen pieni koko ole mikään syy laittaa lasta pienryhmään!!!
Mene heti huomenna koululle keskustelemaan opettajien kanssa ja seuraamaan luokan arkea.

Tottakai joulukuussa syntyneet ovat usein fyysisesti pienempiä ja "lapsellisempia" kuin vuotta vanhemmat tammikuussa syntyneet, mutta silti se ei ole syy laittaa normaalisti kehittynyttä, vaikkakin arkaa ja ujoa lasta käytöshäiriöisten sekaan.

vaihda lapsesi heti normaalille luokalle, jonne hän kuuluu. tai toinen vuosi eskaria. mutta jos eskariopet olivat sitä mieltä, että on kouluvalmis niin sitten sinne normaalille ekalle luokalle. heti pois lapsi tuosta pienryhmästä. älä anna olla enää päivääkään, lapsen itsetunto murenee todella nopeasti ja sen jälkeen on vaikeuksia milllaisella luokalla tahansa :(

Mene heti huomenna koululle keskustelemaan opettajien kanssa ja seuraamaan luokan arkea.

Tottakai joulukuussa syntyneet ovat usein fyysisesti pienempiä ja "lapsellisempia" kuin vuotta vanhemmat tammikuussa syntyneet, mutta silti se ei ole syy laittaa normaalisti kehittynyttä, vaikkakin arkaa ja ujoa lasta käytöshäiriöisten sekaan.

Veitpäs sanat suustani! =)

Itse en kanssa aio suostua siihen, että pienikokoinen eskarilaiseni laitettaisiin ensi vuonna johonkin erityisryhmään, koska niissä ovat juuri nuo ns. ongelmalapset ja se ei kyllä tiedä hyvää!

Ota ihmeessä yhteys kouluun ja yritä saada lapsesi tavalliseen luokkaan, jos menee toisen kerran eskarin niin se on vanhempana sitten taas iso ongelma kun muut luokka kaverit ois vuoden nuorempia...

Samaa sanon minä mitä muut, eli äkkiä normiluokkaan ja jatkat vaatimista puheopetukseen päsemisestä! Itse en varmaan enää huomenna lastani tuossa tilanteessa kouluun laittaisi, vaan sanoisin koko kouluhenkilökunnalle, että lapsi ei kouluun tule ennen kun hänelle on paikka joko normiluokassa löytynyt. Lakimiehenä uhkailisin varmaan vielä koko koulun ja kunnan oikeuteen viemisellä...

Täällä kanssa on yhdysluokat käytössä, ja ainakin pari lasta on tytön luokalla k´joilla on puheessa hiukan hiottavaa, mutta slti ihan tavan luokalla ovat.
Ja koko ei ole mikään hyvä sy laittaa pienryhmään, ite olin tosi kitukasvunen kun ekalle menin, ja näky tuola nytkin pieniä olevan..
ja ehdottomasti yhteyttä rehtoriin jos kerran opettaja ei saa oppilaita kuriin

Lapsia ei todellakaan laiteta pikku kummassa pienluokkaan... Uskon siis, että pojalla on todellakin syynsä olla siellä, ei kukaan psykologi lasta sinne vittuillessaan suosittele.

Alkuperäinen kirjoittaja HUOH:
Lapsia ei todellakaan laiteta pikku kummassa pienluokkaan... Uskon siis, että pojalla on todellakin syynsä olla siellä, ei kukaan psykologi lasta sinne vittuillessaan suosittele.

Eihän kukaan sitä ole väittänytkään. Virheitä kuitenkin meille kaikille tapahtuu ja virheestä tässä on mielestäni selvästi kyse.

Alkuperäinen kirjoittaja caniche fan:
Lapseni käy yhdistettyä 1-2 luokkaa. On siis ekaluokkalainen. Koululaisia on vain 9 luokalla ja luokkaa suositeltiin lapsellemme, koska on loppuvuodesta syntynyt ja muilla luokilla on noin 24 oppilasta. Ryhmä on ns pienryhmä. Lapsellamme ei ole oppimisvaikeutta tai ylivillkkautta tai muuta. Häneltä puuttuu muutama kirjain puheesta ja se lienee suurin syy. Eskarissa oli koulupsykologin pitämä tunnin arviointi johon annoimme luvan ja hän tätä suositteli. Eskariopet eivät huomanneet mitään syytä miksei lapsi pärjäisi norm ryhmässä mutta koulupsykologi oli sitä mieltä että jo kokonsa puolesta koulu käy rankaksi.... Olemmekohan tehneet virheen siinä että laitoimme pojan tuohon ryhmään?

Nyt on kumminkin käynyt niin että nämä muut pojat ovat todella villejä. Suurimmalla osalla ADHD diagnoosi tai käytöshäiriöitä. Lastamme alettiin kiusaamaan ekasta päivästä lähtien, haukkumaan todella kamalilla nimityksillä esim persepää, kusipää yms yms yms kaikkea en edes kehtaa kirjoitaa. Mukana myös tyrkkimistä ja potkimista. Myös toista ekaluokkalaista ryhmässä kohdellaan samalla tavalla. Poikamme on helppo uhri kun on pienikokoinen ja kiltti luonteeltaan. Eilen sitten ei uskaltanut mennä vessaan välitunnilla ja ei ihan ehtinyt vessaan kotona vaan pissa tuli housuun eteisessä. Että meni hermot eilen asian suhteen!!!

Mitä teen. Siirränkö lapseni tavalliseen luokkaan. Opettajalle olen viestiä laittanut mutta sama jatkuu vaan. Lapsi pelkää kouluun menoa.

Itse olin koulukiusattu ja en halua samaa kohtaloa....

:headwall:

Jos kiusaus ei "heti" lopu, niin vaihtakaa luokkaa. Turha piinaa on pidentää. Pienluokilla saattaa toisinaan olla hyvin käytöshäiriöisiä oppilaita. Mutta ota nyt ensitöikseen HETI yhteys opettajaan ja katso saako hän tuon touhun loppumaan, jos ei, niin en kiduttaisi lasta enempää.

Ei adhd ole lupa kiusata tai käyttäytyä huonosti. Korvaani/silmääni ottaa tässäkin keskustelussa rivien välistä paistava "se on ihan adhd"-ajattelu. Eli "normaali" vs. "sairas, epänormaali, adhd"

Mutta jos opettaja ei saa luokkaansa rotiin, pitää hänen saada apua. Ja ap:n lapsi ansaitsee työrauhan, vaikka sitten eri ryhmässä.

Minun poikani on yleisopetuksen pienryhmässä,jossa on 1-2 luokkalaisia.

Lapset ovat pelkästään oppimivaikeuksien takia luokalla ja ei tod. mitään huligaaneja!

Sitten on vielä erikseen erikoispienryhmä.

Pojallesi on vissiin sattunut ihmellinen luokka??

Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Baroness of Bastardia:
Ei adhd ole lupa kiusata tai käyttäytyä huonosti. Korvaani/silmääni ottaa tässäkin keskustelussa rivien välistä paistava "se on ihan adhd"-ajattelu. Eli "normaali" vs. "sairas, epänormaali, adhd"

Mutta jos opettaja ei saa luokkaansa rotiin, pitää hänen saada apua. Ja ap:n lapsi ansaitsee työrauhan, vaikka sitten eri ryhmässä.

Ei adhd tosiaan ole lupa kiusata, niin kuin ei mikään muukaan dg. Minun kokemukseni mukaan joissain pienluokissa rellestävät mielensä mukaan lähinnä käytöshäiriöiset. Opettajat eivät aina yksinkertaisesti saa tällaisia lapsia kuriin. Ja kiusaus jatkuu vaikka maailman tappiin :(

onhan pienikokoisen lapsen elimistö paljon pienempi ja fyysisesti on raskasta olla puolta suurempien ikätovereiden kanssa samoilla tunneilla.

mietipäs että itse olisit 50 kiloisena 80-kiloisten kanssa polttopalloa, jalkapalloa, ym. joutuisit kilpailla ja juosta, kokoerot ovat valtavat ja yleensä tätä ei mitenkään oteta huomioon. olisi tosi raskasta olla alakynnessä fyysisesti koko ajan.

myös urheiluseurat alkavat pisteyttää ja laittaa järjestykseen lapsia ottamatta mitenkään huomioon, että pienikokoinen voi olla erittäin lahjakas, mutta hänen lahjakkuus ei vielä näy, sen sijaan varhain kehittyvän isokoisen lapsen lahjat ovat jo nuorena tottakai nähtävissä, koska on isompi kuin toiset, pärjääminen liikunnassa on helppoa.

ottavatko koulut ja päiväkoditkaan mitenkään huomioon kun kävelevät retkille jne että toinen lapsi vaikka samana vuonna syntynyt, voi ollla 30-40 senttiä pienempi ja 10 kiloa kevyempi kuin toinen?

Oisko mahdollisuutta soittaa sille samalle koulupsykologille, joka tuota luokkaa suositteli. Selvittää hänelle tilannetta ja kysyä onko tuo ryhmä lapselle tarkoituksenmukainen.

Tuo mahdollisuus välähti mieleen.

Mut ensimmäiseksi asiaa pitää lähteä purkamaan lapsen opettajan kanssa.

Mun lastani kiusattiin päiväkodissa, mitä minä tein oli että eräänä aamuna näin omin silmin sen kiusaus tilanteen ja silloin puutuin, kiusaaja juoksee tällä hetkellä karkuun kun astun päiväkodin pihaan sisään, sanoin että en enään KOSKAAN halua nähdä samaa tapausta kehenkään kohdistuneena. poika on kummasti rauhoittunut.. juttelin vielä hoitajien kanssa tapauksesta ja oli kuulemma hyvä että puutuin välittömästi asiaa.

Vaadi lähetettä puheterapiaan kouluterveydenhuollosta ja perustelet tarpeen sillä, että lapsi joutuu puheongelmiensa kanssa kiusatuksi koulussa. Koulussa pitäisi olla myös oppilashuoltotyöryhmä, johon kuuluu erityisopettaja, terveydenhoitaja, koulupsykologi ja rehtori ainakin, ota sinne yhteyttä tuon kiusaamisen takia.

Alkuperäinen kirjoittaja caniche fan:
Mietin tosiaan tavalliselle luokalle siirtämistä. Nyt vasta selkis millanen ryhmä on kyseessä.... Ja opettaja on todella kiltin ja herttaisen oloinen vanhempi rouva joka ei varmasti saa kuria noihin villeihin poikiin. On äitiyslomalaisen sijainen.

Koulussa ois sellainenkin luokka missä oppilaita, jotka käyvät esim. puheongelman takia äidinkielen tunnit tukiopetuksessa yms mutta lapsemme ei mahtunut luokkaan. Ja koulupsykologi totesi vain että poikamme ei kuuluisi oikeasti tähän pienluokkaan mutta ei muuta vaihtoehtoa ellemme vastoin hänen suositustaan laita norm luokkaan tai jätä eskariin toiseksi vuodeksi. Ei ollut valinnan varaa.

Tuo pienryhmäopetus on kyllä paaalljjooonnn kalliimpaa kuin puheopetus. Siksi en ymmärrä jos suosittelevat pienen koon ja puhevian takia pienryhmäopetusta eikä puheterapiaa.
Ja loppuvuodesta syntyminen ei ole mikään syys myöskään laittaa pienryhmään, jos ei muita ongelmia ole. Toivottavasti tavalla tai toisella kiusaaminen loppuu.

Alkuperäinen kirjoittaja eri mieltä:

onhan pienikokoisen lapsen elimistö paljon pienempi ja fyysisesti on raskasta olla puolta suurempien ikätovereiden kanssa samoilla tunneilla.

mietipäs että itse olisit 50 kiloisena 80-kiloisten kanssa polttopalloa, jalkapalloa, ym. joutuisit kilpailla ja juosta, kokoerot ovat valtavat ja yleensä tätä ei mitenkään oteta huomioon. olisi tosi raskasta olla alakynnessä fyysisesti koko ajan.

myös urheiluseurat alkavat pisteyttää ja laittaa järjestykseen lapsia ottamatta mitenkään huomioon, että pienikokoinen voi olla erittäin lahjakas, mutta hänen lahjakkuus ei vielä näy, sen sijaan varhain kehittyvän isokoisen lapsen lahjat ovat jo nuorena tottakai nähtävissä, koska on isompi kuin toiset, pärjääminen liikunnassa on helppoa.

ottavatko koulut ja päiväkoditkaan mitenkään huomioon kun kävelevät retkille jne että toinen lapsi vaikka samana vuonna syntynyt, voi ollla 30-40 senttiä pienempi ja 10 kiloa kevyempi kuin toinen?

No ei se vajaa vuosi noin suuria eroja kokoon tee... Geeneistä riippuu. Mun marraskuun lopulla syntynyt oli ihan isommasta päästä luokassaan. Ja nyt jo murrosikäinen poika on syntynyt vuoden jälkimmäisellä puoliskolla ja on sen 30-40 senttiä pidempi kuin samana vuonna ALKUvuodesta syntyneet pelikaverinsa, on siis ollut koko ajan paljon pienempia pidempi , ennen murrosikääkin ja ne pienemmät ovat vanhempia.
Mutta kiusaamista en hyväksy.

Sun tarvii sanoa opettajalle että päätös tulee ensi viikon aikana. Joko siirto toiseen pienryhmään, normiluokkaan tai takasin esikouluun (joka olis ollut alunperinkin viisain ratkaisu).

Tuommonen pilaa lapselta heti koulunkäynti ilon. Ja jos ei puhe auta menet pitämään itse jöötä sinne välitunnille. :kieh:

Mene vaikka päiväksi sinne kouluun seurailemaan tilannetta. Opetushan on julkista, joten ilmoitat vain opelle, että tulet seuraavana päivänä tutustumaan lapsen koulunkäyntiin. saat kuvaa siitä, millainen ryhmä on.

Voi ei.Ihan oikeasti kihosi kyyneleet silmiin.Kuvittelin oman pienen poikani ko.tilanteeseen. Itse skippaisin huomisen työpäivän ja marssisin heti aamusta rehtorin puheille.KErtoisin koko tarinan ja vaatisin siirtoa samana/seur.pvänä normiluokalle.Jos ei siirtoa heruisi ilmottaisin että lapsi tulee kouluun vasta kun uusi luokka on löytynyt.
-
Halit-

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Voi ei.Ihan oikeasti kihosi kyyneleet silmiin.Kuvittelin oman pienen poikani ko.tilanteeseen. Itse skippaisin huomisen työpäivän ja marssisin heti aamusta rehtorin puheille.KErtoisin koko tarinan ja vaatisin siirtoa samana/seur.pvänä normiluokalle.Jos ei siirtoa heruisi ilmottaisin että lapsi tulee kouluun vasta kun uusi luokka on löytynyt.
-
Halit-

veit sanat suustani

Yhteistyössä