Ekaluokkalainen tuli koulusta tänään 12.30...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja niin äiti että oho
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Vaikka koulussa ollaan oltu vähän aikaa, niin johan se kotona pitäs sanoa, että mitä koulussa saa tehä ja mitä ei!
Sellasta se kasvatus on, että kerrotaan noi asiat!
Kouluun mennään oppimaan, ei tekemään kolttosia, meidänkin likan luokalla muutama on joutunu monee kertaa jälki-istuntoon... Epäilenkin, että mun likalla on ADHD, koska tänäänkin hyppi pulpettien yli, joskus on huudellut vastauksia, ei malta olla paikallaan tunnilla, ja tietää hyvin, ettei niin saa käyttäytyä.
Tarvii kai tilata lääkärin aika, että hän toteaisi saman...
Itselläni oli lapsuudessa nääs ADHD... : /

:D melkosta touhua. Miten se lapsi jaksaa läpi pitkän koulutaipaleen jos vartin jälki-istunnosta tarvitsee akkujen latailua?

Ja tosiaan, jälki-istunto on opettajan antama rangaistus ja se suoritetaan silloin kuin kasvatuslaitos sen sanoo. Kyseessä kuitenkin todella lyhyt aika, jonka ei luulisi kaatavan aikatauluja, etenkään kun syy jälki-istuntoon on vakava. Voihan sitä toki pyytää koululta, että tällaisissa tilanteissa lapsi laittaa vaikka tekstarin.

Asiaa humoristisesti sivuten, itse kun jäin ala-asteella vuonna 85 jälki-istuntoon, tai piti jäädä, niin empä jäänyt, kun opettaja tiesi, että äiti tulee hakemaan koulusta kotiin, niin päästi minut pälkähästä. :D

Turha tähän kai vastata, koska lienee provo, mutta sanomattakin on tietysti selvää, että kotiloma koulusta antaa lapselle väärän signaalin ja vie opettajan uskottavuuden. Ja vaikeuttaa oman lapsen sopeutumista kouluun. Iso virhe lapsen parasta ajateltuna. Mutta tämän varmaan kaikki jo tietää ;)

Niin tietysti se on kamalaa kun lapselle tulee paha mieli siitä kun hänelle asetetaan rajat.... Julma on tämä maailma!

Voin vakuuttaa kuitenkin, että ehkä kuitenkin parempi se pahanmieli nyt niiden rajojen asettamisesta, kun nyt se on lopulta vielä pientä. Pari kympiselle kun alkaa yhteiskunta asettaamaan rajoja, on paha mielikin todennäköisesti suurempi, eikä auta äidin myöntävät vapaat enää yhtään!

Provo tai ei, niin onhan tälläkin palstalla eräs joka on ihan julkisesti sanonut että tulee tekemään lapselleen selväksi jälki-istuntojen turhuuden. Siis että jos lapsi tekee tulevaisuudessa jotain pahaa koulussa ja saa jälki-istuntoa, niin aikoo keskustella lapsensa kanssa, että opettajan jälki-istunto oli tarpeeton kun keskustelemalla selviää kaikesta. Lapsia kun ei saa rankaista.

Toisaalta lapset saattavat suutuspäissään tehdä vaikka mitä kiellettyä.
Lähinnä ihmettelen sitä, että kukaan ei kysynyt lapselta itseltään, että miksi näin teki?

Meillä kerran opettaja soitti kotiin ja kertoi silloin 6 lk. tyttöni nimitelleen erästä poikaa neidiksi. Otin asian puheeksi tytön kanssa ja penäsin vastausta hänen käytökselleen. Kävi ilmi, että tämä kyseinen poika oli jo pidemmän aikaan kiusannut ja nimitellyt tytärtäni sekä hänen kaveriaan. Yksinkertaisesti tyttäreni pinna katkesi ja antoi sen ainoan kerran samalla mitalla takaisin. Poika ei tätä kestänyt ja meni itkien opettajalle kantelemaan. Kielsin rtytärtäni jatkossa enää nimittelevän ketään, mutta sanoin myös ymmärtäväni häntä. Kyllähän se pinna katkeaa aikuisillakin jossakin vaiheessa. Tyttäreni tiesi, että oli väärin nimitellä, mutta ei kuulemma enää jaksanut sitä ilkkumista enää.
Kävikin sitten lopulta niin, että uhattu jälkkäri ei sitten pantu toimeen, koska poika oli itse ns. kerjännyt "verta nenästään". Molemmat osapuolet saivat puhuttelun ja opettaja toivoi, että jatkossa ollaan heti yhteydessä opettajaan jos kiusaamista esiintyy.

Lapsia saa ja pitääkin rankaista, mutta kunhan otetaan ensiksi asioista selvää ja suhteutetaan se rangaistus tekoon.

Alkuperäinen kirjoittaja Isä;25076556:
Vaikka koulussa ollaan oltu vähän aikaa, niin johan se kotona pitäs sanoa, että mitä koulussa saa tehä ja mitä ei!
Sellasta se kasvatus on, että kerrotaan noi asiat!
Kouluun mennään oppimaan, ei tekemään kolttosia, meidänkin likan luokalla muutama on joutunu monee kertaa jälki-istuntoon... Epäilenkin, että mun likalla on ADHD, koska tänäänkin hyppi pulpettien yli, joskus on huudellut vastauksia, ei malta olla paikallaan tunnilla, ja tietää hyvin, ettei niin saa käyttäytyä.
Tarvii kai tilata lääkärin aika, että hän toteaisi saman...
Itselläni oli lapsuudessa nääs ADHD... : /

Ei se lapsuuteen jää...

Alkuperäinen kirjoittaja äly ja väläys;25076465:
Niin, mistäs sitä tosiaan tietää onko aikataulutettua menoa juuri sille päivälle...

Eikös rangaistuksen ole tarkoitus olla rangaistus?! Eli olisi siis ihan oikein jos menisi aikataulut persiilleen. Tulis kerralla selväksi, ettei noin tehdä. "Eiku joo, ootas, mulla ois just torstaina sellanen väli tos kalenterissa et voisin jäädä jälkkään - tänään ei siis millään käy ku on ne pianoharkat ja kaikkee... Ja äitilläkin on just tänään se pilates, niin se ei ehtis millään hakeen mua." Voi elämä.

eli kaikkien pitää kärsiä? Tai vaikka jättää hammaslääkäri tms väliin? Vähän suhteellisuuden tajua, kiitos.

Kaikki eivät asu kävelymatkan päässä koulusta.

Siis herranjumala!!! Eikö lapsi vielä kouluun mennessä ole oppinut, että ketään ei heitetä kivillä!:-O Minunkin lapset tietävät sen jo, vaikka ovat vasta 3 ja 5 vuotiaat.

Käsittämätöntä. Aivan käsittämätöntä.
Mun nyt 4-vuotiias tyttö on lentänyt jäähylle 2,5-vuotiaasta jos on kokeillut mitään humauttamista, kivien heittely tms. Voin kertoa, ettei ole montaa kertaa sitä tehnyt vaikka on mieli tehnyt.

EI VÄKIVALTAA

eli kaikkien pitää kärsiä? Tai vaikka jättää hammaslääkäri tms väliin? Vähän suhteellisuuden tajua, kiitos.

Kasvattaa lapsensa kunnolla alusta asti niin ei tarvitse huolehtia. Sitä paitsi jos lapsi omalla käytöksellään aiheuttaa jälki-istunnon niin sanoisinpa, että ehkäpä tekee äidille ja isällekin vain hyvää miettiä, että onko kasvattamisessa parantamisen varaa.

Eli sun mielestäsi ne, jotka asuvat lähellä koulua, voidaan jättää jälki-istuntoon? Kauempana asuvat voivat törttöillä ilman seuraamuksia, koska tämä voisi vaikuttaa vanhempien elämään kun muksu pitäisikin hakea itse?

Vartti sinne tänne.

Vaikka olenkin sitä mieltä, että lapsia ei saisi jättää jälki-istuntoon ilman vanhemmille ilmoittamista juurikin siksi, että voi olla suunniteltua menoa, niin ei kai kukaan niitä koulun jälkeisiä menoja niin tiukalla aikataululla suunnittele että kaikki menee reisille jos lapsi tuleekin koulusta 12.30 eikä jo 12.15? Sillä saattaahan tuollaisella natiaisella muutenkin matka viivähtää; tulee pissahätä ja käydään koulussa vessassa ennen kotiinlähtöä, kengännauhat ryttyilee ja niiden sitominen vie aikaa, jäädään silittämään vastaantulevaa koiraa, jne.

Eli todellakin vartti sinne tai tänne.

Jos lapsi on koulukyydin varassa, niin asia on toki hieman eri, mutta yhtä lailla lapsen pitää silloinkin saada teoistaan sopiva rangaistus.

Alkuperäinen kirjoittaja äly ja väläys;25077172:
Eli sun mielestäsi ne, jotka asuvat lähellä koulua, voidaan jättää jälki-istuntoon? Kauempana asuvat voivat törttöillä ilman seuraamuksia, koska tämä voisi vaikuttaa vanhempien elämään kun muksu pitäisikin hakea itse?
ei se mun mielestä ainakaan noin voi olla. kaikki pitää jättää tarvittaessa jälki-istuntoon, myös ne kauemapana asuvat, vanhempien velvollisuus on sitten hommata lapsensa sieltä kotiin. mutta mun mielestä siitä jälkkäristä pitää ilmoittaa vanhemmille viimeistään päivää ennen kuin on se istuminen, ettei vanhemmat turhaa hätäänny, että missä lapsi on.

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;25077203:
ei se mun mielestä ainakaan noin voi olla. kaikki pitää jättää tarvittaessa jälki-istuntoon, myös ne kauemapana asuvat, vanhempien velvollisuus on sitten hommata lapsensa sieltä kotiin. mutta mun mielestä siitä jälkkäristä pitää ilmoittaa vanhemmille viimeistään päivää ennen kuin on se istuminen, ettei vanhemmat turhaa hätäänny, että missä lapsi on.

Ymmärrän pointtisi tuosta huolestumisesta. Ehkäpä opettaja voisi soittaa vanhemmille ja kertoa tilanteen. Tulisi samalla juteltua myös lapsen tilanteesta muutenkin, miksi näin kävi. Mun mielestä jälkkärin pitää olla samana tai viimeistään seuraavana päivänä, jotta asiayhteys ei unohdu muksultakaan.

Alkuperäinen kirjoittaja äly ja väläys;25077242:
Ymmärrän pointtisi tuosta huolestumisesta. Ehkäpä opettaja voisi soittaa vanhemmille ja kertoa tilanteen. Tulisi samalla juteltua myös lapsen tilanteesta muutenkin, miksi näin kävi. Mun mielestä jälkkärin pitää olla samana tai viimeistään seuraavana päivänä, jotta asiayhteys ei unohdu muksultakaan.
täällä ala-asteella joka on tossa kolmen kilsan päässä toimitaan niin, että koulusta soitetaan, yleensä laitetaan lapsi itse soittamaan ja selittämään miksi joutuu jäämään koulun jälkeen jälki-istuntoon, samana päivänä ja sitten ylä-asteelta tulee lapppu, joka vanhemman pitää allekirjoittaa.

Alkuperäinen kirjoittaja niin äiti että oho;25073659:
Ja koulu tosiaan olisi pitänyt loppua kello 12. No, näytti minulle lapun, jossa sanottiin että oli heittänyt toista kivellä ja jälkkää 15min.
No, toki tiedän että tuollainen ei ole sallittavaa eikä se olekaan, mutta eihän nuo ole olleet koulussa kuin kolmisen kuukautta vasta! Ei siinä vaiheessa voi millään tietää kaikkia sääntöjä.
Minusta olis ollut parempi, jos lapsen kanssa ois keskusteltu asiasta vaikka kahden kesken, jos ei mahdollista niin koko luokan kanssa tai välkällä valvoja. Kerrottu, miksi se on väärin jne. Sehän olis ollut järkevämpi ratkaisu. Nyt neiti murjottaa ja itkukin on päässyt. Ei kuulosta kauhean hyvältä rangaistukselta.
Sitten on olu koko vuoden sellasta viiden-kymmenen minuutin "ylitöitä", jos päivä ei oo sujunut hiljaa, rauhallisesti ja aikaansaavasti koko luokka istuu jatkaen keskenjääneitä tehtäviä. Toki lapset huutaa jne, mutta hiljentäminen onnistuu tuolta opettajalta. Lapset ei varmaan osaa nuita tehtäviä, niin eikö kannattais näille antaa tukiopetusta, jotka ei osaa? Hieman outoa käytöstä. TYttö on ollu itkuinen tosiaan tän vuoden, joten mielestäni opettajan käytös on aika huono juttu miten vaikuttaa noihin lapsiin.
Hmm. Oliskohan ihan kauheeta jos olis poissa pari päivää. Sais rauhottua ja latailla akkuja. Sitten jaksaisi hyvin varmaan joululomaan saakka. Eikä se 2 päivää nyt varmaaan pilais mitään oppimahdollisuuksia?

En jaksa muitten vastauksia lukea...

Voi kamalaa, onko sun pikku kullannupulle annettu sääntöjä? Ja vielä seurauksiakin siitä, jos sääntöjä ei tottele? Joo, ottaa voimille, kun ekoja kertoja joutuu huomaamaan, että joku aikuinen onkin auktoriteetti, eikä saa tehdä oman pään mukaan kaikkea, vaan toimia yhteisten sääntöjen mukaan. Ois ap kannattanut sunkin jo ennen kouluikää joskus kokeilla samaa, ei ois lapselle nyt niin iso ja epänormaali asia. Toki, onhan se kamalaa, jos joutuu tuottamaan omalle lapselleen pettymyksen, jos huonosta käytöksestä seuraa rangaistus... Jatka vaan sitä kultanupun hellimistä, ja anna muutama päivä vapaata koulusta, ettei joudu taas itkemään, kun ei osaa käyttäytyä niin kuin kuuluu. Oot just oikeilla jäljillä kasvatuksen kanssa.
Joo, mä tiedän, näitä ekaluokkalaisia on varmasti joka koulussa, keitä ei oo vielä koskaan mistään kielletty, mutta elämä on julmaa. Joskus ne yhteiset säännöt on otettava käyttöön, ja koulun alku on se viiminen hetki. Mitä aikasemmin, sen parempi, tulee paljon pehmeempi lähtö, ihan jokaselle, myös sille herkkäsieluisimmalle mammalle.

Yhteistyössä