Ekaluokkalaisen kaverit tehneet jotain kamalaa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kotilehmä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja häiriintynyt:
Mua itseasiassa vähän huolestuttaa tuo teidän hanakka tuomitseminen, etenkin kun kyseessä on lapset. Onko teillä tuomitsijoilla kaikki jauhot pussissa? Tuomitsetteko omat lapsenne yhtä hanakasti? Kaikki tekee virheitä, myös sinä. Onko sinutkin tuomittu niistä? Sinuakin muistutetaan niistä toistuvasti? Et saa oppia niistä virheistäsi, vaan sinua syyllistetään ja mustutetaan asiasta koko ajan? Et ole saanut anteeksi?

Samat sanat. Aikuinen osaa suhtautua väärin tehneeseen lapseen vähän aikuismaisemmin. Ja ne omat lapset voivat aivan hyvin tehdä jonain päivänä jotain vastaavaa. Olisiko silloin mukavaa, että kaikkien lasten äidit laittaisivat heidän otsaansa "hullu" -leiman ja käyttäytyisivät kuin ruttotautista kohtaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Nefernefernefer:
Alkuperäinen kirjoittaja x:
siis oletteko tosissanne, että lapset eivät saa hiekkalaatikolla katkoa matoa lapiolla? irrottaa hämähäkiltä jalkoja yksi kerrallaan?

Tosiaankin olen. Mitä järkeä tollaisessa on? Vahingoittaa ja tappaa ihan vaan siksi luontokappaleita, kun huvittaa tehdä niin? Minä olen opettanut omille lapsilleni, ettei edes puitten oksia katkota huvin vuoksi eikä tuhota kasveja, niilläkin on oikeus elää.

eli 4v lapseni on sairas ja tuleva sekopää koska katkoi madon hiekkalaatikolla?

No sitä siitä tulee, mitä kasvatetaan. Miksi et opeta hänelle, ettei ole oikein järkevää ja hyödyllistä katkoa matoa hiekkalaatikolla, ellei aio sitä syödä?

no täytyy varata aika psykiatrilta :D

No jos susta tuntuu ettet pysty täysin normaaliin kasvatukseen (kuten opettamaan ettei eläimiä rääkätä) ilman psykiatrin apua niin varaapa kuule aika.

Alkuperäinen kirjoittaja no:
Alkuperäinen kirjoittaja häriintynyt:
Minä nypin lapsena itikoilta jalkoja yksi kerrallaan, koska ne satuttivat minua ja siksi minä heitä. Tämä vaihe kesti yhden kesän ja olin kutakuinkin tämän tapauksen lapsien ikäinen, tai ehkä vuoden nuorempi.

Ensimmäisellä luokalla ollessamme teimme kuolleille eläimille ruumiinavauksia kaverini kanssa. Sekin oli välillä aika hurjan näköistä touhua. Kaverini oli rohkeampi ruumiinavauksissa ja saatto podottaa kuolleen eläimen päälle jopa ison kiven, jotta eläimen iho menisi rikki (sitä minä en pystynyt katsomaan).

Yäk. Mee hoitoon.

Tiedätkö mitä? :D Seitsemännellä luokalla meidät jopa pakotettiin koulun biologian tunnilla ruumiinavauksiin. Oli kaloja ja nisäkkäiden ruumiinosia :laugh: Ehkä koko opetustoimen pitäisi mennä hoitoon?

Ne eläimet oli varmaan valmiiksi kuolleita, kun avasitte ne? Oletan myös, ettei niitä oltu tapettu kiduttamalla vaan esimerkiksi kloroformilla? Eli puhut vähän eri asiasta kun siitä, että lapsi kiduttaa eläintä, koska on henkisesti häiriintynyt.
Sun logiikkasi mukaanhan lääkäreitten vasta pitääkin olla täyspimpoja. He kun ovat olleet mukana jopa ihmisten ruumiinavauksissa.

Olivat ne kuolleita, sikäli, miten hyvin 7-vuotias voi sitä arvioida.

Mua itseasiassa vähän huolestuttaa tuo teidän hanakka tuomitseminen, etenkin kun kyseessä on lapset. Onko teillä tuomitsijoilla kaikki jauhot pussissa? Tuomitsetteko omat lapsenne yhtä hanakasti? Kaikki tekee virheitä, myös sinä. Onko sinutkin tuomittu niistä? Sinuakin muistutetaan niistä toistuvasti? Et saa oppia niistä virheistäsi, vaan sinua syyllistetään ja mustutetaan asiasta koko ajan? Et ole saanut anteeksi?

Mun lapset eivät ole koskaan rääkänneet yhtäkään eläintä, ei matoja tai hyönteisiäkään.
Ja on virheitä ja "virheitä", virheet syntyvät tietämättömyydestä ja osaamattomuudesta, siis tahattomasti ja ne pitääkin antaa anteeksi eikä muistuttaa niistä.
"Virheet" taas ovat asioita mitä päätetään tehdä, kuten eläinrääkkäys, eka-luokkalainen ei voi niin kehittymätön olla ettei tiedä että eläimeenkin sattuu.

Alkuperäinen kirjoittaja ok:
Ikävää sekin, että näköjään (ainakin täällä palstalla) nuo lapset nyt leimataan vaarallisiksi hulluiksi.

Mun mielestä paljon ikävämpää on, jos ne lapset ei saa psykiatrista apua.

Mua ärsyttää se, että rääkkäävä lapsi saa jonkin arestin ja se siitä, sen jälkeen asiasta ei enää puhuta. Vaikka pitää oikeesti olla aika kukkuu, että rääkkää eläimiä. Sillon tarttis apua.

Joo, mutta auttaminen on eri asia kuin vaaralliseksi hulluksi leimaaminen.

Minä tukeudun faktoihin ja tutkimuksiin, en tuomitse ketään. En missään nimessä ottaisi moista tilannetta kevyesti vaan todella vaatisin pitkällisen selonteon asiasta ja sitten mahdollisia tukitoimenpiteitä kotiin ja kouluun.

Jos joku aikainen merkki kielii vakavasta asiasta niin siihen on pakko puuttua!

te jotka tuomitsette nyt nämä lapset, niin muistakaa kun te tai teidän lapsenne tekevät jonkin virheen ja teidät tuomitaan ja aletaan hyljeksiä yhteisöstä. Jos lapsenne tuomitaan iäksi ja anteeksiantoa ei tehdä mahdolliseksi niin mitä se saa aikaan? voitteko olla tosiaankin varmoja siitä, että elätte aina kaikkien sääntöjen ja tapojen mukaan, eikä ikinä tule mitään mielenhäiriötä.

kukaan ei ole täydellinen, nämä lapset ovat tehneet tälläisen virheen ja toivottavasti oppivat siitä. kukaan meistä ei voi tietää sitä, ovatko pojat oppineet virheestään vai eivät, mutta eikö kuitenkin ole oikein, että annamme heille mahdollisuuden jatkaa elämäänsä normaalisti emmekä syrji heitä.

toki siilin kiduttaminen on kamala teko, eihän siitä pääse mihinkään ja kun teko on vielä toteutettu useasti, mutta en kuitenkaan voisi laittaa näitä poikia kärsimään asioista ikuisiksi ajoiksi. eikä mielestäni ole kavereiden äitien tehtävä alkaa puhuttelemaan tästä asiasta jos sitä vanhemmat eivät ole erikseen pyytäneet.

Ikävää sekin, että näköjään (ainakin täällä palstalla) nuo lapset nyt leimataan vaarallisiksi hulluiksi.

Mun mielestä paljon ikävämpää on, jos ne lapset ei saa psykiatrista apua.

Mua ärsyttää se, että rääkkäävä lapsi saa jonkin arestin ja se siitä, sen jälkeen asiasta ei enää puhuta. Vaikka pitää oikeesti olla aika kukkuu, että rääkkää eläimiä. Sillon tarttis apua.

Joo, mutta auttaminen on eri asia kuin vaaralliseksi hulluksi leimaaminen.

Teidän mielestä on hulluksi leimaamista, jos sanoo, että pitäs mennä hoitoon. Ketään ei saa vahingossakjaan sanoa sekopääksi. antaa mennä vapaana vaan ja kasvaa samaan malliin niin saadaan niitä vaarallisia hulluja ihan oikeesti.

Minä nypin lapsena itikoilta jalkoja yksi kerrallaan, koska ne satuttivat minua ja siksi minä heitä. Tämä vaihe kesti yhden kesän ja olin kutakuinkin tämän tapauksen lapsien ikäinen, tai ehkä vuoden nuorempi.

Ensimmäisellä luokalla ollessamme teimme kuolleille eläimille ruumiinavauksia kaverini kanssa. Sekin oli välillä aika hurjan näköistä touhua. Kaverini oli rohkeampi ruumiinavauksissa ja saatto podottaa kuolleen eläimen päälle jopa ison kiven, jotta eläimen iho menisi rikki (sitä minä en pystynyt katsomaan).

Yäk. Mee hoitoon.

Tiedätkö mitä? :D Seitsemännellä luokalla meidät jopa pakotettiin koulun biologian tunnilla ruumiinavauksiin. Oli kaloja ja nisäkkäiden ruumiinosia :laugh: Ehkä koko opetustoimen pitäisi mennä hoitoon?

Ne eläimet oli varmaan valmiiksi kuolleita, kun avasitte ne? Oletan myös, ettei niitä oltu tapettu kiduttamalla vaan esimerkiksi kloroformilla? Eli puhut vähän eri asiasta kun siitä, että lapsi kiduttaa eläintä, koska on henkisesti häiriintynyt.
Sun logiikkasi mukaanhan lääkäreitten vasta pitääkin olla täyspimpoja. He kun ovat olleet mukana jopa ihmisten ruumiinavauksissa.

En minä ole mielestäni ketään tuominnut. En vaan tajua miksi eläinrääkkäykselle pitäisi naureskella kuten itse tunnut tekevän? Ei voi olettaa, että lapset myötäsyntyisesti tietävät tajuavat kaikki asiat. Sehän onkin aikuisten tehtävä, että annamme heille sellaisen elämänkatsomuksen, neuvot ja ohjeet että tollaista ei tapahdu. Jos nelivuotias katkoo matoja, häntä tulee tosiaankin kieltää ja kertoa, että mato kuolee jos tekee noin. Eikä naureskella vieressä.

Minua ei kauhistuta niinkään se teko, vaikka vaikea ajatella lapsen tappavan eläintä, joka monessa sadussa ja lorussa tullut tutuksi, vaan se, että se voi ennakoida tulevia, paljon vakavampia ongelmia ja tekoja. Forgive and forget ei toimi, pitää tehdä jotain näiden lasten auttamiseksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Minua ei kauhistuta niinkään se teko, vaikka vaikea ajatella lapsen tappavan eläintä, joka monessa sadussa ja lorussa tullut tutuksi, vaan se, että se voi ennakoida tulevia, paljon vakavampia ongelmia ja tekoja. Forgive and forget ei toimi, pitää tehdä jotain näiden lasten auttamiseksi.

Niinpä. Siinä vaiheessa, kun rääkkäyksen kohteena on toinen lapsi, on apu jo säälittävästi myöhässä.

Minä olin poikasena kaikkien eläinten kauhu, mutta nyt isänä kieltelen lapsiani tallomasta muurahaisia. He tietävät vanhastaan, että mottoni lastenkasvatuksessa on: "Älkää tehkö niin kuin minä teen, vaan niin kuin minä sanon."

Jos nämä lapset on kerran jo pisteessä jossa omien vanhempien käskyt/kiellot/kehotukset kaikuu kuuroille korville, niin miten joku oikeasti kuvittelee että jollain anteeksipyynnöllä kuittaamalla nämä lopettaa eläintenrääkkäyksen?

Yäk. Mee hoitoon.

En minä ole mielestäni ketään tuominnut. En vaan tajua miksi eläinrääkkäykselle pitäisi naureskella kuten itse tunnut tekevän? Ei voi olettaa, että lapset myötäsyntyisesti tietävät tajuavat kaikki asiat. Sehän onkin aikuisten tehtävä, että annamme heille sellaisen elämänkatsomuksen, neuvot ja ohjeet että tollaista ei tapahdu. Jos nelivuotias katkoo matoja, häntä tulee tosiaankin kieltää ja kertoa, että mato kuolee jos tekee noin. Eikä naureskella vieressä.

Tietenkin näin tulee toimia. Yritin antaa perspektiiviä asiaan, en naureskella lapsien teolle. Sitä paitsi jälkimmäinen kommenttini oli tarkoitettu sirkan älyttömään heittoon, ei alkuperäiseen aiheeseen.

Auttamiseksi kyllä, mutta minusta auttamista ei ole se, että jokaisen mahdollisen tutun tai kaverin äiti/isä vuorollaan läksyttää ja muistuttaa samasta vanhasta asiasta. 'Koko kylä kasvattaa' on hieno ajatus, mutta virheistä on myös päästävä yli ja annettava niiden painua unhoon. Näiden rääkkäystä suorittaneiden lasten omat vanhemmat ovat nyt avainasemassa siinä, miten lapsen kanssa jatketaan ja millaista apua nämä vanhemmat ja lapset tarvitsevat ja saavat.

Alkuperäinen kirjoittaja Wicked Mary:
Alkuperäinen kirjoittaja Kiira-:
Mie oon pikkuveljen kans myöskin tehny kaloille ruumiinavauksia. Varmaan oltais tehty muillekin eläimille, jos oltais löydetty valmiiksi kuolleena. Samoten ollaan katkottu kastematoja, rääkätty särkiä ja pikku hyönteisiä.
En ainakaan myönnä, että kumpikaan meistä mitenkään vinksahtanut olis.

ehkä se jo kuolleitten eläinten leikkely menee uteliaisuuden piikkiin, mutta kerro mulle miksi teidän teki mieli katkoa matoja, ja rääkätä särkiä ja hyönteisiä?
MIKÄ siinä oli hauskaa.
Mä olen ollut päinvastaisesti vinksahtanut, pikkutyttönä mm kanniskelin rankkasateen jälkeen kastematoja asvaltilta nurmikolle, ettei ihmiset talloisi niiden päälle

Matojen katkominen oli jännää; nähdä että ne jatko elämäänsä senkin jälkeen kun sen katkas.
Särjille tehtiin niin, että ei irrotettu koukusta vaan pyöritettiin ilmassa ja katottiin kauanko menee, että irtoaa itekseen. Miksikö? Oli hauskaa. Joskus tehtiin niin, että laitettiin särki keppiin, keppi maahan kiinni --> lokeille ruokaa.

Minä tukeudun faktoihin ja tutkimuksiin, en tuomitse ketään. En missään nimessä ottaisi moista tilannetta kevyesti vaan todella vaatisin pitkällisen selonteon asiasta ja sitten mahdollisia tukitoimenpiteitä kotiin ja kouluun.

Jos joku aikainen merkki kielii vakavasta asiasta niin siihen on pakko puuttua!

Voihan sitä puuttua asiallisesti, mutta varsinainen työ kuuluu nyt niille, ketkä ovat näistä lapsista vastuussa. Kavereiden vanhempien on hyvä olla turvallisena aikuisena noiden lasten elämässä. Ei joka puolella tarvitse saarnata.

Alkuperäinen kirjoittaja maalainen:
Ai, kissanpentujen hukuttaminen on mielestäsi luonnollista ja välttämätöntä? Kyllä kai maalaisetkin sen verran tajuavat, että jos pentuja ei toivota, ne emokissat voi leikkauttaa, niin pentuja ei tule?
Eläinsuojelulaissa on määritelty sallitut eläinten lopetustavat, hukuttaminen tosiaankin ON eläinrääkkäystä ja kiellettyä. Sekä säkkiin ampuminen. Jos eläin lopetetaan ampumalla, sitä pitää osata ampua oikeaan kohtaan niin, että se kuolee välittömästi.

mutta tuo on normaalia elämää. Luonnollista tahi ei, normaalia silti.
Ei maalla kissoja ole tapana leikata, johan se maksaakin paljon. Jotkut syöttää e-pillereita, mutta suurin osa ei.

siis oletteko tosissanne, että lapset eivät saa hiekkalaatikolla katkoa matoa lapiolla? irrottaa hämähäkiltä jalkoja yksi kerrallaan?

Tosiaankin olen. Mitä järkeä tollaisessa on? Vahingoittaa ja tappaa ihan vaan siksi luontokappaleita, kun huvittaa tehdä niin? Minä olen opettanut omille lapsilleni, ettei edes puitten oksia katkota huvin vuoksi eikä tuhota kasveja, niilläkin on oikeus elää.

Kaikki ei lapsilleen opeta ettei noin saa tehdä, koska ei katso niiden olevan väärin. Nuo vanhemmat ovat oman oppinsa saaneet omilta vanhemmiltaan jne. Myöskin tvstä tuota oppia on saatu. Lapsi etenkin kasvaa siihen maailmaan, että tappaminen ja väkivalta on ihan normaalia ja siitä ei pidä hätkähtää. Sitähän telkkarista näkee, uutisista, piirretyissä jne.
Eivät he tajua tekevänsä väärin, koska he eivät osaa kyseenalaistaa omia käsityksiään, eivätkä myöskään heidän vanhempansa.

Aivan, eli lapsille annetaan rangaistus jonka lisäksi koko yhteisöä pyydetään puuttumaan asiaan ottamalle asian esiin joka kerta tavatessa, tai vähintään kerran kuukaudessa, jolloin lapsi itse ei koskaan voi kasvaa tekojensa ohi vaan kasvaa syyllisyydessä. Syyllisyydessä kasvavista lapsista tulee mainioita aikusia. Tämä on nähtävissä esim. alkoholistiperheiden lapsissa, hehän ovat todella eheitä yksilöitä. Toistuva muistuttaminen on ensiarvoisen tärkeää, jotta nämä lapset eivät itse koskaan oppisi antamaan anteeksi, eivät itselleen eivätkä muille.

Alkuperäinen kirjoittaja rew:

Auttamiseksi kyllä, mutta minusta auttamista ei ole se, että jokaisen mahdollisen tutun tai kaverin äiti/isä vuorollaan läksyttää ja muistuttaa samasta vanhasta asiasta. 'Koko kylä kasvattaa' on hieno ajatus, mutta virheistä on myös päästävä yli ja annettava niiden painua unhoon. Näiden rääkkäystä suorittaneiden lasten omat vanhemmat ovat nyt avainasemassa siinä, miten lapsen kanssa jatketaan ja millaista apua nämä vanhemmat ja lapset tarvitsevat ja saavat.

Ajattelin enemmänkin koulupsykologia, kasvatusneuvolaa tms.

Alkuperäinen kirjoittaja västäräkki taivasalla:
ehkä noidenkin lasten vanhemmat on sanoneet, että mun lapsi ei koskaan tekisi noin...

Ihanaa, että täällä joskus on muitakin ei-sokeita äitejä :D Minä kun joskus täällä selitin mun lörpän (kertoo KAIKEN) poikani koulukavereiden touhuista niin JOKAINEN vastasi, että "ei minun lapseni". Ja kun lähes koko koululuokka oli siinäkin touhussa mukana... Mutta ei koskaan "minun lapseni". Minä ainakin TIEDÄN, että mun lapseni on helposti vietävissä. On koulukiusattu ja välillä ilman kavereita ja sitten kun niitä kavereita on, tekee kyllä sit just ihan mitä vaan, mitä toiset haluaa...

Kyllä mä muistan itekin kouluajoilta ne "kiltit tytöt", kun oli opettajien lellikkejä ja ei koskaan syyllisiä mihinkään ja millaisia olivat sitten aikuisten selän takana... Jokainen varmasti tietää vastaavia tapauksia...

Alkuperäinen kirjoittaja rew:

olen samaa mieltä, vanhemmat ja lapset hoitavat tämän asian. uskoisin, että lapset ymmärtävät virheensä ja anteeksi antamisen jälkeen lasten on hyvä tuntea hyväksyntää ja rakkautta. ei heitä voi ikuisesti tästä asiasta tuomita.

Alkuperäinen kirjoittaja Wicked Mary:
Mie oon pikkuveljen kans myöskin tehny kaloille ruumiinavauksia. Varmaan oltais tehty muillekin eläimille, jos oltais löydetty valmiiksi kuolleena. Samoten ollaan katkottu kastematoja, rääkätty särkiä ja pikku hyönteisiä.
En ainakaan myönnä, että kumpikaan meistä mitenkään vinksahtanut olis.

ehkä se jo kuolleitten eläinten leikkely menee uteliaisuuden piikkiin, mutta kerro mulle miksi teidän teki mieli katkoa matoja, ja rääkätä särkiä ja hyönteisiä?
MIKÄ siinä oli hauskaa.
Mä olen ollut päinvastaisesti vinksahtanut, pikkutyttönä mm kanniskelin rankkasateen jälkeen kastematoja asvaltilta nurmikolle, ettei ihmiset talloisi niiden päälle

Matojen katkominen oli jännää; nähdä että ne jatko elämäänsä senkin jälkeen kun sen katkas.
Särjille tehtiin niin, että ei irrotettu koukusta vaan pyöritettiin ilmassa ja katottiin kauanko menee, että irtoaa itekseen. Miksikö? Oli hauskaa. Joskus tehtiin niin, että laitettiin särki keppiin, keppi maahan kiinni --> lokeille ruokaa.

:o miten tuollainen voi olla hauskaa ?!
no, parempi jättää tää tähän, en mä kuitenkaan tule missään mielessä hyväksymään ja ymmärtämään tommosta

No eipä se nyt kauheasti naurata tai kuulosta hauskalta, mutta lapsena se oli sitä. Eikä meillä vanhemmat ollu vieressä sitä kattomassa, eikä niille kyllä erikseen mainittu mitä ollaan tehty.

Ja olen juuri niitä lapsia, jotka "ei koskaan tee mitään pahaa", äiti varmaan järkyttyis jos nyt kertoisin sille mitä kaikkea ollaan pentuna tehty. :whistle:

Mä kysyin pojalta, rääkkääkö se eläimiä. Se oli todella järkyttyneen näköinen pelkästä kysymyksestä. Pyöritteli silmiään ja tuhahteli ja sanoi, että en todellakaan!

Olen ylpeä hänestä. :heart: