Ekaluokkalainen tuli koulusta tänään 12.30...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja niin äiti että oho
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Onko ap lapsesi ollut vaan kotihoidossa, vaan onko ollut päiväkodissa? Siellä kokeillaan tota kivien heittelemistä joskus, ja opetellaan perussääntöjä, kuinka toisia kohdellaan

oisko sit pitänyt vaan päätä silittää ja todeta pikku-irmelille, että soo soo, eihän ole kivaa toisia päin kiviä heittää????
kyllä sulla nyt on koulunkäynti niin raskasta että olepa äiskän kanssa pari päivää ja heittelet sitten taas hiukan lisää niitä kiviä....

ihan oikeesti!!!! jos ei kouluikäiselle opeteta kotona millai toimitaan ni kyllä ainakin koulussa on säännöt! ja mikä onkaan paras kuin tarttua rangaistuksilla välittömästi vääriin tekoihin!
ehkäpä tämä pikku-irmeli on useamminkin jo heitellyt kiviä, äiti sai tietää vasta nyt?.......

Minusta ainoa ihmetyksen aihe on se, ettei ole etukäteen ilmoitettu siitä, että lapsi jää koulun jälkeen. Minä en kyllä suostuisi tuollaiseen.

Siis rangaistus on ok, mutta toteutus ei.

Eiköhän ole tuon ikäiselle kaikkeista parasta, että rangaistus tulee heti, eikä parin päivän päästä. 15min koulun jälkeen on varmasti ihan ok. Jos olisi pidempi jälkkäri, niin sitten ilmoiteltaisiin kotiin, koska jälki-isunto on.

Jälki-istunto tuli ihan aiheesta, joten ei mitään lomia ja mutinoita!!!
Nyt vain iskostamaan lapselle, että kivien heittely niin koulussa kuin muuallakin on KIELLETTYÄ!! Tuon nyt luulis jo reilusti alle kouluikäisenkin tietävän!!

Alkuperäinen kirjoittaja niin äiti että oho;25073659:
Ja koulu tosiaan olisi pitänyt loppua kello 12. No, näytti minulle lapun, jossa sanottiin että oli heittänyt toista kivellä ja jälkkää 15min.
No, toki tiedän että tuollainen ei ole sallittavaa eikä se olekaan, mutta eihän nuo ole olleet koulussa kuin kolmisen kuukautta vasta! Ei siinä vaiheessa voi millään tietää kaikkia sääntöjä.
Minusta olis ollut parempi, jos lapsen kanssa ois keskusteltu asiasta vaikka kahden kesken, jos ei mahdollista niin koko luokan kanssa tai välkällä valvoja. Kerrottu, miksi se on väärin jne. Sehän olis ollut järkevämpi ratkaisu. Nyt neiti murjottaa ja itkukin on päässyt. Ei kuulosta kauhean hyvältä rangaistukselta.
Sitten on olu koko vuoden sellasta viiden-kymmenen minuutin "ylitöitä", jos päivä ei oo sujunut hiljaa, rauhallisesti ja aikaansaavasti koko luokka istuu jatkaen keskenjääneitä tehtäviä. Toki lapset huutaa jne, mutta hiljentäminen onnistuu tuolta opettajalta. Lapset ei varmaan osaa nuita tehtäviä, niin eikö kannattais näille antaa tukiopetusta, jotka ei osaa? Hieman outoa käytöstä. TYttö on ollu itkuinen tosiaan tän vuoden, joten mielestäni opettajan käytös on aika huono juttu miten vaikuttaa noihin lapsiin.
Hmm. Oliskohan ihan kauheeta jos olis poissa pari päivää. Sais rauhottua ja latailla akkuja. Sitten jaksaisi hyvin varmaan joululomaan saakka. Eikä se 2 päivää nyt varmaaan pilais mitään oppimahdollisuuksia?

Tuohon vahvennettuun kohtaan että :O :O :O eikö ekaluokkalaisen pitäis tietää jo kouluun mennessään että ketään ei koskaan missään eikä minkään syyn takia heitetä kivellä?? Ihan oikein että sai jälkkää. Jos mun ekaluokkalainen heittäis toista kivellä niin saisivat mun puolesta pitää tunnin jälki-istunnossa että muistaa seuraavalla kertaa ettei heitä.

Nyt mulla alkaa valaistua miksi lapseni luokalla on poika joka jatkuvasti tekee kaikkea kiusaa toisille. On mm. kuristanu luokkakaveria kaulasta, hajottanu yhden kellon, kampannu toisen niin että sen housut meni rikki, työntäny yhden portaista alas, haistatellu opelle. On toki saanu jälkkää ja puhutteluja asioista mutta ilmeisesti lapsen mamma vaan kotona silittelee päähän ja hokee että eihän tämä voi kaikkia sääntöjä tietää. Sen takia homma kai siis jatkuu eikä muutosta tapahdu...

Näitä vanhempia on ikävä kyllä oikeasti, täysin avuttomia kasvattamaan omaa lastaan. Kuulen harva se päivä, miten "ne muut lapset" ei ikinä se oma... ja uskomattominta tästä tekee se, että tämän kullannupun äiti on pk:ssa töissä...luulis siis jotain tietävän.

Jos ei vielä 7-vuotiaana tiedä ettei kiviä heitellä niin sietääkin jäädä jälki-istuntoon. Meillä ovat laposet jo oppineet 3vuotiaina ettei toisia saa heittää millään esineillä .

Ei ap voi olla tosissaan, että lasta ei olisi saanut syyttää koska se ei tiennyt että kivien heittäminen ihmisiä päin on kielletty? Ihan samanlaista meininkiä kuin tuolla oikeuslaitoksilla jossa rikolliset ovat enemmänkin uhreja kuin syytettyjä
Ehkä ap olisi varminta kysellä koulusta pitkää listaa mitä lapsi saa tehdä ja mitä ei...

Provo tai ei, vastaan silti....(ap:n ajatuksenjuoksun puolesta toivoisin ihan pikkiriikkisesti että olisi maanantaipäivän kevennyksestä kyse..)

Mun mielestä opettaja on toiminut varsin asiallisesti. Itse asiassa mä olisin pitänyt koko tunnin jälki- istunnossa, sen verran vakavasta asiasta kuitenkin ollut kyse. Ei_kukaan_tuon ikäinen enää viskele kivellä toisia, jos vaikka sattuu suutahtamaan. Melkoisen lepsua suhtautumista asiaan sinulla, ap, siitä sinulle isot soo- soot!

Hyvä, että tytöltä tullut itkun tirahdukset ja toivottavasti jälki- istunto napakoiden puhuttelujen kanssa on mennyt perille selkäytimeen asti. Kotona olisi syytä vielä asiasta keskustella...ja ei, tyttöä ei todellakaan palkita parin päivän lomalla, sorvin ääreen vain lisää oppia saamaan! Toivottavasti ovat läpikäymässä ympäristötieteissä tunteiden käsittelyä ja tunnistamista sekä oikeanlaista reagointia...jos vaikka kotona sitten perehdyttäisi kertauksen vuoksi äitiäkin ;)....

Ja mitä tulee noihin muihin päivän pidennyksiin, niin kyllä jo tässä vaiheessa pitää ekaluokkalaisenkin jo malttaa pitää suunsa kiinni oppitunnin aikana ja antaa muille työskentelyrauha sekä opettajalle työrauha. Jos on vaikea keskittyä ja olla hiljaa, niin sitten on ihan perustellusti paikallaan pienet harjoittelusessiot koulupäivien jälkeen. Hyvä, että lapselle on siunaantunut säpäkän oloinen opettaja!

Onko kyseinen lapsi erityislapsi joka ei ymmärrä seuraamuksia esim. jos heittää kiven ihmisiä päin? Seuraavaksi varmaankin hakkaa sillä kivellä luokkakaveria päähän....

Provo tai ei, näitä tapauksia on...parutaan kun omaa pikkuista on kohdeltu väärin open taholta - ja kyse on siitä, että opettaja vaatii sellaista mitä jo päiväkoti-ikäisiltäkin vaaditaan, asioita jotka kuuluvat koulukypsyyteen siinä missä moni muukin asia.

On totta, että ekaluokkalainen on vielä pieni ja harjoittelee vasta koulunkäyntiä, mutta virheistään oppii ja typeristä teoista pitää kantaa vastuu.

Eiköhän ole tuon ikäiselle kaikkeista parasta, että rangaistus tulee heti, eikä parin päivän päästä. 15min koulun jälkeen on varmasti ihan ok. Jos olisi pidempi jälkkäri, niin sitten ilmoiteltaisiin kotiin, koska jälki-isunto on.

No, minusta se ei ole ok. Se on hyvä, että seuraukset tulevat heti, mutta miksei voisi olla vaikka puhuttelu välitunnilla? Ja jos se ei ole mahdollista, täytyy ilmoittaa kotiin ensin. Jotkut liikkuvat bussilla, taksilla tai omalla kyydillä ja mistäpä sitä tietää, onko juuri ko. päivänä jotain tärkeää aikataulutettua menoa.

Alkuperäinen kirjoittaja niin äiti että oho;25073659:
Ja koulu tosiaan olisi pitänyt loppua kello 12. No, näytti minulle lapun, jossa sanottiin että oli heittänyt toista kivellä ja jälkkää 15min.
No, toki tiedän että tuollainen ei ole sallittavaa eikä se olekaan, mutta eihän nuo ole olleet koulussa kuin kolmisen kuukautta vasta! Ei siinä vaiheessa voi millään tietää kaikkia sääntöjä.
Minusta olis ollut parempi, jos lapsen kanssa ois keskusteltu asiasta vaikka kahden kesken, jos ei mahdollista niin koko luokan kanssa tai välkällä valvoja. Kerrottu, miksi se on väärin jne. Sehän olis ollut järkevämpi ratkaisu. Nyt neiti murjottaa ja itkukin on päässyt. Ei kuulosta kauhean hyvältä rangaistukselta.
Sitten on olu koko vuoden sellasta viiden-kymmenen minuutin "ylitöitä", jos päivä ei oo sujunut hiljaa, rauhallisesti ja aikaansaavasti koko luokka istuu jatkaen keskenjääneitä tehtäviä. Toki lapset huutaa jne, mutta hiljentäminen onnistuu tuolta opettajalta. Lapset ei varmaan osaa nuita tehtäviä, niin eikö kannattais näille antaa tukiopetusta, jotka ei osaa? Hieman outoa käytöstä. TYttö on ollu itkuinen tosiaan tän vuoden, joten mielestäni opettajan käytös on aika huono juttu miten vaikuttaa noihin lapsiin.
Hmm. Oliskohan ihan kauheeta jos olis poissa pari päivää. Sais rauhottua ja latailla akkuja. Sitten jaksaisi hyvin varmaan joululomaan saakka. Eikä se 2 päivää nyt varmaaan pilais mitään oppimahdollisuuksia?

olet niin wt että oho!

Kannattaa tosiaan ottaa vähän lomaa koulusta. Tuollaiset kakarat pitäisi itse asiassa poistaa koulusta kokonaan ja siirtää johonkin laitokseen. Kasvatus on selvästi mennyt pieleen, tai sitten kakaralla viiraa niin pahasti, että ei se sovi yhteiskuntaan.

No, minusta se ei ole ok. Se on hyvä, että seuraukset tulevat heti, mutta miksei voisi olla vaikka puhuttelu välitunnilla? Ja jos se ei ole mahdollista, täytyy ilmoittaa kotiin ensin. Jotkut liikkuvat bussilla, taksilla tai omalla kyydillä ja mistäpä sitä tietää, onko juuri ko. päivänä jotain tärkeää aikataulutettua menoa.

Niin, mistäs sitä tosiaan tietää onko aikataulutettua menoa juuri sille päivälle...

Eikös rangaistuksen ole tarkoitus olla rangaistus?! Eli olisi siis ihan oikein jos menisi aikataulut persiilleen. Tulis kerralla selväksi, ettei noin tehdä. "Eiku joo, ootas, mulla ois just torstaina sellanen väli tos kalenterissa et voisin jäädä jälkkään - tänään ei siis millään käy ku on ne pianoharkat ja kaikkee... Ja äitilläkin on just tänään se pilates, niin se ei ehtis millään hakeen mua." Voi elämä.

Alkuperäinen kirjoittaja äly ja väläys;25076465:
Niin, mistäs sitä tosiaan tietää onko aikataulutettua menoa juuri sille päivälle...

Eikös rangaistuksen ole tarkoitus olla rangaistus?! Eli olisi siis ihan oikein jos menisi aikataulut persiilleen. Tulis kerralla selväksi, ettei noin tehdä. "Eiku joo, ootas, mulla ois just torstaina sellanen väli tos kalenterissa et voisin jäädä jälkkään - tänään ei siis millään käy ku on ne pianoharkat ja kaikkee... Ja äitilläkin on just tänään se pilates, niin se ei ehtis millään hakeen mua." Voi elämä.

no tuota, kun MINÄ itse on aina se erityistapaus, joka saa wt-sakin mielestä tehdä kuten itse haluaa, muita ei tarvitse ottaa huomioon.

opettajakin on vain sitä varten, että palvelee MINUA itseä, jos minä päätään olla pois kun äiti haluaa että käyn koulupäivän aikana ostoksilla, tai MINÄ itse käyn vähän ulkomailla niin opettaja sitten laittaa MINULLE joka päivä läksyt sähköpostitse sinne kun MINÄ itse olen erityistapaus ja minä teen kuten minä haluan, muut ovat vain minua varten ja kenelläkään ei voi koskaan olla mitään sitä vastaan, että minä harjoitan omia mielihalujani, jos minua huvittaa tehdä jotain, minä teen, koska minä olen erityistapaus ja minulla on OIKEUKSIA. minä en tunne sanaa velvollisuus, vastuu, toisten huomioon ottaminen, kunnioittaminen.

Alkuperäinen kirjoittaja äly ja väläys;25076465:

Mä en voi olla muuta kuin samaa mieltä. Oppiipahan heti, että teoista on myös seuraamuksia, jotka voivat huonolla tuurillaan kohdistua myös muihinkin. Vastuu pitää osata ottaa. Ja mikä ihmeen rangaistus se sitten enää olisi, kun se siirretään jonnekin kauas...irrotetaan kokonaan koko asiayhteydestä.

Yhteistyössä