Ekaluokkalaisen ongelmat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja harmissaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

harmissaan

Vieras
Mun ihana ja älykäs poikani tuli jollain lailla sekopääksi, kun koulu alkoi eikä han ole pystynyt ollenkaan sopeutumaan kouluun. Opettajaksi sattui tietenkin vielä oikein hänelle sopimaton, touhottava ja säheltävä. Lopputulemana monien tappelujen ja yhteenottojen jälkeen lapsi siirrettiin pienluokalle.
Nyt minua sitten itkettää, harmittaa ja vituttaa koko tilanne. Tuntuu, että lapseni tiedot ja taidot menevät hukkaan, kun opetus muuttui nyt sitten päiväkotimaiseksi ja häntä opetetaan samassa tahdissa sellaisten kanssa, jotka ovat vasta menossa ensi vuonnna yköselle. Entinen opettaja on toki tyytyväinen ja helpottunut, kun sai tämän ongelma työnnettyä toiseen luokkaan.
Lapsi harmittelee kotona, .kun pitää olla sellaisessa "idioottiporukassa", jossa kaikki on ihan tolloja. Onko, sitä en tiedä, mutta tiedän, että lukevalle ja laskevalle lapselle luetaan nyt sitten koulussa satuja ja leikitään ja askarrellaan. Lapsi itkee, kun haluaisi takaisin omaan luokkaansa ja kaveritkin siinä sitten jäi..
Tuntuu, että koulu siivosi tämän ongelmansa pois lapseni kustannuksella.

olisiko jollain kokemuksia pienluokista ja siitä, miten sieltä on sitten sopeuduttu eteenpäin? nyt harmittaa niin, että haluaisin kuulla edes muutaman positiivisen kokemuksen :(

Just. Ja sun sopeutumattoman idiootti-lapsesi olisi pitänyt saada olla normaalissa luokassa pilaamassa niiden kaikkien opiskelu? Hyvä vain, että siirrettiin pienluokkaan. Ja mitä tulee satuihin ja leikkimiseen, kyllä ne normaaliluokillakin satuilee ja leikkii.

mä en oikein muuta osaa sanoa, kuin että mitä jos miettisitte opettajien kanssa takaisin siirtoa. ja mä oon sitä mieltä, et kyllä siihen taitaa jokin syy olla että erityisluokalle siirrettin? ei kai koulussa noin vain voida ns. ongelmia maton alle lakaista. onko lapsellasi joku diagnoosi?

Hirveän vaikea sanoa tuntematta tapausta... olisiko mahdollista kokeilla siirtoa takaisin normaali luokalle, eri opettajalle? Toisinaan vaan lapsen ja opettajan kemiat ei kohtaa, on näitä nähty.

Toisaalta on nähty näitäkin että vanhemmat ei vaan halua ymmärtää että heidän lapsensa ei kerta kaikkiaan sopeudu isoon ryhmään.

Siis siirtyikö poika pienryhmään vai jollekin starttiluokalle. Kyllä pienryhmässä pitäisi opiskella ihan normaalisti kunkin oppilaan oma taso huomioon ottaen. Sehän on pienryhmän idea, että kukin voi opiskella omaan tahtiinsa. Oma poika opiskelee pienryhmässä ihan normi opetussuunnitelman mukaisesti. Tarvitsi vain pienen ryhmän, jossa häiriötekijöitä vähemmän. Tuo teidän touhu kuulostaa enemmän juuri startti-/nollaluokan touhulta. Tai sitten opettaja teidän pienryhmässä on täysin epäpätevä. Onhan teillä HOPS/HOJKS tehtynä? Siinä määritellään miten opetuksessa kyseisen oppilaan kohdalla edetään.

Mun ihana ja älykäs poikani tuli jollain lailla sekopääksi, kun koulu alkoi eikä han ole pystynyt ollenkaan sopeutumaan kouluun.

Tuntuu, että koulu siivosi tämän ongelmansa pois lapseni kustannuksella.

No mitä olisi sekopäälapsesi kanssa tehdä? Antaa jatkaa häiriköintiä normaaliin käytökseen pystyvien joukossa?

Olisko kannattanut kotonakin puuttua käytökseen ajoissa?

toisinaan vanhemmat eivät halua myöntää sitä tosiasiaa, että alan ammattilaiset tietävät ja näkevät sen oman rakkaan lapsen lähtökohdat toisella tavalla ja suosittelevat muuta vaihtoehtoa, jotta se lapsi saisi sellaista opetusta, jossa hän pärjää ja kykenee toimimaan ;)

eikä siellä pienryhmässä koko kouluvuotta tarvitse välttämättä olla..kokeiluja tulee myöhemmin tavallisessa luokassa, josko lapsi voi suorittaa osan tai kaikki tunnit tavallisessa luokassa.

itse ainakin olisin kiitollinen siitä, että lapselle on järjestetty hänen tarpeitaan
vastaavaa opetusta.

[QUOTE="marska";29271240]Just. Ja sun sopeutumattoman idiootti-lapsesi olisi pitänyt saada olla normaalissa luokassa pilaamassa niiden kaikkien opiskelu? Hyvä vain, että siirrettiin pienluokkaan. Ja mitä tulee satuihin ja leikkimiseen, kyllä ne normaaliluokillakin satuilee ja leikkii.[/QUOTE]

Kiitos ja hyvää joulua sinullekin!

Muista ottaa lääkkeet.
(kuinkahan mä arvasin, että nämä tällaiset kommentoijat ehtii aina ekana?)

[QUOTE="WW2";29271261]Siis siirtyikö poika pienryhmään vai jollekin starttiluokalle. Kyllä pienryhmässä pitäisi opiskella ihan normaalisti kunkin oppilaan oma taso huomioon ottaen. Sehän on pienryhmän idea, että kukin voi opiskella omaan tahtiinsa. Oma poika opiskelee pienryhmässä ihan normi opetussuunnitelman mukaisesti. Tarvitsi vain pienen ryhmän, jossa häiriötekijöitä vähemmän. Tuo teidän touhu kuulostaa enemmän juuri startti-/nollaluokan touhulta. Tai sitten opettaja teidän pienryhmässä on täysin epäpätevä. Onhan teillä HOPS/HOJKS tehtynä? Siinä määritellään miten opetuksessa kyseisen oppilaan kohdalla edetään.[/QUOTE]

Täällä on siis nämä yhdistettynä, varmaankin säästösyistä.

[QUOTE="sasa";29271305]No mitä olisi sekopäälapsesi kanssa tehdä? Antaa jatkaa häiriköintiä normaaliin käytökseen pystyvien joukossa?

Olisko kannattanut kotonakin puuttua käytökseen ajoissa?[/QUOTE]

Kiitos ja toivotaan sulle vastaavia tapahtumia tulevaisuudessa.

Kotona on kasvatettu ja puututtu ajoissa ihan kaikkeen. Kyseessä on 4. lapsi perheessä ja ongelmat alkoivat vasta kun koulu alkoi.

Siis ongelma on ilman muuta opettajassa, eikä lapsessa? Luokkaan kuitenkin jäi suurin osa muista lapsista, joiden kanssa opettajalla ei ilmeisemmin ole ongelmaa.

Kyllä taitaisi olla peiliinkatsomisen paikka ja aika selvittää, mitkä asiat koulussa koetaan niin opettajan kuin lapsen mielestä huonoiksi.

Itsekin ilmaisit lapsesi muuttuneen "sekopääksi" (kypsä sanavalinta muuten..), ehkäpä siinä syy, miksi ei tavalliselle luokalle voinut jäädä.

Käsittääkseni teillä on ollut ennen siirtymistä pienluokalle keskustelua tilanteesta ja sen mahdollisista ratkaisumalleista yhdessä nyt ainakin opettajan kanssa? Ihan opettajan oman harkinnan varassa näitä liikkeitä ei kuitenkaan tehdä, vaan siirto on aina perusteltu.

Oma käsitykseni ja kuvani pienluokkatoiminnasta on varsin ammattimaista ja kullekin lapselle räätälöityä toimintaa. Eli oppilaille laaditaan kullekin ihan oma opetussuunnitelma minkä mukaan asioissa edetään lasta tukien ja kannustaen. Pienluokkatoiminta itsessään ei suinkaan tarkoita sitä, että oppilas eristetään omasta ikätasoisesta/kehitystasoisesta luokastaan, vaan pienluokkaoppilaalla on myös yhteistunteja oman nimetyn luokkansa kanssa, jolloin katsotaan valmiuksia ja kykyjä normaaliluokassa toimimiseen.

Pienluokkatoimintahan painottuu kuitenkin siihen tosiasiaan, että valmiuksien kasvaessa ja kehittyessä sieltä on mahdollisuus liittyä takaisin omaan luokkaansa oppilaaksi :).

Nykyään pienluokkatoiminnalle on suuresti tarvetta ja kysyntää mutta valitettavan monessa paikassa siihen ei ole mahdollisuuksia puutteellisten resurssien takia. Hyvä, että teillä on kuitenkin näin hyvin asia järjestetty ja hoidossa :). Ei muuta kuin hyvässä yhteistyön merkeissä koulun kanssa eteenpäin lastanne tukien ja kannustaen :)!

Voisiko olla ihan rauhassa tän loppuvuoden ja kevätlukukauden siellä pienryhmässä ja aloittaa ekan luokan ens syksynä uudelleen normaalissa luokassa?
Tiedän että ekalla luokalla olevan vanhemmasta tämä ei tunnu ollenkaan hyvältä. Mutta oma nyt kolmasluokkalaiseni olisi hyötynyt jos olisi päässyt ekalla pienryhmään ja vaikka tuplannut ekan. Hänelläkään ei ole järjessä mitään vikaa, mutta on ilmeisesti ikäistään lapsekkaampi ja varsinkin nyt kolmosella pitäisi koulussa jo osatakin jotain ja lukea läksyjä ja se ei meillä suju. Eikä munkaan pojalla oo mitään diagnoosia eikä opettaja ehdottanut siirtoa pienryhmään (ei varmaan oo tarjolla) eikä ekan luokan tuplaamista, oon vaan itse ajatellut että koko perhe ois päässy helpommalla.

Miten lapsen "sekopäisyys" (anteeksi mutta voiko näin puhua yhdestäkään lapsesta?) ilmenee sitten? Miten lapsi ei sopeutunut kouluun, jos aikaisemmin on ryhmässä kyennyt toimimaan?

[QUOTE="sasa";29271439]No kerro nyt, miksi lapsesi olisi pitänyt saada jatkaa häiriköintiään ja muiden lasten oppimista ja koulunkäyntiä?[/QUOTE]

No tuskin ap sitä tarkoitti, vai halusitko vain lukea sen niin?

Saatko tuollaisesta ilkeämielisestä tivaamisesta jotain?

Jos lapsi on kerran niin älykäs kun kuvailet, niin silloin varmasti pystyt selittämään lapselle että hänet siirrettiin pienempään ryhmää oman käytöksensä vuoksi. Turha lapsen itkeä vanhan luokan perään, jos siellä ei osaa toimia. Jos pien ryhmän opetusta ei mielestäsi ole eriytetty tarpeeksi yksilöllisseksi lapsesi kohdalla, voit pyytää että lapsen HOPS/HOJKS tarkistetaan.

Veikkaan, että lapsesi ei ole ollut vielä sosiaalisesti koulukypsä. Lukeminen ja laskeminen eivät ole koulukypsyyden merkkejä. Isossa ryhmässä melko itsenäisesti toimiminen vaatii lapselta tiettyä kypsyyttä, koska opettaja ei ole koko ajan vieressä ohjaamassa. Anna lapsesi rauhassa kasvaa pienryhmässä, niin ehkä jonain päivänä on taas valmis suurempaan ryhmään.

[QUOTE="sasa";29271439]No kerro nyt, miksi lapsesi olisi pitänyt saada jatkaa häiriköintiään ja muiden lasten oppimista ja koulunkäyntiä?[/QUOTE]

Jospa se olikin sun nassikkasi, joka toljotti ja kaivoi nenää siinä vieressä niin, että mun täydellinen lapseni ei enää jaksanut katsella?
Tai jospa se sun jälkikasvusi potki ja kiusasi, kun istui mun lasta vastapäätä?
Tai ehkä sun lapsesi oli se paskiainen, joka kävi välkällä tönimässä ja luikki pakoon niin, että kaikki meni mun lapsen viaksi?

Siis oikeesti, mikä sun ongelmasi on?

[QUOTE="Viivi";29272785]Miten lapsen "sekopäisyys" ilmenee vasta nyt, eikä eskarissa?[/QUOTE]

Sitä en tiedä. Ei vaan yhtäkkiä kestänyt muitten ääniä ja kiusaamista. Koki kyllä tosi monen asian kiusaamiseksi, ei oikein hahmottanut normaali mölinää, että onko se vihamielistä vai ystävällistä.

Jospa se olikin sun nassikkasi, joka toljotti ja kaivoi nenää siinä vieressä niin, että mun täydellinen lapseni ei enää jaksanut katsella?
Tai jospa se sun jälkikasvusi potki ja kiusasi, kun istui mun lasta vastapäätä?
Tai ehkä sun lapsesi oli se paskiainen, joka kävi välkällä tönimässä ja luikki pakoon niin, että kaikki meni mun lapsen viaksi?

Siis oikeesti, mikä sun ongelmasi on?

Okei, nyt mä en enää yhtään ihmettele, että sun lapsella on ongelma.

[QUOTE="Sinttu";29272816]Veikkaan, että lapsesi ei ole ollut vielä sosiaalisesti koulukypsä. Lukeminen ja laskeminen eivät ole koulukypsyyden merkkejä. Isossa ryhmässä melko itsenäisesti toimiminen vaatii lapselta tiettyä kypsyyttä, koska opettaja ei ole koko ajan vieressä ohjaamassa. Anna lapsesi rauhassa kasvaa pienryhmässä, niin ehkä jonain päivänä on taas valmis suurempaan ryhmään.[/QUOTE]

Kiitos, terve kommentti on paikallaan. Olen samoilla linjoilla. Lapsi on kyllä muuten kypsän oloinen, ymmärtää sarkasmia, kielellistä huumoria, ymmärtää jopa englanninkielistä sanaleikkiä, mutta ei vaan osaa olla ryhmässä.

[QUOTE="Sinttu";29272839]Okei, nyt mä en enää yhtään ihmettele, että sun lapsella on ongelma.[/QUOTE]

Et tainnut, Sinttu, huomata, että en vastannut sinulle, vaan tälle koulukiusaaja-aikuiselle, Sasalle?

Yhteistyössä