Ekaluokkalaisen todistus, mitä vaaditaan kiitettävään?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Ekaluokkalainen poikani sai ekan todistuksen ja arvostelukohtia oli kaksi äidinkielessä ja matikassa. Kaikki neljä kohtaa oli kohdassa "hyvä", joka oli toiseksi paras vaihtoehto. Äidinkielen kohdalla tämä onkin ihan ok, mutta matikkaa ihmettelen.

Matikan kokeita on kotiin tuotu vuoden aikana 4 kpl, jotka ollut pitkiä ja sisältänyt vaikka ja mitä. Kaikista niistä on tullut täysi kymppi. Opettajan palautteen mukaan viittaa tunnilla ja osallistuu taitavasti. Kotona matikan tehtävät menevät niin joutuisasti ja nopeaa ja kaikki ovat aina oikein. Silti kohdissa, että osaa käsitellä numeroita ja osaa soveltaa niitä oli siis "hyvät" eikä "kiitettävät". Osaako kukaan sanoa mitä ihmettä kiitettävään saamiseen pitäisi vielä osata ekalla???
 
Ekaluokkalainen poikani sai ekan todistuksen ja arvostelukohtia oli kaksi äidinkielessä ja matikassa. Kaikki neljä kohtaa oli kohdassa "hyvä", joka oli toiseksi paras vaihtoehto. Äidinkielen kohdalla tämä onkin ihan ok, mutta matikkaa ihmettelen.

Matikan kokeita on kotiin tuotu vuoden aikana 4 kpl, jotka ollut pitkiä ja sisältänyt vaikka ja mitä. Kaikista niistä on tullut täysi kymppi. Opettajan palautteen mukaan viittaa tunnilla ja osallistuu taitavasti. Kotona matikan tehtävät menevät niin joutuisasti ja nopeaa ja kaikki ovat aina oikein. Silti kohdissa, että osaa käsitellä numeroita ja osaa soveltaa niitä oli siis "hyvät" eikä "kiitettävät". Osaako kukaan sanoa mitä ihmettä kiitettävään saamiseen pitäisi vielä osata ekalla???

Oma ekaluokkalaiseni sai kahdesta aineesta kiitettävän, joista toinen oli matikka. Hän on normaalien kahden matikan kirjan lisäksi saanut tehtyä 2 lisätehtäväkirjaa vuoden aikana ollessaan niin innostunut matikasta. Itsellekin jäi hieman epäselväksi miten arvioinnit tulee, kun meillä ainakin paljon aineita arvioitiin ja kaikista en edes muista nähneeni kokeita (esim. uskonto).
 
Itse kysyisin asiasta. Ei tuo voi olla oikein jos tuot 4 täyttä 10 kotiin niin ei tule parasta mahd arvosanaa. Tuossa opetetaan lapselle iha vääränlaista arvostelutapaa. Myöhemmin kokeesta saatu numero korreloi suoraan kurssin arvosanaan..
 
  • Tykkää
Reactions: Ammu Moolok
Ainakaan täällä päin tarkkoja arviointikriteerejä ei ole näihin sanallisiin arviointeihin annettu vanhempien nähtäväksi, mutta ensi vuonna ne pitäisi olla jo vanhempienkin saatavilla.
Kaiken kaikkiaan hieno todistus. Reipas lapsi on kesälomansa ansainnut, onnea lapselle ja ylpeälle äidille jolla on noin viisas mukula. :)
 
Minullakin kävi lapsena kerran niin, että matikasta tuli kasi todistukseen, vaikka kokeista tuli aina täydet pisteet. Opettaja ei suostunut perustelemaan sitä, joten rehtorin kautta piti selvittää asiaa. Numero nousi sitä kautta ysiin. Seuraavana syksynä opettaja vaihtui, ja sen jälkeen numero pysyi kympissä, koska kokeista tuli aina täydet pisteet.

Opettajatkin ovat ihmisiä ja tekevät virheitä, joten kannattaa kysyä perustelut huonoon arvosteluun. Ekaluokkalaisen käsitys omasta pärjäämisestä ja opiskeluasennekin on vasta muodostumassa, ja epäreilu kohtelu tässä kohtaa voi johtaa monen vuoden alisuoriutumiseen.
 
Meillä ekaluokan todistuksessa oli aikanaan myös kakkossarakkeessa rastit. Lapsi osasi lukea jo 4-vuotiaana, joten erityisesti lukemisen rasti hämmästytti. Keskustelin asiasta opettajan kanssa, joka viileästi totesi että 1. luokan todistus painottaa "EDISTYMISTÄ" kyseisessä aineessa. Ja lapseni lähtötason huomioiden "erinomainen" rasti olisi tarkoittanut, että hän esimerkiksi lukee jo ikätasonsa ylittäviä kirjoja!

Koskapa mielestäni äitinä ei ollut tarkoituksenmukaista että lapsi siirtyisi vielä Risto Räppääjistä Twilight-saagaan ym., niin nielimme vain asian. Vähän hassulta se tuntui, mutta nämä perustelut nimenomaan "edistymisen seuraamisesta" löytyivät kyllä kaupungin sivistystoimen sivuilta, joten mikäpä siinä.

Lapselle ja aikuisellekin tämä oli hyvä muistutus siitä, että arvosanat eivät kirjaimellisesti mittaa osaamista. Ja opettajan kanssa tämä keskustelu johti siihen, että hän alkoi antaa lapselle tunneilla haastavampia tehtäviä, jotta lapsi ei jatkossakaan turhaudu tai tyydy osaamaan vain niitä asioita joita tunnilla käydään läpi.
 
Meillä ekaluokan todistuksessa oli aikanaan myös kakkossarakkeessa rastit. Lapsi osasi lukea jo 4-vuotiaana, joten erityisesti lukemisen rasti hämmästytti. Keskustelin asiasta opettajan kanssa, joka viileästi totesi että 1. luokan todistus painottaa "EDISTYMISTÄ" kyseisessä aineessa. Ja lapseni lähtötason huomioiden "erinomainen" rasti olisi tarkoittanut, että hän esimerkiksi lukee jo ikätasonsa ylittäviä kirjoja!

Koskapa mielestäni äitinä ei ollut tarkoituksenmukaista että lapsi siirtyisi vielä Risto Räppääjistä Twilight-saagaan ym., niin nielimme vain asian. Vähän hassulta se tuntui, mutta nämä perustelut nimenomaan "edistymisen seuraamisesta" löytyivät kyllä kaupungin sivistystoimen sivuilta, joten mikäpä siinä.

Lapselle ja aikuisellekin tämä oli hyvä muistutus siitä, että arvosanat eivät kirjaimellisesti mittaa osaamista. Ja opettajan kanssa tämä keskustelu johti siihen, että hän alkoi antaa lapselle tunneilla haastavampia tehtäviä, jotta lapsi ei jatkossakaan turhaudu tai tyydy osaamaan vain niitä asioita joita tunnilla käydään läpi.
Tuollaisesta opettajasta tekisin välittömästi valituksen. Jos lapsi osaa kaiken tunneilla käsiteltävän, ei opettaja mitenkään voi perustella arvosteluaan siihen, mitä lapsi tekee vapaa-ajallaan, jos sitä ei edes ole läksynä saatu. Jos opettaja on niin huono työssään, ettei osaa antaa lapsille heidän tasoisiaan tehtäviä, jotta lapsi voisi osoittaa edistymistään myös koulupäivän aikana, on opettaja täysin väärissä tehtävissä.

Lapsen kannalta ajateltuna lapsi näkee koulussa, että osaa kaiken, kokeet menevät hyvin ja lapsi tekee kaikki tehtävät hyvin, ja opettaja kuitenkin antaa lapselle huonomman arvosanan kuin monelle sellaiselle, joka ei osaa yhtä hyvin. Tällaisesta lapsi vain toteaa, ettei koulun arvostelulla ole merkitystä ja ihan sama onko hyvä vai huono. Tällaista opetusta ei pidä missään tapauksessa antaa lapselle, vaan opettaja vaihtoon, jos ei paremmin osaa opettaa.
 

Yhteistyössä