Ekaluokkalaisen koulumatkan pituudesta...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja eskarin ja koululaisen äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

eskarin ja koululaisen äiti

Vieras
Mimmosia koulumatkoja muitten ekaluokkalaisilla on ja miten matkat taittuvat? Lähinnä kiinnostaa nämä jotka eivät kuulu kuljetuksen piiriin. Meillä matkaa reilut 2km, kävelytietä mutta pari kadunylitystä. Mietin vaan että opetanko lapsen kulkemaan kävellen matkan vaiko kuljetanko autolla. Meillä siis lähdössä myös eskarilainen samaan kouluun ja hän pääsee pali-kyydillä mutta tuo ekalle menijä ei siis mitä todennäköisesti pääse kyytiin. Siis pystyisin kuljettamaan kummankin kouluun mutta mietin vaan sitä kun nykyään puhutaan niin paljon tästä ettei nyky lapset liiku tarpeeksi kun joka paikkaan viedään autolla niin oisko järkevää jos pienestä pitäen opettais kulkemaan pienet matkat jalkaisin (isompana sit pyörällä). Joka päivä tuota kulkemista ei suinkaan ole vaan silloin kun mulla viikkovapaita, jos olen aamuvuorossa vien kummankin aamuhoitoon. Jos vaikka tulis sieltä koulusta kävellen kotiin sekin ois yks vaihtoehto. Miten paljon luotatte noihin koulutulokkaisiin tuossa liikenteessä kulkemisessa? Pikkuhiljaahan niillle kummiskin pitää sitä vastuuta antaa.

Meillä nelisen kilometriä matkaa, yksi tienylitys bussipysäkille. suunnitelmissa on saattaa ekaluokkalaista syksyn ajan sen verran että kulkeminen alkaa sujua, pari kuukautta arvioisin...en tiedä kun ekaa kertaa tässä tilanteessa. Uskon että yksin kulkevat lapset ovat suht. rauhallisia, porukalla kun mennään niin juoksennellaan ja touhutaan muuta herkemmin. Mutta syksyn mittaan sen sit näkee :)

Mä saatoin viime syksynä meidän ekaluokkalaisen pari viikkoo ja sit hain myös koulusta,sit saatoin vain aamulla ja iltapäivällä käveli yksin kotia ja sen jatkuttua pari viikkoo uskalti kävellä jo mennen tullen yksin ja jopa vaati sitä.:) Autolla viedään vain jos tosi kurja keli. Tipulla matkaa kouluun n. 1.5 km. Yksi vaarallinen tienylitys johon kunta toivottavasti kohta tekee jotakin!!!!

Alkuperäinen kirjoittaja Ansa:
Mä saatoin viime syksynä meidän ekaluokkalaisen pari viikkoo ja sit hain myös koulusta,sit saatoin vain aamulla ja iltapäivällä käveli yksin kotia ja sen jatkuttua pari viikkoo uskalti kävellä jo mennen tullen yksin ja jopa vaati sitä.:) Autolla viedään vain jos tosi kurja keli. Tipulla matkaa kouluun n. 1.5 km. Yksi vaarallinen tienylitys johon kunta toivottavasti kohta tekee jotakin!!!!

No tota mäkin vähän mietin josko kävellen saattelisin kouluun ja hakisinkin koulusta. Pitää vaan ottaa tuo eskarilainenkin sit samaan matkaan. Siloin kun olen täysin vapaalla niin vois pyörälläkin mennä ja tulla (olisin siis viemässä ja hakemassa, yksinhän ton ikästä ei vielä saa pyörällä laittaa kulkemaan). Tai riippuu varmaan vähän siitäkin monelta koulu alkaa ja alkaako kummaltakin yhtäaikaa suunnilleen. Kiva kun saa taas listoja laatia et milloinka menevät koulun jälkeen hoitoon milloin kotio jne.

1,5km kouluun, kävelee yksin tai porukassa, yksi vilkas katu ylitettävänä ei liikennevaloja.

en lähtis kulettaa kouluun autolla, koska on opittava pärjäämään yksinkin liikenteessä (ja pitämään sovitusta ajoista yms. kiinni) ja mahtava hyötyliikunta. alkuun esim. saattaminen.

Alkuperäinen kirjoittaja sdsd:
1,5km kouluun, kävelee yksin tai porukassa, yksi vilkas katu ylitettävänä ei liikennevaloja.

en lähtis kulettaa kouluun autolla, koska on opittava pärjäämään yksinkin liikenteessä (ja pitämään sovitusta ajoista yms. kiinni) ja mahtava hyötyliikunta. alkuun esim. saattaminen.

Sitä minäkin olen ajatellut. Joskus vaan kun tätä palstaa seuraa niin tuntuu että vielä 15-kesäsiäkään ei uskalleta yksin päästää liikenteeseen, näin niinkuin kärjistetysti. Ja tosiaan nykyään ainakin paljon puhutaan siitä että koululaisten kunto on huono kun autolla kuskataan pienimmätkin matkat.